Ďakujem, pán predsedajúci. Musím povedať kolega, že úplne rozumiem tvojej emócii, tvojej naštvatosti a tvojim dôvodom, prečo si mal taký prejav ako si mal. Pretože včera tu padali odôvodnenia predloženia tohto zákonu, že ide o transparentnosť. A za politické, za politické mimovládky, označujete presne tie mimovládne organizácie, ktoré poukazujú na netransparentnosť vašej vládnej koalície. Ktoré poukazujú na zvláštne majetkové pomery, na korupčné škandály, ktoré upozorňujú na netransparentné verejné obstarávania. Ktoré poukazujú na vaše zlyhania. A vy, preto, potrebujete tieto mimovládky umlčať, a našli ste si nástroj, nástroj na ich šikovanie, na ich kontrolu. A tieto dôvody všetky tu už boli popísané. A týmto všetkým zároveň hľadáte nepriateľov, na ktorých budete môcť hodiť vinu za všetky vaše zlyhania. Ale za zlyhania aj ekonomického charakteru, za to, že naša krajina je v úpadku, za to, že naša krajina nefunguje, nefungujú tu žiadne procesy, ľudia sú sklamaní a odchádzajú. A za to, vy chcete obviniť tie zlé mimovládky. Takže si len hľadáte dôvody ako sa vyviniť zo všetkého, čo tu v tomto štáte zlyháva.
Ďakujem.
|
237.
Ďakujem pekne za slovo.
Zuzana, musím súhlasiť s tvojou otázkou, kedy sa pýtaš, prečo sa tu vlastne my musíme baviť o takomto deštruktívnom a nezmyselnom zákone. Ja som presvedčená, že táto vládna koalícia si vytvára len dymové clony a umelých nepriateľov na to, aby mohla zakryť svoje vlastné zlyhania. My si tu hľadáme nepriateľov v čase, kedy vlastne Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky konštatuje, že naša krajina čelí úpadku. Čelíme rastúcemu dlhu, podnikatelia nám odchádzajú z krajiny, podnikatelia krachujú, ľudia prichádzajú o prácu, o zamestnanie, o plat, prichádzajú o svoje istoty, odchádzajú zo Slovenska, rodí sa nám stále menej detí, budú nám klesať a klesajú reálne príjmy, v rebríčkoch všetkých medzinárodných inštitúcií, uznávaných inštitúcií klesáme vo všetkých oblastiach kvality života na Slovensku. A my tu riešime nejaké mimovládky, ktoré naozaj pomáhajú ľuďom, suplujú štát.
Správne si poznamenala aj to, že kto, alebo si sa spýtala, kto zneužíva legislatívny proces na Slovensku. Sú dokázané a sú počty o tom, že skrátené legislatívne konanie sa nadvyužíva a využíva práve pri tejto vašej vláde, takže tu hovoriť o nejakom zneužívaní systému je naozaj smiešne z vašej strany.
Ja som takisto bola členkou dobrovoľníkov, ktorí pôsobili na Ukrajine, pôsobili na hranici, suplovali štát, suplovali dokonca bezpečnostné zložky tohto štátu, kedy štát bol úplne nemohúci a nevedel sa zariadiť. A viete, kto tam bol? Ja si myslím, že nikto z vás. Boli sme tam my, ktorí sme predstavitelia opozície, a z koalície tam nebol nikto. Boli tam členovia Progresívneho Slovenska, boli tam členovia kresťanských komunít, takže predpokladám, že KDH, ale z vašich ľudí som tam nevidela že nikoho.
|
191.
Ďakujem pekne za slovo.
Ja veľmi súhlasím a podporujem, aby sa tento zákon vrátil do riadneho legislatívneho procesu, ako ste hovorili vy, kolegyňa, a rada by som vysvetlila kolegom z koalície, hlavne zo SMER-u, v čom ste, sú pokrytecké tie tvrdenia, ktoré tu odznievajú, a to je napríklad klamstvo o francúzskom zákone, ktoré, a budem teraz citovať, oficiálnym cieľom francúzskeho zákona, ktorý vy vravíte, že je proti mimovládkam, je boj proti radikalizmu, extrémizmu a separatizmu, najmä náboženskému, najmä po sérií islamistických útokov, ktorým Francúzsko čelilo. Zákon rozšíri právomoci štátu na zatvorenie náboženských organizácií, a teraz mi zhasol telefón, ale, ale v pohode, môžeme sa o tom viacej baviť. Tento zákon obsahuje, že mimovládky musia podpísať zmluvu o rešpekte k republikánskym hodnotám ako je sekularizmus, rovnosť a sloboda. Štát môže zrušiť dotácie alebo rozpustiť organizáciu, ktorá ich porušuje, ale týka sa to len organizácií, ktoré dostávajú verejné peniaze. Je to selektívne a nie všeobecné obmedzenie mimovládnych organizácií. A keď by sme sa bavili o tom, aké sú kľúčové rozdiely v zákone, ktoré má Francúzsko, a v zákonoch, ktoré majú Maďarsko, Bielorusko či Rusko, tak tam ide napríklad o cieľ zákona, kedy je to, ako som už spomínala, boj proti extrémizmu, ochrana sekularizmu vo Francúzsku, ale v Rusku, Maďarsku a Bielorusku je to politické umlčanie kritikov a oslabenie občianskej spoločnosti, a to je to, o čo sa vy snažíte. Pokiaľ ide o financovanie, tak zákon vo Francúzsku sa týka len financovania z verejných zdrojov, ale tu chcete presadiť, aby sa to týkalo aj súkromného a zahraničného financovania, rovnako ako v Rusku, Maďarsku a Bielorusku. Označovanie organizácií. Ako ich označujete vy? Vy ich označujete za zahraničných agentov, extrémistov a protivládny živel... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
161.
Ďakujem za slovo.
Mne tiež naozaj veľmi prekáža, že pán Gašpar odišiel, pretože som chcela reagovať priamo naňho. Musím povedať, že mi bolo najprv do smiechu, keď som počúvala ten prejav pri tých táraninách, ale došlo mi, že tu do smiechu naozaj nič nie je. A chcela som sa spýtať pána Gašpara, či naozaj verí tomu, čo hovorí. Ale na druhej strane rozumiem tomu, že on nemôže hovoriť inak, pretože si zachraňuje v podstate, musím povedať, že svoj zadok. Ale, ale chápem aj to, že to nehovoril nám, on to v podstate priznal, takže v podstate by sme na to ani nemuseli reagovať, pretože to bola šou pre vašich voličov.
Musím povedať, že pán Gašpar aj veľmi zavádzal, keď hovoril, že len chce, aby mimovládky mali také povinnosti, ako majú firmy a obchodné spoločnosti na Slovensku. Toto vôbec nie je pravda. Áno, dá sa dohľadať v registroch hospodárenie týchto firiem, ale nemajú firmy a obchodné spoločnosti absolútne žiadnu povinnosť hlásiť s kým, prečo a ako sa bavia. A pritom narábajú s úplne inými hodnotami ako mimovládky. Tu sa bavíme o nejakých, koľko to povedal pán Gašpar, 5 mil., 10 mil. či milióny, ani neviem, ale tu sa bavíme o množstve informácií, ktoré by firmy mohli zverejňovať, a to napríklad, keď sa bavíme o státisícových zákazkách pre rôzne spriaznené firmy s vládnou koalíciou, ktorých výsledok je naozaj veľmi sporný. Sú to zákazky všelijaké zbieranie dát, všelijaké IT platformy alebo iné záležitosti, ktoré nemajú reálny výsledok. A tam by sa naozaj hodilo kto, ako, prečo a za koľko to dohodol.
A ďalej, mám už len chvíľku, dokonca ani politici v tomto štáte nemajú povinnosti a pritom sú platení z našich daní. Zoberme si len predsedu vlády, ktorý nemusí a nechce zdeklarovať, odkiaľ mal finančné prostriedky na to, že si zakúpil nehnuteľnosť a pritom 30 rokov bol platený len zo štátnych peňazí.
Ďakujem.
|
137.
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo.
Ja musím povedať, že naozaj nevychádzam z údivu, ako dokážete šikanovať organizácie a ľudí, ktorí zachraňujú tento štát. Či už ide o podnikateľov, ktorým hádžete polená pod nohy, alebo ide o mimovládne organizácie, ktoré naozaj suplujú mnohé aktivity, ktoré nedokáže štát zabezpečiť.
Ste sa pýtali, pani kolegyňa, podľa čoho rozdeľujú dobré a zlé mimovládky, tak som presvedčená, že tie zlé mimovládky sú tie, ktoré sú kritickým hlasom tejto vládnej koalície, ktoré sa snažia o to, aby sa dosiahla transparentnosť nakladania s verejnými zdrojmi, ktoré propagujú hodnoty, ktoré má zastávať náš štát, pretože je členom Európskej únie, ako je demokracia, sloboda, ako sú ľudské práva. Takisto som presvedčená, že šikanujú organizácie, ktoré združujú nezávislých ľudí, ktorí vytvárajú silné komunity, ktoré sa nebudú báť byť kritickým hlasom tejto vládnej koalície. My prijímame zákony, ktoré v podstate prijímajú krajiny ako Maďarsko, Rusko, Turecko, Bielorusko, a my týmto smerom naozaj chceme ísť? Ono už im ideme vlastne, keď sa na to pozrieme, ako sme v ekonomickej oblasti, ako padáme, ako je naša krajina v úpadku a vy teraz robíte aj morálny úpadok tejto krajiny, resp. sa oňho snažíte. Ale chcem veriť, že je tu množstvo ľudí, ktorí sa nepoddajú takýmto zákonom, ktoré vy teraz chcete presadzovať. A ja vás chcem vyzvať, aby ste našli v sebe trošku nejakej morálky, ktorú hľadáte asi už rok a pol, alebo ste ju úplne stratili a nezahlasovali za tento zákon.
Ďakujem.
|
Ďakujem pekne za slovo.
Ja len veľmi krátko ako spravodajkyňa chcem podporiť tento návrh, ktorý je veľmi užitočný pre podnikateľov, hlavne v tomto čase, kedy ich bude dusiť transakčná daň, pretože táto vláda nerobí pre podnikateľov že absolútne nič. Urobili sa nejaké malé opatrenia pre podnikateľov, ktorí majú obrat do 100-tisíc eur, ale sú to nesystémové opatrenia, ktoré nepomáhajú celému podnikateľskému stavu. Je veľmi výhodné, ak si podnikateľ môže sám určiť, ako minie zarobené peniaze a keď ich minie na to, aby zveľaďoval svoje podnikanie a teraz naozaj bude mať problém so svojím cash flow v najbližšom období práve kvôli hlúpej transakčnej dani, tak je veľmi dôležité, aby vedeli tieto peniaze použiť na rozvoj podnikania. A chcem ešte zdôrazniť, že naozaj je to win-win situácia aj pre štát, kedy si štát v podstate môže od podnikateľov dostať aj úroky za to, že podnikateľ si tieto peniaze zveľadí vo svojej firme a štát ešte za to dostane peniaze. Takže je to naozaj výborné opatrenie, je to propodnikateľské opatrenie, ktoré je dokonca výhodné aj pre štát.
Ďakujem pekne.
|
Ďakujem pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodkyňu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrh. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a ministerstva hospodárstva. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyne vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor NR SR pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor, Výbor pre vhospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor NR pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
|
Ďakujem pán predsedajúci za slovo, pani kolegyňa ja sa veľmi musím tebe aj ostatným poslancom, ktorí boli tvorcami tohto uznesenia poďakovať. Pretože v týchto časoch, kedy sa množstvo Slovákov hanbí za to, že sú Slovákmi, pretože reprezentanti nášho štátu nevedia deklarovať a nevedia jasne pomenovať, kto je agresor a kto je obeť v tomto konflikte alebo v tejto vojne. Je to o to dôležitejšie prijať takéto uznesenie. Množstvo Slovákov sa naozaj hanbí, a sú to presne tí Slováci, ktorí stáli na hraniciach a pomáhali uzimeným, ustráchaným matkám a deťom a seniorom, a bola som tam v Ubli jedna z prvých takisto. A bolo to hrozné pozerať sa na prestrašených ľudí, šokovaných ľudí, ktorým vybuchovali bomby vedľa, ktorí sa skrývali týždne v Charkove. Týždne sa schovávali v pivniciach, pretože zrazu sa niekto rozhodol, že prekročí hranicu a bude trestať za vymyslené, za vyslovene vymyslené hoaxy obyvateľstvo, civilné obyvateľstvo, matky a deti a bude zabíjať ľudí. Ja si neviem predstaviť, že niekto nemôže podporiť alebo nechce podporiť takéto uznesenie. A myslím, že je nutné sa poučiť z minulosti. Už tu boli prípady, kedy sa nevedel jasne pomenovať agresor a nevedela sa pomenovať obeť a na to doplatila celá Európa a celý svet. A aby sme sa nedočkali znova takéhoto istého, len preto, že vy nechcete uznať to, kto je agresor a kto je obeť a bojíte sa to povedať otvorene. Neviem, či to je nejaký oportunizmus alebo čo od toho očakávate, ale je potrebné jednoznačne určiť, kto je agresor a kto je obeť. Ďakujem pekne.
|
125.
Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia a kolegyne, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňa k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstvo hospodárstva SR. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
|
71.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade d § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrh zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v prvom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokoval Výbor NR SR pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor NR pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
|
45.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Ďakujem aj pani ministerke za obšírny výklad zákona o dani z finančných transakcií.
Ja by som sa vrátila ale k tomu článku, z ktorého sme vychádzali pri našej otázke. Tam ste vyjadrili podporu štátu pri ochrane sakrálnych kultúrnych pamiatok a prisľúbili ste kompenzácie cirkvám pri transakčnej dani. Teraz vlastne vaša odpoveď odporuje trošku tomuto článku a zároveň ste aj vyjadrili ochotu spolupracovať s ministerstvom financií pri hľadaní riešení na možné kompenzácie, resp. hľadať riešenia, ako odškodniť tieto cirkvi od výdavkov na daň z finančných transakcií, tak preto sa chcem spýtať, či mali ste na mysli konkrétne opatrenia, ktoré by mohli cirkvám pomôcť znášať túto transakčnú daň.
Ďakujem.
|
107.
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Kolega, vy ste hovorili o strihaní pásky vo svojom prejave a myslím si, že to je celkom legitímny argument a celkom pochopiteľný argument, keď sa hovorí o predvolebnom boji. Ale čo mňa skutočne zaráža, mňa zaráža tá rýchlosť, akou sa chce prijať tento zákon v tak rýchlom skrátenom legislatívnom konaní, že dokonca ráno po ôsmej hodine nám úradníčka z ministerstva povie úplne iný údaj a to údaj o tom počte nebytových jednotiek, ktoré sa majú premeniť na byty, ktoré mali byť 100 za katastrálne územie, a vzápätí na hospodárskom výbore sa dozvieme, že je tam pozmeňovák a už tých bytových jednotiek je 250. Takže je to o samosprávach, úplne bez samospráv a samosprávy majú veľké obavy z toho, čo ich čaká, pretože sa to vôbec neprediskutovalo so samosprávami. Samosprávy majú veľké obavy, ako zabezpečia občiansku vybavenosť, ako zabezpečia nejaký štandard, ako zabezpečia infraštruktúru v okolí takýchto bývalých kancelárskych budov.
Takže, pán minister, ja by som sa možnože naozaj veľmi rada opýtala, či sa nedalo aspoň tých sedem dní skráteného pripomienkového konania nájsť na to, aby ste to prediskutovali so samosprávami. Pán minister, ja vám dávam otázku, prepáčte, a ja by som veľmi rada chcela dostať odpoveď na toto, pretože je to veľmi zvláštne, že ani sedem dní to nemohlo počkať na to, aby ste prediskutovali tieto veci so samosprávami, aby ste mohli možnože vylepšiť zákon, a potom by sme nedávali zase nejaké prílepky možnože o týždeň, o dva alebo o mesiac, keď budeme zasadať.
Takže toto je naozaj to, čo mňa najviac trápi, trápia ma samosprávy a to, aký majú k tomu postoj, lebo odmietajú tento zákon.
Ďakujem.
|
16.
Ďakujem veľmi pekne kolegom za reakcie a teraz ich len tak veľmi zhrniem, aj keď vyzdvihnem možno reakciu pani Kalmárovej, ktorá poukázala na naozaj zaujímavý paradox, že my chceme pomáhať vládnej koalícii v ich preferenciách volebných, pretože vidíme, ako im začínajú klesať, keďže zaviedli hlúpu transakčnú daň, ktorá bude ľudí ožobračovať. A my naozaj tu sa chceme postaviť a stojíme za ľuďmi, aby ich táto transakčná daň nedala úplne dole a chceme pomôcť koalícii túto hlúpu daň odstrániť a aby zahlasovali za ňu teraz v pozmeňovacom návrhu.
My cestujeme po Slovensku a už to tu bolo spomínané, že ľudia tu nechcú zostávať a táto transakčná daň je len čerešničkou na torte. Viete, ak sedíte v Spišskej Novej Vsi za jedným stolom s dvadsiatimi podnikateľmi a rozprávate sa s nimi a pýtate sa, že ako sa im darí, a všetci do jedného vám povedia, že oni nemajú tie svoje rodinné firmy komu posunúť, komu predať, nie predať, myslím fyzicky, ale odovzdať, lebo všetky ich deti žijú v zahraničí. A to o niečom svedčí. Svedčí to o tom, že tu sa ľudia necítia dobre, nemajú tu podmienky a keď by sme sa rozprávali napríklad o financovaní samospráv, tak nemajú samosprávy dostatok peňazí a zabíjame ich aj touto transakčnou daňou.
Transakčná daň je naozaj čerešničkou na torte tejto konsolidácie. Absurdita, ktorej ľudia doteraz nerozumeli, ale už vyše týždňa im cvakajú esemesky, vidia to na svojich výpisoch z účtu, že každá jedna transakcia, aj transakcia medzi vlastnými účtami im spôsobuje to, že im beriete peniaze z peňaženiek. Má to veľký dopad na zamestnanosť, na ceny, na ekonomický rast a naozaj budúcnosť Slovenska v tomto prípade je až ohrozená, pretože dusíte vlastných slovenských podnikateľov a to enormne, ale zároveň sa neprilákajú žiadni zahraniční investori do našej krajiny. A v týchto časoch, ťažkých časoch... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
2.
Prajem príjemné popoludnie.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne a kolegovia z Progresívneho Slovenska (povedané s pobavením), nemáme tu opozičných pos... či vlastne ani ostatných opozičných ani koaličných poslancov, jedného, á, prepáčte, pán Pročko, prepáčte.
Dobre, dnes tu rokujeme o návrhu zákona, ktorý má mestám a obciam pomôcť zvládnuť finančne náročné obdobie a má im prisúdiť nejaké preddavky. Samosprávy potrebujú tieto preddavky, aby prežili výpadky príjmov, ktoré nezapríčinili ony sami, ale dôsledky nesystematicky nastaveného financovania obcí, jeho poddimenzovania, a zároveň zbabranej konsolidácie. Položme si teda zásadnú otázku, prečo sa vôbec dostávame do situácie, že samosprávy potrebujú takéto preddavky? Ako je nastavený systém financovania samospráv, že nie sú schopné samy zvládať svoju bežnú agendu bez preddavkov a často aj dodatočnej pomoci? Tých príčin je viacero, ale jedno je neprehliadnuteľné, obce a mestá na Slovensku nemajú dostatok finančných prostriedkov na svoje fungovanie a zavedením transakčnej dane sme obciam a mestám nijako nepomohli, naopak, zhoršujeme ich situáciu.
Obce a mestá síce nemajú povinnosť platiť daň z transakčných financií, z finančných transakcií, ale mestské podniky, prostredníctvom ktorých poskytujú mestá a obce verejné služby, túto povinnosť majú. Sú to dopravné podniky, regionálne správy ciest, lesné podniky či technické služby, a dokonca aj sociálne podniky.
Presne niečo vyše týždňa platíme transakčnú daň, ktorú bude štát vyberať až na výnimky z každého jedného výdavku a vlastne záporného pohybu na bankovom účte aj mestských a obecných podnikov. Títo všetci platia štátu za to, že nakupujú materiál, platia mzdy svojim zamestnancom či používajú telefón. Ale to nie je všetko, transakčnú daň firmy, obecné podniky, mestské podniky platia dokonca aj z prevodov z jedného svojho účtu na iný pokiaľ je v inej banke alebo, čo je najhoršie, zo splátky úverov. Za celý čas, odkedy sa hovorí o transakčnej dani, čo je približne polroka, sa nenašiel žiadny odborník, ktorý by pochválil transakčnú daň a videl ju ako záchranu štátneho rozpočtu a úžasný nástroj konsolidácie, okrem ministra financií. A to znamená, že niekde bude chyba a je mi veľmi ľúto, že minister financií tu chýba, pretože viac-menej jemu adresujem tento, tento svoj príhovor.
A kde tá chyba je, napísal aj minulý týždeň vo svojej správe Najvyšší kontrolný úrad. Viete, ako by sa dala táto správa nazvať? Výročná správa o úpadku Slovenska. Podľa Najvyššieho kontrolného úradu chýbajú jasne definované strategické ciele v štátnych inštitúciách a presne to je aj obraz prístupu k financovaniu samospráv, ktorý reprezentuje pán minister. Obce a mestá nemajú dostatok financií ani na svoj chod. My teraz tuná budeme schvaľovať preddavok, ktorý im len umožní uhrádzať základné výdavky, aby prežili. Kde sú investície do zanedbanej infraštruktúry, do vodovodov, kanalizácií, ciest, chodníkov, zatepľovania budov a mohla by som vymenovať oveľa viac funkcií, ktoré musia plniť mestá a obce. Toto všetko sa robí z eurofondov a hlavne v malých obciach a mestách. Bez európskych peňazí naše mestá a obce by sa úplne rozpadli. Preto som presvedčená, že vyplácanie preddavku je len nesystematický krok, ktorý nateraz síce hasí požiar v pokladniciach obcí a miest, ale ten ohník tu bude tlieť a transakčná daň, ako aj zbabraná konsolidácia je len odsúvanie problému financovania samospráv a je olejom, ktorý spôsobí požiar, po ktorom zostane v pokladniciach obcí a miest len spúšť, tak ako v celej krajine po takomto šafárení, aké tu predvádzate.
Keď som sa v rozprave v prvom čítaní spýtala ministra Kamenického, či uvažujú na ministerstve financií nad reformou financovania obcí, tak mi odpovedal, že vôbec, lebo že daň z príjmov fyzických osôb je tou najstabilnejšou daňou. Musím vám povedať, že som presvedčená o opaku a dnes sme tu o tom rozprávali, pretože daň z príjmov fyzických osôb je, naopak, vystavovaná mnohým populistickým opatreniam, ktoré sa tu už predvádzali.
A čo bolo ešte horšie, dozvedela som sa od ministra aj to, že sa máme my pýtať samospráv a že ani tie sa nevedia dohodnúť, ako majú byť samé financované. Máme sa naozaj pýtať tritisíc, takmer tritisíc starostov a primátorov miest, že ako chcú, aby sa financovali ich samosprávy? A keď sa dohodnú, že chcú napríklad celý výnos z DPH alebo nejaké k tomu percentá z fyzických osôb, z dane z fyzických osôb alebo z právnických osôb, tak povieme, že dobre, lebo sa takto primátori a starostovia dohodli? Ja som presvedčená, môžte si, pán minister, zobrať aj vy z toho niečo do svojho rezortu zdravotníctva, že takto sa nerobia stratégie a politiky. Takto sa, takto nemal by rozprávať minister financií, ktorému záleží na budúcnosti Slovenska. Takto rozpráva len minister, ktorý nechá zaviesť hlúpu transakčnú daň, transakčnú daň, ktorá dusí podnikateľov, mestá a obce a zvyšuje ceny. Daň, kvôli ktorej každý desiaty podnikateľ zvažuje svoj odchod zo Slovenska alebo ukončiť podnikanie a až polovica firiem prehlásila, že bude šetriť na svojom rozvoji, na mzdách a na počte zamestnancov. A toto je veľmi zlá správa pre Slovensko, je to veľmi zlá správa pre regióny, kde aj odchod jedného jediného zamestnávateľa môže ohrozovať mnohé rodiny.
To, čo som uviedla, je aj dôvodom, prečo budem teraz citovať správu Najvyššieho kontrolného úradu, pretože moja správa potvrdzu... či vlastne táto správa potvrdzuje moje slová. Kontroly zrealizované v minulom roku, teda v roku 2024, v štátnych inštitúciách opäť potvrdili absenciu jasne definovaných strategických cieľov, merateľných údajov a ich pravidelného vyhodnocovania. Správa verejných zdrojov a dosiahnutie cieľov verejných politík sa tak stále viac zakladá na improvizácii než na efektívne nastavených transparentných procesoch. Kontrolóri NKÚ v roku 2024 pri každej tretej kontrole zaznamenali chaos a nejednotnosť v strategickom a investičnom plánovaní. V riadení verejných politík chýba udržateľnosť a dominuje nesystematický prístup. Štát čelí vážnym problémom najmä pri prierezových politikách a projektoch, ktoré si vyžadujú spoluprácu viacerých rezortov. Opatrenia sa prijímajú až v prípade, keď vzniknú problémy, namiesto toho, aby sa im predchádzalo správne nastavenou stratégiou. Na Slovensku sa vytvára kultúra nezodpovednosti, kde politici a úradníci necítia zodpovednosť za dlhodobé záväzky.
Ak sú si vedomí, že za svoje rozhodnutia nebudú niesť zodpovednosť, môžu dávať prednosť osobitným záujmom pred záujmom verejným.
Na základe týchto výsledkov kontroly z roku 2024 Najvyšší kontrolný úrad konštatoval, že Slovensko čelí úpadku. Táto správa dokonale vystihuje a úplne presne popisuje, kde sa naša krajina nachádza a kam speje. A speje k úpadku. Ak tomu má pomáhať neskutočne hlúpa transakčná daň, ktorá každý deň ukrajuje podnikateľom z ich účtov peniaze, ktoré mohli použiť na rozvoj svojej firmy, na zvyšovanie konkurencieschopnosti a v konečnom dôsledku na vyššie dane v budúcnosti, ktoré náš štát potrebuje, tak by ste nekonali inak. Miesto toho, aby ste pomáhali podnikateľom, prichádza demotivácia, ich frustrácia, chuť skončiť s podnikaním alebo odísť zo Slovenska. A ja im rozumiem. Keď sa podnikateľ pozrie v týchto dňoch na svoj bankový účet, tak má chuť plakať.
Milí kolegovia, takto vyzerá podpora domácich podnikateľov a regiónov, akú sľubovala vláda vo svojom programovom vyhlásení. Miesto vytvárania príležitostí pre rozvoj a ekonomický rast našich slovenských podnikov a živnostníkov, miest a obcí prichádza trest a zvýhodňovanie zahraničných firiem. Ja sa teraz pýtam, kde ste tí politici, ktorí sa bijete do hrude, tárate o sebestačnosti Slovenska a všade rozprávate o hrdom Slovensku. Čo teraz robíte alebo čo ste urobili? Ja vám odpoviem, schválili ste hlúpu transakčnú daň, ktorou slovenských podnikateľov dusíte a vyháňate zo Slovenska.
A ďalej sa pýtam, čo užitočné a systematické robíte vo vláde pre naše obce, mestá, pre slovenských podnikateľov. Čo ste urobili pre podnikateľov, ktorí zamestnávajú ľudí v Rožňave, v Čadci či Veľkých Kapušanoch? A čo robíte pre mestá, aby ľudia chceli žiť na Slovensku? Zas vám musím odpovedať. Naparili ste im hlúpu transakčnú daň. Ak by ste chceli trestať podnikateľov, obce a mestá a najviac občanov Slovenska, nevyzeralo by to inak. Vy viete o tom, že transakčnú daň zaplatí aj začínajúci podnikateľ a to zo všetkých nákladov, aj keď len rozbieha svoj biznis a nezarobil ešte ani jedno euro? Rovnako ju zaplatí mestský obecný podnik, ktorý hlavne pre mesto zabezpečuje verejné služby. Zaplatí ju aj dokonca farmár, na ktorého dopadnú tvrdou rukou opatrenia kvôli slintačke a krívačke a prichádza o tržby. Dokonca aj ten, ktorý musel celé svoje stádo zlikvidovať. A čo je najhoršie, v konečnom dôsledku transakčnú daň zaplatí občan, ktorý si chce kúpiť slovenské výrobky.
Transakčná daň, a na tom sa zhodnú všetci slovenskí aj svetoví odborníci, je hlúpy a nepremyslený krok, ktorý poškodzuje ekonomiku, naše obce a mestá a ožobračuje ľudí. Doslova ťahá naše Slovensko k úpadku, a preto je treba čo najskôr zrušiť. Preto vás chcem požiadať, aby ste hlasovali za náš pozmeňujúci návrh a zrušili čo najskôr transakčnú daň, ktorá škodí Slovensku.
Ďakujem. (Potlesk.)
|
105.
Ďakujem ti. kolega, že si na príklade nášho hlavného mesta Bratislavy jasne ukázal, že príjmy samospráv nie sú tak stabilné, keď sú závislé na dani z príjmu fyzických osôb, ako to tvrdil minister Kamenický. Poukázal si na to, ako populistické opatrenia v minulosti dokázali znížiť túto daň z príjmov fyzických osôb ako napríklad daňový bonus, a preto my sa tu teraz musím baviť o preddavkoch, ktoré musia byť obciam a mestám vyplácané v mesiaci máj.
To však nie je všetko, pretože ďalším opatrením, ktoré je veľmi hlúpe, je transakčná daň, na ktorú doplatia všetci občania a hlavne firmy na Slovensku. A ako budú tieto firmy vlastne vykrývať tie svoje výdavky, ktoré im táto transakčná daň spôsobí? Budú ich vykrývať tým, že budú prepúšťať svojich zamestnancov, budú znižovať mzdy, čo spôsobí ďalší výkyv v príjme z daní z fyzických osôb a obce a mestá nebudú mať dostatok financií na to, aby pokryli svoje výdavky.
A ďalej si spomínal aj to, že existujú obecné podniky, ktoré budú musieť platiť túto transakčnú daň. Sú to obecné podniky, ktoré poskytujú verejné služby svojim občanom a búdu tieto verejné služby môcť poskytovať v menšej miere a menej kvalitne, pretože na nich doľahne hlúpa transakčná daň. Dostávame sa do zacyklenia v tejto spoločnosti, kedy naozaj sa roztáča špirála nedostatočných príjmov na všetkých úrovniach celej spoločnosti.
|
81.
Ďakujem za slovo. Som veľmi rada, kolega, že si rozprával o nesystematickom kroku, akým je vyplácanie preddavkov mestám a obciam na Slovensku, pretože tieto preddavky len hasia požiar, ktorý momentálne je v obciach a v mestách v ich pokladniciach, ale ten ohník nám bude tlieť. Bude nám tlieť a transakčná daň, ako aj zbabraná konsolidácia bude iba olejom do ohňa, ktorý nám vybuchne nasledujúce roky. A preto som presvedčená, že my sa tu nemáme baviť len o preddavkoch, ale máme sa baviť o reforme financovania obcí a miest. A toto je naozaj dôležitá téma, ktorá sa odsúva. A nie je to žiadne systematické riešenie, že znova tu máme len preddavky len kvôli tomu, že sú zle nastavené výbery daní z fyzických osôb a zle nastavený, ani nie, to nie je mix, lebo vlastne sú obce a mestá závislé len na dani z príjmov fyzických osôb, je nutné urobiť nejaký daňový mix a zmeniť financovanie miest a obcí, ktoré naozaj nemajú dostatok finančných prostriedkov. A to, čo im štát dáva to slúži len na to, aby mohli svietiť.
My máme investičný dlh, o ktorom si tak isto rozprával. Obce a mestá nevedia nič spraviť bez európskych peňazí a bez fondov. Sú závislé na európskych peniazoch, ktoré vieme, že vďaka globálnym krízam už nemusia prúdiť v takom veľkom množstve na Slovensko a tieto obce a mestá budú musieť nejakým spôsobom fungovať a vedieť udržať občanov tu na na Slovensku. Pretože to záleží na podmienkach mestách a obciach, či tí občania tu budú chcieť žiť. A keď samosprávy len živoria a nemajú finančné prostriedky na to, aby vedeli vytvoriť podmienky pre svojich občanov, tí občania tu zostávať nebudú. Ďalej bude klesať daň z príjmov fyzických osôb a budeme v jednom začarovanom kruhu, a bude sa tu na Slovensku zle žiť.
A preto sa vrátim znova k transakčnej dani. Je to zlé a nesystémové riešenie, ktoré robí mestá a obce zase chudobnejšími. Ďakujem.
|
71.
Ďakujem za slovo. Rovnako chcem vydvihnúť ten širší kontext, ktorý spomínal môj kolega. Škoda, že odišiel a veľká škoda, že tu nie je minister Kamenický, ktorý spomínal, že výber dane z príjmu fyzických osôb je tou najstabilnejšou daňou, pretože práve teraz mu kolega Štefunko vysvetlil, že to tak nie je. Pretože veľký vplyv na to, že daň z príjmu fyzických osôb môže v budúcnosti klesať, majú práve globálne krízy, vojna, ktorú spôsobil prezident Trump, obľúbenec vašej koalície, tak má veľký dosah práve na to, že daň z príjmu fyzických osôb bude klesať, tým pádom budú klesať príjmy samospráv, obcí a miest na Slovensku. A vysvetlil ten široký dosah, že obchodné vojny, globálne krízy budú mať vplyv na znižovanie počtu zamestnancov na Slovensku, na znižovanie miest na Slovensku, budú mať dosah na to, že ľudia zo Slovenska odchádzajú, neprichádzajú zahraničné firmy a minister Kamenický, škoda, že tu fakt nie je, pretože toto by si mal vypočuť. Je to veľká výzva na to, aby sme prišli k prehodnoteniu toho, čo sa tu robí, a to k prijatiu transakčnej dane. To znamená, že veľmi odporúčam, aby ste zvážili ďalšie fungovanie transakčnej dane na Slovensku a pristúpili k tomu zodpovedne. Podporili naše slovenské podniky, ktoré trpia transakčnou daňou, ktoré dusí transakčná daň a aby ste zahlasovali za náš pozmeňujúci návrh.
Ďakujem pekne.
|
191.
Ďakujem pekne za slovo.
Pán minister, vy stále opakujete a pýtate sa nás, čo sme priniesli, aké návrhy sme vám predostreli na to, aby sa veci zmenili. My tie návrhy máme, my sme ich aj zverejňovali, máme na to noviny, ibaže my nemáme aparát, aký máte vy, aby sme to vedeli zabezpečiť, to je jedna vec.
A na druhej strane sa vás (reakcia z pléna), máme to spočítané, máme napríklad www stránku cena za Fica, môžete si tam spočítať, sú tam jasné a konkrétne návrhy, kde môžete ušetriť a môžete sa tým inšpirovať. Sú to naozaj dobré návrhy a sú to návrhy na to, aby ste šetrili na výdavkoch a nešetrili na ľuďoch, ale šetrili na výdavkoch, ktoré naozaj nie sú potrebné. Ale na druhej strane sa môžem opýtať, keď stále opakujete, že za Ódora, za Matoviča, čo ste vy priniesli vtedy? Boli ste takí konštruktívni, ako vy chcete od nás? My sme opozícia, takže vy rovno môžete ísť tiež do opozície, keď vravíte, že, a proste to je jedno, nebudem teraz na vás útočiť (smiech), lebo sa len rozčúlim.
Ale ešte jednu vec by som chcela, ešte mám čas. Bola som na konferencii o rodinných firmách, a to sa týka presne toho odchodu, o ktorom sme tu rozprávali. Viete, ako si zakladajú zahraničné právnické firmy biznisy na Slovensku? Zakladajú si ich kvôli tomu, že naše slovenské firmy odchádzajú do zahraničia a rádovo v desiatkach percentách sa to navyšuje v poslednej dobe. A neodchádzajú len firmy, ktoré sú ako keby spriaznené s nami, ale nie sú tu kvôli tomu, že tu je zlá atmosféra. Ja som sa dozvedela, že odchádzajú firmy, ktoré sú spriaznené s koalíciou. A odchádzajú preto, že vedia, že je to tu zlé. Len vy to tu nemôžete povedať a priznať. Takže vy to budete stále dookola opakovať, že Ódor, Matovič, Fico, ale vy viete, že ste to pokašlali aj vy. A teraz ste to pokašlali riadne.
Ďakujem. (Potlesk.)
|
51.
Ďakujem za slovo.
Pán minister, musím povedať, že ma zneistili vaše slová o tom, že najistejšou daňou je daň z fyzických osôb. A hovorili ste o tom, že daňový mix ako keby nebol chcený, alebo ako keby samosprávy nechceli prehodnotiť financovanie samospráv. Ja na finančnom výbore som sa pýtala vášho štátneho tajomníka a ten ma ubezpečil, že na ministerstve pracujete na zmene systému financovania samospráv a to aj kvôli tomu, že tento systém je považovaný za neudržateľný. Dosť ma potešilo, a preto teraz trošku váham, kde je tá pravda, veď vy hovoríte o tom, že daň z fyzických osôb je tá najstabilnejšia. Treba si uvedomiť, že boli sme v dobrých časoch, kedy nám nezamestnanosť klesala z roku 2013 zo 16 % až nateraz necelých 6 %, čo je 10-percentný rozdiel. Ale ideme do zlých časov, kedy je hrozba, že nezamestnanosť bude rásť a ten výnos z dane z fyzických osôb nemusí byť dostatočný. Táto konsolidácia spôsobuje a transakčná daň, ktorá teraz naozaj vstúpila do platnosti, spôsobuje neistotu aj pre živnostníkov. Takže nehovorme o tom, že daň z príjmu fyzických osôb je tou najstabilnejšou daňou. Preto chcem pevne veriť, že naozaj na ministerstve budete ďalej pracovať na tom, aby ste našli ten najlepší spôsob financovania samospráv, ktorý bude dlhodobo udržateľný.
Ďakujem.
|
60.
Ďakujem za slovo.
Musím sa ti, kolegyňa, veľmi poďakovať, že na základe odborných dát si vysvetlila, že nehovoríme o skupine ľudí, ktorí nechcú pracovať, ale ktorí z rôznych dôvodov pracovať naozaj nemôžu alebo nie sú schopní pracovať. Ja som zo Spiša a, žiaľbohu, veľmi často počúvam naratív práve o skupine ľudí, o ktorých si rozprávala, že kto nepracuje, nech neje. A ja si myslím, že presne na túto populistickú vlnu a na tento naratív ľudí naskakuje návrh tohto zákona.
Ja som pracovala aj v oblasti integrácie Ukrajincov a veľmi často som sa stretávala na úradoch práce s diskrimináciou len na základe príslušnosti k národu a my teraz chceme zabezpečiť týmto zákonom, že bude objektívne posudzovanie ľudí, ktorí môžu alebo nechcú pracovať, že o tom bude rozhodovať pracovník v Spišskej Novej Vsi, v Kežmarku, kde je problém s touto komunitou. Ja som naozaj presvedčená, že ide o populistický zákon, ktorý len podlieza voličom v menej rozvinutých okresoch.
Ďakujem. (Ruch v sále.)
-----------------------------------------
Ledecký, Vladimír
62/2
...a keďže jedno dieťa v detskom domove stojí cca 17-tisíc eur ročne, tak štát tento jeden pokus stál viac ako 400-tisíc eur počas tohto dvaapolročného obdobia. Čiže to je presný výsledok toho, koľko nás to bude stáť, keď my ľuďom zoberieme tých peňazí toľko, že nedokážu ani zabezpečiť pre svoju rodinu základné životné podmienky. A potom sa budeme čudovať.
Ďakujem.
|