Spoločné zasadnutie komisií pri Výbore NR SR pre hospodárske záležitosti k návrhu zákona o cestnej doprave Vytlačiť stránku / Print page

16. 11. 2018 10:00

 Bratislava, 16. novembra 2018 (Kancelária NR SR) - Dňa 15.11.2018 sa uskutočnilo spoločné zasadnutie Komisie pre dopravu, výstavbu a cestovný ruch a Komisie pre podnikateľské prostredie, podporu malých a stredných podnikateľov a živnostníkov pri Výbore NR SR pre hospodárske záležitosti, ktoré viedli predsedovia komisií Jana Kiššová a Miroslav Ivan. Členovia obidvoch komisií diskutovali so zástupcami Ministerstva dopravy a výstavby SR o vládnom návrhu zákona o cestnej doprave, ktorý bude prerokovaný na najbližšej parlamentnej schôdzi. Jeho cieľom je revidovať a zjednodušiť podmienky v taxislužbe na základe aplikačnej praxe. Zároveň reaguje na nové trendy v oblasti zdieľanej ekonomiky a podporuje využívanie digitálnych platforiem pri podnikaní v oblasti prepravy osôb.
Návrhu zákona predchádzala rozsiahla diskusia so zástupcami odbornej verejnosti v rámci medzirezortného pripomienkového konania, počas ktorého došlo k vyriešeniu väčšiny rozporov. Napriek tomu ostali niektoré otázky otvorené a najmä o nich diskutovali členovia komisií so zástupcami ministerstva. Týkali sa napríklad toho, či a do akej miery môže miestna samospráva ovplyvniť činnosť taxislužby prostredníctvom všeobecne záväzných nariadení. Diskutovalo sa aj o navrhovanej úprave nadobúdania licencií na prenájom áut, o nových kontrolných mechanizmoch, ktoré novela zavádza, o rozsahu pokút či o vypustení podmienky maximálneho veku vozidla od jeho uvedenia do prevádzky a o frekvencii STK vozidiel taxislužby.
Rozsiahla diskusia sa viedla na tému povinnosti prevádzkovateľa dispečingu byť držiteľom vodičského oprávnenia, čo môže spôsobiť problém najmä osobám so zdravotným postihnutím či s iným druhom znevýhodnenia. Odznel aj návrh na zavedenie výnimky, resp. skoršej účinnosti niektorých ustanovení zákona z dôvodu, aby sa vytvoril dostatočný časový priestor na získanie licencií. Toto však podľa zástupcov ministerstva naráža na legislatívne problémy a viaže sa aj na pripravovanú vyhlášku a potrebu vybudovania príslušného informačného systému do dátumu nadobudnutia účinnosti zákona. Ako vhodnejšia sa v tomto prípade javí včasná komunikácia s okresnými úradmi, ktoré sa tak budú môcť pripraviť na situáciu, ktorá nastane od 1.4.2019. Ministerstvo zintenzívňuje kontakty s okresnými úradmi aj s cieľom metodického usmerňovania procesov tak, aby nedochádzalo k odlišnej aplikácii právnych predpisov.
Prítomní členova komisií ocenili aj skutočnosť, že cieľom zákona je nastaviť vhodnejšie princípy tak, aby sa v čo najväčšej miere zamedzilo nelegálnemu spôsobu podnikania v taxislužbe, keďže hranica medzi podnikaním a nelegálnou činnosťou je veľmi tenká.
Značná časť diskusných príspevkov sa týkala povinnosti absolvovať psychologické testy ako jednej z podmienok vedenia motorového vozidla taxislužby. Medzi členmi komisie zaznievali rozličné názory na ich opodstatnenosť, nakoľko sú tieto potrebné už pri získaní vodičského oprávnenia. Predsedníčka výboru Jana Kiššová navyše vidí zmysel týchto duplicitných testov iba v prípade, ak sa vďaka nim preukázateľne zvýši bezpečnosť prepravovaných osôb. Na záver zhrnula, že akékoľvek povinnosti, ktoré zákon zavádza, by mali byť odôvodnené a ich zavedenie by mali podporovať odborné analýzy. Cieľom je v konečnom dôsledku znižovanie cien, skvalitňovanie služieb a ochrana spotrebiteľa.
Členovia komisií diskutovali aj o povinnom značení vozidiel taxislužby, a síce či ide o podmienku, ktorú je potrebné regulovať zákonom. Ako uviedol poslanec Miroslav Ivan, označovanie vozidiel by malo byť výsadou pre tých, ktorí používajú taxameter a túto podmienku treba vnímať ako výhodu. Taktiež psychologické testy by mali byť podľa neho vnímané ako konkurenčná výhoda a nie ako povinnosť, ktorú ukladá zákon.
Všetci prítomní členovia komisií sa na záver zhodli na tom, že návrh zákona je férový a predstavuje vhodný kompromis pre všetky zúčastnené strany v prospech rozvoja mestskej mobility v ére rýchlo sa rozvíjajúcich digitálnych technológií.

Deň v parlamente

<- ->