Ďakujem pekne. Ja by som to teda zhrnul asi v takom zmysle, že jednak možno na úvod gratulujem ministrovi zdravotníctva, že sa mu podarilo zahasiť tento prúser, ktorý ste si tu spôsobili. A ten prúser má svoju cenovku v podobe zmätku a v podobe peňazí, ktoré nás to bude stáť. A teda musím konštatovať, že ste hrozní amatéri a ten amaterizmus ide hlavne teda na úkor teda koalície, ale teda hlavne samotného premiéra a ministra financií. Pretože, to čo sa tu, to čo ste sa pokúsili je najprv ušetriť 200 mil. na zdravotníkoch, potom veľmi rýchlo ste vymäkli, už to bolo len 100 mil. ešte tuto v parlamente, keď sme mali konsolidáciu. Prúser ďalej pokračoval, musel nastúpiť minister zdravotníctva do tých dlhých rokovaní, ktoré musel absolvovať. Popri tom ste chceli ešte zatvárať lekárov a nakoniec tu máme dohodu, ktorá bude ešte drahšia, ako na začiatku tých 200 mil., ktoré ste chceli ušetriť. Takže bude nás to stáť viac a určite nič proti lekárom, naopak, doprajeme takémuto dôležitému povolaniu, akurát že ten výsledok, ktorý ste chceli dosiahnuť je teda opačný. A rád by som takisto zdôraznil, že peňazí bude menej na zdravotnú starostlivosť, ako výsledok tohto procesu, pretože na platy zdravotníkov, zdravotníckych pracovníkov, lekárov, dokopy oproti stavu pred tým, ako ste sa o toto pokúšali bude viac, ale ministerstvo financií konštatuje, že to bude, resp. tento zákon, že to bude v rámci schválených limitov, to znamená bude menej na CT-čka, na lieky, na samotné zdravotnícke úkony. Pretože ten istý balík peňazí sa prerozdeľuje ináč. Ale tiež by som chcel oceniť to zlepšenie transparentnosti a manažmentu, ktoré je súčasťou tejto dohody je, je tam niekoľko bodov, tie už teraz nestihnem, ale to je tá... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
21.
Ďakujem.
Ako konsolidácia, tak aj rozpočet je podvod na občanoch. Vláda nešetrí na sebe, ľuďom berie, sebe dáva. Prináša Ficovu drahotu, teda zdražovanie kvôli výrazne vyššej DPH a ďalším opatreniam a nepomôže tomu ani zvýhodnená sadzba na vybrané tovary a služby. Prináša dusenie ekonomiky v podobe hanebnej dane z finančných transakcií a ďalších opatrení, zvyšujúcich náklady na podnikanie a odrádza podnikateľov aj občanov podnikať a žiť na Slovensku. Stovky eur vyberie ľuďom z peňaženiek a kvôli babráctvu a zbytočným nákupom ako napríklad business jety za 80 mil. eur nebude deficit po viac ako 2 rokoch tejto vlády nižší a dlh bude rásť do konca volebného obdobia napriek sľubu vlády ho stabilizovať. Je to tiež rozpočet minulosti a prehlbujúcej chudoby.
Progresívne Slovensko bude hlasovať proti. (Potlesk.)
|
64.
Dobrý deň ešte raz, ďakujem pekne. Ja som sa do tejto rozpravy prihlásil hlavne preto, lebo som nedostal odpovede na otázky, na ktoré sa pýtam. A to, o čom teraz rokujeme, je tiež rozpočet. V podstate sme si, sme sa porozprávali o mnohom posledné, posledné vyše dva dni a tuto argumenty už nebudeme opakovať s výnimkou jedného, o chvíľu poviem, ale teda sedí, že tento dokument je, je rozpočet, ktorý posielame do Bruselu, sú to tie isté veci, o ktorých sme sa rozprávali, len napísané trošku iným jazykom, nazvime to analytickejšie a viacej, viacej zhora. Pojednáva o tom, aký bude dlh, aký bude deficit a čo s tým, čo sa k tomu vláda zaväzuje spraviť. A v tomto dokumente sa najlepšie a najpriamejšie môžete dočítať o tom, o čom sme hovorili aj v rozprave k tomu, teda k tomu riadnemu rozpočtu, a to, že to je rozpočet rastúceho dlhu. Aj v tomto dokumente, a teda tuná si môžete nájsť ten kontrast, kde vláda hovorí, že dlh bude naďalej rásť. Napriek svojmu sľubu stabilizovať verejný dlh. A to vôbec zadlžovanie, ktoré každý občan Slovenskej republiky dlhuje, keď to prerátame na hlavu.
A takisto si tu môžete pozrieť, že vláda je optimistickejšia ako, ako všetci ostatní naokolo, najmä teda Európska komisia, kde opäť na konci dokumentu vidíme, ako to vidí komisia s vývinom dlhu, a v inom materiáli, ktorý teda nebol predložený do pléna, ale rozprávali sme sa o ňom na výbore, a v tom materiáli Rady pre rozpočtovú zodpovednosť vidíme, že ten dlh bude rásť ešte rýchlejšie, ako predpokladá ministerstvo financií. Keď to zhrniem, tak na konci toho obdobia dosiahne podľa RVZ, resp. podľa Európskej komisie niekde okolo 64 %. Ministerstvo financií si myslí, že to bude "iba 60,5 %". No ale ja som sa nedozvedel teda odpoveď, že čo s tým ide vláda robiť, pretože sa očakáva, že 2 % HDP nájde v predvolebnom roku, to sú asi 2 mld. a viacej sme sa nedozvedeli o tom, ako, ako to chce dosiahnuť.
Ale tuto, v tomto materiáli, a na to sa chcem teda špecificky opýtať pána ministra, keď môžem na chvíľku vyrušiť, vám ušla taká jedna veta, že vláda v rámci konsolidácií plánuje výraznejší príklon k zdaňovaniu majetku, kde zváži okrem iného zavedenie transakčnej dane a environmentálnym daniam, kde zváži úpravy v registračnom poplatku motorových vozidiel, ktoré by malo zohľadňovať množstvo vyprodukovaných emisií, na strane 18. A teda tu sa to dá akože z rôznych uhlov na to, na to našliapnuť. Jeden je, že, neviem, či to tam iba zabudli akože vypustiť, alebo, alebo prečo sa len tak mimochodom taká veta objavila, ale každopádne mňa by zaujímala tá stratégia, že teda aj keď ste tu len mimochodom, ale tak mohli by ste nám povedať, že ako nad tým rozmýšľate, že či toto je súčasťou toho balíčka, ktorý očakávame, alebo teda aká je tá stratégia na ďalšie, na ďalšie tri roky. Pretože idete z roka na rok, z ruky do úst, ale tu chýba nejaká, nejaká výraznejšia alebo teda zrozumiteľnejšia koncepcia, pretože systémové veci, pán minister, sa nedajú urobiť spôsobom z ruky do úst, potrebujete k nim pristúpiť systematickejšie, napríklad aj rozdať úlohy, ktoré trvajú dlhšie, ale na konci nejakého obdobia, nejakého projektového plánu prinášajú, prinášajú nejaké výsledky.
Takže budem rád, keď mi rozvediete túto vetu z vášho materiálu.
Ďakujem.
|
52.
Pekný deň všetkým. Pán predsedajúci, vážený pán minister, ja len krátko. Ukončili sme relatívne dlhú rozpravu o rozpočte. Tento materiál, ktorý tu máme, je dá sa povedať odpočet rozpočtu toho minuloročného. A kým by sme tomu nadchádzajúcemu rozpočtu dali niekoľko prívlastkov, napríklad rozpočet minulosti, Ficovej drahoty alebo rastúceho dlhu, tak v rozprave a teda vystúpilo pomerne málo, resp. skoro žiadni koaliční poslanci, ale vystúpil minister financií, tak tie vystúpenia by som nazval vystúpenia výhovoriek a celá tá rozprava sa opäť niesla v duchu, kto za to môže, nie aké máme riešenia. Takže pán minister si možno pomýlil rozpravu, že teraz by mal hovoriť o tom, že kto za to môže, kto sa pričinil akými peniazmi o zhoršenie alebo zlepšenie stavu. Tak ak dovolíte, tak pár poznámok k tomu. Ak dovolíte. (Rečník sa otočil za seba.) Hej, dobre, ale nedá sa tak rozprávať.
Ak dovolíte, tak v tomto v tomto materiály sa hovorí, že deficit v roku 2023 končí vo výške 5,2 %, keď ste preberali moc, preberali vládu, tak očakávaný deficit bol 4,7 %. A zároveň v priebehu tohto roka sa ten deficit ešte zvýšil, ako sme viackrát v tejto rozprave hovorili. A na konci budúceho roka sa vlastne oproti tomu východisku, odkedy ste prebrali moc, ani vlastne nezníži. To najdôležitejšie, a ja by som si želal, aby som o tomto hovoril poslednýkrát v živote, asi sa mi to nenaplní, ale už sme to tu párkrát omieľali a minister financií to opäť pred chvíľou nám začal rozprávať o tom znovu, že za jeho posledného ministrovania mala vláda deficit 1 % HDP. Akurát opäť vám nepovedal, že to bolo v lepších časoch a tom čase 17 krajín Európskej únie malo prebytky. To znamená, šetrilo si na tie horšie časy, ktoré veľmi rýchlo, bohužiaľ, prišli a nenašetril na tie ťažké opatrenia, ktoré prirodzene museli nastať.
No a v tejto súvislosti opäť. Pán minister rád rozpráva o MOM-kách, o vakcínach a ďalších opatreniach, ale napríklad nehovorí o tom, že počas covidu išli masívne peniaze, obrovské sumy, stovky miliónov, miliardy eur na pomoc priamo firmám, priamo ľuďom. Pretože, a spomeňte si na to, podniky boli zatvorené, teda firmy, podniky, ale aj podniky v zmysle reštaurácie a krčmy. A jednoducho v tom čase išli obrovské peniaze na to, aby sme vôbec prežili my ako ľudia, aj firmy ako svoje podnikanie. Prečo nehovoríte aj o týchto výdavkoch, ktoré prirodzene stáli nejaké peniaze. A ja som za to, že nech sa vyšetria MOM-ky. Ale ako to chcete, pán minister, dosiahnuť, keď na čele vyšetrovania covidu je dezinformátor a propagátor kadečoho, plochej Zemi, neviem, hovorí tu, niečo tu blúzni o bioterorizme v súvislosti s vakcínami a neviem, čo všetkom. Ako môžme viesť normálnu, slušnú diskusiu o proticovidových opatreniach, keď s takýmito ľuďmi vládnete a takýto ľudia vám dávajú rozpočtové požiadavky, ktoré potom musíme naplniť a potom máme deficity a dlh také, ako tu o nich hovoríme.
Ďalšia poznámka. Aj v tomto reporte sa nachádzajú údaje o tom, a minister financií o tom pred chvíľou hovoril, že aký by sme mali dlh, keby vláda nerobila nič. Dovolím si povedať, že vašou úlohou nie je nerobiť nič, ste vláda, ste pri moci, nemali by ste sa vyhovárať, ale robiť opatrenia, ktoré zabezpečia to, aby tu nenastala tá Ficova drahota alebo takéto, takéto zvyšovanie dlhu, ktoré ešte stále aj napriek dvom rokom uťahovania opaskov kvôli nezodpovednosti vlády nastanú.
Ďalšia, ďalšia vec. Opäť predmetom aj tejto správy je tá legislatívna smršť, ktorá nastala na konci minulého parlamentného obdobia, kedy parlament, ten predchádzajúci, prijal rôzne opatrenia, myslím, že boli dokopy za 1,3 mld. eur, ak sa nemýlim, štrukturálne, to znamená, očakávali výdavky aj do ďalších rokov. A pán minister financií rád hovorí, že vlastne on za to nemôže, pretože za minulej vlády sa schválili nejaké opatrenia. Tak potom prečo ste ich nezrušili, keď teda sú také, také škodlivé. Mohli ste prísť, tento parlament vám ešte vtedy schvaľoval veci, ktoré, ktoré ste chceli, tak ste mohli prísť a povedať, že tieto opatrenia sú nesprávne, môže za nich zlý predchádzajúci parlament a mohli ste ich zrušiť. Neurobili ste to, tak sa dnes nevyhovárajte.
Takisto sme počuli, že na školstvo ide o 240 mil. eur viac, tak som sa zasmial. Fakticky je to asi správne, akurát, že, akurát, že inflácia zje viacej ako tých 240 mil. eur, to znamená v reálnom vyjadrení, tak ako sme hovorili, výdavky na vzdelávanie, tak ako je na zdravotníctvo, rásť, a mnohé ďalšie, kde to potrebujeme, rásť nebudú. A naopak budú rásť výdavky na platy vlády, aj pána ministra financií, na doživotné renty, jedného dôchodcu sme, teda tento parlament už schválil, druhý dôchodca je ešte v legislatívnom procese pred druhým čítaním. Takisto sa našli peniaze na kamerové systémy, našli sa peniaze na luxusné business jety za 80 mil., našli sa na, peniaze na mnohé nepotrebné priority od ministerstva športu pána Danka až po kadečo všetko, avšak na to, aby sa rozumne nastavili peniaze na priority, na to sa peniaze nenašli. (Ruch v sále.) No však keď...
No a ďalšia vec, pán minister sa nám pochválil, že v správe z roku ´23 sa zlepšuje výber niekoľkých daní. Opäť, keby sme to premostili, v tomto roku sa výber daní zhoršuje. S tým sa nepochválil. Takže tu platí tá otázka, veľmi sa teším na tie, na skutočnú stratégiu lepšieho výberu daní, zatiaľ sme videli len tlačovku, kde sa budeme môcť teda pozrieť na to, že akým spôsobom sa vláda chystá bojovať s výberom daní. Z toho, čo vidíme na základe dát za posledné štyri štvrťroky, vidíme sa jej to veľmi nedarí. A ja sa opäť pýtam, že ako v konštalácii s touto krehkou sedemdesiat šestkou tu v parlamente, kedy ledva prechádzajú zákony, koaliční, koaličníci sa hádajú, určuje sa hádajú ešte viacej v kuloároch ako na verejnosti, ale teda nemohli sme si nevšimnúť, ako v tejto konštalácii chce minister financií zabezpečiť lepší výber daní. Neviem si to úplne predstaviť, aj keď by som si rád želal, aby sa mu to podarilo.
A posledná poznámka, ešte pán minister rád rozpráva o tom, jak vehementne konsoliduje, že ho za to pochválil Brusel, tak ja si dovolím povedať, že konsolidujete, lebo musíte, a konsolidujete toľko, koľko musíte, kvôli tomu, aby vám ešte finančné trhy požičali. Zatiaľ sa nám to darí a pevne verím, že sa to, že v tom budete pokračovať takým spôsobom, aby ste našli aj financie na financovanie štátneho rozpočtu aj na budúci rok, ale opäť sa pýtam, ako to chcete dosiahnuť v krehkej koalícii so sedemdesiat šestkou, kedy tu každý má svoje, svoje požiadavky a dokopy budú tvoriť až makroekonomický vplyv, a ako to chcete dosiahnuť, keď nepoznáme žiadnu stratégiu riadenia dlhu. Zatiaľ po roku, vyše roku vládnutia len avizujete lepší výber daní, seriózny plán šetrenia na sebe či už v podobe komplexnejšej revízie výdavkov alebo vôbec zmysluplných auditov sme nevideli a jednoducho chýba koncepcia a chýba vízia riadenia verejných financií.
Ako už bolo spomenuté, jednak v závere roka ´23, takisto v tomto roku aj v ďalších vláde, vláde chýba vízia a tie priority, ako nastavuje verejné financie, veľmi nepomáhajú tomu, aby sa na Slovensku žilo lepšie, to, čo ste ľuďom sľubovali, skôr to pomáha tomu, aby sa im žilo horšie, aby doľahla na ľudí tá Ficova drahota a rastúce zadlžovanie.
Ďakujem.
|
12.
Ďakujem pekne za všetky postrehy. Myslím si, že som položil pomerne konkrétne, relevantné otázky na ministra financií, verím, že na ne dostanem odpoveď. Nadväzujúc na kolegyňu Šrobovú, áno, tiež sa nad tým všetci zamýšľame a zároveň sme počuli od pána premiéra nedávno, že teda už nie je čas na žiadne výhovorky, že už sa nebudú vyhovárať, síce sme na finančnom výbore počuli, že za diaľnicu do Košíc môže Radičovej vláda, konkrétne pán Figeľ, ale to len taká, taká bočná poznámka, ale teda možno by sme sa mohli zhodnúť na tom, že by sme sa mali všetci pozerať dopredu a rozprávať sa o tom, ako nájsť riešenie a nielen donekonečna sa motať vo výhovorkách a v obviňovaniach toho, kto za to môže.
A tá moja otázka aj na, aj na, aj na premiéra, najmä na pána premiéra Fica, aj na ministra financií je, že ako chcete v tejto politickej konštalácii, kde máte, dovolím si povedať, krehkú 76-ku, kedy každý deň sa tu vlastne rozprávame, že či ešte je parlament uznášaniaschopný, ako chcete zabezpečiť tie riešenia pre ľudí, ktoré majú dosiahnuť to, že tá Ficova drahota, ako sme nazvali, nedopadne na ľudí tak, ako, tak, ako to momentálne vyzerá, že dopadne. Ako chcete zabezpečiť s krehkou 76-kou lacnejšie potraviny, efektívnejšie míňanie, šetrenie na sebe a vôbec všetky tieto veci, o ktoré sme sa tuná vlastne už tretí deň dnes rozprávame.
Ďakujem.
|
2.
Dobré ráno všetkým. Slovami kolegyne z dnes rána, nemám chodiť do práce, keď ostatní neprídu. Na otvorení schôdze tu veľa poslancov a poslankýň teda nebolo, nie je to oveľa lepšie, ale napriek tomu teda pre vás, čo ste tu, a pre všetkých, čo či už online teraz, alebo neskôr budú túto rozpravu sledovať, mojich niekoľko poznámok. A, samozrejme, tieto poznámky obzvlášť také trochu zhrňujúce aj pre ministra financií.
Mali sme celkom zaujímavú rozpravu minulý týždeň. Myslím, že sa niesla v celkom konštruktívnom duchu. Jej malá nevýhoda bola, že v konštruktívnom duchu vystupovali najmä teda opoziční poslanci a poslankyne, z koalície tých vystúpení veľa nebolo, teda okrem ministra financií sme počuli jednak pána Blcháča ako spravodajcu aj predsedu finančného výboru na začiatku, s krátkymi poznámkami pán Žiga, vystúpil pán Svoboda, v rozprave aj pán Huliak, neviem, či ho považovať za koaličného, skôr rétorikou opozičného poslanca, a vystúpili viacerí teda moji kolegovia a kolegyne z PS-ka a teda aj ďalších opozičných strán. A keby som zhrnul to, o čom sme sa celý, celé tie, tuším, dva aj niečo dni bavili, tak, a dal tomu nejaký jeden prívlastok, tak to sú pomýlené priority, ktoré tento rozpočet má. Dáva peniaze na to, čo nie je také dôležité, naopak, míňa oveľa menej na to, čo dôležité je a, samozrejme, tie peniaze vyzbierava od ľudí. Nazvali sme to aj „ľuďom berú, sebe dávajú".
Ak dovolíte, konkrétnejšie k tomu, čo sme počuli, skúsim tak za radom ku svojim kolegyniam a kolegom. Napríklad kolega Hargaš vám veľmi konkrétne hovoril, ako sa dá ušetriť na sebe a bude o tom ešte, ešte v rámci ústnej rozpravy hovoriť. Kolegyňa Nash o športe a o zbytočnom ministerstve, ktoré si založil pán Danko. Kolegyne Kosová, Gažovičová aj Kalmárová o školstve, ktoré podľa mňa je kľúčový sektor a kľúčová priorita a hlavný dôvod, prečo sme tento rozpočet nazvali rozpočet minulosti. Kolegyňa Stohlová a kolega Sabo o envirorezorte, ako tam sa míňa na to, čo je priorita pána ministra Tarabu, ale nie na to, ako pomôcť životnému prostrediu a zmene klímy. Kolega Dvořák, samozrejme, o zdravotníctve, veľká vec, ktorá opäť si nezaslúžila pozornosť premiéra a ani rozpočtovú prioritu, pretože to, čo na zdravotníctvo ide z rozpočtu, nedosahuje ani výšku inflácie. Kolegyňa Hanuliaková, Dubovický a Lackovič konkrétnejšie o samosprávach, o tom, ako sa skryte privatizujú vodárne, o tom, aká priorita by mala byť kanalizácia a ďalšie a ďalšie veci v samosprávach. Kolega Vančo o spravodlivosti a o jednom z mnohých zbytočných výdavkov, ktoré ste si, ktoré zavádzate zatiaľ iba v prvom čítaní, rente pre ďalšieho dôchodcu, ktorého, ktorého pripravujete, pána generálneho prokurátora. Kolegyňa Jaurová, kolegyňa Kleinert ku kultúre, kde na príklade kultúry sme vám lustrovali, ako nešetríte na sebe. Áno, nájdeme tam desaťpercentné šetrenie na mzdách. Ministerka kultúry to využíva ako zámienku, ako vyhodiť nepohodlných ľudí, minister financií ju zaviazal mzdovými výdavkami v kapitole, tie klesajú o 10 %, celková kapitola v kultúre ale rastie o, tuším, nejakých 8 %, nejakých 50 mil., ak sa nemýlim, teraz to nemám to číslo pri sebe. Celkové výdavky na kultúru rastú, aj keď nie na kultúrne inštitúcie, ale na rozpočet pána Machalu, ktorý s tým bude robiť bohvie čo. Kolegyňa Luščíková hovorila o podnikaní, o tom, ako dusíte ekonomiku. Hovorili sme o tom veľa. Kolega Štefunko o energiách, o energopomoci, ku ktorej sa možno dnes konečne dozvieme viacej, či teda idete minúť úplne celú makrorezervu takzvanú, ktorá je za pol miliardy, alebo tam ešte niečo necháte na tie negatívne makroekonomické vplyvy, alebo teda riziká z nich vyplývajúce, ktoré môžu nastať, na čo je tá rezerva mimochodom určená, ale teda nič nenasvedčuje tomu, že to na to idete minúť.
A tieto všetky argumenty a výstupy nám ukazujú, že prioritou tohto rozpočtu nie sú občania. Mali sme tu takú malú súťaž v tom, že kto teda je víťaz. Ja som povedal, že pán Danko a pán Kaliňák, minister obrany, ktorý dostal veľa peňazí. On nejde ich míňať na obranu, ale na všeličo iné. Že vraj na nemocnicu, však je v poriadku, nemocnicu, samozrejme, potrebujeme, len prečo ju stavia minister obrany v utajenom režime. Alebo na súkromný biznis jety za 80 mil. Čo je teda pre mňa level papalášizmu ultimate. A toto, alebo takisto vo vystúpení kolegu Hlinu sme počuli, že víťazmi sú IT firmy. O tom nám určite ešte povie viac kolega Hargaš. Títo politici alebo sektory možno sú víťazi tohto rozpočtu, ale, ako som povedal, občania nimi nie sú.
No a to ma privádza k niekoľko otázkam na ministra financií. Ako napríklad chce emitovať tých obrovských 13 mld., ktoré v rozpočte potrebuje na to, aby zafinancoval tieto rôzne priority a to nešetrenie, ktoré v tomto rozpočte vidíme. Tak trochu, a to považujem za trochu nefér, Laco, že ty dobre vieš aj ostatní, že ja si veľmi vážim prácu ministerstva financií aj kolegov, ktorí, mojich bývalých a kolegýň, ktorí tam pracujú, ale my sme mali pána Bičanka priamo na finančnom výbore a sme sa o tom rozprávali. Ty si tam nebol, bol tam štátny vtedy. A rozprávali sme sa o tom, že aké ťažké je vyemitovať také obrovské peniaze v čase jednak veľmi krehkom, geopoliticky to nazvime, alebo aj ekonomicky, hej, padajúce Nemecko, alebo teda Nemecko v problémoch, Spojené štáty a tak ďalej. To je objektívne ťažká ekonomická situácia z vonku. A subjektívne, v úvodzovkách teda, špecificky pre Slovensko v tom, v akej situácii sme. A teda moja otázka je: Ako chcete vyemitovať 13 mld.? Doteraz keď tá potreba financovania bola rádovo, rádovo nižšia. Kedysi v roku 2022, nebolo to tak dávno a predtým tá potreba bola okolo 5 mld. Dnes potrebujeme 13, to je rádovo oveľa viac. Aj tento rok to bolo iba 10. Ešte aj oproti tomu je to oveľa viac. A toto je v skutočnosti najväčšie rozpočtové riziko, o ktorom sa potrebujeme normálne rozprávať. A na to, aby sme ho ustáli, potrebujeme vidieť naozajstnú daňovú stratégiu, teda lepšieho výberu daní. Minister financií minulý týždeň predstavil QR kód od roku 2026 a volá to stratégia daňových únikov. Mimochodom minulý týždeň som ešte nenašiel žiadny dokument k tomu. Zaujímalo by ma, zaujímalo by ma nejaký text, nielen teda tlačovka. Minister financií potrebuje tiež predstaviť naozajstnú stratégiu financovania dlhu. Naozajstnú, resp. teraz neexistuje žiadna. Ide sa len v princípe od emisie k emisii. A túto diskusiu potrebujeme viesť. Aj tu v parlamente, minimálne na finančnom výbore. A takisto potrebujeme skutočný plán šetrenia, ktorý opäť ide len tak akože z mesiaca na mesiac, z roka na rok. Ale to, ako chce vláda dosiahnuť ciele, ktoré píše v rozpočtovom dokumente, o tom nevieme nič. Vieme, že ich chce, že chce ušetriť takmer 2 % HDP v predvolebnom roku. To žiadna krajina demokratická dobrovoľne na svete neurobila. Naozaj neviem, ako to chce, ako to chce vláda zaviesť.
A chceme vidieť skutočný plán šetrenia, pretože, a už sme to spomínali, pán minister, budete v knižkách možno za daň z finančných transakcií a určite nie za to, čo ste povedali v tom vystúpení minulý týždeň, že vraj toto je najväčšia konsolidácia, akú si Slovensko pamätá. Tak som sa v duchu zasmial, pretože konsolidácia znamená znižovanie deficitu, znižovanie dlhu. Čo robí táto vláda? Z jedného vrecka berie, z druhého dáva. Na konci dňa to konsolidácia nie je. A ukázali sme veľmi konkrétne, že za dva roky sa rozpočtový deficit vlastne vôbec nezmení, pretože na začiatku vlády sme videli 4,8 %, na konci roku 2025 podľa rozpočtu vidíme 4,7.
Asi toľko k môjmu vystúpeniu, viac nestihnem. Každopádne, tento rozpočet je pre nás rozpočet minulosti a rozpočet rastúceho dlhu a želal by som si, aby tie priority nastavil trochu ináč.
Ďakujem.
|
177.
Ďakujem pekne.
Ja ak dovolíte, na záver piatku trošku voľnejšie. Mali sme tu zaujímavé dni, dva dni o rozpočtovej rozprave a počuli sme veľa celkom zaujímavých vystúpení. Bohužiaľ, drvivá väčšina z nich bola opozičná a počuli sme dvoch zástupcov strany HLAS, pána Blcháča, pána Svobodu. Počuli sme opozičného pána Huliaka, a teda na záver dňa aj pána Muňka, teda technicky zo strany SNS alebo teda z klubu SNS, ale nepočuli sme nikoho iného zo SMER-u okrem pána ministra, ale oceňujem teda tú diskusiu, ktorú sme mali.
A pán predsedajúci Žiga v nejakom bode nám navrhol, že nech si to ideme vydiskutovať do Parlamentky, keď teda všetci z PS-ka chceme na to reagovať, na rozpočet, tak ja súhlasím, že môžme, my to pozvanie radi prijmeme.
Ale zároveň si myslím, že je adekvátne, aby sme si tieto veci povedali tuto v pléne a vystúpili mnohí moji kolegovia i kolegyne, na toto dnes nemám čas, ale myslím, že sme ten rozpočet rozobrali celkom do šroubíkov.
A keď by som mal zhrnúť možno do jedného nejakého sloganu to, o čom to tu celé bolo, tak to sú priority, a síce, že tento rozpočet ma pomýlené priority a pozerá sa viacej smerom dozadu namiesto toho, aby sa pozeral dopredu.
A keby pozeral dopredu, tak by víťazom rozpočtu mohli byť občania a takto sú nimi rôzne záujmové skupiny. Ja som povedal pán Danko, pán Kaliňák, zaznelo tu aj že IT firmy, mnohí iní, ale víťazmi rozpočtu teda občania nie sú. Ďakujem. vymazať
|
177.
Ďakujem pekne.
Ja ak dovolíte, na záver piatku trošku voľnejšie. Mali sme tu zaujímavé dni, dva dni o rozpočtovej rozprave a počuli sme veľa celkom zaujímavých vystúpení. Bohužiaľ, drvivá väčšina z nich bola opozičná a počuli sme dvoch zástupcov strany HLAS, pána Blcháča, pána Svobodu. Počuli sme opozičného pána Huliaka, a teda na záver dňa aj pána Muňka, teda technicky zo strany SNS alebo teda z klubu SNS, ale nepočuli sme nikoho iného zo SMER-u okrem pána ministra, ale oceňujem teda tú diskusiu, ktorú sme mali.
A pán predsedajúci Žiga v nejakom bode nám navrhol, že nech si to ideme vydiskutovať do Parlamentky, keď teda všetci z PS-ka chceme na to reagovať, na rozpočet, tak ja súhlasím, že môžme, my to pozvanie radi prijmeme.
Ale zároveň si myslím, že je adekvátne, aby sme si tieto veci povedali tuto v pléne a vystúpili mnohí moji kolegovia i kolegyne, na toto dnes nemám čas, ale myslím, že sme ten rozpočet rozobrali celkom do šroubíkov.
A keď by som mal zhrnúť možno do jedného nejakého sloganu to, o čom to tu celé bolo, tak to sú priority, a síce, že tento rozpočet ma pomýlené priority a pozerá sa viacej smerom dozadu namiesto toho, aby sa pozeral dopredu.
A keby pozeral dopredu, tak by víťazom rozpočtu mohli byť občania a takto sú nimi rôzne záujmové skupiny. Ja som povedal pán Danko, pán Kaliňák, zaznelo tu aj že IT firmy, mnohí iní, ale víťazmi rozpočtu teda občania nie sú. Ďakujem. vymazať
|
177.
Ďakujem pekne.
Ja ak dovolíte, na záver piatku trošku voľnejšie. Mali sme tu zaujímavé dni, dva dni o rozpočtovej rozprave a počuli sme veľa celkom zaujímavých vystúpení. Bohužiaľ, drvivá väčšina z nich bola opozičná a počuli sme dvoch zástupcov strany HLAS, pána Blcháča, pána Svobodu. Počuli sme opozičného pána Huliaka, a teda na záver dňa aj pána Muňka, teda technicky zo strany SNS alebo teda z klubu SNS, ale nepočuli sme nikoho iného zo SMER-u okrem pána ministra, ale oceňujem teda tú diskusiu, ktorú sme mali.
A pán predsedajúci Žiga v nejakom bode nám navrhol, že nech si to ideme vydiskutovať do Parlamentky, keď teda všetci z PS-ka chceme na to reagovať, na rozpočet, tak ja súhlasím, že môžme, my to pozvanie radi prijmeme.
Ale zároveň si myslím, že je adekvátne, aby sme si tieto veci povedali tuto v pléne a vystúpili mnohí moji kolegovia i kolegyne, na toto dnes nemám čas, ale myslím, že sme ten rozpočet rozobrali celkom do šroubíkov.
A keď by som mal zhrnúť možno do jedného nejakého sloganu to, o čom to tu celé bolo, tak to sú priority, a síce, že tento rozpočet ma pomýlené priority a pozerá sa viacej smerom dozadu namiesto toho, aby sa pozeral dopredu.
A keby pozeral dopredu, tak by víťazom rozpočtu mohli byť občania a takto sú nimi rôzne záujmové skupiny. Ja som povedal pán Danko, pán Kaliňák, zaznelo tu aj že IT firmy, mnohí iní, ale víťazmi rozpočtu teda občania nie sú. Ďakujem. vymazať
|
177.
Ďakujem pekne.
Ja ak dovolíte, na záver piatku trošku voľnejšie. Mali sme tu zaujímavé dni, dva dni o rozpočtovej rozprave a počuli sme veľa celkom zaujímavých vystúpení. Bohužiaľ, drvivá väčšina z nich bola opozičná a počuli sme dvoch zástupcov strany HLAS, pána Blcháča, pána Svobodu. Počuli sme opozičného pána Huliaka, a teda na záver dňa aj pána Muňka, teda technicky zo strany SNS alebo teda z klubu SNS, ale nepočuli sme nikoho iného zo SMER-u okrem pána ministra, ale oceňujem teda tú diskusiu, ktorú sme mali.
A pán predsedajúci Žiga v nejakom bode nám navrhol, že nech si to ideme vydiskutovať do Parlamentky, keď teda všetci z PS-ka chceme na to reagovať, na rozpočet, tak ja súhlasím, že môžme, my to pozvanie radi prijmeme.
Ale zároveň si myslím, že je adekvátne, aby sme si tieto veci povedali tuto v pléne a vystúpili mnohí moji kolegovia i kolegyne, na toto dnes nemám čas, ale myslím, že sme ten rozpočet rozobrali celkom do šroubíkov.
A keď by som mal zhrnúť možno do jedného nejakého sloganu to, o čom to tu celé bolo, tak to sú priority, a síce, že tento rozpočet ma pomýlené priority a pozerá sa viacej smerom dozadu namiesto toho, aby sa pozeral dopredu.
A keby pozeral dopredu, tak by víťazom rozpočtu mohli byť občania a takto sú nimi rôzne záujmové skupiny. Ja som povedal pán Danko, pán Kaliňák, zaznelo tu aj že IT firmy, mnohí iní, ale víťazmi rozpočtu teda občania nie sú. Ďakujem. vymazať
|
165.
Ďakujem pekne.
Ja by som chcel oceniť ten to gesto ministra financií, že teda prvú vetu, čo povedal, už ste, už ste všetci vystúpili aspoň raz, tak vystúpim ja a vystúpil s možnosťou vôbec reagovať, takže za to by som chcel aj poďakovať, myslím, že je to také základné gesto kolegiality.
A tiež ja rozumiem, Laco, že tá vaša snaha na ministerstve financií je, je úprimná, dať do poriadku verejné financie a že ste na tom veľa robili aj so všetkými kolegami. Akurát že problém je to prostredie, v ktorom, v ktorom sa nachádzate ako vláda alebo ako koalícia, že aj keď tá snaha, nazvime to, finančníkov je, je dobrá a aj tie ambície, ktoré ste si stanovili, sú, sú správne a majú ambíciu dostať verejné financie do poriadku. Avšak v tom kontexte, keď vás valcujú koaliční partneri od marginálnej strany SNS cez odídencov, tuto dnes pán Huliak si pýtal nejaké peniaze, celá krehká 76-ka, tak robí sa to asi ťažko a aj niektoré sľuby ste teda splnili, iné, iné nie. Napríklad ten o rastúcom dlhu. Áno, nazval som som to rozpočet rastúceho dlhu. Aj rozumiem, že výpočet dnes je o tom, že keď dosiahneme tri percentá, tak prestane rásť. Akurát že problém je, že ste zapli prvý gombík zle. Prišli ste do vlády a začali ste rozhadzovať a potom sa tvárite mučenícky, ako, ako strašne veľa musíte konsolidovať. Na konci teda nie úplne posledného dňa, ale, ale toho zajtrajška, teda koniec roku 2025 znamená, že za dva roky neušetríte nič.
No tak to nie je najväčšia konsolidácia. Z jedného vrecka von... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
38.
Ďakujem pekne.
Pán Huliak, ja som sa snažil vás pozorne počúvať a mám jednu otázku a jednu poznámku. Teda zachytil som číslo 150-tisíc, ale teda koľko je tá požiadavka, ktorú ste odovzdali ministrovi financií, teda to je tých 150-tisíc alebo to bolo ešte niečo viacej? Keby ste nám toto trochu ozrejmili. A tá poznámka je, no ako povedal pred chvíľou kolega Sabo, že vitajte tuto v parlamentnej politike. A v tejto situácii, keď koalícia má 76 hlasov plus teda túto trojicu rebelov, tak zjavne objavil každý koaličný poslanec svoju moc a ukazuje nám tuná svoje požiadavky.
Predvčerom bol to pán Migaľ, dnes je to pán Huliak, postupne sa možno objavia ďalší. A ten problém je v tom, že minister financií si môže iba značiť položky, koľko to bude daňových poplatníkov nakoniec stáť.
A ja by som sa chcel teda opýtať premiéra Fica, že čo s tým ide robiť, pretože 76, každý z vás bude chcieť nejakých pár 100-tisíc, pár svojich miliónikov na tuná včelárov, tam na nejaký štadión, možno nejaké ihrisko, však iste sú to všetko pekné veci, len pán minister si ich musí všetky poznačiť a na konci bude nejaký účet.
A výsledkom toho účtu je, že verejné financie nebudú vyzerať, tak ako nám predložili tento rozpočet, ale budeme sa ďalej ešte viacej zadlžovať, na konci dňa to zvýši deficit.
Takže moja otázka je na premiéra Fica, že čo s vami ide robiť. Ďakujem.
|
16.
Ďakujem. Mišo správne si pomenoval viaceré problémy životného prostredia. Tuto máme nečakanú prekvapivú zhodu na tom, že investície v životnom prostredí do kanalizácií, vodovodov sú teda problém. Máme tam investičný dlh. Možno by sme si mohli lepšie rozobrať, prečo sa to deje. Tak taký jeden príklad, že tieto projekty sú vždycky nad rámec volebného obdobia. No a čo sa, čo sa stále deje a deje sa aj teraz, že teda prišli k moci a potrebujú si tieto projekty podchytiť. To znamená, vymieňajú si ľudí úplne, úplne na všetkých pozíciách v celej štátnej a verejnej správe. Tým pádom projekty, projekty stoja a čakajú, kým teda sa môžu pohnúť. A vy teda, chodíme po Slovensku, rozprávame sa s ľuďmi a tento, tento príbeh sa, sa až niekedy prekvapivo opakuje. Kým vy sa hádate, pán Huliak, pán Danko, so SMER-om, HLAS-om, tak to, čo nám hovoria starostovia a jednoducho lokálni, projektoví manažéri, že sa veci nehýbu. No a dôsledok toho je, že máme, že máme takúto investičnú sekeru, pretože nikdy nevieme dorobiť projekt tak, aby, aby slúžil aj občanom.
A správne si tiež pomenoval, že, a tuto by som spojil ten argument, pred chvíľou vystupovala Zora Jaurová, ktorá to vysvetľovala na príklade kultúry, tak to isté sa deje v životnom prostredí. Inštitúcie sú vykostené, ale rezort má extra peniaze, ktoré, ktoré si môže manažovať sám. Teda v tomto prípade minister Taraba alebo v prípade kultúry zastupujúci minister pán, pán Machala. Ďakujem.
|
28.
Ďakujem. Tak asi len na tú záverečnú.
Pán poslanec, ktorá nemocnice v Spišskej sa rekonštruuje? Tá vo vlastníctve Agelu, alebo aj tá štátna? Nie som si istý s tou druhou. (Reakcia z pléna.) Samozrejme, som nepovedal plesnivé platy, povedal som plesnivá nemocnica. A veľmi si vážim prácu všetkých lekárov a zdravotných sestier. A takisto sme podporili verejne ich zvýšenie platov, ktoré im patrí podľa, mimochodom, zo zákona, ktorý ste sa pokúsili zmeniť. Ale takisto som hovoril, že síce ľuďom do jedného vrecka dávate a z druhého im beriete. To bola, to bola pointa aj tohto príkladu. A hovoril som, ako im, v celej svojej rozprave, akým spôsobom im beriete cez vyššie dane, cez daň z finančných transakcií, cez vyššiu dépeháčku a ďalšie.
Ďakujem.
|
20.
Pekný deň všetkým. Tento rozpočet, o ktorom tu dnes rokujeme, je možno najhorší, aký si pamätám za svoju kariéru, azda mu konkuruje len ten minuloročný, ktorý teda sľuboval konsolidáciu, ale v skutočnosti míňal ešte viacej, ako konsolidoval. Tento má v sebe svoj konsolidačný element, áno, šetrí tú potrebnú sumu peňazí, akurát šetrí ju spôsobom veľmi-veľmi zlým, ktorý nakoniec dopadne na občanov, dopadne na ekonomiku, na firmy.
A mne je ľúto, že to musím konštatovať, pretože poznám mnohých ľudí, ktorí sa na príprave rozpočtu podieľajú na ministerstve financií, na ďalších kapitolách tzv., ministerstvách iných, v iných inštitúciách verejných sú desiatky ľudí, ktorí celú svoju prácu, vlastne celý deň robia na takýchto veciach. A ja viem, že tie ich riešenia do veľkej miery existujú, tu sú, akurát sa nedostali do parlamentu, nedostali sa ani na vládu, pretože ich politici odmietli. A takisto verím tomu, že aj pán minister financií má dobré úmysly, že chce urobiť aj dobré veci. Urobiť takú konsolidáciu, ktorá nezasiahne takto dramaticky ľudí, občanov, firmy, ekonomiku. Avšak je, ten politický výtlak nemá, často na koaličnej rade ho prevalcujú jeho kolegovia, pán Andrej Danko, ďalší, vydupú si tam svoje a výsledkom je, že máme takýto rozpočet, takúto konsolidáciu, ktorú tu dnes vidíme.
A takisto tvrdím, že táto konsolidácia a z nej vyplývajúci rozpočet, o ktorom tu dnes rokujeme, je jeden podvod na občanoch. Jednoducho aká konsolidácia, taký rozpočet, ľuďom berú, sebe dávajú a v priebehu tejto rozpravy vám podrobnejšie vysvetlím, ako to myslím. Jednoducho všetkým nám sľubovali, že s verejnými financiami urobia poriadok, že sú skúsení profesionáli, že sa nám všetkým bude žiť lepšie, pokojnejšie a bezpečnejšie. No, dnes sú vo vláde vyše rok, majú prezidenta a celý štátny aparát a výsledkom je, že Slováci sú chudobnejší, ekonomika ako tatranský tiger teda nevyzerá, skôr vyzerá ako taká vychudnutá mačka a týmto rozpočtom ju tak akurát chcú doraziť.
Tomuto rozpočtu sme, teda mám niekoľko takých pomenovaní a postupne teda nimi prejdem, a teda podrobnejšie ilustrujú to, čo som povedal v tomto úvode.
Za prvé, a to je v skutočnosti najdôležitejšie, je to rozpočet rastúceho dlhu. Od nástupu, odkedy prišli, neušetrili nič. Poznáte to známe, že chceme sa prikrývať takou perinou, akou, na akú v skutočnosti máme. Táto vláda to nerobí a v čase, keď nastúpila k moci, na jeseň v roku 2023, už to bolo spomínané, bol odhadovaný deficit verejných financií 4,7 % HDP. Na konci roku 2025 podľa tohto rozpočtu, na základe opatrení, ktoré predstavili, bude deficit 4,7 % HDP očakávaný. To znamená 4,8, 4,7. Vyzerá to veľmi podobne a ja viem, teraz príde tá odpoveď, že však sme naplnili volebné sľuby, rozdali sme dôchodky, rozdali sme hypotéky, kadečo, lenže jednak tým, na margo dôchodcov, tak do jedného vrecka dôchodcom dali cez 13. dôchodky, z druhého vrecka im to zobrali cez dépeháčku, cez ďalšie opatrenia. Aj dôchodcovia prídu skrátka, všetci ďalší občania tiež.
A keď už teda hovoria o sľuboch, tak potom je moja otázka, kde sú lacnejšie potraviny, sociálne istoty a všetky ďalšie sľuby, ktoré sme tu tiež mali, ale na tie sa trochu už pozabúda, aspoň teda v diskusii zo strany vládnej koalície.
No a napriek tomu dvojročnému uťahovaniu opaskov kvôli nezodpovednosti vlády, kvôli tomu, ako pristupuje k tejto konsolidácii, nás bude vláda zadlžovať ďalej. Dnes dlží každý Slovák približne 15-tisíc eur, o tri roky to bude približne 19-tisíc eur, čo je o 4-tisíc viac, a dlh stúpne z 56 % HDP na približne 64 % HDP. Napriek sľubu, jednému z viacerých, teda zjavne tie, ktoré sa nechystajú splniť, že stabilizujú dlh. A ministerstvo financií sa tvári vo svojom dokumente, v rozpočte, že dlh bude rásť miernejšie, bude stále rásť aj podľa ministerstva financií, ale o niečo menej, ako je odhad iných inštitúcií. Tvrdí, že to bude 60,5. A tie dôvody, alebo teda ten, tá prognóza je naivná a podľa mňa zo štyroch dôvodov.
Za prvé, všetky ostatné inštitúcie, Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, Európska komisia a ďalšie predpovedajú horší vývoj dlhu a ekonomiky, tých 64 % HDP, ako som povedal pred chvíľou.
Za druhé, tú polmiliardovú rezervu, pamätáte si, najprv to bola Ficova miliarda, keď prišiel rozpočet, už to bola len pol miliarda, tak tú pol miliardu už vlastne prejedli zdravotníci, výnimky na dani z finančných transakcií a prichádzajúca, teda pán premiér nám povedal, že sme drbnutí, že si myslíme, že nezasanuje cenu plynu, no tak čakáme, nie sme drbnutí, očakávame, že na plyn dá tých 400 mil., tzv. helikoptérovú pomoc, polmiliardová rezerva prejedená.
Za tretie, ten výber daní a prognóza má svoje riziká. Trasie sa nám Nemecko, neisté je USA, výber daní aj bez externých faktorov od príchodu vlády klesá. Pán minister urobil predvčerom s prezidentom finančnej správy tlačovku, predstavili QR kód od roku 2026 na platby, na platby v obchodoch, volajú to stratégia lepšieho výberu daní a od toho nám má stúpnuť výber daní. Považujem to za nekompletné splnenie úlohy, len represia malých nie je, alebo teda len na tých malých predajcov, tam síce, samozrejme, sú daňové úniky, ale to gro sa nachádza u veľkých podnikateľov, u veľkých platbách, karuselových podvodoch, na tie, o týchto som sa zatiaľ nedozvedel nič.
A za štvrté, prečo tá prognóza dlhu je problematická, je, že vláda vyprázdňuje špajzu. Pamätáte si, mali sme nízke úroky, hrubý dlh nám stúpol, čistý o niečo menej, pretože sa vyemitovali dlhopisy s takmer nulovou úrokovou sadzbou. Takpovediac sa naplnila špajza, mali sme veľkú, máme stále veľkú hotovostnú rezervu. V tej prognóze ministerstva financií sa vláda chystá túto hotovostnú rezervu prejesť. To znamená, stále bude zvyšovať dlh, ešte nám nepredstavila všetky opatrenia, ako to chce dosiahnuť, vrátane predvolebného roku a chce to dosiahnuť takým spôsobom, že vyprázdni špajzu, nieže si na tieto, na toto znižovanie dlhu zarobí. No takto pre mňa konsolidácia nevyzerá. A za ten dlh si platíme čoraz viac, logicky. Ešte sa vieme financovať, moja otázka znie, dokedy a za akú cenu.
A poviem viac. Za prvé, budúci rok potrebujeme si požičať historicky najviac, suverénne najviac, odkedy teda existujeme, 13 mld. eur. Do kontextu, tento rok už je to celkom veľa, 10 mld. a celkom sa zapotili na ARDAL-e a na ministerstve financií, aby to vyemitovali. Pre kontext, do roku 2022 povedzme, že ešte v relatívne normálnom svete, ktorý existoval, sa emitovalo niekde okolo 5 mld., štyri-päť, tak nejak, hej, tak niekde to kolísalo. Dnes sme levelovo úplne inde. No a potom prišiel na finančný výbor pán Bytčánek, šéf ARDAL-u, predstaviť nám dlhopisy pre ľudí, tak som to využil a som sa ho spýtal, teda nech nám skomentuje, ako to vyzerá na budúci rok. A povedal, že on odhaduje, že ten trh na budúci rok je približne na 8 mld., že očakáva, že vieme vyemitovať 8 mld., potrebujeme 13. Moja otázka je, kde je tých 5 mld., čo sú obrovské peniaze. A o tomto by sme sa mali rozprávať najviac, ako toto urobiť, pretože, samozrejme, že sa to dá, ale otázka je ako a za akú cenu. Pri tejto situácii platí, že sa emitujeme drahšie, to znamená, tie úroky, ktoré platíme potom, sú vyššie. Jednak toho dlhu je viac, samozrejme, pretože máme väčší dlh, objektívne sú veľké, väčšie úrokové miery, lebo je iný svet, úplne všade na svete sú vyššie a u nás sú ešte vyššie kvôli nezodpovednosti vlády. Tá tzv. riziková prirážka je pomerne veľká a to stojí peniaze.
Uvediem to na príklade. Keď na trhovisku všetci predávajú napr. vajíčka za 40 centov a vy prídete a budete všetkým ponúkať vajíčka za 20 centov, tak si kúpia tie vaše za tých 20 centov, pretože sú lacnejšie. Je to trošku zjednodušený príklad aj ceny sú ilustratívne, ale tak nejak vyzerajú emisie nášho dlhu, pretože potrebujeme predať veľa, predávame za výhodnú cenu, aby sme aspoň predali, pretože ak by sme nepredali, tak tu máme skutočnú skazu. A teda tvrdím, že, nerád to takto vyslovujem, ale bankrot nie je zažehnaný, toto ozdravenie financií nie je a musíme venovať veľa energie, aby sme, aby sme tieto riziká skutočne zažehnali. A výsledkom takisto je, že logicky z tohto vyplýva, že tie splátky dlhu sú čoraz vyššie. Kým tento rok na splátky dlhu zaplatíme 1,2 mld. eur, o tri roky podľa rozpočtu, v roku 2027 to bude 2,4 mld. To znamená o 1,4 mld. každý rok zaplatíme na splátky dlhu, lebo ho máme viac, lebo je drahší o 1,4 mld. eur. Čo by sme si tak mohli kúpiť za 1,4 mld. eur? Napríklad najdrahší diaľničný úsek, napríklad najväčšiu nemocnicu Rázsochy, alebo by sme mohli postaviť 430 km diaľnic, čo je asi tak vzdialenosť do Košíc približne, podľa toho, ktorým úsekom idete, a to by sme mohli robiť každý rok, nie raz. Toľko platíme za dlh namiesto toho, aby sme platili za služby, ktoré potrebujú občania.
Tento rozpočet je takisto rozpočet Ficovej drahoty, tak ako jeho konsolidácia a všetko bude drahšie, drahota dopadne na všetkých ľudí. Kým inflácia v Európe klesá, na Slovensku až tak nie, respektíve budúci rok porastie a hlavným dôvodom je tá zvýšená dépeháčka o tri percentuálne body.
A mimochodom, ďalší zo sľubov, lacnejšie potraviny. Pamätáte? Tak tie lacnejšie nebudú, tie budú rásť dokonca rýchlejšie najbližšie štyri roky ako všetko ostatné na Slovensku. Potraviny budú drahšie ešte ako všetko ostatné. A tá drahota dopadne na všetkých a dopadne v najväčšej miere na najslabších, nižšiu a strednú vrstvu. Podľa našich výpočtov 900 eur na priemernú trojčlennú domácnosť.
Tento rozpočet, a o tom sa dá rozprávať dlho, uvediem len niekoľko príkladov. Je to zároveň rozpočet minulosti...
Ináč pán Blcháč nastavuje štandardy toho, ako máme, ako môžme vyrušovať v sále, tak ja by som nebol proti, aby sme, a súhlasím s nimi, aby sme sa ich držali, pán minister.
Tento rozpočet je rozpočet minulosti. Konzervuje súčasný stav, prehlbuje existujúce problémy a nemyslí na budúcnosť nás a našich detí, pretože ľuďom berie a na štáte nešetrí nie skoro nič, nešetrí nič. Už to bolo trochu spomínané a ešte to rozvediem. A teda nejde len o desaťtisícové platy, po novom business jety, na ktorých sa budete môcť čoskoro voziť, ale pridali si všetci na svojich rezortoch. Včera sme, na príklade kultúry, mali sme s kolegyňou Zorou Jaurovou tlačovku a sme ilustrovali, ako síce peniaze na kultúru rastú, vyhadzujú desať percent ľudí, tých nepohodlných, samozrejme, ako ináč, a nepridávajú inštitúciám kultúry, ale pridávajú na úrad a manažovať tieto peniaze budú plochozemci. Takto konsolidácia nevyzerá. A podobný, podobný príbeh vidíme na mnohých inštitúciách. Sa tvária, že šetria desať percent na mzdových výdavkoch, na ostatných výdavkoch míňajú viac.
A teraz rozpočet minulosti je to aj preto, lebo dusí našu ekonomiku. A to by som z pohľadu ekonóma asi vyzdvihol ako druhý najdôležitejší faktor po tom riziku vysokého dlhu, ktorý tu máme. Pretože jednak daň z finančných transakcií je asi najhoršie opatrenie, aké si pamätám vo svojej ešte stále krátkej kariére. A v kombinácii so zvyšovaním daní najmä teda firiem, ale aj pracujúcich, jednoducho zvýšením daní aktivít plus ešte daň z finančných transakcií, ktorá sa, mimochodom, podobá tak na, skôr na daň z obratu z 90. rokov ako na dobrú, modernú daň, tak dokopy to vytvára veľmi nebezpečný kokteil, ktorý bude znamenať, že budeme rásť pomalšie. Jednoducho bude sa menej dariť biznisu, to znamená, bude menej daní, menej peňazí na sociálne istoty, ktoré chcete zabezpečiť občanom. Jednoducho bude menej na školstvo, na zdravotníctvo, na dôchodky.
A tá daň z finančných transakcií je jednoznačne najškodlivejšie opatrenie. Už sme to niekoľkokrát hovorili, ak raz budeme pri moci, takúto daň zrušíme. A hovorím vám, budú pribúdať tie príbehy firiem, ktoré neprídu na Slovensko, lebo sa tu zle podniká, ktoré nerozšíria svoju výrobu, lebo už toho majú dosť a radšej teda už nebudú viacej riskovať a, alebo buď vôbec neprídu, alebo dokonca odídu zo Slovenska. O mnohých sa možno nedozvieme, pretože to je ťažko dokázať, slovo proti slovu, celé je to vždycky komplikovanejšie.
Ale čo vám hovorím, že uvidíme, je, že budeme rásť pomalšie, to znamená, budeme mať menší výber daní. A dokonca toto už vidíme. Podľa dát štatistického úradu o raste v treťom štvrťroku tohto roku sme rástli výrazne pomalšie, ako sa očakávalo. Jednoducho to dusenie ekonomiky, ten negatívny vplyv konsolidácie je už tu a hovorím vám, bude sa ešte prehlbovať.
A keď som pri tej dani z finančných transakcií, mimochodom, na výbore ste si schválili niekoľko zmien. Všetky by som podpísal, čím menej subjektov a transakcií bude predmetom dane z finančných transakcií, tým lepšie. Ako som povedal, najlepšie všetky, ale výplaty ľudí budú podliehať dani z finančných transakcií. Pán prezident Peter Pellegrini pri podpise konsolidačného balíčka vo svojom vyhlásení povedal, že by sa výplaty nemali vzťahovať na, alebo teda daň z finančných transakcií by sa nemala vzťahovať na výplaty ľudí. Z každej výplaty, ktorú ľudia pracujúci dostanú, si štát zoberie 0,4 %. Toto pripomeňte svojim občanom najbližšie, keď s nimi budete hovoriť!
A toto je rozpočet minulosti aj preto, lebo investície nie sú priorita. Pre mňa je také symptomatické, že v rozpočte sa píše, že to je vlastne úspora, keď sa menej minie na hentakú investíciu, tu Valaliky, tam sa menej minú eurofondy, tak ušetríme na spolufinancovaní. V rozpočte je napísané, že to je úspora. Tak to sú odložené investície, ktoré tu nemáme dnes, možno ich budeme mať neskôr, ale to znamená, že na ich benefity si budeme musieť počkať.
Je to rozpočet minulosti takisto, pretože, pretože prehlbuje chudobu. Čakal som, že sociálnodemokratická vláda príde so sociálnym rozpočtom. Veď toto ste predsa sľubovali ľuďom, že konsolidácia nepôjde na úkor dosiahnutých sociálnych štandardov. A výsledok? Šetrenie dopadne na sociálne najslabších, na nižšiu strednú vrstvu viac ako na politikov s desaťtisícovými platmi a, prepáčte, sociálni netvori by tento rozpočet nenapísali horšie. Negatívne ovplyvní tých, ktorí potrebujú najviac, jednorodičovské domácnosti, mnohopočetné rodiny aj najchudobnejších dôchodcov, ktorým ste niečo do jedného vrecka dali, ale viac im zoberiete z toho druhého, ako som povedal.
A minister financií nám povedal v niektorej relácii, že, teda na opakovanú otázku, že koľko to teda je ten vplyv Ficovej drahoty, a nám na to povedal, že sa dotkne tak, že každý si to môže napočítať, či to bude koľkokoľvek. To je taký terminus technicus na ministerstve financií, koľkokoľvek. Tak my sme to teda prepočítali, bude to tých 900 eur, pán minister.
A vyzývam vás, nebuďte zbabelý a povedzte to tým ľuďom. Povedzte napríklad zdravotnej sestre v Spišskej Novej Vsi, kde sme boli, mimochodom, minulý týždeň na výjazde Progresívne Slovensko, že, milá pani, budete naďalej robiť v tej plesnivej nemocnici, budete platiť vyššie dane, zoberieme vám daňový bonus na dieťa, z každej výplaty vám na transakčnej dani zoberieme niekoľko desiatok ročne a zadlžime vás a vaše deti o štyritisíc eur každé z nich. A ešte, aby sme nezabudli, pán premiér vám odkazuje, že to nie je jeho priorita.
A pre mňa je toto rozpočet minulosti aj preto, že teda nemyslí na budúcnosť, nemyslí na školstvo, nemyslí na zdravotníctvo. Pre mňa jeden z hlavných hoaxov, ktorý sa podarilo vláde odkomunikovať, že vraj, že vraj školstvu rastú výdavky najviac zo všetkých sektorov. No tak za prvé je to účtovný transfer, keďže kompetencie prechádzajú zo samospráv na centrálnu vládu, tak má viac, ale jednoducho sa to iba presunulo. A keď si zrátame naozaj všetky výdavky, čo teda je neľahká úloha vzhľadom na to, že takýto údaj na prvú v rozpočte nenájdete, ale dá sa vyrátať, tak ten kľúčový message je, že celkové výdavky na vzdelávanie budú v reálnom vyjadrení, to znamená po očistení o infláciu, v skutočnosti klesať. Minulý rok aj tento rok približne 4,5 % HDP platíme na vzdelávanie, do konca volebného obdobia, do roku 2027 to bude niekde okolo štyroch percent. To znamená takmer o pol percenta HDP bude na vzdelávanie menej. A, milí učitelia a učiteľky, vaše peniaze, vašich osemsto eur a valorizácia vašich platov je zatiaľ odložená vo všeobecnej pokladničnej správe, ešte ju nemáte.
A podobný príbeh je aj v prípade zdravotníctva. Len veľmi krátko. Školstvo a zdravotníctvo prioritou nie je, ale prioritou je napríklad Robert Kaliňák alebo Andrej Danko. V prípade obrany ten záväzok dve percentá je, samozrejme, legitímny. Je to náš záväzok voči našim partnerom, mali by sme ho splniť. Spôsob, ako to robíme, je však mimoriadne kreatívny. Samozrejme, s minimálnou transparentnosťou, vypnutí hodnoty za peniaze vo všetkých takzvaných strategických investíciách. Prekvapenie, všetky obranné investície sú strategické, nečakali by ste to, že bude pán minister obrany zbrojiť. Ale on nielen zbrojiť, zároveň hovorí, že ako obranný výdavok bude nemocnica, diaľnica na Ukrajinu a neviem čo všetko ešte. A iste, aj nemocnicu a tú diaľnicu potrebujeme, avšak prečo klameme partnerom, že to je výdavok na zbrojenie. Zbrojiť sa v tejto situácii obzvlášť potrebujeme. Bohužiaľ, ale keď chceme byť seriózny partner a chceme, aby nám partneri prišli pomôcť, ak príde k najhoršiemu, tak by sme ich nemali klamať.
No a tiež tento rozpočet je rozpočet papalášov. Ľuďom hovoríte, že peňazí je málo a štátna kasa je v zúfalom stave, že sa musia uskromniť a šetriť, avšak pre ministrov tejto vlády, pre jednotlivé rezorty to nepatrí. Pre nich je peňazí dosť. Spomínané desaťtisícové platy, doživotná renta, ministerstvo pre pána Danka s výhľadom na Dunaj, super drahá prezidentská kampaň pre pána Pellegriniho a najnovšie business jety za 80 mil. eur. Dali ste to celkom na frajerov. Minister obrany nám povie, že ide prezbrojiť vojenské lietadlá a kúpi business jety, normálne civilné 15-osobové za 80 mil. eur. Tak na toto ste peniaze našli. Pre mňa to je, to je papalášizmus, ultimate level, to sme tu teda ešte nemali, v takejto situácii platy, renta, business jety. To je to, čo vy odkazujete zdravotnej sestre do Spišskej Novej Vsi. Jednoducho Kamenický konsoliduje a Kaliňák nakupuje.
Tiež je to rozpočet, a toto je moja obľúbená, aj keď nezáživná časť, je to rozpočet, ktorý kamufluje realitu. Jednak tá transparentnosť sa prekvapivo pomerne znižuje, ale opäť moja obľúbená kapitola, všeobecná pokladničná správa je opäť jednou z najvyšších v histórii. Je v nej 7,8 mld. Z nej platíme splátky dlhu, objektívne teda treba povedať, ale takisto je to odkladačka pre pána ministra financií. A veľmi krátko vyberiem päť položiek, ktoré tam sú od najmenších.
Výdavky na riešenie vplyvov legislatívnych zmien za 53 miliónov. Viete, čo to je? Hypotéky, pamätáte si, predstavili raz pred necelým rokom náplasť na neexistujúci problém, že vraj sa nedajú splácať hypotéky za 53 miliónov. Tie sa, samozrejme, neminú, má ich odložené minister financií a keďže sa neminú a sú označené takto záhadne, nie ako ako rezerva, tak ich môžu minúť na hocičo. A teraz si môžme tipnúť, či ich minú na znižovanie dlhu, alebo na nejaké ďalšie business jety. Nechajme sa prekvapiť.
Rezerva na zníženie negatívnych vplyvov rozpočtového hospodárenia, to som už spomínal, už prejedená rezerva. Alebo napríklad výdavky na transfer do štátnych finančných aktív za 750 mil. eur, neviem, na čo to ide. Možno sa to dá zistiť, ale v rozpočte to napísané nie je. Na výbore som sa to nedozvedel.
Pán minister, mám otázku, na čo ide 750 mil. do štátnych finančných aktív? Prosím vás, povedzte nám, myslím si, že za takmer miliardovú položku by sme mohli vedieť, na čo idú tieto peniaze.
A, samozrejme, transfer finančnej poisťovni za 2,7 mld. To je obrovská suma, ktorou teda vláda musí dofinancovať sekeru v Sociálnej poisťovni, pričom sa žiadne konsolidačné opatrenia v Sociálnej poisťovni nenachádzajú.
No a zároveň v neposlednom rade je to rozpočet predčasných volieb. Viete prečo? Pretože oni nám hovoria, že v predvolebnom roku budú konsolidovať najviac za celé volebné obdobie. Teda ešte nepredstavili opatrenia za 1,5 % HDP, čo je, to sú takmer dve miliardy, teda hovoria, že v predvolebnom roku budú konsolidovať o dve miliardy. To sú priam fyzikálne zákony, ktoré v žiadnej slušnej krajine dobrovoľne neurobí žiadna vláda, ktorá chce byť znovu zvolená, nepopulárne veci ak, tak sa robia na začiatku. Vláda hovorí, že ich bude robiť na konci. No, tak to som zvedavý.
Ale nielen to. Zároveň platí, spomínate si, dlhová brzda, ktorá hovorí, že do dvoch rokov máte predložiť vyrovnaný rozpočet. Ako to chcete urobiť? Sú tri možnosti, ktoré môžu nastať. Za prvé, predložíte ten vyrovnaný rozpočet, čo je nielen politicky nemožné, obzvlášť v tejto konštelácii, ale v tejto situácii, v ktorej sme, to nedáva ani ekonomický zmysel takto rapídne znižovať deficit.
Alebo pripravíte ústavnú novelu. Síce tuná bojujete so sedemdesiatšestkou, ale možno prídete s deväťdesiatkou. Neviem ako, konštruktívnu diskusiu sme tu o tomto zatiaľ nemali, som zvedavý. Alebo opäť oklamete voličov: buď jedným veľkým pozmeňovákom, alebo novým programovým vyhlásením vlády. Som zvedavý.
No a keď to zhrniem na záver. Po roku tejto vlády sa ľudia nemajú lepšie, učitelia štrajkujú, lekári podávajú výpovede, policajti odchádzajú, odborári sa chystajú protestovať, parlament je v princípe paralyzovaný, bojujeme tu, teda vy bojujete zo dňa na deň s parlamentnou väčšinou. Vládne chaos, aký sme tu ešte nemali, a s týmto rozpočtom bude len horšie. Ficova drahota sa ešte len začína napĺňať a tá stagnácia sa bude, sa bude ďalej prejavovať v ďalších rokoch.
Ja verím, že v diskusii v tejto rozprave sa o týchto témach porozprávame. Položil som niekoľko otázok pánovi ministrovi. Zároveň by som ho rád vyzval, aby nebol zbabelý, aby išiel aj do verejných diskusií v televízii so mnou alebo s ďalšími opozičnými kolegami, aby sme si tieto veci vydiskutovali aj verejne a pred tým, ako bude rozpočet schválený. Pretože prísť s krížkom po funuse, po tom, ako bude schválený, už nie je, nie je veľmi hrdinské.
Ďakujem vám pekne za pozornosť a aby som nezabudol Progresívne Slovensko bude, samozrejme, proti tomuto rozpočtu Ficovej drahoty a narastajúceho dlhu. Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
|
10.
Ďakujem pekne.
Pán poslanec, pán predseda výboru, ďakujem za vystúpenie. A mnoho vecí ste povedali pekne, trefne. Aj metafory viaceré sa mi páčili. Dobre. Jednu vec vypichnem ale vám. Nikto, možno v celej Národnej rade, trúfam si povedať, že určite nie v opozícii, nespochybňuje, že konsolidovať treba, o tomto debatu ani nemajme, ja som si to ani nedal do svojho vystúpenia, pretože to beriem ako samozrejmosť, sme v takej situácii, v akej sme, a musíme sa z nej nejakým spôsobom dostať. Čo namietame a budeme o tom hovoriť veľa dnes, možno aj zajtra, je spôsob, akým sa to robí jednak z hľadiska obsahu, teda že tie opatrenia sú škodlivé, aj z hľadiska procesu, bez diskusie, na hulváta a v komplikovanom a chaotickom procese. A to, čo budem vysvetľovať o chvíľu, to najpodstatnejšie je, že vy v skutočnosti nekonsolidujete. Za dva roky a štvrť teda, do konca budúceho roka sa deficit nezmení oproti tomu, ktorý ste prebrali v čase, keď ste prišli do vlády. Teda aj napriek dvom rokom uťahovania opaskov sa popri tom babráctve vlády vlastne deficit ani nezníži, dlh zvýši, akurát že to zaplatia ľudia. Ale o tom viac v mojom vystúpení.
Ďakujem.
|
69.
Ďakujem pekne, Zuzana, za pomenovanie proste tej témy a tých skutočných problémov a prešľapov, ktoré nastali počas pandémie. Tu sa operuje s nejakým číslom 20-tisíc. Určite to bolo veľa tisíc, neviem teraz povedať, či je úplne presné, ale v každom prípade na Slovensku sme minuli relatívne veľa peňazí na pandemické opatrenia a z neho výsledky, teda samotné úmrtia a poškodenie zdravia sú naopak tiež teda veľmi vysoké. Slovensko obstálo veľmi zle, čo sa týka pandémie a toho, ako bojovalo s týmito, s touto pand... so všetkými opatreniami.
Ale najdôležitejšie opatrenie na tom, aby krajiny zamedzili tomuto zlému vplyvu, boli lídri spoločenského aj politického života. A, prepáčte, pre mňa, najväčšiu zodpovednosť nesú politickí lídri, ktorí otvorene, a v tom čase boli aj v opozícii, aj v koalícii, podporovali to, aby sa nenosili rúška, aby sa ľudia neočkovali a podobné až priam absurdné veci, ktoré boli vyslovene v protiklade s tým, čo máme robiť. A, prepáčte, tu sme, tu sme v dobe, kedy tu diskutujeme o tom, či je Zem guľatá, aké vplyvy má očkovanie a proste neviem, aké absurdnosti a tak trochu akože opomíname si pomenovať veci správnymi slovami. Spoločenskí a politickí lídri krajiny vedú najväčšiu zodpovednosť a bolo, bolo ich, bolo ich mnoho, boli najmä vo vtedajšej teda opozícii, ale tie dôsledky boli také, ako Zuzana vo svojom vystúpení popísala, napríklad v domovoch dôchodcov a na mnohých iných miestach našich životov.
Ďakujem pekne.
|
57-2
Priznáva to už aj vládna koalícia po mesiacoch zatĺkania, avšak to, čo teda ste predstavili, bolo nie ozdravenie verejných financií, ale bolo znižovanie deficitu. A na záver mi dovoľte len skonštatovať také želanie, že ja by som chcel vidieť konsolidáciu, ktorá bude mať čo najmenší sociálny vplyv a čo najviac pomôže budúcemu ekonomickému rastu a rastu životnej úrovne, resp. čo najmenej ho oslabí. A tento balíček je v kontraste s týmto, prináša zvyšovanie cien a prináša postupné tlmenie ekonomiky.
Ďakujem pekne.
|
55. Viskupič, Marián, poslanec NR SR
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolega Ondro Dostál, ďakujem pekne za tvoju faktickú poznámku, začnem úplne od konca. Áno, je to tak, vláda, samozrejme, evidentne nemala žiadny záujem konsolidovať v prvom roku svojej činnosti, práve naopak, keby to aspoň bolo, že teda pokračuje ďalej. Nie, ona mala záujem plniť teda predvolebné sľuby, ktoré teda, bohužiaľ, znamenali ešte zásadné zhoršenie, hej, zásadnú dekonsolidáciu, takže s tým sa dá len súhlasiť. No, či by si teda bola vláda niečo osvojila, samozrejme, môžeme špekulovať, nikdy sa to nedozvieme. A s najväčšou pravdepodobnosťou asi nie, ale možno sme aspoň mohli mať taký ten dokument, že s čím by sa dalo porovnávať, že realistická verzia podľa vlády, ktorá je úradnícka, ktorá sa nemusela zodpovedať nejakému tomu, že ide obhajovať mandát o dva týždne, o dva mesiace, a teda vlastne s tým, čo teda reálne vzniklo. No, nevadí. Je to už debata, spomenul som to, lebo to vlastne spomenul aj pán predseda rozpočtovej rady, ale nikdy sa vlastne to už nedozvieme. No a či teda ten zákon je dobrý? No, je to zákon, ktorý v podstate desať rokov nebol novelizovaný, tak dokonalý určite nie je a asi sme možno práve takto narazili na jednu z jeho nedokonalostí, to je fakt. A ja musím úprimne povedať, že boli dosť výrazné snahy, aby sa to celé akoby upravilo. A jedna vec je teda, že samotné výdavkové limity, ale prípadne aj ďalšie úpravy aj dlhovej brzdy, prechod na čistý dlh a ďalšie prípadne aj úpravy sankcií, ktoré sa ukázali ako v krízových časoch proste nenaplniteľné akoby. Zároveň tam boli skutočne aj debaty o daňovej brzde, hej, aby aj táto noha vlastne sa stala súčasťou rozpočtovej zodpovednosti. A keby sa to stalo, tak by sme dneska nemohli mať takýto konsolidačný balík. No, ale je to, dá sa to... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
24.
Ďakujem pekne. Pán Hazucha, to, na čo som referoval, sú oficiálne čísla ministerstva financií, teda vlády o prognóze ekonomiky a prognóze výberu daní. Tie hovoria napríklad, že inflácia bude budúci rok 5,5 %, z toho 1,2 % spôsobí zvýšenie dépeháčky dokopy vrátane znížených vybraných sadzieb, ale no veď poznáte ten príbeh. Takisto hovorí, že priemerná mzda v ekonomike, čistá, a tuná oceňujem, že ste ma naozaj počúvali pozorne, pretože myslím, že som nepovedal to slovo čistá, takže beriem túto pripomienku, áno, čistá priemerná mzda v ekonomike budúci rok neporastie, resp. ak mám byť úplne exaktný, tak podľa prognóz ministerstva financií porastie o 0,5 %, ostatné inštitúcie majú iné, podobné prognózy, tuším, že NBS-ka a RRZ sú niekde bližšie k nule. Ale 0,5 % ma vedie ku konštatovaniu, že životná úroveň, ak dovolíte, neporastie. Ale ak chcete byť exaktný, tak porastie o 0,5 %.
A ten širší bod, ktorý som hovoril, že vaše vlády smerácke, ktoré tu sú 13 rokov z posledných 18, zabezpečili, že relatívne voči ostatným krajinám, regiónu aj Európskej únie sme si pohoršili. To znamená, nominálne tá mzda narástla za tých posledných 20 rokov, ale keď sa porovnávame voči ostatným krajinám, tak sme klesli. Kedysi sme boli 2004, 2005, 2006 druhý, tuším, za Slovinskom, ak si to správne pamätám, dnes sme na poslednom mieste v celej EÚ, ak sa porovnávame, čo sa týka čistých miezd. Sú to oficiálne čísla ministerstva financií, ak chcete ospravedlnenie, že sa ministerstvo financií pomýli, tak to môžem urobiť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|