Stáž v Kancelárii NR SR
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky organizuje každoročne program stáží študentov vysokých škôl.
Cieľom programu je poskytnúť študentom príležitosť spojiť teoretické vedomosti s praktickými skúsenosťami a umožniť im oboznámiť sa so základnými činnosťami na rozličných pracoviskách Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky. Pre akademický rok 2025/2026 pripravujeme už dvadsiate ôsme pokračovanie tohto úspešného programu.
Počas výberového konania dochádza k spracúvaniu osobných údajov. Predmetné informácie sú zverejnené na webovom sídle Národnej rady Slovenskej republiky.
Plagát
Program stáží sa zvyčajne uskutočňuje na týchto pracoviskách kancelárie:
-
Sekretariáty parlamentných výborov
-
Odbor Parlamentný inštitút
-
- Oddelenie Parlamentný archív
-
- Oddelenie Parlamentná knižnica
- Odbor zahraničných vzťahov a protokolu
-
Odbor komunikácie s médiami a verejnosťou
-
Odbor pre európske záležitosti
-
Odbor legislatívy a aproximácie práva
-
- Oddelenie aproximácie práva
Stručný popis činnosti jednotlivých pracovísk je uvedený na konci.
Obsah a priebeh stáže:
Povinnosti a úlohy stážistov závisia od charakterov agendy pracoviska, na ktorom študent pôsobí. Študenti spravidla vyhľadávajú, triedia, analyzujú a vyhodnocujú údaje a informácie potrebné pre prácu výborov, funkcionárov a jednotlivých poslancov NR SR, pripravujú podklady pre legislatívne návrhy, prekladajú materiály z cudzích jazykov (najmä anglický, nemecký a francúzsky jazyk) vyžiadané od zahraničných partnerov, vypomáhajú počas akcií organizovaných Kanceláriou NR SR a pod.
Aktivity organizované pre stážistov v priebehu stáže:
Pre stážistov sú organizované aj rôzne doplnkové aktivity napr. diskusie s poslancami NR SR na aktuálne témy, prednášky na témy súvisiace s činnosťou NR SR a Kancelárie NR SR, prehliadky hlavnej budovy NR SR a priestorov Bratislavského hradu, simulované zasadnutie výboru NR SR.
Trvanie stáže:
Program stáže sa v jej XXVIII. ročníku uskutoční od 1. októbra 2025 do 31. mája 2026. Rozsah stáže je maximálne 15 hodín týždenne; konkrétny časový harmonogram a spôsob výkonu stáže sa stanoví na základe vzájomnej dohody stážistu s vedúcim organizačného útvaru, do ktorého bude stážista pridelený. Úspešní stážisti dostanú certifikát o absolvovaní stáže.
O účasť v programe stáže sa môžu uchádzať študenti vysokých škôl:
-
ak v čase podávania prihlášky študujú aspoň v 2. ročníku vysokoškolského štúdia 1. stupňa a vyššie,
-
ak zároveň počas stáže (v akademickom roku 2025/2026) budú naďalej študentmi vysokej školy,,
-
s aktívnou znalosťou anglického jazyka (aspoň úroveň B2 SERR), doplnkovo francúzskeho alebo nemeckého jazyka, znalosť ďalších cudzích jazykov je vítaná,
-
so záujmom o politické dianie na Slovensku a v zahraničí,
-
s dobrými študijnými výsledkami.
Súčasťou prihlášky na stáž je:
-
životopis s fotografiou uchádzača
-
motivačný list
-
odporúčanie od niektorého z pedagógov vysokej školy, na ktorej uchádzač študuje.
Záujemcovia môžu zasielať svoje prihlášky elektronicky na adresu: staz@nrsr.sk
Termín uzávierky prihlášok: 15. máj 2025 (vybraní uchádzači budú písomne pozvaní na pohovor)
Prihlášky, ktoré budú nekompletné, alebo budú odoslané po termíne uzávierky, nebudú zaradené do výberového konania!
Predbežný termín vstupného pohovoru: začiatok júna 2025 (termín bude bližšie špecifikovaný v pozvánke na pohovor)
Termín úvodného školenia pre vybraných stážistov: začiatok októbra 2025 (predbežne 1. októbra 2025)
Stručný popis činnosti jednotlivých pracovísk:
-
Sekretariáty parlamentných výborov
- zabezpečujú činnosť výboru, zabezpečujú prípravu, organizáciu a priebeh schôdze výboru, vyhotovujú zápisnice z rokovaní výboru, sledujú činnosť medzinárodných organizácií v oblasti pôsobnosti výboru, pripravujú podklady návrhov, podnetov a vyhlásení, ktoré patria do pôsobnosti výboru.
-
Odbor Parlamentný inštitút
- plní odborné analytické, informačné a dokumentačné úlohy súvisiace s činnosťou NR SR a jej poslancov a výborov, poskytuje poradenskú a konzultačnú službu k odborným a vecným problémom prerokúvaným v NR SR a vo výboroch, plní úlohy v oblasti výskumu parlamentarizmu, spracováva analýzy a komparácie vybraných právnych problémov súvisiacich s legislatívnou a kontrolnou činnosťou NR SR, pripravuje a organizuje odborné podujatia, ako aj študijné návštevy najmä pre zahraničných partnerov. Jeho súčasťou sú oddelenia Parlamentná knižnica a Parlamentný archív, ktoré taktiež poskytujú možnosť praxe študentom vybraných odborov (stačí tu základná znalosť anglického jazyka).
-
Odbor zahraničných vzťahov a protokolu
- koordinuje činnosť pri plnení štátnych záležitostí NR SR v oblasti dvojstranných a mnohostranných zahraničnopolitických vzťahov, spracúva podklady a koordinuje plán zahraničných stykov vedenia NR SR, jej výborov a Kancelárie NR SR, zabezpečuje činnosť stálych delegácií NR SR v medzinárodných organizáciách, pripravuje a zabezpečuje oficiálne podujatia, protokolárne podujatia a návštevy a prijatia zahraničných návštev v NR SR.
-
Odbor komunikácie s médiami a verejnosťou
- zabezpečuje denné informovanie verejnosti z rokovaní schôdzí parlamentu aj prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov, buduje vzťahy medzi NR SR a verejnosťou, organizuje podujatia, organizuje a zabezpečuje prehliadky budovy NR SR, pripravuje informačné materiály o NR SR.
-
Odbor pre európske záležitosti
- plní úlohy sekretariátu Výboru NR SR pre európske záležitosti, sleduje legislatívny proces v EÚ a informuje o stave prerokúvaných návrhov, vypracúva informácie o vybraných konzultačných dokumentoch, správach a odporúčaniach orgánov EÚ, vypracúva podklady, odborné stanoviská a odporúčania k právne záväzným aktom a iným aktom EÚ.
-
Odbor legislatívy a aproximácie práva
- plní odborné a výkonné úlohy súvisiace s ústavodarnou a zákonodarnou činnosťou NR SR počas celého legislatívneho procesu a pri tvorbe zákonov, a to pri prerokúvaní návrhov zákonov NR SR a jej orgánmi od ich podania až po schválenie a publikovanie v Zbierke zákonov SR. Užšie zameranie Oddelenia aproximácie práva je posudzovanie návrhov zákonov z hľadiska ich súladu s právom EÚ.