Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
6. 12. 2024 12:04:37 - 12:19:56 23. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
20.
Takže môžem rozprávať bez toho, aby som sa ponáhľal, hej? (Reakcia navrhovateľky. Smiech rečníka.) Lebo toto je téma, o ktorej ja som schopný rozprávať hodiny a hodiny, a som vďačný za to, že ste vytvorili priestor na to, aby sme sa k tejto téme vrátili, pretože za vyše rok fungovania tejto koalície sme sa už toľko napočúvali o pomoci ľuďom, o ochrane ľudí, o ohrození našej bezpečnosti, o tom bájnom pokoji. Toľko floskúl tu zástupcovia, zástupkyne Ficovej štvrtej koalície vyriekli, no a skutek utek. A toto je taký lakmusový papierik, lebo keď si urobíme skúšku správnosti výkonom tejto koalície, tak áno, veď to vidíme, že pomáhajú svojim ľuďom a ľudia, ktorých zdravie či bezpečnosť sú dlhodobo ohrozené, tak títo ľudia sú naďalej prehliadaní. A ten sľubovaný pokoj, ten sa akosi nedostavil ani po parlamentných, ani po prezidentských, ani po eurovoľbách.
No a keď sa na ten pokoj, ochranu a bezpečnosť pozrieme optikou verejného zdravia, tak to sa nedá inak povedať, ako že je to kapitálna hanba, ako ich bývalé, ale aj táto vláda zbezobsažnili. Som práve teraz vymyslel to slovo, neviem, že či je v slovníku (povedané so smiechom), ale zbezobsažnenie je asi ten správny výraz.
V prípade problematiky environmentálneho hluku som v tomto pléne už tento rok rozprával a vtedy tu bolo tuším že ešte menej ľudí ako dnes. Je to vždy fascinujúce prihovárať sa k menšiemu počtu ľudí ako prstov na ruke. A každopádne, vtedy tu nebola ani vtedajšia ministerka zdravotníctva ako predkladateľka novely zákona o ochrane zdravia, ktorej som sa teda na neriešenie problematiky s hlukom rôznymi cestami – či už cez hodiny otázok, alebo cez interpelácie – snažil pýtať. Ona tak nejak aktívne predo mnou stále vlastne s odpoveďami utekala. A ja som sa jej vtedy, lebo to bolo aktuálne, som sa jej pýtal na vtedajšiu hrozbu správneho konania Európskej komisie, pretože vtedy sa k tomu konaniu schyľovalo. No a to už dnes je realitou.
Takže ešte raz, Vlaďa a Vlado, ďakujem za ten priestor na diskusiu, aj keď teda asi si veľmi nepokecáme. Môžeme navzájom si vymeniť nejaké svoje postoje k tomu. Chcem len vyilustrovať, že aký veľký problém na Slovensku máme s akustickým smogom. A chcem to ilustrovať na konkrétnom prípade Rakytoviec, okolo ktorých každý z nás pravidelne chodí, čiže vieme, kde sa Rakytovce nachádzajú, vieme, ako rýchlo tade autá chodia a ako tam prekračujú rýchlosť, a môžeme si domyslieť, aký dopad to má na tie domácnosti, ktoré v blízkosti žijú svoje životy. Rakytovce sú mestskou časťou Banskej Bystrice, zároveň sú naozaj ukážkový príklad, taký zlý príklad toho, ako sa človek na Slovensku, resp. nielen človek, ale aj skupina ľudí a domácností snažia dlhodobo dovolať svojho práva neúspešne, pretože sú prehliadaní štátom a inštitúciami. Rakytovce vnímam ako naozaj vskutku škandalózny prípad nadmernej hlukovej záťaže z R1, pričom ani po tom, čo bol tento prípad opakovane medializovaný, tak neprišlo k náprave a neprišlo k náprave doteraz ani po tom, čo na prípad upozornil verejný ochranca práv pán Dobrovodský.
V skratke, ministerstvo dopravy sa situáciou Rakytoviec zaoberalo už v roku 2017, čiže sedem rokov dozadu, a ministerstvo vtedy nariadilo NDS-ke, aby vykonala sériu opatrení. NDS ich nerealizovala, a preto ministerstvo opäť nariadilo postavenie protihlukovej steny, ktorá, samozrejme, ako viete, dodnes nestojí, pretože tá protihluková stena má byť hotová až v roku 2032. Čo keď si teda dáme do reality a do časovej osi, to by znamenalo teda, že Rakytovce by sa trvalého riešenia svojho problému s hlukom, ktorý je stále akútnejší, pochopiteľne, pretože doprava sa zahusťuje. Rakytovce by sa dočkali riešenia svojho problému 15 rokov od podania podnetu. A možno dobre šípite, že tento problém trvá, pochopiteľne, ešte dlhšie, pretože z dostupných meraní vieme, že hluk v tejto lokalite prekračoval povolené hodnoty už v roku 2011. Už vtedy bola identifikovaná táto oblasť ako problémová. Z podnetu VOP vyplynulo, že meraniami hluku tu bolo zistené 9- až 23-percentné prekročenie prípustných hodnôt hluku, ktoré sú stanovené vyhláškou pre toto územie. 9- až 23-percentné, samozrejme, v závislosti od merania. No a aj kvôli tomuto pán Dobrovodský, pán ombudsman, požiadal ministerstvo dopravy, aby zabezpečilo dočasné protihlukové opatrenia, a ministerstvo teda okrem spomínanej budúcej pevnej protihlukovej steny, ktorá je prisľúbená do roku 2032, nenariadilo žiadne iné náhradné opatrenia na ochranu ľudí, ktoré by aspoň čiastočne mitigovali to vystavenie nadmernému hluku, ktoré dlhé roky, pochopiteľne, znižuje nielen kvalitu života, lebo veď akože keď vám za obývačkou stále chodí nejaký kamión, tak to asi nie je veľmi bezpečné, ale ohrozuje aj fyzické a duševné zdravie. O tom si povieme možno neskôr. Čiže keď to napočítame, podľa toho by to znamenalo teda, že Rakytovce majú pri plnom vedomí štátu žiť dve desaťročia v hluku, ktorý je vysoko nad prípustným limitom. Taký je fakt. A ani ministerstvo dopravy a ani NDS-ka očividne teda nemajú naponáhlo a to dodám teda, že v Rakytovciach žije viac ako 500 ľudí – a nikoho to nezaujíma.
Verejný ochranca práv v tomto konkrétnom prípade konštatoval porušenie práva podávateľa na priaznivé životné prostredie a tiež práva na ochranu zdravia, ktoré sú garantované čl. 44 a 40 ústavy, a tiež porušenie práva na rešpektovanie súkromného a rodinného života, ktoré sú garantované čl. 8 Európskeho dohovoru o ľudských právach. No a tieto práva boli, prosím pekne, priamo porušené Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky.
Aby som to skrátil, tak nám sa tu potom teda vlastne stala situácia, že máme teda problém s hlukom a v tomto roku sme riešili ten spomínaný vládny návrh zákona a vtedy sme už vedeli teda, že sa schyľuje k tomu sporu s Európskou komisiou. A prišiel nám sem vládny návrh zákona o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o ochrane zdravia a ja som vtedy kritizoval, že ten návrh bol nielen teda bezobsažný, ale aj bez ambícií, pretože on neprišiel s ambíciou priniesť nápravu ani v kontrole, ani vo vymožiteľnosti. Jediné, čo ten návrh priniesol, bolo, že priniesol zmenu ustanovenia termínovanej povinnosti predkladania akčných plánov, čiže ja som to vtedy nazval a ono sa to vlastne aj potom tým konaním otvoreným na Európskom súdnom dvore potvrdilo, že to bol generálny pardon pre nesplnenú zákonnú povinnosť. Generálny pardon v zmysle vypracovania akčných plánov na znižovanie akustického smogu, pričom tieto akčné plány sú zákonom definované. Máme zákonnú povinnosť vypracovávať akčné plány, nielen samosprávy, ale aj prevádzkovatelia železníc a ciest. No a generálny pardon hovorím v tom zmysle, že ani Národná diaľničná spoločnosť, ani Slovenská správa ciest, čiže štátna akciovka a rozpočtová organizácia, nemali včas v zmysle zákona aktualizované svoje akčné plány, hoci už dávno predtým mali byť hotové, no a toto bolo vlastne až do príchodu tej spomínanej novely tolerované.
No a vtedy som sa teda pýtal pani ministerky, že kde je nejaká ambícia priniesť vyšší kontroling a vyššiu vymožiteľnosť. Povedala mi, že na niečom sa pracuje, že príde to niekedy, možno, hádam čoskoro. Máme tu nového ministra, toho keď som sa pýtal, tak pozeral na mňa prekvapene. Ja chápem teda, že aj on je sám prekvapený, že kde sa to ocitol a akej situácii čelí (povedané s pobavením), ale, kolegyne a kolegovia, my máme na stole infringement a naozaj, že vo vzduchu je hrozba, že budeme platiť brutálnu pokutu za rokmi nesplnenú povinnosť. A pre mňa je jednoducho, ja tomu nerozumiem, ako nielen tento kabinet, ale aj tie predchádzajúce kabinety pri plnom vedomí toho, že koľko škôd environmentálnych je tu napáchaných, že nikomu, nikoho netlačí v topánke, ako sa hovorí, že poďme s tým niečo spraviť.
Jedna vec je akustický smog, kde teda je rozbehnuté konanie. No a potom tu máme aj mnohé ďalšie kategórie, máme tu znečistenie ovzdušia, tá istá situácia. Jelšava, hej? Opäť vidíme, aká je tam smogová situácia, nikoho to netrápi, nejdeme ďalej, nenapredujeme.
To isté odpadové hospodárstvo. Máme, ja si myslím, že to bude najvyššia pokuta, ktorú Slovenská republika dostane za odpadové hospodárstvo, za skládky, a aj tak na minulej schôdzi, koncom, sem prišli zástupcovia strany HLAS, korí si úplne že flagrantne prílepkom k nesúvisiacemu zákonu tam šupli odklad povinnej úpravy odpadu pred uložením na skládku, čím priťažili nielen tomu prebiehajúcemu sporu, ale priniesli absolútny chaos a nepredvídateľnosť do samosprávneho prostredia, do priemyslu a priťažili ešte, resp. zvýšili to riziko, že nielen prehráme európsky súd, ale že nás ešte aj priemysel bude žalovať.
Čiže máme problém za problémom a my sa tu v tomto pléne nevenujeme tomu, ako že ako ich urýchlene riešiť, ale nejak to tak fiktívne odkladáme, že veď ono sa to hádam niekedy nejako, niekto to vyrieši a medzičasom my tu strácame už rok čas a koalícia si tu fúka svoje vlastné boliestky. Kde začať, hej, ÚŠP, RTVS, LGBTI, mimovládky, budúci týždeň transparenty. Naozaj? Tak, koľko nás tu je? Dva, štyri, šesť, sedem. O tomto by sme sa tu mali rozprávať pri plnej účasti o naozaj reálnych problémoch, o reálnom ohrození zdravia, bezpečnosti ľudí. A je hanba, že k tejto téme sme sa dostali v piatok popoludní pred poloprázdnym plénom a nikoho to netankuje. Mne je to strašne ľúto, štve ma to, som rozčúlený a bolí ma to, pretože tí ľudia z Rakytoviec toto dnes pozerajú, vidia to a toto je odpoveď na ich problém.
Je mi to ľúto, prepáčte.
5. 12. 2024 9:14:04 - 9:29:24 23. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 537 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
12.
Ďakujem za slovo. Dobré ráno všetkým. Tebe Oskar ďakujem za tvoje vystúpenie.
Spomínal si proces. No, proces je jedna vec, ale... a, samozrejme, ako politici na proces musíme dávať pozor. Špeciálne, keď sme v opozícií, ale zároveň sme stále ľudia.
A ja chcem pripomenúť, že iba nedávno jeden z huliakovcov v tomto pléne naozaj nechutným a stigmatizujúcim spôsobom napadol psychiatrických pacientov, potom následne jeho koaličný kolega zo SMER-u povedal, že mladí ľudia sú precitlivelí, citujem. To ako keby koaliční poslanci nevideli tie dáta, ktoré hovoria o stave duševného zdravia na Slovensku, špeciálne pri mladých ľuďoch. No ale späť k procesoch, k procesu.
Koalícia, ako si spomínal, chce pozmeňovákom zachraňovať míľniky plánu obnovy, pričom v tom obsahu ktorý vidíme, rozhodne sa nedá považovať, že ide o riešenie, ktoré naplní komponent 12 napríklad. A, a pri komunikácii, ktorú mám s odborníkmi, tak súčasne musím konštatovať, že ministerstvo zdravotníctva aj napriek prísľubu a opakovaným prísľubom nepredložilo tento návrh komore psychológov napríklad a ide cez poslanecký návrh.
Tak ja sa zamýšľam nad tým, že keď do tvorby úpravy nie je zapojená napríklad aktuálna Slovenská komora psychológov, pričom ministerstvo operuje cez zmätočné, nepresné a cielene selektované informácie, tak potom to sa nedá považovať ani za transparentnosť, ale ja sa zamýšľam, že, že aký je cieľ potom takéhoto správania.
4. 12. 2024 12:24:15 - 12:25:53 23. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 537 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Vďaka za slovo. Aj tebe za vystúpenie, Veronika, aj kolegyni Holečkovej za to, že vôbec mala priestor sa v tomto pléne rozprávať o tom, čomu čelia jednorodičovské domácnosti na Slovensku, Čelia mnohým bariéram, okrem toho, že systém ako taký ich nevidí a prehliada ich, no čo chcem podotknúť a opätovne pripomenúť, že na tieto domácnosti mimoriadne dopadá energetická chudoba, keď v energetickej chudobe žije podľa aktuálnych dát, každá šiesta domácnosť na Slovensku. My sme sa kolegyňou Beou Jurík snažili ponúknuť nástroj adresnej pomoci vo forme príspevku na bývanie, ale v tomto pléne sa hanebne nenašla podpora pre náš návrh, pritom nič zlé na tom návrhu nevidíme. Mali ste to na stole, vážená koalícia, no pseudosociálni demokrati sa buď zdržali, alebo boli proti nášmu návrhu. Na proti tomu chcem pripomenúť, že takto pred rokom, keď sme sa teda rozprávali o energopomoci a o konsolidácii, tak pred rokom pani ministerka hospodárstva a ďalší čelní predstavitelia tejto vlády tu sľubovali sväto sväte, že prídu so svojím návrhom adresnej pomoci a nestalo sa tak. Po roku sa tak nestalo a opäť sme na prahu toho, že tu vláda ide helikoptérou rozhadzovať peniaze v energopomoci, ale ono to nie je len o týchto "technických riešeniach", ono je to aj o tom, že energetická chudoba na Slovensku je spätá napr. s nízkou energetickou efektívnosťou obydlí. Aj to je rejc, ktorý tlačíme pred sebou, a potom si urobíme skúšku správnosti, že kto vedie ministerstvo životného prostredia a ja absolútne rozumiem, že za rok sme sa ani v energetickej efektívnosti obydlí neposunuli ani, že o nano centimeter.
29. 11. 2024 10:47:31 - 10:48:42 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
32.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán Huliak, vitajte medzi poslancami a poslankyňami Národnej rady, ktorí v plnom rozsahu užívajú dary poslaneckého mandátu. Chcem vás privítať medzi nami, ktorí sme nechodíme len poslušne hlasovať, ale využívame aj príležitosť vystupovať, vyjadrovať sa, komentovať, inšpirovať koalíciu, ktorá vás nepočúva, ignoruje s tým úškrnkom na perách. Tak ste si to po roku prvýkrát skúsili, opáčili ste našu opozičnú medicínu a ja vám teda gratulujem k tejto novej skúsenosti. Ja som si vaše vystúpenie s pozornosťou vypočul aj užil, musím povedať.
Len jedna taká malá poznámka, že sledujem, ako veľmi intenzívne sa dlhodobo trápite s faktami a dátami, špeciálne teda s klimatickými politikami. Tak jeden tip na víkend na čítanie som vám už dal, je to stránka vodaprevšetkých.sk a dávam vám aj ďalší tip na gúglovanie, skúste si vygúgliť rozdiel medzi mitigáciou a adaptáciou na dopady klimatickej zmeny. Mne niečo tak napovedá, že adaptácia na klimatickú zmenu by mohla bytostne zaujímať aj vás, láznika.
29. 11. 2024 10:27:41 - 10:27:41 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
26. Huliak, Rudolf, poslanec NR SR
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia pôvodne som tu mal stáť a uvádzať poslanecký návrh poslancov Národnej koalície Huliaka, Ševčíka a Ľuptáka. No musím sa poďakovať predsedom klubov koalície, že sme neboli schopní vyzbierať podpisy na podporu, pretože sme dostali nesplniteľné podmienky.
Tiež sa chcem poďakovať poslancom KDH, že usúdilo, že chceme niečo, čo je asi nepredstaviteľné v rámci tohto rozpočtu a tiež nás nepodporili svojimi hlasmi. Naopak, chcem vyzdvihnúť našich rebelov, ktorými sú pán Malatinec, Šalitroš a takisto aj pán Migaľ, ktorí asi jediní nadobudli presvedčenie, že toto, čo chceme uviesť a svoje zmeny pripomenúť v rámci vládneho rozpočtu, žeby asi dobré boli v rámci toho vidieku, v rámci tej našej kampane voda, pôda, les, ktorú národná koalícia presadzuje v tomto parlamente.
Predstavím vám aspoň, čo bolo obsahom nášho pozmeňujúceho návrhu k vládnemu zákonu o rozpočte Slovenskej republiky na tento rok. Tak prvým bodom bolo, aby sa Slovenskému rybárskemu zväzu, ktorý, podotýkam, spočíva v 123-tisíc obyvateľov tejto krajiny, ktorí sa starajú o naše vodné toky, starajú sa o to, aby potoky boli priechodné, starajú sa skrátka o to aj nad rámec vodohospodárskeho podniku, podotýkam, aj všetkých. Starajú sa o to, aby tieto potoky boli čisté. Starajú sa o to, že zarybňujú všetky tieto toky a aby nám ostali všetky pôvodné druhy rýb na Slovensku, ktoré tu máme. Tak isto sa starajú o rybníky, ktorých majú obrovské množstvá vo svojej správe, vo svojom majetku dokonca.
29. 11. 2024 10:05:52 - 10:05:53 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
(Vymazať rámček.)
29. 11. 2024 10:05:51 - 10:05:52 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
20.
To sú emócie, pán predsedajúci, viete, to sú emócie.
Pán Huliak, my sme si túto tému nevšimli len teraz. My tému vodovodu a kanalizácie riešime dlhodobo a vodaprevšetkých.sk je naša stránka, kde si môžete prečítať aj veľmi podrobnú históriu, stačí len gúglovať.
Ja len tak, že svoje boliestky s pánom Budajom si, prosím, riešte s pánom Budajom, ja si rovnako ako vy myslím, že bol katastrofálny minister. A v rámci tej iniciatívy voda pre všetkých s kolegyňou Hanuliakovou my sme docielili v predchádzajúcom období aspoň to, aby v envirofonde oprávnené náklady boli projektové dokumentácie.
Takže riešime to dlhodobo, venujeme sa tej téme, pán Hazucha, vám hovorím to isté, nezneužívame túto tému.
My sa jednoducho rozprávame s ľuďmi a počúvame, čo ich trápi, a zároveň chcem dodať, že sa asi nečudujem, že krajina je v takom stave, v akom sa nachádza, keď ju vedú ľudia, ktorí majú rovnako neambiciózny prístup k riešeniu problematike, ako vy vo svojej faktickej poznámke. Ďakujem.
29. 11. 2024 9:44:30 - 9:54:16 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
8-2
A, samozrejme, ja rád dodám aj ďalšie čísla, aby ste mali príležitosť načítať situáciu a sprítomniť si, že kde sa nachádzame a akým závratným, v úvodzovkách, tempom sa počas bývalých vlád budovali vodovody a kanalizácie. Tak počet obyvateľov pripojených na verejné vodovody sa v porovnaní rokov 2006-2022 zvýšil o 4,87 %, čiže narástli sme z 85,4 % na 90,27 % za 17 rokov, to sa rovná priemerne 0,29 % nových rúr za rok. Závratná rýchlosť. Takouto raketovou rýchlosťou sa na Slovensku budovali vodovody počas prvých troch vlád SMERU-sociálnej demokracie, rozumej, v letopočte pred Ódorom. A chcem spomenúť na tomto mieste poslednú správu o kontrole vo vodárenských spoločnostiach, pretože tá bola do tejto ustanovizne doručená v auguste tohto roka a dodnes, takmer po polroku tá správa nebola ani len prerokovaná v gestorskom výbore pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Takže takto urputne vám, drahá koalícia, záleží na kvalite nášho obyvateľstva a na zvyšovaní životnej úrovne.
Aby som to zrekapituloval, tak po troch vládach pseudosociálnych demokratov, ktorí mali najviac času k dispozícii, mali dispozícii tiež najviac finančných zdrojov, Slovensko ani na prahu roka 2025 nemá dobudovanú základnú infraštruktúru. Vláda nealokuje adekvátnu sumu na budovanie a už vôbec nie na obnovu zastaranej kritickej infraštruktúry a na tú obnovu dokonca nereflektuje ani legislatíva. A pri tomto všetkom pseudosociálni demokrati potrebujú vskutku neodkladne riešiť ÚŠP, RTVS, LGBTI, nepriateľské médiá, mimovládky a medzičasom, kolegovia, kolegyne, máte v rukách krajinu, ktorá sa vám rozpadá doslova a do písmena pomedzi prsty. Táto krajina nie je fatálne, je fatálne nepripravená na mnoho výziev, veď o tom rozprávajú aj moji kolegovia a moje kolegyne z Progresívneho Slovenska, no najmä nie je pripravená na dopady klimatickej krízy. Nie je pripravená ani mentálne, ani priemyselne, ani infraštruktúrne, ani ekonomicky a politicky pri tomto vašom kapitále, ktorý prinášate do hry, už vôbec ani nehovorím. Ani po skúsenosti s povodňovou aktivitou z tohto roka z leta, ani pri čoraz častejších extrémoch počasia, ktoré zásadne ovplyvňujú slovenské poľnohospodárstvo, v návrhu rozpočtu na rok 2025 nie sú vyčlenené žiadne výdavky na riadenie rizík a mimoriadnych udalostí, ktoré sú spôsobené so zmenou klímy, čo teda nielen podľa mňa, ale opäť aj podľa NKÚ je zásadný nedostatok vzhľadom na zvyšujúce sa riziko sucha či extrémnych teplotných výkyvov. Nie sme pripravení, nepripravujeme sa a keď nás niečo dostihne, tak potom budeme plakať. To je modus operandi a to je strašná hanba. Máme tu celú paletu výziev, ktoré so sebou nesie zmena klímy, o ktorej vám pravidelne hovorím nielen ja, ale aj moji kolegovia, máme tu dlhodobé problémy s kvalitou, resp. s nekvalitou vôd, ovzdušia, odpadového či nízkouhlíkového hospodárstva a aj tak pri tomto vedomí návrh rozpočtu ministerstva životného prostredia ani len negarantuje pokrytie obligatórnych výdavkov ministerstva. O tom vám viac povie o chvíľu kolegyňa Stohlová.
Za mňa len také malé počudovanie sa, že minister životného prostredia, ktorý sa teda prezentuje ako skúsený manažér, ako hrdina dňa, si nedokáže vydobyť budget na životne dôležité projekty, na ktorých stojí a padá budúcnosť tejto krajiny, jej obyvateľstva, verejné zdravie aj bezpečnosť. A zároveň, viete čo, ja sa ani v podstate nečudujem, pretože sledujúc výkon vicepremiéra Tarabu, tak on, samozrejme, zjavne nemá čas, pretože vyhodil z ministerstva asi každého, koho vyhodiť mohol, čím prakticky znefunkčnil svoj rezort. Dohadzuje na rezorte státisícové advokátske kšefty svojmu susedovi a kamošovi. Určite nezištne mimoriadnu pozornosť venuje Gabčíkovu, lebo veď tam toho potečie, nie? Medzičasom jeho výkaz plnenia míľnikov pre plán obnovy a odolnosti je jedno červené hanebné more a v téme vodovodov a kanalizácií sa teda očividne trápi, naráža do stien, pretože zákon o nich, do ktorého sme ho my z PS-ka vyslovene dotlačili, ten zákon, resp. jeho návrh musel stiahnuť z rokovania vlády, pretože keď ten návrh videli na ministerstve financií, tak sa prežehnali, o čom nám môže povedať aj pán minister Kamenický, teda keby počúval. A je to taký profík, ten Taraba, že si na pomoc zavolal odborníka par excellence Györgyho Gyimesiho, ktorý mu teda po novom má radiť s odkanalizovaním Žitného ostrova a ten prvé, čo povedal po tom, čo získal svoj nový lukratívny džob, tak povedal citujem: "Dozvedel som sa strašné správy, že juh levického okresu nemá vodovod." Wau, fakt? Macherina. A keby len juh levického okresu, György, keby len. Takže ja úprimne gratulujem k tejto heroickej akvizícii a popravde hneď som aj spokojnejší, keď viem, že vodovody a kanalizácie sú v takých dobrých, kvalitných, erudovaných rukách. To je naozaj brutálna macherina zavolať si na radenie a určiť ako poradcu človeka, ktorý s nástupom funkcie vlastne si začína len mapovať terén, pričom, a to zdôrazňujem, stav dobudovania či nedobudovania kritickej infraštruktúry je už dosť beztak zmapovaný dokumentmi, ktorých sú plné šuplíky na ministerstvách, aj na vláde. To netreba zisťovať, to si stačí len naštudovať predtým ako vôbec nejakú trafiku dostanete.
Čo dodať na záver. No, asi len toľko, že nič z toho, čo vy, drahá koalícia, drahá doslova a do písmena, považujete za pseudotému, v skutočnosti nie je pseudotéma. Pseudotéma sú vaše boľačky, ktoré si láskavo choďte riešiť na psychoterapiu, ktorú si, samozrejme, priplatíte, pretože tá štátna je štandardne nedostupná. Keď chcete zistiť, čo sú skutočné problémy Slovenskej republiky, tak sa, prosím, choďte láskavo pozrieť ďalej za svoje ego do regiónov a tým nemyslím, nechoďte domov na predĺžený víkend, ale choďte naozaj do regiónov a rozprávajte sa. Choďte medzi ľudí a pýtajte sa ich, pretože sa toho dozviete veľa, minimálne toľko, čo ja. Napríklad sa dozviete o rodine so štvorročnou dcérou, ktorá doma už nemôže byť sprchovaná a umývaná s vodou zo studne, pretože tá voda je taká toxická, že dievčatko má na väčšine svojho tela atopický ekzém. Dozviete sa o rodinách, ktoré majú beztak hlboko do peňaženky a aj tak musia platiť stovky eur za vývoz žumpy, lebo nemajú toľko šťastia a nie sú natoľko privilegovaní, že sa narodili a žijú v obci s dobudovanou kanalizáciou. Dozviete sa o starostke, ktorá či je piatok alebo je sviatok, musí chodiť do obecného kravína, aby prepínala vodojem, pretože jediným zdrojom vody pre jej obec je zdroj, z ktorého pôvodne mali vodu piť iba kravy. Dozviete sa o starostoch a o starostkách, ktorí roky rokúce a opakovane posielajú žiadosti s projektom vyslovene do súťaže, lebo to je súťaž. Súťaž o peniaze z environfondu. A musia tieto projekty v obmedzených kapacitách a s financiami, ktoré sú tiež obmedzené na spolufinancovanie, musia ich opakovanie meniť, pretože rovnako sa menia aj tie podmienky v environfonde a opäť zas a znova narážajú na skostnatelý, byrokratický, nepružný systém tohto štátu. A tento štát je pod vaším vedením taký arogantný, že o tom, či ste ako obec uspeli, alebo neuspeli so žiadosťou o financovanie, sa dozviete iba v tom prípade, ak ste naozaj úspešný, pretože envirofond vám nepriklepne peniaze a vy sa o tom nedozviete. To si musíte buď iba domyslieť, pretože ono je to strašne náročná úloha, dať vedieť starostovi alebo starostke, prepáčte, neuspeli ste, skúste nabudúce, mrzí nás to. Takýchto absurdít by ste sa dozvedeli veľa, keby ste sa pýtali aj iných starostov a starostiek, nielen tých, ktorí majú vašu stranícku knižku.
Takže, vážení kolegovia, vážené kolegyne, choďte medzi ľudí a naozaj sa ich pýtajte. Pýtajte sa ich, ako za posledný rok sa im závratne zvýšila kvalita ich života, kým vy si tu riešite svoje mindráky.
Ďakujem.
29. 11. 2024 9:34:49 - 9:34:49 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 497 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
8.
Dobrý ráno všetkým.
Kolegovia, kolegyne, vážený pán predsedajúci, pán minister, vopred sa chcem ospravedlniť za môj hlasový prejav, keďže dnešnú noc som prežil pod holým nebom v akte solidarity s ľuďmi bez domova na Slovensku. To sú tí, ktorí prepadávajú sitom pomoci tejto republiky a sú aj terčom policajnej brutality. A týmto chcem poďakovať všetkým mimovládnym organizáciám, ktoré suplujú rolu štátu a starajú sa o ľudí bez domova. Pri príležitosti rozpravy o zákone roka, ako ho nazývame, budem rozprávať o pseudotéme. Dobre počujete, Národná rada rokuje o budúcoročnom rozpočte a poslanec Sabo bude rečniť o pseudotéme. O pseudotéme podľa podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky, pretože bol to pán Tibor Gašpar, ktorý nedávno v tomto pléne zahrnul, ako ich kolegyňa Luščíková už adresovala, nedobudované vodovody a kanalizácie medzi pseudotémy, ktorými ho Progresívne Slovensko vyrušovalo, keď tu strana SMER využívala ctený čas tejto snemovne dokonaním svojej straníckej vendety voči jednému z ich mnohých nepriateľov, v tomto konkrétnom prípade to bol prezident Andrej Kiska.
Ja chápem, že pre mnoho ľudí z tejto koalície je tou najdôležitejšou témou fúkanie si svojich vlastných boliestok a že táto koalícia potrebuje v prvom rade riešiť sama seba. A preto je úplne pochopiteľné, že v krajine, kde najskôr treba rozobrať a znefunkčniť inštitúcie a pomstiť sa všetkým za všetky, aj keď väčšinou domnelé a vykonštruované krivdy, tak je naozaj iba logické, že v takejto krajine a s takouto koalíciou je pseudotémou fakt, že vyše pol milióna ľudí naprieč touto republikou žije bez bezpečného prístupu k pitnej vode. Rozumej, v absolútnych číslach 528-tisíc ľudí na Slovensku, resp. obyvateľstvo žijúce v 447 obciach dnes vôbec nie je pripojených na verejný vodovod.
A politici, ktorí formujú aktuálnu vládnu koalíciu, síce do ústavy v jednej zo svojich predchádzajúcich formácií dostali ochranu vody, spravili si k tomu aj zopár tlačoviek a mediálnych výstupov, ale akosi pozabudli na to, že obyvatelia a obyvateľky vrátane ich voličov a voličiek, od západu na východ, od juhu a sever, sa ani koncom roka 2024 stále nevedia napiť vody z kohútika bez toho, aby riskovali svoje vlastné zdravie. Až doteraz sme tohto svedkami.
Ak doteraz, kolegovia a kolegyne, netušíte, ako konkrétne táto pseudotéma súvisí s návrhom štátneho rozpočtu, tak ja sa k tomu o chvíľu dostanem a pôjdem aj do detailov, ale ešte predtým chcem trošku rozvinúť tú situáciu, ktorú som spomínal, keď pán Gašpar kritický stav kritickej infraštruktúry na Slovensku zahrnul medzi pseudotémy, tak následne sa tu jeden z jeho kolegov zo SMER-u, pán poslanec ohradil a my sme sa ohradili naspäť a vtedy nás poslal do regiónov, aby sme išli niečo zistiť o skutočnom živote. A ja naozaj milujem, keď celoživotný poslanec Národnej rady zo svojho privilegovaného miesta v tejto snemovni nás poúča o skutočnom živote, pričom jediné, čo sa od neho očakáva, je, aby chodil včas sem stláčať gombíky, samozrejme, tie správne gombíky.
Tak, vážení kolegovia, vážené kolegyne z koalície, ja rozumiem, že v momente, kedy vy netušíte a neviete, ako máte systémovo riešiť problémy regiónov, tak je pre vás najjednoduchšie z nás spraviť falošne elitnú bratislavskú kaviareň, ale s tým naozaj neobstojíte. Pretože keď opomeniem, že mnoho z nás z Progresívneho Slovenska býva mimo hlavného mesta a ja som jedným z tých ľudí, keď opomeniem, že Progresívne Slovensko má regionálne kancelárie a keď opomeniem, že máme miestne bunky po celom Slovensku, tak naozaj iba za seba tu a teraz viem dodať, že dva týždne medzi koncom októbrovej a začiatkom novembrovej schôdze Národnej rady som prežil cestami po krajine a okrem iných som sa stretával aj so zástupcami samospráv. A každé jedno moje stretnutie s každým starostom či starostkou končí pri vodovodoch a pri kanalizáciách. Každé jedno jediné stretnutie.
Určite ste zaregistrovali, že Progresívne Slovensko začalo chodiť na výjazdové rokovania z nášho poslaneckého klubu. Začali sme minulý mesiac v Novohrade, pokračovali sme minulý týždeň na Spiši a áno, aj tam som sa so starostkami a s primátormi rozprával o vodovodoch a kanalizáciách a rozprával som sa aj s ľuďmi na ulici a nielen s ľuďmi, ktorí nás podporujú. A asi budete v totálnom šoku a prekvapím vás, keď vám poviem, že nikto z nich si nepochvaľoval, ako sa im závratne lepšie žije po zrušení RTVS, ÚŠP, lebo ľudí trápia iné veci. Ľudí netrápi to, či sú hlasné alebo tiché činely v národnej hymne, príp. ich absolútne nezaujíma, akú nálepku domnelú či adekvátnu chcete alebo nechcete dať tej, či onej mimovládke, to ľudí naozaj netrápi. Ľudí na Slovensku trápi to, že svoje rodiny vidia maximálne cez videohovor, pretože sa odsťahovali za lepším kvalitnejším životom do zahraničia.
Ľudí trápi to, že k špecialistovi sa nevedia objednať skôr ako o polroka a, žiaľ, v niektorých prípadoch sa ani nedočkajú. Ľudí trápi to, že nemajú vodu, keď im v lete vyschnú studne a keď v tých studniach tú vodu majú, tak vy by ste tú vodu nenaliali do pohára ani svojmu najväčšiemu nepriateľovi, to mi verte. Ľudia v tejto krajine sa rozhodujú, či večer spláchnu toaletu, alebo sa osprchujú a vy tu halucinujete o olympijskom štadióne za 20 miliónov. Odpadávate tu z toho, že o vás hovoríme, že ste babráci, keď novelizujete novelu už novelizovanej novely.
Plačete, kde kto čo o vás kedy napísal alebo povedal. Otravujete s tým, kto ako tancuje a kde kto akú vlajku vyvesil. A úplne mi popravde odpálilo dekel, keď som sa dozvedel, že kvôli transparentu na verejnom zhromaždení v demokratickej krajine chcete zvolávať mimoriadnu schôdzu. Toto sú podľa vás najväčšie problémy tejto krajiny, gratulujem vám.
Ešte raz a pomaly, pol milióna ľudí na Slovensku žije v obciach bez dobudovaného verejného vodovodu. Jeden a pol milióna ľudí žije v obciach, kde nie je dobudovaná kanalizácia a vypúšťajú splašky do polí alebo do potokov, aby sa im tá voda, tie ich splašky potom vrátili v nekvalitnej vode v studniach. No a teraz keď sme si dali taký krátky úvod do spomínanej pseudotémy podľa pána Gašpara, tak si dajme aj test návrhom rozpočtu Slovenskej republiky na budúci rok, Slovenskej republiky, ktorú už štrnástym rokom vedie údajný sociálny demokrat. No realita je taká, že budúcoročný rozpočet nereflektuje ani len na potrebu vyššieho odkanalizovania Slovenska, nereflektuje ani na potrebu pripojenia nášho obyvateľstva na verejný vodovod, a to sa ešte stále bavíme iba o dobudovávaní toho, čo sme už dobudované dávno mali mať. Rozpočet, žiaľ, nereflektuje ani na intenzívnu potrebu obnovy našej prestarnutej infraštruktúry, ktorá je už napríklad v niektorých momentoch aj desaťročia po svojej životnosti. A to možno sociálni demokrati ani len netušia, že v akom katastrofálnom stave kritická infraštruktúra na Slovensku je, pričom len tak na ilustráciu, veľká časť tých potrubí, ktoré sú dnes v nevyhovujúcom stave, boli v nevyhovujúcom stave už počas predchádzajúcich dvanástich rokov vládnutia samozvaných sociálnych demokratov. A ja preto iba na záznam chcem dodať, že toto je situácia, o ktorej viete a viete o nej vďaka upozorneniam odborníkov, Najvyššieho kontrolného úradu a chcem tiež iba pre záznam dodať, že tých predošlých dvanásť rokov vlád pseudosociálnych demokratov sa datuje pred obdobie piatich mesiacov úradníckej vlády, ktorej zhodou okolností tí istí pseudosociálni demokrati odmietli vysloviť dôveru. A teraz tu pri každej jednej možnej príležitosti ukazujú prstom, že tá úradnícka vláda buď len kúrila a svietila, alebo, samozrejme, že môže za všetky problémy tejto republiky. Buď, alebo, nič medzi tým.
Spomínal som Najvyšší kontrolný úrad, včera tu bol aj pán Andrassy, on vám to veľmi rád porozpráva, keď sa ho spýtate a dáte mu priestor rozprávať o vodovodoch a kanalizáciách, tak vďaka NKÚ máme dáta, kolegovia, kolegyne, a preto vieme, že celkový investičný dlh vo vodovodoch a kanalizáciách je na úrovni 10 mld. eur.
Slovom, desať miliárd eur. No a naproti tomu, celkové výdavky smerujúce do vodného hospodárstva v roku 2025 predstavujú sumu 348 mil. eur. a sú tvorené najmä zo zdrojov Európskej únie a spolufinancovania, ktoré slúžia na projekty budovania a rekonštrukcie infraštruktúry, pričom nejde výhradne iba o vodovody a kanalizácie, ale ide aj o preventívne opatrenia pred povodňami a o dobudovanie prevádzky systému včasného varovania.
Čiže ten balík sa ešte pri tomto všetkom aj zužuje.
27. 11. 2024 14:09:23 - 14:11:14 23. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludni Tlač 586 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
34.
Aj vám pekný deň, pán predsedajúci.
Kolega, dovolím si vás podporiť v tom úvode vášho vystúpenia, kde ste rozprávali o tom, že pán minister Takáč akosi nechodí do pléna, akosi nechodí na výbory. Chcem vás podporiť, pretože je potrebné, aby to tu zaznelo, pretože ja s ním mám niekoľko skúseností pri rôznych rozpravách, pri rôznych parlamentných tlačiach, že sa pýtame a pán minister napokon tú debatu väčšinou z mojej skúsenosti sekne s tým, že veď na výbore si povieme a potom na výbor nepríde. Napríklad výbor, ktorý bol zvolaný pred touto parlamentnou schôdzou, mali sme tam dvojtýždňové okno, kedy sa schôdza mohla udiať aj za prítomnosti pána ministra. Zhodou okolností, lebo to je raketová veda trafiť sa do kalendáru, nie, sa stalo, že pán minister bol práve v čase konania výboru na rade ministrov. Hovorím, mali sme dvojtýždňové okno, kedy sme sa pekne mohli bez obmedzenia času v jednom priestore stretnúť a rozprávať sa o všetkých otázkach, ktoré na pána ministra máme. No nie, poslal tam štátneho tajomníka, ktorý, pri všetkej úcte, teda bol zmätený z každej jednej otázky, ktorú dostal. A tak ja by som teda apeloval na to, aby pán minister namiesto toho, aby si robil tlačovky o tom, ako bojuje ja potravinovú sebestačnosť tejto krajiny, chodil aj do pléna vysvetľovať absolútne adekvátne otázky.
A áno, ako hovoríte, pán kolega, idú čistiť, ale ja sa pýtam, že aká bude koncovka po tom vyčistení, že či z toho všetkého vlastne, z toho ich čistenia, budú ďalšie lány pre repku olejnú alebo pre podobné energo plodiny, alebo naozaj teda budú zvyšovať tú potravinovú sebestačnosť, o ktorej toľko rozprávajú a publikujú statusy.
Vďaka za vaše vystúpenia a teším sa aj na druhé čítanie.
7. 11. 2024 15:42:07 - 15:43:30 22. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludni Tlač 446 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
74.
Ďakujem, kolega, za vystúpenie. Ja len na dokreslenie. Teda poslanec Ferenčák povedal o exministrovi Budajovi, že je ekoterorista v reakcii na moju faktickú pred obedom, keď som mu teda vyčítal prílepok, ktorým strana HLAS chce zdobrovoľniť úpravu zmesového komunálneho odpadu pred uložením na skládku, pričom on sám klamal, keď naznačil, že ide o goldplating. Tak ešte raz, možno naposledy, teda predpokladám, že naposledy v tejto rozprave, o úprave odpadu sme vedeli, keď sme vstupovali do Európskej únie. Predchádzajúce Ficove vlády to pred sebou tlačili natoľko, že v roku ´21 začala voči Slovenskej republike komisia konanie za porušenie tejto skládkovacej smernice. Ak ten súd prehráme, čo podľa všetkého prehráme, nebude to precedens, pretože v podobnom prípade už existuje rozsudok Súdneho dvora Európskej únie vo veci C, môžte si to dohľadať, 323/13 Malagrotta, takže nebuďme potom prekvapení, keď príde ten rozsudok a nebuďte ani prekvapení, vážení kolegovia, kolegyne z koalície, keď vám potom pripomeniem, že ja som vám to hovoril. Lebo ja vám to pripomeniem, že ja som vám to dnes hovoril, čo idete schvaľovať.
7. 11. 2024 15:34:39 - 15:42:01 22. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludni Tlač 446 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
68.
Vďaka, pán predsedajúci. Vďaka tebe za vystúpenie, Tamara.
K tomu odpadu, Tomáš Taraba minulý rok na svojej tlačovke hovoril, že mechanicko-biologická úprava odpadu pred uložením na skládku sa posúva o rok, opäť a že sa posúva naposledy. Aha, prešiel rok a posúva sa opäť a posúva sa prílepkom absolútne toxicky na poslednú chvíľu. Navyše tento pozmeňovák, o ktorom sa tu rozprávame, prichádza s klamlivým dôvodom, že má ísť o ochranu pred zvýšenými poplatkami za odpad. To je klamstvo, je to donebavolajúca lož, pretože toto, čo ide strana HLAS spraviť, domácnosti zaplatia v pokute, ktorú dostaneme od Európskej komisie, lebo Slovensko dvadsať rokov, nechápem, dvadsať rokov nebolo schopné postarať sa o svoj vlastný odpad. Do toho minister Taraba tu mrnčí na tlačovkách, že, jeho slovami, sme skládková veľmoc a že aké sú skládky hnusné, bakané, nebezpečné, za rok nebol schopný doručiť jedno jediné udržateľné riešenie, ktoré by Slovensko zlepšilo v tomto odpadovom hospodárstve a niežeby nás posunulo k cirkulárnej ekonomike, on furt rozpráva o spaľovniach ako o tom zázračnom riešení. Aj to je lož, veď si to pomenujme.
Pomenujme si to pravými slovami, skutočným dôvodom tejto škodlivej zmeny je neschopnosť troch bývalých vlád Roberta Fica vybudovať zariadenia na úpravu odpadov v súlade s európskym právom, bodka. Premrhali sme všetky príležitosti, ktoré sme mali a že ich bolo dosť, pretože v predchádzajúcich programových obdobiach na to boli vyčlenené desiatky miliónov eur. V tomto už nie sú, pretože komisia predpokladala, že za dvadsať rokov to zvládneme. Nestalo sa. Kým sme mali k dispozícii možnosti a peniaze, Slovenská republika, Ficove bývalé vlády to nevyužili. Dnes tu tí istí ľudia vyplakávajú. Hanba.
7. 11. 2024 15:19:51 - 15:19:52 22. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludni Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
62.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán poslanec Garaj, vy ste vyjadrili súhlas s prílepkom. Už len to, že je to prílepok, by malo byť pre vás dostatočne alarmujúce. Ale ja vás chcem upozorniť na inú toxicitu, pretože jeden z predkladateľov tohto prílepku, pán poslanec Ferenčák pred pauzou, pred obedom uviedol, že v prípade mechanicko-biologickej úpravy odpadu pred uložením na skládku ide o európsku povinnosť až od roku 2030. Toto nie je pravda. Smernica o skládke odpadov nadobudla účinnosť v júli 1999 a členské štáty ju mali povinnosť transponovať do júla 2001. Ja chcem opakovať a zdôrazniť, že na, že o zákaze skládkovania odpadu, ktorý nebol upravený, sme vedeli, keď sme vstupovali do Európskej únie. Odvtedy Slovenská republika mala 20 rokov času, aby sme čl. 6 písm. a) smernice o skládkach a odpadov nielenže transponovali, ale aj naplnili konkrétnym obsahom, a to sa neudialo. A preto v roku 2021 Európska komisia začala voči Slovenskej republike právne konanie za porušenie tejto smernice, a k tomu prišlo práve s odôvodnením, že skládky nedisponujú zariadeniami na zabezpečenie selekcie rôznych frakcií odpadu.
Čiže týmto krokom, týmto pozmeňovákom nielenže budete legalizovať ďalšie poškodzovanie životného prostredia a verejného zdravia, ale ešte aj navýšite potenciálne škody, ktoré môžu prísť, pretože Slovensku vzniknú vyrubením pokuty po prehratom konaní s Európskou komisiou, a to je istota, že ten súd prehráme, ďalšie náklady, ktoré budú platiť kto? Občania a občianky Slovenskej republiky, uvedomte si to.
7. 11. 2024 11:52:42 - 11:52:42 22. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 446 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
103.
Ďakujem za slovo a podporujem tú istú otázku, ktorú položil pán kolega Dostál, ale ja ešte pridám aj tú obsahovú stránku. Chcem pripomenúť, že bolo to presne pred rokom, keď minister životného prostredia Tomáš Taraba sľuboval, citujem: "Že obdobie nečinnosti pri riešení problémov samospráv s odpadom sa skončilo." On takto veľkolepo dokonca pomenoval aj jednu zo svojich tlačových konferencií, kam si pozval aj zástupcov dvoch stavovských organizácií. Za ten celý rok Tomáš Taraba pre zlepšenie odpadového hospodárstva na Slovensku, ani pre situáciu samospráv v rámci odpadového hospodárstva neurobil nič. To je 0,0 nič, čo urobil Tomáš Taraba pre to, aby sme sa posunuli k civilizovanej spoločnosti ako Slovenská republika a aby sme sa presunuli k cirkulárnej ekonomike. Aj vďaka tomu, respektíve kvôli tomu samosprávy nie sú nieže lepšie, ony nie sú nijak pripravené na nové výzvy v odpadovom hospodárstve, ktoré budú aktuálne od 1. januára 2025.
A chcem len podčiarknuť, že toto celé sme už dávno, dámy a páni, mohli mať za sebou. O mechanicko-biologickej úprave komunálneho odpadu pred uložením na skládku sme vedeli v momente, keď Slovenská republika vstupovala do Európskej únie, pretože táto úprava je zakotvená v európskej legislatíve od roku 1999.
My sme zrazu prekvapení, že niečo musíme robiť? Naozaj? Zrazu sme prekvapení, že nás niečo čaká, nejaká povinnosť. Tri predchádzajúce vlády SMER-u mali dostatok financií na to, aby ste vybudovali tie kapacity, zlepšili infraštruktúru a podporovali cirkulárnu ekonomiku.
Netvárte sa, že zrazu ste v šoku. Prepáčte, netvárte sa.
5. 11. 2024 10:26:10 - 10:27:50 22. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 496 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
39.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Aj tebe, Tamara, za tvoje vystúpenie.
Ja chcem len podčiarknuť, že Tamara Stohlová práve prehovorila pred týmto plénom ako podpredsedníčka výboru pre životné prostredie a pôdohospodárstvo. A keby vesmír fungoval podľa platných pravidiel, tak ako by mal, tak by ona bola predsedníčkou, a nie podpredsedníčkou tohto výboru.
No, Rudolf Huliak sa poslancom národnej strany, teda Národnej rady stal vďaka rozbúreným algoritmom sociálnych sietí. S tým musíme pracovať ako s faktom a takto sa nejako aj udialo, že na toto cenné plénum nazerá z najvyššie položenej lavice. A takto presne zvysoka sa pozerá aj na nás, na opozíciu, keď arogantne nemá ani toľko chochmesu, slušnosti chodiť obhajovať svoje vlastné zákony pred, pred nás a čeliť otázkam a odpovedať na ne.
No a presne takto pristupuje aj k vedeniu výboru, ktorému, žiaľ, predsedá. Pravidelne porušuje rokovací poriadok, porušuje platné pravidlá, predčasne ukončuje diskusiu. Väčšinou, keď sa Rudolf Huliak ozve, tak z úst mu vyjde niečo ponižujúce, homofóbne, transfóbne, mizogínske, rasistické, pavedecké, papalášske, akokoľvek neprijateľné pre rok 2024, alebo je to hoax.
A ono je to asi preto, že Rudolf Huliak mentálne a ani ľudsky nedorástol do svojej funkcie, pretože on jednoducho mentálne sedí v tom poľovníckom posede poľovného revíru v Očovej a tam patrí. Rudolf Huliak rozhodne nepatrí do kresla predsedu parlamentného výboru Národnej rady Slovenskej republiky. (Potlesk.)
4. 11. 2024 10:14:42 - 10:14:42 22. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 446 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
34.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, aj tebe, Tamara, za tvoje vystúpenie.
Je to paradox, že nezaradený poslanec Huliak, ktorý sa tak rád stavia do pozície morálnej polície, nemá ani dostatok slušnosti, aby prišiel do tohto pléna obhájiť svoj vlastný návrh zákona. Neprišiel ani v prvom čítaní, neprišiel v druhom čítaní, lebo sa mu zjavne diskutovať nechce a nechce sa mu ani čeliť absolútne adekvátnym otázkam. Nechce sa mu argumentovať na základe faktov a dát, čoho dôkazom bolo aj prerokovanie tohto jeho legislatívneho návrhu na výbore pre životné prostredie a pôdohospodárstvo, keď ako jeho vlastný predseda uťal diskusiu. Síce na to nebol pádny dôvod a kým kolegyňa Tamara Stohlová si pre túto diskusiu dokonca vypýtala dáta cez infožiadosť a argumentovala konkrétnymi údajmi, tak pán Huliak ju buzeroval vetami, "to nie je nič nové", to je štandard jeho, zlý štandard, ako napríklad "prejdite k veci, kolegyňka". Nehovoriac o tom, že na strane opozície boli konkrétne, na faktoch postavené otázky, kým koalícia argumentovala argumentmi typu, hádam nechcete spochybňovať moje životné skúsenosti.
Tak ja chcem len pripomenúť, že my sme v tejto ustanovizni nie od toho, aby sme prijímali zákony na základe životných skúseností, ale sme tu od toho, aby sme prijímali na dátach založené politiky rešpektujúce vedu a ústavu. Nato sme predsa skladali poslanecký sľub, na ústavu v tomto pléne. Ďakujem.
29. 10. 2024 16:44:49 - 16:46:40 22. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludni Tlač 514 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
87.
Verím, Tamara, že vo svojej faktickej poznámke a v reakcii teda využiješ ešte raz príležitosť vysvetliť kolegom, o čom je táto legislatívna tlač, v skratke. Jedna vec je, že rozprávame o zákone, ktorým vláda odobrila nariadenie o odlesňovaní a následne Európska komisia oznámila teda, že účinnosť nariadenia posúva o rok, pretože s ním v princípe majú problém všetci. Vláda a minister Takáč sa nemôže tváriť, že nebol čas na to reagovať, na tento vývoj situácie, a dnes sme o tejto parlamentnej tlači v podstate nemuseli hovoriť. Ale ako kolegyňa Tamara poukázala, vláda na jednej strane teda schválila návrh zákona na zmiernenie globálneho odlesňovania, ale vlastne ide o odlesňovanie v tejto parlamentnej tlači. A opäť sa to deje prílepkom a mňa úprimne udivuje, že do toho tento kabinet ide. My vám to od začiatku tohto volebného obdobia v tomto pléne hovoríme a vyčítame vám prílepkovanie. A nemôžete sa tváriť nikto z vás, že nie. Veď koniec koncov je to aj na zázname. Ja viem, že je občas ťažké pre vás dohľadávať si niektoré veci, ale internet je magické miesto, skúste to.
A udivuje ma toto celé aj preto, že túto škodlivú legislatívnu prax vám už vlastne vytkol aj váš vlastný prezident, keď Peter Pellegrini vetoval vodný zákon. Veď si pozrite to odôvodnenie, prezident vám sám vo svojom odôvodnení odkázal: nerobte to, nepoužívajte nesúvisiace prílepky pri zákonoch, ktoré sú naviazané na európsku legislatívu alebo na čerpanie peňazí z PO. Nepoužívajte nesúvisiace prílepky vôbec, je to protizákonné!
28. 10. 2024 14:21:18 - 14:21:19 22. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludni Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
5.
Pán poslanec Dubovický.
28. 10. 2024 14:21:17 - 14:51:17 22. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludni Tlač 387 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
4.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci a ďakujem tebe, drahá Dana, aj so Zorou ste dnes podali naozaj holistický vhľad do toho pre celú verejnosť, v akom stave je ministerstvo kultúry.
V minulých rokoch sme mali ministerku kultúry, ktorú sme prezývali aj Colombova žena. Vedeli sme že Natália Milanová existuje, ale nebolo ju akosi vidno. A tak sme si aj nejak priali, aby ministerku kultúry bolo viac vidieť. Neviem, či sme si dobre priali, až takto viditeľnú ministerku kultúry. Pani Šimkovičová keď na Markíze moderovala Televízne noviny, tak bola v správach dvakrát-trikrát do týždňa a jej sa teda prianie splnilo. Teraz je v správach každý deň. Niekedy aj celý deň.
Prianie sa splnilo aj Lukášovi Machalovi, ktorý z pozície generálneho tajomníka služobného úradu sa teraz môže mstiť všetkým, kto jemu alebo jeho kamošom kedykoľvek spôsobili akékoľvek bobo, malinký.
Ministerstvo kultúry plní dokonca priania, ako sme počuli, aj o dostupnom bývaní. Riaditeľ Slovenskej národnej galérie býva zadarmo priamo v galérii, sen. Oskar Rózsa si tiež splní prianie, lebo dlhé roky chcel zmeniť štátnu hymnu. Jemu sa to tiež vyplní, navyše za každé jedno hranie novej verzie štátnej hymny môže dostávať vyplatené tantiémy. A to naozaj nebude málo, keďže v zákone o STVR je povinné hranie hymny vždy o polnoci každý deň na všetkých programových službách. Perfektné! Tomu sa v rádiovom slangu hovorí, že áčková rotácia.
Skrátka, keď to tak počúvame dnes pri tejto príležitosti odvolávania Martiny Šimkovičovej z postu ministerky kultúry, tak aktuálne vedenie ministerstva kultúry je ministerstvom splnených prianí alebo ministerstvom, kde sa plnia sny, strašidelné sny. A keď už sa nám teda blíži ten Halloween (povedané so smiechom), a ja vlastne neviem, či to ešte môžem povedať, či to nebude čoskoro zakázané povedať, slovo Halloween.
3. 10. 2024 16:16:44 - 16:32:03 19. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludni Tlač 488 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Sabo, Michal (PS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
88.
Lebo ono tam sú aj veci nad rámec. Niekto tu má kartu, ale neviem kto. (Rečník zobral do rúk kartičku z rečníckeho pultu, ukazujúc ju plénu.) Potom.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi úvodom môjho vystúpenia, ktoré inak vo svojej podstate bude technokratické, aby ste videli ten rozdiel medzi tým flagrantne zlým pozmeňovákom (povedané so smiechom), ktorý prešiel z ministerstva životného prostredia a, a ten rozdiel naozaj znova poctivou prácou, aby ten rozdiel bol zreteľný a jasný. Tak úvodom chcem povedať, že my sme vám to hovorili. My sme vám to hovorili ixkrát, hovorili sme vám to dokonca aj pri tomto konkrétnom návrhu zákona. Ale ak sa povznesieme na tento konkrétny návrh zákona, tak sme vám to za posledný rok hovorili pri toľkých parlamentných tlačiach, že ono to už v podstate nie je ani hanba. Toľkokrát sme vám hovorili, aby ste, s prepáčením, nebastardili zákony prílepkami a už vôbec nie zákony, ktoré sú naviazané na čerpanie prostriedkov z plánu obnovy. Toľkokrát sme vám to hovorili a tiež sme vám hovorili, aby ste zmeny zákonov zbytočne nehnali rýchlo a zbesilo, lebo ich potom je potrebné opravovať. No a potrebujete si robiť hanbu? Asi áno.
Tiež sme vám ixkrát hovorili, aby ste z veľkej palety dôvodov neobchádzali medzirezortné pripomienkové konanie. Koľkokrát sme vám to hovorili my, no tak to sa nedá ani napočítať, lebo to keby ste začali počítať, tak by vám explodovala jednak hlava, ale možno aj teda kalkulačka, keby ste sa snažili, ale toľko ste to šponovali, dámy a páni, až ste, až ste narazili a raz sa to muselo stať. A narazili ste na svojho vlastného prezidenta, a to je ten paradox. Je tu blamáž, neviem, či je toto pravé slovo, ale je to, je to brutálna blamáž, kolegovia, kolegyne. Sme tu, došlo na naše slová a opakujem, že sme vám hovorili aj v prípade tohto konkrétneho návrhu zákona aj pri tejto parlamentnej tlači, keď tu bola v druhom čítaní, sme vám, vás na to upozorňovali. Ale pokojne môžeme ísť do detailov a urobiť si skúšku ústavou a nielen ústavou.
Novela zákona o vodách, ktorú toto plénum schválilo 17. septembra, obsahuje prezidentom republiky vetované ustanovenie § 80i, ktoré bolo doplnené do návrhu zákona cez gestorský výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie v druhom čítaní cez pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Prezidentom vetované ustanovenie fakticky a ex lege vyvlastňuje cesty II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávneho kraja, konkrétne v tomto prípade je to Trnavský samosprávny kraj, a to podľa mojej mienky v rozpore s čl. 1 ods. 1 a čl. 20 ods. 4 ústavy a čl. 1 ods. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
V praxi, už som to teda naznačil, sa toto vetované ustanovenie týka konkrétne ciest v rámci vodného diela Gabčíkovo, ktoré sú vo vlastníctve Trnavského samosprávneho kraja, a touto právnou normou sa majú zoštátniť, a to v rozpore s ústavnými podmienkami. Vládna väčšina sa snažila tento svoj nehorázny krok urobiť potichu na výbore v druhom čítaní, len aby si to nikto náhodou nevšimol, no nevydalo. A raz sa to muselo stať, že niečo takéto nehorázne si niekto všimne. My sme si to všimli a všimol si to teda aj prezidentský palác.
A dovoľte, aby som vo svojom vystúpení uviedol tie najzávažnejšie výhrady, ktoré voči vetovanej právnej norme aj nad rámec pripomienok hlavy štátu mám ja ako tieňový spravodajca pre túto parlamentnú tlač za hnutie Progresívne Slovensko, a ktoré musia definitívne na pôde parlamentu odznieť, tak aby aj občania a občianky Slovenskej republiky, ktorí sledujú tento prenos, tento proces, si spravili dosť konkrétny obraz o tom, ako koalícia pristupuje k legislatívnej práci.
Ako prvé je potrebné v novele zákona o vodách a prezidentom vetovanému ustanoveniu vytknúť proces jeho schvaľovania a pokútnosť, môžeme to nazvať aj úskok, ktorými sa sporné ustanovenie dostalo do schválenej novely zákona o vodách. Ako som už spomínal, predmetné ustanovenie § 80i zákona o vodách sa dostalo do návrhu zákona v druhom čítaní cez spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, konkrétne cez výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, a jeho uznesenie č. 62. Tento výbor, náš gestorský výbor s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami v podobe pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu. Koaliční poslanci a poslankyňa tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh schválili na zasadnutí Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie dňa 10. septembra. Dostal som túto krásu ako darček k narodeninám. Ďakujem.
Sklamanie vetovaného ustanovenia vykazuje známky rozporu s § 94 ods. 3 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Na základe tohto ustanovenia pri prerokúvaní návrhu zákona nemožno podať návrh, ktorým sa mení alebo dopĺňa iný zákon, ktorý obsahovo nesúvisí s prerokúvaným návrhom zákona. Takto schválený návrh tiež naráža na procedurálne limity § 6 ods. 3 zákona o tvorbe právnych predpisov, ktorý ustanovuje, že návrh zákona nemôže obsahovať novelizáciu iného zákona, ktorá obsahovo nesúvisí s návrhom zákona. Inak povedané, doplnenie vetovaného ustanovenia do novely zákona o vodách je typickým príkladom tzv. prílepku, o ktorých tu často rozprávame, tak toto je tiež ten prípad, kedy sa doplňujúcim návrhom dostáva do návrhu zákona s jeho obsahom nesúvisiaca právna problematika a predmet regulácie. Takto opísaným postupom gestorského výboru zároveň bolo v legislatívnom procese vynechané medzirezortné pripomienkové konanie, ktoré by pri tak závažnej problematike, akou je vyvlastňovanie ciest II. a III. triedy teda mala byť automatickým štandardom.
De facto takto bolo obídené medzirezortné pripomienkové konanie v miere, ktorá naozaj prevyšuje bežné opravy a úpravy návrhu zákona.
Z prípravy novely zákona bol vylúčený jednak gestor zákona, to je ministerstvo životného prostredia, ale aj ústredný orgán štátnej správy, ktorý má v gescii reguláciu ciest a dopravy, to je Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. No a takto praktické vyhlásenie cez II. a III. triedy a prechod vlastníckeho práva ex lege na štát má ďalej, ďalekosiahly dopad na ďalšie verejné a samosprávne politiky, ktoré sú s nimi spojené, ako je napríklad správa a údržba ciest, investície do prevádzky ciest, daňové a rôzne ekonomické vzťahy spojené so správou ciest a mnoho, mnoho ďalšieho. No a takto bez zapojenia všetkých relevantných gestorov a aj samotného subjektu, na ktorý táto novela dopadá, teda opäť menovite Trnavského samosprávneho kraja, je prijímanie takto zásadnej zmeny cez pozmeňujúci a doplňujúci návrh výboru v druhom čítaní absolútne nezodpovedné a absolútne neprijateľné.
Tak ale ono je to pri praktikách tejto koalície už smutnou realitou a bežnosťou, že opomenutá bola aj odborná verejnosť, pretože postup prijímania zásadných zmien vo vlastníckych vzťahoch k cestám II. a III. triedy, navyše ktoré sú súčasťou veľmi zložitého systému vodného diela Gabčíkovo, znamená obmedzenia aj participácie verejnosti na samotnom legislatívnom procese aj obmedzenie jej možností pre efektívnu verejnú kontrolu aj obmedzenie odbornej diskusie, aj obmedzenie účasti na tvorbe, aj obmedzenie účasti na pripomienkovaní zákona, ktorý sa bytostne dotýka logistiky, transportu pre obyvateľstvo, ale aj pre subjekty, ktoré sú zapojené do údržby aj do obsluhy samotného vodného diela Gabčíkovo.
Záverom chcem uviesť, že účinnosť tohto schváleného zákona, ktorý bol Národnou radou schválený 17. septembra, tá účinnosť je stanovená na 30. september 2024, čiže absentuje aj rozumná legiskvakačná lehota a robí tento schválený zákon prakticky nevykonateľným, resp. môžeme povedať, že je nad mieru zaťažujúci, keďže ako som spomenul, s prechodom vlastníckeho práva k cestám II. a III. triedy sú spojené ďalšie rôzne ekonomické náklady a aj praktické dopady pre samotného nového vlastníka a samotnú správu ciest. Vetované ustanovenie sa aj v tomto smere dostáva do rozporu s čl. 1 ods. 1 ústavy v zmysle legislatívnych princípov, legislatívneho procesu a princípu právnej istoty. A v tomto prípadne musím trvať na nami z Progresívneho Slovenska toľkokrát opakovanom a zdôrazňovanom názore, že ústavné princípy, akými sú aj princípy právneho štátu a demokratickej tvorby práva sa vzťahujú aj na legislatívny proces v zákonodarnom zbore. Tieto majú, samozrejme, za cieľ chrániť parlamentný otvorený diskurz, tiež chrániť práva parlamentnej menšiny, chrániť prístup verejnosti k tvorbe práva a k efektívnej kontrole samotného legislatívneho procesu a ich dodržiavanie zákonodarným zborom a tiež budovať dôveru verejnosti v inštitúcie, ktoré dodržiavajú, samozrejme, svoje vlastné pravidlá, no ale toho nie sme svedkami.
Tento názor je najnovšie potvrdený aj nálezom Ústavného súdu Slovenskej republiky z 13. decembra 2022 ohľadne Matovičovho rodinného balíčku, ten sa týka práve otázky ústavných princípov legislatívneho procesu. Tak slovom, aby som to zhrnul, takže ako sa má vlastne volič alebo volička, občan, občianka Slovenskej republiky spoľahnúť, keď sleduje tento proces, že nebudú rôznym pokútnym spôsobom a úskokmi v druhom čítaní bez akejkoľvek relevantnej diskusie prijímané akékoľvek právne normy, ktoré zasahujú napríklad aj do majetku a do súkromia ich samých, hej. Kde sú tie legendárne istoty, keď štát vlastne v rozpore s rokovacím poriadkom je ochotný vyvlastniť samospráve cesty? Vážené poslankyne, vážení poslanci, dovolím si na tomto mieste uviesť ďalej, že riadny zákonodarný proces, ktorý zahŕňa všetky prvky posudzovania dopadov, odôvodňovanie návrhu a samotné diskusie o, o ňom slúžia ako garancia kvality aj dôveryhodnosti, ale, samozrejme, aj legitimity prijímanej legislatívy no a takýto zásah do vlastníctva, ako je zásah do vlastníctva ciest II. a III. triedy v podobe ex lege vyvlastnenia jednoducho nebol zo strany parlamentnej väčšiny nieže dostatočne, ale v podstate nijako odôvodnený, nakoľko odôvodnenie doplnenia vetovaného ustanovenia do zákona o vodách stručne uvádza, citujem: „Doplnenie prechodného ustanovenia sa navrhuje z dôvodu úprav v tomto pozmeňujúcom návrhu.“
Tak to je čo? Čo v tom máme čítať? (Povedané so smiechom.) Očividne ide o súvis s ďalším doplneným ustanovením cez spoločnú správu výborov, tak aspoň ja to čítam, a to bodom 8, ktorý v čl. 1 vložil nové body 12 a 14, a tieto umožňujú vyvlastniť pozemky, ktoré nie sú vo vlastníctve štátu a v správe správcu vodohospodársky významných vodných tokov, správcov drobných vodných tokov alebo právnickej osoby zriadenej alebo založenej štátom, ktorá spravuje vodné stavby vo vlastníctve štátu z dôvodu, že dosiaľ nedošlo k ich majetkoprávnemu usporiadaniu, nachádzajú sa pod vodnou stavbou vo vlastníctve štátu alebo sú jej súčasťou v užívaní.
Aj toto ustanovenie trpí obdobnými legislatívnymi, legislatívnoprocesnými vadami, keďže rovnako ide o právnu úpravu umožňujúcu vyvlastnenie pozemkov fyzických osôb a právnických osôb. Takáto forma zasahujúca do vlastníckych práv a legitímnych očakávaní, pochopiteľne, súkromných vlastníkov pozemkov by mala byť predmetom riadneho legislatívneho procesu a medzirezortného pripomienkového konania, opakujeme to stále a opakujeme to aj v tomto momente.
V tomto prípade, v tomto prípade... Mal som myšlienku, stratil som ju, pardon. (Povedané so smiechom.) A v tomto prípade našťastie nejde o vyhlásenie ex lege, ale norma predpokladá tiež návrhové vyvlastňovacie konanie, kde sa bude skúmať prítomnosť verejného záujmu a rozhodovať o primeranej náhrade. Toto nelegitimizuje absenciu riadneho odôvodnenia cieľov, ktoré sa majú vetovaným ustanovením dosiahnuť vhodnosti zvoleného legislatívneho prostriedku, tiež súladu s ústavnými princípmi a ekonomických daňových a praktických dopadov vetovaného ustanovenia na práva a povinnosti dotknutých subjektov.
Poďme k tomu najzávažnejšiemu porušeniu ústavy, a to k samotnému obsahu vetovaného ustanovenia a pretože podľa čl. 20 ods. 4 ústavy vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva je možné iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona a za primeranú náhradu. Vetované ustanovenie v podobe prechodného ustanovenia novely zákona o vodách vyvlastňuje priamo zákonom cesty II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávneho kraja, ktoré prechádzajú cez vodné stavby, uskutočňuje podľa medzinárodnej zmluvy vo vlastníctve štátu a v správe právnickej osoby založenej ministerstvom.
Samosprávny kraj je teda v zmysle ústavy subjekt, ktorý je oddelený od štátu, preto požíva na účely ochrany vlastníctva rovnakú ochranu plynúcu z ústavy, ako požívajú fyzické osoby a právnické osoby, a teda aj v prípade úmyslu štátu vyvlastniť cesty II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávneho kraja musí zákonodarca rešpektovať ústavné predpoklady pre vyvlastnenie a to sa môže udiať iba v troch prípadoch – na základe zákona v konaní pred správnym orgánom, za primeranú náhradu a v nevyhnutnom rozsahu.
Vetované ustanovenie nerešpektuje ani jednu z týchto troch ústavných podmienok a ani jednu, ktoré sa vzťahujú aj na majetok samosprávneho kraja, ak ho chce štát vyvlastniť.
Novela zákona o vodách vetovaným ustanovením vyvlastňuje cesty II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávneho kraja priamo zákonom bez akéhokoľvek správneho konania, bez akejkoľvek finančnej náhrady a bez zohľadnenia rozsahu majetku, ktoré by bolo nevyhnutné vyvlastniť na splnenie sledovaného cieľa.
Chcem na tomto mieste ešte pripomenúť aj veľmi bohatú judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva, čo sa týka ex lege vyvlastnenie pozemkov bez riadneho vyvlastňovacieho konania. Európsky súd pre ľudské práva uvádza, že nepriame vyvlastnenie v podobe vyvlastnenia zákonom nemôže byť alternatívou pre riadne vyvlastnenie skrz právne konanie, tiež Európsky súd pre ľudské práva zhrnul, že nepriame vyvlastnenie umožňuje verejnej moci okupovať pozemky a nezvratne ich zmeniť s tým, že nezvratná zmena znamená prechod vlastníctva na verejnú moc, a to bez formálneho aktu vyvlastnenia a bez formálneho aktu vyvlastnenia vydaného najneskôr pri strate kontroly vlastníka nad svojím pozemkom považuje Európsky súd pre ľudské práva mechanizmus nepriameho vyvlastnenia ex lege za neakceptovateľný z hľadiska právnej istoty.
Rovnako náš Ústavný súd opakovane zdôraznil ústavnú nesúladnosť vyvlastnenie pozemkov ex lege bez riadneho vyvlastňovacieho správneho konania, Ústavný súd zdôraznil, že verejný záujem, ktorý je predmetom posudzovania v rámci vyvlastňovacieho konania, je podľa aktuálnej koncepcie vyvlastnenia predmetom správnej úvahy a zisťuje sa v priebehu konania na základe zvažovania najrôznejších partikulárnych záujmov po zvážení všetkých rozporov a pripomienok. Z tohto odôvodnenia a rozhodnutia, ktorého podstatou je aj otázka existencie verejného záujmu, potom musí jednoznačne vyplynúť, prečo verejný záujem prevážil nad inými či už súkromnými, alebo, samozrejme, verejnými záujmami. Tými môže by napríklad aj výstavba diaľnice na pozemku, kde sa nachádza škola, ale nielen. Verejný záujem je predmetom dokazovania v rámci rozhodovania o určitej otázke, napríklad vyvlastnení a nie je možné ho vopred a priori stanoviť priamo zákonom. Z tohto dôvodu spadá zisťovanie verejného záujmu do právomoci moci výkonnej, a nie zákonodarnej.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci už samotné vyvlastňovacie konanie plní ochrannú funkciu v režime inej právnej ochrany podľa čl. 46 ods. 1 ústavy. Absencia riadnej administratívnej právnej ochrany vlastníka ciest II. a III. triedy spočívajúcej v riadnom vyvlastňovacom konaní znamená absenciu zákonodarného základu pre zásah do práva na vlastníctvo, resp. práva na ochranu majetku samosprávneho kraja.
Vychádzajúc z tohto, mi dovoľte konštatovať, že zásah do základného práva na vlastníctvo, resp. práva na pokojné užívanie majetku samosprávneho kraja spočívajúcich v ex lege vyvlastnení ciest II. a III. triedy vetovaným ustanovením bez poskytnutia predchádzajúcej adekvátnej ochrany nie je zlučiteľný s čl. 20 ods. 1 a 4 ústavy a čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, preto na základe týchto argumentov a týchto faktov náš klub, poslankyne a poslanci Progresívneho Slovenska podporia v hlasovaní veto a pripomienky prezidenta Slovenskej republiky Petra Pellegriniho.
Ďakujem za vašu pozornosť.

Deň v parlamente

<- ->