Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
3. 10. 2024 12:42:20 - 12:42:57 19. schôdza NR SR - 14.deň - A. dopoludnia Tlač 485 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
181.
Pán predsedajúci, iba či nás viete informovať, ako bude prebiehať schôdza po 14.00 hod., že či zajtra, tak ako je odsúhlasené, nebude hlasovanie v piatok a pokračuje sa budúci týždeň, alebo že čo sa bude diať s tými bodmi, ktoré nestihneme prerokovať v priebehu dnešného a zajtrajšieho dňa.
Plus tam sú ešte odvolávania ministrov, že ako budú načasované, že či to bude prebiehať alebo nie.
12. 9. 2024 17:33:04 - 17:33:05 20. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 464 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
vymazať rámček
12. 9. 2024 17:33:04 - 17:33:04 20. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 464 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
160.
Milé kolegyne a kolegovia, dovoľte mi, aby som na začiatku povedal, že, pán Mikloško, vás chcem za predsedu Národnej rady. (Potlesk.)
Reálne, reálne po tom, ako som si vás vypočul k tejto mimoriadnej schôdzi, tak vás chcem za predsedu Národnej rady, pretože za vás by som sa nehanbil, aby som aj vonku prezentoval, že som poslanec Národnej rady. Za vás by som nebol v strese, keby ste išli niekde na návštevu do zahraničia ako predseda Národnej rady. Takže som veľmi rád, že sa môžem za vás postaviť, aj za celú našu stranu SaS, že takýto človek by mal konečne reprezentovať Slovensko v Národnej rade. A poďme teraz k schôdzi.
Za mňa táto schôdza je absolútne absurdná, absurdná mimoriadna schôdza. Musím povedať, že som teda za tých niekoľko volebných období zažil množstvo mimoriadnych schôdzí a som si vždy čítal teda tie argumenty a popis, že prečo vlastne mimoriadna schôdza je a ja som tu nenašiel ten dôvod, ten skutočný dôvod, prečo vlastne prichádza k odvolávaniu podpredsedu Národnej rady Michala Šimečku. Keď som sa ale tak zamyslel, tak som si spomenul na jednu vec a som si to tak vydedukoval z toho, že vy ste sa zľakli ľudí. Robert Fico sa normálne zľakol ľudí a vy ste sa zľakli ľudí, ktorí boli na námestí, pretože, pretože tých 11 mesiacov, ktoré tu prezentujete, tak oni začali konečne vidieť tých neschopných ministrov tejto vlády. Za tých 11 mesiacov vášho pôsobenia tejto vlády ľudia už vás prekukli a vy ste sa ich zľakli. Pretože ľudia vidia, ako tu Šimkovičová rozvracia kultúru. Ľudia tu vidia, ako minister Susko prepustil z väzenia Kováčika a ako masívnym spôsobom tu narastajú krádeže. Ľudia vidia, ako ministerka Dolinková je osobne zodpovedná za ten kolaps v Trenčianskej nemocnici. Ľudia tu vidia, že minister Eštok nezvláda svoj rezort, že sa mu tam búria policajti, že tam je absolútny rozklad. Že Kaliňák tu rieši miliónové zákazky na zbrane, ktoré potom idú do Ukrajiny, ktoré vy ste kritizovali predtým. Že Taraba tu devastuje prírodu. Že Takáč nespravil absolútne nič pre farmárov a kritizuje ho každý jeden farmár. Nepočul som dobré slovo na ministra Takáča. Kamenický tu iba dvíha dane a ide zaťažovať reálne ľudí. Minister Keketi, ja neviem, za mňa je to úplne zbytočný minister, okrem toho, že si tu prenajal najdrahšiu budovu, ktorú môže na najzbytočnejšie ministerstvo, ktoré ste založili. Minister Ráž, ten nám tu bude rozprávať, že hlavná stanica nemá byť v Bratislave, ale že má byť v Stupave. A dovoľte mi pána ministra Druckera, z úcty k tomu, že je to nasledovník pani Sakovej, ktorú som nespomenul, ani nekomentovať. Vy ste sa zľakli reálne ľudí. Ale vy ste sa zľakli aj toho, čo sa deje tu v Národnej rade, pretože aj to vám ľudia rozprávajú. Vy ste sa zľakli, že kto vás reprezentuje v tej Národnej rade, lebo keď sa pozriete na tú Národnú radu, tak koho tu vidíte? Za chvíľočku, pána Danka, ktorý utiekol tam od nehody so semaforom, alebo pána Glücka, ktorý tu bude tvrdiť, že žena, ktorá je znásilnená, tak si to vlastne nejakým spôsobom aj zaslúži, čo som normálne že neveril vlastným ušiam takýmto spôsobom.
Alebo pána Gašpara, ktorý tu možno bude sedieť, tak ako sme počuli, z tých troch obvinení už teda iba jedno je obvinenie. Alebo pána Kotlára, ktorý tu s tými svojimi konšpiráciami spravil Slovensku normálne že hanbu, hanbu desaťročia, desaťročia.
Toto reálne, milí kolegovia, vidia ľudia a vy ste sa ich zľakli a preto vymýšľate takéto schôdze. Vy ste sa nechali namočiť. Normálne ste sa nechali namočiť do tejto schôdze, ktorá je úplne že vymyslená, vymyslená schôdza ohľadom odvolávania pána Šimečku. Robert Fico tu potreboval prekryť, prekryť všetky tieto neschopnosti svojich ministrov a túto babrácku vládu, ktorú vedie. A povedal si, že musíme ešte nejakým spôsobom sprzniť tu protesty, aby tie protesty neboli. Ale práve touto schôdzou, touto schôdzou vy zabezpečíte to, že najbližší protest bude najmasívnejší protest, aký Slovensko kedy zažilo, ak k nemu príde. A práve táto schôdza a vy ste tomu pomohli, kolegovia. Viete, na jednej strane, ja aj rozumiem za to obdobie, ktoré som bol tu v Národnej rade, že poslanci SMER-u tu nemali absolútne na výber a že sa pridali k tomuto návrhu odvolať tu pána Šimečku, pretože vlastný návrh v SMER-e nejakým spôsobom neexistuje. Vy musíte mať iba jeden názor, ten, ktorý vám je prezentovaný.
A tak s týmto názorom vy sa stotožníte. Musím povedať, že aj tak trošku rozumiem tu strane SNS, kde pán Danko, potrebuje vyslať nejaký signál, že jeho nominantka pani Šimkovičová okrem plochej Zemi teda naozaj rozumie aj tej kultúre. A musím povedať, že ja nerozumiem tu poslancom HLAS-u. Zhodou okolností, Štefan, prepáč, že tu sedíš, tak sa budem trošku obracať aj na teba. Ja normálne že tomu nerozumiem, že čo vy tu predvádzate, pretože váš predseda je normálne že fackovací panák tejto koalície. Normálne že fackovací panák!
Ešteže teda váš bývalý predseda Pellegrini vymenoval tu za šéfa SIS syna Tibora Gašpara, hej? Ešteže Erik Tomáš sa tu búchal prednedávnom do pŕs, hej, ako zákon o minimálnej mzde v programovom vyhlásení vlády on presadí. Tu sme zažili, že ho okamžite stiahol aj s ostatnými hlúpymi návrhmi SNS. Váš predseda a vy ako HLAS, ktorý sa nechal natiahnuť do tejto mimoriadnej schôdze, normálne že nemáte žiadne slovo v tejto koalícii. Ešte aj všetko robíte to, čo povedal Robert Fico. A ja, keď som videl vašu tlačovú konferenciu, aj vášho predsedu, ako ste tam boli všetci nastúpení, tak tam povedal, že budeme hlasovať za Šimečku, ak príde k hlasovaniu, ako povedal Robert Fico. No normálne som, že tak vy už ste SMER 2, alebo nie ste SMER 2, alebo stále ste iba HLAS?
A hneď na to potom prišlo, že pri predsedovi parlamentu bude tak, ako povedal Fico. Tak ja tomu normálne že nerozumiem a že či vám to nie je trápne. Či vám to nie je trápne, ako poslancom HLAS-u tu sedieť a počúvať všetky tieto pseudoargumenty, ktoré sú tu. A ktoré sa tu prezentujú, ktoré tu prezentoval pán Gašpar, alebo ktorý tu prezentoval pán Glück alebo kolegovia v rámci faktických pripomienok.
Skutočne vy nemáte nejaký vlastný názor? Alebo nemáte nejaký názor na túto absurdnú situáciu, ktorú tu zažívame? Veď ste jedenásť mesiacov aj vy poslanci a povedzte mi, čo za jedenásť mesiacov sme tu v Národnej rade preberali, aké návrhy zákonov, o čom tú diskutujeme a čo ste za tých jedenásť mesiacov urobili pre ľudí?
Čo ste dnes počas tejto mimoriadnej schôdze urobili pre ľudí, aký to má benefit pre tých ľudí? A sedíte tu a budete sa tu nejakým spôsobom, prosím vás, striedať. Veď vy nemáte odvahu povedať, že táto mimoriadna schôdza je normálna hlúposť? To nikto nemá ani zo SMER-u nejakú odvahu povedať, že počúvajte, nebláznite, toto je hlúposť. Ale keď tuto kolega Dubéci, začne používať tie isté argumenty a tie isté fakty, ktoré tu používal pán Gašpar alebo pán Glück, tak všetci ste z toho nervózni. Tuto nás odchytávate, tam chodíte, tam chodíte, tu prídeš rozprávať pánovi Dubécimu, že prečo to rozprávaš, veď to nemôžeš takto rozprávať, zasahuješ mi do rodiny.
A čo robíte vy? Čo robíte vy, mi povedzte? Čo robíte vy, poslanci SMER-u alebo vy, poslanci HLAS-u? Na SNS sa nebudem pozerať, lebo oni sú na to zvyknutí, ale čo robíte vy, mi povedzte? Vám presne toto isté vadí, čo robíte.
A pritom tu kľudne sedíte a vedieme tuto schôdzu ďalej, hoci ikskrát sme vás vyzývali a kolegovia vám hovorili, aby táto schôdza skončila. Nie, vy budete pokračovať ďalej.
Viete, pani Vaľová tu teraz nie je, ona povedala, že takéto schôdze sú dôležité. Tak viete čo? Naozaj aj pre mňa tieto schôdze sú dôležité, aby sme si povedali, že skutočný dôvod, prečo táto schôdza vlastne je, lebo chcete prekryť to babráctvo, jedenásťmesačné babráctvo tejto vašej vlády. A viete prečo? Lebo za tých jedenásť mesiacov ľudia vidia iba toto. Vidia to, že ste premiérovi zvýšili plat na 11 200, že ste ministrom zvýšili plat na 8 600, že ste tu chceli debatovať o nejakej doživotnej rente pre Žilinku, pre generálneho prokurátora, že ste tu odsúhlasili doživotnú rentu premiérovi, že tu vyhadzujete peniaze na rôzne oslavy, ktoré majú byť zmysluplné oslavy, že naša história, naša kultúra má byť to, čo máme niesť my ľudia. A vy na to míňate peniaze, aby ste si tam dali veľkoplošné obrazovky a pozvali tam Bratčikova, alebo v prvej rade na SNP sedel pán Uhrík, alebo tam pozvete ešte nejakých ďalších ľudí, ako pán Taraba, ktorý vyšiel z ĽSNS. A na toto míňate peniaze daňových poplatníkov.
A vy ste tu úplne ticho. Alebo potom čo urobíte? Tu si odsúhlasíte ministerstvo športu za 240 miliónov. Odsúhlasíte si tu trináste dôchodky za 800 miliónov. Trináste dôchodky, ktoré reálne idú na dlh. Zvyšujú dlh tohto štátu a potom váš minister Kamenický sem príde, povie, že musíme konsolidovať. Že musíme konsolidovať, lebo veľa sa míňalo. Ale veď vy míňate! Míňate na seba. Povedzte mi, kde v tom je míňanie pre ľudí, aby ste nezaťažili dôchodcov v rámci ich detí alebo ich vnúčat? Kde ste sem priniesli nejakú investíciu, alebo kde ste priniesli nejakú fabriku, ktorá by produkovala a mala tam nejakú pracovnú silu, ale nie takú pracovnú silu, na akú ste zvyknutí vy. Že tu založíte fabriku, kde bude trojzmenná prevádzka, tým ľuďom ponúknete minimálne mzdy tam a budete sa tu pýšiť, že veď my sme ich zvýšili. Prineste tu nejakú fabriku, prineste tu nejakého podnikateľa, prineste tu nejakého zahraničného investora a ponúknite ľuďom aj nejakú inú nadstavbu.
Nie iba betónovať, na čo ste vy tu boli zvyknutí. Pretože vy, vy chcete iba betónovať to, čo ste tu robili za ostatných dvanásť rokov a to vám vyhovuje. Ale keď sa tak zamyslím, že kde beriete všetky tie peniaze, ktoré ste takýmto spôsobom rozhadzovali, tak ja vám to poviem, kde ste tie peniaze zobrali. Vy ste zvýšili zdravotné odvody. Vy ste zvýšili poplatky na úradoch, zaviedli ste bankovú daň, zaviedli ste daň zo straty, zaviedli ste daň z cukru, zvýšili ste daň z dividend, zvýšili ste spotrebnú daň na lieh, zvýšili ste DPH v rámci alkoholu a reštaurácií, predĺžili ste špeciálnu daň v Slovnafte, chystáte dépeháčku teraz 22 %, 23 %.
Tak sa vás pýtam, páni kolegovia, nechceli ste sa venovať tomuto, aby ste niečo urobili konečne pre ľudí? Nie iba míňať ich peniaze a zaťažovať ich novými daňami. Veď poďte urobiť normálnu schôdzu s normálnymi návrhmi a poďte posunúť Slovensko ďalej. Nie, vy si tu vymyslíte mimoriadnu schôdzu, vymyslíte si nejaké pochybenia.
Keď tieto pochybenia použijeme presne tým istým vzorcom na vás, tak vám to zrazu vadí a budete sa tu tváriť, že všetko ide ďalej a že vy ste poslanci Národnej rady. Vy za tieto peniaze, ktoré ste namíňali, namíňali peniaze ľudí, pre vás, pre vás idete teraz zvýšiť DPH-čku. Či už bude 22,%, alebo 23,%, všetko Slovákom zdražie. Všetko! Zdražejú výrobky, zdražejú im tovary, služby, zdražejú im tie učebnice teraz, zdražia pomôcky do školy alebo mobily alebo počítače, opravy v domácnostiach. To vám nebude vadiť? Keď budete o tom hlasovať, keď budete o tom diskutovať, tak si spomeňte, že to sú tie peniaze, ktoré ste pomíňali na všetky tie veci, ktoré vám tu teraz rozprávam. Na všetky tieto veci.
Ale poďme naspäť teda k tejto schôdzi, pretože túto schôdzu na odvolávanie podpredsedu Národnej rady pána Šimečku, ste otvorili vy. Vašimi hlasmi, 79 hlasov SMER-u a hlasu HLAS-u a hlasu SNS.
A, páni poslanci, tak ja sa vás pýtam, že či táto schôdza pomôže nejakým spôsobom ľuďom, že čo ste tu urobili za jedenásť mesiacov a že či za tých jedenásť mesiacov si vás ľudia budú nejako pamätať. A že ako si vás budú pamätať? Prioritne teda poslancov SMER-u, mi povedzte. Že budú si vás pamätať ako stranu, ktorá bola v Národnej rade, v parlamente, ktorá podporovala zlodejov, zločincov alebo mafiánov, lebo to je tá novela Trestného zákona, o ktorej sme tu debatovali niekoľko mesiacov a vy ste to schválili. A tie výsledky zažívajú bežní ľudia. Oni nezažívajú to, že by ste priniesli nejaký zmysluplný návrh zákona, že by ste ľuďom nejako pomohli. Viete oni čo zažívajú? Oni zažívajú zvýšený podiel krádeží. V potravinách, športových obchodoch, hlásia tu krádeže kolobežiek a to je, to je vďaka vám poslancom SMER-u. Tam zlodej z Gelnice, ktorého, okradli dôchodcu o všetok jeho majetok, tak vďaka poslancom SMER-u sa dostali na slobodu. Že tu pamätníka SNP okradli počas osláv SNP a zlodeji sú vďaka SMER-u, vedeli, že môžu okradnúť tohto človeka, lebo sa im v konečnom dôsledku nič nestane. Toto je vaša vizitka, toto je vaša vizitka. O tomto sa tu teraz rozprávame. Toto ste presadzovali za tých jedenásť mesiacov a potom tých jedenásť mesiacoch tohto, čo zažívajú ľudia, vy sem prídete s mimoriadnou schôdzou na odvolávanie podpredsedu Národnej rady, pretože to je ten najväčší problém Slovenska. Toto je vaša prezentácia, prezentácia poslancov SMER-u.
Poďme teraz na ďalšiu partiu poslancov SNS, ktorí otvorili túto schôdzu, ktorí vehementne ju teda obhajujú, lebo čo ostane tu po poslancoch SNS, hej? Po poslancoch SNS za mňa aj za celú verejnosť tu ostanú iba videá, ktoré bavia celé Slovensko a internet. Ľudia sa smejú z týchto hlúpostí, smejú sa z toho, že čo tu rozprávajú zástupcovia SNS, čo tu rozpráva pani Šimkovičová, pán Huliak, ktorý sa tu prezentoval za ostatné dni, že čo tu rozpráva pán Machala. Pýšia sa tu, že to je národná strana, že chcú obhajovať národnú hrdosť. Čo tu po nich, prosím vás, zostane? Ešte aj tie hlúpe návrhy zákonov, ktoré predložili, museli stiahnuť, lebo sa tak žeriete v tej vládnej koalícii, že až. A jediné, čo tu prezentujete, tak to, že chcete predsedu Národnej rady. No tu vám jedného ponúkame, zmysluplného človeka, za ktorého by sme sa nemuseli hanbiť. Ale vy radšej si tam budete voliť niekoho iného, poprípade si nezvolíte niekoho, lebo sa tu idete dohadovať. A to nechcem sa venovať ani životnému prostrediu. Prepáč, pán poslanec, sedíš tu, keď som sa venoval strane SMER a aj strane HLAS, tak SNS, tak poďme sa venovať aj strane HLAS. Mi povedz, že čoho ste vy súčasťou v tejto vládnej koalícii, že prečo tu sedíš a prečo podporuješ túto mimoriadnu schôdzu? A ja som veľmi zvedavý, ako budete nasledujúci týždeň teda hlasovať, alebo ako budete prezentovať túto schôdzu. Že či tu 5,6-percentný predseda strany, pán Danko, vám bude skákať po hlave a nárokovať si na vaše miesto predsedu Národnej rady. Že tu bude kritizovať vašich ministrov, že tu bude predkladať návrhy vašim ministrom, hlúpe návrhy vašim ministrom. Že potom idem do diskusie s pánom Druckerom a ten sa hanbí, že to nevie ani obhajovať, že mu je to trápne, že sa vôbec musí o takýchto návrhoch zákonov rozprávať. A napriek tomuto, napriek tomuto, čo vám táto vládna koalícia robí, čo vám robí SMER a čo vám robí SNS, ty tu normálne sedíš aj s tvojimi poslancami a ste súčasťou tejto schôdze. Pre mňa, pre mňa je to absolútne, ale absolútne neuveriteľné.
Milá koalícia, viete, tu jedenásťmesačnú spúšť v tejto krajine, ktorú ste tu predviedli a ktorú zažíva každý jeden občan tejto krajiny, či volil vás, alebo volil niekoho z opozície, alebo bol nevolič, zažíva to každý jeden človek v tejto krajine. Tak túto spúšť v tejto krajine tak ľahko nezakryjete. Nezakryjete ju touto jednou schôdzou, týmto jedným dňom. Tým, že tu nabrýzgate veci, ktoré potom keď používame proti vám, tak je vám to nepríjemné. Nezakryjete to. Lenže vy ste, bohužiaľ, neprišli s ničím iným, s ničím lepším. Vy ste prišli iba s tým, že tu útočíte na rodinných príslušníkov, že tu útočíte na rodiny, alebo tu útočíte na odborníkov alebo ľudí, na opozíciu, na Michala, útočíte tu, ja neviem, na mimovládky a ostatných ľudí. S ničím iným ste za jedenásť mesiacov neprišli, iba tu devastujete túto krajinu, ľuďom vyberáte peniaze z peňaženiek. Potom sa tu tvárite na to, že ako im to, akým spôsobom im to dáte ako taký Ježiško, ktorý chce rozdávať peniaze. A po všetkých týchto jedenástich mesiacoch sem prídete s mimoriadnou schôdzou na odvolávanie Michala Šimečku, pretože to je najdôležitejší problém v tejto krajine.
Ale viete čo? Zatiaľ čo vy tu riešite takéto vymyslené kauzy, ktoré neviete ani vydokladovať, tak vaši voliči budú mať stále vyššie dane a drahší život. Vaši voliči budú stále platiť na tých úradoch stále viac a viac peňazí a budú dostávať menej a menej peňazí na deti. Vaši voliči stále nebudú mať tie zubné benefity, stále vaši voliči budú posielať deti zo škôl, pretože si neviete poradiť s výhražnými emailmi, pretože polícia, kde máte ministra, tak si nevie poradiť a vypátrať toho človeka, ktorý to posiela. Váš minister, ktorému sa rúca rezort, nevie pomôcť žiadnemu riaditeľovi. A keď ten riaditeľ chudák zavolá na políciu, tak mu povedia, že prehľadajte si to sami.
Vaši voliči zažívajú tieto situácie. To, že ste tu rozpustili NAKA, že ste zrušili ÚŠP, že ani SIS nedokáže tu vypátrať, že kto posiela vlastne tieto výhražné emaily a potom príde jeden redaktor z Markízy a celé za niekoľko dní to dokáže vypátrať a reálne vám prezentuje v televízii, že kto to je, ako to je a potom sa polícia preberie. Toto sú veci. Toto sú veci, ktoré zažívajú vaši voliči, pokiaľ vy sedíte celý deň tu a riešite vymyslenú kauzu. Stále vaši voliči v Trenčíne budú ohrození v rámci zdravia, pretože nedokážete vyriešiť zdravotnú starostlivosť v kardiocentre. Stále vaši voliči sa budú báť o bezpečnosť, že či ich niekto neokradne niekde a ešte budú vedieť, že keď ma okradnú, tak ten človek ani nedostane trest. To sú vaši voliči, ktorí zažívajú presne tieto situácie. Vaši voliči, ktorí žijú v mestách, kde vy ste primátori a starostovia obcí alebo miest, budú zažívať, že prídeme o eurofondy. Napriek varovaniu, napriek piatim mesiacom a niekoľkým schôdzam a vystúpeniam tu, kedy sa upozorňovalo na všetky pochybenia v rámci eurofondov. Aj tak ste za ten novelu Trestného zákona zahlasovali. Potom ste to opravovali krížom krážom, aj tak to nie je dobré a Európska únia naznačila teda, že budú stopnuté eurofondy. Toto budú zažívať vaši voliči.
A ja vám môžem povedať, že vy sa môžete aj do budúcna baviť takýmito odvolávaniami, takýmito absurdnými obvineniami. Pokojne mrhajte takto svoj čas, mrhajte. Ja vám môžem povedať, že nielen po tomto odvolávaní, ale po tomto odvolávaní my budeme mať v SaS ešte viacej sily a odhodlania, aby sme najneskôr o tri roky poslali Ficovu vládu a vás všetkých klamárov a populistov do absolútneho zabudnutia.
Ďakujem veľmi pekne.
15. 7. 2024 17:11:28 - 17:26:47 16. schôdza NR SR - 1.deň - B. poludní Tlač 375 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
81.
Pán minister, aby sme si tu zas nevymieňali ohľadom listov nejaké, nejaké odkazy, ste povedali, že nejakých listov. Tak to ste asi omylom, lebo však viete, že sú to konkrétne listy, a tieto listy reálne majú už šesť mesiacov médiá, poslanci, verejnosť, sú dohľadateľné na sociálnych sieťach, pol roka ich máme my všetci, rieši ich, riešia ich médiá, rieši ich verejnosť, rieši ich opozícia a vy ste šesť mesiacov ich neriešili a všetky tieto pochybenia, ktoré sú tam, alebo neviem, či ste sa stretávali s Komisiou a ste im to vysvetlili a vysvetľovali, ale i tak ste im to nevysvetlili.
Vy ste povedali, že neviem, na základe čoho tie obavy Európska komisia mala. No veď na základe toho, že porovnala jednotlivé paragrafy a porovnala ich s európskou legislatívou. Však to je úplne jednoduché, to urobí každý jeden, poviem, že študent práva. Zoberie si jeden zákon a porovná ho so smernicou v boji proti podvodom a takto zistili, že táto smernica bola porušená v jednotlivých paragrafoch. A toto viete pol roka. Normálne že pol roka to máte čierne na bielom a polroka vás na to upozorňujeme a som na to upozorňoval aj ja.
Ja neviem, že na čo ste čakali. Však ste tu mali aj predchádzajúcu schôdzu, kde ste mohli priniesť tento návrh zákona. Mohli ste ho priniesť normálne v normálnom legislatívnom procese a mohli sme sa všetci k tomu nejakým spôsobom vyjadriť. Tak prepáčte, ale ja musím povedať, že zavádzate zasa vy, pretože Európska komisia tú kontrolu robí v každom jednom štáte a urobila ju aj v rámci našej legislatívy a na základe toho zverejnila, resp. teda poslala tieto listy a tie sa dostali na verejnosť. Ďakujem.
15. 7. 2024 17:11:28 - 17:26:47 16. schôdza NR SR - 1.deň - B. poludní Tlač 375 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
... rozporoch jednotlivých dokumentoch Európskej únie ste a na to ste nereagovali. Reagujete až teraz po niekoľkých mesiacoch, lebo ste si mysleli, ja neviem, že čo.
15. 7. 2024 16:56:28 - 17:11:47 16. schôdza NR SR - 1.deň - B. poludní Tlač 375 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
77.
Pán Glück, váš Trestný zákon znižuje tresty zločincom, a to je jednoduchý fakt, pomáhate zločincom, a to je fakt a potvrdila vám to Európska komisia a vy ste týmto zákonom to aj sami potvrdili.
Prosím vás, zorientujte sa v európskej problematike, zorientujte sa, že ako to funguje, nikto nikomu nemusel nič posielať, pretože tu máte zastúpenie Európskej komisie a máte tu odborníkov, právnikov a ľudí, tak ako v každom ďalšom členskom štáte, ktorí sledujú národnú legislatívu a na základe nej vyhodnocujú súlad s tou európskou legislatívou, za ktorú ste hlasovali vy ako strana SMER a váš predstaviteľ ju odsúhlasil, tú európsku legislatívu, a teraz ju porušíte.
My nemusíme robiť absolútne nič, pretože Komisia jasne poslala listy s jasnými paragrafmi a s jasným pomenovaním, že kde je konflikt v rámci európskej legislatívy. Vy ste tu vo vašom vystúpení povedali veľmi veľa prázdnych slov. Prosím vás, reagujte na každý jeden ten paragraf a môžem vám ich povedať ešte ďalšie, ďalšie, niektoré ste tam poopravovali, ale väčšinu nie a poďte mi povedať, že akým spôsobom toto budete riešiť. Tým, že sem prinesiete takúto novelu? Alebo že ju budete riešiť opätovne nejakou ďalšou novelou znova v skrátenom konaní, pretože to robíte tak rýchlo a tak nepremyslene, že ja neviem, čomu inému sa venujete.
A to ste od toho 24. januára, 24. januára mali všetky pochybenia jasne na papieri. To vám nikto nepovedal len tak cez telefón alebo na nejakom stretnutí. Napísali vám to, poslali to a vydokladovali, že v akých rozporoch v jednotlivých dokumentoch Európskej únie ste, a na to ste nereagovali. Reagujete až teraz po niekoľkých mesiacoch, lebo ste si mysleli, ja neviem, že čo.
15. 7. 2024 16:56:28 - 17:11:47 16. schôdza NR SR - 1.deň - B. poludní Tlač 375 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Teraz sem prídete a reálne ten 34. §, o ktorom sme sa rozprávali aj ten 78. vy reálne meníte, obidva ich meníte, ale však môžete vystúpiť po mne a argumentovať. Komisia vám jasne povedala, že v tej novele Trestného zákona je rozpor so zmluvou o fungovaní

Európskej únie aj so smernicou v boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie a menovali tam práve tento sporný § 34, oni rozprávali ešte o 56., 61. alebo 62., kde sa namiesto väzenia navrhujú zákazy činnosti, a to sa týka aj otázok, ktoré ovplyvňujú finančné záujmy Únie.
Tu platilo, že ak horná hranica trestnej sadzby trestu odňatia slobody prevyšuje päť rokov, súd je povinný udeliť trest odňatia slobody, a tá novela to rušila. A Európska komisia v tom liste vám uviedla, že to môže byť v rozpore s čl. zmluvy o fungovaní Európskej únie, v smernici v boji o podvodom a tak ďalej, nechcem tu čítať všetky tie dokumenty a tiež vám tam jasne označili, že je to krok späť v ochrane finančných záujmov, a uviedli, že tresty nie sú podľa nich dostatočne odradzujúce. Ja vám reálne citujem preklad z týchto listov.
A môžme sa rozprávať o ďalších paragrafoch. Bol to § 58 a 59 v tom pôvodnom návrhu, ktoré dávali súdu právomoc rozhodnúť, že či príde k prepadnutiu majetku, alebo nepríde. Tam bol ďalší § 233, ktorý jasne Európska komisia pomenovala, že vidí rozpor so Zmluvou o fungovaní Európskej únie aj so smernicou o boji proti podvodom.
Ďalší, § 333, ktorý navrhoval maximálny trest odňatia slobody tri roky za spreneveru a korupciu pri verejných obstarávaniach. Ďalší, § 87, toto boli všetko paragrafy, ktoré jasne vám Európska komisia vytýkala v danom liste, v tom 87. paragrafe navrhoval znížiť niektoré premlčacie lehoty, ten zhodou okolností teraz meníte. Dobre, aby sme boli korektní, toto nie je v rozpore so smernicou, hej, s PIF-kovou, ale neposkytuje dostatočný čas v rámci vyšetrovania a stíhania komplexných korupčných prípadov. Toto by bolo v rozpore s princípom efektívnosti, ktorý je ukotvený v jednotlivých dokumentoch v Európskej únie. A v tom liste vás Európska komisia aj vyzývala, aby ste im dali takú korelačnú tabuľku, že ako jednotlivé tieto, tieto zmeny boli implementované do slovenskej legislatívy, to môžete potom odpovedať, že či ste niečo také urobili, alebo nie, však to je na vašom rozhodnutí.
Ďalej v tých listoch, ďalej v tých listoch Komisia videla rozpor, je s nariadením Rady, ktorou sa zriaďuje Európska prokuratúra. Oni jasne vám tam hovorili a spomenuli, že sa naruší funkčné podávanie správ tým, že rozpustíte špeciálnu prokuratúru, to bude mať dopad na komunikáciu s Európskou prokuratúrou, lebo špeciálna prokuratúra bola kľúčová pri vyšetrovaní trestných činov spojených s eurofondami, a väčšina prípadov, ktorú táto Európska prokuratúra by presunula zo Špecializovaného trestného súdu na nižšie súdy, ktoré nemajú takú expertízu a skúsenosť, a stratila by tiež Európska prokuratúra aj podporu NAKA a prišla by o spojku, ktorá má dostatočnú expertízu a špecializáciu.
Ďalší paragraf, ktorý tam pomenovali, bol § 225, ktorý zníži sankcie za subvenčný podvod a k tomu sa znížia aj premlčacie lehoty a pri finančných, aj pri finančných trestných činoch, a tak vám Európska prokuratúra napísala, že sa zruší asi 20 % vyšetrovaných prípadov, a ďalej to zabráni vyšetrovaniu nových prípadov.
Všetky tieto kroky v tomto liste vám charakterizovali ako nedostatok nejakej lojálnej spolupráce, tak ako to definuje nariadenie a porušenie jednotlivých článkov.
Ďalšiu vec, ktorá v tom liste bola, Komisia videla nesúlad so smernicou o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a vy ste od toho potom upustili, tak ja sa nebudem tomu venovať, iba ak si pamätáte zopár viet, ktoré tam boli v rámci prekladu, vám napísali, že, a to citujem:
„Fakt, že právny rámec poskytujúci ochranu oznamovateľom sa môže kedykoľvek zmeniť a mať aj retroaktívne dopady, vysiela širokej verejnosti nespochybniteľný odkaz, ktorým je odrádzanie možných budúcich oznamovateľov, čím sa oslabuje právny štát, boj proti korupcii a ochrana základných práv.“
Toto sú vety, ktoré vám 24. januára, 24. januára poslala Komisia.
Ďalej Európska komisia vás upozornila na európske práva, predpisy, povinnosti v oblasti korupcie, kde sa zaväzujú všetky členské štáty, aby prinášali účinné a odradzujúce sankcie za korupciu vrátane odňatia slobody pri vážnych prípadoch, a Komisia vás upozorňuje na to, že zmeny v Trestnom zákone a v Trestnom poriadku nemusia byť v súlade s protikorupčným rámcom Európskej únie vrátane tých odradzujúcich sankcií za korupciu.
Komisia nakoniec v rámci tohto listu, ktorý ste dostali v januári, vás upozornila aj na rôzne špecifické odporúčania pre Slovensko zo správy o právnom štáte z roku 2022 a ’23 a Komisia vás jasne žiadala, aby ste nepokračovali v skrátenom konaní a riešili ste všetky tieto otázky štandardným legislatívnym postupom, ktorý umožní konzultácie so širokou, ale aj odbornou verejnosťou. A toto ste úplne ignorovali a ignorujete to doteraz.
Človek by si myslel, že na základe takéhoto listu urobíte nejaké kroky, neviem, či tie kroky sa udiali, ale ono o pár týždňov prišiel ďalší list, to je ten druhý list, ten sa týka špeciálne plánu obnovy a o ňom by som mohol veľa rozprávať, pretože som bol pri tých rokovaniach v rámci plánu obnovy, a vytiahnem z neho iba zopár zaujímavých vecí, kde Komisia žiadala vás, alebo teda vládu, aby ste špeciálne objasnili, či neboli ovplyvnené, alebo aj zvrátené splnené míľniky v otázkach verejných financií, udržateľnej dopravy a právneho štátu.
V rámci toho právneho štátu tam bolo najviac otázok, najviac otázok, ktoré sa týkali hlavne Trestného zákona a znova urobím jednu citáciu, v tom liste bolo napísané:
„ Silné znepokojenie, že skrátený legislatívny proces v spojení s rozsahom reformy Trestného zákona a s nedávno zavedenými zmenami vytvára značnú neistotu v súvislosti s obsahom textu a s jeho dopadmi na splnené míľniky, ako aj s dodržiavaním európskej legislatívy vo všeobecnosti.“
Pán minister, všetci, ktorí komunikujeme s Európskou komisiou, vieme, že v európskom jazyku sú toto teda že veľmi silné slová, veľmi silné slová, ktoré vám nepovedali medzi štyrmi očami, ktoré vám nepovedali v rámci rokovania sekcií, ktoré vám dali na papier, dali vám ho do listu a ten lit vám poslali. To sú veľmi silné slová. A tiež vám tam dávali jednotlivé úlohy. Ja nebudem ich znova čítať, neviem, či tieto úlohy ste splnili, alebo ich plníte teraz.
No a ten tretí list, ktorý, však ony kolujú na internete všade po facebooku, pre mňa to bola normálne, že taká, že čerešnička na záver, taká, že úplná bodka za celým týmto procesom, a písal vám ho sám, eurokomisár pre spravodlivosť a napísal to vám, priamo vám, pánu ministrovi Suskovi. A v liste vám eurokomisár pripomenul, že sa na Slovensko obrátil viackrát, že konzultoval tieto veci, vy ste to, mimochodom, veď aj v rozprave, alebo vo vašich vystúpeniach potvrdili a tiež uviedol, že napriek výhradám a diskusiám aj tak chcel parlament o tejto novele hlasovať. A tiež sú v tomto lite a veľmi jasné odporúčania a veľmi silné slová, ktoré vám tam napísali. Jedny z tých slov je, že citujem: „Komisia zdôrazňuje, že sa zdá, že plánované reformy majú priamy a výrazný negatívny dopad na legislatívu Európskej únie a na finančné záujmy Únie, ktoré sme zaviazaní chrániť tak, ako je to potrebné, vrátane aj kárneho opatrenia, alebo procesov podľa nariadenia o všeobecnom režime podmienenosti na ochranu rozpočtu Únie a nariadenia o pláne obnovy.“
Teraz som vám tu povedal tri listy, ktoré vám napísala Komisia, kde vám dali konkrétne odporúčania, konkrétne paragrafy, ktoré sú v konflikte s tými šiestimi dokumentmi, a vy aj tak vystúpite a poviete, že opozícia zavádza a že zavádzame novinárov a že zavádzame verejnosť.
No však my nezavádzame, my iba citujeme to, čo vám poslala Komisia a že čo ste mali vyriešiť. A toto nie je prvýkrát, čo tu my ako opozícia v tomto pléne hovoríme o listoch Európskej komisie, to nie je po prvýkrát, čo v tomto pléne menujeme konkrétne paragrafy, ktorými ste porušili predpisy Európskej únie.
A toto nie je po prvýkrát, čo vám tu my ako SaS-ka alebo opozícia vyčíta, že vytvárate živnú pôdu pre korupciu a podvody. Ale viete, čo je to prvýkrát? Je to prvýkrát, čo vy ako vláda alebo ministerstvo spravodlivosti priznávate, že my v opozícii sme mali celý čas pravdu. Vy normálne priznávate, že ste úplne zbabrali v rámci týchto častí novelu Trestného zákona. Normálne priznávate, že ste nezodpovedne ohrozili naše eurofondy. Vy ste priznali teraz, že pred celou Európou, celou Európou ste zo Slovenska urobili národ, kde sa menia zákony tak, aby sa tu mohli rozkrádať eurofondy.
A viete, čo je najhoršie na tom? Že to všetci zamestnanci v rámci Európskej komisie vedia, pretože tam boli tie rokovania, pretože vám to hovorili, pretože tie listy tam prechádzali. Vy ste zo Slovenska urobili čiernu ovcu Európy a na túto čiernu ovcu, na nás všetkých sa tá Európska komisia pozerá cez prsty. A túto chybu ste vôbec nemuseli naprávať, keby ste nešli takým rýchlym spôsobom a keby vašou prioritou tu nebolo, že ochraňujete nejakých zločincov alebo zlodejov, ale keby ste konečne pomáhali bežným ľuďom, tak ako ste to sľubovali v rámci predvolebnej kampane.
Ďakujem.
15. 7. 2024 16:41:28 - 16:56:48 16. schôdza NR SR - 1.deň - B. poludní Tlač 375 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
73.
Vážený pán predsedajúci, pán minister, pán spravodajca, kolegyne a kolegovia, dovoľte mi teda, aby som vystúpil za našu stranu SAS aj ja, a dovoľte mi, aby som vystúpil už teda k štvrtej zmene Trestného zákona v tomto volebnom období.
Ja možno to tak zhrniem a pôjdem sa pozrieť trošku aj do minulosti do predvolebnej kampane, kde koaličné strany prioritne sľubovali voličom všetko možné. My sme tu počuli v rámci tej predvolebnej kampane o lacných potravinách, počuli sme tu o lacných hypotékach, počuli sme tu o sociálnom štáte, počuli sme tu o dobrom vládnutí, ale ja som nikde na bilbordoch ani vo vystúpeniach nepočul, že by ste ľuďom sľubovali nejaké lepšie podmienky pre zlodejov alebo zločincov alebo nižšie tresty pre zločincov alebo kratšie premlčacie doby pre zločincov.
Tak ja sa pýtam, že prečo táto pomoc zlodejom, že či toto je jediné to, čo vaša vláda robí po voľbách, že či to, táto pomoc je teda vaša priorita. A ja sa veľmi teším na to, ako budete vysvetľovať svojim voličom, že 90 % energie venujete prioritne tomu, aby ste pomohli zlodejom. A nechápem, že prečo toto riešime znova, pretože vás na to upozorňovali asi všetci, a parlament tu už trištvrte roka rieši iba zlodejov.
Ja neviem, že či v tejto krajine si vašu pozornosť nezaslúžia aj iní ľudia, nezaslúžia si slobodní rodičia, matka alebo otec, alebo deti v inkubátoroch v Košiciach, kde sú takéto veľké zbierky, aby naozaj tam na inkubátoroch neboli holuby, alebo mladé rodiny, ktoré platia hypotéky, alebo každý jeden občan, ktorému ste zobrali zubné benefity, zvýšili mu dane a poplatky, a ešte aj tie lacnejšie potraviny, ktoré ste tu sľubovali, stále nie sú. Tak ja som veľmi zvedavý, že ako budete toto vysvetľovať svojim voličom.
Poďme teda k podstate veci, toto je už štvrtá novela Trestného zákona za niekoľko mesiacov, prečo je štvrtá, tak ten dôvod je celkom jasný, zjavne ste chceli pomôcť ľuďom, ktorí sú obvinení z korupcie a z trestnej činnosti, to asi vnímajú už všetci, len prepáčte, vy po dvanástich rokoch ani neviete napísať jeden zákon. Dvanásť rokov ste tu vládli, a teraz sem stále prichádzate so zákonmi, ktoré opravujete a opravujete, či už v rámci pozmeňujúcich návrhoch, alebo ďalších a ďalších noviel.
Aj toto je štvrtá zmena tejto novely Trestného zákona, lebo tak ako ste priniesli aj ustanovenia ohľadom skrátenia premlčacích, skrátenia dôb ohľadom znásilnenia, ktoré ste tu najskôr, mimochodom, obhajovali, potom ste ich chceli opravovať, potom ste vyzývali prezidentku, že aby ich vetovala. Potom ste ich opravovali jedným pozneňovákom, potom ste prišli s ďalšími pozmeňovák... s ďalším pozmeňovákom, ktorý mal, ja neviem, koľko, 20 alebo 30 strán. No a medzi tým, vás Európska komisia upozorňovala na to, že porušujete európske predpisy o boji proti korupcii, ktoré, podotýkam, ste schválili vy. Vy počas vášho pôsobenia vlád SMER-u ste schválili túto európsku legislatívu, ktorú týmto v podstate porušujete a ste ju nedodržali.
Teraz prinášate novelu, ktorá reaguje na výhrady Európskej komisie, a v podstate dnes tu verejne všetkým sa priznávate, že my v SAS sme mali pravdu, že opozícia mala pravdu, že odborníci mali pravdu, že Európska komisia mala pravdu a že vy ste vytvorili normálne zákon tu pre zlodejov, ktorých musíte teraz nejakým spôsobom, tento zákon naprávať. Viete čo, pán minister, mali ste tu vystúpenie a ja som si aj pripravoval niektoré veci, ale budem sa teda im venovať, lebo ste povedali, že my zavádzame, čo nie je pravda.
Poďme sa pozrieť na tie tri listy z Európskej komisie, ktoré ste aj vy dostali, resp. vláda, a tieto listy, ktoré vám prišli 24. januára, to bol ten prvý list, vám jasne hovoril, že porušujete šesť dokumentov, šesť dokumentov európskych, že porušujete Zmluvu o fungovaní Európskej únie, že porušujete smernicu o boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie, že porušujete nariadenie o Európskej prokuratúre, že porušujete smernicu o ochrane nahlasovateľov protispoločenskej činnosti, porušujete Dohovor OSN proti korupcii a porušujete odporúčanie Európskej únie zo Správy o právnom štáte z rokov 2022 a 2023.
A vy tieto listy poznáte, pán minister, vy ste ich čítali, lebo vám boli adresované. Tam jasne vám pomenovali všetkých týchto šesť dokumentov, kde sú pochybenia, aj napriek tomu ste to ignorovali.
Ale poďme si teda prebehnúť tieto tri listy. Ten prvý list z toho 24. januára, ktorý ste dostali, ten ste dostali z Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť, a ten vám jasne sa od samotnej generálnej riaditeľky, a ten vám jasne uvádza, že Úrad európskej prokuratúry aj Komisia identifikovali nedostatky v novele Trestného zákona, a v tomto liste vám podrobne, podrobne popísali všetky problémy v Trestnom zákone. Normálne, jasne a presne vám dali konkrétne problémové paragrafy.
Pán minister, ak si pamätáte, tak tieto paragrafy, ja som vám čítal z tohto miesta, vy ste ma aj počúvali, pretože ste ma potom tu zastavili hore, a ste mi hovorili, že nemám pravdu, že to tak nie je, ako to ja tam čítam a hovorím, a že vy budete s Komisiou o tom ešte debatovať a že im vysvetlíte, že to je pravda. A teraz sem prídete a reálne ten 34. paragraf, o ktorom sme sa rozprávali, aj ten 78. vy reálne meníte. Obidva ich meníte. Ale... (Reakcia z pléna.) Však môžete vystúpiť po mne a argumentovať.
Komisia vám jasne povedala, že v tej novele Trestného zákona je rozpor so Zmluvou o fungovaní Európskej únie aj so smernicou v boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie a menovali tam práve tento sporný § 34, oni rozprávali ešte o 56., 61. alebo 62., kde sa namiesto väzenia navrhujú zákazy činnosti, a to sa týka aj otázok, ktoré ovplyvňujú finančné záujmy Únie.
Tu platilo, že ak horná hranica trestnej sadzby trestu odňatia slobody prevyšuje päť rokov, súd je povinný udeliť trest odňatia slobody, a tá novela to rušila. A Európska komisia v tom liste vám uviedla, že to môže byť v rozpore s čl. zmluvy o fungovaní Európskej únie, v smernici v boji o podvodom a tak ďalej, nechcem tu čítať všetky tie dokumenty a tiež vám tam jasne označili, že je to krok späť v ochrane finančných záujmov, a uviedli, že tresty nie sú podľa nich dostatočne odradzujúce. Ja vám reálne citujem preklad z týchto listov.
A môžme sa rozprávať o ďalších paragrafoch. Bol to § 58 a 59 v tom pôvodnom návrhu, ktoré dávali súdu právomoc rozhodnúť, že či príde k prepadnutiu majetku, alebo nepríde. Tam bol ďalší § 233, ktorý jasne Európska komisia pomenovala, že vidí rozpor so Zmluvou o fungovaní Európskej únie aj so smernicou o boji proti podvodom.
Ďalší, § 333, ktorý navrhoval maximálny trest odňatia slobody tri roky za spreneveru a korupciu pri verejných obstarávaniach. Ďalší, § 87, toto boli všetko paragrafy, ktoré jasne vám Európska komisia vytýkala v danom liste, v tom 87. paragrafe navrhoval znížiť niektoré premlčacie lehoty, ten zhodou okolností teraz meníte. Dobre, aby sme boli korektní, toto nie je v rozpore so smernicou, hej, s PIF-kovou, ale neposkytuje dostatočný čas v rámci vyšetrovania a stíhania komplexných korupčných prípadov. Toto by bolo v rozpore s princípom efektívnosti, ktorý je ukotvený v jednotlivých dokumentoch v Európskej únie. A v tom liste vás Európska komisia aj vyzývala, aby ste im dali takú korelačnú tabuľku, že ako jednotlivé tieto, tieto zmeny boli implementované do slovenskej legislatívy, to môžete potom odpovedať, že či ste niečo také urobili, alebo nie, však to je na vašom rozhodnutí.
Ďalej v tých listoch, ďalej v tých listoch Komisia videla rozpor, je s nariadením Rady, ktorou sa zriaďuje Európska prokuratúra. Oni jasne vám tam hovorili a spomenuli, že sa naruší funkčné podávanie správ tým, že rozpustíte špeciálnu prokuratúru, to bude mať dopad na komunikáciu s Európskou prokuratúrou, lebo špeciálna prokuratúra bola kľúčová pri vyšetrovaní trestných činov spojených s eurofondami, a väčšina prípadov, ktorú táto Európska prokuratúra by presunula zo Špecializovaného trestného súdu na nižšie súdy, ktoré nemajú takú expertízu a skúsenosť, a stratila by tiež Európska prokuratúra aj podporu NAKA a prišla by o spojku, ktorá má dostatočnú expertízu a špecializáciu.
Ďalší paragraf, ktorý tam pomenovali, bol § 225, ktorý zníži sankcie za subvenčný podvod a k tomu sa znížia aj premlčacie lehoty a pri finančných, aj pri finančných trestných činoch, a tak vám Európska prokuratúra napísala, že sa zruší asi 20 % vyšetrovaných prípadov, a ďalej to zabráni vyšetrovaniu nových prípadov.
Všetky tieto kroky v tomto liste vám charakterizovali ako nedostatok nejakej lojálnej spolupráce, tak ako to definuje nariadenie a porušenie jednotlivých článkov.
Ďalšiu vec, ktorá v tom liste bola, Komisia videla nesúlad so smernicou o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a vy ste od toho potom upustili, tak ja sa nebudem tomu venovať, iba ak si pamätáte zopár viet, ktoré tam boli v rámci prekladu, vám napísali, že, a to citujem:
„Fakt, že právny rámec poskytujúci ochranu oznamovateľom sa môže kedykoľvek zmeniť a mať aj retroaktívne dopady, vysiela širokej verejnosti nespochybniteľný odkaz, ktorým je odrádzanie možných budúcich oznamovateľov, čím sa oslabuje právny štát, boj proti korupcii a ochrana základných práv.“
Toto sú vety, ktoré vám 24. januára, 24. januára poslala Komisia.
Ďalej Európska komisia vás upozornila na európske práva, predpisy, povinnosti v oblasti korupcie, kde sa zaväzujú všetky členské štáty, aby prinášali účinné a odradzujúce sankcie za korupciu vrátane odňatia slobody pri vážnych prípadoch, a Komisia vás upozorňuje na to, že zmeny v Trestnom zákone a v Trestnom poriadku nemusia byť v súlade s protikorupčným rámcom Európskej únie vrátane tých odradzujúcich sankcií za korupciu.
Komisia nakoniec v rámci tohto listu, ktorý ste dostali v januári, vás upozornila aj na rôzne špecifické odporúčania pre Slovensko zo správy o právnom štáte z roku 2022 a ’23 a Komisia vás jasne žiadala, aby ste nepokračovali v skrátenom konaní a riešili ste všetky tieto otázky štandardným legislatívnym postupom, ktorý umožní konzultácie so širokou, ale aj odbornou verejnosťou. A toto ste úplne ignorovali a ignorujete to doteraz.
Človek by si myslel, že na základe takéhoto listu urobíte nejaké kroky, neviem, či tie kroky sa udiali, ale ono o pár týždňov prišiel ďalší list, to je ten druhý list, ten sa týka špeciálne plánu obnovy a o ňom by som mohol veľa rozprávať, pretože som bol pri tých rokovaniach v rámci plánu obnovy, a vytiahnem z neho iba zopár zaujímavých vecí, kde Komisia žiadala vás, alebo teda vládu, aby ste špeciálne objasnili, či neboli ovplyvnené, alebo aj zvrátené splnené míľniky v otázkach verejných financií, udržateľnej dopravy a právneho štátu.
V rámci toho právneho štátu tam bolo najviac otázok, najviac otázok, ktoré sa týkali hlavne Trestného zákona a znova urobím jednu citáciu, v tom liste bolo napísané:
„ Silné znepokojenie, že skrátený legislatívny proces v spojení s rozsahom reformy Trestného zákona a s nedávno zavedenými zmenami vytvára značnú neistotu v súvislosti s obsahom textu a s jeho dopadmi na splnené míľniky, ako aj s dodržiavaním európskej legislatívy vo všeobecnosti.“
Pán minister, všetci, ktorí komunikujeme s Európskou komisiou, vieme, že v európskom jazyku sú toto teda že veľmi silné slová, veľmi silné slová, ktoré vám nepovedali medzi štyrmi očami, ktoré vám nepovedali v rámci rokovania sekcií, ktoré vám dali na papier, dali vám ho do listu a ten lit vám poslali. To sú veľmi silné slová. A tiež vám tam dávali jednotlivé úlohy. Ja nebudem ich znova čítať, neviem, či tieto úlohy ste splnili, alebo ich plníte teraz.
No a ten tretí list, ktorý, však ony kolujú na internete všade po facebooku, pre mňa to bola normálne, že taká, že čerešnička na záver, taká, že úplná bodka za celým týmto procesom, a písal vám ho sám, eurokomisár pre spravodlivosť a napísal to vám, priamo vám, pánu ministrovi Suskovi. A v liste vám eurokomisár pripomenul, že sa na Slovensko obrátil viackrát, že konzultoval tieto veci, vy ste to, mimochodom, veď aj v rozprave, alebo vo vašich vystúpeniach potvrdili a tiež uviedol, že napriek výhradám a diskusiám aj tak chcel parlament o tejto novele hlasovať. A tiež sú v tomto lite a veľmi jasné odporúčania a veľmi silné slová, ktoré vám tam napísali. Jedny z tých slov je, že citujem: „Komisia zdôrazňuje, že sa zdá, že plánované reformy majú priamy a výrazný negatívny dopad na legislatívu Európskej únie a na finančné záujmy Únie, ktoré sme zaviazaní chrániť tak, ako je to potrebné, vrátane aj kárneho opatrenia, alebo procesov podľa nariadenia o všeobecnom režime podmienenosti na ochranu rozpočtu Únie a nariadenia o pláne obnovy.“
Teraz som vám tu povedal tri listy, ktoré vám napísala Komisia, kde vám dali konkrétne odporúčania, konkrétne paragrafy, ktoré sú v konflikte s tými šiestimi dokumentmi, a vy aj tak vystúpite a poviete, že opozícia zavádza a že zavádzame novinárov a že zavádzame verejnosť.
No však my nezavádzame, my iba citujeme to, čo vám poslala Komisia a že čo ste mali vyriešiť. A toto nie je prvýkrát, čo tu my ako opozícia v tomto pléne hovoríme o listoch Európskej komisie, to nie je po prvýkrát, čo v tomto pléne menujeme konkrétne paragrafy, ktorými ste porušili predpisy Európskej únie.
A toto nie je po prvýkrát, čo vám tu my ako SaS-ka alebo opozícia vyčíta, že vytvárate živnú pôdu pre korupciu a podvody. Ale viete, čo je to prvýkrát? Je to prvýkrát, čo vy ako vláda alebo ministerstvo spravodlivosti priznávate, že my v opozícii sme mali celý čas pravdu. Vy normálne priznávate, že ste úplne zbabrali v rámci týchto častí novelu Trestného zákona. Normálne priznávate, že ste nezodpovedne ohrozili naše eurofondy. Vy ste priznali teraz, že pred celou Európou, celou Európou ste zo Slovenska urobili národ, kde sa menia zákony tak, aby sa tu mohli rozkrádať eurofondy.
A viete, čo je najhoršie na tom? Že to všetci zamestnanci v rámci Európskej komisie vedia, pretože tam boli tie rokovania, pretože vám to hovorili, pretože tie listy tam prechádzali. Vy ste zo Slovenska urobili čiernu ovcu Európy a na túto čiernu ovcu, na nás všetkých sa tá Európska komisia pozerá cez prsty. A túto chybu ste vôbec nemuseli naprávať, keby ste nešli takým rýchlym spôsobom a keby vašou prioritou tu nebolo, že ochraňujete nejakých zločincov alebo zlodejov, ale keby ste konečne pomáhali bežným ľuďom, tak ako ste to sľubovali v rámci predvolebnej kampane.
Ďakujem.
15. 5. 2024 12:10:12 - 12:10:13 14. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 278 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
75.
Pán poslanec, ja som si vás pozorne vypočul a často ste rozprávali, že veríte v dobrý úmysel. V ten dobrý úmysel verím teda aj ja, že spoločne bojujeme pre to, aby RTVS zostala verejnoprávna a podporujeme to. Ale vy ste spomínali tie koncesionárske poplatky, riešenie financií, a to v tomto zákone nikde nie je. Oni neriešia financie, oni riešia iba to, aby z verejnoprávnej televízie urobili televíziu, ktorú budú môcť nejakým spôsobom ovládať. A preto vás prosím, že nenabiehajme na túto diskusiu, aby sme prekrývali to, o čo ide v tomto zákone, že chcú ovládnuť RTVS nejakými koncesionárskymi poplatkami. Keď ich chcú, tak nech si ich zavedú. Veď tu máme množstvo zákonov, ktoré prichádzajú v skrátenom konaní, tak nech sa páči, môžu prísť v skrátenom legislatívnom konaní a zaviesť tieto poplatky a potom bude všetko vyriešené.
Ale ja si myslím, že vyriešené nebude, lebo práve aj napriek tomu by priniesli takýto návrh zákona. A vy veľmi dobre viete, že tie koncesionárske poplatky tvorili 50 % z celkového toho objemu a polovica krajín Európskej únie ani nemá koncesionárske poplatky. Veď Francúzsko ich zrušilo pred niekoľkými rokmi.
Ale povedzme ešte jednu vec, že koncesionárske poplatky boli niekde v 2003 na úrovni 4,67 a keďže som už celkom dlho v Národnej rade, tak si pamätám programové vyhlásenie v 2016, kedy tam bolo napísané, že táto vládna koalícia, kde bol SMER, podstate HLAS a SNS chceli zvýšiť koncesionárske poplatky niekde na 7 %. A viete, kto to, sedem euro, a viete, kto to vtedy zablokoval? Práve SNS, práve SNS vtedy zablokovalo to, že nemôžu sa zvyšovať koncesionárske poplatky a už vtedy to možno mohlo byť vyriešené. Už vtedy mohla mať televízia omnoho viacej finančných prostriedkov. Aj kvôli všetkým týmto veciam a kvôli tomu, že tu nie je nejaká predvídateľnosť, sme urobili tie opatrenia, že sme to naviazali na zákon a táto vládna koalícia z tých 0,17 HDP to znížila na 0,12... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
27. 2. 2024 17:18:08 - 17:38:10 9. schôdza NR SR - 16. deň - A. dopoludnia Tlač 155 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
215.
Ďakujem veľmi pekne za toto vystúpenie. My tu už tretí mesiac riešime Trestný zákon a až teraz vládni politici konečne pochopili jednu chybu, jeho chybu, a to premlčacie doby za znásilnenie. Takže veľmi super. Ja sa teším, keď už opravujete toto znásilnenie, máme tu ešte, máme tu ešte päť ďalších typov, ktoré by ste mohli zmeniť, a to sú porušenia európskej legislatívy, na ktoré vás aj upozornila Európska komisia. Porušujete smernicu Európskej únie o boji proti podvodom, keď za spreneveru a korupciu navrhujte maximálny trest tri roky a smernica pri škodách ale nad stotisíc euro požaduje minimálny trest štyri roky. A Slovensko je naozaj povinné ju dodržiavať. Takže sú to § 326 a 333 v návrhu, tak si ich tiež opravte. Porušujete tú istú smernicu, keď za podplácanie navrhujete trest odňatia slobody jeden rok. Opravte si, prosím vás, § 332. Ďalej porušujete článok 7 tejto smernice, keď uľahčujete pranie špinavých peňazí, a to sú § 233 a 233b. Takže si opravte aj tie. Porušujete článok 10 tej istej smernice v § 58 a 59, ktoré sa týkajú prepadnutia majetku. Opravte jednou cestou aj tieto paragrafy. A ďalej aj celý zákon je v rozpore s nariadením, ktorým sa zriaďuje Európska prokuratúra, pretože Európskej prokuratúre znemožňujete vyšetrovať eurofondové podvody, a to najmä teda premlčacie doby a nižšie tresty za subvenčné podvody. Aby toho nebolo málo, tak podľa Komisie ešte porušujete aj Dohovor OSN proti korupcii, ignorujete ďalšie odporúčania komisie a pre všetko toto môžme prísť aj o eurofondy. Takže, ak ste dokázali pochopiť, že ste prestrelili pri znásilnení, je to úplne super, ja to oceňujem, a teraz skúste pochopiť, prosím vás, že ste prestrelili aj pri všetkých ostatných zmenách a zmeňte aj to.
8. 2. 2024 10:11:03 - 10:14:39 9. schôdza NR SR - 6. deň - A. dopoludnia Tlač 106 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
13.
Pán predseda, na základe súhlasu štyroch poslaneckých klubov SaS, PS, KDH a OĽANO žiadame o zvolanie poslaneckého grémia ihneď.
6. 2. 2024 11:04:20 - 11:06:20 9. schôdza NR SR - 4. deň - A. dopoludnia Tlač 106 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
62.
Pani poslankyňa Jurík, ďakujem za váš príspevok. On bol veľmi rozsiahly, pretože ide aj o rozsiahlu zmenu Trestného zákona, Trestného poriadku aj ďalších zákonov v rámci toho rozsahu rekodifikácie, ktorá by mala prejsť riadnym legislatívnym konaním. Keďže si tu koalícia v podstate schválila skrátené legislatívne konanie a potom mocenským spôsobom si tu odhlasovali rozpravu a obmedzenie rozpravy v prvom čítaní, tak vtedy sme mali dvadsať hodín, kedy sme mohli vystupovať. Teraz v rámci tohto druhého čítania sme zažili opäť taký mocenský zásah a tá rozprava bola obmedzená na 62 hodín, z toho my sme mali štyri a pol hodiny. A ideme už do finále a my ako Sloboda a Solidarita míňame posledné minúty. Posledné minúty na to, aby sa vyjadrili aj ostatní poslanci, lebo nebolo umožnené nám vystúpiť všetkým. Naozaj tie, ten rozsah jednotlivých zmien, ktoré sú, je tak zásadný, že by sme chceli ešte vysloviť ďalšie veci a z našich poslancov teda vystúpili iba piati poslanci a ostatné využívame čisto iba na faktické pripomienky a poznámky.
Ale to najdôležitejšie, čo by sme ešte mali vysloviť, je, že tie výhrady sú, že my nesúhlasíme so zrušením Úradu špeciálnej prokuratúry, nesúhlasíme so skokovou zmenou hraníc výšky škody, predovšetkým škody väčšou, značnou alebo veľkého rozsahu. My nesúhlasíme so skracovaním premlčaných dôb, nesúhlasíme s tak výrazným znížením trestných sadzieb, obzvlášť trestných sadzieb pri korupčných trestných činoch a nesúhlasíme ani so spätným otváraním dohôd o treste a vine. Toto sú posledné sekundy, ktoré ako strana SaS máme a ešte kolegovia využijú. A je mi veľmi ľúto, že takýmto spôsobom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
6. 2. 2024 10:10:29 - 10:12:29 9. schôdza NR SR - 4. deň - A. dopoludnia Tlač 106 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
34.
Pani poslankyňa Nash, ďakujem veľmi pekne za váš príspevok. Rád vás počúvam, to som vám už hovoril aj v tých predchádzajúcich vašich príspevkoch, lebo to viete pretaviť, všetky tie opatrenia, návrhy zákonov alebo pozmeňujúce návrhy, aj do reálneho života.
A vám sa vo vašom príspevku teraz podarilo ukázať, ako vládna koalícia ide krok po kroku k tomu, aby dosiahla svoj cieľ. Vy ste tu vlastne prepojili niekoľko zákonov, ale prioritne tie dva posledné, ktoré sme prijímali. Jeden je kompetenčný zákon, kde sa vytváralo nové ministerstvo športu, a ja, ja som už vtedy upozorňoval, že toto ministerstvo môže viesť k nejakej zvýšenej korupcii preto, lebo v tomto zákone kompetenčnom sa otváral aj zákon o športe. Zákon o športe, kde sa riešia peniaze, štátne peniaze pre šport a ktoré subjekty to dostanú. A to je maximálne neštandardné.
Ja som upozorňoval práve v čl. 13 zákona o športe, 440, to bol sedemdesiaty paragraf, ktorý hovoril o tom, že sa rozširuje možnosť dotácií pre podporu športu a že to môžu dostať nielen športové organizácie, ktoré sú na to určené, ale aj všetky ostatné organizácie, záujmové združenia, dokonca registrovaná cirkev, medzinárodné organizácie, ale aj fyzické osoby, ktoré reálne nepodnikajú v rámci športu. No a keď upravili kompetenčný návrh zákona v rámci toho, že vzniklo ministerstvo športu, potom upravili sporné paragrafy v rámci dotácie pre športovcov, ktoré maximálne rozšírili, no a pozrime sa, teraz tu máme nový návrh novely zákona trestného, kde upravujú aj jednotlivé trestné sadzby. No proste, bude dokonané.
6. 2. 2024 9:27:29 - 9:29:29 9. schôdza NR SR - 4. deň - A. dopoludnia Tlač 106 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
8.
Pán predsedajúci, čo teraz dodať? Neviem, či mám reagovať na vás, alebo na pani Kalmárovú, ale vyberiem si teda pani Kalmárovú, aby ste ma nekritizovali, že nereagujem na rečníka v rozprave.
Pani poslankyňa Kalmárová, ja vás veľmi rád počúvam, lebo tie debaty sme my viedli ešte predtým, než ja som bol aj na ministerstve, a potom aj počas pôsobenia ministerstva. No vy ste vždy vedeli jednotlivé udalosti, ktoré sa diali, aplikovať do toho širšieho pohľadu a do toho užšieho pohľadu, kde ste dávali takú tú všeobecnú mozaiku a pohľad, ale potom ste to vedeli aj rozobrať na tie konkrétne prípady a toto presne sa dialo aj tu.
No, ten širší kontext je rozklad právneho štátu a spoločnosti ako takej. Tieto prípady sa reálne nazbierajú a vy ste spomínali príklady zo škôl a asi by sme sa mohli o nich veľa rozprávať aj o tom spomínanom Trebišove, s ktorým sme sa trápili roky a doteraz to nie je vyriešené, a hneď ste to aplikovali na danú skutočnosť, že čo sa stane pri subvenčných podvodoch v školstve. To bude ten rozklad právneho štátu, rozklad všetkých ostatných oblastí, ale aj rozklad školstva ako takého, pretože ľudia už nebudú dôverovať polícii, súdom, štátu, systému. A ten úplný rozklad spoločnosti potom sa objaví na mladých ľuďoch v rámci nárastu extrémizmu a radikalizácie, čo vidíme aj vo všetkých správach, ale aj v tom reálnom živote v školách z poznatkov riaditeľov a ľudí.
No a ten užší pohľad. Ten užší pohľad zažívame tu v Národnej rade. Treba sa pýtať teda poslancov vládnej koalície, že či budú za toto hlasovať, že či čítali zákon, či vnímajú, čo sa bude diať v reálnom živote. V reálnom živote, ktorý budú žiť aj oni, či už v školstve, alebo vo svojom meste, vo svojej dedine, na uliciach... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
31. 1. 2024 16:14:15 - 16:15:08 9. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 106 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
26.
Mária, ďakujem veľmi pekne za tvoj príspevok, veľmi dobre sa to počúvalo. Bol to taký silný príspevok, konštruktívny, faktický, názorový, ale aj emotívny, lebo vyjadrila si v ňom v podstate všetko, čo cítiš po tej odbornej stránke, ale aj ľudskej stránke, čo tu zažívame za ostatné týždne, ktoré preberáme túto novelu Trestného zákona. Rozobrala si celý ten návrh a určite by si vedela rozprávať o ňom ešte ďalej a hovoriť nám všetky ostatné príklady. My sme tie príklady vybrali v týchto novinách, je ich tam 16, aby si ich koaliční poslanci mohli predstaviť v realite, v takom tom bežnom živote, že čo to spôsobí občanom. A veľa si hovorila o pravidlách, o tých férových pravidlách, a tie tu nezažívame za ostatné týždne vôbec.
Aj teraz mocensky si vládna koalícia povedala, že budeme rokovať iba 62 hodín, tak ja tiež sa pýtam, že prečo 62 hodín, prečo nie 48 alebo 72, že na základe čoho si rozhodli, že je to 62 hodín. A už vidím, ako budú rozprávať aj v médiách, že veď my sme rokovali 8 dní, veď to je 8 dní. Ale to nebude 8 dní, pretože už vidíme, že prepadáva poradie v rámci vládnej koalície, bude to tak tri a pol dňa, to bude ten čas, ktorý vyčerpáme my, to bude tých 29 hodín a budúci týždeň v utorok, najneskôr teda v stredu, ešte uvidíme, veď o tom rozhodne pán Danko, lebo ten tu riadi túto koalíciu, ten dodáva tie hlasy, či prejde táto novela, či ochráni on ľudí SMER-u a HLAS-u, pretože Andrej Danko bude ten, ktorý bude ochraňovať týchto ľudí a ktorý bude hovoriť to, či novela Trestného zákona platí, tak on rozhodne a uvidíme, kedy to bude, to hlasovanie. Ja by som týmto iba chcel pozvať všetkých občanov zajtra večer o 18.00 na celé Slovensko, aby prišli vyjadriť svoj názor, že s niečím takým nesúhlasia a že v takejto krajine nechcú žiť.
24. 1. 2024 18:05:49 - 18:05:50 6. schôdza NR SR - 22.deň - B. popoludní Tlač 105 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
206.
Kolegovia, ďakujem veľmi pekne, dovoľte mi, že nebudem reagovať, ďakovať za vaše príspevky a faktické, ja by som chcel ešte vysloviť jednu vec, že zrušením Úradu špeciálnej prokuratúry sa v skrátenom legislatívnom konaní, v ktorom teraz sme, že špeciálna prokuratúra má vyše tisíc živých spisov z úradu a tieto sa budú presúvať na osem krajských prokuratúr, a to je veľmi dôležité zdôrazniť, že sa to udeje zo dňa na deň, keďže zákon tam neustanovuje žiadnu legisvakačnú lehotu.
A pokiaľ pritom príde ešte k zmene dozorujúceho prokurátora, tak ten si bude musieť tento spis načítať, bude sa musieť oboznámiť s ním, komplexne s celou touto vecou. To si teda vyžiada nejakým spôsobom čas, a keďže tieto spisy majú aj niekoľko tisíc strán, tak tým pádom reálne hrozia prieťahy v dotknutých trestných konaniach, čo bude ohrozovať potom právo a prejednanie veci bez zbytočných prieťahov.
Ešte je dôležitá vec, ktorú som nestihol vysloviť, čo všetci, samozrejme, vieme, že tieto predložené návrhy by nabudli účinnosť čo i len na jednu sekundu v dôsledku skrátenia premlčaných lehôt, a navždy zanikne trestnosť tisícov už spáchaných majetkových a hospodárskych trestných činov, zanikne zodpovednosť ich páchateľov, a to aj v prípade mimoriadne závažných trestných činov, ktoré boli spôsobené, alebo kde boli spôsobené aj značné finančné škody.
A podľa odborníkov, a veľakrát to tu už bolo citované aj v týchto faktických pripomienkach, že pôjde o takú že generálnu amnestiu, generálnu amnestiu skutkov, kde sa poškodení už nikdy, ale nikdy nedomôžu spravodlivosti. A ja neviem, že či páni poslanci, ktorí tu aj sedia a čiastočne aj počúvajú, si práve toto uvedomujú, že oni budú zodpovední za generálnu amnestiu... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
24. 1. 2024 17:21:26 - 17:21:27 6. schôdza NR SR - 22.deň - B. popoludní Tlač 105 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
172.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, dovoľte, teda aby som aj ja vystúpil k skrátenému konaniu k tejto novele zákona.
Možno si tak opätovne že zopakujme, čo tu už 11. deň odznieva v rámci rokovacieho poriadku a v rámci tých podmienok, kedy sa Národná rada môže uzniesť k skrátenému legislatívnemu konaniu. Je to taký ten § 89, môžme si ho všetci aj otvoriť a môžme si prečítať, že kedy sa môže skrátené legislatívne konanie uskutočniť, za akých podmienok. Sú to naozaj že mimoriadne okolnosti, kedy môže dôjsť k nejakému ohrozeniu základných ľudských práv, slobôd, k bezpečnosti alebo ak hrozia štátu naozaj že značné hospodárske škody. Poďme si to teda vysvetliť ešte takým aj ľudským nejakým jazykom, aby to ľudia pochopili.
Teda skrátené legislatívne konanie je nejaký inštitút, ktorý sa má používať vo výnimočných prípadoch. Vo výnimočných prípadoch vtedy, kedy sú presne stanovené jednotlivé riziká, ktoré hrozia a sú naozaj natoľko závažné, že to preváži nad všetkým ostatným, aby ten zákon išiel v normálnom legislatívnom procese, takže aby sa k nemu mohli vyjadrovať jednotlivé inštitúcie, odborníci alebo verejnosť. Na prerokovanie tohto zákona následne je potom dostatočný čas, dostatočný čas a priestor, aby naozaj tento návrh zákona bol kvalitný, aby mal podporu, či už laickej, alebo aj tej odbornej verejnosti, a to hlavne kvôli tomu, že práve odborná verejnosť bude aplikovať tento zákon a bude sa dotýkať laickej verejnosti, ktorá by sa mala v takýchto veciach aj vyznať v tomto zákone, aby zákon v rámci tej odbornej verejnosti bol naozaj že veľmi dobre aplikovaný, aby sa interpretoval dobre, aby sa stihli s ním všetci oznámiť.
V tomto prípade by to teda prioritne mali byť orgány činné v trestnom konaní a súdy, aby práve tento návrh zákona pre nich bol zrozumiteľný, aby bol racionálny, aby bol odborne podložený, aby ho poznali a aby ho hlavne títo ľudia aj rešpektovali.
Skrátené legislatívne konanie je aj inštitút, ktorý má byť reakciou na nejakú určitú mimoriadnu okolnosť, ktorá sa naozaj nedala predpokladať, tak môžme povedať, že to môže byť vojna, alebo môže to byť pandémia, alebo nejaká prírodná katastrofa. A v dôsledku tohto je potrebné, aby sa pristúpilo k takejto zmene právnej úpravy.
Možno keď budete čítať ten, ten § 89, tak on vám bude presne hovoriť o tom, že sú dva momenty alebo dve okolnosti, ktoré musia byť splnené naraz. V tom prvom rade je to nejaká mimoriadna okolnosť a v tom druhom rade sú to všetky tie spomínané okolnosti alebo dôvody ako ohrozenie ľudských práv, základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosť, alebo ak hrozia štátu nejaké hospodárske škody a zároveň treba tieto dôvody aj nejakým spôsobom konkretizovať. Ja si myslím, že práve teraz boli všetky tieto dôvody dané do jedného vreca, hodené tu do Národnej rady, a vláda si povedala, že veď vy si vyberte, ktoré z týchto, ktoré z týchto nejakých dôvodov by ste mali použiť. Nijako nemáme vysvetlené, že aká mimoriadna udalosť nastala. Nie je tu pandémia, táto úprava sa netýka ani vojny a s nejakou mimoriadnou okolnosťou nemôže byť ani spájaná.
Ale poďme si povedať teda tie dôvody, ktoré sú v dôvodovej správe, ktoré nám povedala vláda, že toto sú tie dôvody, prečo práve túto novelu prinášajú v skrátenom konaní. A to sú značné hospodárske škody štátu v dôsledku sankcií zo strany Európskej komisie za nejaké údajne nesprávne či neúplné traspozície piatich smerníc.
No keď si pozriete ten návrh novely, tak on sa úplne minimálne nejako dotýka alebo aplikuje práve tieto transpozície... transfo... transpozície smerníc. A ide, ja si myslím, že práve táto úprava ide proti týmto smerniciam, nieže len, nieže odvracia hroziace škody, ale práve nám to vyvracia nejaké riziko hospodárskych škôd.
Vláda tvrdí, že Európska únia nás môže normálne že pokutovať, ak ihneď neprijmeme novelu zákona, pretože nám to káže Európska únia. A vláda tiež ukazuje alebo píše v tej dôvodovej správe nejakých päť rozhodnutí o porušení práva Európskej únie. No keď sa na to detailne pozriete, tak naozaj sa dotýka v dôvodovej správe a tohto návrhu zákona úplne minimálne, že to, čo sa premietlo do návrhu, a to, čo sa nám Európska komisia nejakým spôsobom vytýka. Tým pádom sa vláda naozaj iba tvári, že ide o právnu úpravu, na základe ktorej nám hrozia sankcie, že vraj sankcie niekoľko miliónov eur. No a tomu sa rieš... venuje táto novela veľmi okrajovo, veľmi nedostatočne a veľmi tendenčne.
Dokonca, viete, že sú protesty každý štvrtok, a tak sme už počuli od... od pána premiéra aj od ostatných, že opozícia klame, že sa klame v pléne, že sa klame aj na protestoch a všetky veci, ktoré sú vyslovené v rámci diskusie, ktorú my tu vedieme, alebo aj v rámci protestov, ktoré sú, takže to nie je to správne, to nie sú tie argumenty, ktoré by mali odznieť.
No, ono je ešte aj veľmi perfektné, že nám tu tvrdia, že komunikovali s Európskou komisiou, ale nikto nepovie, že kedy s ňou komunikovali. Komunikovali s ňou až po schválení tohto návrhu zákona na vláde. No a vôbec nepovedia to, čo Komisia na to odpovedala. Ona odpovedala, že práveže by sa vláda mala zdržať tohto konania, práveže by sa mala zdržať toho, aby Trestný zákon a zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry sa neuskutočnilo, resp. aby sa to zvážilo, aby to išlo do normálneho procesu, aby sa o tom diskutovalo, aby tá diskusia bola naozaj že odborná.
Môžeme sa rozprávať ešte o ďalšom dôvode, ktorý je dôvodom na skrátenie legislatívneho konania podľa vlády, a to je že ohrozenie ľudských práv. A z toho vyplýva nejaká humanizácia trestov za trestné činy či už majetkovej, alebo hospodárskej povahy. No tak táto požiadavka, samozrejme, že je legitímna, a myslím si, že toto je práve tá časť, ktorá by mala prejsť takou tou podrobnou odbornou diskusiou, kde by sa k tomu mali vyjadriť všetky dotknuté subjekty, pretože vláda v tej dôvodovej správe nám nejakým spôsobom nešpecifikovala, že koho ľudské práva majú byť ohrozené, že akej skupiny, tak my si môžme iba domnievať, že práve skupiny, ktorú chce obhajovať vláda, tak to je tá skupina, ktorej chcú nejakým spôsobom oni pomôcť. Ale povedzme si že vláda tu, vláda tu pod taktovkou SMER-u tu bola 12 rokov a dovtedy ich nijakým spôsobom nezaujímali neprimerané testy zač... tresty, začali ich zaujímať až vtedy, keď sa začali týkať ich blízkych ľudí. A to je ten pravý dôvod tejto novely, a nie to, čo sa vláda snaží nahovoriť či už v dôvodovej správe, alebo vo všetkých vyjadreniach, ktoré hovorí, že sú tam dôvody také alebo onaké, nie, oni si iba vyberajú niektoré veci kvôli tomu, že chcú ochrániť svojich, svojich ľudí.
A ak, ak dôvodom na skrátené legislatívne konanie má byť teda náhla nejaká právna úprava alebo humanizácia trestov a zabezpečenie primeranosti trestov, tak potom sa pýtajme a klaďme stále tie isté otázky, ktoré tu už odzneli 11 dní, a to sú otázky, že prečo iba niektorých trestov, prečo iba majetkových, prečo hospodárskych trestných činov, že, ja neviem, či si tu chceme rozprávať o tom, že, a tvrdíme si tu, že zásada primeranosti sa týka iba týchto skupín, a nie všetkých ostatných, a práve toto by malo byt to, o čom sa má diskutovať v rámci legislatívneho konania, ktoré je normálnym spôsobom.
Veľakrát tu už bolo nazvané, že tento návrh zákona je taký že mafiánsky. A možno by sme ho mohli nazvať tak, ako aj všetci kolegovia pred nami ho nazývali, že návrh „našich ľudí“, teda ľudí blízkych SMER-u, členom vlády a koalícii, pretože je to návrh zákona, ktorý má teda prioritne chrániť našich ľudí, teda našich ľudí a ľudí vlády a úplne ideálne by bolo, aby to bol čo najväčší počet, čo najväčší počet, z ktorých... ktorým vedia zabezpečiť nejakú beztrestnosť cez skrátenie premlčacích dôb alebo zvýšenie teda hraníc škody, prinajhoršom aby vyviazli naozaj maximálne tak s podmienkou, aby ďalej to bol čo najväčší počet ľudí, ktorých môžu nejakým spôsobom či už ochrániť, alebo aby im mohol byť udelený trest prepadnutia majetku.
A dokonca tá, tá zaujímavosť (povedané so smiechom), pri ktorej sa musíme všetci usmiať, je, že túto novelu Trestného zákona napísali „naši ľudia“, v tých úvodzovkách naši ľudia. A ako už všetci dobre vieme, tak sa k tomu priznala celá vláda, takže to je vizitka aj tejto vlády, že práve takýto ľudia píšu takúto zásadnú novelu Trestného zákona.
Ďakujem. (Potlesk.)
24. 1. 2024 10:36:05 - 10:38:05 6. schôdza NR SR - 22. deň - A. dopoludnia Tlač 105 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
80.
Pani kolegyňa Cigániková, ja som sa tešil na tvoje vystúpenie, lebo som očakával, že to vystúpenie bude – tebe tak vlastné – plné emócií, pomenovania takým tým otvoreným jazykom tebe blízkym celú túto situáciu. My sme tu teraz s kolegami aj rátali, že koľký deň rokujeme, tak je to už jedenásty deň, ak sme dosť orátali, za tých jedenásť dní sme nedostali žiadne odpovede a nie je tu ani žiadna reakcia zo strany koalície. Ale to, že tvoje vystúpenie bolo bez emócií, tak to iba je znak toho, že si uvedomuješ, že aká vážna je táto situácia a ako nie sú zodpovedané všetky otázky.
Hovorila si o tom, že ľudia si zaslúžia nejaké istoty, ale správne si aj dopovedala, že sú to istoty preorit... prioritne pre ich ľudí, teda pre svojich ľudí v rámci koalície. No, ja môžem povedať, že jediná istota, ktorú SMER dal Slovensku, tak je rana istoty. Hej? Že rana istoty pre spoločnosť, rana istoty pre spravodlivosť, rana istoty pre nás všetkým, všetkých. A to by sa páčilo. Samozrejme, že kolegovia z koalície sú už nervózni, veď ich to aj tu otravuje celé. Veď sa s nimi stretávame, celá táto obštrukcia, protesty úplne skazili vláde plány na to, aby zo Slovenska spravili taký ten mafiánsky štát a taký raj pre zločincov a čakali, že nikto nebude rozumieť týmto zákonom, zákonom kto... zákonom, ktorým sa znižujú radikálnym spôsobom tresty za korupciu, za trestnú činnosť, že si nikto nevšimne, že sa zruší v podstate organizácia alebo inštitúcia, ktorá korupciu vyšetruje, lebo cez sviat... sviatky ľudia toho majú veľa, a že si to nebudú uvedomovať.
Tak treba si to pripomenúť, treba si to pripomenúť aj zajtrajším protestom o 18.00 hod., kam všetkých pozývam.
19. 1. 2024 11:40:29 - 11:42:29 6. schôdza NR SR - 20. deň - A. dopoludnia Tlač 105 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
133.
Pán poslanec Čaučík, ďakujem veľmi pekne za váš príspevok. Ja vnímam vaše príspevky ako také pravicové príspevky plné faktov, a to ma veľmi teší. Vy ste spomínali obsah zákona, ale ja som tam počul aj náznaky procesu, ktorý tento návrh zákona, v ktorom ide a my všetci vieme, že nie je dodržaný. Ja musím povedať, že veľmi jasne ste vyslovili, že táto novela môže spôsobiť naozaj, že celoslovenské škody, lebo zásadne znižuje tresty za korupciu, ale aj za bežné krádeže alebo za, za organizovaný zločin.
Mňa zaujali dve veci, ktoré ste aj vyslovili aj naznačili v rámci korupčných trestných činov, kde napríklad pri ponuke úplatku v rámci verejného obstarávania 250-tisíc v súčasnosti tá trestná sadzba je do 12 rokov s premlčaním 20 rokov. A po novom, tak ako vy ste hovorili, je napísané v návrhu zákona, je trestná sadzby do 3 rokov s premlčaním 3 rokov. A čo sa týka prijatia úplatku verejným činiteľom tiež v tom objeme 250-tisíc, trestná sadzba v súčasnosti je do 15 rokov s premlčaním 20 a bude sa znižovať na 8 rokov s premlčaním do 10. No toto sú tak zásadné veci, ktoré naozaj mali ísť riadnym pripomienkovým konaním, ktoré bolo momentálne obídené, a nie je vôbec žiaden dôvod, aby niečo takéto bolo v skrátenom legislatívnom konaní.
Plus ste spomínali aj tie rozhodnutia Ústavného súdu. Tu sa máva s nejakou tridsiatkou. Pani poslankyňa Kolíková stále sa pýta, že kde je tých tridsať rozhodnutí. Ale všetci vieme, a včera to aj potvrdila pani prezidentka, že je ich iba šesť. Takže kvôli čomu sa takýmto spôsobom rýchlo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
19. 1. 2024 10:23:03 - 10:25:03 6. schôdza NR SR - 20. deň - A. dopoludnia Tlač 105 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gröhling, Branislav - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
63.
Pani poslankyňa, ináč my osobne sa nepoznáme, vy ste aj nová poslankyňa a teraz v Národnej rade je veľmi veľa nových poslancov a pre mňa je to aj obohacujúce, lebo prinášate úplne iné pohľady na politiku a riešenie jednotlivých situácií. Aj vaše príspevky vnímam z minulosti vždy v takých dvoch rovinách. Jedna rovina je váš pohľad, taký ten osobný pohľad zo života, že čo prežívate a ako aplikujete jednotlivé návrhy zákonov a ten druhý je taký odborný, že sa pozeráte na veci, že čo spôsobia celkovo verejnosti, že aký majú dopad na spoločnosť a na riešenie jednotlivých situácií. A takto som vnímal aj váš príspevok.
Na jednej strane ste hovorili, že táto vláda sa správa tak, že za všetko zlé môžu iní. Pekne ste aj pomenovali, že to nie je pravda, pretože za všetko zlé, že čo vláda teraz predkladá v rámci skráteného legislatívneho konania, môže iba vláda a nikto iný. Nemôže za to opozícia, ktorá tu nedáva argumenty, tak ako vláda tvrdí, pretože opozícia práve už piatym dňom tu dáva argumenty a aj otázky, ktoré nie sú vypočuté. Tiež ste veľmi dobre poznamenali ten, jak to mám povedať, ani nie že prieskum, ale nejaký názor webu Politico, ktorý vyhodnotil 12 politikov, ktorí naozaj ubližujú európskej politike a tam siedmy v poradí bol Robert Fico. Potom tej odbornej stránke, ktorú ste hovorili, tak hovorili ste o tom, že táto novela môže spôsobiť spoločenské škody a znižuje tresty za korupciu ale aj bežné tresty za krádež alebo organizovaný zločin a tam ste pomenovali všetky argumenty k tomu. Ja veľmi rád počúvam vaše príspevky a dúfam, že budem mať ešte tú možnosť do budúcnosti.

Deň v parlamente

<- ->