Ja som sa k tomu dostal v rozprave, ale v podstate doteraz to tu nikto nejako nerozoberal, vy ste sa opäť k tomu prihlásili. Pýtam sa, že prečo 50-percentné úväzky sú akurát tým bodom zlomu? Však predsa logické by bolo, aby tí lekári, ktorí majú na papieri vysoké úväzky v nemocniciach a chodia potom ešte k súkromníkom pracovať, práve aby títo to nerobili, nie, aby pracovali v tej nemocnici naplno. Pôvodne to bolo myslené, aspoň ja som to tak pochopil, že tí, ktorí majú ešte iné úväzky, však tí nepotrebujú tú valorizáciu, ale toto mi príde úplne zvláštny návrh. To, to znova odborári asi chceli, lebo oni veľmi dobre vedia, koľko tých lekárov takých je. A plus keď niekto bude oscilovať okolo 50 %, tak si vybaví 51 %, no a potom tí, čo budú mať tie nizučké úväzky v nemocniciach, to sú tí, čo vyťahujú najmä tých pacientov z nemocníc k tým súkromníkom, tak tým to aj tak bude jedno.
Takže opäť, neviem, to by chcelo prediskutovať, ale tento návrh sa mne osobne vôbec teda nepozdáva.
|
No je to slabosťou lídra, keď sa neustále vyhovára na svojich predchodcov, najmä keď za, keď jeho strana riadi zdravotníctvo už jeden a pol roka a spôsobila takmer jeho kolaps.
Pán minister, dnes tu sedíme vďaka amaterizmu vašej vlády, ktorá toto celé svojou arogantnosťou a arogantným spôsobom vládnutia spôsobila. Áno, máte pravdu, memorandum bolo zapísané alebo podpísané vládou, ale viete kedy? V roku ´22, koncom roku ´22 ministrom Lengvarským. A viete, koľko tam on bol? Začiatkom roku ´23 sa porúčal, pretože buď účelovo sabotoval výstavbu Rázsoch, alebo bol totálne neschopný. Potom následne na ministerstvo zasadol, viete kto? Pán exminister Palkovič, ktorého vy ste dali na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ako šéfa a potom ho vystriedala vaša pani ministerka Dolinková a teraz ste tam vy.
Pán minister, prosím vás, prestaňte sa neustále vyhovárať na vašich predchodcov. Aj pán Palkovič v podstate sa môže nazvať vaším predchodcom, pretože je to zjavne váš nominant. Tak obracajte sa potom niekde inde, ale je to, je to, hovorím, slabosťou lídra. Vy si máte robiť svoju robotu.
Tiež chcem povedať, viete, prečo je v takom stave DRG, v akom je? Pretože ja som ho zobral z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, kde sa s ním nerobilo aleže absolútne nič. Najal som expertov z Nemecka a zamestnali sme Angeliku Szalayovú, aby sa DRG začalo poriadne robiť na ministerstve zdravotníctva za mojej éry. A preto je teraz DRG tam, kde je.
Viete, keď sa chválite, že staviate nemocnice, viete, koho je to zásluha? No vašich predchodcov, ktorí vybavili financie, a začali s celou výstavbou. Vy sa teraz môžte chodiť chváliť a môžte sa chodiť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
No, ďakujem za slovo aj teda príspevok. No, časť toho tvojho rozhorčenia podľa všetkého zdieľa aj časť spoločnosti, jednoznačne. Ale treba si úprimne povedať, odborári si robia len svoju robotu a robia si ju dobre. A môžu si ju robiť, tak ako im ju dovolíme. Spomeň si len na zákon, ktorý ste vy dávali cez Peťa Stachuru o progresívnej výpovednej lehote. Keby ten zákon prešiel, odborári by také páky nemali. Takže netreba ich kritizovať za to, že to robia dobre. Pardon. Na druhej strane treba jasne povedať, že teraz keď pritlačili, začali sa riešiť určité veci, ktoré v tom zdravotníctve naozaj stáli. Začali sa riešiť, museli sa riešiť. Celý problém ja však vidím najmä v tom, že vláda to neustále zhadzovala na nejakých 60 euro, o ktoré oni bojujú. A pritom sa mali riešiť reálne problémy, ktoré zdravotníctvo má, na ktoré oni poukazovali. A problémom je, že podľa mňa nemali kvalitného spoluhráča na druhej strane, teda v podobe ministra zdravotníctva, ktorý mal počas celý ten čas sa snažiť čo najlepšie implementovať ich hodnotovo správne požiadavky. A to sa žiaľ nedialo, a tento zákon je taký paškvil. Je to v podstate prepis toho, čo mu odborári nadiktovali, pri všetkej úcte. A samozrejme mnohé veci potom v tej praxi budú aj veľmi problematicky fungovať.
|
Ďakujem pekne. Tomáš opakoval si to. Čo som, na čo som upozornil aj ja včera. Nerieši sa problém nedodržiavania normatívou. Tu si ministerstvo zdravotníctva nesplnilo svoju domácu úlohu. Len mechanisticky urobilo to čo od nich chceli odborári. Programová vyhláška, ja som sa včera k tomu nevyjadroval, ale ty stále, stále do toho bušíš. Tak v tomto by som chcel povedať pán minister nechajte si efektívny nástroj na reguláciu tokov financií v zdravotníctve. Nakoniec však programová vyhláška sa má robiť v spolupráci s poisťovňami. Máte na to široký vyjednávací stôl. Má sa pripravovať celý rok s ministerstvom financií. A tam, kde to poisťovne nezvládajú a ony to reálne nezvládali, preto som tu programovú vyhlášku zaviedol, tam ministerstvo má nástroj ako môže pomôcť. Pomôcť zdravotným vstupom od systému. Teraz sa správne poukázalo ako boli financované nemocnice. Malé prestávali robiť, dostávali viac. Veľké robili, dostávali tým pádom v porovnaní s malými oveľa menej. Tu na je práve ten mechanizmus. ktorý môže ministerstvo využiť tak, aby zlepšilo zdravotnú starostlivosť. Nasmerovalo tie peniaze lepšie. Ale samozrejme bola to barlička, pretože východisko celej situácie je diardži. Štandardná kvalitná cenotvorba na základe všetkých možných dát, ktoré sa pozháňajú a na tom samozrejme treba pracovať. Programová vyhláška potom možno nebude ani potrebná.
|
Ďakujem pekne za faktické. Ja mám tiež taký pocit, kolegovia, najmä pri tých normatívoch, že táto vláda sa teší, keď môže opravovať svoje vlastné zákony, pritom už teraz sa vie, že áno, ten zákon o normatívoch, ktorý si ide teraz schváliť, si bude musieť naozaj možno už o pár mesiacov opravovať, pretože sú to staré normy, nesedia nám do OSN-ky. Napriek tomu, úplne v pohode to sem prinášajú a žiadajú nás dokonca o podporu. To je naozaj, že neuveriteľné a toto je spôsob vládnutia. Toto je spôsob vládnutia tejto vládnej garnitúry.
|
Ďakujem za slovo.
Pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, nechcem byť už dlhí, pretože už sme relatívne toho dosť veľa počuli a úprimne, aj nie úplne so všetkým som súhlasil, ale ono tu nejde teraz o to, aby my sme sa tu v rámci opozície nejakým spôsobom školili a prekárali, možno mať na veci rôzne názory, ale v tom, v čom sa určite v opozícii zhodneme, je, že takto sa to nerobí, hej?
Pán minister, vláda, od októbra ste napínali svaly, až nakoniec teraz pán minister ustúpil odborárom do takej miery, že možno aj oni sami zostali prekvapení (povedané so smiechom). To je, dá sa to vidieť na viacerých veciach. Mne naozaj úprimne, keď som čítal ten návrh zákona, tak samozrejme som v tom videl totálne odborársky rukopis a mi tam chýba naozaj nejaké odborné zmeny, ktoré si ten odborársky návrh vyžadoval, aby sa niektoré veci naozaj, eventuálne keď už o to odborárom šlo a zhodli sme sa, že sú aj dobré, do toho zákona napísali tak, ako majú napísať a zároveň aby aj v praxi priniesli to, čo všetci očakávame. O tých normatívoch sme teraz veľa počuli a naozaj však povedzme si, jak je čo pre pacienta alebo do praxe prinesie to, že dáme normatívy do zákona? Že to odborári chceli? Ale však s tými odborármi sa podľa mňa dalo normálne rozprávať a povedať im tak počkajte, chcete to dať do zákona, ale o čo vám vlastne ide? Však vám predsa ide o to, aby sa tie normatívy dodržiavali v praxi a to sa dá riešiť úplne ináč, ako to, že to dáme do zákona. Však teraz to je v podzákonnej norme, teraz to je v zákone, čo to pre pacienta rieši? Čo to rieši pre tých riaditeľov nemocníc, ktorí to nedodržiavali? Pre tých pacientov, ktorí boli na preplnených oddeleniach, kde bolo nedostatok sestier, eventuálne lekárov? Absolútne nič. Však odborárom predsa šlo o to, aby keď príde pacient do nemocnice, mal tam dostatok erudovaného zdravotníckeho personálu. Ale to, že to dáme do zákonov, tak tým nič nevyriešime.
Teda toto sa malo v tom zákone riešiť. A ja som teda čakal, že ministerstvo si aspoň v tomto splní tú svoju úlohu a teda že keď dostane nejaké zadanie od odborárov, ktoré myslia dobre a podľa mňa všetci ich potrebujeme a vidíme, že sa to v mnohom naozaj nedodržuje, však sú štúdie, sú relevantné štúdie k dispozícii podľa počtu sestier na oddelení, ako sa vyvíja úmrtnosť na tých chirurgických oddeleniach. A to sú štúdie, čo boli v Lancete publikované, tam dokonca je až tridsaťpercentný rozdiel. To znamená, keď máte na oddelení viac sestier, menej ľudí na chirurgických oddeleniach zomiera. Tak super. Tak poďme sa na to takto pozrieť a poďme sa pozrieť, kde je pes zakopaný. Ako môžeme zlepšiť úmrtnosť na oddeleniach chirurgických. Ale toto ja tam naozaj nevidím a viete, mne to príde kvôli tomu, že máme pána ministra, ktorý tomu v podstate nerozumie. A pokiaľ on nemá okolo seba ľudí, ktorí mu vedia veľmi adekvátne a kvalitne poradiť, keď takéto rokovanie má viesť, samozrejme nám si poradiť nedá, však my sme z opozície, potom iba hlasy chcú, keď náhodou by im to tu nevychádzalo a budú tlačiť cez odborárov, aby sme dodali hlasy, aby sme schválili nejaké paškvily. Nie, takto sa to naozaj nerobí a ja som akože veľmi sklamaný z toho, čo pán minister priniesol teraz sem do parlamentu, pretože možno to, čo je tam dobré, aj to mu napísali odborári a to, čo zle napísali odborári, to určite neopravili.
Ďalšia vec, čo sa mne úprimne páčilo, ja som to nikdy nekomentoval negatívne, hovoril som, že je to na dohode medzi ministerstvom a odborármi, je, aby ak má lekár úväzok mimo ústavného zariadenia, tak teda nemá mať právo na tú plnú valorizáciu. To je fajn, to sa mi páči. A čo je v zákone? Že musí mať úväzok, keď má úväzok menší ako 50 %, tak v tom prípade až. Viete, tak si dajú úväzky 51 % alebo sa dohodnú nejako ináč a skrátka vôbec sa ich to, na nich vôbec nemusí vzťahovať. Toto je riešenie? Naozaj však to je na smiech.
Ďalšia zaujímavá vec, a viete, ja sám som pracoval na oddelení, kde sme mali 37,5-hodinový pracovný týždeň. Ale treba si uvedomiť, že tak ako argumentujú odborári, že prevádzky s nepretržitou prevádzkou majú mať podľa Zákonníka práce 37,5-hodinový pracovný týždeň, čo, čo je naozaj tak, a teda že veď zdravotnícke zariadenia sú prevádzky s nepretržitou prácou, áno, s tým sa tiež dá súhlasiť, len si treba povedať aj to B. A to B je to, že väčšinou potom ide o zmenné prevádzky, teda nejakú pásovú výrobu alebo skrátka prevádzky, kde sa nonstop pracuje, a potom ten zamestnávateľ si to rieši tak, že časť zamestnancov si zavolá na prvú smenu, časť zamestnancov si zavolá na druhú smenu, časť zamestnancov si zavolá na tretiu smenu. A potom je to pre toho zamestnávateľa aj, samozrejme, najvýhodnejšie, no ale ja čo tu viem, tak práve náš minister Dubai keď chcel zaviesť takúto zmennú prevádzku v Nitre, no tak to nemal skúsiť. Potom sa to už naňho (povedané so smiechom) začalo hrnúť a samozrejme aj od odborárov, ktorí akože tak toto kto si tuná dovolil takéto niečo, že časť lekárov by nenastúpila o ôsmej, ale až o tretej, keď ich riaditeľ potrebuje. No viete, tam ide o to, že nemali by potom tie príplatky.
Takže dobre, tak keď chcem mať 37,5-hodinový pracovný čas, tak ako majú podľa Zákonníka práce prevádzky s nepretržitou prevádzkou, tak potom si myslím, že ad B) by malo byť sa s odborármi porozprávať o tom, dobre, ale tak potom by ste mali súhlasiť aj so zmennou prevádzkou. A keď povedia nie, tak no tak potom asi nie ste prevádzky s nepretržitou prevádzkou (povedané so smiechom), pretože vy tam chcete byť len od ôsmej do tretej.
A viete, ja by som takto mohol pokračovať ďalej a úprimne, nie-nie-nie, takto sme si to fakt nepredstavovali. Mrzí ma, že opäť v takomto zrýchlenom konaní takýto relatívne nekvalitný zákon je tu predložený, hoci rozumiem, mnohé veci sú nielenže myslené dobre, dokonca mnohé veci aj sa im teším, keď budú presadené, ale ako celok, ako celok veľké sklamanie práve z pána ministra a to, akým spôsobom sa nechal odborármi utlačiť a hlavne to, že odborne nedohliadol na veci, ktoré oni sami chceli presadiť v praxi. To je naozaj veľké sklamanie.
Ďakujem.
|
Ďakujem pekne za slovo. Úprimne treba si povedať, keby ste neurobili nič ako vládna koalícia, nemusela tu byť kríza a boli by sme teraz, čo sa týka aj rozpočtu, v lepšej pozícii. To, čo tu dnes máme, je ešte náročnejšie na rozpočet, idete to vybrať z verejného zdravotného poistenia, takže nie, že ste si nepomohli, ale ste si ešte pohoršili. A to je také pekné príslovečné, keď mám pokaziť, radšej nerobím nič. Toto by ste si možno mohli zobrať k slovu.
|
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, spravodajca, kolegyne, kolegovia, ďakujem za slovo. Nerád tu stojím, lebo tiež som toho názoru, že sme si mohli ušetriť kopu, kopu, kopu času a v podstate táto schôdza vôbec nemusela byť. My sami sme predložili päťkrát pozmeňujúci návrh, ktorý keby bol schválený už 1. októbra, sme presvedčení, že a sa mohli veľmi rýchlo vyriešiť problémy, ktoré ste si sami spôsobili tým, že ste porušili sociálny zmier a bez diskusie ste zobrali dohodnuté veci zdravotníkom a znižovali ste valorizáciu, ktorú mali sľúbenú, mali ju v zákone na tento rok. Takéto veci sa skrátka nerobia a sám nás premiér Fico varoval pred takýmto konaním, keď bol ešte v opozícii, samozrejme on, keď je vo vláde, tak všetko je ináč. Sami ste spravili túto chybu a sme tu v situácii, kedy dostávame do parlamentu, v podstate to, čo sme od začiatku hovorili, že tie veci sa budú musieť vrátiť späť. A netvárme sa, že ten nejaký malilinký ústupok, čo tam je, že to nejaká veľká vec a úplne smiešne je, pán minister, to, že zrazu úplne v pohode poviete, že tie peniaze nájdete v rozpočte verejného zdravotného poistenia. Však to je totálny výsmech, stále sme sa bavili o tom, že na to nie sú financie a teraz poviete, ... ale sú. My ich nájdeme v kapitole verejného zdravotného poistenia.
Pán minister, určite viete, čo ste tým pádom povedali, vy ste povedali, milí pacienti, budúci rok bude menej na lieky, budúci rok bude menej na špeciálny zdravotnícky materiál, ktorý potrebujete na to, aby vás mohli zoperovať. Budúci rok pôjde menej peňazí do ambulantnej zdravotnej starostlivosti. Zrazu tie peniaze sú, to znamená celé to prekáranie, ktoré sme tu riešili minulý rok, vyzerá, že bolo úplne, úplne zbytočné. Áno, treba povedať, že odborári mnohé veci tlačia a záleží im na zdravotníctve a tiež treba jasne povedať, že tá valorizácia platov, ktorú prijala ešte vláda Eduarda Hegera, za ktoré tu v tomto pléne hlasovali aj poslanci súčasnej vládnej koalície, alebo teda vtedajších strán, ktoré tvoria súčasnú vládnu koalíciu, priniesla do zdravotníctva viac ako 850 lekárov. V nasledujúcom roku tiež viac ako 850 sestier, čo sú čísla, ktoré si myslím, keď stále hovoríme o tom ako máme nedostatok personálu, ako je to problém, ktoré sú tak významné, že na toto, že ste siahali, vládni poslanci, táto vládna garnitúra, a toto ste chceli nejakým spôsobom bez diskusie meniť, to je naozaj vážna chyba a podstate som rád, že tu priznávate, tento návrh tu je vaším priznaním a v podstate aj zlyhaním. Treba jednoznačne povedať, že celú túto zdravotnícku krízu ste si tým ako ste sa správali, ako ste sa arogantne správali k zdravotníkom sami, vymysleli a vytvorili. Ja som sa dneska aj pýtal poslancov na zdravotníckom výbore, že či to tak naschvál ste chceli, aby sme sa takýmto spôsobom museli neustále stretávať a riešiť krízu, ktorú ste si sami vymysleli.
Predpokladám, že nie, ale pán minister, to čo ste sľúbili tiež a sľúbili ste to celému Slovensku, že teraz v februári predložíte tu do parlamentu návrh ako sa vysporiadate s problematiku e-receptov, pointu veci premiéra Fica ste nakoniec vyriešili zatiaľ situáciu akýmsi usmernením, ale veľmi dobre sme sa na zdravotníckom výbore porozumeli naprieč politickým spektrom, že je to situácia, ktorú treba riešiť legislatívne, stále veľmi dobre vieme, že najmä nezmluvní lekári problém neustále majú a ja by som čakal skôr takýto návrh zákona, že príde sem, že ho vy prinesiete pod pazuchou, však, keď už vládni poslanci otvárajú schôdzu, tak ste ho tam mohli pridať a mohli ste si stáť za svojím slovom. Žiaľ, nestalo sa to, to znamená tento problém odkladáte ďalej, ale to je krásny príklad toho, že mohli sa riešiť iné problémy zdravotníctva, a tých problémov má slovenské zdravotníctvo veľmi veľa, ale my vlastne stále sme tu riešili hroziaci kolaps zdravotníctva, ktorý ste svojím správaním, netvrdím, že vy, ale vládna garnitúra, ktorá tu bola, spôsobili.
Tiež, čo sa týka skráteného legislatívneho konania, tak samozrejme tým, že ste vyvolali krízu, tak je to ako keby obhájiteľná vec, na druhej strane ja sa pýtam, keď vám na to odborári dali dva mesiace, prečo sme nezasadali hneď v januári a v rámci štandardného legislatívneho konania, sme neriešili túto problematiku, kde mohlo byť medzirezortné pripomienkové konanie slušné, kde sa mohlo diskutovať v prvom čítaní, v druhom čítaní, tak ako sa diskutovať má a mohli sa hľadať optimálne spôsoby ako reformovať zdravotníctvo, pretože v tom návrhu, ktorý ste sem priniesli je kopec dobrých bodov, ale kopec, povedzme si, ak je sporných bodov, naozaj sporných bodov a dokonca aj ja mám už teraz pocit, že tie niektoré veci, ktoré ste dohodli s odborármi, že sú neni dohodnuté úplne dobre.
A o tom sme sa bavili aj dnes na výbore, na ktorý, vy pán minister, nechodíte, možno zo zásady, ale chcem vám len povedať, že na tie výbory je dobré chodiť, pretože to je miesto, kde poslanci, my môžme, stále tam posielate štátneho tajomníka. Nieže prvýkrát, akože však dneska sme sa o tom bavili, že tam vôbec nechodíte na tie výbory, došli ste sa predstaviť a možno raz ste tam potom boli, však si to pozrite. A to myslím úplne vážne, prosím vás, to ešte každý kto má nejaké pochybnosti, si môže pozrieť záznamy z výborov, sú zverejnené. Takže nech sa páči. Z tohto pohľadu si myslím, že je toto skrátené legislatívne konanie, nedáva veľký zmysel, malo sa to urobiť v štandardnom legislatívnom konani a mohli ste sa poučiť práve z tých mnohých chýb, ktoré sa stali pri tom, keď sa narýchlo riešia určité veci. A toto tiež, žiaľ sa rieši v mnohom veľmi narýchlo. Sú tam vážne veci, o ktorých sa potom budeme rozprávať, jak skracujeme legislatívne konanie, bude prijaté a pôjde sa ďalej v prvom čítaní, v druhom čítaní. Takže nejdem sa teraz aj ja venovať týmto veciam.
Len chcem povedať, čo a týka nášho nejakého rozhodnutia, vzhľadom na to, že sme sa vám snažili opakovane pomôcť a zabrániť tomu, aby tá situácia eskalovala až do tohto bodu, vzhľadom na to, že sme opakovane predkladali pozmeňujúce návrhy aj tu a dokonca my sme predložili aj pozmeňujúci návrh k štátnemu rozpočtu. My sme chceli zabrániť tomu, čo sa teraz ide stať, že vy idete tie peniaze zobrať chorým pacientom z verejného zdravotného poistenia, tak sme chceli štátny rozpočet dofinancovať, sektor zdravotníctva, práve o tie financie, ktoré boli potrebné na to, aby došlo k adekvátnej valorizácii zdravotníkov. Ani to ste neprijali, opakovane sme podávali túto ruku, a preto my v tejto situácii, musím povedať, nemienime ďalej už hrať hry, keď vy si tak, či tak urobíte sami to, čo chcete. Tak nech sa páči, schváľte si to, čo chcete, narozprávalo sa o tom už veľmi veľa a my samozrejme nie sme úplne nadšení, ale však my sme nikdy vaši partneri neboli, nikdy ste sa s nami ani nebavili o nejakých veciach. To znamená o nejaký konsenzus medzi opozíciou a koalíciu zo strany, z vašej strany, ja som nikdy to nejako nevnímal. Vidíme sa iba tu, keď môžem takýmto spôsobom niečo povedať, takže z tohto pohľadu z našej strany samozrejme platí ponuka, že pokiaľ potrebujete naše hlasy, radi budeme s vami o tom diskutovať. Ale poďme sa o tom rozprávať, sme ochotní prísť a rozprávať sa o podpore, ktorú by ste požadovali od nášho poslaneckého klubu. My zatiaľ niečo takéto momentálne neregistrujeme, a preto chcem povedať, že aj čo sa týka tohto návrhu na skrátené legislatívne konanie, my nebudeme hlasovať. My sa len zaprezentujeme, lebo samozrejme do práce chodíme a využívame svoj priestor na to, aby sme komunikovali občanom ako sa veci aj pod vaším vedením v tejto krajine dejú. Ďakujem veľmi pekne.
|
53.
Ďakujem pekne.
Michal, veľmi som rád, že si prečítal ten list pani primárky. Áno, aj ja som spomínal vo svojej rozprave, žien pracuje v zdravotníctve väčšina. Je to viac ako 65 %. Sú to naozaj statočné ženy lekárky, ktoré naozaj idú urobiť pre toho pacienta maximum a veľmi dobre vieme, že ženy špeciálne sa vedia nasadiť pre pacientov. A tieto ženy ide pán minister týmto zákonom kriminalizovať a posielať do basy.
Dobre si povedal alebo nie, nepovedal si, ale dobre to pani primárka popísala, aké sú podmienky financovania práve tých veľkých nemocníc, kde sú častokrát štátni nominanti, pajáci, ktorí keby sa aj snažili pritlačiť na poisťovne, nemôžu si to dovoliť. A následne majú výhražný telefonát z ministerstva, že zmluvy podpísať musia. Toto je svedectvo veľmi dôležité a ja musím potvrdiť, že to tak bolo. Ja dokonca si pamätám na svojich nominantov, ktorých som dal, ktorí tlačili, viem, že na poisťovňu Dôveru a vyhrážali sa, že nepodpíšu zmluvy a musia mať skrátka vyššie platby, keď neustúpili, lebo vtedy som bol minister ešte ja, tak išli dole hneď po tom, ako ja som odišiel ako minister. Samozrejme, tá Dôvera im nakoniec ustúpiť musela, pretože tie nemocnice zazmluvnené musia byť. Ale keď to vyskúšali, tak bol obrovský tlak na ich okamžité odvolanie.
A toto je to, čo odborári sa snažia riešiť. Snažia sa riešiť problémy týchto koncových nemocníc a chcú konečne transparentné financovanie, aby dostali zaplatené to, čo si reálne za svoje výkony zaslúžia.
Ďakujem.
|
26.
Ďakujem za faktické poznámky, kolegovia. Áno, hrozí, že pre záujmy Penty, ktorej aj bývalá ministerka Dolinková výrazne drukovala a nebude mať Slovensko koncovú nemocnicu. Pán minister aj vďaka tlaku odborárov by to teraz mohlo skúsiť zvrátiť. Obávam sa však, že pre záujmy tohto oligarchu, ktorému Rudolf Zajac dal šiť reformu na mieru, Slovensko stratí šancu vybudovať v Bratislave takúto koncovú nemocnicu pre nedostatok personálu.
Áno, svojich ľudí omilostili spod ťažkých trestných činov, zdravotníkov, keď sa rozhodnú, že nebudú poslúchať a nepodvolia sa diktátu, budú posielať do basy.
No a čo sa týka financií, tak naozaj nevychádza mi to ináč ako to, že Robert Fico s ministrom Kamenickým a áno, aj s ministrom Kaliňákom mučia ministra Kamila Šaška tým, že mu nechcú dať nejakých smiešnych 20 mil., aby vyhovel odborárom. Mohol mať na stole sociálny zmier a mohol ďalej rokovať aj o ostatných bodoch. Je to naozaj smiešne a som zvedavý, ako ďalej táto hra koalície so zdravotníkmi a vôbec celkovo s obyvateľmi tejto krajiny bude pokračovať.
|
14.
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, začnem takou nedávnou skúsenosťou. Videl som záznam z vyšetrovania jednej lúpeže. Jednalo sa o takmer 120-tisíc euro a dotyčný človek bol okradnutý podvodom. Potom ako táto vláda zmenila trestné právo, a ja to, prepáčte, nazvem, že demontovala spravodlivosť tejto krajine preto, aby mohla omilostiť svojich hriešnikov, tak dotyčný človek dostal od vyšetrovateľa vyrozumenie, že daný skutok, teda lúpež takmer 120-tisíc euro už nie je trestným činom, ale len priestupkom. Hovorím to preto, pretože, pán minister, vy teraz naopak robíte taký pravý opak, že vy definujete trestný čin pre tých lekárov, ktorí si opovážia počas mimoriadnej situácie nenastúpiť do svojich nemocníc, kde pracovali a teda kriminalizujete ich. A ešte aby som bol možno presnejší, tak v zdravotníctve je to tak, a je to trend posledných rokov, pracujú najmä ženy. Najmä ženy sa rozhodli ísť touto zložitou, ťažkou cestou náročného štúdia, atestácií, špecializácie a mnohé ženy sú aj v pozíciách primáriek naozaj vysokých odborníkov a odborníčiek na roly medicíny a práve mnohé z nich tiež dali výpovede a práve ich sa tá kriminalizácia bude tiež dotýkať. A myslím si, že je to hrubo za čiarou toho, ako by sme sa v slušnom štáte mali k sebe správať a nehovoriac o tom, že tento návrh prešiel aj cez vládu a nedá mi povedať, že je to naozaj taký darček Roberta Fica tým zdravotníkom, ktorí mu zachránili jeho vlastný život.
Áno, Robert Fico, súhlasím s tým, by mal teraz stáť po vašom boku a viesť tie rokovania. A nielen on, mal by si tam, samozrejme, zobrať k sebe ministra financií pána Kamenického a mali by ste spoločne hľadať, a teraz naozaj je to smietka v tom rozpočte, nejakých 20 mil. na to, aby ste jeden z bodov memoranda vrátili, tak ako bolo dohodnuté, a áno, jedná sa o tie platy. A chcel by som teraz len povedať, že koho sa viac-menej tá, alebo čiastočne zmrazená valorizácia na budúci rok má dotknúť. Sú to lekári a zubári. Keď si to rozoberieme na drobné, tak všetci veľmi dobre vieme, že drvivá väčšina tých lekárov, ktorí aj teraz sú vo výpovediach, sú to lekári, ktorí majú podpísané pracovné zmluvy so svojimi nemocnicami a preto im žiadne zmrazenie valorizácie na základe týchto zmlúv v budúcom roku nehrozí.
Keď si zoberieme zubárov, tak zubári, keď ich máme vôbec ešte nejakých v nemocniciach, tak to je naozaj úzky profil. Pretože to sú tí zubári, ktorí niekedy robia veľmi náročné výkony a dostať sa do nemocnice k takémuto zubárovi, to je, samozrejme, tým pádom výkon, ktorý je plne hradený zdravotnou poisťovňou, je absolútny luxus. Takže ešte tých zopár, ktorí si neotvorili vlastné ambulancie a nepýtajú teda od ľudí poplatky za to, že im riešia zuby, tí, ktorí sú v tých nemocniciach a sú to teda tí naozaj že top odborníci, ktorí tam ešte vytrvali a robia tam tú najzložitejšiu možno čeľustnú maxilárnu stomatológiu, tak tých sa to má teda dotknúť.
Ďalej farmaceuti. Tí, ktorí si neotvorili ešte zatiaľ vlastné lekárne, ale sú extrémne dôležití v nemocniciach, pretože sa podieľajú na príprave liekov, ktoré treba pripraviť priamo v nemocniciach chorým pacientom, tak tých sa má dotknúť to čiastočné zmrazenie valorizácie. Ďalej fyzioterapeutov, špecialistov alebo verejných zdravotníkov, špecialistov. To sú tí, ktorí nám zachraňovali ľudské životy počas pandémie tým, že nastavovali opatrenia a bdeli nad tým, aby jednotlivé zdravotnícke zariadenia správnym spôsobom dodržiavali pandemické opatrenia. Zdravotní laboranti špecialisti, rádiologickí technici špecialisti, dokonca zdravotní záchranári špecialisti, farmaceutickí laboranti špecialisti, logopédi, liečební pedagógovia, psychológovia, fyzici, laboratórni diagnostici.
Tak toto sú vymenované profesie, sú to teda v drvivej väčšine nelekárske profesie, ktorých sa má dotknúť čiastočné zmrazenie valorizácie na ďalšie dva roky. V skutočnosti ide naozaj, dneska som sa dokonca dostal k takému zaujímavému číslu, že asi o 20 mil. eur. Tvrdošijne 20 mil. eur im nechceme dať a tým pádom (reakcia z pléna), 20 mil. je to čo som teraz vymenoval, to je to, čo momentálne teraz beriete, áno. Podľa všetkého je to len 20 mil. eur. Samozrejme nevieme sa dostať k reálnemu číslu z vašich materiálov, lebo v jednom tvrdíte, že tam je úspora 72, v návrhu štátneho rozpočte že je to 107 a naozaj je v tom neporiadok, je v tom veľký neporiadok, ale pokiaľ si aj dáte tieto vymenované profesie na papier, zistíte, koľko ich zhruba v tom systéme je, tak zistíte, že naozaj tá suma nemôže byť vôbec nejaká veľmi vysoká.
Takže v tejto situácii lekári teraz, keď teda by mali za niečo bojovať, tak určite nebojujú za svojich 62 eur, ako sa to zľahčuje, ale ak teda bojujú za platy niekoho, tak bojujú za týchto zdravotníkov, ktorých my v tom systéme potrebujeme. A ja to hovorím opakovane, pokiaľ majú platiť dohody a ja si myslím, že v právnom štáte sa také dohody sa ctiť majú a majú platiť, tak treba tú valorizáciu, ktorú táto vláda zmrazila najskôr o 259 mil. eur a potom postupne uberala, vrátiť do tej doby, v ktorej bola v zákone ukotvená po podpise memoranda v roku 2022. Zdravotníci, v tomto prípade lekárski odborári nechcú nič viac, nič naviac. Oni chcú len, aby platili dohody. Oni chcú len, aby platili dohody. A samozrejme, za čo ja im tlieskam a myslím si, že všetci, ktorým na zdravotníctve záleží by tlieskať im mali tiež, chcú, aby sa uplatňovali tie body memoranda, na ktorom sme sa dohodli, a keď teraz hovorím za politikov, tak všetci politici, všetky politické strany, ktoré v tom čase v parlamente sedeli, teda aj tie strany, ktoré momentálne teraz sú súčasťou vašej vládnej koalície, ktorá vás nominovali na pozíciu ministra.
Takže ja si myslím, pán minister, že toto naozaj nie je ťažké skúsiť takýmto spôsobom dohodnúť s pánom premiérom a s pánom ministrom financií, toto nie sú veľké peniaze, najmä keď si uvedomujeme, že naozaj ten rezort obrany pána ministra Kaliňáka získal oproti minulému roku ďalších 700 mil. eur naviac. Teraz pán premiér Fico s nimi rokuje. Povedzme si, jak je, že s nie úplne demokratickým režimov v Brazílii, aby nakúpili ďalšie lietadlá, ktoré v podstate nepotrebujeme. Akože máme tu kúpené od ministra Glváča spartany, ktoré sú funkčné, a v tejto situácii, keď my tuná ideme konsolidovať a nútiť občanov tejto krajiny, aby si vážne uťahovali opasky, keď 1,1 mld. z konsolidačného balíčka stále netušíme, na čo táto vláda ide použiť, tak takéto extenzívne zbrojárske nákupy sú absolútne neadekvátne, najmä v tom, keď na tieto nákupy sa majú skladať zdravotníci zo svojej prisľúbenej valorizácie na budúci rok.
Ďalej by som chcel povedať niečo o ústavnej konformite tohto zákona. Včera som čítal stanovisko slovenského odborového zväzu zdravotníckych pracovníkov, pána Szalaya, že majú aj oni vážne pochybnosti, či tento zákon je ústavne konformný. My sme si už nechali tiež poradiť viacerými právnikmi a zisťujeme, že tento zákon môže byť veľmi problematický a ja si dokonca myslím, že budeme, keď tento zákon dnes schválite, hľadať tu v pléne podporu medzi poslancami a dáme návrh na Ústavný súd, aby bol pozastavený, vzhľadom na to, že bude obmedzovať ústavné práva.
O čo ide. Vy dávate tento zákon do parlamentu skôr, neskôr, ako boli podané výpovede, to znamená, lekári podávali výpovede v inom právnom stave. Tým pádom tento zákon bude siahať, pokiaľ by ste ho uplatňovali, bude na nich retroaktívny. Nemyslíme si, že je to z tohto pohľadu momentálne teraz ústavne konformné a toto je jeden zo slabých častí tohto predloženého návrhu zákona.
Ďalej by som sa chcel ešte raz dostať aj k tomu memorandu. Rád som si dneska vypočul na výbore od vás, že máte pocit, že to memorandum sa podarí na 90 % plniť. Že sú tam body, ktoré budú môcť byť úspešne implementované. Úprimne naozaj nič iné si neželáme, držíme v tomto palce. Ja osobne, čo som videl, odborári len naozaj dodefinovali to, čo vy ste od nich žiadali, aby presne prakticky pomenovali, ako sa dajú jednotlivé body memoranda plniť, ktoré sa dajú ako rýchlo urobiť. Ich názor je, že tieto veci sa dajú urobiť do 31. 12. Nakoniec, však je to vaša rola, aby ste to s nimi vyjednali čo najlepšie, ja chcem povedať za nás, za náš poslanecký klub hnutia SLOVENSKO, že my v tomto za tými podmienkami stojíme, tak ako sme stáli aj v roku 2022 za memorandom, ktoré sa podpisovalo aj spolu s ostatnými kolegami tu v parlamente.
Moja otázka na vás je, ako to bude s univerzitnou nemocnicou v Bratislave, teda koncovou päťkovou nemocnicou pre celé Slovensko, s národnou nemocnicou, pretože päťkové služby, alebo teda kvartérnu zdravotnú starostlivosť bude veľmi ťažké alokovať do iných inštitúcií na Slovensku a veľmi dobre vieme, že my tu nemocnicu potrebujeme. A rozhodujúci faktor, rozhodujúci faktor toho, či sa tá nemocnica vôbec podarí rozbehnúť v našej krajine, je aj čas. O tom sme veľmi dobre vedeli a preto sa aj predchádzajúce vlády, a aj ja som si to v roku 2020 uvedomil, že hoci sú určité výhrady voči Rázsochám, ktoré sú legitímne, ten časový rámec je absolútne kľúčový. Tú nemocnicu treba začať stavať čo najrýchlejšie, tak aby sme v nej mohli mať zabezpečených zdravotníkov. Z informácií, ktoré sa, ktoré sa (reakcia ministra zdravotníctva), prosím vás, pán minister, keby ste mi neskákali do reči, lebo potom mi rušíte moje myšlienkové pochody a neviem sa sústrediť na to, čo idem hovoriť, no. Takže áno... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán minister, potom cez faktické, alebo sa prihláste jak navrhovateľ, aby sme vyhoveli pánovi Pročkovi. Ďakujem veľmi pekne.
Krajčí, Marek, poslanec NR SR
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Áno, tie Rásochy bol najlepší možný projekt práve z hľadiska časového a treba jednoznačne povedať, že to, že sa už teraz mohol hľadať zhotoviteľ stavby, je nezvratný fakt. Akékoľvek obštrukcie predtým boli, mohlo sa naťahovať, mne sa to tiež nepáčilo, ja som tie mnohé veci videl, fakt je absolútny ten, že pani ministerka Dolinková ten projekt zarezala a odsunula. Vystavala vzdušné zámky v Ružinove, aby odviedla pozornosť od toho, že Rásochy sa môžu za chvíľku postaviť a teraz už sa zdá, že ani Ružinov samozrejme nebude vôbec vhodná lokalita. Z tohto pohľad vás, pán minister, aj ja chcem poprosiť, aby sa tie Rásochy zvážili, pretože pokiaľ sa bude táto nemocnice kdekoľvek inde stavať, ten časový harmonogram nebude taký priaznivý a reálne, reálne sa ja potom pýtam, ktorú nemocnicu v Bratislave, keď tam budete chcieť dostať personál a budete mať naozaj tisíclôžkovú nemocnicu, napríklad na východe Bratislavy, tak ktorú nemocnicu v Bratislave pôjdeme zavrieť. Pretože ináč my ju nedokážeme napakovať zdravotným personálom.
O tomto veľmi dobre vie Penta, práve preto sa oni vnútorne rozhodli, že pre nich bude najlepšie, aby štát v žiadnom prípade univerzitnú svoju koncovú nemocnicu neukončil, alebo nepostavil do päť rokov, odkedy oni spustia svoju nemocnicu. Ja za tým vidím, samozrejme, toto im výrazne nahráva, že sa to znova takto ďalej odkladá, posúva a že tá nemocnica by sa mala dokončiť niekedy neskôr. Pretože oni sa potrebujú ešte personálne dosaturovať, pretože stále majú nedostatok zdravotníkov, ktoré potrebujú vo svojej nemocnici mať.
Takže toto bol jeden z bodov memoranda. Neviem, jak ste sa na tomto s odborármi ďalej dohodli, ale ja vás veľmi pekne prosím, skúsme ten projekt Rázsoch oživiť a postavme tam tú koncovú nemocnicu, začnite, projekty sú hotové, začnime ju stavať čo najskôr, aby sme ju naozaj reálne niekedy mohli mať, pretože neskôr sa môže stať, že nebudeme mať ľudí, ktorí by v nej mohli pracovať.
Pán minister, možno predtým ako prečítam pozmeňujúci návrh, ktorý som dával aj na zdravotníckom výbore, chcem ešte povedať, že pevne verím, pevne verím, že nájdete čo najrýchlejšie dohodu s odborármi a že toto celé rokovanie, túto tortúru, ktorú tu teraz absolvujeme, absolvujeme úplne zbytočne. Pevne verím. V každom prípade, pokiaľ by sme mali tento návrh zákona niekedy v budúcnosti v praxi použiť, bude mať nedosiahlé a nezvratné škody na slovenskom zdravotníctve, nehovoriac o tom, že budú určite v ohrození ľudské životy a nehovoriac o kvalite zdravotnej starostlivosti. Ja sa pýtam, myslíte si, že keby došlo aj k tomu najhoršiemu, že tých lekárov, ktorí budú chýbať, budú vo výpovediach a budú týmto zákonom donútení cez mimoriadnu situáciu ďalej pracovať na svojich oddeleniach a pracoviskách, dokážete nahradiť aj po 120 dňoch? Ja sa naozaj obávam, že to nebude reálne a možné. A pokiaľ si niekto myslí, že sem naženiete Ukrajincov s kto vie akým pofíderným vzdelaním, tak to ešte len bude paráda, keď tuná začnú našich pacientom ošetrovať lekári, ktorí kto vie na akých univerzitách študovali a kto vie, akým spôsobom tú zdravotnú starostlivosť vôbec dovtedy poskytovali.
Určite sa nedostaňme do tohto bodu a preto vás veľmi pekne chcem poprosiť, urobte všetko preto, aby ste sa s odborármi dohodli. Jeden z bodov, ktorý ja tam jasne čítam, je aj ten, a stále tu ten pozmeňovací návrh z vašej strany nevidím, že vrátite naspäť systém valorizácie a odmeňovania zdravotníkov tak, ako to mali dohodnuté. Je to dohodnutá valorizácia na základe zvýšenia priemernej mzdy v národnom hospodárstve spred dvoch rokov. Dva roky na to čakali, teraz prichádza ten moment, že sa im to malo zosobniť do valorizácie a vy chcete časť tej valorizácie vziať. S týmto my nesúhlasíme a ja si myslím, že aj odborári budú naďalej na tejto požiadavke trvať, ako to zatiaľ stále jasne deklarujú, a preto pokiaľ by sa prijal tento náš pozmeňujúci návrh, myslím si, že mali by ste čistý stôl pre to, aby ste mohli čo najrýchlejšie dohodnúť aj ostatné veci z memoranda, pretože jeden bod budete mať odfajknutý. Keď tento bod odfajknutý nebudete mať, ja sa obávam, že sa do konca roka nedohodnete. A potom sa budem pýtať, kto bude zodpovedný za to, čo sa bude od 1. januára diať. Či to vám to za tých zhruba 20 mil. stojí.
Budem teraz čítať doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Krajčího k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti, číslo parlamentnej tlače 637.
Článok 4 dopĺňa bodom 8, ktorý znie:
„8. Pri odmeňovaní niektorých zdravotníckych pracovníkov sa od 1. januára 2025 neprihliada na § 102 ax) a 102 ay)."
Ďakujem, skončil som. (Potlesk.)
|
32.
Ďakujem pekne. Mišo, výborné vystúpenie. Krásny príklad, krásny príklad, 700 mil. eur navyše na zbrojenie a presne, Robert Fico má byť teraz tu, bojovať za zdravotníctvo a za zdravotníkov a on v Brazílii s Kaliňákom kupujú vojenské lietadlá, navyše podobné, relatívne nové máme tu na Slovensku, nádherný príklad. A oni sa nehanbia absolútne arogantne, bez diskusie so zdravotníkmi im v rámci konsolidačného balíčka, áno, presne na tých 700 mil. do armády zobrať 259 mil. eur. Potom postupne cúvajú, teda, okej, akože ešte vám dáme trošku viac, trošku viac, trošku viac, že sa nehanbia. Naozaj, že sa nehanbia. A teraz im to stojí na pár desiatok miliónov eur, ktoré zobrali v podstate nelekárskym profesiám, pretože o lekárov sa tam v skoro vôbec nejedná, však tí majú zmluvy garantované v rámci pracovnoprávnych zmlúv, a budú si tvrdohlavo stáť na tom, že im to nechcú navýšiť. Však my dáme znova do tohto návrhu zákona ďalší pozmeňovák, už, myslím, piaty v poradí, aby im to vrátili a nech sa konečne naozaj pán minister Šaško prestane vyhovárať a nech rieši problémy zdravotníctva, pretože odborári mu dali krásny návod na to, ako sa to robiť dá.
|
80.
Ďakujem pekne za diskusiu, naozaj, úprimne. Pán kolega, ja vám odporúčam si možno aj pozrieť článok, ktorý bol v Denníku N, ktorý sa volá Menšie nemocnice pochopili, že sa oplatí nerobiť. Ako je to s ich financovaním a prečo na tom získava Penta a AGEL, ale však, samozrejme, môžte povedať, že novinár to zle vidí, ale tu sú priamo citáty. Napríklad poisťovňa Dôvera, ktorú vlastní Penta, rovnako ako sieť nemocníc Penta Hospitals hovorí, že dáva finančné postihy 5-10 % zo zazmluvnenej sumy. Ak by nemocnica urobila aj o 20 % menej, úhrada sa zníži len o 10 %, ale to je už extrém. Bežne sa hýbeme v tých 5 %. Čiastočne to hovorí, čo hovoríte vy, ale je dosť možné, neviem presne, v čom vy máte skúsenosť, že niektoré nemocnice to majú oveľa prísnejšie nastavené, ale niektoré, žiaľ, to nemajú tak prísne nastavené a toto je práve problém, v tom financovaní je úplný neporiadok. Ako sa s kým tá ktorá poisťovňa dohodne, tak to má spravené. A toto je práve priestor na to, urobiť v tom poriadok.
A to, že ten systém je nastavený teraz tak, že im sa oplatí nerobiť a potom zarobia viac, to je podľa mňa zlý systém, jednoznačne zlý systém a s tým systémom treba niečo urobiť.
Pán kolega Bartek, no viete, napríklad tuná môj kolega poslanec Stachura z KDH vám dal krásny návod k progresívnej výpovednej lehote, mali ste to tu v parlamente. Mohli ste to schváliť a nemuseli ste byť v tejto situácii. Takže nehádžte vinu na tých ďalších, vy ste kľudne už za vašej éry mohli zamedziť tomu, čo sa teraz stalo. Ďakujem pekne.
|
72-2
Zahŕňa nielen aktuálny stav, ale aj situácie, pri ktorých existuje potenciálna hrozba, že taký stav nastane v budúcnosti, okrem iného tam patrí aj nedostatok personálu. Tak teraz otázka, že či táto krízová situácia vnikla nezávisle od vôle vášho kabinetu, keď to tak poviem, pretože mám taký pocit, že tento kabinet túto situáciu vyvolal. Takže z tohto pohľadu by sa malo na to pozerať, že môžete za túto celú situáciu, celá vaša vláda, a teda, žiaľ, teda s vami na čele. V každom prípade, pokiaľ by ste tvrdili, že to tak nie je, tak potom sa pýtam, predstavte si, že nejaký riaditeľ nemocnice, menšej nemocnice, má tam pár oddelení a, samozrejme, na tých pár oddeleniach má pár kľúčových lekárov, ktorí mu odborne garantujú tie oddelenia, to je bežný prípad tých menších nemocníc.
Pokiaľ, a to býva problém práve v tých súkromných nemocniciach, by mal záujem do tejto nemocnice nastúpiť aj niekedy nejaký ďalší lekár, ktorý by mal záujem v nej pracovať, tak sa môže stať, že práve z dôvodu toho, že daná nemocnica už ďalší úväzok nechce, ho neprijme. V tomto prípade presne odborári navrhovali, že takýto riaditeľ nemocnice by sa mal z takéhoto skutku aj byť ochotný trestnoprávne zodpovedať, pretože pokiaľ nie sú splnené v jeho nemocnici normatívy, tak by mal mať povinnosť takéhoto potencionálneho uchádzača prijať. Ale, samozrejme, je to logické, on tú povinnosť nemá. Pokiaľ títo kľúčoví odborníci si jedného dňa povedia, že v tej nemocnici sa nadrú jak kone, majú lepšie ponuky, dajú výpovede, tak zrazu si riaditeľ uvedomí, že ale mne sa to tu tým pádom rozpadne a môžem rovno tri oddelenia zavrieť. Vznikne mimoriadna situácia. A pokiaľ je to riaditeľ váš nominant, tak sa môže veľmi ľahko stať, že tá vláda by aj kľudne mohla rozhodnúť, že urobí mimoriadnu situáciu na ten-ktorý okres, v ktorom je táto nemocnica a dotyční lekári, ktorí by už možno aj mali dohodnuté, kam pôjdu ďalej pracovať, pretože sú dlhodobo nespokojní s vedením tej nemocnice, nebudú môcť odísť. No určite uznáte, že toto nie je dobré, takýmto spôsobom riešiť, ale tento zákon by presne takéto niečo umožňoval.
Ďalej je v tom zákone zadefinované, že mimoriadna situácia môže byť podľa návrhu vyhlásená aj na základe sociálnych faktorov alebo iných faktorov, otázka stojí, aké sú to sociálne a iné faktory. To je naozaj podľa mňa zásadná otázka, pretože ináč nevieme presne, za akých situácií vláda môže túto mimoriadnu situáciu vyhlásiť.
No, ďalej sa odborári obávajú, že zvolený postup novelizácie zákonov vytvára precedens aj pre iné činnosti v spoločnosti, a dokonca nesúhlasia s konštatovaním predkladateľa, že tento návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, a preto nás vyzývajú, všetkých poslancov Národnej rady, aby sme v navrhovanej podobe zákon určite neschválili. Takže toľko zo stanoviska Slovenského odborového zväzu zdravotníctva a sociálnych služieb, pána Szalaya a pani Ing. Pochybovej.
Čo sa týka odborárov, ja som si zo záujmom prečítal 19 bodov, o ktorých ste hovorili, ktoré vám teda prišli údajne v nedeľu večer, ja vám to verím. Na druhej strane, keď som si prečítal týchto 19 bodov, tak ja si myslím, že je to úplne jasné, že pokiaľ by sa podarilo týchto 19 bodov naplniť, máte po kríze. Ja tomu naozaj úprimne verím, a dokonca ja budem veľmi rád, keby sa týchto 19 bodov teraz do konca roka čo najrýchlejšie riešilo. Sú to body, ktoré, keď sa poradí vyjednať zo strany Lekárskeho odborového zväzu, tak sa zdravotníctvo určite pohne míľovým krokom dopredu. A sú to veci, keďže my už nejaký ten rok v tom zdravotníctve sa pohybujeme, si myslím, a dokonca musím povedať, myslíme aj za náš klub, že sa o nich už hovorí minimálne od memoranda roku 2022, teda nie sú to nejaké vystrelené body úplne niekde mimo, že by si vymysleli odborári nejaké úplne nové, extra nové požiadavky. Skôr jasne definujú, čo si myslia, že sa v danej situácii môže reálne urobiť. Akým spôsobom môžte zabezpečiť dostatočné financovanie koncových štátnych nemocníc, na ktoré sme všetci odkázaní a na ktoré sú odkázané aj tie malé nemocnice, ktoré v súčasnosti dostávajú na jeden hospitalizačný prípad lepšie platby ako práve tie koncové veľké nemocnice. Pretože tam keď sa skomplikuje nejaký pacient, ten pacient pôjde kam? Pôjde to tej koncovej štátnej nemocnice. A paradoxne tie malé nemocnice, keďže optimalizovali, a to súkromníci robia, si povedzme, tak, samozrejme, na základe prospektívnych rozpočtov, ktoré mali, sa snažili robiť tak málo, aby ešte tú platbu dostali, teda nejakých 80 % výkonov, ktoré mali zakontrahované. Zároveň tým pádom dostali platbu, ktorá by mala zrkadliť 100 %, a tým pádom ministerstvo zdravotníctva konštatuje, že tieto malé nemocnice dosahujú až 23 % maržovosť. V niektorých prípadoch, práve v nemocnici Svet zdravia viem určite, že to tak funguje, že tie zisky niekedy tie nemocnice reálne nevykážu, pretože sa to robí tzv. management fee, keďže sú tie nemocnice v sieti, tak riaditeľ nemocnice, ktorý sa snaží mať čo najlepší hospodársky výsledok, dostane potom ku koncu roka sumárnu faktúru za práve takéto nejaké, za nejaký poplatok, za manažovanie jeho nemocnice v rámci tej veľkej siete. To sa vyfakturuje, no a potom, samozrejme, tieto peniaze, to je vlastne čistý zisk, tie potom odchádzajú na Cyprus do tých schránok, ktoré sme tam videli, a to sú potom peniaze, ktoré, z ktorých môžu dividendy čerpať akcionári, ktorí tieto nemocnice prevádzkujú. Takže naozaj ten problém s financovaním je enormný. Trebalo ho dávno riešiť, riešili ho aj tie vlády pred vami a teraz vy tu máte v bode 2 reálny návod, čo už som vám tu raz rozprával, že je tu vyhláška ministerstva zdravotníctva, ktorou sa ustanovuje minimálna celková suma z celkovej sumy výdavkov, určenej na zdravotnú starostlivosť v rozpočte pre jednotlivé zdravotné poisťovne na rok. A vy tú vyhlášku si môžte zadefinovať tak, ako potrebujete, pretože zákon jasne nehovorí, ako má byť zadefinovaná, ale treba ju urobiť tak, aby poisťovne boli povinné tieto sumy, a teda tú vyhlášku následne aj urobiť. Tým pádom viete veľmi efektívne sa s odborármi dohodnúť, pretože uvidia, že vo vyhláške je suma, ktorá pokryje reálne náklady nemocníc.
A to, že od vás chcem niečo alebo že nechcem niečo nemožné, to sa napríklad mne podarilo, keď som bol minister v roku 2020. Ja som sa dohodol s vládou, ktorej sme transparentne ukázali hospodárenie nemocníc, dohodli sme sa na oddlžení, tie nemocnice, ktoré sa zapojili do oddlženia, dokonca nemohli generovať ďalšie dlhy na sociálnom a zdravotnom poistení svojich zamestnancov, no a následne som vybavil na ďalší rok, keď sa mala to centrálne riadenie nemocníc a tá reforma postupne pretavovať do praxe, 120 mil. eur naviac práve preto, aby netvorili ďalšie dlhy. A toto je to, čo odborári od vás chcú, aby ste zastavili zadlžovanie tých koncových nemocníc na budúci rok a dá sa to urobiť veľmi jednoducho opäť, cez túto vyhlášku. Ja som to vtedy ešte nemohol urobiť, pretože ja som vedel tie peniaze iba naliať do kapitoly ministerstva zdravotníctva a potom to nemocniciam dávať cez kapitálové výdavky, čo bolo relatívne dosť zložité. Vy to teraz viete krásne efektívne urobiť práve cez toky, cez zdravotné poisťovne. To, že sa systém DRG výrazne posunul a opäť máte oveľa lepšiu pozíciu, ako som mal ja. Ja keď som prišiel na ministerstvo, DRG neexistovalo v podstate. Bolo na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, kde sa tomu v podstate nikto nevenoval a bolo jasné, že nikdy nebude. Preto sme DRG prehodili na ministerstvo zdravotníctva, nasadili sme tam ľudí z Nemecka, ktorí mali skúsenosti s nemeckým systémom, keďže tento je, naše je do veľkej miery práve inšpirované nemeckým systémom DRG, a začalo sa na ňom systematicky pracovať. Myslím, že Angeliku Szalayovú tam dodnes máte, my sme ju vtedy prijali na túto pozíciu, pretože ona, čo sa týka DRG veľmi dobre rozumela, aj čo sa týka tých slovenských podmienok. Teraz v podstate je DRG hotové a môže sa implementovať. Takže to, že chcú odborári do toho vidieť, však vy ste nakoniec im to uznali, bol tu návrh zákona, tak aby boli v komisiách, ktoré DRG budú sledovať a zavádzať v nemocniciach, podľa mňa úplne logický argument, a zároveň logická požiadavka. Ministerstvo financií to isté. Myslím si, že tam nie je problém im nevyhovieť, ibaže by ste nejakým spôsobom chceli vysvetľovať prečo nie a dohodnete sa s nimi. Ale ja si myslím, že v tejto veci, ja sa stotožňujem s ich návrhom.
Keď pôjdem ďalej, tak čo sa týka zverejňovania údajov, to je podľa mňa úplne jasná vec, nič také zložité. Povinnosť všetkých zdravotných poisťovní každý mesiac... Pozrite sa, pán minister, vy to teraz môžte urobiť a budeme mať všetci kľud a pokoj. Však ako, prečo ste to neurobili? Pýtajte sa pani ministerky Dolinkovej, potom sa pýtajte pána Palkoviča, ktorého máte na úrade, prečo sa to neurobilo. Pýtajte sa ministra Lengvarského, keď môžte, a to som vám vymenoval troch, štyroch ministrov pred vami. Ja som bol, ja som nebol vo vláde, člen vlády, ja som tu sedel v parlamente. A áno, ja som vtedy nebol ani člen tej strany, mimochodom, bol som len odborník.
Takže, pán minister, zbytočne to tu idete hádzať na mňa, však teraz vy máte ten zemiak, vy ste si to zobrali, vy ste si to zobrali, tak, prosím vás, ukľudnite verejnosť a tieto veci doriešte. Však ako, ja si nemyslím, že je to niečo zložité. Pán minister, prosím vás, však prečo sa vyhovárate, že sa nedá, keď tuná je jasné, že sa dá. Toto keď sa splní, ja som presvedčený, že budete mať na stole veľmi rýchlo dohodu a nemusíme k tomuto zákonu, ktorý tu vôbec dneska ideme teraz prerokovávať a pravdepodobne vaši poslanci za to zahlasujú, vôbec ani sme k nemu nemuseli prísť, ani sme nemuseli takýmto spôsobom jatriť celú tú situáciu. Keby náhodou došlo k tomu, že tento zákon sa má uplatniť v praxi, však to si podľa mňa asi nikto snáď neželá, však to by malo katastrofálne následky pre celé zdravotníctvo. Katastrofálne následky, keby ste sa nedokázali dohodnúť. Ja tu teraz stojím preto, pretože si myslím, že dohoda existuje a dá sa s odborármi dohodnúť a dohodli sa s nimi predtým predchádzajúce vlády. Dokázali to. Ja verím, že sa dokážete dohodnúť s nimi aj vy a nebudeme musieť absolvovať 1. januára platnosť tohto zákona, ktorý osobne ja tiež považujem za veľmi, veľmi sporný. Ďakujem pekne.
|
72.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, spravodajca, kolegyne, kolegovia, zopár je nás tu iba, ale naozaj téma je vážna. Škoda, že už teraz tu nemáme kolegov z vládnej koalície, ktorí by nás mohli faktickými pripomienkami vyvolať diskusiu a eventuálne oponovať nám. V každom prípade ja, samozrejme, som si vypočul, pán minister, váš príspevok v rozprave a ja s tým súhlasím, že to nemáte asi ľahké rokovať s odborármi, to nebolo ľahké ani v jednej vláde. Na druhej strane mám pocit, že tie rokovanie nejdú dobre, nejdú dobre a nemyslím si, že je chyba len na jednej strane, vôbec nie. Skôr by som povedal, pani poslankyňa Plaváková, ktorá už tiež odišla, ale ten taký psychologický... vlastne je tam hore... (rečník sa otočil dozadu), taký ten psychologický rozbor slabého lídra, ktorý koná takýmto spôsobom, že keď mu nejde rokovanie, tak začne útočiť a vyvolávať rôzne nátlaky a strašiť, tak to mi zapadá do diapazónu toho, ako vás Robert Fico v podstate nechal v tejto situácii samého. A jednoznačne aj jeho vlastnými slovami on mal byť ten, ktorý sa svojou autoritou mal za vás postaviť a mal s odborármi rokovať, tak ako to robil premiér Heger predtým, ako to robila premiérka Radičová, je to hanba. Pritom tieto výpovede, ktoré tu teraz máme, tak to je naozaj zatiaľ, myslím, že najväčšie číslo počtu lekárov, ktorí sú vo výpovediach, pretože sú vážne nespokojní so stavom zdravotníctva a najmä so spôsobom vládnutia tejto vládnej garnitúry. Za mnohé veci vy nemôžte, vy ste tu ešte vtedy neboli, ale naozaj tá arogancia moci, ktorá sa prejavovala v tom, že mnohé body memoranda bez nejakej diskusie sa neplnili, a takisto dokonca rušili. To je niečo, čo ide úplne v príkrom rozpore aj s odporúčaniami Roberta Fica, ktorý nás tu vyučoval, keď v roku 2022 odborári dávali výpovede, ako máme rešpektovať sociálny dialóg, ako máme rešpektovať postavenie odborárov.
Takže toto všetko sa v tej takej zaslepenosti a takom tvrdom uplatňovaní moci stalo, urobili sa obrovské chyby a výsledok je, že proti vám teraz naozaj stojí 3 300 lekárov, ktorí chcú, aby sa vrátili veci do tej podoby, do ktorej si ich oni vyrokovali s vládou Slovenskej republiky v roku 2022. Áno, sú v tom aj tie platy, súhlasím, ale s tým, a to treba jasne povedať, že týmto lekárom o platy nejde, oni ich mali garantované v pracovnoprávnych zmluvách. Ide tu v podstate o princíp toho, že ste nedodržali niečo, čo tu bolo predtým sľúbené, a pritom ani to tak veľa nestojí.
Ja som si, musím povedať, s veľkou nádejou a úľavou vypočul to, že by ste boli ochotní hľadať vnútorné zdroje v rezorte, pretože to je podľa mňa riešenie, a dať tým všetkým nelekárskym profesiám, ktoré tú valorizáciu na budúci rok nemajú v tej výške, v akej ju mali sľúbenú, prisľúbiť im ju, aby ju dostali do takejto výšky. Sú to vysokoškolské profesie, sú to častokrát 10-, 20-roční odborníci vo svojom fachu, nie je ich veľa, a o to viac sú nenahraditeľní a nemajú zďaleka mzdy v úrovni lekárov. A osobne môj názor je tiež taký, že minimálne v úrovni lekárov, možno neatestovaných aspoň, by ich mať mali.
Ďalšia vec, čo by som chcel povedať, že pravda nemôže byť len taká jednostranná, ako ste sa nám ju tu snažili vy vykresliť, je to, že aj Slovenský odborový zväz zdravotníctva a sociálnych služieb nám dnes poslal svoje stanovisko k tomuto návrhu zákona, ktorý tu dnes, o ktorom tu dnes rokujeme. A dovoľte, aby som toto stanovisko čiastočne prečítal, niektoré state z neho, pretože ja si myslím, že je to kľúčové poznať názory aj iných ľudí, ako sú len odborári z Lekárskeho odborového zväzu. Slovenský odborový zväz zdravotníctva a sociálnych služieb ako zástupca zamestnancov aj v ústavných zdravotníckych zariadeniach vyjadruje nespokojnosť s riešeniami, ktoré predkladateľ navrhuje v novelách viacerých zákonov, ako je Trestný zákon, zákon o civilnej ochrane, o zdravotnej starostlivosti, o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti a o hospodárskej mobilizácii. Máme za to, že tieto opatrenia boli šité horúcou ihlou bez verejnej a odbornej diskusie a bez vytvoreného časového priestoru. Predkladateľ si s najväčšou pravdepodobnosťou neuvedomil, aké dôsledky budú mať tieto zmeny zákonov v praxi.
A teraz dovoľte niektoré veci, s ktorými sa aj ja stotožňujem, ktoré sú veľmi sporné v predkladanom návrhu zákona. Vybrali sa v ňom len určité zdravotnícke povolania, na ktoré sa majú tieto opatrenia vzťahovať, lekár, sestra, pôrodná asistentka, praktická sestra, asistent, rádiologický technik a sanitár. Otázka je, prečo len tieto?
Keby nám šlo naozaj o zachovanie, poskytovania zdravotnej starostlivosti v nejakej krízovej situácii, v tomto prípade vláda by vyhlásila mimoriadnu situáciu, tak určite by tu mali patriť aj, aj ďalšie odbornosti, hej? Zoberte si napríklad taký fyzik, to je, tí, ktorým ste siahli na valorizáciu budúci rok a ktorí nemajú vysoké platy, sú to vysokoškolskí odborníci, oni napríklad nastavujú dávky žiarenia pri rádioterapii. No tak keď takýto človek by nám vypadol, a tých je naozaj málo, oni naozaj môžu ľahko vypadnúť, tak onkologickí pacienti nedostanú rádioterapiu, nebudú sa môcť adekvátne liečiť. Oni tu nie sú a takto by sme mohli pokračovať o ďalších dôležitých profesiách, takže zdá sa to naozaj ako keby ste tento zákon šili len na určitú túto situáciu, ktorá by nás mala teraz sprevádzať. Problém však je, že opäť ten zákon nehovorí o tom, že je to časovo obmedzený zákon, je to zákon trvalý.
Takže z tohto pohľadu sa dá absolútne súhlasiť s tým, čo hovoria odborári, v tomto prípade stanovisko odborových zväzov zdravotníctva a sociálnych služieb, že je to zákon šitý horúcou ihlou a predkladatelia pravdepodobne si neuvedomili, aké dôsledky by tieto zákony mohli mať v praxi.
Ďalej je tu zadefinované, že kritická nedostupnosť ústavnej zdravotnej starostlivosti je podľa predkladateľa taká situácia, kedy poskytovatelia ústavnej zdravotnej starostlivosti nie sú schopní zabezpečiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti, pričom táto situácia vznikne nezávisle od ich vôle.
|
Áno, bavíme sa tu o veľmi citlivom pozmeňujúcom návrhu, ktorým sa minister Kamil Šaško snaží dosiahnuť sociálny zmier aj s odborármi, a môžme mať, samozrejme, rôzne názory na to, či tam odborári majú, alebo nemajú sedieť. V každom prípade teraz si treba uvedomiť, s odborármi treba rokovať, treba ich počúvať a docieliť čo najskôr pokoj. Pokoj, nech stiahnu výpovede a nech sa celá krajina nemusí strachovať, ako cez vianočné sviatky bude poskytovaná zdravotná starostlivosť.
Tomáš, rozumiem tvojmu rozhorčeniu, avšak ja si osobne myslím, že keď takto rozhorčene budeme komentovať to, čo sa minister snaží dosiahnuť, a teraz vyzerám ako koaličný politik, tak, samozrejme, tie výpovede tu budú a zdravotná starostlivosť sa prestane byť poskytovaná. Nehovoriac o tom, že zamestnanci, ktorí mali kódovať a byť teda DRG kódermi v nemocniciach, zase nemôžme povedať, že o tom DRG by nič nemali vedieť. Skôr si myslím, že mali by ho veľmi kvalitne ovládať a vedieť a teda odbornosť by im podľa mňa chýbať nemusela.
|
Ďakujem. Tomáš, súhlasím. S tou prvou často úplne, ja som bol dokonca, som predpokladal, že ten odklad maximálnych čakacích lehôt, jeden z dôvodov bol, že sa budú seriózne tento rok pripravovať poisťovne aj tým, že si pripravia práve rezervy na nábeh čakacích lehôt, hoci teda mali predtým už dva roky, teraz už mali tretí rok a stále nič, napriek tomu, že sa zvýšili odvody o jedno percento, čo bol tiež veľmi sporný, sporný, sporné riešenie situácie, išlo tam o miliardu viac do verejného zdravotného poistenia a sme tu ku koncu roka a opäť tie technické rezervy sú problém. A samozrejme jedna vec je všeobecka, spomínal si, že aj Union s tým má možno problém, ale celkovo som za to, aby tá stabilita poistného systému bola týmito technickými rezervami jednoznačne väčšia a aj realizovaná.
Čo sa týka tvojho riešenia rozpredaju všeobecky, tam, žiaľ, máme úplne opačné názory, ja som presvedčený, že pokiaľ k takému niečomu by došlo, tak štát stratí ako-takú možnosť regulácie a ja som samozrejme ten typ človeka, ktorý stále na to verejné zdravotníctvo, to, ako ho vidím všade naokolo vo vyspelej Európe, stále verím a myslím si, že vďaka nemu sa dá aj vytvoriť naozaj taký udržateľný systém, aby zdravotníctvo bolo sociálne prístupné a tak ako to má zadefinované v ústave. Pokiaľ ten štát túto regulačnú možnosť stratí, tak pôjdeme tou americkou cestou a to zdravotníctvo, ktoré v Amerike je, si myslím, že je dosť odstrašujúcim príkladom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
Ďakujem veľmi za faktické poznámky a ja chcem ešte raz poprosiť pána ministra, aby sa nehrotila tá situácia, aby, aby tie rokovania naozaj boli úspešné, aby boli tak vedené, aby bola spokojná aj druhá strana a aby všetci sme mohli v krátkej dobe, v krátkej dobe vidieť ten sociálny zmier, o ktorom Robert Fico toľko rozprával, a to, ako sa, pán minister, budete môcť venovať iným dôležitejším problémom v zdravotníctve, ako to, že zabezpečiť chod ústavných zdravotných zariadení v prípade, že by naozaj došlo reálne k výpovediam a pred vianočnými sviatkami si tí, ktorí tie výpovede budú dávať, začnú čerpať ešte aj nevyčerpané dovolenky. Takže naozaj úprimne, držíme palce. Zároveň ale prosíme, robte to tak, aby došlo k tomu sociálnemu zmieru. Ten pozmeňovací návrh má k tomu vám otvoriť dvere.
Ďakujem pekne.
|
vyčíslených 72 mil. eur, ale nesedí to. Nesedí to s dátami, ktoré máme v rozpočte. Vyzerá, že buď ste ušetrili 107 mil. eur, alebo to číslo bude úplne, úplne iné.
A teraz úprimne, ja, ja samozrejmé, že nemám taký analytický tím, ako je na ministerstve, ale keď sa pozriem, kto nakoniec v tej valorizácii budú rok nebude mať tie dáta, ktoré pôvodne tam boli, tak zisťujem, že sú to najmä nelekárske profesie a teda sú to lekári a zubári, farmaceuti, fyzioterapeuti, špecialisti, verejní zdravotníci špecialisti, zdravotní laboranti špecialisti, rádiologickí technici špecialisti, zdravotní záchranári špecialisti, farmaceutickí laboranti, logopédi, liečební pedagógovia, psychológovia, fyzici, laboratórni diagnostici a k tomu teda lekári. Samozrejme časť tých lekárov je, pravdaže oni už teraz dali výpovede, väčšina z nich, takže oni ohrozili tie svoje zmluvy, ale oni mali v zmluvách garantovaných nárast 9,7 %, teda taký, aký bol pôvodne v zákone, takže tých by sa to vlastne ani nedotklo, ale dotýka sa to iba týchto, by som povedal, špecializovaných nelekárskych, nelekárskych profesií a my veľmi dobre vieme, že ich nie je veľa. Týchto ľudí môže byť do tisíc? Taký veľmi hrubý odhad. Takže z tohto pohľadu ja neverím, že ten dopad alebo tá úspora je ani len tých 72 mil. To bude určite menej.
Takže bavíme sa tu naozaj nie o veľkom čísle, treba si to normálne nechať prepočítať a ja osobne som za to, dohodnite sa, aby vám dovolili vrátiť tieto koeficienty na tú úroveň, ktorá bola im zobraná bez debaty. Otvorí to debaty. Sami dobre vidíte, že oni budú trvať na tom, že sa musia plniť všetky body memoranda, toto je jedno z nich. Keď sa tento bod nesplní, a my tu teraz, ja teraz naozaj neriešim úplne, úplne spôsob teraz odmeňovania, hej? Chcem, aby nám neskolabovalo to zdravotníctvo, aby ste zbytočne nešli do bojov, ktoré sa skrátka s nimi vyhrať nedajú. Treba im dodať to, čo mali sľúbené, to, čo im sľúbili aj nominanti, ktorí vás dali na tento post a uvidíte, ako sa vám otvoria dvere aj pri dohode ďalších bodov memoranda. Ja si to naozaj myslím a myslíme to v tomto dobre. Tak ako nám to vtedy Robert Fico radil, že to máme prijať, to uznesenie, a že nám chce dobre, tak ja teraz to isté hovorím aj vám, aj Robertovi Ficovi, keď náhodou je proti tomu, že v tejto veci nechoďte tvrdošijne proti múru.
A preto ja aj dnes dám ten pozmeňujúci návrh, ktorým, pokiaľ by zaňho zahlasovalo to plénum, zahlasujú vaši vládni poslanci alebo aspoň časť z nich, tak dôjde k tomu, na čom sa dohodlo v roku 2022, nedôjde tým pádom k porušeniu slova a vytvorí to vám priestor, aby ste mohli ďalej dojednať tie zvyšné body memoranda, pokiaľ sa snažíte vyjsť v ústrety. A my to sledujeme, pokiaľ naozaj sa tie budú veci riešiť, o ktorých hovoria odborári a ktoré vy máte záujem riešiť, to bude pre zdravotníctvo len a len dobré.
Takže dovoľte, aby som teda prečítal pozmeňujúci návrh.
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Poprosím pánovi poslancovi zastaviť čas.
Krajčí, Marek, poslanec NR SR
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Krajčího k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, číslo parlamentnej tlače 517.
V čl. I bode 52 sa § 102ax dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Pri odmeňovaní niektorých zdravotníckych pracovníkov sa od 1. januára 2025 neprihliada na § 102ax a 102ay.".
Ďakujem, skončil som.
|
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, tak nie sme v jednoduchej situácii úplne. Pán minister obdivujem vás a myslím, že to bola prvá debata ktorú ste dneska zviedli aj s poslancami, lebo doteraz sa myslím, že s vami nedalo diskutovať. Buď chodili štátni tajomníci na výbory, alebo tu ste si zobrali len posledné slovo. Takže, akože zobrali ste mi tromf z ruky, dneska ste naozaj diskutovali na tom výbore, ale ste nemuseli. Takže, aj keď tá atmosféra, podľa mňa, tam bola z môjho pohľadu niekedy až nedôstojná. V každom prípade pán minister musíme reagovať na niektoré vaše vyjadrenia, ktoré ste mali aj verejne, ktoré majú súvis s tým čo chceme povedať k tomuto zákonu. Veľmi radi si skrátka aj do nás kopete, aj do mňa. A ja by som vám možno chcel tak vysvetliť, že kedy som bol ja minister a kto bol potom po mne minister, pretože ono ťažko sa na to niekedy pozerá v tej televízii keď tam nie sme prítomní a vy niečo nakladáte mne a v podstate som vtedy ani nebol v úrade a nevedel som to žiadnym spôsobom ovplyvniť.
Ja som dokonca aj dneska, keď ste tu rozprávali, že vláda, vláda, vláda, tak ja som nebol vtedy v tej vláde. Ja som bol minister rok, podľa pandémie, a potom po mne nastúpil do ministerského kresla minister Lengvarský a v čase, keď boli výpovede tak už tam bol rok a pol. A ja určitým spôsobom som rozumel vtedy odborárom, áno, vtedy im šlo najmä o platy, alebo o platy im šlo, ja to tak poviem možno úplne jasne. Dôvod bol jednoduchý, vo všetkých okolitých krajinách sa počas pandémie niečo robilo s odmeňovaním, tie platy šli všade hore. A ja sám som to už v roku 2020 videl a vnímal a už som mal aj predbežnú dohodu s ministerstvom financií, že s tým budeme musieť niečo robiť. Len vzhľadom na obrovské výdavky, ktoré sme mali s pandémiou a tak ďalej, sa dohodlo, že sa tu bude riešiť v nasledujúcim období. No a neriešilo sa, neriešilo sa a preto odborári vlastne vytiahli tú najsilnejšiu zbraň ktorú majú podali výpovede a začalo sa rokovať. Ja som ani na jednom z tých rokovaní pán minister, nebol, nesedel, nevedel som to ovplyvniť. Jediné čo som bol, som pozeral to tu z parlamentu a môžem vám povedať čo sa dialo tu. A tu sa vtedy naozaj diali veci, ktoré sú teraz úsmevné, pretože vtedajšia opozícia, súčasná vládna moc dokonca navrhovala ešte zvýšiť platy odborárom. To bol ten ich nejaký prvý nástrel, ktorý sa potom ešte podarilo zjednať a znížiť mierne nižšie. Ale dokonca pán premiér Fico tu predložil uznesenie ktorým chcel zaviazať vládu aby dala odborárom ešte viac. Tým chcem len povedať, že to čo sa udialo teraz, že bez akejkoľvek debaty v rámci konsolidačného balíčku sa im siahlo na ich budúcoročnú valorizáciu, považujem za dôvod tejto krízy v ktorej teraz všetci sme a do ktorej vás hodili. Vy si ju budete musieť samozrejme teraz odtrpieť a úprimne ja som veľký kritik toho, čo sa deje, ale vôbec si neželám, aby jeden lekár odišiel, alebo aby výpovede, ktoré oni majú naozaj im aj dobehli. To ja verím, že vy si to neželáte a mnohých veciach, ktoré robíte sa mi zdá, že nemáte dobre naštudovanú tú históriu a treba sa z nej poučiť. Oni majú v rukách obrovský tromf a s nimi sa nedá, naozaj nedá sa ich vydierať žiadnym spôsobom. To čo včera po vašom, po vašej tlačovej konferencii, ktorú sme všetci v napätí pozerali, napísalo Lekárske odborové združenie, že odmieta vyjadrenia ministra zdravotníctva Kamila Šaška, ktorý tvrdí, že ministerstvo zdravotníctva plní memorandum s lekármi z roku 2022 dozvedajúc sa z médií, že vláda schválila uznesenie, ktoré sme ako partneri pri spoločných rokovaniach na ministerstve neschválili je zarážajúce. Takýto postup nie je konštruktívny dialóg, ani za snahu o riešenie výpovedí lekárov. A viete, už kde je pravda to ja neviem, lebo ja tam nesedím. Ale toto je veľmi zlý signál, toto je veľmi zlý signál a ono to úprimne vyzerá, že ako keby ste nevedeli s nimi diskutovať a naozaj si udržať. Buď si teda tie médiá tam pustíte a nech je všetko otvorené, alebo teda riešte veci tak, že to čo budete deklarovať bude po dohody s nimi, aby nedochádzalo potom k takýmto traumatizujúcim vyjadreniam, ktoré hovoria len o tom, že tá kríza, ktorá tu bola vyvolaná jednostranným bez dialógu zásahom, áno, aj do valorizácii, ale bolo to žiaľ aj následkom neplnenie toho memoranda. Však jeden z bodov memoranda, ktorý mimochodom včera ste vôbec nespomenuli, ale jasne sa tam hovorí, že vláda bude stavať Národnú univerzitnú nemocnicu na Rázsochách. Toto je vec ktorá, ja neviem teda v ako je to stave, ale pán minister mne je jasné, že keď tá nemocnica nebude rýchlo postavená, tak my nebudeme mať personál, ktorý budeme vedieť umiestniť a Slovensko definitívne príde o takúto mekku medicíny, a vzdelávania a samozrejme liečenia. O tú takzvanú najvyššiu kvartérnu zdravotnú starostlivosť, ktorú momentálne teraz súkromníci ani vôbec nemajú ambíciu zastrešovať alebo robiť.
Tak ja si myslím, že v tejto veci by bolo dobré verejnosti povedať, a opäť nie je to len vaše maslo, ale vašej vládnej garnitúry, najmä vašej predchodkyni, teda že tie Rázsochy, ktoré už teraz by ste mohli začať stavať, tam nebudú kvôli tomu, že to teda nechce Penta, lebo je to blízko, alebo je to, na neviem, zle umiestnené. A teraz si povedzme, že iné alternatívy veľmi nie sú a tá národná nemocnica v podstate nebude. Budeme môcť rekonštruovať tie zvyšné, ktoré nejaké tu sú, len popremiestnia nejaký personál, ale takú veľkú nemocnicu my nie sme schopní následne ... personálom. Bory majú teraz obrovský problém ... svoju modernú novú nemocnicu personálom a spoliehajú sa práve, že štát do 5 rokov nepostaví svoju novú koncovú modernú nemocnicu, lebo v tom prípade by mohli mať s personálom obrovský problém. Takže úprimne, mne by to bolo jedno, však samozrejme, že na východe Bratislavy možno by bola tá nemocnica lepšie umiestnená, je na to kopec dobrých argumentov. Ale v tom preteku s časom ako štát prehrá takým spôsobom, že môže sa stať, že keby sme ju aj postavili tú nemocnicu, že naozaj ktorú nemocnicu potom zavrieme? Ružinov, Antolskú na druhej strane Dunaja, sotva to budeme môcť urobiť a Kramáre dovtedy už budú zatvorené, to mi verte.
Takže tá situácia je naozaj veľmi vážna a toto je tiež jeden z bodov memoranda, ktorý tá vláda zarezala a skrátka ja osobne viem ako veľmi sa doktor Visolajský a v podstate ľudia okolo neho zasadzovali za to, aby tá univerzitná nemocnica na tých Rázsochách bola.
Ja by som rád sa vyjadril aj trošičku čo hovoríte o tom, o tých čistkách na ministerstve zdravotníctva. Opäť, neviem pán minister, že či konkrétne viete kto odišiel. Lebo ja som veľmi lovil v pamäti, že kto z legislatívy akože za mojej éry odišiel. Zopár ľudí, taký Martin Smatana, ktorý naozaj že odišiel, ale vyslovene tak, by som povedal, deklaratívne aby poškodil. Však sa som s ním mal rozhovory, ja som nechcel aby odišiel. Chceli odísť, dobre, tak sme našli náhradu Mateja Mišíka z ktorého sa za nejaký čas vypracoval kvalitný zdravotnícky analytik. Už bol dobre zabehnutý, už mal aj kredit a práve vaša garnitúra prišli a odvolala ho. Prosím? To nie sú, ale ja teraz hovorím o tých čistkách na tom ministerstve. A ja som z legislatívy nikoho nevyčistil. Ja teda si nepamätám, že ja som niekoho z legislatívy. Pán Fraňo je tam stále odjakživa, takže žiadne čistky vtedy v tejto oblasti ja som nerobil. A Tomáš Szalay má ale pravdu v tom, že ten bordel tam bol a bol tam aj za mojej éry. Ja keď som riešil tú pandémiu ja som bol rád, že tie mi niekto robil. A ja si spomínam, vtedy pán Fraňo dostal aj relatívne solídne odmeny, pretože ja som s ním teda každý deň skoro sedel do noci a opravovali sme veci, nastavovali tak, aby sme tú pandémiu zvládli. Takže viete, že takto úplne neadresne stále tu na nás hádzať nejaké, nejaké blato. Pritom my sa ani nevieme brániť. Ináč tuná v pléne sa tak vystupuje keď chcete, aby sme na vás reagovali, že normálne sa prihlásite do rozpravy a potom my budeme môcť dať faktické poznámky a potom môže byť nejaká diskusia. Keď si to poviete znova na koniec a tam vychrlite, budete pozerať tým horným smerom a vychrlite na nás nejaké znova polopravdy, nepravdy, no tak zostane nevypovedané a potom mne iné nič nezostáva, len znova si niekedy nájsť takto priestor, že tu budete sedieť a že budem vám tu hovoriť, no.
Takže ja by som chcel korektne spolupracovať, naozaj však bavme sa fakticky, hej. Akože ja keď som v niečom klamal povedzte mi. Ja vám len hovorím, že vy naozaj aj v tej TA3 ste nehovorili pravdu a nie je to dobré takýmto spôsobom nehovoriť pravdu. To je zbytočné politikárčenie. Ste hovorili, že ja som bol minister a že som nezabezpečil nič z plnenia memoranda. Však som vôbec nebol minister. Rok a pol minister už bol minister Lengvarský. To ste povedali v TA3. Nie, to ste povedali na mňa, pozrite si to ináč, je to už aj postrihané, aj na Facebooku to nájdete. Takže tak.
No ja dnes prinášam pozmeňujúci návrh, možno že budem otravný, lebo už tretíkrát. Ale je to aj po dohode s viacerými aj opozičnými poslancami, ktorí sa mi pod neho podpísali. Treba vrátiť tú valorizáciu tak ako bola nastavená. Ja chápem, že v tomto tvrdošijne stojíte za svojom a nechcete poľaviť. Tvrdíte, že ste mali len 100 mil., nakoniec teda v tej dopadovke ste povedali, že 112. Ale neviem či viete, v návrhu štátneho rozpočtu sa uvádzalo, najprv to teda malo byť 259 mil., potom v návrhu štátneho rozpočtu sa uvádzalo, že takýmto spôsobom dôjde k úspore 219 mil. eur. Vy keď ste získali od ministra financií 112 mil. eur, čo ste do dopadovky uviedli, tak keď dobre počítame, 219 mínus 112 je nejakých 107 mil. eur, ale pritom vo vašej dopadovke je, že ste ušetrili 72 mil. eur. Takže vyrušujete pána ministra, ja mu tu akurát nejaké čísla rozprávam ..., no jasné. Takže v tej dopadovke je vyčíslených 72 mil. eur, ale nesedí to, nesedí to s dátami, ktoré máme v rozpočte. Vyzerá, že buď ste ušetrili 107 mil. eur, alebo to číslo bude úplne, úplne iné. A teraz úprimne, ja samozrejme že nemám taký analytický tím, ako je na ministerstve, ale keď sa pozriem ...
|