Takže ešte na záver k tej možnej škodlivosti a neškodlivosti konzumácie hmyzu. Konzumácia jedlého hmyzu, ktorá je považovaná za perspektívny zdroj bielkovín, bola podrobená viacerým štúdiám a hodnoteniam, ktoré upozorňujú na potenciálne zdravotné riziká spojené s jeho konzumáciou. Čiže tie potenciálne nejaké možné riziká neboli úplne vyvrátené a sú tu, ako sú to mikrobiologické riziká, kde môžu tieto zložky, môžu tam zostať patogénne baktérie alebo parazity napriek tomu, že boli ošetrené takým spôsobom, ako aj boli, niektoré môžu prežiť aj tepelné spracovanie. Ďalej sú to chemické kontaminanty ako ťažké kovy. Hmyz môže akumulovať ťažké kovy ako kadmium, olovo, ortuť, arzén, najmä ak je chovaný na kontaminovaných substrátoch. Pesticídy a mykotoxíny. Ďalej sú to alergény ako je to krížová reaktivita, proteíny v hmyze môžu spôsobiť alergické reakcie u osôb alergických na kôrovce alebo roztoče. Ďalej sú to antinutričné látky, znížená vstrebateľnosť živín. Čiže sú ľudia, ktorí môžu mať problém so vstrebateľnosťou niektorých živín a to môže byť aj otázka na to, odpoveď na to, v ktorých častiach nášho sveta ľudia čím sa živia, čo konzumujú a na čo sú vlastne zvyknutí. A takto by som mohla pokračovať, ale myslím si, že na piatok úplne stačí.
Ďakujem za diskusiu, aj keď teda, bohužiaľ, som ju za veľmi konštruktívnu absolútne nemohla považovať.
Ďakujem.
|
Ďakujem. Pani poslankyna Stohlová, celé vaše vystúpenie bolo postavené na hoaxe a na klamstve. Slovenská národná strana nikdy netvrdila a ani nikde v zákone nie je napísané, že reagujeme na to, že nás Európska únia núti konzumovať hmyz. Je presne napísané v zákone, na čo reagujeme. Je to úplne jasne a presne tam napísané, takže ako celé toto vaše vystúpenie na tom postavené považujem naozaj za manipuláciu a klamstvo, čo je pre Progresívne Slovensko ako stranu takzvaných odborníkov úplne prirodzené.
Na úvod by som chcela dať do pozornosti, že Slovenská republika spolu s Gréckom podľa prieskumov sú najväčšími, obyvatelia sú najväčšími odporcami konzumácie hmyzu a výrobkov z nich. Dovoľte mi, aby som ešte raz zopakovala, alebo respektíve sprestnila návrh nášho zákona a to, o čo v tomto zákone ide. O zrozumiteľné a viditeľné označenie na obale. Navrhujeme, aby každá potravina obsahujúca zložku z hmyzu bola označená informáciou o prítomnosti tejto zložky v štátnom jazyku na prednej strane obalu, ideálne v blízkosti názvu výrobku a vizuálne odlišná od ostatných údajov. Dôvodom je, že podľa práva Európskej únie musí byť prítomnosť zložky hmyzu v potravinách uvedená v zložení. To však nestačí. Nie každý spotrebiteľ číta zloženie potravín, ale ho vie správne interpretovať. My chceme, aby sa spotrebiteľ mohol rozhodnúť okamžite, už pri pohľade na obal, či si takýto výrobok vôbec zoberie do ruky. Preto presadzujeme umiestnenie tejto informácie vpredu, zreteľne a zrozumiteľne. Nie skryte medzi ďalšími údajmi.
Ďalej žiadame týmto zákonom samostatné vystavenie potravín s obsahom hmyzu v obchodoch. Navrhujeme, aby sa tieto potraviny nevystavovali spoločne s bežnými potravinami rovnakého typu, ale aby boli umiestnené na samostatnom mieste, oddelene od ostatných výrobkov, s jasným označením, že ide o potraviny obsahujúce zložky hmyzu. V praxi sa spotrebiteľ rozhoduje aj podľa umiestnenia v regáloch. Ak sú hmyzové potraviny zmiešané medzi bežné, spotrebiteľ ich môže omylom kúpiť, najmä ak ich obal vyzerá takmer rovnako. Samostatné vystavenie s informáciou o obsahu hmyzu zabezpečí prehľadnosť a zníži riziko neúzmyselného nákupu. Tým zároveň podporujeme aj obchodníkov, predchádzame sťažnostiam, reklamáciám a strate dôvery. A takisto vychádzame v ústrety týmto aj tým, ktorí majú záujem práve o takéto potraviny, ktoré tak, ako sú oddelene už dnes napríklad bezlaktózové a iné potraviny vystavované, že budú presne vedieť, kde tie svoje hmyzie potraviny majú. Napríklad sú to pani poslanci z Progresívneho Slovenska, môžu si ich rovno ísť tam kúpiť. Rozšírenie povinnosti aj na predaj cez internet, automaty a v stravovacích zariadeniach. Náš návrh sa nevzťahuje na predaj balených výrobkov v predajniach, ale rozširuje pravidlá aj na internetové obchody a aplikácie, predaj cez automaty, ponuku jedál v reštauráciách, bufetoch, či školských jedálňach. Dôvodom je, každý má právo na informácie a tieto informácie musia byť zaručené v každom spôsobe predaja, alebo ponuky potravín. Ak niekto objednáva potraviny online, musí vidieť túto informáciu pred kliknutím na kúpiť, nie až po doručení. Rovnako pri hotových jedlách v reštaurácii, či školskom menu, musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vy....
===== ... hotových jedlách v reštaurácii či školskom menu musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vyhol. Nezakazujeme hmyz, ale zavádzame spravodlivé pravidlá. Náš návrh v žiadnom prípade, ako ste to možno vy interpretovali, nezakazuje dovoz, predaj ani výrobu potravín obsahujúcich hmyz. Rešpektujeme európske schválenia nových potravín vrátane určitých druhov hmyzu. Tento návrh nie je o zákaze, ale o informovanosti a transparentnosti, nech každý sa rozhodne sám, my len zabezpečujeme to, že rozhodnutie bude založené na úplných, jasných informáciách, je to vyvážený prístup medzi voľným trhom a ochranou spotrebiteľa.
Reakcia na vývoj v iných krajinách EÚ. Naše opatrenia nie sú ojedinelé. Podobné pravidlá prijali alebo pripravujú viaceré štáty Európskej únie, veľmi veľké rozhovory o tomto vedú v Poľskej republike, Taliansko už zaviedlo povinnosť samostatného predaja, dokonca idú až tak ďaleko, že chcú ochraňovať svoje tradičné jedlá, do ktorých, v ktorých zakazujú, aby obsahovali hmyz a hmyzie zložky. Maďarsko už upravilo spôsob označovania a takisto aj samostatný predaj v regáloch, samostatný predaj v regáloch je aj v Rumunsku. Taliansko. Taliansko zakázalo predaj a výrobu v svojich tradičných potravinách ako je pizza, ako sú špagety, absolútne sa tam nesmie taká, taký, takáto zložka ani nachádzať.
Čiže Slovensko by nemalo byť pozadu, európska legislatíva umožňuje členským štátom doplniť si vlastné podmienky označovania a spôsobu predaja. Využívame preto túto možnosť, pretože podľa prieskumov, ako som už hovorila, Slovensko spolu s Gréckom patrí k najväčším odporcom, odporcom využívania hmyzu v potravinách a my našim občanom týmto len vychádzame v ústrety. Nakoniec treba brať aj rešpekt voči, voči dôvodom, ako sú napr. náboženské dôvody, niektoré náboženstvá zakazujú jedenie hmyzu. Takže berme aj toto do úvahy.
Ďalej z etických alebo filozofických dôvodov, psychologických, nechutenstvo a odpor, a zdravotných, ako sú napr. rôzne alergie. Napriek tomu, že boli tieto potraviny, tieto hmyzy povolené používať ako nový druh potravín, stále sú pochybnosti o tom, či môžu alebo nemôžu v budúcnosti mať aj nejaké zdravotné následky na ľudí, o ktorých teraz nevieme. A povedzme si napr. ako aj bol fantastický nápad hovädzí dobytok kŕmiť mäsokostnou múčkou, až po čase, keď sa nám kravy zbláznili a teda nastala, prišla k nám choroba šialených kráv, sme prijali v Európskej únii prísny zákaz takýmto spôsobom dobytok kŕmiť. Takže nevieme, čo nám to môže priniesť v budúcnosti a nechajme to na každého jedného, nech má možnosť si vybrať, či chce alebo nechce takúto potravinu mať vo svojom jedálničku.
Na záver by som ešte povedala, keď sa prihlásila pani poslankyňa Stohlová, tak ja som tak očakávala, keďže je to teda ako veľká ochrankyňa životného prostredia, že sa zastane tých chrobáčikov a teda že poukáže na to, ako sú možno aj nehumánne chovaní v klietkach a možno aj nehumánne usmrcovaní a tak ďalej. Áno, na záver teda niektorým odporučila, že môžu jesť zeleninu, takže možnože to som očakávala tak viacej v tom vašom vystúpení, ale pokiaľ ako máte chuť, kľudne si môžte aj na záhrade zbierať hmyz, tento zákon vám to absolútne nezakazuje, ale teda nechajte niečo aj lastovičkám.
Ďakujem.
|
Ďakujem. Pani poslankyna Stohlová, celé vaše vystúpenie bolo postavené na hoaxe a na klamstve. Slovenská národná strana nikdy netvrdila a ani nikde v zákone nie je napísané, že reagujeme na to, že nás Európska únia núti konzumovať hmyz. Je presne napísané v zákone, na čo reagujeme. Je to úplne jasne a presne tam napísané, takže ako celé toto vaše vystúpenie na tom postavené považujem naozaj za manipuláciu a klamstvo, čo je pre Progresívne Slovensko ako stranu takzvaných odborníkov úplne prirodzené.
Na úvod by som chcela dať do pozornosti, že Slovenská republika spolu s Gréckom podľa prieskumov sú najväčšími, obyvatelia sú najväčšími odporcami konzumácie hmyzu a výrobkov z nich. Dovoľte mi, aby som ešte raz zopakovala, alebo respektíve sprestnila návrh nášho zákona a to, o čo v tomto zákone ide. O zrozumiteľné a viditeľné označenie na obale. Navrhujeme, aby každá potravina obsahujúca zložku z hmyzu bola označená informáciou o prítomnosti tejto zložky v štátnom jazyku na prednej strane obalu, ideálne v blízkosti názvu výrobku a vizuálne odlišná od ostatných údajov. Dôvodom je, že podľa práva Európskej únie musí byť prítomnosť zložky hmyzu v potravinách uvedená v zložení. To však nestačí. Nie každý spotrebiteľ číta zloženie potravín, ale ho vie správne interpretovať. My chceme, aby sa spotrebiteľ mohol rozhodnúť okamžite, už pri pohľade na obal, či si takýto výrobok vôbec zoberie do ruky. Preto presadzujeme umiestnenie tejto informácie vpredu, zreteľne a zrozumiteľne. Nie skryte medzi ďalšími údajmi.
Ďalej žiadame týmto zákonom samostatné vystavenie potravín s obsahom hmyzu v obchodoch. Navrhujeme, aby sa tieto potraviny nevystavovali spoločne s bežnými potravinami rovnakého typu, ale aby boli umiestnené na samostatnom mieste, oddelene od ostatných výrobkov, s jasným označením, že ide o potraviny obsahujúce zložky hmyzu. V praxi sa spotrebiteľ rozhoduje aj podľa umiestnenia v regáloch. Ak sú hmyzové potraviny zmiešané medzi bežné, spotrebiteľ ich môže omylom kúpiť, najmä ak ich obal vyzerá takmer rovnako. Samostatné vystavenie s informáciou o obsahu hmyzu zabezpečí prehľadnosť a zníži riziko neúzmyselného nákupu. Tým zároveň podporujeme aj obchodníkov, predchádzame sťažnostiam, reklamáciám a strate dôvery. A takisto vychádzame v ústrety týmto aj tým, ktorí majú záujem práve o takéto potraviny, ktoré tak, ako sú oddelene už dnes napríklad bezlaktózové a iné potraviny vystavované, že budú presne vedieť, kde tie svoje hmyzie potraviny majú. Napríklad sú to pani poslanci z Progresívneho Slovenska, môžu si ich rovno ísť tam kúpiť. Rozšírenie povinnosti aj na predaj cez internet, automaty a v stravovacích zariadeniach. Náš návrh sa nevzťahuje na predaj balených výrobkov v predajniach, ale rozširuje pravidlá aj na internetové obchody a aplikácie, predaj cez automaty, ponuku jedál v reštauráciách, bufetoch, či školských jedálňach. Dôvodom je, každý má právo na informácie a tieto informácie musia byť zaručené v každom spôsobe predaja, alebo ponuky potravín. Ak niekto objednáva potraviny online, musí vidieť túto informáciu pred kliknutím na kúpiť, nie až po doručení. Rovnako pri hotových jedlách v reštaurácii, či školskom menu, musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vy....
===== ... hotových jedlách v reštaurácii či školskom menu musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vyhol. Nezakazujeme hmyz, ale zavádzame spravodlivé pravidlá. Náš návrh v žiadnom prípade, ako ste to možno vy interpretovali, nezakazuje dovoz, predaj ani výrobu potravín obsahujúcich hmyz. Rešpektujeme európske schválenia nových potravín vrátane určitých druhov hmyzu. Tento návrh nie je o zákaze, ale o informovanosti a transparentnosti, nech každý sa rozhodne sám, my len zabezpečujeme to, že rozhodnutie bude založené na úplných, jasných informáciách, je to vyvážený prístup medzi voľným trhom a ochranou spotrebiteľa.
Reakcia na vývoj v iných krajinách EÚ. Naše opatrenia nie sú ojedinelé. Podobné pravidlá prijali alebo pripravujú viaceré štáty Európskej únie, veľmi veľké rozhovory o tomto vedú v Poľskej republike, Taliansko už zaviedlo povinnosť samostatného predaja, dokonca idú až tak ďaleko, že chcú ochraňovať svoje tradičné jedlá, do ktorých, v ktorých zakazujú, aby obsahovali hmyz a hmyzie zložky. Maďarsko už upravilo spôsob označovania a takisto aj samostatný predaj v regáloch, samostatný predaj v regáloch je aj v Rumunsku. Taliansko. Taliansko zakázalo predaj a výrobu v svojich tradičných potravinách ako je pizza, ako sú špagety, absolútne sa tam nesmie taká, taký, takáto zložka ani nachádzať.
Čiže Slovensko by nemalo byť pozadu, európska legislatíva umožňuje členským štátom doplniť si vlastné podmienky označovania a spôsobu predaja. Využívame preto túto možnosť, pretože podľa prieskumov, ako som už hovorila, Slovensko spolu s Gréckom patrí k najväčším odporcom, odporcom využívania hmyzu v potravinách a my našim občanom týmto len vychádzame v ústrety. Nakoniec treba brať aj rešpekt voči, voči dôvodom, ako sú napr. náboženské dôvody, niektoré náboženstvá zakazujú jedenie hmyzu. Takže berme aj toto do úvahy.
Ďalej z etických alebo filozofických dôvodov, psychologických, nechutenstvo a odpor, a zdravotných, ako sú napr. rôzne alergie. Napriek tomu, že boli tieto potraviny, tieto hmyzy povolené používať ako nový druh potravín, stále sú pochybnosti o tom, či môžu alebo nemôžu v budúcnosti mať aj nejaké zdravotné následky na ľudí, o ktorých teraz nevieme. A povedzme si napr. ako aj bol fantastický nápad hovädzí dobytok kŕmiť mäsokostnou múčkou, až po čase, keď sa nám kravy zbláznili a teda nastala, prišla k nám choroba šialených kráv, sme prijali v Európskej únii prísny zákaz takýmto spôsobom dobytok kŕmiť. Takže nevieme, čo nám to môže priniesť v budúcnosti a nechajme to na každého jedného, nech má možnosť si vybrať, či chce alebo nechce takúto potravinu mať vo svojom jedálničku.
Na záver by som ešte povedala, keď sa prihlásila pani poslankyňa Stohlová, tak ja som tak očakávala, keďže je to teda ako veľká ochrankyňa životného prostredia, že sa zastane tých chrobáčikov a teda že poukáže na to, ako sú možno aj nehumánne chovaní v klietkach a možno aj nehumánne usmrcovaní a tak ďalej. Áno, na záver teda niektorým odporučila, že môžu jesť zeleninu, takže možnože to som očakávala tak viacej v tom vašom vystúpení, ale pokiaľ ako máte chuť, kľudne si môžte aj na záhrade zbierať hmyz, tento zákon vám to absolútne nezakazuje, ale teda nechajte niečo aj lastovičkám.
Ďakujem.
|
Ďakujem. Pani poslankyna Stohlová, celé vaše vystúpenie bolo postavené na hoaxe a na klamstve. Slovenská národná strana nikdy netvrdila a ani nikde v zákone nie je napísané, že reagujeme na to, že nás Európska únia núti konzumovať hmyz. Je presne napísané v zákone, na čo reagujeme. Je to úplne jasne a presne tam napísané, takže ako celé toto vaše vystúpenie na tom postavené považujem naozaj za manipuláciu a klamstvo, čo je pre Progresívne Slovensko ako stranu takzvaných odborníkov úplne prirodzené.
Na úvod by som chcela dať do pozornosti, že Slovenská republika spolu s Gréckom podľa prieskumov sú najväčšími, obyvatelia sú najväčšími odporcami konzumácie hmyzu a výrobkov z nich. Dovoľte mi, aby som ešte raz zopakovala, alebo respektíve sprestnila návrh nášho zákona a to, o čo v tomto zákone ide. O zrozumiteľné a viditeľné označenie na obale. Navrhujeme, aby každá potravina obsahujúca zložku z hmyzu bola označená informáciou o prítomnosti tejto zložky v štátnom jazyku na prednej strane obalu, ideálne v blízkosti názvu výrobku a vizuálne odlišná od ostatných údajov. Dôvodom je, že podľa práva Európskej únie musí byť prítomnosť zložky hmyzu v potravinách uvedená v zložení. To však nestačí. Nie každý spotrebiteľ číta zloženie potravín, ale ho vie správne interpretovať. My chceme, aby sa spotrebiteľ mohol rozhodnúť okamžite, už pri pohľade na obal, či si takýto výrobok vôbec zoberie do ruky. Preto presadzujeme umiestnenie tejto informácie vpredu, zreteľne a zrozumiteľne. Nie skryte medzi ďalšími údajmi.
Ďalej žiadame týmto zákonom samostatné vystavenie potravín s obsahom hmyzu v obchodoch. Navrhujeme, aby sa tieto potraviny nevystavovali spoločne s bežnými potravinami rovnakého typu, ale aby boli umiestnené na samostatnom mieste, oddelene od ostatných výrobkov, s jasným označením, že ide o potraviny obsahujúce zložky hmyzu. V praxi sa spotrebiteľ rozhoduje aj podľa umiestnenia v regáloch. Ak sú hmyzové potraviny zmiešané medzi bežné, spotrebiteľ ich môže omylom kúpiť, najmä ak ich obal vyzerá takmer rovnako. Samostatné vystavenie s informáciou o obsahu hmyzu zabezpečí prehľadnosť a zníži riziko neúzmyselného nákupu. Tým zároveň podporujeme aj obchodníkov, predchádzame sťažnostiam, reklamáciám a strate dôvery. A takisto vychádzame v ústrety týmto aj tým, ktorí majú záujem práve o takéto potraviny, ktoré tak, ako sú oddelene už dnes napríklad bezlaktózové a iné potraviny vystavované, že budú presne vedieť, kde tie svoje hmyzie potraviny majú. Napríklad sú to pani poslanci z Progresívneho Slovenska, môžu si ich rovno ísť tam kúpiť. Rozšírenie povinnosti aj na predaj cez internet, automaty a v stravovacích zariadeniach. Náš návrh sa nevzťahuje na predaj balených výrobkov v predajniach, ale rozširuje pravidlá aj na internetové obchody a aplikácie, predaj cez automaty, ponuku jedál v reštauráciách, bufetoch, či školských jedálňach. Dôvodom je, každý má právo na informácie a tieto informácie musia byť zaručené v každom spôsobe predaja, alebo ponuky potravín. Ak niekto objednáva potraviny online, musí vidieť túto informáciu pred kliknutím na kúpiť, nie až po doručení. Rovnako pri hotových jedlách v reštaurácii, či školskom menu, musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vy....
===== ... hotových jedlách v reštaurácii či školskom menu musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vyhol. Nezakazujeme hmyz, ale zavádzame spravodlivé pravidlá. Náš návrh v žiadnom prípade, ako ste to možno vy interpretovali, nezakazuje dovoz, predaj ani výrobu potravín obsahujúcich hmyz. Rešpektujeme európske schválenia nových potravín vrátane určitých druhov hmyzu. Tento návrh nie je o zákaze, ale o informovanosti a transparentnosti, nech každý sa rozhodne sám, my len zabezpečujeme to, že rozhodnutie bude založené na úplných, jasných informáciách, je to vyvážený prístup medzi voľným trhom a ochranou spotrebiteľa.
Reakcia na vývoj v iných krajinách EÚ. Naše opatrenia nie sú ojedinelé. Podobné pravidlá prijali alebo pripravujú viaceré štáty Európskej únie, veľmi veľké rozhovory o tomto vedú v Poľskej republike, Taliansko už zaviedlo povinnosť samostatného predaja, dokonca idú až tak ďaleko, že chcú ochraňovať svoje tradičné jedlá, do ktorých, v ktorých zakazujú, aby obsahovali hmyz a hmyzie zložky. Maďarsko už upravilo spôsob označovania a takisto aj samostatný predaj v regáloch, samostatný predaj v regáloch je aj v Rumunsku. Taliansko. Taliansko zakázalo predaj a výrobu v svojich tradičných potravinách ako je pizza, ako sú špagety, absolútne sa tam nesmie taká, taký, takáto zložka ani nachádzať.
Čiže Slovensko by nemalo byť pozadu, európska legislatíva umožňuje členským štátom doplniť si vlastné podmienky označovania a spôsobu predaja. Využívame preto túto možnosť, pretože podľa prieskumov, ako som už hovorila, Slovensko spolu s Gréckom patrí k najväčším odporcom, odporcom využívania hmyzu v potravinách a my našim občanom týmto len vychádzame v ústrety. Nakoniec treba brať aj rešpekt voči, voči dôvodom, ako sú napr. náboženské dôvody, niektoré náboženstvá zakazujú jedenie hmyzu. Takže berme aj toto do úvahy.
Ďalej z etických alebo filozofických dôvodov, psychologických, nechutenstvo a odpor, a zdravotných, ako sú napr. rôzne alergie. Napriek tomu, že boli tieto potraviny, tieto hmyzy povolené používať ako nový druh potravín, stále sú pochybnosti o tom, či môžu alebo nemôžu v budúcnosti mať aj nejaké zdravotné následky na ľudí, o ktorých teraz nevieme. A povedzme si napr. ako aj bol fantastický nápad hovädzí dobytok kŕmiť mäsokostnou múčkou, až po čase, keď sa nám kravy zbláznili a teda nastala, prišla k nám choroba šialených kráv, sme prijali v Európskej únii prísny zákaz takýmto spôsobom dobytok kŕmiť. Takže nevieme, čo nám to môže priniesť v budúcnosti a nechajme to na každého jedného, nech má možnosť si vybrať, či chce alebo nechce takúto potravinu mať vo svojom jedálničku.
Na záver by som ešte povedala, keď sa prihlásila pani poslankyňa Stohlová, tak ja som tak očakávala, keďže je to teda ako veľká ochrankyňa životného prostredia, že sa zastane tých chrobáčikov a teda že poukáže na to, ako sú možno aj nehumánne chovaní v klietkach a možno aj nehumánne usmrcovaní a tak ďalej. Áno, na záver teda niektorým odporučila, že môžu jesť zeleninu, takže možnože to som očakávala tak viacej v tom vašom vystúpení, ale pokiaľ ako máte chuť, kľudne si môžte aj na záhrade zbierať hmyz, tento zákon vám to absolútne nezakazuje, ale teda nechajte niečo aj lastovičkám.
Ďakujem.
|
Ďakujem. Pani poslankyna Stohlová, celé vaše vystúpenie bolo postavené na hoaxe a na klamstve. Slovenská národná strana nikdy netvrdila a ani nikde v zákone nie je napísané, že reagujeme na to, že nás Európska únia núti konzumovať hmyz. Je presne napísané v zákone, na čo reagujeme. Je to úplne jasne a presne tam napísané, takže ako celé toto vaše vystúpenie na tom postavené považujem naozaj za manipuláciu a klamstvo, čo je pre Progresívne Slovensko ako stranu takzvaných odborníkov úplne prirodzené.
Na úvod by som chcela dať do pozornosti, že Slovenská republika spolu s Gréckom podľa prieskumov sú najväčšími, obyvatelia sú najväčšími odporcami konzumácie hmyzu a výrobkov z nich. Dovoľte mi, aby som ešte raz zopakovala, alebo respektíve sprestnila návrh nášho zákona a to, o čo v tomto zákone ide. O zrozumiteľné a viditeľné označenie na obale. Navrhujeme, aby každá potravina obsahujúca zložku z hmyzu bola označená informáciou o prítomnosti tejto zložky v štátnom jazyku na prednej strane obalu, ideálne v blízkosti názvu výrobku a vizuálne odlišná od ostatných údajov. Dôvodom je, že podľa práva Európskej únie musí byť prítomnosť zložky hmyzu v potravinách uvedená v zložení. To však nestačí. Nie každý spotrebiteľ číta zloženie potravín, ale ho vie správne interpretovať. My chceme, aby sa spotrebiteľ mohol rozhodnúť okamžite, už pri pohľade na obal, či si takýto výrobok vôbec zoberie do ruky. Preto presadzujeme umiestnenie tejto informácie vpredu, zreteľne a zrozumiteľne. Nie skryte medzi ďalšími údajmi.
Ďalej žiadame týmto zákonom samostatné vystavenie potravín s obsahom hmyzu v obchodoch. Navrhujeme, aby sa tieto potraviny nevystavovali spoločne s bežnými potravinami rovnakého typu, ale aby boli umiestnené na samostatnom mieste, oddelene od ostatných výrobkov, s jasným označením, že ide o potraviny obsahujúce zložky hmyzu. V praxi sa spotrebiteľ rozhoduje aj podľa umiestnenia v regáloch. Ak sú hmyzové potraviny zmiešané medzi bežné, spotrebiteľ ich môže omylom kúpiť, najmä ak ich obal vyzerá takmer rovnako. Samostatné vystavenie s informáciou o obsahu hmyzu zabezpečí prehľadnosť a zníži riziko neúzmyselného nákupu. Tým zároveň podporujeme aj obchodníkov, predchádzame sťažnostiam, reklamáciám a strate dôvery. A takisto vychádzame v ústrety týmto aj tým, ktorí majú záujem práve o takéto potraviny, ktoré tak, ako sú oddelene už dnes napríklad bezlaktózové a iné potraviny vystavované, že budú presne vedieť, kde tie svoje hmyzie potraviny majú. Napríklad sú to pani poslanci z Progresívneho Slovenska, môžu si ich rovno ísť tam kúpiť. Rozšírenie povinnosti aj na predaj cez internet, automaty a v stravovacích zariadeniach. Náš návrh sa nevzťahuje na predaj balených výrobkov v predajniach, ale rozširuje pravidlá aj na internetové obchody a aplikácie, predaj cez automaty, ponuku jedál v reštauráciách, bufetoch, či školských jedálňach. Dôvodom je, každý má právo na informácie a tieto informácie musia byť zaručené v každom spôsobe predaja, alebo ponuky potravín. Ak niekto objednáva potraviny online, musí vidieť túto informáciu pred kliknutím na kúpiť, nie až po doručení. Rovnako pri hotových jedlách v reštaurácii, či školskom menu, musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vy....
===== ... hotových jedlách v reštaurácii či školskom menu musí byť spotrebiteľ pred objednávkou upozornený, že jedlo obsahuje hmyzovú zložku. Chceme zabrániť tomu, aby si spotrebiteľ až spätne uvedomil, že konzumoval niečo, čomu by sa inak vyhol. Nezakazujeme hmyz, ale zavádzame spravodlivé pravidlá. Náš návrh v žiadnom prípade, ako ste to možno vy interpretovali, nezakazuje dovoz, predaj ani výrobu potravín obsahujúcich hmyz. Rešpektujeme európske schválenia nových potravín vrátane určitých druhov hmyzu. Tento návrh nie je o zákaze, ale o informovanosti a transparentnosti, nech každý sa rozhodne sám, my len zabezpečujeme to, že rozhodnutie bude založené na úplných, jasných informáciách, je to vyvážený prístup medzi voľným trhom a ochranou spotrebiteľa.
Reakcia na vývoj v iných krajinách EÚ. Naše opatrenia nie sú ojedinelé. Podobné pravidlá prijali alebo pripravujú viaceré štáty Európskej únie, veľmi veľké rozhovory o tomto vedú v Poľskej republike, Taliansko už zaviedlo povinnosť samostatného predaja, dokonca idú až tak ďaleko, že chcú ochraňovať svoje tradičné jedlá, do ktorých, v ktorých zakazujú, aby obsahovali hmyz a hmyzie zložky. Maďarsko už upravilo spôsob označovania a takisto aj samostatný predaj v regáloch, samostatný predaj v regáloch je aj v Rumunsku. Taliansko. Taliansko zakázalo predaj a výrobu v svojich tradičných potravinách ako je pizza, ako sú špagety, absolútne sa tam nesmie taká, taký, takáto zložka ani nachádzať.
Čiže Slovensko by nemalo byť pozadu, európska legislatíva umožňuje členským štátom doplniť si vlastné podmienky označovania a spôsobu predaja. Využívame preto túto možnosť, pretože podľa prieskumov, ako som už hovorila, Slovensko spolu s Gréckom patrí k najväčším odporcom, odporcom využívania hmyzu v potravinách a my našim občanom týmto len vychádzame v ústrety. Nakoniec treba brať aj rešpekt voči, voči dôvodom, ako sú napr. náboženské dôvody, niektoré náboženstvá zakazujú jedenie hmyzu. Takže berme aj toto do úvahy.
Ďalej z etických alebo filozofických dôvodov, psychologických, nechutenstvo a odpor, a zdravotných, ako sú napr. rôzne alergie. Napriek tomu, že boli tieto potraviny, tieto hmyzy povolené používať ako nový druh potravín, stále sú pochybnosti o tom, či môžu alebo nemôžu v budúcnosti mať aj nejaké zdravotné následky na ľudí, o ktorých teraz nevieme. A povedzme si napr. ako aj bol fantastický nápad hovädzí dobytok kŕmiť mäsokostnou múčkou, až po čase, keď sa nám kravy zbláznili a teda nastala, prišla k nám choroba šialených kráv, sme prijali v Európskej únii prísny zákaz takýmto spôsobom dobytok kŕmiť. Takže nevieme, čo nám to môže priniesť v budúcnosti a nechajme to na každého jedného, nech má možnosť si vybrať, či chce alebo nechce takúto potravinu mať vo svojom jedálničku.
Na záver by som ešte povedala, keď sa prihlásila pani poslankyňa Stohlová, tak ja som tak očakávala, keďže je to teda ako veľká ochrankyňa životného prostredia, že sa zastane tých chrobáčikov a teda že poukáže na to, ako sú možno aj nehumánne chovaní v klietkach a možno aj nehumánne usmrcovaní a tak ďalej. Áno, na záver teda niektorým odporučila, že môžu jesť zeleninu, takže možnože to som očakávala tak viacej v tom vašom vystúpení, ale pokiaľ ako máte chuť, kľudne si môžte aj na záhrade zbierať hmyz, tento zákon vám to absolútne nezakazuje, ale teda nechajte niečo aj lastovičkám.
Ďakujem.
|
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci. Predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 152/1995 o potravinách v znení neskorších predpisov v mene poslancov Dagmar Kramplovej, Milana Garaja, Andreja Danka, Adama Lučanského. Predkladaný návrh zákona reaguje na najnovší vývoj v oblasti regulácie nových potravín na úrovni Európskej únie. Konkrétne nadväzuje na schválenie UV ošetreného prášku z celých lariev múčenky ako novej potraviny podľa vykonávacieho nariadenia komisie z 20. januára 2025. Z ohľadom na rastúci trend využívania produktov z hmyzu v potravinárskej výrobe a ich uvádzania na trh sa ukazuje ako žiaduce zaviesť osobitné opatrenia na posilnenie ochrany spotrebiteľa. Cieľom predkladaného návrhu zákona je zabezpečiť plnú informovanosť spotrebiteľa o potravinách obsahujúcich zložky z hmyzu prostredníctvom jasného, viditeľného a čitateľného označenia týchto výrobkov. Zavedenie tejto povinnosti reflektuje potrebu eliminovať potenciálne riziko zavádzania spotrebiteľa v prípadoch, keď by informácia o obsahu hmyzu v potravinách nebola zreteľná alebo by bola uvedená neprehľadne. Návrh zákona tiež ustanovuje povinnosť oddeleného umiestňovania takýchto výrobkov od ostatných potravín a to v predajných aj distribučných priestoroch. Účelom oddeleného predaja je zabezpečiť maximálnu mieru transparentnosti a prehľadnosti v ponuke potravín čím sa predíde neúmyselnému zakúpeniu produktov obsahujúcich zložky z hmyzu osobami, ktoré takéto produkty vyhľadávať nechcú. Oddelené predajné miesta umožnia spotrebiteľom jednoduchú a rýchlu identifikáciu týchto potravín čím sa posilní ich schopnosť informovaného rozhodovania. Zákon týmto spôsobom podporuje rovnosť podmienok pre hospodársku súťaž na potravinárskom trhu a bráni nekalím praktikám v podobe maskovania špecifického zloženia výrobkov. Z pohľadu komparatívnej regulácie možno konštatovať, že viaceré členské štáty Európskej únie pristúpili k implementácii osobitných opatrení týkajúcich sa uvádzania potravín obsahujúcich zložky z hmyzu na trh ako napríklad Maďarská republika, Rumunsko či Taliansko. Ďalšie krajiny Európskej únie vedú o tejto problematike rozhovory. Ďakujem.
|
71.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom návrhu zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov je upraviť rozsah subjektov, ktoré sú daňovníkmi podľa zákona o dani z finančných transakcií, a to z dôvodu potreby zabezpečiť spravodlivejšie, hospodárnejšie a administratívne únosnejšie uplatňovanie tejto dane. Navrhovanou úpravou sa z pôsobnosti zákona vypúšťajú fyzické osoby – podnikatelia a súčasne sa zavádza výnimka pre právnické osoby a organizačné zložky zahraničných osôb s nižšou výkonnosťou hospodárskej činnosti. Zdanenie finančných transakcií v súčasnej podobe sa vzťahuje aj na najmenších podnikateľov vrátene fyzických osôb podnikateľov, ktorí sú často jedinými zamestnancami a zároveň správcami vlastnej agendy. Pre túto skupinu subjektov znamená zavedenie transakčnej dane nielen dodatočné finančné náklady, ale aj výraznú administratívnu záťaž spojenú s vedením transakčného účtu, odvodom dane a dokumentačnými povinnosťami. Tieto povinnosti môžu mať v prípade malých subjektov neprimeraný dopad na ich ekonomickú stabilitu a v niektorých prípadoch môžu viezť až k ukončeniu podnikania z dôvodu kumulácie nákladových faktorov. Pre právnické osoby sa ustanovuje hranica zdaniteľných príjmov vo výške 100-tisíc eur ako kritérium pre vymedzenie účasti na zdaňovaní finančných transakcií z hľadiska daňovej výnosnosti a efektívnosti výberu. Právnické osoby, ktoré túto hranicu nepresiahnu, nebudú mať daňovú povinnosť podľa zákona o dani z finančných transakcií, čím sa zníži ich regulačná a odvodová záťaž. Ide spravidla o malé právnické osoby poskytujúce služby bez zamestnancov alebo s minimálnou personálnou kapacitou, ktoré vykazujú nižšiu hospodársku aktivitu a pre ktoré by uplatňovanie transakčnej dane bolo neúmerné v pomere k ich obratu.
Navrhovaná právna úprava reaguje na praktické skúsenosti s aplikáciou zákona o dani z finančných transakcií, ako aj na opakované pripomienky podnikateľskej verejnosti týkajúce sa neúmerného zaťaženia malých subjektov. Zavedenie výnimiek pre právnické osoby podľa výšky príjmov za bezprostredne predchádzajúce zdaňovacie obdobie a vypustenie fyzických osôb – podnikateľov zo zákona umožní zachovať výber dane vo vzťahu k hospodársky aktívnejším subjektom, zatiaľ čo subjekty s obmedzeným obratom budú odbremenené od povinnosti, ktorých administratívna finančná náročnosť môže byť v nepomere k ich ekonomickej sile. Návrh zákona zakotvuje mechanizmus preverovanie splnenia podmienky výšky príjmov. Z aplikačného hľadiska návrh reflektuje aj situácie, keď daňový subjekt podá daňové priznanie k dani z príjmov po uplynutí zákonnej lehoty.
Ďakujem, skončila som.
|
52.
Ďakujem, pán poslanec. Podľa vašich slov by Slovensko malo totálne padnúť na kolená, len aby nás militantný nemecký Merz, alebo francúzsky Macron, alebo skorumpovaná Leyenová poklepali po pleci. My sme úplne iného názoru a musíme a myslíme si, že musíme hľadieť hlavne na nás a na naše hospodárske záujmy, a aby sa naši občania mali dobre.
|
32.
No, ak tu niekto zastrašuje, tak ste to len a len vy progresívci. Slovensko pozná také príslovie, podľa seba súdim teba. Tvrdili ste vo svojom príspevku, pán Vančo, že chceme týmto zákonom vyhadzovať ľudí z práce, takže takto je to asi v tom vašom svete, ktorý žijete. Máte plné ústa demokracie a slobody, ale občania Slovenska si veľmi dobre pamätajú, keď tu vládli, keď tu vládli Matovič, vlády Matoviča, Hegera a progresívneho Ódora. Pamätájú si túto hrôzovládu z rokov 2020 – ´23, kedy sa ľuďom zatvárali ústa, vypínali sa weby, dokonca pod hrozbou nejakého trestného stíhania sa im bránilo alebo zakazovalo, že čo si majú myslieť. Takže, pán Vančo, určite ak niečo hovoríte, dávajte pozor, aby ste to nehovorili zo svojho sveta na úkor niekoho iného. My takto nemyslíme ako vy.
|
283.
No, pán poslanec Vančo mi síce dal otázku, ale potom zdrhol, ale ja mu teda na ňu aj tak odpoviem.
Pán poslanec Vančo, tak ako aj celá opozícia ukázala, ukázal v priamom prenose, ako manipuluje, klame a dezinformuje. Vložil mi do úst niečo, čo som vôbec nepovedala. Ja som nepovedala, že sa absolútne nijako to nedotkne mimovládnych organizácií, ktoré sú verejnoprospešné, záujmové, charitatívne, ja som povedala, že nič iné táto opozícia rok nerobí, len ich straší, čo strašné sa im stane, a pritom teda budú musieť akurát vyplniť jednu tabuľku. A ďalej som povedala, že, on teda tvrdil, že on vie, čo teda ako robiť, tak ja mu to zopakujem. Ak by ste za ten rok navrhli týmto politickým mimovládkam, aby sa dobrovoľne stransparentnili a ukázali, odkiaľ majú financie, odkiaľ ich berú, kam ich dávajú, kto za nimi stojí, nemusel sa dnes prijímať tento zákon. Takže takto, a buďte taký dobrý a neklamte a nevkladajte mi do úst to, čo som nepovedala. Ale teda znovu zopakujem, ukázali ste v priamom prenose, že vaším nástrojom nie je nič iné, len klamstvo, manipulácia, dezinformácie.
|
261.
Ďakujem.
Pán poslanec, celým vaším príspevkom sa nieslo nič iné, len strašenie verejnoprospešných a záujmových mimovládok, čo celá opozícia vlastne robíte už celý rok, čo je tento zákon predložený. Neprišli ste s jedným jediným konštruktívnym návrhom ako teda stransparentniť politické mimovládky, po čom verejnosť skutočne volá a volá už dlhé roky a chce vidieť, odkiaľ sú financované, čo je v nich financované a aké záujmy vlastne, koho záujmy zastupujú. Naopak schovávate sa zbabelo za tieto charitatívne, kultúrne, záujmové, rôzne záhradkárske, čo je úplne otrasné, aj za tie, ktoré poskytujú tú poslednú pomoc, ešte aj za tie. Je to hnusné a bolo by veľmi dobré, keby ste dobrovoľne vyzvali tieto vaše politické mimovládky, nech ukážu, nech sa stransparentnia a nebude sa musieť prijímať žiadny zákon.
|
193.
No, pani Kolíková, ani sama neveríte tomu, čo ste tuná hovorili, ale jedno ste mali všetci spoločné doteraz aj vo vašom vystúpení, a to je strach. Strach z toho, čo by sa asi verejnosť tak mohla dozvedieť po schválení tohto zákona a po jeho účinnosti. A či náhodou by sme sa nedozvedeli aj to, či nie sú nejaké prepojenia týchto politických mimovládok aj na niektorých politikov opozície. Spomeňme si napríklad na slová Micha... Šimečku staršieho, že nič by nedosiahli, pokiaľ by nedostali peniaze od Sorosa. Čiže absolútne sa priznal k tomu, že financie od Sorosa chodili a tým, ako bola aj pripravená, pripravený projekt pre Sorosovu Nadáciu otvorenej spoločnosti, ktorá dostala peniaze z ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny za minulej vlády, napovedá, že v týchto krokoch pokračujete ďalej.
Takže za Slovenskú národnú stranu môžem povedať toľko, že je najvyšší čas, aby bol tento zákon pristúpený, aby bol tento zákon schválený.
Ešte by som chcela povedať, že je mi naozaj zle z toho, keď vidím, ako sa stále zaštiťujete verejnoprospešnými mimovládkami, tými, ktorí skutočne robia dobro pre túto spoločnosť. Môžete si byť istí, že tieto si veľmi vážime a určite nebudú postihnuté nijakým spôsobom týmto zákonom, len možno tým, že sa im ujde viac peňazí, keď sa zistí, na aké veci chodili tým politickým... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
|
46.
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci predkladám návrh zákona poslancov Romana Michelka, Andreja Danka a Dagmar Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je úprava legislatívneho rámca pre odpis budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní a s nimi spojené služby. Úprava možnosti odpisu budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby, je krokom k zatraktívneniu podnikateľského prostredia v sektore cestovného ruchu a k zvýšeniu investícií do majetku. Investície do hmotného majetku v podobe budov sa stanú pre podnikateľské subjekty návratnejšie a teda aj finančne atraktívnejšie. V prípade mnohých budov používaných na podnikateľské účely v sektore cestovného ruchu už hovoríme o nahromadenom investičnom dlhu.
Hlavným cieľom tohto opatrenia má byť podpora a obnova existujúcich budov, ktorým, ako som hovorila, sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní, predovšetkým hotely, nocľahárne, ubytovne a iné zariadenia. Navrhovanou úpravou úhrn technického zhodnotenia a opráv sa bude považovať za iný majetok, ak úhrn technického zhodnotenia bude minimálne 10 % z obstarávacej ceny. Takýto úhrn technického zhodnotenia a opráv bude odpisovaný samostatne, oddelené od budovy a bude zaradený do odpisovej skupiny dva s dobou odpisovania šesť rokov. Za iný majetok sa bude považovať aj technické zhodnotenie vykonaných nájomcom na prenajatej budove na základe písomného súhlasu prenajímateľa. Samozrejme, ak nie sú uhradené prenajímateľom nájomcovi.
Rovnaká právna úprava sa vzťahuje aj na budovy pre šport a športové stavby využívané výlučne na účel výkonu športu. Tu sa zahŕňajú napríklad budovy na halové športy, ako basketbalové ihriská, bazény, telocvične, klziská a tak ďalej, s miestami pre divákov, terasami, sedadlami a miestnosťami pre účastníkov, šatňami, sprchami. Ďalej sú to napríklad športové ihriská pre vonkajšie športy ako je futbal, basketbal, volejbal, ragby, na automobilové, motocyklové a bicyklové preteky, konské dostihy a vodné športy a ostatné športové stavby, kde sa zahŕňajú napríklad golfové ihriská a lanové dráhy. V tomto prípade ak sa rozhodne daňovník odpisovať touto formou, tak sa rovnomerné odpisy znížia zo 40 rokov na 20 rokov.
Prvýkrát sa použije toto príslušné ustanovenie zákona od 1. januára 2025 a bude sa môcť použiť aj na už odpisované budovy, pričom sa už odpísané a uplatnené odpisy nejakým spôsobom nebudú upravovať.
Ďakujem. Skončila som.
|
24.
Ďakujem.
Pán poslanec Hajko, chcela by som poopraviť vaše konštatovanie vo vašom príspevku, že pri rodičovskom dôchodku budú deti postavené pred dilemu, či poukážu 2 % z daní svojmu rodičovi, alebo nejakej mimovládke. Tak by som vám chcela dať do pozornosti, že nebudú postavené pred žiadnu takúto dilemu, lebo budú môcť poukázať 2 % svojej mame, ďalšie 2 % svojmu otcovi a ďalšie 2 % mimovládnej organizácii. Takže v tomto prípade, čo sa týka aj pre mimovládne organizácie, sa vôbec nič nemení.
Ďakujem.
|
16.
No, pán Ledecký zo strany Sloboda a Solidarita, rozčúlili ste sa, že prečo tuná vlastne prejednávame, že sme mali prezidenta právoplatne odsúdeného za daňové podvody a že to vôbec nie je dôležité. No, tak teda verte tomu, že to dôležité je a dokonca je to medzinárodná hanba, že Slovensko malo prezidenta, ktorý je právoplatne odsúdený. Andrej Kiska je dokonca odsúdený recidivista a Slováci majú právo a poslanci majú povinnosť sa vyjadriť k tomu, aké morálne hodnoty má človek, ktorý keď sedel na prezidentskom stolci, rozhodoval o živote Slovákov a o osude Slovenskej republiky. Ale som veľmi rada, že sa stále k nemu hlásite, lebo presne tým potvrdzujete, na akých hodnotách vlastne stojí a stála strana SaS. Všetci si pamätáme, aký vzťah máte k verejným financiám Slovenskej republiky, prepitie baru v Dubaji, to je nič, to hodíme za hlavu a tak ďalej a tak ďalej.
Takže ďakujem všetkým, ktorí podpísali to, aby sa tento bod tuná prejednával. (Potlesk.)
|
115.
Takže ďakujem, vážení kolegovia, za vaše vystúpenia.
Zároveň by som chcela poďakovať aj pánovi Vašečkovi, aj pánovi Horeckému, lebo teda som vyrozumela z vášho príspevku, že je možné ešte ďalej rozprávať o tomto návrhu zákona.
Bolo tuná spomenuté, že zrazu predkladáme tento zákon, čo nie je pravda, lebo tento návrh novely zákona bol normálne zaradený na túto schôdzu a pokiaľ ste si teda dobre prečítali program a materiály, tak ste teda videli, že tento zákon tam je. Mohli ste sa ozvať, mohli sme o tom debatovať dopredu, ale nie je to zrazu.
Chcela by som sa ohradiť voči tomu, čo tuná niekoľkokrát už zaznieva od opozície, že ako si dovoľujeme predkladať poslanecké návrhy. Nuž tak, že je to naša kompetencia, ktorá nám vychádza priamo z ústavy. Tak by som bola veľmi rada, keby ste s týmto prestali a nebrali nám toto právo, ktoré máme.
Ďalej by som chcela ešte upriamiť pozornosť na to, že tu bolo hovorené o tom, že to nie je úplne jasné, tá definícia. Tak priamo v návrhu novely zákona sa píše: "Netradičnou sexuálnou orientáciou je akákoľvek sexuálna orientácia, ktorá sa odchyľuje od vzťahu medzi mužom a ženy v zmysle tradičných hodnôt.2b)
Poznámka pod čiarou: Napríklad článok 41 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky." Myslím si, že je to úplne jasné.
Čo sa týka výšky pokút alebo pokút ako takých, ukladať nejaké povinnosti bez toho, že by bola sankcia, je, myslím si, že úplne zbytočné a neúčinné. O tej výške sa vieme rozprávať, nie je to dané explicitne, že to musí byť 30-tisíc, asi by to muselo ísť už o veľmi vážny priestupok, opakujúci sa priestupok. Ale áno, myslím si, že je to vec, o ktorej teda vieme rozprávať, aby teda naozaj nešlo o likvidáciu škôl, na tomto určite nemáme záujem. Skôr máme záujem, aby sa tieto netradičné sexuálne orientácie ako predmet nejakej výučby nedostávali do škôl.
Pokiaľ má niekto záujem oboznamovať svoje deti aj v tomto zmysle, nech sa páči, nikto mu to neberie, ale mimo škôl a školských zariadení.
Ďakujem.
|
95.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Dagmar Kramplovej, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon).
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť, aby vzdelávací proces na školách a školských zariadeniach bol v súlade so zásadami, normami, ktoré odrážajú kultúrne a etické hodnoty slovenskej spoločnosti a podporoval výchovu k zodpovednému občianstvu, rešpektovaniu biologických a spoločenských daností ako aj ochranu integrity rodinných vzťahov.
Návrh zákona zavádza explicitné vymedzenie pojmu netradičná sexuálna orientácia. Pod týmto pojmom sa rozumie akákoľvek sexuálna orientácia, ktorá sa odchyľuje od tradičného chápania vzťahu medzi mužom a ženou. Tradičné hodnoty, na ktorých je slovenská spoločnosť postavená, uznávajú manželstvo ako jedinečný zväzok muža a ženy, čo je výslovne stanovené aj v čl. 41 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Tento ústavný princíp zdôrazňuje, že rodina založená na manželstve muža a ženy predstavuje základnú bunku spoločnosti a má byť chránená a podporovaná štátom. V kontexte týchto hodnôt je cieľom návrhu zákona chrániť deti a mládež pred vplyvmi, ktoré by mohli byť v rozpore s ústavnými princípmi.
Novela ďalej zavádza prísny zákaz akejkoľvek propagácie, šírenia alebo podpory myšlienok a názorov týkajúcich sa netradičných sexuálnych orientácií a rodových identít v prostredí škôl a školských zariadení. Tento zákaz je navrhnutý tak, aby zabezpečil, že vzdelávací proces nebude slúžiť ako nástroj na šírenie ideológií, ktoré by mohli byť v rozpore s biologickou identitou jednotlivca, čo znamená, že všetky vzdelávacie a výchovné aktivity musia rešpektovať tradičné hodnoty spoločnosti. Zavedenie zákazu propagácie myšlienok týkajúcich sa netradičných sexuálnych orientácií a rodových identít je taktiež reakciou na obavy rodičov a širšej verejnosti, ktorí sa domnievajú, že niektoré obsahy šírené v školách môžu byť nevhodné vzhľadom na vek a vyspelosť detí.
Návrh zákona preto reflektuje na požiadavky rodičov a zákonných zástupcov na ochranu svojich detí pred obsahmi, ktoré považujú za nevhodné alebo škodlivé.
Z uvedených dôvodov je návrh zákona považovaný za žiaduci a v súlade s princípmi právneho štátu, ktorý chráni nielen práva jednotlivcov, ale aj kolektívne hodnoty, ktoré sú základom sociálneho poriadku a identity štátu. Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Ďakujem.
|
28.
Ďakujem, len veľmi kratučko.
Pán poslanec Viskupič, no škoda, že tu nie je, ale teda chcem sa k tomu vyjadriť, čo hovoril. Pripustil, že veľké firmy nebudú mať s týmto naším návrhom problém, ale uviedol, že malým firmám nepomáhame. Voči tomuto tvrdeniu sa chcem ohradiť, lebo bola to práve Slovenská národná strana, ktorá presadila znížené dane pre firmy s obratom do 100-tisíc a bola to práve SaS, ktorá hneď ako prvé, čo urobila, keď vstúpila do vlády, do Matovičovej vlády, tak tieto znížené dane pre firmy do 100-tisíc zrušila. A bola to práve Slovenská národná strana, ktorá aj pri konsolidácii znovu presadila znížené dane pre firmy s obratom do 100-tisíc.
Takže si myslím, že myslíme aj na menšie firmy a verím tomu, že určite s týmto naším návrhom nebudú mať problém. Ďakujem.
|
4.
Pán poslanec, ďakujem za váš príspevok, a zároveň by som chcela poďakovať za to, že ste nespochybnili, že športové aktivity eliminujú vznik civilizačných chorôb a potrebu zvýšiť športovanie detí a mládeže, nakoľko potrebujeme vychovať zdravé deti, zdravú mládež, zdravú budúcu pracujúcu generáciu.
A ešte by som chcela povedať, že my sa prikláňame k takej inej filozofii a prístupu zamestnávateľa k zamestnancom a ak sa zamestnávateľ postará o zamestnanca, zamestnanec, samozrejme, je spokojný, nemá dôvod fluktuovať, čiže je to aj na stabilizáciu zamestnancov nástroj a nakoniec obyčajne aj sa zlepší výkon v práci, čo prináša úžitok pre zamestnávateľa.
Ďakujem.
|
66.
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, predkladám zákon na rokovanie Národnej rady, teda návrh poslancov Milana Garaja, Andreja Danka, Dagmar Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov. Cieľom tohto navrhovaného zákona je zavedenie povinnosti zamestnávateľov poskytovať príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca.
Tento krok je zameraný na podporu zdravého životného štýlu detí a mládeže, ako aj na prevenciu civilizačných ochorení prostredníctvom pravidelnej fyzickej aktivity. Táto povinnosť sa týka zamestnávateľov s viac ako 49 zamestnancami, ktorí sú povinní poskytnúť zamestnancovi príspevok vo výške 55 % oprávnených výdavkov, maximálne však do výšky 275 eur ročne na všetky deti zamestnanca.
Chcem dať do pozornosti, že sa jedná skutočne o dôležitý prístup ku športu a k zdraviu detí.
V prvom rade je to to, čo som už spomenula, je to prevencia pri predchádzaní civilizačných chorôb, ktoré už teda naše deti, ako vidíme, veľmi často trpia stále teda v nižšom a nižšom veku.
Ďalším dôvodom je viac sprístupniť šport pre deti a mládež, a to aj z rodín, ktoré sú menej finančne zabezpečené a môžu si takéto niečo ťažšie dovoliť. V neposlednom rade je to aj snaha o možnosť tým, že zapojíme viacej detí a mládeže do športu, vyhľadávať talenty, ktoré možnože tieto deti sa k športu nevedia dostať a nevidia ten svoj prirodzený talent ukázať. A zároveň niekoľkokrát už v tomto pléne bola komunikovaná potreba zvýšiť počet hodín telesnej výchovy na školách, čo sa stretlo aj s negatívnym prístupom, nakoľko sa argumentovalo, že nie všetky školy majú potrebné možnosti na to, aby takýto zvýšený počet hodín telesnej výchovy mohli na svojej škole aplikovať.
Takže aj tento spôsob by mal napomôcť v tom, aby sme nahradili alebo napomohli nahradiť to, čo im nevedia poskytnúť školy, aby sme im to poskytli v mimoškolskom období.
Ďakujem.
|