28.
Ďakujem pekne, ďakujem, Janko, za tvoje vystúpenie. A presne tak, ako si aj povedal, aj z toho dôvodu sme dali náš pozmeňujúci návrh, ktorý sa týka malých a stredných podnikateľov, lebo fakt obávame sa, že môže to byť veľký prúser. Prúser v tom, že malé a stredné firmy budú doslova vytláčané veľkými firmami, že nebudú môcť realizovať stavby, ktoré v súčasnosti mohli realizovať. A pocítia to nielen bežní ľudia, ale pocítia to hlavne samosprávy, lebo starosta, keď si objedná alebo bude chcieť niečo realizovať, nejakú stavbu, ako som spomínal v mojom vystúpení, telocvičňu alebo opravu kultúrneho domu, tak zistí, že to bude musieť urobiť firma, ktorá je vyhradená, s certifikátmi. Samozrejme, všetko sa to predraží a malé firmy tam možno budú robiť v subdodávke a nakoniec nedostanú možno ani zaplatené za to. Takže vraciame sa s týmto stavebným zákonom, čo sa týka jednoduchých a vyhradených stavieb, o niekoľko rokov späť.
Ďakujem.
|
4.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, Stavebný zákon, vieme, že je veľmi dôležitý pre obce, mestá, vyššie územné celky, samozrejme, aj pre štát, aj pre bežných ľudí. Stavebný zákon je aj veľmi dôležitý pre podnikateľské prostredie, lebo potrebujeme vlastne, aby mohol niekto realizovať stavby.
KDH si veľmi dobre uvedomuje, že neprijatie nového Stavebného zákona môže viesť k totálnemu kolapsu v stavebníctve, čo bude mať obrovský dosah pre našu spoločnosť, to si nemusíme okolo toho ani rozprávať. Vieme dobre, že by mohlo aj dosť k ohrozeniu čerpania eurofondov.
Pán minister, určite si dobre pamätáte, že pred rokom, keď sme sedeli u nás na poslaneckom klube KDH, tak ja som vám aj navrhoval, že poďme odsunúť návrh, účinnosť na dva roky. Odsunula sa na jeden rok a teraz vlastne vláda je pod veľkým stresom, že či to prejde. Do Stavebného zákona sa dostávajú rôzne prílepky a tak ďalej.
Vieme, že na politické strany sa obracali aj viaceré inštitúcie, ZMOS, únia miest, Klub 500, asociácia zamestnávateľov, takisto, samozrejme, aj na KDH sa obracali tieto inštitúcie a KDH k tomuto zákonu, návrhu zákona pristupovalo veľmi zodpovedne. Vypočuli sme si všetky pripomienky, stretávali sme sa aj s odbornou verejnosťou, stretávali sme sa aj s našimi starostami, lebo ich máme vyše 250, s primátormi a vlastne prebrali sme si celý tento návrh zákona. ZMOS a únia miest a ďalšie inštitúcie, žiaľ, ony iba riešia stavebné konania, ale nikto nerieši firmy, ktoré budú stavať a realizovať tieto stavby.
Návrh Stavebného zákona v § 2 Stavba ods. 8 zavádza nový pojem vyhradená stavba. Vyhradená stavba je budova alebo inžinierska stavba, ktorá je technologicky náročná alebo konštrukčne neobvyklá, ktorá z hľadiska rozsahu stavebných prác, technológie stavebných prác a použitých stavebných výrobkov kladie zvýšené nároky na organizovanie a koordináciu činnosti vo výstavbe a na potrebné technické vybavenie zhotoviteľa stavby.
V § 31 zhotoviteľ stavby, ods. 5, stanovuje kvalifikačné požiadavky na zhotoviteľa vyhradených stavieb. Zhotovenie vyhradenej stavby realizuje zhotoviteľ stavby, ktorý po celú dobu uskutočňovania stavebných prác na vyhradenej stavbe spĺňa podmienky spôsobilosti podľa certifikačnej schémy. Zákon rozlišuje vyhradené pozemné stavby a vyhradené inžinierske stavby. Pri inžinierskych stavbách zákon správne identifikuje, že z veľkého množstva stavieb tieto, ktoré spadajú pod definíciu podľa § 2 ods. 8.
Pri pozemných stavbách navrhovateľ rozdelil v podstate stavby na dve kategórie. Jednoduché stavby a... (Rečníkovi sa vypol mikrofón.) Padol som, dobre. Takže zopakujem, že pri pozemných stavbách navrhovateľ rozdelil v podstate stavby na dve kategórie: jednoduché stavby a vyhradené stavby. Nakoľko vyhradené stavby môžu podľa navrhovaného zákona realizovať len certifikovaní generálni dodávatelia, dodávatelia podľa § 31 ods. 5, zákon neprimerane zasahuje do konkurenčného prostredia stavebného trhu, keď malým a stredným firmám necháva možnosť realizovať v podstate len jednoduché stavby, preto navrhujeme definíciu vyhradená stavba pre podzemné stavby podľa predloženého pozmeňovacieho návrhu, ktorý neskôr prečítam.
Tu chcem upozorniť hlavne koaličných poslancov, že tento návrh zákona je doslova likvidačný pre malých a stredných podnikateľov, to znamená pre malé a stredné firmy, lebo vyhradené stavby budú robiť tie špecializované firmy s tými certifikátmi a problém je aj v tom, že do tých vyhradených stavieb prešli aj tie jednoduchšie stavby. To znamená, že tie malé a stredné firmy budú väčšinou robiť v subdodávkach pre tých veľkých, a obávam sa, že sa vrátime o niekoľko rokov naspäť. Viete dobre ten príbeh, keď veľké stavebné firmy si brali subdodávateľov, ktorých potom nevyplatili. A fakt mi je ľúto, že niektoré stavebné firmy, ktoré sú rodinné podniky, môžeme úplne zlikvidovať, na to by som chcel upozorniť a... upozorniť a vlastne budeme aj dávať aj pozmeňujúci návrh.
Tu uvediem aj pár príkladov, aby ste si vedeli predstaviť, že kde vidím ten problém. Pri vládnom navrhovanom znení písm. e) by sa vyhradenými stavbami stali aj mnohé rodinné domy. Počujete dobre, mnohé rodinné domy, ktoré majú nad otvormi použité napríklad keramické predpäté preklady. Hej, to znamená, že nemohla by vám to stavať nejaká malá alebo stredná firma, ale veľká firma. Teraz budete čakať možno niekoľko rokov, kým vám, sa dostanete, hej, lebo každý, veľké firmy robia veľké zákazky alebo cestné diaľnice a tak ďalej, a teraz vy budete čakať a, samozrejme, tá cena bude úplne iná. Takže toto je úplne zlé. Ďalej, napríklad kultúrne domy, telocvične nebudú môcť stavať malé a stredné firmy kvôli kapacite osôb. Vyhradenými stavbami by mali byť napríklad štadióny, vstavané, výstavné priestory. Hej, tam si vieme predstaviť, lebo tam je zhromaždenie od šesťtisíc osôb a viac. Ale aby, ja neviem, tie menšie kultúrne domy, telocvične boli vyhradené stavby a mohli stavať len firmy s týmito certifikátmi, to tiež nie je dobré riešenie.
Ďalej, napríklad máme tu rozpon nosnej konštrukcie pri viacpodlažnej budove viac ako 12 metrov, má byť vyhradená stavba, a pritom je to najpoužívanejší rozpon v stavebných konštrukciách. My aj preto navrhujeme tento rozpon viac ako 24 metrov.
Ďalej, jednopodlažná budova 30-metrový rozpon, navrhujeme na 36-metrový. 30-metrový je bežný rozpon pri oceľových konštrukciách.
Ďalej, v ďalšom pozmeňujúcom návrhu by sme chceli presadiť efektívnu súčinnosť stavebných úradov pri výstavbe rodinných domov. Vieme dobre, že rodinné domy sú veľmi dôležité pre našich obyvateľov, žiaľ, bytové domy, je ich nedostatok a hlavne nájomné domy. A tu by sme chceli vlastne tým pozmeňujúcim návrhom zvýšiť vlastne takú možnosť konzultácií so stavebnými úradmi v záujme zabránenia napríklad prepadnutia procesných lehôt a podobne. Samozrejme, platilo by to len pre fyzické osoby, nie pre právnické. To znamená, že tie stavebné úrady by sa snažili viac pomáhať tým obyvateľom alebo staviteľom, ktorí sa rozhodli postaviť si rodinné domy.
A v poslednom pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu, ktorý sme spoločne vypracovali s VIA IURIS, riešime problematiku posudzovania vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA, dotknutou verejnosťou, spôsob oznámenia začatia konania pri vymedzených druhoch stavieb aj verejnou vyhláškou.
Ďalej, posilnenie práv verejnosti na informácie o významných stavbách s dopadom na životné prostredie, ktoré vyplýva aj z Aarhuského dohovoru.
Chcem sa ešte raz vrátiť ku tým malým a stredným firmám. Fakt, nemali by sme to podceniť, lebo zatiaľ sa nič nedeje. Nikto si to skoro nevšimol, že môže dôjsť k takémuto niečomu. Ale tie firmy si to rýchlo všimnú, keď sa budú uchádzať, keď bude proste vyhlásené nejaké verejné obstarávanie na nejakú budovu a ony sa budú chcieť prihlásiť a zistia, že to je vyhradená stavba, tým pádom nemôžu sa uchádzať o tú stavbu. A tieto stavebné firmy budú mať proste obmedzené možnosti realizácie a fakt budú len nútení, aby robili v nejakých subdodávkach, čo nie je dobré.
Teraz mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúce návrhy. Predkladáme tri pozmeňujúce návrhy a ten prvý vlastne sa aj týka, to čo som sa vlastne venoval hlavne v mojom vystúpením, a to je téma malých a stredných firiem, lebo vieme dobre, že aj automobilový priemysel nám bude, bude mať teraz veľké problémy a my týmto Stavebným zákonom nemali by sme vychádzať v ústrety veľkým firmám, ktoré doslova si vylobovali lepšie znenie Stavebného zákona pre nich, ktoré, ktorým bude umožňovať viac proste sa rozvíjať na úkor malých a stredných firiem.
Takže začnem s prvým pozmeňujúcim návrhom. Času mám dosť, takže nemusíte mi ani zastavovať, pán predsedajúci, čas.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu Stavebného zákona. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 ods. 8 sa v písm. a) sa na konci vety mení slovné spojenie „30 m“ a nahrádza sa slovami „36 m“.
2. V § 2 ods. 8 písm. c) znie:
„c) viacpodlažná budova s rozponom nosnej konštrukcie viac ako 24 m okrem strešnej konštrukcie s rozponom viac ako 36 m,“.
3. V § 2 ods. 8 písm. d) sa číslovka „1 200“ nahrádza číslovkou „6 000,“.
4. V § 2 ods. 8 sa vypúšťa písm. e).
Nasledujúce písmena f) až s) sa premenujú na e) až r).
5. V § 2 ods. 8 písm. o) znie:
„o) nádrže a silá s celkovou výškou viac ako 16 m nad úrovňou terénu alebo s rozponom viac ako 15 m alebo nádrže a silá slúžiace na uskladnenie výbušných hmôt a hmôt s vysokou horľavosťou vrátane plynov,“.
To bol jeden pozmeňujúci návrh, teraz prečítam doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu stavebného zákona, tlač 587. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších prepisov predkladáme nasledujúci doplňujúci návrh k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa dopĺňa takto:
V § 18 ods. 2 sa za poslednou vetou doplňujú nasledovné vety:
„Pri stavbách rodinných domov určených na bývanie stavebný úrad poskytne efektívnu súčinnosť vzhľadom k starostlivosti, ktorú Slovenská republika kladie na rodinu, a to najmä poučenie o právach a povinnostiach, aby pre ich neznalosť nedochádzalo k škodám. Stavebný úrad zároveň poskytne súčinnosť pri hľadaní efektívnych riešení pri dosiahnutí príslušných povolení. To neplatí, ak je stavebníkom právnická osoba."
A posledný pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu Stavebného zákona, tlač 587. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 49 ods. 1 písm. d) sa na konci dopĺňa čiarka a slová "dotknutá verejnosť, ktorá podala odvolanie proti záväznému stanovisku zo zisťovacieho konania podľa osobitného predpisu 17) a toto odvolanie nebolo vyhodnotené príslušným odvolávacím orgánom ako zneužitie práva alebo zjavné šikanózne. Dotknutá verejnosť je účastníkom konania v rozsahu procesných oprávnení vzťahujúcim sa len vo veci životného prostredia."
2. V § 51 ods. 3 znie:
"Pri líniových stavbách, v odôvodnených prípadoch aj pri zvlášť rozsiahlych stavbách, ak je počet účastníkov väčší ako 20, alebo ak konaniu predchádzalo konanie podľa osobitného predpisu, alebo ak pobyt účastníkov konania nie je správnemu orgánu známy, sa oznámenie o začatí konania oznamuje verejnou vyhláškou. Týmto nie je dotknuté doručenie úradného dokumentu do elektronickej schránky dotknutých orgánov a dotknutých právnických osôb."
3. V § 61 ods. 3 znie:
"Pri líniových stavbách, v odôvodnených prípadoch aj pri zvlášť rozsiahlych stavbách, ak je počet účastníkov konania väčší ako 20, alebo ak konaniu predchádzalo konanie podľa osobitného predpisu sa rozhodnutie o stavebnom zámere oznamuje verejnou vyhláškou."
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
|
136.
Ďakujem. Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj zajtra 9.30 h na výbore hospodárskom. Ďakujem.
|
59.
Ďakujem za slovo.
Pozývam členov výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj na rokovanie výboru, výbor bude 15 minút po prerušení dopoludňajšieho rokovania Národnej rady. Bude v zasadačke pre financie a rozpočet č. 31a na prízemí.
Ďakujem.
|
151.
Ďakujem za slovo.
Ďakujem, Peťo, za tvoje vystúpenie. No mne keď si ukazoval ten pozmeňovák, tak nevedel som, či sa mám smiať, alebo plakať, keď som to videl, že koľko strán, ale to, čo si aj povedal, že pán minister je chvíľu vo funkcii, a ja mu tiež držím palce, aby to zdravotníctvo nejako napravil, nezávidím mu situáciu, ktorú prebral, lebo tá situácia je veľmi zlá v zdravotníctve, a to nielen za čias pani Dolinkovej, ale to už je dlhodobý problém.
Ja som z Oravy a dennodenne sa na mňa ľudia obracajú s nejakými vyšetreniami, aby som pomohol, a predsa nemôže tak zdravotníctvo fungovať, že niekto sa obráti na poslanca Národnej rady, aby mu vybavil nejakú operáciu alebo obyčajné cétečko, alebo magnetickú rezonanciu.
Ale čo ma viac mrzí, že ja som z okresu Námestovo, a keď náš pacient ide do iného okresu, tak sa ho lekár alebo sestrička spýta: „Pán pacient, z ktorého okresu ste?“ – „Z Námestova.“ – „Bohužiaľ, my z Námestova neberieme.“ To a žijeme v 21. storočí. Konkrétne sa jedná o neurológiu, ale to ako neviem pochopiť, že človek, ktorý pracuje, odvádza dane, ide za lekárom, lebo v tom okrese nie je ten lekár, a ho odmietnu ošetriť. Skúste nám, pán minister, v tom pomôcť, lebo fakt tá situácia je žalostná, tým ľuďom nemá kto predpisovať plienky, lieky, základné veci, tí ľudia sú veľmi na tom zle. A ja ich posielam do Popradu alebo do rôznych miest, v ktorých ich ošetria. Z Námestova do Popradu. To sú ľudia, ktorí sú onkologickí pacienti napríklad.
Ďakujem.
|
107.
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, žiadam v mene troch poslaneckých klubov KDH, PS a SaS preložiť bod 54, to je tlač 493, na ďalšiu schôdzu, to znamená, že na február.
Hlasovanie, 54 bod, tlač 493.
|
147.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky aj Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
|
131.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky aj Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
|
117.
Ďakujem pekne za slovo.
Pán kolega, ďakujem veľmi pekne za tvoje vystúpenia a oceňujem, že koľko času si sa venoval tejto téme. Viem, že koľko ťa to stálo námahy. Boli sme aj spoločne za ministrom cestovného ruchu a športu pánom Keketim aj za štátnym tajomníkom pánom Harbuľákom a im sa taktiež pozdáva tento návrh zákona, lebo je to zákon pre ľudí, tak ako si aj povedal. A hlavne zlepší to ochranu a údržbu týchto turistických trás a o to by nám malo ísť a hlavne bude to v registri, lebo 30-tisíc kilometrov turistických trás, a nemá to ani hlavu, ani pätu, bolo by to vlastne pod týmto ministerstvom a stálo by to len okolo 70-tisíc štátny rozpočet ročne, to je úplne zanedbateľné, takže ja tiež prosím aj opozičných, aj koaličných poslancov, aby zvážili návrh tohto zákona, lebo nie je politický, tak ako si povedal, ale je to zákon pre ľudí a zlepší to aj cestovný ruch a hlavne pohybovanie v tom teréne pre tých ľudí bude lepšie, budú sa lepšie orientovať, ale hlavne ten register je veľký benefit.
Takže ďakujem ešte raz za predloženie tvojho návrhu zákona.
|
60.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov, a zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 31. januára 2025 a gestorský výbor do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
|
94.
Ďakujem pekne za slovo.
Ďakujem, pán poslanec, za vystúpenie. Ja som tiež členom Oravského záchranného systému a my sme zaradení v integrovanom záchrannom systéme. Vyhľadávame nezvestných ľudí. Keď sa niekto stratí, tak polícia nás kontaktuje a vlastne prídu dobrovoľníci a pátrame po týchto nezvestných osobách. Keby nebolo týchto dobrovoľníkov, tak už to dávno skolabuje tento celý systém, ale za tých šestnásť rokov viete, prečo sme našli až vyše 50 mŕtvych? Pán Žiga, teraz vám to trošku vrátim. Kvôli tomu, lebo vaša vláda nám nebola schopná tri roky podpísať zmluvu o spolupráci s integrovaným záchranným systémom. Keby sme túto zmluvu mali skorej podpísanú, tak by sme nenašli 50 mŕtvych, ale určite našli by sme menej mŕtvych.
Ďakujem.
|
84.
Ďakujem pekne za slovo.
Karol, ďakujem za tvoje vystúpenie. Aj my stále v KDH hovoríme, že spoločná pomoc je veľmi zlá pomoc a preferujeme adresnú pomoc, lebo tá je spravodlivá, a keď robíme konsolidáciu, tak to je vlastne správna pomoc. Takto by to malo byť.
Ty si spomenul aj vo svojom vystúpení región Orava. Áno, je pravda, že my na Orave osem mesiacov musíme kúriť, plyn nemáme, takže využívame buď elektriku a starší ľudia, ktorí si nedokázali prerobiť rodinné domy alebo nemajú na to peniaze, aby používali tepelné čerpadlá, tak, žiaľ, musia kúriť tuhým palivom, ktoré tiež nie je lacné. Ale čo je paradox a ťažko sa bežným ľuďom vysvetľuje, že máme na Orave Oravskú priehradu, ktorá vyrába elektrinu a výroba stojí 36 euro zhruba a, samozrejme, nakupuje sa po 100, po 200 euro, ale najväčší problém je v tom, že keď sa vyrába elektrika, to znamená, že priehrada sa dosť často spúšťa. Tá priehrada by mala aj slúžiť na turistický ruch, ale, samozrejme, sa povie, že elektrárne boli predané, to štát predal elektrárňam podiely, to znamená, že oni teraz, pre nich je prvoradá výroba elektrickej energie a turistický ruch tam nemôže fungovať, lebo vodu spustia, samozrejme, aj to zapácha to tam a rybári nemôžu chytať ryby a to je paradox, že my potom si nakupujeme pre tie domácnosti alebo pre firmy elektrickú energiu v stovkách eur. A to je, proste ťažko sa to vysvetľuje ľuďom, že 36 euro výroba a nakupujeme za 100, za 200 euro.
Ďakujem.
|
107.
Ďakujem pekne za slovo.
Pán kolega, áno, máte pravdu, že pozmeňujúci návrh pána Ferenčáka je prílepok. Ale tento prílepok pomôže samosprávam, starostom, primátorom a v konečnom dôsledku všetkým obyvateľom Slovenska, lebo za bioodpady by už museli platiť vysoké sumy od 1.1.2025. A keďže sme schválili tento pozmeňujúci návrh, tak bude to až v platnosti 1.1.2027. A keďže KDH má viacero starostov a primátorov a chodíme medzi ľudí, takže vieme, že ich to trápi, takže z tohto dôvodu sme aj podporili tento pozmeňujúci návrh pána Ferenčáka.
|
105.
Ďakujem za slovo.
Ďakujem, Janko, za tvoje vystúpenie, že si to pekne zhrnul, vysvetlil a ja by som odporúčal navrhovateľom, keby radšej stiahli tento návrh zákona, lebo fakt je úplne amatérsky. A tak ako povedal kolega, predkladali sme viaceré pozmeňujúce návrhy, ani jeden ste si neosvojili. Je mi to ľúto, že neprebieha tu debata, že sa tu strieľajú takéto návrhy zákonov, ktoré sú možnože dobre myslené, ale môžu uškodiť zriaďovateľom. Píšu nám teraz z celého Slovenska, normálne majú strach, 30-tisíc euro pokuty, neviem, kde ste sa na to prišli. Kto to bude posudzovať, či niekto porušil, neporušil? Proste ja si neviem predstaviť, ako tie školy teraz budú fungovať.
Mali by sme prijímať dobré zákony, dobré zákony pre ľudí a, samozrejme, dobré zákony, ktoré sme aj navrhovali v pozmeňujúcich návrhoch, ktoré by vyriešili tieto problémy.
Lenže vy opozičné návrhy nechcete prijímať, to je celý problém.
Ďakujem.
|
24.
Ďakujem pekne.
Pán kolega, mňa pri zmene DPH mrzí, že softvérové spoločnosti, ktoré dodávajú programy a fiškály, ktoré evidujú tržby, a systém eKasa doslova začali vypaľovať prevádzkovateľov, za zmenu DPH v programoch si začínajú účtovať doslova stovky eur. A to sú ďalšie náklady pre prevádzkovateľov, ktoré sa, samozrejme, prejavia v cenách tovaru, hej? Je smutné, že vlastne ten majiteľ si nevie urobiť nejaký preklik zmeny DPH v tom softvéri, v tom programe, ale proste oni takto doslova budú šklbať doslova prevádzkovateľov. Niektorým povedia, že musíte si vymeniť fiškál, lebo v programe sa to nedá urobiť, takže tu znova začína klondike pre firmy, ktoré vlastne majú tieto programy a obsluhu.
Ďakujem.
|
96.
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec, my s pani Holečkovou sme sa rozišli korektne a boli sme aj za ňou, tak ako Maroš Čaučík povedal a povedali sme jej, že keď odišla z nášho klubu, tak je normálne a prirodzené, že vlastne bude musieť odísť z tohto výboru. Lebo po voľbách každá politická strana a každý poslanecký klub vlastne si vyrokoval nejaké miesta vo výboroch. A keďže pani Holečková sa rozhodla, že vlastne odíde z nášho klubu, tak automaticky to miesto patrí poslaneckému klubu KDH. Ja som tiež v rokoch 2016 – 2020, keď som bol tuná v Národnej rade a bol som poslancom vládnej koalície, bol som aj splnomocnencom vlády a po vražde Kuciaka a Martiny som vystúpil z koalície, tak som bol automaticky odvolaný z funkcie splnomocnenca vlády a takisto aj z výboru pre nezlučiteľnosť funkcií. Ale som vedel, že keď vystúpim, tak ma automaticky odvolajú. A pani Holečková mala s tým rátať, že vlastne keď odíde od nás, tak že vlastne stratí to miesto.
Takže chcem povedať, my máme s ňou veľmi korektný vzťah, sme sa aj dohodli, keď bude niečo predkladať, podporíme jej návrhy, ale poviem ešte jednu vec. Náš poslanecký klub je jediný klub v celej Národnej rade, ktorý nemá žiadneho predsedu. A viete prečo? Lebo pani Holečková to vyrokovala tak, že máme štyroch podpredsedov.
Ďakujem.
|
36.
Ďakujem pekne za slovo.
Jozef ďakujem za tvoje vystúpenie, máš pravdu, dá sa šetriť všade. Stačí sa len pozerať okolo seba. Stačí sa pozrieť aj tuná na budovu parlamentu. Keď si pozrieme tie tesnenia na oknách, tie neboli asi v živote menené alebo tie ďalšie budovy. Lebo keď si pozrieme budovy, ktoré má vo vlastníctve samospráva, tak má vymenené okná a zateplené okná a tak ďalej. Lebo snažia sa, aby na vykurovaní šetrili. A pozrime si štátne budovy, to je proste jedna veľká katastrofa. Šetriť sa dá aj napríklad na opravách ciest, pri opravách mostov. My opravujeme mosty v 6-7 stupni. 7 stupeň už je havarijný, lebo to stojí niekoľko miliónov eur. Pritom stačilo by, keby sme tieto mosty opravovali v štvrtom a piatom stupni a to by nás stálo pár desiatok tisíc eur alebo nejakých pár stotisíc eur.
Ale asi výhodnejšie je to pre štát, nechať to zájsť do takého stavu, aby sa to nabaľovalo a potom sa stáva, že nám mosty padajú, alebo ich musíme zbúrať, tak ako v Banskej Bystrici sa stalo.
Tak ako si aj spomenul, sme dávali aj pozmeňujúci návrh ohľadom občianskych združení, charitatívnych organizácií ohľadom transakčnej dane. A som rád, že vlastne tento návrh podporili všetky opozičné strany ako PS, SaS, hnutie SLOVENSKO. A bol by som, rád keby si aj tento návrh nášho pozmeňujúceho návrhu osvojili aj koaliční poslanci, lebo každý asi poslanec vie, že občianske združenia robia veľmi dobrú a záslužnú prácu a doslova suplujú štát.
Štát na to nemá finančné zdroje, aby dokázal pomáhať chorým, bezvládnym, ale tieto občianske združenia to vedia realizovať a my teraz budeme od nich vyberať nejakú ešte daň.
Ďakujem.
|
26.
Ďakujem pekne za slovo.
KDH predstavilo návrh konsolidačných opatrení a už sme to viackrát aj deklarovali. Po prvé, znížiť počet zamestnancov o 10 %, po druhé znížiť výdavky o 10 %, po tretie odpredať 10 % prebytočného majetku štátu, po štvrté zlepšiť výber DPH, po piate zvýšiť odvod z hazardných hier o 10 %. Tak ako som povedal, v návrhu máme aj zníženie počtu zamestnancov vo verejnom sektore o 10 %. Poviem aj príklad, ako napríklad fungujú odbory na okresných úradoch, konkrétne pozemkové a lesné odbory v Žilinskom kraji. Je to porovnanie na počet zamestnancov a počet agendy, ktorú vykonávajú títo zamestnanci.
Keď si pozrieme, okres Čadca vykonáva túto agendu s počtom zamestnancov na 103 %, okres Dolný Kubín iba na 70 %, Liptovský Mikuláš na 113 %, Martin, Turčianske Teplice na 75 %, okres Námestovo na 164 %, opakujem 164 %, Ružomberok na 36 % a Bytča, Kysucké Nové Mesto a Žilina na 126 %. Myslím si, že aj tuto sú obrovské rezervy, kde sa napríklad nemusia prepúšťať tí zamestnanci, ale stačí urobiť len presuny. Ale nemôže fungovať odbor, kde funguje agenda iba na 36 %. To je úplne smiešne a je to výsmech. Ďakujem.
|
199.
Výbor zajtra pre verejnú správu a regionálny rozvoj o ôsmej hodine pri Michalskej bráne.
|
86.
Ďakujem pekne za slovo.
Jozef, veľmi pekne ďakujem za tvoje vystúpenie aj za tvoju prácu v KDH ohľadom ekonomiky. A spomínal si, že ľudia budú menej kupovať na Slovensku, určite súhlasím, lebo ľudia po zvýšení a náraste týchto cien, ak budú chcieť si niečo kúpiť, tak pôjdu napríklad do susedného Poľska. Už teraz dá sa povedať každý deň vyvezú niekoľko miliónov eur na nákupy v Poľsku. Nakupujú tam stavebný materiál, textil, potraviny a tak ďalej. Teraz určite obchodníci sa v Poľsku pripravujú a doslova sa radujú, že ten nápor bude ešte väčší, slovenských občanov, len sa obávam, že či tie cesty a mosty vydržia naše, lebo určite tam bude väčší nápor.
Spomenul si aj zvýšenie diaľničnej známky o 50 %. Určite keď niečo dvíhame, mali by sme mať aj nejakú pridanú hodnotu, ale pridaná hodnota pre našich motoristov je taká, že čakajú viac v kolónach ako kedykoľvek predtým.
A ak si niekto myslí, že potraviny pôjdu na 5 % dolu, že budú nižšie, to určite nie. Tie potraviny určite ostanú v takých cenách, ako sú teraz, lebo budú väčšie náklady pre tých obchodníkov. Zoberme si, mýto pôjde hore, to znamená, keď som sa pýtal dopravcov, zhruba 20 centov na kilometer zvýši sa doprava. To nie je malá suma. Teraz zoberte si servis, pneumatiky a tak ďalej, nákup motorových vozidiel bude drahší. To znamená, že tie potraviny určite nepôjdu dolu. Plyn má ísť hore, takže čakám, ako sa to, alebo ako sa vláda bude prezentovať, že máme potraviny lacnejšie, lebo máme s 5-percentnou DPH, to určite nebude pravda.
Ďakujem.
|