133.
Ja sa predsa len zastanem teraz troška pani ministerky. Nebola to minúta, bolo to asi päť minút, pretože sme troška natiahli ten výbor, ale ten výbor nebol k cenám energií, ale akokoľvek, jednoducho, bohužiaľ, ostalo to naozaj až na koniec tohto výboru. A posledné číslo, ktoré si ešte dovolím, ty si hovoril o 3,5 mld. ktorá bola vyminutá v roku 2023. Súčasne ale 3,5 mld. je presne, ale že presne, v podstate na milión presne to, čo ušetril štátny rozpočet vďaka memorandu za dva roky, roky ´23 a ´24. Pretože ak by nebolo memorandum a musel by kompenzovať tieto ceny práve štát zo štátneho rozpočtu, tak toto by bola tá cena, ktorá by bola potrebná na zníženie tej ceny elektriny na 61 eur. Keby sme to nechali zaplatiť domácnosti, tak by to bolo 1 500 eur na jednu domácnosť, čo by bolo, o čo by bol vyšší účet.
|
129.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, ďakujem aj za toto uznesenie, ktoré sa k nám dostalo po roku. Budem len krátko vystupovať, iba dovolím si upresniť niekoľko čísel. Dnes sme mali totižto pani ministerku na výbore, síce k inej téme, ale teda jednu záverečnú minútu si našla aj na to, aby odpovedala na moju otázku, ako to teda bude s tými cenami energiami a energopomocou. Žiaľ, nedozvedeli sme sa žiadne konkrétne veci, ibaže majú niečo pripravené v nejakom šuplíku imaginárnom na ministerstve s tým, že na pomoc má byť použitých 240 miliónov eur na budúci rok. Opäť to teda vyzerá iba na nejakú plošnú pomoc a na nejaké rozhadzovanie peňazí reálne aj tým, ktorí to vôbec nepotrebujú. Čiže opäť sa takejto pomoci zrejme dočká občan Kažimír s tou vilou na francúzskej Riviére, ktorý si bude týmito peniazmi vykurovať bazén nie na riviére, ale tu na Slovensku.
Druhá vec, čo sa týka tej pomoci s elektrinou, tak tam si spomínal, Julo, 15 eur tá úspora, ona je reálne 100 eur na budúci rok, pretože z toho referenčného obdobia, z ktorého sa mali vypočítavať tie regulované ceny, tak vyšla cena 99 eur celá niečo a tá zastropená, dohodnutá s elektrárňami 61. No a vlastne ten rozdiel zhruba tých 40 eur, keď sa prenásobí priemernou spotrebou domácnosti, čo je asi 2,5 MWh, tak to asi vyjde asi na sto eur. Tých 15 eur, to je to, čo vlastne pani ministerka dohodla, že teda to nebude v rámci toho memoranda to zvýšenie na 61 eur, ale že jej to ostane na tých 61, teda že to nebude 67, ale že to bude 61, to je vlastne rozdiel šiestich eur, 6 krát 2,5 je 15, takže reálne kvôli memorandu sa ušetrí 100 eur a ešte dodatočne pani ministerka vyrokovala 15.
Ale treba si uvedomiť, že naozaj minulý rok to bolo omnoho viacej, ale nie kvôli nám, ale bolo to práve kvôli tým trhovým cenám, lebo tie boli naozaj veľmi vysoké. V roku 2022 tam tá cena priemerná vyšla, že nejakých 520 euro, v roku 2023, už si presne nepamätám, 200 niečo a na budúci rok to malo byť už iba tých 99. Chvalabohu, tieto ceny nikdy neplatili žiadne domácnosti, dokonca to neplatili ani podnikatelia, pretože v prípade tých domácností, tak to bolo na základe memoranda, v prípade podnikateľov to bolo na základe rozhodnutia vlády, ktorá určila, aká cena sa im má účtovať bez ohľadu na to, aká cena vyšla z referenčného obdobia.
Viem, komplikované, ale možno na také upresnenie, možno počúva nás niekto, kto tomu trošku rozumie a sa v minulosti venoval. Ďakujem.
|
125-2
Predseda výboru ma síce neurčil za spoločného spravodajcu, ale teda sme sa dohodli, že to predložím a súčasťou tejto informácie je návrh uznesenia Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa potom aj ja chcem prihlásiť.
|
125.
Vážený pán predsedajúci, predkladám informáciu o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k cenám energií, tlač 66.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím číslo 69 z 23. novembra 2023 pridelil predmetný návrh skupiny poslancov na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, ktorý zároveň určil ako gestorský výbor s tým, že podá Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o výsledku prerokovania predloženého návrhu na výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti rokoval o návrhu 6. decembra 2023. Výbor neprijal uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
=====
|
201.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Dobrý večer ešte raz všetkým prajem. Prečo predkladáme toto uznesenie? Ako som už povedal, na budúci rok opäť stúpnu ceny energií, alebo teda mali by minimálne podľa dnešných vyjadrení predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví a my stále nevieme, ako to bude s tou energopomocou pre domácnosti. Dnes sme mali dokonca, alebo sme boli v očakávaní, že túto energopomoc nám predstavia po zasadaní koaličnej rady, také bolo avízo, tak to bežalo aj v samotných titulkoch na TA3-ke, žiaľ, nedočkali sme sa toho. Pani ministerku Sakovú sme žiadali, aby nám to prišla vysvetliť, teda čo plánujú na budúci rok na hospodársky výbor. No, bohužiaľ, neprišla. Neprišiel ani minister Kamenický a koaliční poslanci tento výbor vlastne ani vôbec neotvorili, pretože zrejme ich nezaujíma. Toto uznesenie, ktoré dnes prerokovávame, sme chceli už na minulej schôdzi prerokovať, pretože naozaj ten čas nám beží a, ako som už povedal, máme 30 dní do konca roku. Ani to nám vtedy neprešlo. Tak sme sa dočkali aspoň toho, že to prerokujeme dnes, avšak v rámci toho uznesenia je jeden termín, ktorý už nie je aktuálny, a preto na záver ešte prednesiem jeden pozmeňujúci návrh k tomuto uzneseniu.
Keď som hovoril, že dnes sme sa nedočkali informácie, ako to bude s tou energopomocou, nedočkali sme sa toho ani v predošlom období, v minulom mesiaci. Pritom naozaj o tej energopomoci sa hovorí nieže od začiatku tohto roka, už minulý rok sme vraveli pani ministerke, že v roku ´24 by táto pomoc mala byť adresná. Všetko ostatné je vyhadzovanie peňazí von oknom. Vtedy pani Saková povedala, že na to je málo času a jednoducho urobia to na budúci rok a že teda áno, máte pravdu, musí to tak byť. To povedala v októbri, následne v marci potvrdila a máme tu december a nemáme ani adresnú pomoc, nemáme ani plošnú pomoc, jednoducho nemáme nič. Namiesto toho ide pán premiér riešiť nejaké transparenty, ktoré hovoria o tom, že atentát sa nestal. Toto ja si myslím, že svojím spôsobom potvrdzuje ten rozkol, ktorý je v koalícii, a to, že sa reálne problémy ľudí odsúvajú na úplne vedľajšiu koľaj, ale takto to naozaj nemôže byť.
To, čo zatiaľ vieme a čo bolo viackrát prezentované, je, že táto pomoc bude zrejme plošná. Čo znamená plošná pomoc? Plošná pomoc znamená, že takáto pomoc pôjde zo štátneho rozpočtu. No a kto platí do toho štátneho rozpočtu? Predsa ľudia. Takže ľudia, ktorí dostanú pomoc kompenzácie cien energií, tak si ju vlastne zaplatia alebo predplatia sami vo forme daní. Takže za energie budú platiť dvakrát. Jedenkrát za faktúru od svojho dodávateľa a druhýkrát vo forme daní, ktoré odvedú do štátneho rozpočtu. Ako som už spomínal, keď som uvádzal toto uznesenie, najprv sa vravelo o sume 400 mil. eur, resp. 100 mil. eur., potom to malo byť 400 mil. eur, teraz je to 280 mil. eur. Áno, táto pomoc bola aj v minulosti plošná, ale v minulosti sme tu mali omnoho výraznejšie výkyvy cien energií na trhu. V roku 2022 napríklad cena elektriny dosiahla 25. augusta 1 000 eur. Dnes to, čo máme nejaký priemer, s ktorým pracovalo ÚRSO, je 99 eur. To znamená jedna desatina toho, čo bolo v roku 2022. Cena plynu je 330 eur, alebo bola 330 eur v tom roku 2022. Práve toho 25. augusta. Toto už dnes nie je. Regulovaná cena, ktorú určilo ÚRSO na základe priemerov, trhových priemerov za obdobie október 2023 až jún 2024, je 37 eur. Áno, aj toto potrebujú niektorí kompenzovať. Sú naozaj domácnosti, ktoré si nemôžu dovoliť ani to zvýšenie z tých zastropených 25 eur za megawatthodinu plynu v minulom roku na 37, lebo to je naozaj nárast o viac ako 30 %. Ale nie, my ideme plošne dotovať energie.
Takže kto dostane vlastne takúto pomoc? No každý. A aj ten občan Kažimír, ktorý si takýmito energiami bude vykurovať ten svoj bazén a teraz si možno aj vďaka tomu ušetril na tú svoju vilu na Francúzskej riviére. Aj ten Bašternák, aj ten Robert Fico. A aj my všetci, ale potrebujeme my naozaj pomoc s cenami energií? Ja si myslím, že nie a nie určite v takom rozsahu, ako to dnes je avizované. A to je preto, že tí, ktorí tú pomoc reálne budú potrebovať, tak o to menej dostanú následne práve vo forme takejto kompenzácie.
A tak jediným pozitívom, ktoré je dnes na nejakej energopomoci, je vlastne iba to pokračovanie, a to nie je ani energopomoc, to je jednoducho dohoda so Slovenskými elektrárňami, ktorú sme uzatvorili ešte v roku 2022, keď sme boli na ministerstve hospodárstva. Práve vďaka tejto dohode štátny rozpočet za tie dva roky ušetril 3,5 mld. eur, resp. 3,2 mld., pokiaľ k tomu pripočítame aj budúci rok, kedy bola táto pomoc, na ktorej bola táto pomoc predložená, tak to bude 3,5 mld. eur. Priemerná domácnosť so spotrebou 2,5 megawatthodiny ročne ušetrila 1 500 eur. Pani ministerke Sakovej sa podarilo znížiť túto cenu, lebo tam bol nejaký index nárastu o 6 eur. To znamená, že to ostalo na tej cene, ktorá bola vlastne v rokoch 2022 až 2023. Ale 6 eur pre priemernú domácnosť znamená 15 eur ročne. Pätnásť eur ročne. Tisíc päťsto eur ušetrili za dva roky a teraz pani ministerka hovorí o tom, že a my sme ešte pomohli 15 eurami. Aj 15 eur je dobrých a pomôže mnohým rodinám, ale nie v situácii, kedy priemerná domácnosť Slovenska si bude musieť kvôli Ficovmu zdražovaniu priplatiť na rôznych iných výdavkoch a daniach tisíc eur. Takže tisíc eur im zoberieme, 15 eur im akože dáme.
Dnes mal tlačovú besedu na túto tému aj Jozef Holjenčík, predseda regulačného úradu, ktorý mimochodom o tejto téme hovoril už pred dvoma mesiacmi, pretože, ako som už predtým spomenul, tie obdobia, z ktorých sa určujú tie regulované ceny napríklad pre ten plyn, už boli dávno uzatvorené. A už pred tými dvoma mesiacmi nám povedal, že naozaj tá elektrina, ten plyn pôjde hore o tých viac ako 30 %, že aj to teplo pôjde hore. Do toho zaviedol ešte aj dvojzložkovú cenu vody, ktorá bude pre mnohých znamenať rapídne navýšenie platieb za vodu. V tom čase pred tými dvoma mesiacmi to neurobil na tlačovej besede, ale si zaplatil za 40-tisíc eur priestor v súkromnej televízii. Toto je tiež podľa mňa niečo, o čo mohli byť dotácie cien energií na budúci rok nižšie. Dnes urobil tlačovú besedu, prečítal to, čo mal napísané, a dozvedeli sme sa, že plyn teda tým, čo ním varia, stúpne asi o 12 eur ročne, no ale tí, ktorí ním vykurujú, tak to pôjde až o 350 eur v priemere, v kategórii D3, tam to môže byť kľudne aj 400 a viac. Teplo niekde klesne, niekde stúpne. Veď naozaj tých dodávateľov, resp. takých tých centrálnych miest s centrálnym zásobovaním tepla je viac ako 800 na Slovensku. Tak v tomto prípade si napríklad niektorí priplatia, spomenul mesto Sečovce. Mesto Sečovce, kde si priplatia 300 eur, 300 eur za teplo.
No a teraz si vezmite, že toto je všetko to, čo regulačný úrad prezentuje navonok, ľudia sa už teraz plašia, nevedia. Pôjde hore plyn, pôjde hore teplo, pôjde hore voda a dočkáme sa nejakej pomoci? A dočkajú sa jej aspoň tí, ktorí ju reálne potrebujú? No, bohužiaľ, nevieme. Máme 30 dní do konca roka a naozaj nikto nevie, či bude takáto pomoc adresná, či bude takáto pomoc plošná a koľko vlastne na toto budeme potrebovať.
Predkladáme toto uznesenie, aby sme teda sa dozvedeli bližšie detaily a aby nám predložili správu, akým spôsobom, do parlamentu, akým sa to tu bude riešiť. Pokiaľ toto uznesenie nebude prijaté, sme pripravení, a dnes som to avizoval aj na tlačovej besede, zvolať k cenám energií mimoriadnu schôdzu. Pretože toto je mimoriadne závažná téma, ktorá sa dotkne bytostne každého z nás. A teraz sa dostanem k tomu pozmeňovaciemu návrhu k nášmu uzneseniu, pretože v ňom, a čakali sme, že teda nájde sa tu dostatok poslancov, ktorí prerokovanie takéhoto uznesenia a jeho schválenie podporia už na minulej schôdzi, a preto sme tam dávali dátum, že 6. november 2024, dokedy má byť takáto správa predložená. Žiaľ, takejto podpory sme sa nedočkali, čo je naozaj paradoxné, pretože ja som si myslel, že všetci poslanci sme tu pre ľudí a nie iba pre niektorých našich ľudí. No a z tohto dôvodu by som rád predniesol pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Karola Galeka k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Karola Galeka, Ivana Štefunka a Jozefa Hajka na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k politike vlády v oblasti pomoci slovenským domácnostiam s cenami energií v roku 2025, tlač 573.
Tento pozmeňujúci návrh znie:
V návrhu uznesenia sa slová „6. novembra 2024" nahrádzajú slovami „10. decembra 2024".
Teda toto je dátum, do ktorého budeme očakávať takúto správu.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
|
197.
Dobrý večer prajem. Dovoľujem si predložiť návrh tohto uznesenia, ktorým teda chceme uložiť povinnosti pani ministerke hospodárstva Slovenskej republiky a ministrovi financií predložiť Národnej rade správu o spôsobe poskytovania a výške pomoci s cenami energií pre slovenské domácnosti budúci rok vrátane zabezpečenia zdrojov a tiež chceme informáciu o zmluve, ktorá bola uzatvorená so Slovenskými elektrárňami. Tým dôvodom je skrátka to, že máme 30 dní do konca roka a stále nevieme, ako bude vyzerať tá pomoc s cenami energií, koľko jej vlastne bude a či vôbec bude a aká bude, či bude plošná alebo adresná, pričom pani ministerka toto avizovala už na jar tohto roku, že teda bude určite adresná, ale dodnes sme žiaden návrh nevideli. Takisto v rozpočte najprv na to malo byť vyčlenených 100 mil., potom 275, ale z toho 175 ešte na pokrytie minuloročných. Zrazu sa hovorí o tom, že však máme tam rezervu. Najprv to bola rezerva vo výške miliardy, potom pol miliardy, potom 400 mil. Teraz sa hovorí, že 280 by sa z toho mohlo použiť na energopomoc, čo sú vlastne dve tretiny. Takže naozaj radi by sme vedeli, koľko toho vlastne bude a ja by som potom bližšie detaily predstavil aj vo svojom vystúpení v rámci rozpravy.
Ďakujem pekne.
|
88.
Iba krátko. Ono je jedno, kto bol vo vláde, keď bola privatizácia Slovenských elektrární, pretože cena elektriny sa dnes obchoduje na trhu. Čiže akokoľvek sa tá elektrina vyrobí, jednoducho je umiestnená na trhu. Kto ju za koľko kúpi, tak za toľko ju môže potom aj poskytnúť.
Čo sa týka tej transakčnej dane, no tak áno, nie je to iba Maďarsko, ale vo svete tu máme aj krajiny Latinskej Ameriky, takže bohužiaľ, dostali sme sa do takého zvláštneho klubu a naozaj ma to veľmi mrzí, že to napríklad odrádza mnohých investorov, a práve napríklad príjmy z mnohých investícií sú jedným, ktoré boli v budúcoročnom rozpočte pomerne aj štedro naplánované, a obávam sa, že opak bude pravdou.
Ďakujem.
|
82.
Dobrý večer prajem. Pozdravujem pána ministra, všetkých, ktorí nás ešte o tejto nočnej hodine, alebo večernej hodine, ešte nie nočnej, počúvajú.
Bolo už veľmi veľa povedané k budúcoročnému štátnemu rozpočtu, myslím, že je to hlavne tá kritika, ktorá tu najviacej zaznieva. Ten štátny rozpočet naozaj je brutálnym spôsobom nafúknutý, tak ako leží na tom papieri. Očakáva sa neskutočné zvýšenie práve tých, práve tých jednotlivých príjmov. Dnes práve Marián Viskupič spomínal príhodu, kedy českí kolegovia, tí to naozaj iba tak diplomaticky prešli mlčaním, keď sa dozvedeli, o koľko sa majú práve tie príjmy na budúci rok zvýšiť, a to zrejme ešte nevedeli o všetkých tých ostatných opatreniach, ktoré v tejto súvislosti boli prijaté.
Na budúci rok nás skrátka čaká naozaj veľké, veľké zdražovanie. Dotkne sa to každej jednej rodiny, každej jednej firmy, každého jedného podnikateľa a ja sa naozaj obávam, že toto môže viesť k likvidácii niektorých firiem a naozaj k situácii, kedy mnohé domácnosti si nebudú môcť dovoliť ani len základné výdavky. A medzi takéto základné výdavky patria aj práve energie.
V minulosti tieto energie boli nejakým spôsobom dotované, najmä čo sa týkalo plynu, čo sa týkalo tepla, a tieto dotácie fungovali práve kvôli tomu, že tie ceny na trhoch, ktoré určovali ceny, ktoré by mali platiť tieto domácnosti, boli vysoké v dôsledku energokrízy. Tá energokríza koniec koncov už postupne odoznieva, aj keď teda stále tu nemáme tie úrovne, ako sme to videli práve v tom období pred energokrízou, resp. pred samotnou vojnou, ktorú rozpútalo to agresívne Rusko na Ukrajine. Ale napriek tomu to už nie sú úrovne tisíc eur za MWh elektriny alebo 330 eur za MWh plynu.
No a v tejto súvislosti ma teda zaujalo, ako je naplánovaná tá energopomoc pre slovenské rodiny na ten budúci rok. V rozpočte je to 235 mil., ale pozor, na budúci rok z toho iba 100 mil. má byť použitých, pretože ten zvyšok má byť použitý na vykrytie tých dotácií, ktoré sú uplatňované alebo využité práve v tomto roku. Sto miliónov eur, no je to dosť, alebo je to málo? Padali tu rôzne sumy, ako to bolo v minulosti, a naozaj tam sme sa bavili o miliardách, ale ešte raz upozorňujem, tie ceny v tom období boli niekedy aj desaťnásobkom toho, čo vidíme na trhu dnes. Dokonca v prípade elektriny to bolo aj viacej.
No a najhoršie na tom je, že stále nevieme, ako táto energopomoc bude poskytovaná. Ako bude rozdeľovaná jednotlivým domácnostiam? Sto miliónov eur, keď dáme plošne, čo to bude znamenať? No v praxi to bude znamenať, že priemerná domácnosť, keď sme to tak počítali, dostane asi 4,50 eura. Sto miliónov je niečo, čo by možno postačilo na tú adresnú pomoc, ale naozaj o tej adresnej pomoci stále nevieme, je to čosi ako taká Columbova žena, o ktorej sa hovorí.
Prvýkrát sme na nejakú adresnosť vyzývali túto vládu hneď po jej nástupe, kedy sme upozornili, že naozaj akákoľvek plošná pomoc bude iba vyhadzovaním peňazí von oknom. Diali sa takéto upozornenia počas celého celučičkého tohto roku, v marci dokonca aj pani ministerka priznala, že áno, s adresnou pomocou uvažujú a na budúci rok ju určite zavedú. To isté hovoril aj pán minister Kamenický, že tu bude adresná pomoc s cenami energií pre domácnosti. Ale, bohužiaľ, dodnes nevieme, ako to bude vyzerať. Hovorí sa, že dozvieme sa o tom 15. decembra, 15 dní pred koncom roka. A tu máme teraz pritom štátny rozpočet. Štátny rozpočet, ktorý mal riešiť aj práve toto.
Tak najnovšie som sa dozvedel, že táto pomoc bude poskytnutá z rezervy, ktorá je vytvorená v štátnom rozpočte. Táto bola pôvodne jedna miliarda, potom sa znížila na 500 mil. a na výbore, hospodárskom výbore sme sa naposledy dozvedeli, že už to bude iba 400 mil. eur. No a keď si pozriete, ako teda sa vyvíjali tie jednotlivé pomoci s cenami energií a ako by to mohlo vyzerať na budúci rok, pokiaľ by mali byť tieto, najmä plyn a teplo, dotované, tak, paradoxne, dostaneme sa práve na sumu 400 mil. eur, ak by sme to naozaj chceli znížiť na tie úrovne, tak ako sme to videli práve v tomto roku. Takže čo? Ideme vlastne celú rezervu, ktorá je vytvorená v rámci štátneho rozpočtu, minúť na energopomoc? Akože nehnevajte sa, ale tak toto je troška pritiahnuté za vlasy, dovolím si povedať, že je to jedna veľká hlúposť, pretože dobre vieme, že ani ten výber tých príjmov štátneho rozpočtu jednoducho nebude tak, ako je naplánovaný. Transakčná daň takýmto spôsobom, ako je nastavená, jednoznačne nebude fungovať a, bohužiaľ, obávam sa, že naozaj ten deficit štátneho rozpočtu bude o niekoľko percent vyšší, ako to dnes leží napísané na papieri.
Chvalabohu, jediné, čo dnes máme aj pokryté, je elektrina. Elektrina pre domácnosti, nebavíme sa stále o firmách, nebavíme sa o iných regulovaných odberateľoch, bavíme sa naozaj iba o domácnostiach, tak táto je pokrytá, ale nie je to zásluha tejto vlády, nie je to zásluha ani premiéra, ani ministra financií, ani ministerky Sakovej, ale je to v podstate ešte výsledok memoranda, ktoré sme uzavreli, keď sme boli na ministerstve a vo februári 2022 sme ho podpísali so Slovenskými elektrárňami, ktoré garantovalo na roky ´23 a ´24 cenu elektriny 61,21 eur na každú jednu MWh, ktorá bude dodaná domácnostiam. Bavíme sa o objeme asi 6,1 TWh, ktoré dodajú Slovenské elektrárne a dodajú ju Slovenským elektrárňam. Toto memorandum, naňho nadväzovala implementačná zmluva, ktorá bola schválená aj v Bruseli. Toto memorandum je voľne predlžiteľné aj na ďalšie roky až do roku 2027. A vieme, že práve tá implementačná zmluva narazila v Bruseli na problémy, kedy Brusel pôvodne odmietol túto zmluvu notifikovať, boli urobené nejaké úpravy a, chvalabohu, vieme, že áno, táto lacná elektrina, ktorú sme dohodli ešte v roku 2022, bude aj na budúci rok.
Ako by to vyzeralo, pokiaľ by táto dohoda so Slovenskými elektrárňami nebola? Vezmime si rok 2023. Regulovaná cena, ktorá vychádzala z obdobia, z ktorého sa vypočítavala, to sú nejaké priemery období v rámci trhu, tak to bolo 550 eur na MWh. Memorandum garantovalo cenu elektriny za 61 eur a rozdiel, pokiaľ teda si vezmeme to množstvo ušetrených prostriedkov, bol 3 mld. eur; 3 mld. eur. Ešte raz, 3 mld. eur. Jedným jednoduchým opatrením, jedným memorandom, ktoré bolo bilaterálne dohodnuté so Slovenskými elektrárňami, nám ušetrilo v roku 2023 3 mld. eur v štátnom rozpočte. Keby sme to prepočítali na domácnosť s priemernou spotrebou 2,5 MWh ročne, tak by to bolo asi 1 252 eur.
V roku 2024 táto úspora, poklesávali nám ceny na, elektriny na trhu, už bola nižšia. Ten rozdiel tvoril asi 546 mil., priemerná domácnosť ušetrila 227 eur. Na budúci rok, keď si vezmete to obdobie, z ktorého bola vypočítavaná cena pre reguláciu, ktorá ale nie je aplikovaná, pretože tu máme memorandum a je teda to stanovené na tých 61 eur, ale za normálnych okolností by to bolo 100 eur, tak táto úspora by tvorila 238 mil. eur. Priemerná domácnosť so spotrebou 2,5 MWh ušetrí 99,40 eur. Dokopy tak iba vďaka jednému opatreniu, ktoré bolo prijaté pred dvoma rokmi, resp. už troma rokmi pomaly, tento štátny rozpočet ušetril 3,8 mld. eur a priemerná domácnosť na Slovensku ušetrila 1 600 eur. Ak si vezmete nejakú rodinu, ktorá napríklad s elektrinou aj kúri, napríklad nejaká rodina na Orave, tak naozaj to mohlo byť aj trojnásobok tejto ceny. Takže elektrina, chvalabohu, vďaka predošlej vláde je zabezpečená za nízke ceny.
No a zostáva nám teda už to zmienené teplo a plyn. Predseda regulačného úradu Jozef Holjenčík, nominant Roberta Fica, pred dvoma mesiacmi si zaplatil priestor v súkromnej televízii. Zaplatil 40-tisíc eur za to, aby mohol ľuďom oznámiť, že im stúpne cena plynu a cena tepla na budúci rok. Štyridsaťtisíc z peňazí organizácie, ktorá čerpá finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, teda my všetci sme sa dozvedeli o tom, že nám plyn a teplo na budúci rok stúpnu, a zaplatil za to 40-tisíc eur. Dobre. Deje sa to, snáď sa to do budúcnosti diať nebude. Možnože o toto mohli byť nižšie aj tie ceny plynu, alebo teda mohli byť vyššie dotácie alebo kompenzácie tých cien tepla a plynu na budúci rok.
Ak ale ostaneme pri plošnom dotovaní, a už som hovoril teda o tom, že toto plošné dotovanie by malo byť 400 mil. eur, tak odkiaľ budú tieto peniaze? No zase budú iba zo štátneho rozpočtu. Zase budú iba z príjmov tej konsolidácie, zase budú iba z príjmov z toho Ficovho zdierania. Zase budú iba z toho, čo ľudia zaplatia vo svojich daniach. Podnikatelia, slovenské domácnosti, jednoducho my všetci sa budeme musieť skladať na plošné dotovanie cien energií. Takže za energie vlastne zaplatíme dvakrát, jedenkrát vo faktúre nášmu dodávateľovi tepla alebo plynu a druhýkrát zaplatíme vo forme daní. Tak ja sa pýtam, kde sú tie nízke ceny energií alebo tie dotované ceny energií, keď si ich aj tak zaplatíme my všetci? No a čo je najhoršie, takéto dotácie, takéto dotované ceny energií budú mať aj tí, ktorí ich reálne jednoducho nepotrebujú. Ja častokrát používam práve ten príklad občana Kažimíra, ktorý si bude dotovanými cenami energií vykurovať svoj bazén. Dnes vieme, že pán Kažimír má už vilu na Azúrovom pobreží a možnože vôbec nebude tu v zime tráviť zimu, takže tie ceny možno až tak nevyužije, resp. tie dotácie až takto nevyužije.
A teda vrátim sa k tej adresnej pomoci, ktorú by som chcel dať do pozornosti pánovi ministrovi. Neviem teda, čo máte na pláne, pretože malo to byť už dávno oznámené, hovorilo sa, že už tento pondelok to prerokujete na koaličnej rade a oznámite. Teraz sa hovorí o tom, že sa o tom dozvieme na budúci týždeň. Na adresnosť pomoci je potrebné prepojiť databázy. Tieto databázy musia byť databáza ministerstva sociálnych vecí, resp. ústredia Sociálnej poisťovne. Musia tam byť prepojení aj jednotliví dodávatelia, pretože to nie je iba o tom, že kto koľko spotrebuje, ale to je o tom aj, kto má aký príjem. A opäť sa dostávame k tomu, že pokiaľ bude pomoc plošná, tak opäť sa to dostane aj tým, ktorí to reálne vôbec nepotrebujú. Pritom my dnes adresnú pomoc v podstate nejakú aj s energiami máme. Je to takzvaný príspevok na bývanie, ale ten je veľmi limitovaný. Keď si pozriete, ako funguje príspevok na bývanie na Slovensku, tak je to o tom, že jednoosobová rodina dostane asi 90 eur, štvorčlenná nejakých 240 eur, keď preukáže, že naozaj sa nachádza v nejakej hmotnej núdzi.
V Českej republike to vymysleli troška jednoduchšie, vďaka čomu ušetrili obrovské peniaze aj práve v rámci nejakého vyplácania pomoci na ceny energií, kedy povedali: dobre, ak máte viac ako 30 % vašich výdav... vašich príjmov predstavujú výdavky práve na energie, v prípade Prahy je to 35 %, tak my vám ten rozdiel doplatíme. A vybavené. Ale musíte si o to požiadať a musíte nám to dokázať. Veľmi jednoduchá pomoc, ktorá takto funguje a dá sa urobiť veľmi rýchlo. V tomto prípade nepotrebujete prepájať ani tie databázy a to, čo zmeškala pani ministerka Saková, sa dá takýmto spôsobom dobehnúť a minimálne zrealizovať na ten budúci rok. Bohužiaľ, stále nevieme, všetko zdražie, zdražie plyn, zdražie, zdražie aj teplo, pán minister sa odvoláva na to, že stále nepoznajú cenové rozhodnutia, ale cenové rozhodnutia sú v tomto prípade irelevantné, pretože ceny komodít my už dávno poznáme a poznáme to už tie dva mesiace, kedy to oznámil práve Jozef Holjenčík prostredníctvom priestoru, zaplateného priestoru v súkromnej televízii.
Takže opäť možno taký posledný apel v tejto súvislosti na pána ministra. Pán minister, poďte do adresnej pomoci s cenami energií. Ušetríte tým nemalé prostriedky a neminiete si celú rezervu, ktorú máte vytvorenú v štátnom rozpočte.
A keď som si prechádzal aj rozpočet napríklad ministerstva hospodárstva, zaujali ma tam niektoré položky, a teda pýtam sa, kde ten štát vlastne na sebe šetril, kde vlastne šetril na tých vlastných výdavkoch. A budem to deklarovať na jednom konkrétnom výdavku, ktorý ma teda zarazil, a je to v rámci programu alebo programu ministerstva hospodárstva, kde sa píše o podpore útlmu a likvidácií následkov ťažby v uhoľnom baníctve. Toto možno poznáte, to sú tie Hornonitrianske bane, ktoré, chvalabohu, už od tohto roku nedodávajú uhlie pre Slovenské elektrárne, a teda nemusíme sa na to skladať na všetky tie alobalové dotácie v cenách elektriny, tak ako sme to mali v minulosti. A oni povedali, že dobre, tak my prestaneme ťažiť to uhlie, ale chceme, aby ste nám pomohli so zatváraním baní. Lenže priamo v zákone je napísané, že rezervu na likvidáciu takýchto diel si musí vytvárať práve tá banská spoločnosť. A oni na to povedali, že no dobre, ale my sme chceli ťažiť až do roku 2030. No a kto im bráni ťažiť do roku 2030? Veď keď si nájdu nejakého iného odberateľa, nech si kľudne ťažia. Ale nie, my namiesto toho im ideme dať 90 mil. v priebehu siedmich rokov na to, aby si uzavreli tieto svoje bane.
Kým sme boli na ministerstve hospodárstva, tak sme rokovali aj s Hornonitrianskymi baňami, uznali sme im niektoré výdavky a podarilo sa nám znížiť práve tento rozpočet o viac ako 30 mil. eur. 30 mil. eur. Prišla táto vláda a myslím, že to bolo v marci alebo v apríli tohto roku, bolo prijaté uznesenie, kedy im týchto 30 mil. zase naspäť vrátili. A opäť ich vidím práve v štátnom rozpočte, v štátnom rozpočte, kedy ideme, ideme ľuďom naváľať na plecia nové dane, ideme im naváľať zvýšené výdavky, zvýšenú dépeháčku, jednoducho zaplatia všetko, ale tam, kde by štát mohol reálne ušetriť a už sa v minulosti preukázalo, že takéto, takýto priestor na tú úsporu tam je, tak nie, my tam jednoducho tieto výdavky vrátime naspäť a na budúci rok na podporu útlmu a likvidácie ťažby v uhoľnom baníctve zaplatíme súkromnej spoločnosti 15 mil. eur. Aj o toto možnože mohli byť vyššie tie dotácie na energie, možnože aj toto mohlo ísť na vyššie platy zdravotníkov, vyššie platy policajtov a všetkých tých, ktorí dnes musia z dôvodu neschopnosti tejto vlády, z dôvodu zle nastaveného štátneho rozpočtu, z dôvodu toho, že naozaj nemajú žiadne garancie, ako to s nimi bude na budúci rok, tak musia podávať hromadné výpovede.
Ja zopakujem to, čo platí za našu stranu SaS. Takýto štátny rozpočet práve z dôvodu mnohých dodnes chýbajúcich a nenastavených výdavkov, z dôvodu výdavkov, naopak, ktoré sú tam úplne navyše, jednoducho podporiť nemôžme.
A naozaj, pán minister, ak nám viete osvetliť možno dopredu aspoň v náznakoch, ako to bude s tou energopomocou na budúci rok, tak budem veľmi rád, pretože odmietli ste naše pozvanie na hospodársky výbor, rovnako tak urobila aj pani ministerka Saková. Ja si myslím, že sme plénum, ktoré by malo o tomto vedieť, pretože sme parlamentnou demokraciou, a teda rád by som sa o tom dozvedel. A nie kvôli sebe, ale naozaj kvôli tým ľuďom, ktorí budú na budúci rok čeliť všetkým vysokým cenám a stále nevedia, či sa vôbec niekedy a v akom objeme dočkajú pomoci s cenami energií.
Ďakujem.
|
84.
Ďakujem pekne.
Ďakujem za faktické, aj za ich vecný obsah.
Pán Hazucha, najprv možno k tým cenám. Ja som nehovoril o cenách potravín, ja som hovoril najmä o cenách energií. A tých 19 %, to bude na elektrinu a tých 23 %, to bude na plyn. A ten plyn naozaj ľudia, alebo na teplo, a ten plyn naozaj ľudia potrebujú každý deň. To nie je chladnička, to nie je Aku vŕtačka, to je niečo, čo naozaj spotrebujeme každý jeden boží deň, boží, povedal som ako liberál, dobre. Každopádne 23 % to pôjde hore a na toto sa treba pripraviť, a to je každá jedna kilowatthodina. No vy ste hovorili aj o tej bytovke a o tej pomoci.
No áno, pokiaľ ste boli neregulovaným subjektom tak ste boli na tom voľnom trhu. Bolo potrebné si nakúpiť ten plyn dopredu. Je mi jasné, že toto každý neurobil. Preto sme vtedy vytvorili jeden produkt alebo teda sériu produktov práve pre takých, ktorí to nestihli nakúpiť a malo to poskytnúť štátne SPP. Veľmi veľa práve bytoviek to využilo a naozaj im to výrazne pomohlo v tej kríze.
A potom ste sa pýtali aj na to, že prečo, a spojím to s tou odpoveďou pre pána Faiča, čo sa týka tých verejných financií, že prečo sme tu mali tú energokrízu, že za našich čias tie ceny najdramatickejšie rástli. No rástli, ale mali sme tu covid, mali sme tu vojnu na Ukrajine, ktorú, bohužiaľ, ešte stále máme a rozpútal ju ten agresor Rusko.
Tak isto nastúpila energokríza, ktorá tak isto bola ovplyvnená práve napríklad tou vojnou.
Čiže my sme sa potýkali naozaj s problémami, ktoré si vy neviete ani predstaviť. Ale dovolím si povedať, že zachránili sme domácnosti, zachránili sme našich podnikateľov a ustáli to, ustáli to možno ako jedni z najlepších.
A ešte rýchlo k pánovi Faičovi k tým slovenským elektrárňam. Názor som zmenil hneď, ako sme prišli na ministerstvo a videli sme, v akom stave sa nachádzajú a zistili sme, že dá sa to zachrániť, alebo je to... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
|
|
76.
Dobrý deň.
Ďakujem veľmi pekne za možnosť vystúpiť aj v druhom čítaní k tomuto konsolidačnému balíčku a transakčnej dani. Ide to naozaj ako z rýchlika a aj si to viem asi veľmi dobre sám pred sebou ospravedlniť, prečo možno ani kolegovia nevystupujú, ale asi nikoho neprekvapí, že pri tomto tempe tej diskusie je veľmi zložité si pripraviť nejaký kvalitný výstup. Veď si vezmite, že posledný výbor, gestorský výbor, na ktorom boli schvaľované posledné pozmeňováky, bol včera, alebo začal včera o šestnástej hodine. My sme mali tiež včera výbor, hospodársky výbor, prišiel nám na výbor štátny tajomník ministerstva financií pán Majerský. Padlo tam viacero otázok, asi vás neprekvapí, že sa pýtala najmä opozícia, pretože koalícii je ako sa hovorí vsjo jasno. Na niektoré paradoxne otázky odpovedať nevedel, na niektoré vedel. Ja sa najprv dotknem minimálne tých, ktoré teda boli, nepoviem, že pozitívne, ale boli zodpovedané a dostali sme odpovede, ktoré nás posunú v tých myšlienkach niekam ďalej, pretože o tomto konsolidačnom balíčku naozaj vieme veľmi málo. A keď som tento konsolidačný balíček priamo pred ním označil za šitý horúcou ihlou, tak sa voči tomu ohradil a tvrdil, že tie rokovania prebiehali od začiatku roka. Ale tiež nám prezradil, že tieto rokovania prebiehali medzi ministerstvami a medzi koaličnými partnermi, ale to akože ministerstvá a koaliční partneri sú jediní, koho sa dotkne tento konsolidačný balíček? Kde je odborná verejnosť? Kde sú odborári? A aj s tými koaličnými partnermi mám taký pocit, že trošku preháňal, pretože vidíme aj to množstvo pozmeňovacích návrhov, ktoré boli podané na výboroch a množstvo zmien, ktoré vzišli práve po mnohých kritikách aj od koaličných partnerov.
Takže naozaj stále som presvedčený o tom, že celý tento balíček je ušitý horúcou ihlou a nielen to, ale tento balíček je akýmsi stavaním domu od strechy. To znamená, že najprv začneme riešiť, že čo všetko by sme mohli urobiť, koľko môžme na tom vybrať a potom zisťujeme, aké to vlastne bude mať dopady na ekonomiku, na ľudí. No je asi pochopiteľné a ani pán minister Kamenický sa tým už netají, že naozaj ten dopad na ekonomiku bude negatívny.
Ja dúfam, že to nenaštartuje tú povestnú grécku cestu, ako som upozorňoval už minulý týždeň v rozprave, pretože ak škrtíte tú ekonomiku, tak môžte to robiť do nejakého, do nejakého bodu, do nejakého momentu, ale akonáhle to preženiete, tak tú ekonomiku jednoducho uškrtíte a ten ekonomický rast zabijete. Koniec koncov tie posledné prognózy aj ministerstva financií sú pomerne negatívne. Vidíme, že spomalenie rastu ekonomiky má byť iba na dve percentá, čo je z môjho pohľadu naozaj akási štatistická odchýlka, štatistická chyba. Inflácia 5,4 % a obávam sa, že toto naozaj nebude ešte konečná. A je naozaj veľmi paradoxné, keď sledujete okolité krajiny a vidíte, že tieto hlásia zlacňovanie. Hovorím napríklad o nájme, o energetike, energiách, kde v Českej republike bežia dennodenne, beží tam niekoľko reklám, kde vás poskytovatelia energií upozorňujú, alebo dávajú ponuky na to, že vám vedia dať lacnejšiu energiu.
Toto, samozrejme, súvisí aj s nejakým vývojom cien energií na trhu, a toto sme mohli zaznamenať veľmi dobre aj u nás, ale tie informácie sú absolútne protichodné. Jednak je to zvyšovanie z dôvodu cien energií, ktoré už od budúceho roku nebudú dotované, bavíme sa o distribučných poplatkoch, bavíme sa o plyne, bavíme sa o teple.
Ja verím, že tá elektrina, tak ako bola nastavená ešte na základe memoranda, ktoré uzavrel Richard Sulík so Slovenskými elektrárňami, takže naozaj táto k dispozícii za tých 61 eur bude aj na ten budúci rok, pretože toto by bolo pre všetky domácnosti naozaj katastrofické, katastrofický scenár, kde by už naozaj tá štátna kasa nemala šancu na akékoľvek kompenzácie.
No a čo sa týka energetiky, priamo v tomto konsolidačnom balíčku bolo zahrnuté aj zvýšenie tzv. osobitného odvodu. Osobitný odvod, ktorý mal stúpnuť, ktorý mal byť 30 %, v štvrtok sme sa ale dozvedeli aj od pána štátneho tajomníka, že tento sa pre energetické firmy zvyšovať nebude. Sám som to kritizoval, lebo tak ako to bolo aj v minulosti, tak by to bolo aj v budúcnosti, akékoľvek zvýšenie alebo akýkoľvek osobitný odvod, ktorý tu je od toho roku 2012, sa vždy pretavil do cien energií, a to práve z toho dôvodu, že naozaj ten regulátor nemal dôvod odstraňovať tie nedokonalosti regulácie, o ktorých sa hovorilo, že by mali byť práve tými, prečo sa takýto odvod do našej legislatívy zavádza.
Súčasne sme sa ale dozvedeli, že sa zvýši korporátna daň. Táto korporátna daň postihne všetky, všetky firmy s obratom nad 5 mil. eur a tieto budú po novom platiť 24 %. To znamená, že to, čo sa nepodarí vybrať na osobitnom odvode, pretože mnohé energetické firmy namietali a bolo úplne jasné, že napr. v prípade Slovenských elektrární by to znamenalo ohrozenie memoranda, ohrozenie zmluvy, pretože priamo v memorande sa hovorilo práve o tom, že v prípade pokiaľ dôjde k zvýšeniu daní, tak Slovenská republika bude musieť doplácať rozdiel, ktorý bol vytvorený medzi tou trhovou cenou a práve tou cenou dohodnutou v memorande. Ale pre ministerstvo financií, pre túto vládu to znamená, že keď už si nakreslili tých 2,7 mld., možnože to budú 3 mld., tak tieto aj dodržia, a teda vyzbierajú sa na to firmy, ktoré majú obrat viac ako 5 mil. eur. A takýchto firiem naozaj nie je málo. V podstate bavíme sa o obrate, to znamená, že naozaj jedna šikovnejšia firma, kľudne aj jedno, dvoj-osobová vie takýto obrat ľahko dosiahnuť, pokiaľ dovezie, alebo predá nejaký hodnotnejší tovar.
No a čo je nevýhodou, pokiaľ sa zvyšujú tieto korporátne dane v porovnaní s práve tým osobitným odvodom, spomínal som, že ten osobitný odvod bol vždy zahrnutý v tej cene nejakým spôsobom, bol akousi poistkou aj pre toho regulátora, ale nemohol byť oficiálne súčasne cenového návrhu. V prípade zvýšenej korporátnej dane to tak ale nie je. Tu naozaj tým firmám nebude nič brániť, aby si pretavili práve tie jednotlivé ceny svojich výrobkov a služieb, aby tam pretavili práve túto zvýšenú daň. No a tým pádom to bude znamenať, samozrejme, možno že aj zníženie odbytu, zníženie konkurencieschopnosti, ľudia budú možnože svoje tovary a služby viacej nakupovať v zahraničí, pretože pre ľudí je svojím spôsobom jedno, či budú platiť poplatky cez zvýšený odvod alebo práve cez zvýšenú korporátnu daň, ktorú budú mať práve firmy, u ktorých doteraz boli zvyknutí nakupovať.
Sám som upozorňoval v rozprave teda, že naozaj toto zvyšovanie odvodu nemá význam a tvrdil som tiež, že pokiaľ bude zvýšený tento odvod a opäť sa zvýšia ceny energií, tak to bude mať vplyv aj na koncové ceny aj pre domácnosti, a teda bude potrebné vyplatiť viacej na tzv. energo-pomoci. Cez víkend sme sa dozvedeli opäť iba neoficiálne, žiaľ, takto sú komunikované všetky opatrenia v rámci konsolidačného balíčka, že na energo-pomoc, napokon predsa len bude vyčlenených, a to konkrétne 100 mil. eur. Ale na energo-pomoc v roku 2023 bolo vyčlenených 1,2 mld. eur. V roku 2024, teda do septembra, resp. do konca augusta to bolo 400 mil. eur.
100 mil. eur, dobre, ceny energií na tom trhu, samozrejme, klesajú, bude tam nejaký nárast, ktorý bude spôsobený práve tým, že tieto ceny nebudú zastropované, alebo budú trhové, to znamená napr. v prípade plynu pôjdeme z 25 eur na 37 eur aj 33 centov, a teda ten nárast bude naozaj veľký. Upozornil na to už aj predseda regulačného úradu, ktorý hovoril, že iba v plyne domácnostiam môže stúpnuť cena plynu o 400 eur ročne. Možnože ste dostali rôzne nahnevané emaily, kde sa ľudia pýtajú a kde na toto majú zobrať, pokiaľ im pôjde hore DPH-čka, pokiaľ im pôjdu hore všetky ceny potravín, pokiaľ tu bude v prípade podnikateľov zavedená transakčná daň, ako oni majú zaplatiť 400 eur ročne v prípade plynu? Tou barličkou bola doteraz tá energo-pomoc, ešte minulý rok o takomto čase v októbri sme vraveli, že tá pomoc musí byť adresná. Adresná, vtedy sme hovorili o tom, že dobre, keď nie je možné okamžite prepojiť tú sociálnu poisťovňu napr. s tými dodávateľmi alebo minimálne s tým organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou, tak minimálne urobte to cez tarifné triedy. V tarifných triedach vidíte veľmi jednoducho, kto má akú spotrebu, viete si tam definovať, do akého objemu viete poskytnúť zlacnenú elektrinu, zlacnený plyn v tomto prípade, lebo my sme toto navrhovali v minulosti aj v elektrine, ale nič z tohto sa nedeje. Namiesto toho sa z ministerstva hospodárstva dozvedáme, že energo-pomoc bude opäť plošná. Ale viete, čo bude znamenať 100 mil. eur v prípade plošnej pomoci?
Ak máme na Slovensku 2,4 mil. domácností, tak to bude 40 eur na domácnosť, ročne. 400 eur pôjde plyn iba hore, ale 40 eur bude to, čo táto vláda bude schopná poskytnúť domácnostiam. A teda aj z toho miesta chcem apelovať na pána ministra Kamenického, aby pri rokovaniach s ministerstvom hospodárstva veľmi dôrazne trval na adresnosti, akejkoľvek adresnosti tejto pomoci a pokiaľ sa ukáže ako nevyhnutné, tak aj na navýšení tohto balíčka tejto energo-pomoci. Napokon vy máte dnes 1 miliardu, ktorá vám visí vo vzduchu, ktorá nemá slúžiť na nejakú konsolidáciu verejných financií, ale jednoducho na nejaké rozhadzovanie, možno na nejaké kupovanie si voličov.
S energiami v rámci konsolidačného balíčka súvisí ešte jedna vec, a to je DPH na elektrinu, ktorá má klesnúť o 1 percentuálny bod. No ja neviem, akým spôsobom toto vie pomôcť tým domácnostiam alebo tým podnikateľom. Možno viete, že teda samotná elektrina, samotná komodita tvorí v koncovej cene 50 %, ale to 1 % naozaj si asi ťažko niekto všimne. Ale na druhej strane ako nám povedal aj pán štátny tajomník, DPH na všetky ostatné energie stúpne na 23 %, plyn, uhlie. Jednoducho toto všetko, bohužiaľ, pôjde hore. Takže 1 % dole, 3 % hore. No a ešte sme sa tiež dozvedeli, že výpadok, ktorý teda nastane kvôli tomu, že nebude ten energo-odvod v plnej výške, tak bude tiež kompenzovaný zmenami pri vyplácaní dividendy od energo-firiem. Tiež sme sa dozvedeli, že sú tam nejaké dividendy, ktoré si Slovenská republika v minulosti neuplatňovala. Tak ja neviem, opäť nedozvedáme sa žiadnu komplexnú informáciu, bude to forma nejakej super dividendy, alebo Slovenské elektrárne konečne od roku 2008 prvýkrát vyplatia nejakú dividendu? Táto dividenda v prípade Slovenských elektrární doteraz slúžila na dostavbu Mochoviec. Tú sa nám, chvalabohu, v prípade trojky podarilo dotiahnuť do konca, ešte kým sme boli na ministerstve hospodárstva, a to práve vďaka tomu, že sme naozaj dôsledne dohliadali na to, akým spôsobom tam tie práce prebiehajú. Naozaj sme tam dosadili skúsených ľudí.
V prípade štvorky to tak, ale, bohužiaľ, vôbec nevyzerá. Hovorí sa, že štvorka bude spustená v budúcom roku, ale teda nie som som celkom istý, či to naozaj tak bude a zrazu sa dozvedáme, že možno tu budú nejaké dividendy, možno aj od Slovenských elektrární, to znamená, že Slovenské elektrárne na dofinancovanie štvorky už nepotrebujú žiadne peniaze? Ako to by bola naozaj skvelá správa, ak by tomu tak bolo, ale obávam sa, že tomu tak nebude. Pokiaľ Slovenské elektrárne v budúcnosti prídu s požiadavkou na navýšenie rozpočtu, tak som veľmi, veľmi zvedavý, ako bude reagovať pán minister financií.
No a ešte sa dotknem tej transakčnej dane, keďže naozaj toto je tá druhá časť, alebo ten druhý balíček. Bolo to už tu viackrát spomenuté v rámci rozpravy, tiež sme to otvorili v rámci výboru. Transakčná daň je dnes platená v Maďarsku, v niektorých krajinách Latinskej Ameriky, no a v konečnom dôsledku je to nejaká forma akumulovanej dane, ktorá na konci dňa môže znamenať naozaj enormné zvýšenie cien, enormný nárast inflácie na Slovensku. Poškodí slovenských podnikateľov aj konkurencieschopnosť voči zahraničiu. Ja verím, že v okolitých krajinách rôzne firmy sa už tešia, ako prídu na náš trh a budú dodávať ich tovary a mne je naozaj iba ľúto tých, tých našich domácich podnikateľov, ktorí naozaj si mysleli, že na Slovensku sa bude dať aj nejakým normálnym spôsobom fungovať. A v rámci tejto dane, ale teda nie transakčnej, ale ešte sa vrátim možno k tomu odvodu z tých regulovaných odvetví, nám vyskočila jedna skupina. A to sú telekomunikační operátori. Títo teda budú mať tú daň zavedenú, tak ako je navrhnutá, tam sa nič nemení, akurát na výbore upozornili na to, že ministerstvo financií kdesi urobilo pre výpočte chybu. Kým mali napočítané príjmy z tejto, z tohto odvodu vo výške 25 mil., tak reálne im to vychádza, že to bude až 40 mil. Obhajoba štátneho tajomníka bola, že dobre, veď pozrime sa na to, ale neviem teda kedy, pokiaľ tento zákon má byť odhlasovaný už vo štvrtok a súčasne tam bola čosi ako výčitka, že veď vy ste najziskovejší podnikatelia na Slovensku, veď vy ste najziskovejší sektor, tak čo chcete? Čo vy chcete?
To, že musia investovať do broadbandu, to, že na budúci rok budú nakupovať nové frekvencie, kde zahučí asi 360 mil. eur, zahučí, bude na strane príjmov zo strany štátu, tak toto ministerstvo financií zrejme nezaujíma. Každopádne v prípade telekomunikačných operátorov opäť toto môže mať iba priamy vplyv na to, že ceny hovorov, esemesiek, ememesiek, dát môžu vzrásť. A teda neviem, ako vy, ale sú stránky, kde si veľmi jednoducho viete porovnať, kto, kde, koľko platí za práve tieto služby telekomunikačných operátorov a naozaj Slovensko z tohto nevychádza žiadnym spôsobom nejak lichotivo.
No a moja posledná otázka na pána štátneho tajomníka alebo predposledná bola, že ak príjem z konsolidačného balíčka je teda napočítaný na 2,7 až 4 mld., ale 1 mld. z toho nie je na znižovanie tej zadlženosti, ale naopak na nové výdavky, či by nebolo najjednoduchšie naozaj škrtnúť niektoré z tých daní na úkor práve tejto dividendy, napr. tej transakčnej dane, ktorá tu už bola spomínaná a či majú, majú nejaký prepočet, koľko by práve škrtanie daní mohlo priniesť našej ekonomike. Pretože nie je pravda, že rušenie alebo znižovanie daní nepomôže, videli sme to v prípade rovnej dane, videli sme to, ako to už dneska Marián Viskupič spomínal, v prípade krajín ako je Kanada, alebo ako je Írsko. Bohužiaľ, tento prepočet na ministerstve financií absentuje, áno, je určite potrebné nazbierať nejaké konkrétne dáta z praxe, ale minimálne, minimálne sa na ministerstve financií mohli zamyslieť aj nad touto variantou. Nielen zvyšovať, ale možnože aj zvyšovať a možnože toto by bola najlepšia cesta.
No a moja posledná, posledná otázka na pána štátneho tajomníka bola, či mi vie povedať nejaké dve, prípadne tri prorastové opatrenia, prorastové opatrenia pre našu ekonomiku, ktoré vyplývajú z tohto konsolidačného balíčka.
Čo myslíte, čo povedal pán štátny tajomník? Že on nevie, že nič ho nenapadá, že toto bude predmetom štátneho rozpočtu. Takže na jednej strane je úplne jasné, že konsolidačný balíček vyždíma našu ekonomiku a ministerstvo financií ani náznakom, ani jednou vetou sa nezmieni, akým spôsobom by tento konsolidačný balíček mohol našej ekonomike pomôcť, lebo inflácia 5,4 %, lebo rast ekonomiky spadnutý na 2 %.
Ja sa naozaj obávam, že toto je čisto čiste grécka cesta, a teda tento balíček nemožno podporiť a súčasne by som chcel požiadať vrátiť ho na dopracovanie.
Ďakujem.
|
185.
Ja by som sa chcel veľmi pekne poďakovať pánovi Dankovi, ktorý podporil môj návrh na vrátenie týchto zákonov na dopracovanie. Síce jedna lastovička leto nerobí, ale verím, že keď tento návrh dám v druhom čítaní, tak ho podporí omnoho viacej koaličných poslancov.
Pán Danko, ďakujem. (Potlesk.)
|
176.
Pán kolega Lackovič, ďakujem veľmi pekne za vaše vystúpenie. Naozaj veľmi dobre ste upozornili práve na ten problém, že týmto konsolidačným balíčkom sa ide dom stavať od strechy. Jednoducho naháňajú sa tu nejaké príjmy, ale pritom sa úplne zabúda na to, kde sa dá reálne šetriť. Spomenuli ste hodové slávnosti, výjazdové rokovania, zvýšené platy, doživotné renty. V energetike máme taký pojem že energy efficiency first. Jednoducho naozaj najprv sa pozrime na to, kde vieme ušetriť a až potom, kde vieme rozdávať, a preto by som poprosil o podporu môjho návrhu vrátiť tento balíček na dopracovanie.
Ďakujem veľmi pekne.
|
|
|
160.
Dobrý večer. Ďakujem pekne za možnosť vystúpiť v rozprave. V prvom rade naozaj sme tu doteraz počuli veľké množstvo výhrad od mojich kolegov, ale tieto výhrady zaznievajú aj od odbornej verejnosti, aj laickej a naozaj cítiť zdesenie ľudí a obavy z toho, čo tento konsolidačný balíček prinesie. Všetci vieme, že v prvom rade to bude naozaj dramatické zvýšenie. Celý balíček prebieha v skrátenom legislatívnom konaní, my sami ako poslanci sme nemali dostatok času na preštudovanie, na žiadne rokovania a okrem toho vôbec nebola do jeho príprav zapojená ani odborná verejnosť. Ako pripomenul aj môj kolega Ondrej Dostál, ešte stále máme pred sebou dve parlamentné schôdze. Takže naozaj nie je sa kam ponáhľať. Z týchto dôvodov podľa § 73 ods. 3 rokovacieho poriadku navrhujem oba prerokovávané návrhy vrátiť na dopracovanie. Prosím pána spravodajcu, aby si tento môj návrh zaznamenal a naozaj ide o oba návrhy.
Vo svojom príspevku sa budem venovať v prvom rade, alebo teda najmä osobitnému odvodu v regulovaných odvetviach. Som energetik. Týka sa ma to, vystupoval som proti tomuto odvodu aj v minulosti. Ten bol zavedený ešte v septembri 2012. Vtedy to bola reakcia na hospodársku krízu a tou snahou bolo naozaj naštartovanie ekonomiky. Pôvodne malo ísť iba o akési dočasné opatrenie, vtedy s termínom platnosti do konca roku 2016, ale neskôr sme videli, že jeho platnosť sa predĺžila. Dnes to vyzerá že naozaj na neobmedzenie a výška sa zdvojnásobila. Na Slovensku skrátka nič nie je trvalejšie ako dočasné riešenia. Videli sme to v prípade dotovania uhlia, ktoré trvalo takmer 20 rokov. To sa nám, chvalabohu, podarilo ukončiť ku koncu minulého roka. Alebo návšteva sovietskych vojsk, ktorá trvala 23 rokov. Veľmi podobné je to aj s týmto osobitným odvodom.
Mimoriadny odvod sa pritom týka firiem regulovaných, ktorých zisk dosahuje najmenej 3 mil. eur. Tieto firmy pôsobia najmä v energetike, v oblasti verejných vodovodov, kanalizácií, v poisťovníctve, telekomunikáciách, farmácii či doprave. Základom tohto odvodu je výsledok hospodárenia, ktorý je vykázaný za príslušné účtovné obdobie. No a teraz samotným návrhom idete tento odvod zvýšiť na 30 %, to sú energetici, a operátorom zo 4,3, teda mobilným operátorom, zo 4,3 na takmer 19 %. Toto je, prosím pekne, 4,5-násobok. Súčasne síce vnímame, že úrokové výnosy zo štátnych dlhopisov zo základu osobitného odvodu budú vyňaté, ale naozaj tie príjmy sú stále veľmi extenzívne. Rok 2025, to je 189 mil., 2026 – 133, rok 2027 stál 96 mil. Áno, ide o osobitné sadzby pre tie regulované odvetvia, pri ktorých je možné predpokladať nejakú zvýšenú mieru ziskovosti, lenže, vážení, hovoríme o regulovaných odvetviach, regulovaných. Tieto sú určované, ich zisky, regulované štátom. Regulované odvetvia, to je pre väčšinu ľudí pojem, niečo ako paraolympionici pre pána ministra Blanára a, bohužiaľ, tak sa tomu aj rozumejú. Váš predchodca minister Kažimír obhajoval tento odvod tým, že napráva nedokonalosti regulácie. Ešte raz. Zákon je z roku 2012, máme rok 2024. To mi chcete naozaj povedať, že 12 rokov odstraňujeme nedokonalosti regulácie? Nie, ja si myslím, že je to presne naopak. Tá nedokonalosť regulácie vám vyhovuje a čím bude nedokonalejšia, tak tým je to lepšie.
A ja vám poviem konkrétny príklad. Máme tu štátnu spoločnosť SEPS – Slovenská elektrizačná a prenosová sústava. Táto je na sto percent vlastnená štátom. Jej zisky sú každoročne 60, 80, 100 mil. eur, no a, samozrejme, tieto si vo forme dividendy vyberie štát každoročne do svojho rozpočtu. A potom tu máme napríklad distribučné spoločnosti – Západoslovenskú distribučnú, Východoslovenskú, Stredoslovenskú, máme tu SPP distribúciu, tam má štát iba 51 % a súkromný vlastník 49. A teda čo, aj v tomto prípade, samozrejme, štátu viacej vyhovuje, ak tie regulované poplatky budú čo najnedokonalejšie, teda vyššie, pretože štát si z nich vyberie viacej peňazí. No a keď hovoríme o 30-percentnom odvode, tak ja to vnímam, že to už je také malé zoštátnenie. Ale v tej energetike sa z týchto firiem stanú viac-menej iba prietokové ohrievače.
Na regulačnom úrade pre sieťové odvetvia dnes sedí Holjenčík, to je nominant Roberta Fica. Ten nominant, ktorý radil vodárenským spoločnostiam, ako si majú umelo navyšovať zisky. Ten nominant, kvôli ktorému Robert Fico trhal faktúry. No a ten nominant dnes bude udržiavať túto reguláciu, nedokonalú, aby si štát cez tieto regulované firmy mohol vybrať čo najviacej peňazí. Toto je vo svojej podstate taká malá ... (nezrozumiteľne vyslovené, pozn. red.) niečo ako peniaze zabalené v alobale.
No a kto to teda na konci dňa zaplatí? Zas to budú len a len ľudia. A pritom energie na budúci rok, pozor, pôjdu hore. Vieme, že v prípade plynu to bude 30 %. V prípade elektriny stále nie je notifikovaná zmluva so Slovenskými elektrárňami a teda Európska komisia má voči nej vážne výhrady. Pokiaľ nebudeme mať zmluvu, ktorá je uzatvorená na základe memoranda Richarda Sulíka z roku 2022, tak tá elektrina môže pre domácnosti na budúci rok stúpnuť o 50-60, možnože 70 %. Detto teplo.
A teda mám konkrétny návrh. Čo takto radšej zaviesť reguláciu na nulu. To znamená, že sa určia náklady, primeraný zisk a ak sa v roku iks dosiahne nejaký nadmerný zisk, tento sa v roku iks + 1, o tento sa poníži regulovaná cena. Veľmi jednoduché. A myslím, že by to fungovalo omnoho lepšie, ako zavádzať nejaké odvody z nedokonalej regulácie. Áno, štátny rozpočet by tým nezískal nič, ale ľudia by mali automaticky nižšie ceny energií a tieto by nebolo treba toľko dotovať.
Pán Kamenický, vy zatiaľ v samotnom návrhu, alebo teda čo ste sa vyjadrili, nepočítate s nejakými energodotáciami na budúci rok. Ale, ako som povedal, tie ceny energií pôjdu hore a teda bude určite potrebné nejakú pomoc zaviesť. Veľmi jednoduchou pomocou je adresná pomoc, túto sme vám navrhovali už v septembri minulého roku, vtedy to bolo pani ministerkou Sakovou zamietnuté. Nakoniec na jar tohto roku povedala, že to je super nápad, ale dodnes sme nevideli jeden jediný konkrétny návrh.
A ešte krátko k tým mobilným operátorom, počítate teda s výberom 25 mil. eur. Podľa prepočtov týchto operátorov toto môže byť až 40 mil., ale súčasne od nich na budúci rok cez frekvencie, cez aukcie na frekvencie vytiahnete alebo dostanete, veď toto je legitímna vec, viac ako 300 mil. eur. A všetci chceme, aby títo operátori investovali do broadbandu, teda okrem tých, ktorí sa boja 5G sietí. To sú tí, ktorí veria na chemtrails, a tí, ktorí vo veľkom octujú. Ale dostávame sa s tým do jedného veľkého rozporu a ten sa týka aj práve toho druhého zákona o finančných transakciách. A poviem vám jeden príklad. Sú to ambulancie v regiónoch. V rámci návrhu o finančných transakciách od nich budete vyžadovať eKasu. Teda v každej jednej regionálnej ambulancii, v každej dedinke na konci sveta by mala byť eKasa. Na druhej strane tí, ktorí majú zabezpečiť fungovanie takejto eKasy, teda operátori, tak oni do toho investovať nebudú, pretože budú musieť odvádzať nejaký odvod do štátneho rozpočtu. Toto je naozaj grécka cesta. Tí tiež škrtili toľko ten trh, zavádzali nové dane, zvyšovali, až ho jednoducho zaškrtili. Ja si myslím, že touto cestou naozaj nikto z nás nechce ísť. A z tohto dôvodu, ešte raz zopakujem, dávam návrh na vrátenie oboch prerokovávaných návrhov na dopracovanie.
Ďakujem. (Potlesk.)
|
50.
Ďakujem. Ja som predtým hľadal to správne slovo, keď som vravel, že toto nie je prílepok, ale že ty si to nazval veľmi, veľmi dobre. Nazval si to vyvlastňovacou doložkou, ktorá naozaj s týmto zákonom nemá absolútne nič spoločné. Na takéto veci máme predsa zákon o strategických investíciách. Prečo sa nejaké vyvlastňovanie ide riešiť cez zákon o vodách? Veď toto, toto je úplne bezprecedentný návrh. Čiže dneska budeme vyvlastňovať pozemky pod tokmi, pod, ja neviem, vodnými dielami, zajtra čo, pod stromami, alebo kam pôjdeme ďalej? A ty si hovoril o tom, že, ľudia, dávajte si pozor, lebo tu vás môže štát veľmi ľahko okradnúť o vaše pozemky, ale ja sa pýtam, kto je tým beneficientom na tej druhej strane, o čom sa tu vlastne bavíme? Pán Kvorka hovoril o vodnom diele Gabčíkovo, áno, toto má byť vraj stále neskolaudované. Pán Taraba, neviem, či mi toto viete potvrdiť. Alebo je to prečerpávacia elektráreň Ipeľ, ktorú pán Brhel začal plánovať ešte v roku 2015? Alebo je to kontroverzné vodné dielo Slatinka, ktoré sa tu plánuje od roku 1956? Čiže, ako sa hovorí, never v ušľachtilý motív činu, ak sa dá nájsť aj nízky a, bohužiaľ, v tomto nevidím len ten ušľachtilý.
Ďakujem.
|
46.
Michal, ja by som možno ešte nehádzal úplne tak do koša, pretože možnože ten pozmeňovák neprejde. Ako si povedal, je to prílepok, ja by som to nazval troška tvrdšie, ale naozaj to absolútne nesúvisí s týmto zákonom a bastardí to naozaj dobrý zákon absolútne nezmyselnými ustanoveniami. Čo za tým môže byť, však možnože Lojzo nám o chvíľku povie viacej. Neviem si predstaviť ani, že by ostatní koaliční poslanci, keď si to vypočujú, alebo keď sa dozvedia o tom, tak zaňho nezahlasujú. Takže nehádžme to ešte, jak sa hovorí, flintu do žita. Pokiaľ by to bol naozaj zákon, tak ako bol predložený v prvom čítaní, za nás všetkými desiatimi, naozaj tepelné čerpadlá potrebujú tú podporu, tak ako si to veľmi pekne zhrnul, ale toto, toto, čo sa deje, tak to určite nie.
|
78.
Ďakujem pekne.
No, ja som tu už štvrtý deň a naozaj sa nestíham čudovať, čo sa deje v tejto parlamentnej miestnosti, v tejto budove. Mám taký pocit, že naozaj ten valec tých 90. rokov, ako to naznačil už aj pán Miloško, je späť v plnej sile. Ja verím, že dopadne presne tak ako aj ten v tom čase. Tie dôvody už tu boli všetky povedané, spomenula si to aj ty, Mária, vo svojom vystúpení. Jednak je to to prekrývanie káuz a jednak snaha o ovládnutie naozaj všetkých úrovní moci. Veď napokon načo by mali mať nejakú kontrolu, načo, veď vyhrali voľby a môžu všetko.
A keď si hovorila o tých štyroch vágnych odôvodneniach, prečo si bola odvolaná, no platí stále také to slovenské príslovie: kto chce psa biť, palicu si nájde. A ja by som možno preto z tohto miesta chcel teraz odkázať koaličným poslancom, keď opäť dôjde k nejakému odvolávaniu, aby sa zbytočne neunúvali vymýšľať si nejaké kauzy alebo nejaké dôvody, pre ktoré by mala byť pani poslankyňa alebo ktokoľvek iný odvolaný, lebo zbytočne to vyvolá nejakú ďalšiu debatu a potom dostanete naspäť naozaj to, že to bolo iba vyfabulované. Keď mal môj syn päť rokov a keď tiež som sa ho opýtal, prečo niečo urobil, a nevedel mi to odpovedať, tak povedal: "Lebo preto." Tak toto by vám tiež úplne stačilo tam napísať.
|