Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
17. 6. 2025 16:29:57 - 16:45:16 35. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní Tlač 779 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek (SLOVENSKO) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
ale za hranicou zákona. Ďalšia vec je tá a to je veľmi smutná vec, že mnohí pacienti sa nevedia dostať k lekárom bez toho, aby boli nútení zaplatiť si objednanie u neho. A to je veľký problém, pretože samotný výkon objednania takisto je v zákone je zadefinovaný ako výkon, ktorý je súčasťou poskytnutia zdravotnej starostlivosti a nemôže byť zaňho vyberaný poplatok. Mnohí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti preto nechali tento úkon objednanie realizovať tretie strany, ktoré od pacientov vyberajú poplatky, pravdepodobne za nejakú dohodu, ktorú potom vzápätí refakturujú poskytovateľom. Avšak samozrejme nič to nemení na fakte, že pacient sa častokrát k špecialistovi bez toho, aby zaplatil tento poplatok, vôbec nevie dostať. Toto spôsobuje obrovskú bariéru v dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Mnohí pacienti skrátka nemajú na platenie niekoľko desiatok eur poplatkov pri každej návšteve svojho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, svojho ambulantného lekára, skrátka nemajú. A pokiaľ sa takýmto spôsobom od nich vyberajú poplatky, hoci by mali mať zo zákona aj z Ústavy garantovanú bezplatnú zdravotnú starostlivosť je pochopiteľné, že na takéto vyšetrenia potom radšej ani nejdú. Čo to má však za následok. Za následok to má zhoršovanie ich zdravotného stavu. Častokrát nezachytenie rôznych aj malígnych procesov v zárodku. Následne sa potom riešia komplikované zdravotné stavy na urgentoch v nemocniciach a v nemocniciach samotných a ich liečba je pre systém oveľa oveľa drahšia a nielen to. Prognóza vyliečenia takýchto pacientov je oveľa oveľa horšia. Práve preto si myslíme, že touto témou by sa malo ministerstvo zdravotníctva veľmi rýchlo a prednostne zaoberať. Preto sme radi, že dnes na pôde výboru Národnej rady pre zdravotníctvo pán štátny tajomník hovoril o akejsi mape postupného, postupnej práce, vytvorenia odborných skupín, aby sa riešila táto problematika. Úprimne však poviem, horizont jeden a pol roka, ktorý tam bol načrtnutný, až 18 mesiacov a zároveň jeden z výstupov, ktorý sa zdá byť momentálne z výpovedí aj samotného ministra Kamila Šaška ale aj jeho štátneho tajomníka istý je to, že poplatky sa v ambulanciách vyberať budú. Treba ich však regulovať, treba ich nejakým spôsobom ohraničiť, obmedziť. A k tomu treba veľkú diskusiu. Úprimne, ja som sklamaný, že nevieme postupovať ďalej v reforme, ktorú sme aj pri reforme ústavnej zdravotnej starostlivosti presadili. Reforma, ktorá hovorí o tom, že pacient má z Ústavy nárok na poskytnutie zdravotnej starostlivosti do maximálnej čakacej lehoty. Túto maximálnu čakaciu lehotu majú stanoviť odborníci. A tak, ako to teraz už od začiatku roka platí v prípade mnohých diagnóz, ktoré sú liečené v ústavných zdravotných zariadeniach, teda najmä v nemocniciach, tak by to malo patriť aj v prípade ambulantných vyšetrení. Krátko po nástupe ministerky Dolinkovej do kresla ministra zdravotníctva bolo evidentné, že práce predchádzajúcich ministrov, áno ja musím povedať, že bolo to aj pod vplyvom dôrazu, ktorú mala aj moja administratíva, krátko po jej nástupe konštatoval vtedajší riaditeľ Národného centra zdravotníckych informácií, že objednávkový systém na centrálne objednávanie pacientov je pripravený. Je pripravený na spustenie. To znamená, ministerstvo má k dispozícii spôsob, akým by mohli poisťovne svojich klientov pacientov, objednávať na vyšetrenia k špecialistom, cez tento centrálny systém objednávkový. To znamená, pokiaľ by ktokoľvek z nás, ktorý by mal nejaké ochorenie, alebo nejakú zdravotnícku potrebu potreboval vyšetrenie, poisťovňa by mu mala zabezpečiť termín, pretože žiaľ súčasnosť je taká, že častokrát sa ľudia k termínom štandardne a bezplatne dostať vôbec nevedia. Pokiaľ by poisťovňa takýto termín pacientovi nedokázala zabezpečiť, prichádzala by na rad situácia, ktorá aj teraz už platí v ústavnej zdravotnej starostlivosti, že pacient by takéto ošetrenie mohol realizovať aj u nezmluvného poskytovateľa, teda u lekára, ktorý nemá zmluvu ani s jednou zdravotnou poisťovňou, alebo s jeho verejnou zdravotnou poisťovňou. Treba si uvedomiť, že nezmluvných poskytovateľov je práve kvôli zle nastavenému financovaniu ambulantnej zdravotnej starostlivosti z každého mesiaca na mesiac čím ďalej viac a viac. Skrátka mnohí lekári, ktorí najmä žijú v takých bohatších regiónoch Slovenska, už nemajú záujem byť zmluvnými lekármi, teda lekármi, ktorým zdravotné poisťovne preplácajú náklady za liečbu svojich poistencov a vystupujú zo zmluvného vzťahu s poisťovňami a stávajú sa nezmluvnými lekármi, ktorí inkasujú od svojich pacientov priame platby za kompletne celú zdravotnú starostlivosť, ktorú im poskytnú. Dokonca žiaľ je to tak, čo ja napríklad nie som vôbec rád a myslím si, že aj táto vec by sa mala zmeniť, že už keď teda idete k nezmluvnému lekárovi a všetko si tam musíte zaplatiť, pretože ste nedostali možnosť, alebo nevedeli ste sa objednať k zmluvnému lekárovi do termínu, ktorý ste potrebovali, prečo potom ešte si máte platiť aj plnú sumu liekov v lekárňach. Prečo recept, ktorý vám predpíše nezmluvný lekár, musíte kompletne celý uhradiť v lekárni, keď ste teda ušetrili verejnému zdravotnému poisteniu a celému zdravotnému systému platbu za ošetrenie alebo diagnostiku u zmluvného poskytovateľa. Ja tomuto nerozumiem, ale tu znova len vidíme tú diskrepanciu, že poisťovne nemajú záujem hradiť do čoho nie sú dotlačené. V tomto prípade by mohli takýmto spôsobom pomôcť mnohým pacientom aspoň čiastočne s úhradou liekov, ale nemajú o to záujem. Takýchto nezmluvných poskytovateľov, keďže ich už je dosť, ja mám nádej a predpokladám, že by dokázali vytvoriť dostatočnú sieť poskytovateľov pre pacientov, ktorí potrebujú na území Slovenskej republiky ambulantné vyšetrenie a dokázali by to zabezpečovať aj včas. A áno, pokiaľ by poisťovne ich nedokázali zazmluvniť a nedokázali by svojim pacientom zabezpečiť riadny termín do maximálnej čakacej lehoty, ktorý potrebujú u ambulantného poskytovateľa, potom by tento pacient mal právo byť ošetrený u nezmluvného poskytovateľa a zdravotná poisťovňa by musela znášať náklady, ktoré by on mal s tým, že mu bola poskytnutá starostlivosť u nezmluvného poskytovateľa. Na toto samozrejme je potrebné nastaviť spravodlivé financovanie ambulantných poskytovateľov. Nový katalóg výkonov, na ktorom sa pracuje už niekoľko rokov, v niektorých diagnózach je údajne už hotový. Tuná by sme to mali ako jednu z priorít. S Petrom Stachurom, keď sme boli ten rok počas pandémie na ministerstve, čo najrýchlejšie dokončiť štandardné terapeutické postupy, zjednodušené a zároveň zaviesť moderný katalóg výkonov, aby sa čo najrýchlejšie odzrkadlilo spravodlivé financovanie ambulancií. Odvtedy už je to teraz piaty rok, žiaľ stále tu nie je úplne k dispozícii, ale toto je cesta, pretože bez toho sa veľmi ťažko dostaneme k spravodlivému ohodnoteniu zmluvných lekárov, ktorých určite v systéme potrebujeme viac a tak, aby aj táto reforma, o ktorej som ja teraz hovoril, mohla fungovať. Takže cesta skratiek k tomu, že necháme systém vyhnívať tak, ako je teraz a pacienti budú platiť nejaké poplatky, lebo v princípe toto niečo nám bolo dnes povedané, takéto niečo a nie hneď, ale asi až za rok a pol, je absolútne neuspokojivé riešenie. Práve preto sme teraz tu, kolegyne, kolegovia, aby sme dali aj svojim voličom a pacientom v tejto krajine nádej, že tieto veci musia byť riešené transparentne a musia byť riešené prioritne. Je veľmi nevyhnutné, je veľmi nevyhnutné, aby poplatková bariéra, ktorá vzniká u ambulantných poskytovateľov, bola urgentne zo strany ministerstva zdravotníctva riešená.
Čo sa týka tejto problematiky, tak z mojej strany možno by som týmto úvodným slovom a zároveň pozvaním do rozpravy aj vás ostatných, možno by som to teraz ukončil a ďakujem veľmi pekne za pozornosť a v prípade, že by ešte boli akékoľvek otázky alebo námety z rozpravy, tak ešte by som sa potom vyjadril aj na záver. Ďakujem pekne.
17. 6. 2025 16:14:57 - 16:30:17 35. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní Tlač 626 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek (SLOVENSKO) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci, ešte raz, vážení kolegyne a kolegovia. Dovoľte, aby som trošku rozobral problematiku, by som povedal, jedného z najväčších problémov, ktoré momentálne teraz trápia pacientov v slovenskom zdravotníctve. Prečo hovorím najväčších problémov? Pretože až 70% zdravotnej starostlivosti je poskytované v ambulanciách. Áno, ambulancie sú v podstate tentokrát nevyhnutnou vstupnou bránou k tomu, aby pacient sa dostal aj k ďalšej liečbe, ústavných zdravotných zariadeniach. Situácia je však za posledné mesiace a áno, aj posledné roky, ale posledné mesiace to naozaj hrotí sa veľmi vážna. Poplatky v ambulanciách z rôznych dôvodov narastajú a čo je horšie, tieto poplatky v ambulanciách sú veľmi často vyberané nelegálne. Prečo hovorím nelegálne? Pretože obracajú sa na nás množstvá pacientov, aj na mňa osobne, ktorí sa pýtajú, prečo platia u toho, ktorého špecialistu toľko a toľko eur. Na štandardnú otázku či im bolo vysvetlené, za čo platia a či dostali nejaký príjmový pokladničný doklad alebo nejaký doklad, kde je napísané za čo daný poplatok platili, odpovedajú, nie, nedostali sme. Nič také neviem, neviem povedať za čo som platil. Áno, toto je žiaľ veľký problém momentálne slovenského zdravotníctva a pán minister, ale aj jeho predchodkyňa, pani ministerka Zuzana Dolinková, opakovane vyjadrovali, že chcú tento problém riešiť. Pani ministerka dokonca už od roku 2024, prvýkrát 30. marca, potom v polovici apríla po kontrolnom dni premiéra, sľubovala, že bude hotová analýza poplatkov a doplatkov a na základe nej ministerstvo začne riešiť túto situáciu. To bol rok 2024. Žiaľ, ani prítomnosť Roberta Fica na ministerstve zdravotníctva neprimäla predchádzajúcu pani ministerku, ani súčasného pána minister ministra Kamila Šaška, aby tento problém riešil tak, že by informoval verejnosť, informoval nás poslancov Národnej rady, akým spôsobom sa táto vážna situácia v slovenskom zdravotníctve ide riešiť. Dovoľte len, aby som vám teraz zacitoval predsedu Najvyššieho kontrolného úradu, Ľubomíra Andrássyho, ktorý hovoril aj tu nedávno, 12.6.2025 v rozprave v Národnej rade Slovenskej republiky: "Zároveň upozorňujeme na rastúce finančné zaťaženie pacientov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Nárast takzvaných šedých poplatkov za rôzne doplnkové služby, často podmieňujúce samotné vyšetrenie, výrazne obmedzuje prístup mnohých ľudí k potrebnej zdravotnej starostlivosti." Vzhľadom na to, že napriek opakovaným žiadostiam na ministerstvo zdravotníctva, nás ako poslancov Národnej rady sme sa nedostali k analýze poplatkov. Iniciovali sme už druhýkrát predloženie uznesenia, tu v Národnej rade, ktoré by zaviazalo Ministerstva zdravotníctva, aby tento problém začal transparentne aj pred výborom Národnej rady Slovenskej republiky riešiť. Na moje prekvapenie na tomto poslednom výbore, ktorý prejednával tento návrh uznesenia, predtým ako by mal vstúpiť vstúpiť rozprava k tomuto návrhu uzneseniu tu do pléna Národnej rady, poslanci vládnej strany SMER sa zhodli na tom spolu s opozíciou, že je potrebné, aby Kamil Šaško analýzu, o ktorej avizoval, že existuje, poslancom predsa len ukázal a aby sme sa začali ako poslanci na Výbore Národnej rady Slovenskej republiky touto problematikou za zaoberať a musíme povedať, že napriek tomu, že pán minister dostal 10 dní, uznesenie výboru nerešpektoval, následne aj po našich tlačových konferenciách, predsa len tú analýzu na výbor poslal a dnes sme mali pokračovanie výboru, kde nám táto analýza bola predstavená. Čo sa týka samotnej analýzy, ktorá stála niečo viac ako 20 000 eur, treba povedať, že nič nové nám nepovedala. Je to analýza, ktorá analyzuje stav na základe reprezentatívneho prieskumu z roku 2023. A viete si predstaviť, že rok 2023 predsa len už bol trošku dávnejšie. Odvtedy boli ambulancie zaťažené ďalšími nárastmi, nielen čo sa týka ceny energie, ale posledné napríklad aj zaťažené transakčnou daňou. Nie je tajomstvo, že transakčná daň spôsobuje úplne oprávnené zvýšené náklady ambulantných poskytovateľov, najmä tých, ktorí potrebujú nakupovať drahé lieky, alebo iný zdravotnícky materiál. Pritom ako platia za tento zdravotnícky materiál alebo lieky, tak samozrejme musia štátu odviesť transakčnú daň, následne však zdravotné poisťovne im preplatia len samotnú cenu lieku. Pri lekároch špecialistoch, ktorí takéto zdravotnícke pomôcky, lieky potrebujú na dennodennej báze, viete si predstaviť, že táto situácia neúnosne zaťažuje ich rozpočty a sú nútení vyberať od pacientov poplatky, ale to je nie je len tento prípad. Naozaj tých prípadov, kedy ambulancie kričia, že nemajú dosť finančných prostriedkov je oveľa viac. Sú špeciálne niektoré ambulancie niektorých odborností, ktoré veľmi dobre vieme, že nie sú spravodlivo zaplatené. Sú poisťovne ich platia podľa veľmi starých výkonov, alebo takzvaného cenníka alebo teda bodovníka výkonov a nie je to žiadne tajomstvo, že pokiaľ niektorí zo špecialistov realizuje vyšetrenia tak, že pri tom nepoužíva ešte nejakú inú vyšetrovaciu metódu na ktorej si dokáže nejakým spôsobom generovať nejaký vyšší príjem od poisťovne, tak samotnej úkon vyšetrenia, akokoľvek odborného, je častokrát veľmi smiešne ohodnocované od poisťovní. V tom prípade sú mnohé ambulancie, naozaj, pokiaľ nemajú byť uzavreté a nemá byť ukončená ich činnosť a veľmi dobre vieme, že špecialistov je málo a zatvorenie každej jednej ambulancie spôsobuje obrovské problémy v dostupnosti zdravotnej starostlivosti, tak v tom prípade sú opäť títo lekári nevyhnutne tlačení do vyberania poplatkov. V súčasnosti však poplatky súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti nie je možné vyberať. Takže takíto lekári, pokiaľ takto postupujú, tak žiaľ, nie že by sa pohybovali na hrane zákona, ale za hranicou zákona. Ďalšia vec je tá a to je veľmi smutná vec, že mnohí pacienti eh sa nevedia dostať k k lekárom bez toho, aby boli nútení zaplatiť si objednanie u neho. A to je veľký problém...
17. 6. 2025 16:14:57 - 16:30:16 35. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní Tlač 626 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek (SLOVENSKO) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Predkladám vám na prerokovanie návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k poplatkom v zdravotníctve a nedostupnosti ambulantnej zdravotnej starostlivosti. V návrhu uznesenia žiadame ministra zdravotníctva, Kamila Šaška, aby poslancom Národnej rady predložil analýzu poplatkov a doplatkov v zdravotníctve. Zároveň žiadame ministra zdravotníctva, aby predložil návrh riešení, ktorými chce odstrániť poplatkovú bariéru, ktorá je pre mnohých pacientov prekážkou v dostupnosti včasnej zdravotnej starostlivosti. V rozprave sa k tejto problematike budem venovať podrobnejšie. Pán predsedajúci, skončil som. Ďakujem veľmi pekne za slovo.
12. 6. 2025 18:14:07 - 18:29:26 35. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní Tlač 763 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek (SLOVENSKO) - poslanec NR SR -  
Ďakujem pekne, Mária, za toto vystúpenie a úprimne, ja som vôbec nechcel reagovať, však to nie je moja téma, ale zarazila ma určitá podobnosť, ktorú Najvyšší kontrolný úrad našiel aj na ministerstve zdravotníctva. Skúmali tie jednotlivé MOM-ky a ministerstvo zdravotníctva im nebolo schopné dodať dáta, relevantné dáta. A potom išli také hausnumera, čo si vieš predstaviť, v tej správe NKÚ, že ministerstvo zdravotníctva založilo 3 MOM-iek, v skutočnosti to bolo nejakých 756, ak si dobre pamätám a pritom tie dáta, ktoré malo ministerstvo zdravotníctva dodať, to bolo také niečo, by som povedal, že primitívne jednoduché, totižto boli zverejnené zmluvy v centrálnych registroch zmlúv. Takže naozaj stačilo sa len pozrieť do tých centrálnych registrov zmlúv a mali by dáta, keď náhodou povyhadzovali nejaké papiere, ktoré tam zostali po tej predchádzajúcej garnitúre, ale hovorí to niečo o tom, že kto na ministerstve teraz ako funguje. Buď tí ľudia povyhadzovali všetkých ľudí, ktorí o tých procesoch niečo vedeli a nemajú žiadnu pamäť, alebo je tam taký bordel, že tie dáta, ktoré NKÚ potrebuje pri tom, aby vážnym spôsobom hodnotilo jednotlivé obdobia a dodávali naozaj relevantné správy, skrátka tým ľuďom sa im nechce to dať. Samozrejme tá druhá možnosť je ešte možno ďaleko horšia, takže ďakujem, že ty si na to poukázala, pravdepodobne to nie je tým pádom asi jediný prípad ministerstiev, ktoré momentálne teraz sú pod touto vládnou garnitúrou.
11. 6. 2025 16:10:03 - 16:14:10 35. schôdza NR SR - 10.deň - B. popoludní Tlač 642 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu  
Ďakujem pekne za slovo pán predsedajúci. Kolegyne, kolegovia, chcem poďakovať predkladateľom za tento návrh. Je to problematika ktorej myslím že každý kto trošku pôsobí v systéme zdravotnej starostlivosti, v zdravotníctve tak určite začalo nerozmýšľať, že prečo to tak je, prečo toľko a naozaj zbytočných návštev špecialistov kvôli tomu, že niekto nemôže predpísať liek ktorý potrebujete. A veľmi správne bolo podotknuté, že samozrejme sú určité typy liekov, kde možno to preskripčné obmedzenie by malo aj zmysel, ale aj ja si myslím, že vo väčšine prípadov by to zmysel nemalo a bolo by dobré tie preskripčné obmedzenia uvoľniť. Ono sa zdá, že do 20 euro že tie lieky nebudú mať dopad na rozpočet. Niekedy môže byť žiaľ opak pravdou. To čo sa teraz deje na ministerstve, čo som počul, tak najmä poisťovňa Dôvera sa snaží práve lieky, ktoré sú kategorizované a majú nízku úhradu z verejného zdravotného poistenia úplne vyhodiť z kategorizácie von, aby si ich pacienti platili sami, pretože si uvedomujú, že snáď tí pacienti by to nejako prežili, však zaplatia do nejakých 20 eur z vlastného vrecka. Na verejnom zdravotnom poistení to môže urobiť niekoľko miliónov a žiaľ tento proces sa momentálne teda deje. A práve preto si myslím, že tu narážame niekde na ten moment prečo sa tie preskripčné obmedzenia doteraz nezrušili.
Nie je mi úplne jasné, že či poisťovne disponujú analýzami, čo sa by stalo keby tie preskripčné obmedzenia boli uvoľnené. Ale to čo viem, z rozhovorov, ktoré som ja mal s poisťovňami, tak samozrejme poisťovne nie sú veľmi za to, aby sa preskripčné obmedzenia rušili. A je to paradox. Ale je možné, že za tým je nejaká pragmatická úvaha. Na druhej strane presne jak si Peter spomenul, tá analýza musí obsahovať aj to momentu, že však ale potom tí pacienti musia chodiť k špecialistom, hej. A momentálne je situácia taká, že tí špecialisti, mnohí špecialisti nedostávajú dostatočne zaplatené za svoje výkony z verejného zdravotného poistenia, teraz nepoviem, že poisťovne im nedostatočne platia, pretože ony naozaj s tým veľmi veľa ani nemusia mať, lebo zastaraný teda bodovník výkonov a v podstate mnohí špecialisti sú už teraz nútení dokonca vyberať poplatky, aby vôbec dokázali zaplatiť chod svojej ambulancie. A teda poisťovne to neriešia a tým pádom, že ony budú mať viac poistencov, tak ich to až tak veľmi nezaťaží práve preto, že nemusia ich veľmi platiť zatiaľ. Ten tlak zo stranu štátu a regulátora nie je až taký veľký.
Takže, áno, je tu neporiadok, ktorý treba dať do poriadku, ale samozrejme my ako pacienti a samozrejme aj tí, ktorí poznajú ako fungujú iné zdravotné systémy, dobre bolo povedané, a na západ od nás, tak je jasné, že taká regulácia nie je dobré riešenie a treba pracovať na tom, aby bola buď úplne zrušená, alebo minimálne aspoň obmedzená tak, aby čo najviac liekov bolo dostupných na štandardný predpis a mohli sme znížiť návštevnosť najmä u tých špecialistov.
Takže z našej strany my to určite podporíme. Podporíme to najmä z toho pohľadu, hoci tie analýzy nie sú k dispozícii, že o tejto téme treba sa baviť a preto si myslíme, že je dobré aby tento zákona postúpil do druhého čítania kde môže byť práve priestor na odbornú diskusiu. Vtedy sa k tomu už musí vyjadrovať aj ministerstvo zdravotnícka sa dostali by sme túto tému do hľadáčika záujmu verejnosti, čo je podľa mňa potrebné. Takže z tohto pohľadu áno, máte aj našu podporu a ešte raz ďakujem že ukazujete na tie problémy, ktoré to naše zdravotníctvo má.
Ďakujem pekne.

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Ďakujem pán poslanec. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu. Pokračujeme v rokovaní o návrhu poslancov Stachuru, Majerského na prijatie uznesenia Národnej rady k výrokom poslanca a splnomocnenca vlády pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie pána Kotlára k „ukončeniu očkovania vakcínami na princípe distribúcie pomocou nanotechnológie“, ktoré odzneli na tlačovej konferencii 10. apríla 2025. Návrh má tlač 799. Dávam poslancovi Stachurovi, v zastúpení teda pán Majerský, aby návrh zákona uviedol.
=====
11. 6. 2025 11:37:35 - 11:38:50 35. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 746 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu  
Ďakujem pekne za slovo pán predseda. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený gestorským výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, má tlač 824. Návrh zákona spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Návrh zákona obsahuje stanovisko ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákon prerokujem v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025. Prosím pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu.
11. 6. 2025 11:22:26 - 11:26:22 35. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 741 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu  
Ďakujem pekne za slovo. Len pár slovami. Ja som pediater, mám pediatrickú atestáciu a potom som ti robil nadstavbovú kardiologickú a teda celý čas nás učili, s čím sa plne stotožňujem, že dieťa nie je malý dospelý a treba povedať, že tie detské ochorenia a najmä všelijaké vrodené vývojové chyby atď., že dospelí naozaj o tom veľmi veľa nevedia. Na druhej strane, mne čo sa na tom návrhu veľmi páči je tá flexibilita. Môžeš, nemusíš. A pod to sa teda plne podpisujem a samozrejme, treba si aj jasne povedať, že to dieťa prechádza do dospelého a ten vek 15, 16, tam sa môže debatovať, že ktorý by bol úplne že najoptimálnejší, ale naozaj že pokiaľ by to bolo na báze dobrovoľnosti, tak si myslím, že to je dobrý návrh, dobrý návrh. Možno ešte treba o ňom trošku diskutovať, ukľudniť tie tábory jednotlivé, pretože určite tam budú určité názory a môžu byť veľmi kvalitné a samozrejme, že trebalo by jednoznačne aj viac-menej poučiť tých pediatrov, eventuálne dospelých, lebo však máme slobodný výber lekára, že kedy to dieťa naozaj sa vyvíja úplne bez problémov a môže prejsť do starostlivosti dospelého skôr a kedy naopak zase to dieťa má také špecifiká, že je dobré, aby zostalo v starostlivosti pediatra dlhšie. A my aj ako detskí kardiológovia o tom veľmi veľa vieme, pretože naozaj tie vrodené srdcové chyby sú tak špecifické a dospelí pri všetkej úcte tých 80 výkonov a teraz už je to aj viac, ktorí detskí kardiochirurgovia majú, oni drvivú väčšinu z tých výkonov by nikdy nevedeli zrealizovať. A samozrejme aj dospelí kardiológovia mnohé tie chyby a neustály ten progres v tých výkonoch sa tak vyvíja, že by nevedeli riešiť. To znamená, tam je zase naopak veľmi výhodné, aby tí detskí kardiologickí pacienti dlhšie zostali práve v starostlivosti detských kardiológov a prechádzali k tým dospelým zase neskôr, kým samozrejme tá dospelá medicína, buď si nevyvinie nejaký spôsob špecialistov, ktorí budú špecializovaní práve na tie vrodené vývojové chyby v dospelosti, volá sa to že (nezorozum. slovo) po anglicky, alebo teda naozaj že tí lekári dospelí sa začnú veľmi intenzívne venovať tým vrodeným vývojovým chybám, aby vedeli sa postarať o týchto pacientov v dospelosti. Takže je to naozaj veľmi komplikovaný a komplexný problém, ale ešte raz, ja by som sa tiež pod neho podpísal, pokiaľ by to bolo na báze dobrovoľnosti, tým pádom poisťovne by mali v prípade správneho rozhodnutia povinnosť takéto výkony preplácať. Áno, možno je to taký medzikrok k tomu rodinnému lekárovi, len tam si treba povedať, že tam je tých otáznikov ešte viac, pretože veľmi dobre vieme, že to vzdelávanie v systémoch, kde je rodinný lekár, je naozaj trošku iné alebo dosť iné. Moja dcéra teraz chodí do Brna na lekársku fakultu a tam dokonca stále ešte majú kvázi niečo také, ako pediatriu špecializáciu už v rámci všeobecného lekárstva. Takže toto sú naozaj veci, ktoré sú veľmi dobre myslené a opäť hovorím, tam treba o tom uvažovať, dokonca si myslím, že pokiaľ je to na báze dobrovoľnosti a odborníci rozhodnú, tak je to správne riešenie. Takže ďakujem za tento návrh. A ešte hlasovať sa bude teda dnes o 17 hodine.
11. 6. 2025 11:00:23 - 11:01:36 35. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 741 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, poslanci, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený gestorským výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 741. Podľa zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Návrh zákona obsahuje stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025. Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
5. 6. 2025 17:29:04 - 17:30:36 35. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 674 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem pekne za slovo pán predseda. Veľmi dobre Peter si to poukázal na to, naozaj vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc. V podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžete rozhodovať o veciach v tejto krajine, o chode tejto krajiny. Áno, mnohé ve....
===== ... si to poukázal na to, naozaj, vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc, v podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžte rozhodovať o veciach v tejto krajine, chode tejto krajiny. Áno, mnohé veci z toho sa robia tu v parlamente. Jediná vec, čo sa od vás očakáva, keďže sme v demokratickej krajine, aby ste to robili transparentne a aby ste pripustili diskusiu o tom, čo chcete presadiť, schváliť. To je v podstate jediné a to je aj jediná najväčšia právomoc opozície v mene ľudí, ktorí ma zvolili, veci pripomienkovať, naštudovať si ich a robiť na ne reflexiu. Vy nám neustále toto právo odoberiate. Ale ja vám chcem povedať, nielen nám, ale vy vlastne týmto spôsobom ničíte demokraciu, ničíte to, za čo bojovali, áno, a ľudia pred nami a chceli, aby sme žili v krajine, kde sa o zákonoch bude môcť debatovať a kde sa nebude používať arogancia moci ako v nejakých autoritatívskych režimoch. Keď takto ničíte rokovací poriadok, v podstate toto robíte, ničíte demokraciu.
Ďakujem.
5. 6. 2025 17:29:04 - 17:30:36 35. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 674 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem pekne za slovo pán predseda. Veľmi dobre Peter si to poukázal na to, naozaj vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc. V podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžete rozhodovať o veciach v tejto krajine, o chode tejto krajiny. Áno, mnohé ve....
===== ... si to poukázal na to, naozaj, vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc, v podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžte rozhodovať o veciach v tejto krajine, chode tejto krajiny. Áno, mnohé veci z toho sa robia tu v parlamente. Jediná vec, čo sa od vás očakáva, keďže sme v demokratickej krajine, aby ste to robili transparentne a aby ste pripustili diskusiu o tom, čo chcete presadiť, schváliť. To je v podstate jediné a to je aj jediná najväčšia právomoc opozície v mene ľudí, ktorí ma zvolili, veci pripomienkovať, naštudovať si ich a robiť na ne reflexiu. Vy nám neustále toto právo odoberiate. Ale ja vám chcem povedať, nielen nám, ale vy vlastne týmto spôsobom ničíte demokraciu, ničíte to, za čo bojovali, áno, a ľudia pred nami a chceli, aby sme žili v krajine, kde sa o zákonoch bude môcť debatovať a kde sa nebude používať arogancia moci ako v nejakých autoritatívskych režimoch. Keď takto ničíte rokovací poriadok, v podstate toto robíte, ničíte demokraciu.
Ďakujem.
5. 6. 2025 17:29:04 - 17:30:36 35. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 674 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem pekne za slovo pán predseda. Veľmi dobre Peter si to poukázal na to, naozaj vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc. V podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžete rozhodovať o veciach v tejto krajine, o chode tejto krajiny. Áno, mnohé ve....
===== ... si to poukázal na to, naozaj, vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc, v podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžte rozhodovať o veciach v tejto krajine, chode tejto krajiny. Áno, mnohé veci z toho sa robia tu v parlamente. Jediná vec, čo sa od vás očakáva, keďže sme v demokratickej krajine, aby ste to robili transparentne a aby ste pripustili diskusiu o tom, čo chcete presadiť, schváliť. To je v podstate jediné a to je aj jediná najväčšia právomoc opozície v mene ľudí, ktorí ma zvolili, veci pripomienkovať, naštudovať si ich a robiť na ne reflexiu. Vy nám neustále toto právo odoberiate. Ale ja vám chcem povedať, nielen nám, ale vy vlastne týmto spôsobom ničíte demokraciu, ničíte to, za čo bojovali, áno, a ľudia pred nami a chceli, aby sme žili v krajine, kde sa o zákonoch bude môcť debatovať a kde sa nebude používať arogancia moci ako v nejakých autoritatívskych režimoch. Keď takto ničíte rokovací poriadok, v podstate toto robíte, ničíte demokraciu.
Ďakujem.
5. 6. 2025 17:29:04 - 17:30:36 35. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 674 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem pekne za slovo pán predseda. Veľmi dobre Peter si to poukázal na to, naozaj vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc. V podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžete rozhodovať o veciach v tejto krajine, o chode tejto krajiny. Áno, mnohé ve....
===== ... si to poukázal na to, naozaj, vážení členovia koalície, ľudia vám vo voľbách zverili moc, v podstate máte takmer neobmedzenú moc a môžte rozhodovať o veciach v tejto krajine, chode tejto krajiny. Áno, mnohé veci z toho sa robia tu v parlamente. Jediná vec, čo sa od vás očakáva, keďže sme v demokratickej krajine, aby ste to robili transparentne a aby ste pripustili diskusiu o tom, čo chcete presadiť, schváliť. To je v podstate jediné a to je aj jediná najväčšia právomoc opozície v mene ľudí, ktorí ma zvolili, veci pripomienkovať, naštudovať si ich a robiť na ne reflexiu. Vy nám neustále toto právo odoberiate. Ale ja vám chcem povedať, nielen nám, ale vy vlastne týmto spôsobom ničíte demokraciu, ničíte to, za čo bojovali, áno, a ľudia pred nami a chceli, aby sme žili v krajine, kde sa o zákonoch bude môcť debatovať a kde sa nebude používať arogancia moci ako v nejakých autoritatívskych režimoch. Keď takto ničíte rokovací poriadok, v podstate toto robíte, ničíte demokraciu.
Ďakujem.
27. 5. 2025 13:19:44 - 13:20:48 35. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek (SLOVENSKO) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
26.
Ďakujem pekne. Po prvé navrhujem, aby bol do programu 35. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky doplnený nový bod programu, v rámci ktorého Národná rada Slovenskej republiky prijme uznesenie k výstavbe Národnej univerzitnej nemocnice generála Milana Rastislava Štefánika vo Vajnoroch.
Odôvodnenie: Do 30. apríla 2025 vláda predstavila ďalší sľub o výstave novej koncovej nemocnice. Okrem názvu a lokality nepredstavila absolútne nič. Základný kameň financovania z Plánu obnovy sa rozpadol po dvoch týždňoch. Nevieme, ako bude nemocnica vyzerať, nevieme, ako bude financovaná a nevieme, na základe akých dát sa vláda rozhodla pre novú lokalitu a pre jej novú podobu. Vieme len, že ju bude stavať Robert Kaliňák a bude stáť jeden a pol miliardy eur s DPH.
Po druhé navrhujem, aby bol do programu 35. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky doplnený nový bod programu, v rámci ktorého Národná rada Slovenskej republiky prijme uznesenie k ohrozeniu liečby pacientov z dôvodu zastavenia príchodu inovatívnych liekov na územie Slovenskej republiky.
Odôvodnenie: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky plánuje zásadným spôsobom obmedziť príchod nových inovatívnych liekov na Slovensko. Vysvetľuje to nedostatkom finančných prostriedkov vo verejnom zdravotnom poistení. Ide o fatálne manažérske zlyhanie toku financií. Minister zdravotníctva je totiž zodpovedný za vypracovanie programovej vyhlášky. Je preto nevyhnutné, aby minister pacientom bezodkladne vysvetlil, ako tento problém vyrieši bez toho, aby bolo pre amaterizmus tejto vlády ohrozené ich ústavné právo na bezplatnú účinnú a modernú liečbu.
Ďakujem. (Potlesk.)
8. 4. 2025 18:41:03 - 18:41:03 33. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 591 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
148.
Ďakujem pekne za slovo.
Peťo, ďakujem aj ja za vystúpenie. Viacerí sme to spomínali, aj ty, pandémiu vyhrali krajiny, kde v opatreniach ťahala opozícia s koalíciou a nepovýšili politici svoje politické ambície nad zdravie a životy svojich občanov. A najmä čo sa týka témy očkovania. To, čo sa u nás stalo, že nastúpila jedna politická garnitúra, ktorá mala veľmi slušný výtlak a začala otvorene hovoriť o tom, že očkovanie oni nepodporujú, nie sú zástanci očkovania, priamo ústami ich hlavného predstaviteľa, vtedy poslanca Roberta Fica. To bolo niečo, čo zlomilo väz mnohým z nás.
Čo sa týka tohto zákonu, veľmi pekne si povedal, my sme sa stali celosvetovou raritou alebo ináč povedané, celosvetoví exoti. Krajina, ktorá ide odškodňovať tých, čo porušovali protipandemické opatrenia. Toto by ste sa smiali, niektorí možno budú plakať, je to neuveriteľné! Áno, sedíme v parlamente, ktorý toto ide schváliť. To je naozaj niečo strašné! (Potlesk.)
8. 4. 2025 10:57:58 - 10:59:58 33. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 591 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
58.
Ďakujem za slovo.
Tak myslím, že všetci už si vieme a uvedomujeme, že covid nie je chrípočka, že to bol tichý zabijak a zanechal u nás viac ako 20-tisíc mŕtvych. Tí, ktorí hovorili o covide ako o chrípôčke, boli to nebezpeční dezinformátori a áno, aj oni sa podpísali pod to, že mnohí zľahčili toto ochorenie tak, že ich blízki alebo oni sami nakoniec na to doplatili svojimi životmi. Treba poďakovať všetkým, ktorí boli ochotní sa obetovať a obmedziť tak, aby ochránili druhých. Toto je ľudskosť, toto je tá veľkosť, ktorú mnohí obyvatelia našej krajiny dostali. Na druhej strane je to nefér, že teraz táto vláda ide týmto zákonom odškodňovať tých, ktorí sa správali bezohľadne, ohrozovali ostatných a, áno, žiaľ, nepriamo spôsobili, že šírenie ochorenia v našej krajine sa zosilňovalo a nakoniec zanechalo po sebe toľko úmrtí, koľko je tu.
Pán poslanec Baláž, čo sa týka očkovania, boli sme najrýchlejšie očkujúca krajina v Európskej únii za mojej éry. Najrýchlejšie sme zvládli brutálne ťažkú logistiku. Áno, v tom nepripravenom zdravotníctve. Pohybovali sme sa v očkovaní na popredných priečkach.
Čo sa týka testovania, veľa sme o tom hovorili. Štúdia v jednom z najprestížnejších vedeckých časopisov dokázala opodstatnenosť tejto intervencie. Mnohé múdre krajiny sa z toho poučili, následne publikovali ďalšie štúdie a na vrub skríningového testovania zachránili tisícky životov. A to je aj moja odpoveď, že áno, aj my sme týmto spôsobom zachránili množstvo úmrtí. Samozrejme, veci chceme vyhodnocovať, avšak obávam sa, že táto vládna moc aj na čele s vaším splnomocnencom nemá absolútne mentálnu kapacitu, aby spra... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
8. 4. 2025 10:15:42 - 10:43:21 33. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 591 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
40.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolegyne, kolegovia, asi to nie je náhoda, že rokujeme o tomto návrhu zákona teraz, keď sa zavádza tvrdá represia, aby sme ochránili hospodárske zvieratá. Áno, treba si uvedomiť, že všetky opatrenia, ktoré sa zavádzali, zavádzali sa vtedy preto, aby sme ochránili to najcennejšie, čo všetci máme, naše vlastné životy, aby sme ochránili životy a zdravie tých, ktorí ochorenie dostali a, žiaľ, zareagovali naňho spôsobom, ktorý bol veľmi nepríjemný. Časť ľudí, ktorí ochoreli na ochorenie COVID-19, dostávali následne zhruba po dvoch týždňoch tejto choroby ťažké zápaly pľúc, kde sa až v podstate rozpadalo pľúcne tkanivo a následne zomierali v nemocniciach. Aj v tejto, aj v tejto chvíli z tejto pozície chcem vyjadriť úprimnú sústrasť všetkým pozostalým, ktorí takýmto spôsobom prišli o svojich blízkych. A takisto chcem uistiť občanov tejto krajiny, že vláda vtedy a aj ten jeden rok, keď som ja bol ministrom, sme robili spolu s odborníkmi všetko najlepšie, všetko pre to, aby sme zabránili šíreniu tohto ochorenia, áno, ale robili sme to s tým, že sme vedeli, že toto ochorenie jedného dňa bude bežnou súčasťou našich životov, že toto ochorenie, musíme sa s ním každý jeden stretnúť, či sa s ním stretneme tak, že sa nakazíme a nevieme, ako to dopadne, alebo sa s týmto ochorením stretneme vďaka vakcíne skôr.
Áno, vakcína, je to, samozrejme, veľká téma, ale vakcína spôsobovala to, že náš imunitný systém pripravil protilátky na stret s touto nebezpečnou chorobou, a preto všetky opatrenia sa zavádzali práve preto, aby sme oddialili alebo aby sme, by som povedal, získali čas pre tých, ktorí keby sa nakazili týmto ochorením, mohli by naňho zomrieť. Získali čas pre to, aby títo ľudia sa mohli nechať zaočkovať.
V súčasnosti tá situácia je taká, že už pomaly môžme bilancovať, covid je bežnou súčasťou našich životov, žiaľ, mnohých z nich, ktorí sa s ním stretli, stretli sa pred tým, ako boli zaočkovaní, a ochorenie ich pripravilo o životy. Ale môžme jednoznačne povedať, že áno, na Slovensku zomrelo viac ako 20-tisíc ľudí. A z môjho pohľadu a každý, kto aj trošku číta štúdie, pozerá, ako vo vyspelých krajinách hodnotia pandémie, vidí úplne jasnú koreláciu. Krajiny, ktoré mali vysoký podiel zaočkovaných ľudí, tam zomrelo najmenej ľudí. Krajiny, ktoré povedali, že je to chrípočka, musíme sa s tým naučiť žiť a mali veľmi slabé opatrenia v prvej vlne, kolabovali im zdravotné systémy, Taliansko aj Švédsko, Veľká Británia a veľa ľudí zomieralo v prvej vlne. Krajiny, ktoré v prvej vlne dokázali úspešne ochrániť svoje obyvateľstvo a následne, keď boli dostupné vakcíny, ho rýchlo zaočkovať, sú najúspešnejšie krajiny na svete. A z tohto pohľadu to takto dopadlo aj u nás.
Viete, aká bola zaočkovanosť pred treťou vlnou pandémie, to už ja som vtedy nebol minister, to bolo v roku ´21 na jeseň, na Slovensku? 44 %. Tak sa nedivme potom, že potom na jeseň nám zomrelo tak veľa ľudí, že zrazu z relatívne úspešnej krajiny, ktorá bojovala s týmto ochorením s nasadením všetkých, áno, aj obmedzujúcich opatrení, sa zrazu stala krajina, ktorá sa úplne prepadla. Ale niet divu. Takto málo zaočkovaných ľudí alebo menej malo tuším iba Bulharsko a Rumunsko. Samozrejme, že pri 44-percentnom zaočkovaní a nejakom 25-percentnom premorení po predchádzajúcich ťažkých vlnách je samozrejmé, že mnohí ľudia zomierali. A preto tá bilancia z môjho pohľadu vôbec nie je dobrá.
Je zaujímavé, že teraz tie opatrenia, ktoré sa robia, sú naozaj častokrát tvrdé, represívne, treba to vysvetľovať ľuďom, ale v princípe vy, súčasná vládna koalícia, skrze vašich predchodcov, a bol to vtedy premiér Pellegrini, vy ste nerobili v podstate nič iné, ani keď sa zistilo, že covid príde aj na Slovensko a môže prísť s ničivou silou. Napríklad 14. marca Peter Pellegrini: "Chcem vyzvať ešte raz občanov Slovenskej republiky k disciplinovanosti, pretože neposlúchajú, naozaj sú stále mnohí, idú radi do reštaurácií, vysedávajú tam, popíjajú v krčmičkách, posedávajú po sídliskách a tak ďalej, budeme musieť sprísniť aj represiu." To bolo na hraničnom prechode v Kittsee.
Ďalej, čo treba povedať, že tieto opatrenia Pellegriniho vláda zavádzala v čase, keď 15. marca Slovensko malo spolu 61 pozitívnych vzoriek. Krízový štáb 12. marca rozhodol o zatvorení zábavných podnikov, akvacentier, lyžiarskych stredísk, diskoték, detských kútikov, plavární, fitnescentier a ďalších, cez nasledujúci víkend budú zatvorené aj nákupné centrá s výnimkou lekární, potravín a predajní drogérie. Hotely a reštaurácie budú ešte otvorené. Úradné hodiny sa obmedzia v klientskych centrách, úradoch práce a podobne. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v prípade potreby zabezpečí na karanténu priestory. Ministerstvo vnútra ešte uvedené pre verejnosť bližšie špecifikuje. Naďalej platí zákaz organizovať, usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy. To bolo 12. marca.
15. marca: zároveň všetkým osobám, ktoré sa od 16. marca od 6. hodiny skupinovo vracajú z postihnutých oblastí zo zahraničia, sa nariaďuje izolácia v zariadeniach určených ministerstvom vnútra, a to na dobu 14 dní. Pri 61 pozitívnych vzorkách sa nasadili veľmi prísne opatrenia.
Výsledkom bolo, že keďže sme nemali rozbroje a ďalej sa pokračovalo v ochrane obyvateľov našej krajiny napriek tomu, že sme nemali pripravený zdravotný systém, a my sme to veľmi dobre vedeli. Vypočujete si napr. túto správu, ktorú mala k dispozícii vláda premiéra Roberta Fica. V roku 2019, teda po 12 rokoch vládnutia, sa SMER začal zaujímať o personálny stav v našom zdravotníctve. Po príchode na ministerstvo sme našli dokument s názvom Podrobný prehľad stavu lekárov a sestier, ich nedostatku v rámci špecializácií a regiónov, návrhy riešení. Tento dokument sme nerobili my, robila ho strana SMER a sama sebe vystavila vizitku personálneho stavu zdravotníctva po 12 rokoch ich vládnutia. Ako teda vyzeralo zdravotníctvo, ktoré sme prebrali a na ktoré sa rútila pandémia? Na Slovensku po 12 rokoch vládnutia chýbalo 2 659 lekárov, 3 074 sestier. Spomedzi lekárov nám chýbalo 104 anestéziológov a intenzivistov, 22 infektológov, 80 lekárov urgentnej medicíny. Spomedzi sestier nám chýbalo 87 špecialistiek v anestéziológii a intenzívnej starostlivosti, 125 špecialistiek v intenzívnej ošetrovateľskej starostlivosti o dospelých. Po 12 rokoch vašej vlády ste odovzdali zdravotníctvo v takomto stave. A prišiel covid.
Zaujímavé však je, že to, čo teraz spochybňuje splnomocnenec vlády Peter Kotlár, tak v roku 2013 bolo na vláde Roberta Fica schválené uznesenie vlády 190, aby sa realizovali aj druhé fázy opatrení zavádzania medzinárodných zdravotníckych predpisov, aby naša krajina bola pripravená na globálne zdravotnícke hrozby. Takže sama vláda Roberta Fica si schválila uznesenie, aby sa pripravovala krajina na globálne zdravotné hrozby na základe zavádzania medzinárodných zdravotníckych predpisov. A viete, ako to dopadlo? Dopadlo to tak, že Najvyšší kontrolný úrad teraz konštatuje, že štátne hmotné rezervy Slovenskej republiky nemohli byť pripravené na pandémiu COVID-19 vzhľadom na to, že do 27. 2. 2020, počúvajte dobre, neexistovala položka zdravotnícky materiál v rámci pohotovostných zásob. Štátne a hmotné rezervy Slovenskej republiky teda nemohli zabezpečovať nákup položiek, ktoré nie sú schválené vládou a zaradené do portfólia položiek, ktoré štátne hmotné rezervy Slovenskej republiky spravujú. Takže nielen že sme nemali naskladnené žiadne ochranné pomôcky v sklade štátnych hmotných rezerv, ale treba si uvedomiť, že 5. februára 2020 sa pochválil pred rokovaním vlády premiér Peter Pellegrini, že na Slovensko pristálo zo Šanghaja nákladné lietadlo, ktoré by malo na letisku v Bratislave vyzdvihnúť humanitárnu pomoc, ktorú poskladali dokopy niektoré firmy, ktoré sú aj slovenské a pôsobia aj v Číne, a malo by to byť niekoľko ton tejto pomoci, ktorá by sa mala odviezť späť do Pekingu. 7. februára potom potvrdil minister Érsek: Ideme vizuálne kontrolovať to, čo má byť v tých balíkoch, takže mali by tam byť rúška, mali by tam byť teplomery, zdravotnícky materiál, ktorý máme pod kontrolou. Takže výsledok, keď ja som prišiel na ministerstvo, bol taký, že prázdne štátne hmotné rezervy a celý súkromný sektor všetko odovzdal do čínskeho lietadla, ktoré vo februári odletelo do Číny. A následne na to Peter Pellegrini povedal, teraz je to už na každom jednom občanovi, ktorý sa musí postarať o seba sám. Áno, občania si potom začali šiť rúška a začali takýmto spôsobom sa chrániť pred tým, aby nedostali toto hrozné ochorenie.
Tiež mi dovoľte trošičku sa vrátiť k tomu, čo robil pán premiér Fico, ktorý napr. povedal 12. 11. 2020: "My sa musíme s pandémiou naučiť žiť, to znamená, my odmietame zatváranie obchodov, zatváranie škôl a prevádzok a divadiel."
Sám premiér Fico potom na tej známej poľovníckej chate povedal, že covid dostal. Pri tom, ako dostal covid, odpadol takým spôsobom, že v zariadení, kde dovolenkoval v Grécku, ho resuscitoval nejaký lekár. Následne sa dostal do karantény, sfalšoval testy a odišiel naspäť na Slovensko. Potom na chate vysvetľuje, aká covid je strašná choroba. A možno len na pripomenutie, ako to popisuje. Popisoval to spôsobom: plechová chuť v ústach, že je veľmi slabý, že nič nevládze, že je to skrátka strašná choroba. Viete, treba si uvedomiť, že aj tí, čo prekonali covid a predtým sa nenechali zaočkovať, čo bol aj prípad pána súčasného premiéra, tak následne, samozrejme, boli vystavení aj týmto neskorým, tzv. postcovidovým príznakom alebo syndrómu, ktorý je naozaj veľmi-veľmi nepríjemný. A treba povedať, že pán premiér Fico sa mu mohol s najväčšou, najväčšou pravdepodobnosťou vyhnúť, keby sa zaočkoval. Pretože keby sa zaočkoval, tak ochorenie určite nedostane do takých rozmerov, ako ho musel prekonať, a následne by sa uňho nerozvinuli tie ťažké, postcovidová symptomatológia, ktorú mal.
A on tam ešte uvádza, že áno, že mal aj pri tom stále nejaké arytmie. Samozrejme, ľudia, ktorí sú po operácii srdca, majú nejakým spôsobom poškodený srdcový sval, áno, práve pri takýchto ochoreniach môžu dostať aj malignú arytmiu. A pri tejto malignej arytmii, keď naozaj nedostanú rýchlu resuscitáciu, môžu zomrieť. To je pravdepodobne jeden aj z dôvodov, že Boh si tu Fica ešte udržal, keď ho veľmi rýchlo v zariadení niekto zresuscitoval, keď dostal takúto malignú arytmiu, ak to tak bolo.
Samozrejme, toto je všetko, čomu sa dalo vyhnúť, keby sa ľudia zaočkovali. A práve preto, keď pán premiér Fico 12. 2. ´21 hovorí, že sa nedá zaočkovať, že je zástancom, že nie je zástancom očkovania a považuje ho za zárobok farmaceutických firiem, môžem považovať za vrcholne nezodpovedné navádzanie ľudí na to, aby sa nenechali zaočkovať, následkom čoho, samozrejme, sme potom dopadli tak, ako sme dopadli. Mali sme veľmi nízku zaočkovanosť a veľmi veľa ľudí muselo na covid podľahnúť.
Takisto pán Robert Fico sa na tlačovej besede 22. 3. ´21 pochválil: "Ak rátam tie priestupky, tak mám asi 11 predvolaní na rôzne úrady, ktoré sa týkajú teda môjho rúška." Vtedy pribudlo, v ten deň, 86 mŕtvych, 316 ľudí bolo na pľúcnej ventilácii a v nemocniciach ležalo 3 620 pacientov s covidom.
Áno, jak mám byť zmierlivý, chcem povedať, že keby sme vydržali, tak ako v prvej vlne motivovať obyvateľov, aby vydržali, a potom nebojovali proti očkovaniu, naša krajina mohla vynikajúco obstáť. Mali sme na to výborne našliapnuté. Mohli sme mať naozaj veľmi nízky počet úmrtí a mohli sme sa porovnávať s tými najúspešnejšími krajinami. Žiaľ, hádky medzi opozíciou a koalíciou, huckanie vtedajšej opozície na nedodržiavanie opatrení a najmä spochybňovanie očkovania spôsobilo to, že na covid u nás muselo zomrieť tak veľa ľudí.
Chcem ešte na záver veľmi pekne poďakovať aj ja všetkým zdravotníkom a všetkým ľuďom, ktorí vtedy nasadzovali, áno, a v tých začiatkoch to bolo o tom, že nasadzovali vlastné životy. My sme nevedeli presne, ako je to infekčné, ako je to nákazlivé. Peťo Stachura, ten hovoril, že nie je to treba až tak preháňať. Ja som to vtedy aj preháňal, keď som testoval tých ľudí, tak som sa vyobliekal jak kozmonaut (povedané s pobavením), pretože sme sa naozaj obávali, ako sa to šíri. Ale chcem všetkým veľmi pekne poďakovať zdravotníkom, ktorí v tomto riziku išli do toho a poskytovali zdravotnú starostlivosť. Pomáhali ľuďom, zachraňovali ľudské životy s tým, že ohrozovali svoje vlastné. Mnoho zdravotníkov takýmto spôsobom aj prišlo o svoje životy, mnoho sociálnych sestier prišlo o svoje životy, keď sa starali o starých, keď boli, keď boli izolovaní v sociálnych zariadeniach, keď sa covid začal šíriť. Takisto v zahraničí poznáme prípady, kedy práve preto, že sa nakazili lekári, zdravotné sestry, zdravotnícky personál pri tom, ako poskytovali zdravotnú starostlivosť, doplatili na to vlastnými životmi. Je absolútne nefér, keby súčasná vládna moc prenasledovala teraz týchto ľudí, ako sa to napríklad aj dialo pri niektorých prípadoch ľudí, ktorí otvárali mobilné odberové miesta. Najvyšší kontrolný úrad neposkytol úplne korektné informácie o tom napríklad, koľko testov urobili.
Dovoľte ja, aby som ešte na záver prečítal doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Krajčího a Júliusa Jakaba k vládnemu návrhu zákona o náprave krívd spôsobených fyzickým osobám v súvislosti s protipandemickými opatreniami a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím zastaviť čas.


Krajčí, Marek, poslanec NR SR
... č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, číslo parlamentnej tlače 591.
Pred čl. I sa vkladá preambula, ktorá znie:
"Preambula
My, občania Slovenskej republiky, zastúpení volenými poslancami Národnej rady Slovenskej republiky, opierajúc sa o práva garantované Ústavou Slovenskej republiky medzinárodnými zmluvami a dohovormi ratifikovanými Slovenskou republikou, považujeme právo na život za najvyššie právo každej ľudskej bytosti. Je preto povinnosťou všetkých nás ochraňovať život každého človeka a v čase choroby alebo verejného ohrozenia vytvárať také podmienky, ktoré povedú k jeho uzdraveniu a záchrane. Povinnosť ochraňovať zdravie a životy musí byť fundamentálnou súčasťou rozhodnutí a verejného pôsobenia autorít, ktorým občania prepožičali právo spravovať našu krajinu. Výroky a skutky verejných funkcionárov, ktoré ohrozujú právo na život a môžu viesť k šíreniu ochorenia, sú odsúdeniahodné. Nositelia týchto výrokov a skutkov sú zavrhnutiahodní. Verejní funkcionári, ktorí svojím verejným vystupovaním uprednostňujú súkromný či politický záujem nad záujmom verejným, ktorým je ochrana života a zdravia všetkých ľudí, sa spreneverili svojmu poslaniu a sľubu hájiť ústavou garantované práva občanov.
Pandémia ochorenia COVID-19, ktorú spôsoboval vírus SARS-COV-2, bola najväčšou pandémiou ľudstva za uplynulých 100 rokov. Táto globálna zdravotnícka kríza zastihla krajiny sveta v rôznej miere pripravenosti a schopnosti reagovať na stav ohrozenia obyvateľov. Aj preto je nevyhnutné, aby sa krajiny z tejto situácie poučili. To však bude možné, len ak sa pomenujú faktory, ktoré sa podpísali pod to, ako Slovenská republika v pandémii tohoto ochorenia obstála, ako sa predstavitelia štátu na možné zdravotné hrozby pripravovali, ako sa po vypuknutí pandémie správali a aký vplyv to malo na priebeh pandémie na území Slovenskej republiky.
V apríli 2013 prijala vláda Roberta Fica uznesenie č. 190/213, ktorým prikázala ministerstvám realizovať druhú fázu zavádzania medzinárodných zdravotníckych predpisov, aby bola Slovenská republika pripravená na možné globálne zdravotné hrozby. O sedem rokov neskôr po vypuknutí pandémie ochorenia COVID-19 naša krajina nemala pripravené žiadne krízové manuály, žiadne krízové plány a stratégie na ochranu svojich občanov.
V roku 2019 vypracovalo Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky a predložilo Bezpečnostnej rade vlády Slovenskej republiky..." (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Čo to čítate, pozmeňovací či odôvodnenie už?


Krajčí, Marek, poslanec NR SR
Čítam pozmeňujúci návrh, preambulu.

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Aha, ospravedlňujem sa.


Krajčí, Marek, poslanec NR SR
"... a predložilo Bezpečnostnej rade vlády Slovenskej republiky materiál Podrobný prehľad stavu lekárov a sestier, ich nedostatku v rámci špecializácií a regiónov, návrhy riešení. Niet azda lepšieho dôkazu, ako sa po 12 rokoch vlád SMER-u zdecimoval personálny stav v zdravotníctve. Je to obžaloba všetkých vlád SMER-u z dielne ministerstva ovládaného SMER-om, ktorá však ostala pred verejnosťou utajená. Po 12 rokoch vlád SMER-u chýbalo v nemocniciach a ambulanciách 2 659 lekárov a 3 074 sestier. Dáta Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky odhalili, že v roku 2019 na Slovensku chýbalo 22 infektológov a 104 anestéziológov, ktorí už v ďalšom roku kriticky chýbali pri starostlivosti o pacientov na umelej pľúcnej ventilácii. Zdravotníctvo bolo za vlád SMER-u len predmetom biznisu a kšeftov. No nielen zdravotníctvo.
Priestor na vlastné obohatenie našli nominanti SMER-u aj pri správe strategických rezerv štátu. Pre osobného priateľa Roberta Fica Kajetána Kičuru bolo prednejšie naplniť svoj trezor zlatými tehlami, než zabezpečiť dostatok ochranných pomôcok pre lekárov, sestry, sanitárov, ošetrovateľov, verejných zdravotníkov, hygienikov, skrátka pre všetkých zdravotníkov, ktorí sa starajú o zdravie obyvateľov Slovenskej republiky. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky konštatoval, že sklady štátnych hmotných rezerv boli prázdne, majetky Kajetána Kičuru a jeho rodiny však boli podľa vyšetrovateľov naplnené na prasknutie. Aby však toho nebolo málo, vláda SMER-u ešte vo februári 2020 dovolila naplniť lietadlo Boeing 747 Jumbo a vyviesť zo Slovenska tony ochranných zdravotníckych pomôcok do Číny. Po vypuknutí pandémie na Slovensku odkázal premiér Pellegrini vystrašeným občanom, že rúška si majú zháňať sami a kto ich nezoženie, má si ich ušiť. Povedal doslova: "Každý si musí od dnes pomôcť, ako si pomôcť vie".
Toto bol stav, v ktorom Slovenskú republiku odovzdávala strana SMER po dvanástich rokoch vládnutia a v ktorom našu vlasť zasiahla pandémia ochorenia COVID-19. Zanedbaná príprava na možné globálne zdravotné hrozby, zdecimovaný stav zdravotníckeho personálu, zaostávajúce štátne zdravotníctvo a chýbajúce materiálovo-technické vybavenie či zásoby boli faktormi, ktoré sa podpísali na priebehu a dopadoch pandémie ochorenia COVID-19.
Rovnako devastujúce následky však mali aj výroky a skutky niektorých verejných funkcionárov. Je zarážajúce, že predovšetkým tých, ktorí nesú zodpovednosť za riadenie a stav Slovenskej republiky v rokoch, ktoré pandémii ochorenia COVID-19 predchádzali. V snahe zvrátiť povolebný vývoj, ktorý priniesol rozviazanie rúk orgánom činným v trestnom konaní, slobodu pre vyšetrovateľov a posilnenie nezávislosti súdnej moci, ale tiež zrušil ochranu politických predstaviteľov a nominantov vlád SMER-u a tí sa ocitli na strane obvinených, obžalovaných a odsúdených, sa odsúdeniahodným spôsobom rozhodli zneužiť pandémiu ochorenia COVID-19. Uprednostnili svoj osobný záujem nad záujmom verejným s vedomím, že to môže mať fatálne následky pre mnohých občanov. Vyzývali ľudí na nedodržiavanie protipandemických opatrení, navádzali ich, aby nenosili ochranné pomôcky, odrádzali od očkovania, organizovali hromadné podujatia... (Vstup predsedajúceho.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
(Povedané súbežne s rečníkom.) Môžem vás poprosiť, môžte mi to ešte raz vysvetliť, lebo toto vyzerá ako rozprávka. Toto je pozmeňovací návrh?


Krajčí, Marek, poslanec NR SR
(Povedané súbežne s predsedajúcim) ... zámerne vytvárali nedôveru voči vedeckým autoritám a zdravotníkom."
Áno. Je to preambula návrhu, ktorý je teraz v parlamente. Čítam pozmeňujúci návrh, ktorý zavádza túto preambulu.
"Na toto ich konanie doplatili najmä tí, ktorí boli ochorením COVID-19 ohrození najviac, ľudia vyššieho veku, ľudia s chronickými ochoreniami, ľudia s komorbiditami, ľudia s oslabenou imunitou. Na konanie týchto politikov, prevažne zo strán vtedajšej opozície doplatili ľudia tým najcennejším, čo mali, svojimi životmi. Každý jeden ľudský život má väčšiu hodnotu ako čokoľvek iné. My, občania Slovenskej republiky, zastúpení poslancami Národnej rady Slovenskej republiky, odsudzujeme slová a skutky tých politikov, ktorí pre akékoľvek osobné záujmy počas pandémie ochorenia COVID-19 odrádzali ľudí od dodržiavania opatrení, burcovali proti zdravotníkom, organizovali hromadné podujatia a tým ohrozili ľudí na zdraví a živote.
My, občania Slovenskej republiky, zastúpení poslancami Národnej rady Slovenskej republiky, vyjadrujeme najhlbšiu vďaku a uznanie všetkým zdravotníkom, ktorí počas pandémie ochorenia COVID-19 poskytovali zdravotnú starostlivosť na najvyššej úrovni všetkým pacientom v snahe prispieť k ich uzdraveniu a záchrane ich životov. (Reakcie z pléna.)
My, občania Slovenskej republiky, zastúpení poslancami Národnej rady Slovenskej republiky, ďakujeme všetkým, ktorí počas pandémie ochorenia COVID-19 dodržiavali všetky opatrenia a tým ochránili nielen seba, ale najmä tých najzraniteľnejších a najslabších.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone."
Ďakujem pekne. Skončil som. (Krátka pauza pre neprítomnosť predsedajúceho.)
2. 4. 2025 16:47:40 - 16:49:13 33. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
66.
Ďakujem pekne za slovo. No nie som až taký rétor ako vy, pán minister, ale áno, volám sa Marek Krajčí a ja mám taký pocit, že tomu, čo ste povedali, sa dá asi tak veriť, ako to, že ani neviete, ako sa volám. (Reakcie z pléna. Potlesk.)
Úprimne, tá vaša interpretácia tých vecí, ako to je naozaj neuveriteľné dezinformácie. A dokonca niečo také, že pripísať tú prvú vlnu akože opatreniam, ktoré robil pán Pellegrini na začiatku, keď s čínskym lietadlom odviezol úplne všetky ochranné pomôcky, ktoré na Slovensku vtedy boli k dispozícii 7. februára. A následne treba povedať, že štátne hmotné rezervy nemali absolútne nič, že vláda prijala v roku 2019 uznesenie, kde sa hovorilo o tom, že je akútny nedostatok najmä anestéziológov. To, čo hovoril pán poslanec Stachura, že naozaj to zdravotníctvo bolo v žalostnom stave a vy to všetko chcete hodiť na nás. Ináč, mimochodom, ja som bol minister jeden rok, viete, koľko ľudí bolo, žiaľ, mŕtvych, keď som odchádzal? Osem a pol tisíc. A stále ste sa pozerali na mňa, že som zodpovedný za 20-tisíc úmrtí. Takže to je naozaj že, to je tak tá informácia nepresná a, by som povedal, zavádzajúca, čo ste povedali. Verím, že v rozprave sa podarí veľa vecí ešte vysvetliť.
Ďakujem. (Potlesk.)
2. 4. 2025 16:16:32 - 16:18:27 33. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
51.
Ďakujem pekne za slovo. Ja by som chcel reagovať na to vystúpenie tiež najskôr tým, že by som chcel vyjadriť úprimnú ľútosť a sústrasť všetkým obyvateľom tejto krajiny, ktorých táto pandémia postihla tým, že stratili svojich príbuzných a takisto by som chcel v tejto situácii a aj potom, čo sme počuli, vyjadriť veľké poďakovanie všetkým zdravotníkom, ale aj vôbec ľuďom, ktorý sa nasadili preto, aby ochránili tých najzraniteľnejších, ktorí na covid infekciu mohli ochorieť tak, že jej mohli podľahnúť a zomrieť. Veľká vďaka patrí záchranárom, ako bolo povedané pánovi Majerskému. Veľká vďaka patrí všetkým lekárom, ktorí, ktorí častokrát v tých prvých fázach pandémie, aj o tom chcem rozprávať, aj tým, že nemali dostatočné vybavenie materiálne, nemali sme tu rúška, nemali sme nič, tak s nasadením vlastných životov zachraňovali týchto ľudí. Všetkým tým, ktorí sa rozhodli, že budú pomáhať aj pri testovaní. No a, samozrejme, áno, chcem tiež poďakovať aj, aj vedeniu ministerstva zdravotníctva, ktoré v tom roku, keď ja som tam bol, pracovalo nonstop. Petrovi Stachurovi, ktorý zabezpečoval zdravotnú starostlivosť v nemocniciach a bolo správne povedané, že počas našej éry sme nemuseli zaviesť protokol o obmedzení liečby a všetci pacienti, nebola žiadna selekcia, všetci pacienti dostali adekvátnu zdravotnú starostlivosť vrátane, vrátane ventilačnej zdravotnej starostlivosti. A bolo to len vďaka tomu, že tento managment sa naozaj robil centrálne na ministerstve.
Takže ja som chcel takto zareagovať na to vystúpenie a teším sa ešte aj na vystúpenie v rozprave. Ďakujem.
2. 4. 2025 11:12:05 - 11:12:55 33. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek (SLOVENSKO) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
23.
Ďakujem pekne, pán predseda, ďakujem aj technikom Národnej rady za výmenu chybného hlasovacieho zariadenia a v tejto súvislosti podávam procedurálny návrh. Žiadam o opakovanie hlasovania č. 15, tlač 716, o vládnom návrhu zákona v oblasti bezpečnosti a brannej povinnosti, takzvaný žandársky zákon.
Odôvodnenie: 26. marca 2025 o 11.11 h som preukázateľne hlasoval, zdržal som sa, o čom môže dodať svedectvo aj môj kolega, no moje chybné zariadenie ma vykázalo ako neprítomného. Pre chybu hlasovacieho zariadenia sa znížilo kvórum, čo ovplyvnilo výsledok hlasovania. Ďakujem.
1. 4. 2025 12:05:22 - 12:14:01 33. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia Tlač 585 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Krajčí, Marek (SLOVENSKO) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
75.
Pán predseda, ďakujem pekne za slovo. Chcem vás poprosiť, aby došlo k výmene tohto môjho hlasovacieho zariadenia. Po tom, ako som hlasoval aj za ten zákon o žandároch, a hlasoval som dokázateľne inak, som to videl. Tak teraz som sledoval, trikrát som musel korigovať svoje hlasovanie, že som musel opraviť to, čo mi ten displej vyhodil. Plus tento displej kope a v minulosti ešte robil aj takú vec, že keď som hovoril, tak sekal hlas, čo bolo aj dokázateľné na nahrávkach. Takže poprosím o výmenu tohto hlasovacieho zariadenia.
Ďakujem pekne.

Deň v parlamente

<- ->