56.
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, ako navrhovateľ akceptujem a súhlasím s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom poslanca Ferenčáka k zákonu. Žiadam, aby sa aj o ňom hlasovalo.
Ďakujem.
|
97.
Ďakujem. (Potlesk.) Teraz prečítam pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Garaja k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Andrej Danka, Milana Garaja, Dagmar Kramplovej a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, tlač 446.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Andrej Danka, Milana Garaja, Dagmar Kramplovej a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, tlač 446.
V čl. I bode 12 § 104l ods. 2 sa za slovo "služby" vkladá čiarka a slová "podľa § 79 pred účinnosťou tohto zákona majú oprávnenia a povinnosti stráže prírody do 31. 12. 2026" sa nahrádzajú slovami "ktorí majú oprávnenia a povinnosti člena stráže prírody podľa § 79 v znení účinnom do 31. decembra 2024, majú tieto práva a povinnosti do 31. decembra 2026".
Žiadam o vyňatie 2. bodu z môjho prvého pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu na osobitné hlasovanie.
Súčasne žiadam o vyňatie 5. a 9. bodu spoločnej správy na osobitné hlasovanie.
Ďakujem. Skončil som.
|
95.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, ďakujem za slovo. Mám pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Odôvodnenie: Navrhovanou právnou úpravou sa zosúlaďuje predbežné ustanovenie s návrhom zákona, ako aj so zmenou účinnosti od 1. januára 2025. Teraz ho prečítam.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Garaja k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Andrej Danka, Milana Garaja, Dagmar Kramplovej a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, tlač 446.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Andrej Danka, Milana Garaja, Dagmar Kramplovej a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, tlač 446.
V čl. I bode 12 § 104l ods. 2 sa za slovo "služby" vkladá čiarka a slová "podľa § 79 pred účinnosťou tohto zákona majú oprávnenia a povinnosti stráže prírody do 31. 12. 2026" sa nahrádzajú slovami "ktorí majú oprávnenia a povinnosti člena stráže prírody podľa § 79 v znení účinnom do 31. decembra 2024, majú tieto práva a povinnosti do 31. decembra 2026".
Žiadam o vyňatie 2. bodu z môjho prvého pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu na osobitné hlasovanie.
Súčasne žiadam o vyňatie 5. a 9. bodu spoločnej správy na osobitné hlasovanie.
Ďakujem. Skončil som.
Rád by som opravil, čítal som v tomto pozmeňujúcom návrhu meno pána Rudolfa Huliaka, ale teraz som sa dozvedel, že vlastne vzal svoj návrh späť.
Takže berme to ako bez jeho mena.
|
24.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, predkladám doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Garaja k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, tlač 446.
Poprosím o zastavenie času, prečítam doplňujúci návrh... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Nech sa páči.
Garaj, Milan, poslanec NR SR
Takže ďakujem.
1. V čl. I sa za bod 11 vkladajú nové body 12 až 14, ktoré znejú:
"12. V § 82 ods. 3 tretia veta znie:
"Združenie s právnou subjektivitou, ktorého predmetom činnosti je najmenej jeden rok ochrana prírody a krajiny podľa § 2 ods. 1 a ktoré písomne oznámi svoju účasť v konaní v lehote určenej orgánom ochrany prírody podľa odseku 7, sa považuje za zúčastnenú osobu114)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 114 znie:
"114)§ 15a zákona č. 71/1967 Zb. v znení neskorších predpisov".”
Poznámka pod čiarou k odkazu 113a sa vypúšťa.
13. V § 82 odsek 6 znie:
"(6) Združenie podľa odseku 3 uvedie v písomnom oznámení o účasti v konaní názov združenia, sídlo, identifikačné číslo organizácie, meno a priezvisko osoby oprávnenej konať' v jeho mene. K oznámeniu združenie pripojí stanovy, ktoré preukazujú, že jeho predmetom činnosti je ochrana prírody a krajiny podľa odseku 3.".
14. V § 82 ods. 7 sa slovo "účastníkom” nahrádza slovami „zúčastnenou osobou."."
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
2. V Čl. I bode 12 § 104l ods. 3 sa za slovo "služby" vkladá čiarka a slová „podľa § 79 pred účinnosťou tohto zákona majú oprávnenia a povinnosti stráže prírody do 31.12. 2026” sa nahrádzajú slovami "ktorí majú oprávnenia a povinnosti člena ochrany prírody podľa § 79 v znení účinnom do 31. decembra 2025, majú tieto práva a povinnosti do 31. decembra 2026”.
3. V čl. I 12 bode sa § 104I dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
"(3) Konania začaté a právoplatne neukončené do 31. decembra 2024 sa dokončia podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2024.”
4. V čl. II sa slová "dňom vyhlásenia” nahrádzajú slovami "1. január 2025”.
V tejto súvislosti v čl. I, 12 bode, nadpise § 104l sa slová "dňom vyhlásenia” nahrádzajú slovami "od 1. januára 2025”, v § 1041 (104l) ods. 1 sa slová „pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona” nahrádzajú slovami "do 31. decembra 2024”, v § 104I ods. I sa slová "po nadobudnutí účinnosti tohto zákona" nahrádzajú slovami "od 1. januára 2025”.
Odôvodnenie: Navrhovaná úprava vychádza z potreby obmedziť zneužívanie postavenia účastníka konania zo strany občianskych združení, ktoré často vznikajú účelovo za účelom obštrukcie správnych konaní.
Ďakujem, skončil som.
|
20.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Andreja Danka, Milana Garaja, Dagmar Kramplovej, Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, predkladáme do druhého čítania, a zároveň predkladáme aj doplňujúci návrh.
Doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Garaja k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
Odôvodnenie:
Navrhovaná úprava vychádza z potreby obmedziť zneužívanie postavenia účastníka konania zo strany občianskych združení, ktoré často vznikajú účelovo za účelom obštrukcie správnych konaní.
A prečítam doplňujúci návrh.
1. V čl. 1 sa za bod 11 vkladajú nové body 12 až 14, ktoré znejú:
„12. V § 82 ods. 3 tretia veta znie: „Združenie s právnou subjektivitou, ktorého predmetom činnosti je najmenej jeden rok ochrana prírody a krajiny podľa § 2 ods. 1 a ktoré... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko Andrej, podpredseda NR SR Pán poslanec Garaj, poprosím vás, že uveďte len zákon a potom v rámci otvorenia rozpravy, tam prečítate pozmeňovací návrh, dobre? Teraz ho nečítajte, pozmeňovací.
Takže, prosím, uveďte len zákon.
Garaj, Milan, poslanec NR SR
Predkladáme návrh poslancov Národnej rady do druhého čítania.
Poprosím o otvorenie rozpravy.
|
16.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Garaja, Andreja Danka a Dagmar Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom navrhovaného zákona je zavedenie povinnosti pre zamestnávateľov poskytovať príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca. Tento krok je zameraný na podporu zdravého životného štýlu detí a mládeže, ale aj na prevenciu civilizačných ochorení prostredníctvom pravidelnej fyzickej aktivity. Táto povinnosť sa týka zamestnávateľov s viac ako 49 zamestnancami, ktorí sú povinní poskytnúť zamestnancovi príspevok vo výške 55 % oprávnených výdavkov, maximálne však do výšky 275 eur ročne na všetky deti zamestnanca.
Ďakujem. Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
|
158.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, ja len veľmi krátko. Som starosta štvrté volebné obdobie a mám skúsenosti s obmedzovaním obyvateľstva na vidieku samozvanými pseudoochranármi. Znovu vám opakujem, jeden z hlavných cieľov je odstrániť neprimerane prísne a obmedzujúce zákazy pre obyvateľov vidieka, pre nás. Dôvodom úpravy je zjednodušenie prístupu najmä k nehnuteľnostiam v týchto územiach v súvislosti s výkonom rybárskeho práva, včelárstva a podobne.
A úplne na záver, my chceme otvoriť krajinu pre obyvateľov Slovenska, nie zavádzať platené turnikety na vstup.
K dobrovoľnej stráži len toľko, sú aj dobrí a sú aj takí, ktorí len znepríjemňujú život nám návštevníkom. Ja napríklad som sa pri svojej činnosti stretol s veľa sťažnosťami a s rôznymi kovbojmi, ktorí sa hrali na niečo, čo nie sú.
Veľmi pekne ďakujem.
|
152.
Pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolf Huliak, Andrej Danko, Milan Garaj, Dagmar Kramplová a Adam Lučanský.
Jeden z hlavných cieľov navrhovanej právnej úpravy je odstrániť neprimerane prísne a obmedzujúce zákazy pre obyvateľstvo, odbremenenie orgánov štátnej správy od zbytočnej administratívnej záťaže, ako aj posilnenie práv vlastníkov nehnuteľností v chránených územiach.
V predloženom návrhu zákona sa upravuje jazdenie a státie s motorovými vozidlami v území s II. stupňom ochrany podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov. Dôvodom úpravy je zjednodušenie princípu prístupu najmä k nehnuteľnostiam v týchto územiach, ako aj sprístupnenie územia v súvislosti s výkonom rybárskeho práva, včelárstva a podobne. Za týmto účelom bola zavedená nová možnosť používať motorové vozidlo aj na účelových cestách a prístupových poľných cestách. Ďalej bola upravená zákonná výnimka zo zákazu vjazdu a státia motorovým vozidlom pre vlastníkov, správcov, nájomcov pozemkov alebo správcu vodného toku a to tak, aby sa predmetná výnimka vzťahovala aj na príjazd k takémuto pozemku cez iné pozemky.
Tiež sa stanovuje všeobecné oprávnenie zamestnancov orgánov ochrany prírody jazdiť alebo stáť s motorovým vozidlom v chránených územiach a pohybovať sa mimo vyznačeného turistického chodníka alebo náučného chodníka za hranicami zastavaného územia obce v chránených územiach od III. stupňa ochrany.
Zároveň sa navrhuje zrušenie zákazu v II. stupni ochrany jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo samovyvážacom vozidle na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie, účelovej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy, ktorý je v tomto stupni ochrany prírody nepodstatný, neopodstatnený.
Ďakujem.
|
26.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi ako určenému spravodajcovi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviesť správu výboru k Správe o činnosti verejného ochrancu práv za rok 2023, tlač 222.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 263 z 5. apríla 2024 pridelil predmetnú správu na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny, ktorý zároveň určil za gestorský výbor. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny rokoval o správe 22. apríla 2024 a prijal k nej uznesenie č. 17, v ktorom odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky správu zobrať na vedomie. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorský výbor k danému materiálu rokoval na svojej 15. schôdzi dňa 23. apríla 2004 a uznesením č. 22 schválil správu o výsledku prerokovania daného materiálu vo výbore a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky zobrať predmetnú správu na vedomie. Uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som uviedol správu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a predložil návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré tvorí prílohu tejto správy.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
|
38.
Pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama Lučanského, Milana Garaja, Andreja Danka a Rudolfa Huliaka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon o slobode informáciách, v znení neskorších predpisov.
Cieľom predkladaného návrhu je zavedenie mechanizmu, ktorý umožní povinným osobám efektívnejšie riadiť proces poskytovania informácií a zabezpečiť úhradu nákladov spojených s rozsiahlym vyhľadávaním a sprístupňovaním informácií. Navrhovaná úprava zákona zavádza možnosť povinných osôb požadovať úhradu nákladov spojených s mimoriadne rozsiahlym vyhľadávaním informácií. Povinné osoby budú oprávnené požadovať úhradu nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií, ktoré výrazne zaťažuje ich administratívne kapacity.
Návrh zákona reaguje na dlhotrvajúce problémy vznikajúce v prípadoch, keď sú povinné osoby zahlcované častými alebo nadmernými požiadavkami na sprístupnenie informácií. Povinné osoby sú niekedy konfrontované s požiadavkami, ktoré si vyžadujú mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií, čo výrazne zaťažuje ich administratívne kapacity a zdroje. Tento problém sa stáva obzvlášť závažným v kontexte rastúceho objemu dát a zvyšujúcich sa nárokov na transparentnosť a zodpovednosť verejnej správy.
V súčasnosti zákon č. 211/2000 Z. z. neobsahuje dostatočne špecifikované mechanizmy, ktoré by umožňovali efektívne riadenie nákladov spojených s vyhľadávaním a s poskytovaním informácií.
Koncept možnosti účtovania nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií je navrhnutý tak, aby chránil povinné osoby pred zneužívaním práva na informácie formou žiadostí, ktoré si vyžadujú neprimerane veľké úsilie a čas na spracovanie. Z dôvodu, že nie je možné žiadnym spôsobom kvantifikovať množstvo žiadaných informácií, posúdenie toho, či si predmetná činnosť, žiadosť vyžaduje navrhované opatrenie úhrady nákladov, závisí od konkrétnej povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená.
Navrhovaný legislatívny krok vychádza z pozitívnej českej praxe, kde sa obdobná zákonná úprava premietla do eliminácie zneužívania zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Návrhom sa zabezpečuje udržateľnosť a efektívnosť systému poskytovania informácií, čo je nevyhnutné pre zachovanie kontinuity riadneho fungovania verejnej správy. Zavedenie úhrady nákladov prinesie pozitívne efekty nielen pre povinné osoby, ale aj pre samotných žiadateľov, ktorí budú mať lepší prehľad o nákladoch spojených s ich požiadavkami a budú motivovaní k formulovaniu jasných a konkrétnych žiadostí.
Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, životné prostredie a ani sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Pán predsedajúci, skončil som, ďakujem.
|
10.
Ďakujem za slovo.
Pán Pročko, vás ako poľovníka neberie absolútne nikto vážne, ktorýkoľvek poľovník by vás počúval len päť minút, tak sa musí nad tým len pousmiať. Ste známy svojimi zvláštnymi názormi, hlavne vo svojom vlastnom regióne, ktorý som mal minulý týždeň česť navštíviť.
Vrátim sa k tomu prikrmovaniu, u vás je prikrmovanie len sypanie kukurice, prípadne vo vnadení tých medveďov, vykladanie nejakých živočíšnych nástrah, ale to vôbec nie je pravda. Prikrmovanie je aj kŕmenie senom, ktoré, samozrejme, medveďom vôbec nechutí, vôbec ho nežerú, a týmto prikrmovaním senom vieme zabezpečiť výživu vysokej zveri počas zimného obdobia, vieme ju odviesť od lesných porastov, vieme ju na jar odviesť od poľnohospodárskych kultúr, takže keby sa, sme sa pripravili o túto možnosť, tak tie škody by spôsobené zverou by boli oveľa vyššie. Takže...
Medveď je politická téma, áno, lebo ochrana, s ochranármi sa nedá na túto tému diskutovať. Ó, začalo sa to hlavne úúúú, no, už by som povedal nejaké dve dekády dozadu a stále to pokračuje a vyvrcholilo to za ministrovania pána ministra Budaja, kedy vlastne naši milovaní pseudoochranári spôsobili totálne premnoženie medveďa a dôsledky vidíme teraz, každý týždeň počúvame ich v správach, kedysi sa to úplne zatajovalo, ale dneska, naštastie, už aspoň si vieme priznať, že každý týždeň máme minimálne jeden-dva útoky medveďov. Ďakujem.
|
138.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Viackrát sa spomínali dôvody konfrontácií, rôzne príbehy z hľadiska nezabezpečené kontajnery sú už v tejto dobe marginálne problémy. Medvede k ľuďom láka chov zvierat, včely, ovocné sady, poľnohospodárske plodiny. Problémom je jednoznačne početnosť populácie a jediným riešením je regulačný odstrel. A do budúcnosti riadny manažment populácie, takže naozaj ďakujeme pánovi ministrovi za predložený zákon, ktorý určite zlepší momentálne zúfalý stav.
Ďakujem.
|