Ďakujem veľmi pekne, Mária, najmä za, za tú časť o tom stretávaní sa rodín alebo o tom, akým spôsobom naštrbuje tie rodinné väzby ten výkon väzby a zároveň aj vám, pán ombudsman, že ste aj na túto tému detí a matiek, venovali jej pozornosť. Myslím si, že to je veľmi dôležité, že pracovať s tou rodinou, pretože dobre vieme, že najčastejšie naozaj sa to veľmi dotkne detí, ktoré potom, poviem to, že nesú tento, tento zážitok do celého života, že ich to ovplyvňuje. Čiže myslím si, že to je veľmi, veľmi potrebné, aby sme vytvorili priestor ja pre rodinu a pred detí. Pretože, tak ako si povedala, deti nemôžu za to, že čo, čo sa stalo alebo čo urobil ich, ich rodič a nie je dobré, aby sme ich, poviem, trestali a prenášali to do ich ďalšieho života.
Takže vám ďakujem, aj vám, pán verejný ochranca, aj tebe, Mária, že sa o tejto téme hovorí a že sa jej venuje pozornosť.
Ďakujem.
|
Ďakujem veľmi pekne pani poslankyni Šrobovej. Ja oceňujem, že naozaj tak ako aj ja, ona sa veľmi poctivo a dlho venuje tejto téme a naozaj už sa obraciame na všetky strany a vyzývame všetkých, aby sme sa niekde posunuli a dúfam, že táto iniciatíva bude úspešná. Musím povedať, že ma teší, že sa pridávajú už aj ďalší poslanci, ktorí sa k tejto téme hlásia. Teším sa, že budeme mať hlas pána Radačovského. Viem, že by som nemala na neho reagovať vo faktickej, ale až potom, ale využijem túto príležitosť, takže sa teším, že budeme mať ten hlas a poviem to, že áno, že vy ste tu hovorili o tom, poviem to že výživnom alebo teda prispievaní na výchovu a výživu, ale napríklad aj na to výživné by sme sa mali pozrieť, lebo dobre vieme, že aj to máme, poviem to, že neaktuálne nastavené na súčasnú životnú situáciu. Ale ešte jednu vec chcem povedať, že naozaj my sme tu mali, poviem to taký že prísľub zo strany pána ministra, že príde s tou definíciou, príde s nejakými návrhmi, tak ja veľmi čakám to, že či sa podarí teda vyrokovať nejaké tie eurofondy na pomoc jednorodičovským domácnostiam, ale zároveň chcem povedať, že by som bola veľmi nerada, ako napríklad pri opatrovateľoch sme väčšinu eurofondov, poviem to, že prejedli, ale nenastavili sme systémové riešenie. A že ja by som práve chcela, aby sme pri tých jednorodičoch mali najprv nastavené systémové riešenie a až potom nejaký možno niekedy, poviem to, že takým veľmi lacným spôsobom využívali eurofondy na sanovanie situácie, ktorá nám na Slovensku vznikla. Ďakujem.
|
Ďakujem veľmi pekne. Veľmi správne pán poslanec ste, ste povedali, že sú tu také tie rôzne iniciatívy. Myslím si, že už sme ponúkli eh viacero možností, pretože PS dalo jeden návrh, akým mohla byť tá alebo dva eh jednoročičská domácnosť zadefinovaná. Ja dávam nejaký úplne iný pohľad, že úplne z iného smeru, ale v zásade je to úplne jedno, lebo proste tento návrh musí prísť z ministerstva a mňa mrzí, že tak stále sa opakuje to, že, že je to ťažké zadefinovať tých jednorodičov. No, áno. Môže to byť ťažké, ale myslím si, že my už nemusíme nič vymýšľať, pretože existujú dobré príklady zo zahraničia, ktoré stačí osvojiť si a nemalo by to byť podľa mňa dôvodom na to, že tejto rodine nevieme, týmto rodinám nevieme pomáhať, najmä v dobe, keď sa tu zvyšovali proste dane, všetko išlo hore, poplatky, náklady na život, potraviny išli veľmi hore cenami a jednoducho my, akoby poviem, že prehliadame túto jednu túto skupinu obyvateľstva a na druhej strane ich zaťažujeme novými poplatkami, daňami a zvýšenými cenami. To vieme, hej? Čiže podľa mňa toto by nemal byť jednoducho dôvod toho, že dnes nevieme adekvátne tejto skupine pomôcť. Proste, už to urobme konečne.
|
(Prosím vymazať nadbytočný rámček.)
|
Ďakujem veľmi pekne. Dovoľujem si predložiť návrh, ktorý zavedie definíciu jednorodičovskej domácnosti. Prečo je to dôležité? Ide o poviem to, že zvýšenie a ochranu práv konkrétne tejto skupiny obyvateľstva, ktorá, ktorá nie je, poviem to, že malá. Dnes nám rodičovských, jednorodičovských domácnostiach žije takmer 800 000 ľudí. V súčasnosti, k tomu, aby sme tejto skupine vedeli efektívne pomáhať, brániť to, že v našom našom právnom poriadku nemáme jednorodičovskú domácnosť zadefinovanú a jednoducho nevieme potom nastaviť poviem to, že tie politiky, ktoré by, ktoré by tejto skupine pomáhali. Táto definícia má za cieľ reflektovať súčasnú spoločenskú a najmä ekonomickú situáciu jednorodičov. Dovoľte mi upriamiť pozornosť na to, že rodiny, ktoré, ktoré žijú v jednorodičovskéj domácnosti, tak 50% z nich je, žije na hranici chudoby. Sú rodiny, ktoré žijú z 5,50 na deň. Myslím si, že to, to je proste neúnosné, aby sa rodič dokázal postarať o svoje deti, ak ak mu vychádza, že má 5,50. Čo si dnes za 5,50 reálne môžeme kúpiť? Tento môj návrh reaguje, poviem to na dlhodobé volanie verejnosti po zlepšení podmienok pre jednorodičov, pretože ten počet jednorodičov nám neustále narastá vzhľadom na to aký v akej dobe dobe žijeme. Aj štatistický úrad hovorí o tom, že jednorodičovské domácnosti sú domácnosti, ktoré sú najviac ohrozené, ohrozené chudobou. Musím povedať, že dlhodobo spolupracujem aj s organizáciami, ktoré sa venujú jednorodičom. Koniec koncov, mám aj osobnú skúsenosť a chcem aj poďakovať, pretože už v tomto pléne návrh na takúto definíciu bol, bolo od kolegýň z PS a ja im ďakujem za túto aktivitu, lebo myslím si, že toto by nemala byť, poviem to, že téma politická, ale mala by to byť téma, ktorá nás naozaj všetkých, všetkých spája, lebo sa to týka naozaj obrovského množstva ľudí, ale ale najmä detí. Dnes sa hovorí, že v týchto domácnostiach vyrastá okolo 300 000 detí a myslím si, že pokiaľ necháme tieto rodiny odkázané samé na seba, tak jednoducho sa budú len ďalej hlbšie prepadať a jednoducho aj tie deti budú naozaj veľmi ťažko potom napríklad študovať a ďalej sa vyvíjať a prosperovať, čiže som presvedčená o tom, že ak zasanujeme takéto rodiny, poviem to, že v tom prvom roku, kedy nastane táto kríza v ich živote a to koniec koncov ukazujú aj úspešné projekty, ktoré napríklad organizácie jeden rodič má už odskúšané aj na Slovensku, ale existujú teda aj dáta zo zahraničia, kde program, ktorý sprevádza tieto jednorodičovské domácnosti prvý rok, jeden rok teda dokáže zasanovať tieto rodiny, postaviť na nohy a jednoducho sa opäť vrátia, poviem to, do takého bežného života. Často napríklad tam vstupuje nielen psychologická pomoc, ale aj napríklad kouč, ktorý sa postará o to, aby napríklad tá mamička sa prekvalifikovala a dokázala sa potom zamestnať v nejakom inom segmente, čiže je to celý taký komplex, ale my tento komplex proste nevieme dnes ponúknuť, pretože my nemáme zadefinovanú tú jednorodičovskú domácnosť a toto je to, to o čo sa snažím a vítam to, že už sa na tejto pôde to nehovorí len z tých opozičných lavíc, ale už aj v rámci koalície a teda najmä z ministerstva zaznievajú tie hlasy, že, že niečo urobíme, ale podľa mňa je už nevyhnutné urobiť to, poviem to, že včera bolo neskoro a my sa tu len potácame tým, že je to zatiaľ sľúbené a nevieme sa toho dočkať. Takže ja chcem apelovať na na už na kohokoľvek, dajte nám jednorodičovskú definíciu do zákona, aby sme mohli konečne nastaviť tú pomoc tak, aby bola efektívna, aby sme týmto rodinám pomohli a vytvorili naozaj systém, ktorý zasanuje tých, ktorí nadnes prepadajú do chudoby. Ďakujem veľmi pekne a ďakujem aj za naozaj za všetky iniciatívy, ktoré, ktoré v tejto oblasti vznikli a verím, že aj takou našou spoločnou, spoločným tlakom dospejeme k tomu, že v blízkej dobe budeme mať zadefinovaných jednorodičov a v zákone už nech je to z kohokoľvek návrhu, len nech sa to stane a nech týmto ľuďom a deťom dokážeme efektívne konečne pomáhať. Ďakujem veľmi pekne, skončila som.
|
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Predkladám návrh zákona, ktorý sa, ktorým sa dopĺňa zákon číslo 40 z roku 1964 Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov. Predkladaný návrh sa týka jednorodičovských domácností a to konkrétne definície jednorodičovskej domácnosti. Viac poviem v rozprave, do ktorej sa zároveň hlásim ako prvá. Ďakujem veľmi pekne. Ďakujem. A spravodajcom je pán poslanec Ledecký, nech sa páči, máte slovo.
|
Ďakujem pekne, Vladko, mňa ešte v súvislosti s tou školou napadla jedna vec, ktorú sme tu vlastne nedávno riešili, a to ospravedlnenky, kedy sa vlastne menili, poviem, spôsob, ako sa bude ospravedlňovať vymeškané hodiny, a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my tu vlastne sme riešili to, že...
===== ...hodiny a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické ehm potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my to vlastne sme riešili to, že či sa môžu alebo nemôžu ospravedlňovať, ale napríklad neriešime ten ich základný problémov, to čo k tomu vedie, prečo oni do tej školy, školy nechodia, čiže ďakujem veľmi pekne.
|
Ďakujem pekne, Vladko, mňa ešte v súvislosti s tou školou napadla jedna vec, ktorú sme tu vlastne nedávno riešili, a to ospravedlnenky, kedy sa vlastne menili, poviem, spôsob, ako sa bude ospravedlňovať vymeškané hodiny, a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my tu vlastne sme riešili to, že...
===== ...hodiny a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické ehm potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my to vlastne sme riešili to, že či sa môžu alebo nemôžu ospravedlňovať, ale napríklad neriešime ten ich základný problémov, to čo k tomu vedie, prečo oni do tej školy, školy nechodia, čiže ďakujem veľmi pekne.
|
Ďakujem pekne, Vladko, mňa ešte v súvislosti s tou školou napadla jedna vec, ktorú sme tu vlastne nedávno riešili, a to ospravedlnenky, kedy sa vlastne menili, poviem, spôsob, ako sa bude ospravedlňovať vymeškané hodiny, a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my tu vlastne sme riešili to, že...
===== ...hodiny a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické ehm potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my to vlastne sme riešili to, že či sa môžu alebo nemôžu ospravedlňovať, ale napríklad neriešime ten ich základný problémov, to čo k tomu vedie, prečo oni do tej školy, školy nechodia, čiže ďakujem veľmi pekne.
|
Ďakujem pekne, Vladko, mňa ešte v súvislosti s tou školou napadla jedna vec, ktorú sme tu vlastne nedávno riešili, a to ospravedlnenky, kedy sa vlastne menili, poviem, spôsob, ako sa bude ospravedlňovať vymeškané hodiny, a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my tu vlastne sme riešili to, že...
===== ...hodiny a to je presne jeden z dôvodov, prečo napríklad dievčatá nechodia do školy, pretože si nevedia zabezpečiť základné hygienické ehm potreby. Aj toto je dôvod, prečo nám veľké množstvo žiačok nechodí do školy a my to vlastne sme riešili to, že či sa môžu alebo nemôžu ospravedlňovať, ale napríklad neriešime ten ich základný problémov, to čo k tomu vedie, prečo oni do tej školy, školy nechodia, čiže ďakujem veľmi pekne.
|
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Dnes si vám dovoľujem predložiť návrh zákona, ktorý sa týka drvivej väčšiny žien a dievčat. Ide o zníženú DPH vo výške 5 % na menštruačné pomôcky, ako sú tampóny a vložky. Pokladám tento návrh takmer za nevyhnutnosť vzhľadom na to, že naozaj keď sme sa tu bavili, poviem to, že o nejakých základných veciach, tak tieto pomôcky pre ženy nie sú nejakým, poviem, niečo, čo chcú kupovať nejaký luxus alebo neviem čo, ale sú to nevyhnutnosť a, žiaľ teda, žijeme v dobe, kedy pre mnohé ženy sú tieto pomôcky nedostupné vzhľadom na svoju cenu. A práve tento náš návrh má znížiť DPH na menštruačné pomôcky. Sú, v Slovenskej republike je vlastne, sú tieto pomôcky zdaňované 23-percentnou daňou, čo je aktuálne štvrtá najvyššia DPH na menštruačné pomôcky v Európe. Priemerná sadzba v európskych krajinách je 13 %. Sú štáty, v ktorých je dokonca DPH nulové, teda vôbec sa na ne neuplatňuje.
Musím povedať, že veľmi veľa, najmä poviem to, že z rodín, ktoré sú naozaj v sociálnej núdzi, majú problém, aby si zabezpečili menštruačné pomôcky. Bolo spustených niekoľko projektov v rámci najmä samospráv, či už je to Banskobystrický kraj, teraz sa k tomu pridal Trnavský kraj, ktorí sprístupňujú menštruačné pomôcky na stredných školách, čo je veľmi vítaná aktivita, ale jednoducho je to nepostačujúce.
Tento náš návrh reaguje na potrebu nielen zvýšenia dostupnosti základných hygienických produktov, ale aj sa zameriava na problém takzvanej menštruačnej chudoby, ktorý predstavuje neprimerané finančné zaťaženie najmä pre sociálne slabé skupiny obyvateľstva. Musím povedať, že ja sa tejto téme venujem dlhšiu dobu a je naozaj veľmi zarážajúce, keď počúvate príbehy žien a dievčat, ktoré napríklad kvôli menštruácii nechodia do školy, nenavštevujú školy. Sú to najmä dievčatá z, ktoré sú z marginalizovaných skupín, ale často aj počúvame to, že akým spôsobom si vlastne ženy a dievčatá alternatívne zabezpečujú menštruačné pomôcky. Pre mňa asi najhoršie boli také tie príbehy, kedy ženy hovorili, že používajú, ja neviem, špongiu, nejaký novinový papier a podobné veci.
Myslím si, že v súčasnej dobe, v tomto storočí už toto naozaj nepatrí do života žien a že mali by sme túto situáciu nejakým spôsobom vnímavo riešiť. A preto by som bola veľmi rada, keby vieme aspoň tú dépeháčku na menštruačné pomôcky znížiť na 5 %. Čiže preto vás prosím o podporu tohto môjho návrhu.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som.
|
Ďakujem pekne, pán predseda.
Dovolím si predložiť zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, ktorý má za cieľ stanoviť sadzbu dane z pridanej hodnoty pre menštruačné pomôcky na 5 %, ďalej poviem v rozprave, do ktorej sa aj hlásim ako prvá.
Ďakujem veľmi pekne.
|
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Vážené kolegyne, kolegovia, dnes si vám dovoľujeme predložiť návrh zákona, ktorý by mal zlepšiť situáciu domácich opatrovateľov. Je to zákon, ktorý sa týka peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, a konkrétne ide o predĺženie obdobia vyplácania peňažného príspevku na opatrovanie o ďalšie tri mesiace po úmrtí osoby, ktorá bola opatrovaná.
Aby som to zarámcovala, tak naša legislatíva je nastavená tak, že domáci opatrovateľ, zväčša je to niekto príbuzný, ktorý sa stará o toho, kto takúto pomoc potrebuje, a keď príbuzný zomrie, tak jednoducho opatrovateľ nemá nárok na príspevok v nezamestnanosti. My sme sa snažili, poviem, túto skrivodlivosť riešiť už podobným návrhom. Keďže dobre vieme, že pokiaľ niekto príde o prácu, má nárok na príspevok v nezamestnanosti šesť mesiacov, takže takýto návrh sme tu už mali, ale ja rozumiem, že rozpočet je napnutý a teda neprešiel, tak preto prichádzame, poviem to, že s alternatívou a teda predlžovanie vyplácania tohto peňažného príspevku o ďalšie tri mesiace. Čiže spolu by išlo, o štyri mesiace by bol ešte vyplácaný príspevok na opatrovanie a vlastne by umožnil tým, ktorí, poviem to, sa ocitnú v situácii, kedy nemôžu sa znovu napríklad zamestnať, pretože, samozrejme, zamestnávateľ takýmto ľuďom nedrží pracovné miesto, tak sme im vytvorili priestor na to, aby si prácu mohli nájsť.
Aktuálna právna úprava vypláca peňažný príspevok na opatrovanie len za jeden mesiac po úmrtí, a toto sa naozaj ukazuje aj ako nedostatočné. Na nás sa obracali mnohí domáci opatrovatelia, ktorí by teda ocenili, aby tu existovala nejaká, poviem to, že ochrana, doba, kedy majú nárok na to, aby, poviem, že sa aj vyrovnali s touto situáciou, ktorá často je traumatická, a okrem toho musia často riešiť aj ten, tú finančnú otázku.
Chcem ešte povedať, že jednak je to kompromis voči tomu pôvodnému návrhu, ale chcem zdôrazniť, prečo chceme podporovať domácich opatrovateľov. V kontexte, poviem to, šetrenia verejných finančných zdrojov, pretože pokiaľ nebudeme mať domácich opatrovateľov a nebudú sa v domácom prostredí starať o odkázaných, tak jednoducho tých odkázaných budeme musieť niekam umiestniť. Zväčša sú to zariadenia sociálnych služieb. Dobre vieme, že ich máme málo, nedostatočný počet, navyše starostlivosť v zariadení, pobytovom, alebo, ja neviem, s ambulantnou formou je vždy výrazne drahšia ako starostlivosť, ktorú poskytujú, alebo teda to, čo stojí to štát, keď to robí domáci opatrovateľ.
Čiže máme za to, že tento náš návrh šetrí štátu peniaze, zároveň myslím si, že nebudeme polemizovať o tom, že pokiaľ niekto dostáva starostlivosť v domácom prostredí, tak je to pre neho určite, poviem to, taká podpora aj psychická a preto vidíme, že opatrovanie v domácom prostredí je určite prínosnejšie.
Chcem ešte povedať, že návrh sa nebude týkať poberateľov starobného dôchodku, poistencov v nezamestnanosti, ani poberateľov dávok v nezamestnanosti. Tam ostáva vyplácaný príspevok podľa doterajších pravidiel a pre ostatných opatrovateľov domácich teda navrhujeme predĺženie príspevku naozaj len s tým zámerom, aby im bolo kompenzované to, že nemajú nárok na dávku v nezamestnanosti.
Ďakujem veľmi pekne.
Pán predsedajúci, skončila som.
|
Ďakujem veľmi pekne pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, predkladáme návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Nás návrh sa týka predĺženia obdobia poskytovania peňažného príspevku na opatrovanie o tri mesiace pri domácich opatrovateľoch. Viac poviem v rozprave do ktorej sa hlásim ako prvá. Ďakujem veľmi pekne.
|
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Ja chcem povedať, že podľa mňa celý problém spočíva v tom, že od začiatku sme žiadali vás o zverejnenie tej analýzy alebo je to jedno nejakého proste dokumentu, ale teraz ste to povedal, že to je analýza a nič viac iné sme vlastne nežiadali. Ja plne oceňujem, že áno sme aj spolu komunikovali, aj to bolo všetko korektné, ale to čo tí ľudia jednoducho chcú vedieť, že naozaj to bolo urobené tá analýza, aké sú jej výsledky. Nič iné. Ja som teda sa obrátila na ministerstvo vnútra, životného prostredia, obrany, potom na ten výskumný ústav a odvšadial poviem to, že si ma tak odpinkávali a vždy vlastne zaznela odpoveď, ktorý subjekt alebo ktoré ministerstvo je v tejto veci kompetentné odpovedať, ale jednoducho k tej analýze som sa nedopracovala a toto je ten vlastne problém a jednoducho ľudia to chcú poznať. Ja tu nesedím a nepýtam tú analýzu len preto, lebo vás chcem prenasledovať, ale jednoducho to ľudia, ktorí tam bývajú, chcú vidieť zdokumentované. Od začiatku len toto od vás žiadame, ja nespochybňujem, ako bola urobená, vôbec sa nevyjadrujem k tomu, že čo bolo urobené, čo nebolo urobené, ja celý čas žiadam analýzu a z jedného ministerstva, z druhého vždy dostanem odpoveď, že kto iný, ktorý iný orgán je zodpovedný, ktorý ju má k dispozícii, ale neviem sa k nej dostať. O toto vás žiadam asi tretí alebo štvrtý mesiac a žiadajú to občania. Nie je to preto, že dneska som sa zobudila a jednoducho vás tu chcem prenasledovať. Ďakujem veľmi pekne.
|
Ďakujem veľmi pekne. Ja by som rada, aby ste dokončili, lebo by ma to zaujímalo, ale teda akým spôsobom ministerstvo vplýva, lebo áno, je to z úradu vlády. Ja si úplne nemyslím, že nám to vyrieši tá reforma financovania, navyše sa aj odkladá tá účinnosť a tá doba je posunutá a ten problém je naozaj, poviem to, že akútny. Navyše vy ste sa aj dotkli tých, poviem to, že verejných a neverejných poskytovateľov a teraz dobre vieme, že vlastne bola schválená, poviem to, že tá odmena jednorazová, ktorá sa bude týkať verejných poskytovateľov a už vlastne sa zo strany neverejných kladú otázky a čo my a čo naši zamestnanci? Zamestnanci sa to jednoducho tých riaditeľov pýtajú. Tuná ja to tak vnímam, že sa trošku robí, poviem to, že také dve kategórie zo zamestnancov v sociálnych službách, pretože oni sa všetci starajú o našich ľudí, o ľudí, ktorí, ktorí sú všetci zo Slovenska, a myslím si, že tu by sme mali byť jednotní. Čiže aj toto pokladajú alebo pociťujú ako krivdu.
A, áno, ja rozumiem, že za rok a pol, dva, sa nedá všetko urobiť, ale toto je naozaj, s tým s vami súhlasím, že dlhodobý problém, ktorý akoby sa odkladá a zväčša sa len, poviem to, že z opozície na to poukazuje, že máme tabuľky pod minimálnou mzdou a myslím si, že toto by sme sa mali, na tom naozaj zhodnúť, že toto by tu už nemalo byť, lebo potom na čo máme inštitút minimálnej mzdy, keď máme v tabuľkách uvedené, že sú zamestnanci platení nižšie? Čiže myslím si, že toto by mala byť taká spoločná téma, ktorú, ktorú by sme nejakým spôsobom mali vyriešiť.
Ale budem rada, ak by ste mi ešte dopovedali k tomu, že aké sú teda možnosti a či vidíte nejakú schodnú cestu, aby sa tento problém vyriešil.
Ďakujem veľmi pekne.
|
Ja len chcem poďakovať veľmi pekne za, za odpoveď. Myslím, že sa to bude potom o, opakovať, tak už sa vzdávam potom tých odpovedí. Ďakujem veľmi pekne.
|
Ja som chcela procedurál, pán predsedajúci lebo pri tlači 759 ma vykázalo, že som neprítomná, či nehlasovala, ale ja som sa vôbec neprezentovala, prosím vás.
|
159.
Ďakujem veľmi pekne. Veľmi správne ste, pani poslankyňa, povedali, že vlastne nerozumiete tomu, že prečo, prečo o tejto dávke, pretože naozaj ona je, sa týka veľmi malého počtu a je taká, hovoríme možno, o, celý ten program je nejakých 140 miliónov navyše. Je to vlastne dávka, ktorá je najprísnejšie posudzovaná v štáte a navyše keď sa pozrieme, že koho sa tento problém týka, tak on nie je celoslovenským, napríklad môžeme hovoriť o Košickom kraji, kde máme až okolo 15-tisíc poberateľov, kdežto napríklad v Bratislavskom je to pár stoviek ľudí, osôb. Čiže pokiaľ tu máme, za mňa je to regionálny problém, tak myslím si, že celoplošné riešenia jednoducho fungovať nebudú.
A tiež súhlasím s tým, že hovoriť o tom, že tento návrh príde k, vďaka nemu k znižovaniu nezamestnanosti, no jednoducho problém neobsadených miest je to, že tam, kde máme napríklad týchto ľudí, tak tam nemáme voľné pracovné miesta. Navyše tie pracovné miesta, ktoré, ktoré sú voľné, tak problém je to, že my nemáme na ne kvalifikovaných vlastne pracovníkov a to vlastne týmto zákonom alebo týmto návrhom jednoducho nevyriešime. A keď sa pozrieme, ako to funguje v iných štátoch, tak kľudne sa môžeme z toho poučiť, lebo dobrá prax už existuje a tá hovorí o tom, že je to, treba to riešiť lokálne, regionálne a naozaj treba zapojiť do toho samosprávy, ktoré sú najbližšie k tým ľuďom a potom sa môžeme vyhnúť tomu, že nám budú prepadať napríklad do toho bezdomovectva, ako tu bolo spomenuté.
Ďakujem veľmi pekne.
|
147.
Ďakujem veľmi pekne, aj vám, pán predseda, lebo to bolo naozaj nedôstojné, pani Vaľovú sme ani nepočuli, čo, čo hovorila.
Musím sa pridať k apelu môjho kolegu pána poslanca Ledeckého, mám... (Reakcie z pléna.) Nie, ja som povedala, že to prostredie bolo nedôstojné a že som vás nepočula (reakcia z pléna), no dobre (povedané so smiechom) dobre (reakcia z pléna), dobre.
Teda musím sa vrátiť k apelu môjho poslaneckého kolegu pána Ledeckého. Naozaj tento návrh on veľmi pekne znie ten názov, práca namiesto dávok, doslovne ako na nejaký billboard, ale keď v teréne sa rozprávate najmä so starostami, tak naozaj tá spätná väzba je taká, že tento návrh nie je dobrý.
A vy, pán minister, viete, že keď prichádzate s návrhmi, ktoré sú dobré, my ich aj podporíme, ale tuná jednoducho naozaj tá spätná väzba z obcí je taká, že budeme ľuďom škodiť, budeme naozaj z nich robiť bezdomovcov a preto si neviem predstaviť, že by sme toto opatrenie alebo tento návrh podporili.
Ďakujem veľmi pekne.
|