Dobrý večer. Ďakujem veľmi pekne za slovo. Som veľmi rád, že môžem vystúpiť k takému veľmi dôležitému zákonu, ktorého predkladatelia, hlavní politickí reprezentanti tu nie sú a mohli by byť, keď im na tom tak strašne záleží na všetkých podnikateľoch a na všetkých živnostníkoch. Tak toto je pekne v praxi vidno, že či to naozaj tak je, alebo sú to znova, ako sme zvyknutí pri tejto vláde len rečniť. Lebo koaliční poslanci sa aj predbiehajú v tom, že kto bude viac kritizovať transakčnú daň, kto nepovie, že je hlúpa, že je to nepodarený experiment, že je to Dankova daň, že je Ficova, teraz už aj Matovičova daň. Ale je to čistý alibizmus a pokrytectvo. Pretože transakčná daň by nikdy nebola na Slovensku realitou keby ju samotná SNS hlavne tiež neodsúhlasila, ktorá teraz predkladá tento zákon. Ale keď tejto vláde, týmto politikom ide o fleky, aj ministerstvá, tak sa vedia aj pekne búriť, aj blokovať parlament. Ale keď ide naozaj o podnikateľov a ich zamestnancov a o slovenskú ekonomiku, tak sa len krútia, vymýšľajú výhovorky a ani len nechodia do práce.
Tak poďme si povedať pravdu. Aj tento slabučký a obmedzený návrh je tu dnes iba preto, že sme naň alebo na tú transakčnú daň tlačili ako aj opozícia a zároveň že naozaj rozhnevá všetkých podnikateľov na Slovensku.
Najhoršie na tom, že aj na poslednej schôdzi, ktorú sme mali, tak bolo veľmi krásne ...
=====
|
84.
Ďakujem pekne ešte raz. Môj zákon sa týka preddavkov. O preddavkoch sme sa tu bavili celý minulý týždeň, keď sme tu rozoberali preddavky samosprávam a my sme dali pozmeňujúci zákon na zrušenie transakčnej dane, tak som rozmýšľal, či toto nevyužijem na ďalšiu obštrukciu a budeme sa baviť o zrušení transakčnej dane. Ale jednak som nechcem, aby ma tu predsedajúci zrušil, ale zároveň si myslím, že budúci týždeň podľa toho, ako vyzerá situácia, tak sa o nej ešte budeme celkom dosť baviť.
Preddavky sú pre podnikateľov veľmi dôležitá téma. Neviem, či niekto úplne vie presne, kto nie je podnikateľ, že o čo sa jedná. V zásade ide o to, keď máte firmu a darí sa vám nejaký jeden rok a máte aj zaujímavý zisk, zaplatíte daň a potom tú istú sumu tej dane musíte aj ďalší rok platiť každý jeden mesiac, čo vytvára častokrát pre podnikateľov veľký problém, pretože môže sa vám jeden rok dariť, môžete mať napríklad obrovský zisk, poviem príklad, to je jedno akýkoľvek a z toho musíte zaplatiť aj nejakú daň. Poviem príklad, zaplatíte daň 100-tisíc eur, 80-, 90-tisíc, 10-, 20-tisíc. Vy potom jednak túto daň zaplatíte, ale jednak potom ďalší ten nasledujúci rok musíte po mesiacoch platiť preddavky, ktoré sú zhruba dvanástina tejto dane. Čiže vy na jeden rok zaplatíte, dajme tomu, 100-tisíc a potom, zaokrúhlime, cca 10-tisíc ďalší mesiac musíte platiť preddavky. Ale takto lineárny svet nie je ani v podnikaní, častokrát jeden rok sa vám darí veľmi dobre a potom, keď sa vám darí veľmi dobre, tak chcete tie peniaze reinvestovať, aby sa vám darilo ešte lepšie. Ale zrazu zistíte, že vy tie peniaze na investície nemáte, lebo ich musíte platiť do preddavkov. Takže najväčší problém pre podnikateľov pri preddavkoch je práve cash-flow.
Firmy v zásade vedia skrachovať iba na jednu jedinú vec, a to je proste nedostatok peňazí. A hlavne takýto problém s preddavkami brzdí predovšetkým rast tých firiem, pretože musia s tým počítať. Áno, v dnešnej dobe sa tieto preddavky vedia riešiť, keď nastane takáto výnimočná situácia, vy môžete napísať na finančnú správu, dodať nejakú analytickú správu o tom, že prečo ste mali taký výnimočný rok a prečo už ten ďalší taký nebude, aby vám odpustili alebo nejak zmenili preddavky. Toto sa dá robiť, ale je to byrokratické peklo častokrát a častokrát to malí a strední podnikatelia ani len o tom nevedia a hlavne si to nevedia spraviť. Musia potom kontaktovať svojich účtovníkov, ktorí to za nich spravia. Problém toho je ale, že vy sa neviete spoľahnúť na tú finančnú správu. Veľakrát to prejde úplne bez problémov, ale veľakrát nie. Aj teraz boli prípady, keď sa podávali marcové daňové priznania, ozývali sa nejakí podnikatelia, že im finančná správa neschválila zníženie alebo vymazanie preddavkov a im to robí reálny problém.
Čo my teda navrhujeme urobiť, aby takýto problém nevznikal a aby sme tu mali o to silnejšie, lepšie, výkonnejšie, lepšie zainvestované slovenské firmy. Ja navrhujem, aby podnikatelia tieto preddavky dostali pod svoju kontrolu podľa hesla moje preddavky, moje rozhodnutie. Aby si mohli sami rozhodnúť, či ich chcú platiť znížené, keď sa im darí menej, alebo ich vôbec neplatiť, ak dokonca očakávajú, že v aktuálnom roku budú v strate. Jednoducho štátu to iba oznámia, ako sa sami rozhodnú. Žiadna žiadosť, žiadne schvaľovanie, bolo by to automatické.
Tento návrh má tri parametre. Zmenu by mohli urobiť raz za kalendárny štvrťrok, aby mohli teda reagovať flexibilne na vývoj situácie. Bude to platiť pre firmy, pre ktorých daňová povinnosť v predchádzajúcom roku nebola vyššia ako 100-tisíc eur. Ten dôvod je preto taký, pretože keď už nejaká firma platí dane vyššie ako 100-tisíc eur, väčšinou už má aj rôznych daňových aj finančných poradcov, účtovníkov a už pre nich nie je problém si tento cash-flow nejakým spôsobom manažovať. Problém je to práve pre tie menšie firmy.
Ale čo je podstatné, aby štátu nevznikla nejaká veľká ujma, tak v prípade, ak to podnikateľ odhadne príliš pesimisticky a využije túto možnosť a zníži si preddavky, no po podaní daňového priznania sa ukáže, že mu vznikol vlastne nedoplatok, to znamená, že jeho skutočná daňová povinnosť je vyššia ako tá suma zaplatených preddavkov, tak tento nedoplatok musí zaplatiť s malým úrokom. Ja navrhujem efektívny úrok 3,5 %. Ak to podnikateľ odhadol správne, tak v zásade sa nič nedeje a systém funguje presne tak, ako má. Neposielajú sa žiadne peniaze hore - dole a podnikateľ ich môže pekne využiť na rast svojej firmy.
Prečo vlastne tam má byť nejaký úrok a prečo je to 3,5 %. Pretože štát si musí na poskytnutie výpadku daňových príjmov v priebehu roka, ktorý mu takto vznikne, požičať a dnes si požičiava v priemere zhruba za 2,5 %.
Zároveň ak by si podnikatelia namiesto zníženia preddavkov chceli požičať nejaké peniaze v banke, tak by museli platiť oveľa viac ako 3,5 %, pokojne niekedy aj dvojnásobok a viac. Nakoniec je toto teda win - win riešenie. Podnikatelia dostanú rýchly, jednoduchý a nenákladný spôsob, ako si môžu pomôcť v ťažkých časoch alebo ako si môžu pomôcť práve aj v raste. A verejné financie na tom v konečnom účtovaní nebudú nijako strácať.
Toto nám potvrdila aj rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorej sme poslali tento náš návrh, ktorá ukázala, že tento po prvom roku nebude mať žiaden negatívny dopad, tento návrh, na štátny rozpočet. Takže aj vzhľadom na toto je to pekné win - win riešenie, znova pekné technické riešenie. Keď sa tu bavíme o tom, ako tu máme veľkú obchodnú vojnu s Amerikou, ako potrebujeme diverzifikovať našu ekonomiku a ako tým pádom potrebujeme podporovať našich malých, stredných podnikateľov, slovenské firmy, tak toto je jeden z malých, pekných, efektívnych nástrojov. Keď sa spýtate akéhokoľvek podnikateľa alebo účtovníka, čo si o tomto myslí, tak každý jeden vám povie, že toto už malo byť dávno a že je to super riešenie a veľmi by ich, veľmi by ich potešilo.
Budem veľmi rád, keď zvážite neideologicky, nekoalično-opozične tento návrh a skúsite pomôcť takto nie nám, nie Progresívnemu Slovensku, nie opozícii, ale slovenským firmám, a tým pádom aj slovenským občanom v týchto ťažkých chvíľach.
Ďakujem veľmi pekne.
|
80.
Dobrý deň, ďakujem, pán predseda. Budeme sa dnes rozprávať o mojom návrhu o preddavkoch. To je na úvod všetko a potom sa hlásim ako prvý do rozpravy.
|
165.
Vážené panie poslankyni, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tamary Što... Stohlovej (vyslovené: „Stólovej“, pozn. red., povedané so smiechom), Ivana Štefunka (Povedané so smiechom. Smiech v sále.) Vidíte, jak je to nákazlivé, tak a... (Povedané so smiechom. Rečník sa obrátil k predsedajúcemu. Smiech v sále.) A Lubo je, Lubo je... Čo je správna verzia vlastne? Prečo si tu bez mäkčeňa?(Reakcie z pléna. Smiech v sále.) Prečo si tu bez mäkčeňa? ... Ivana Štefunka a Ľubomíra Galka na vydanie zákona (povedané so smiechom), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony, tlač 755. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
32.
Ďakujem pekne.
Ja si tiež myslím, že v skutočnosti ten prístup k tomu, že DSS-ky môžu byť trošku flexibilnejšie vo svojom investovaní, a je dobrý, taktiež ako spomínal aj kolega Štefunko, že by mali investovať predovšetkým do slovenských, na Slovensku, teda ale ja si oveľa viac myslím, že skôr práve do slovenských firiem, pretože, keď si poviete, položte si možno takú otázku, že kto z vás by chcel, aby vaše dôchodky boli investované do diaľnice do Košíc? To je, to je presne, že akú by ste tam mali návratnosť, pokiaľ by ste neboli nejaký kamarát so Širokým, alebo s niekým, ktorí asi na tom veľmi veľa zarobili, alebo možno iní, viacerí stavbári a ďalšie spriaznené firmy? Málokoho by ste asi namotivovali na to, že poďme teda investovať do týchto diaľnic, ktoré budete tam mať obrovské návratnosti, takže ja by som sa na to pozrel takto.
Vo všeobecnosti, ako hovoril aj kolega Štefunko, ten zákon má nejaké parametre a filozofiu asi dobrú, ale tak ako všetko aj s tou vládou, neskončí dobre.
Ďakujem pekne.
|
93.
Pán predsedajúci, drahé kolegyne, kolegovia, avizujem, že na konci mojej rozpravy budem aj čítať pozmeňujúci návrh.
Táto vláda robí úplne absurdné opatrenia, ktoré si vnútorne odporujú. Na jednej strane musí v skrátenom legislatívnom konaní zachraňovať rozpočty samospráv, ale na druhej strane poškodzuje tie isté samosprávy transakčnou daňou, ktorá už niekoľko dní platí, určite ste si to aj všetci všimli. Plný internet je toho, ako podnikatelia a živnostníci, ktorí častokrát aj pracujú za veľmi, veľmi málo peňazí, dávajú na internet screenshoty toho, ako im boli v niektorých prípadoch až stovky eur denne zobraté na transakčnej dani. Kým sa teda dostanem k špecifickým dopadom na samosprávy, expresne ešte zrekapitulujem, prečo je tá transakčná daň vo svojej podstate tak strašne zlý nápad.
Transakčná daň nedáva žiadny hospodársky, ani sociálny zmysel. Nedáva žiaden zmysel, aj keď som rozmýšľal, že z ktorej strany tú transakčnú daň kritizovať, tak bez toho, aby som bol vulgárny, tak som zistil, že to sa pomaly ani nedá, lebo človek by chcel len povedať, že je to jedna veľká... ale po včerajšom grémiu to tu nemôžem rozprávať. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Raši, Richard, predseda NR SR
Musel by som zobrať slovo pánovi poslancovi.
Truban, Michal, poslanec NR SR
Je to daň, bez ohľadu, čo je najhoršie na tejto dani, je, že táto daň sa nepozerá ani na zisk, ani na stratu, ani na nejaké obdobie, v akom sa nachádza tá firma, proste tá daň vás zdaní a ešte ste ani len nič nezarobili, tá daň vás zdaní z prevodov. Je to dokonalý nástroj na dusenie našej ekonomiky, na znižovanie konkurencieschopnosti a zdražovanie totálne, totálne všetkého. Takáto forma zdanenia je len v krajinách, ako je Venezuela alebo v Orbánovom Maďarsku. A nevyužíva ju ani jedna krajina eurozóny a nie je to náhoda. A táto daň má ešte aj ďalší taký aspekt, o ktorom sme sa rozprávali dávnejšie, že či nás táto vláda ťahá von z Európskej únie. A tým, že táto daň nie je takmer nikde v Európskej únie, resp. v Maďarsku je, ale nie v krajinách, ktoré majú euro, tak nás naozaj vyťahuje von a stáva sa zo Slovenska čierna diera práve preto, že keď sa na našu krajinu pozerajú teraz investori, ktorí by tu radi investovali a pozrú si niečo o transakčnej dani, tak sa jednoznačne rozhodnú, že do takejto čiernej diery, ktorou Slovensko spravila táto vláda, investovať nebudú. A čo je ešte horšie, že z takejto krajiny rozmýšľajú slovenskí podnikatelia, slovenskí mladí ľudia, že aj kvôli takejto veci odídu.
Ale okrem toho, že táto daň je hlúpa, tak bolo celkom zaujímavé sledovať, akým babráckym spôsobom sa zavádzala. Videli ste a videli sme všetci dlhé rady pred klientskymi centrami, keď podnikatelia nevedeli, či si majú niečo založiť, čo si majú zrušiť. Namiesto toho, aby sa podnikatelia mohli venovať rozvoju svojich firiem, zamestnávaniu, rozmýšľaním nad nejakým, inováciou, nad tým, ako svoju firmu, našu krajinu posunúť dopredu, tak museli riešil ďalšie byrokratické peklo. Najprv si museli vybavovať rôzne potvrdenia na úradoch a potom aj nové účty a zbytočné účty v bankách. A pretože táto daň ani nebola poriadne premyslená, tak v sporných prípadoch používali banky rôzny výklad zákona. Niekde žiadali pre zriadenie podnikateľského účtu rôzne potvrdenia a niekde nie. Niekde boli spoplatnené, niekde nie. Niekde tie banky strhujú transakčnú daň ihneď, niekde ju strhujú až po mesiaci. Čo napríklad podnikateľom tiež robí trošku cashflowý problém, pretože keď vám niekto po mesiaci strhne, teda strhne vám tú transakčnú daň, ale vykáže ju až po mesiaci a vlastne mesiac ju majú banky na svojich účtoch a môžu, môžu s ňou operovať.
Štát tu proste jednoducho zlyhal, svoje povinnosti prehodil na podnikateľov, pardon, na podnikateľov, aj na banky a vytvoril tým kopec chaosu a neistoty, čo sme pri tejto vláde už celkom zvyknutí. A čo je ďalší problém, že podnikatelia sa aj dnes reálne boja, že vďaka tomuto chaosu niečo nesprávne pochopili, niečo nestihli urobiť, niečo zle vykážu a potom sa kvôli tomu dostanú napríklad na zoznam neplatičov alebo ich navštívi finančná správa a môžu dostať pokutu. Toto vôbec nie sú vtipné situácie pre ľudí a pre podnikateľov, práve naopak.
Ďalšia vec podľa mňa, ktorá je nepríjemná na tejto dani, že napriek tomu, aký obrovský chaos to urobilo, akú dieru to zo Slovenska urobilo, ako tomu nikto nerozumie, ako sme tu xkrát mali rôzne doplňujúce návrhy a sami predkladatelia si vôbec dopredu nedomysleli, čo všetko táto daň bude znamenať, je, že ja si myslím, že tej dane sa nevyberie tak veľa, ako si predkladatelia mysleli. Hovorila to už aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, že to vôbec nebude tak veľa a tým, že to aj zadusí ekonomiku, že ľudia začnú rozmýšľať, počul som už množstvo prípadov, ako ľudia začali, malí podnikatelia, remeselníci kade-tade po Slovensku radšej platiť peniaze znova kešom. Takže tu máme znova dobu kešu a vôbec nevyberieme veľa.
Ja si myslím, že, a nemyslím si, bolo to aj na hospodárskom výbore, sme sa trošku o tom bavili, že prečo vlastne vzniká takáto transakčná daň a môj dohad alebo myslím si, že až správny odhad, prečo vznikla, bolo to, že jednoducho táto vláda nechcela daň zvýšiť, napríklad dépeháčku ešte vyššie, ako potrebovala kvôli svojej konsolidácii, alebo daň z príjmu nechcela až tak zvýšiť, tak si vymysleli takúto transakčnú daň a mysleli si tým, že, Ježiš, to všetkých akože zmätieme, oklameme, oni nebudú vôbec vedieť, že sú tu nejaké ďalšie dane, však to sa bude nejak na pozadí, nejaké transakcie niekde brať a opak sa stal pravdou. Z transakčnej dane sa stal symbol a hanba konsolidácie a hanba aj tejto vlády a naopak docielilo sa to, že občania, podnikatelia každý jeden deň vidia, ako im strhla, ako im táto vláda strhla peniaze, ktoré im stŕhať nemala.
Poďme ale naspäť k samosprávam, myslím, si, že o transakčnej dani už bolo toho dosť povedané a ešte bude. Obce a mestá, kraje síce nemajú povinnosť platiť z finančných transakcií daň, avšak táto daňová povinnosť sa netýka akciových spoločností alebo eseročiek, ktoré tieto samosprávy zakladajú, aby cez ne, prostredníctvom nich poskytovali verejné služby. A nie sú to vôbec žiadne maličkosti alebo maličké firmy, jedná sa o bytové družstvá, dopravné podniky, regionálne správy ciest, lesné podniky, komunálne alebo technické služby. A každý jeden finančný pohyb v týchto spoločnostiach bude zdanený a o to menej peňazí zostane v samosprávach, ktoré ich zriadili. Asi by si pán minister Kamenický mohol znova zrazu nabehnúť s desiatimi stranami výnimiek, v ktorých by sa už naozaj že nikto, nikto nevyznal, ale my sme sa rozhodli spraviť ešte jeden pokus, aby sme mu to uľahčili.
K tomuto návrhu podávame pozmeňujúci návrh, ktorým navrhujeme transakčnú daň úplne a pre všetkých zrušiť k 1. máju 2025. Jej výnos za apríl (potlesk), ďakujem, ďakujem a nie kvôli sebe, ale verím tomu, že keby sa podarilo túto daň zrušiť, naozaj že aj táto vláda keby ju zrušila, tak by obrovské množstvo podnikateľov, ale aj ľudí, pre ktorých v konečnom dôsledku bude všetko oveľa drahšie, tlieskali a netlieskali by len päť minút, ale tlieskali by podľa mňa niekoľko dní vkuse. Taký obrovský problém jej táto transakčná daň.
My ju chceme teda zrušiť, keď sa dostaneme niekedy a bude nám umožnené, že ju budeme môcť zrušiť, tak ju určite zrušíme. Ale teraz využívame ešte jeden ďalší pokus, aby sa táto vláda vrátila z kratšej cesty a zrušila ju aj vďaka tomuto pozmeňujúcemu návrhu. Jej výnos za apríl bude potom jednotlivým daňovníkom započítaný do celkovej daňovej povinnosti alebo budú môcť požiadať o jej vrátenie. Radšej neskoro ako nikdy a treba tento nevydarený a zlyhaný experiment odpískať.
Teraz dovoľte, pán predsedajúci, aby som prečítal svoj pozmeňujúci návrh. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Raši, Richard, predseda NR SR
Poprosím vás, zastavte čas. Nech sa páči, pán poslanec.
Truban, Michal, poslanec NR SR
Pozmeňujúci a dopĺňajúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Michala Trubana k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 784.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vo vládnom návrhu zákona navrhujem tieto zmeny:
Za čl. I sa vkladajú nové články II až IV, ktoré znejú:
„Čl. II
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004 Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 314/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 688/2006 Z. z., zákona č. 76/2007 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 561/2007 Z. z., zákona č. 621/2007 Z. z., zákona č. 653/2007 Z. z., zákona č. 168/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 563/2008 Z. z., zákona č. 567/2008 Z. z., zákona č. 60/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 185/2009 Z. z., zákona č. 504/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 374/2010 Z. z., zákona č. 548/2010 Z. z., zákona č. 129/2011 Z. z., zákona č. 231/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 548/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 188/2012 Z. z., zákona č. 189/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 288/2012 Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 70/2013 Z. z., zákona č. 135/2013 Z. z., zákona č. 318/2013 Z. z., zákona č. 463/2013 Z. z., zákona č. 180/2014 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 364/2014 Z. z., zákona č. 371/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 62/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 361/2015 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 389/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 341/2016 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 335/2017 Z. z., zákona č. 344/2017 Z. z., zákona č. 57/2018 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 385/2018 Z. z., zákona č. 4/2019 Z. z., zákona č. 10/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 88/2019 Z. z., zákona č. 155/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 228/2019 Z. z., zákona č. 233/2019 Z. z., zákona č. 301/2019 Z. z., zákona č. 315/2019 Z. z., zákona č. 316/2019 Z. z., zákona č. 319/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 462/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 420/2020 Z. z., zákona č. 421/2020 Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona č. 257/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 408/2021 Z. z., zákona č. 416/2021 Z. z., zákona č. 129/2022 Z. z., zákona č. 222/2022 Z. z., zákona č. 232/2022 Z. z., zákona č. 257/2022 Z. z., zákona č. 433/2022 Z. z., zákona č. 496/2022 Z. z., zákona č. 519/2022 Z. z., zákona č. 59/2023 Z. z., zákona č. 60/2023 Z. z., zákona č. 65/2023 Z. z., zákona č. 123/2023 Z. z., zákona č. 128/2023 Z. z., zákona č. 205/2023 Z. z., zákona č. 278/2023 Z. z., zákona č. 281/2023 Z. z., zákona č. 309/2023 Z. z., zákona č. 315/2023 Z. z., zákona č. 508/2023 Z. z., zákona č. 530/2023 Z. z., zákona č. 46/2024 Z. z., zákona č. 87/2024 Z. z., zákona č. 248/2024 Z. z., zákona č. 278/2024 Z. z., zákona č. 279/2024 Z. z., zákona č. 355/2024 Z. z. a zákona č. 26/2025 Z. z. sa mení takto:
V § 19 ods. 3 písm. j) sa za slovom „príjmov" vypúšťa čiarka a slová „daň z finančných transakcií90ad)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 90ad sa vypúšťa.
Čl. III
Zákon č. 56312009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 332/2011 Z. z., zákona č. 384/2011
Z. z., zákona č. 546/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 91/2012 Z. z., zákona č. 235/2012 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona č. 440/2012 Z. z., zákona č. 218/2013 Z. z., zákona č. 435/2013 Z. z., zákona č. 213/2014 Z. z., zákona č. 218/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 361/2014 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 252/2015 Z. z., zákona č. 269/2015 Z. z., zákona č. 393/2015 Z. z., zákona č. 447/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 298/2016 Z. z., zákona č. 339/2016 Z. z., zákona č. 267/2017 Z. z., zákona č. 344/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 z. z., zákona č. 369/2019 z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 z. z., zákona č. 296/2020 z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 z. z., zákona č. 421/2020 z. z., zákona č. 45/2021 Z. z., 395/2021 Z. z., zákona č. 408/2021 Z z. zákona č. 39/2022 Z. z., zákona č. 250/2022 Z. z., zákona č. 325/2022 Z. z., zákona č. 395/2022 Z. z., zákona č. 433/2022 Z. z., zákona č. 496/2022 Z. z., zákona č. 519/2022 Z. z., zákona č. 59/2023 Z. z., zákona č, 507/2023 Z. z., zákona č. 508/2023 Z z., zákona č. 87/2024 Z. z., zákona č. 102/2024 Z. z., zákona č. 251/2024 Z. z. a zákona č. 279/2024 Z. z. sa mení takto:
V poznámke pod čiarou k odkazu I sa vypúšťa citácia: „Zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.”
Čl. IV
Zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2024 Z. z. a zákona č. 26/2025 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 1 až 13 sa vypúšťajú.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 až 31 sa vypúšťajú.
2. Za § 13 vkladá 14, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 14
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. mája 2025
Daň odvedenú podľa zákona účinného do 30. apríla 2025 je správca dane povinný započítať na úhradu najbližšej daňovej povinnosti daňovníka alebo na základe žiadosti daňovníka vrátiť. Na postup správcu dane pri vrátení dane odvedenej podľa zákona účinného do 30. apríla 2025 na základe žiadosti daňovníka sa použijú ustanovenia osobitného predpisu.1) Prvá veta sa nepoužije, ak bola suma dane odvedenej podľa zákona účinného do 30. apríla 2025 použitá na úhradu iných pohľadávok daňovníka podľa osobitného predpisu.2)”.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 2 znejú:
„1) § 79 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 2) § 55 ods. 6 a 7 zákona č. 563/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.”
Doterajší článok II sa primerane prečísluje.
V súvislosti s vložením nových článkov sa primerane upraví názov zákona.
Ďakujem, skončil som. (Potlesk.)
|
199.
Vážený pán predsedajúci, podávam informáciu o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Karola Galeka, Ivana Štefunka a Jozefa Hajka na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k politike vlády v oblasti pomoci slovenským domácnostiam s cenami energií v roku 2025, tlač 573.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky v rozhodnutí č. 598 z 30. októbra 2024 pridelil predmetný návrh na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti s tým, že ako gestorský výbor podá Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor pre hospodárske záležitosti rokoval o návrhu 25. novembra 2024. Výbor neprijal uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Predseda výboru ma zároveň určil za spoločného spravodajcu. Súčasťou informácie je návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
|
79.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tamary Stohlovej a Martina Dubéciho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva v znení neskorších predpisov, tlač 615. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 31. januára 2025 a v gestorskom výbore do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
4.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Hargaša a Zuzany Mesterovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla sa na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
84.
Ďakujem Veronike za vystúpenie a keďže aj o peniaze, o ktoré sa aj ona zaujíma, rieši Sociálna poisťovňa, tak ja by som sa chcel rovnako spýtať aj pána ministra na to, čo tu pán Hlina hovoril. Lebo ja sám som implementoval v rôznych firmách viacero platobných brán a viem si predstaviť, že tie percentá sú aj od jednej do troch percent, ale viem si predstaviť, že pri takých obrovských objemoch, ako to má aj Sociálna poisťovňa, to môže byť dohodnuté aj na nule alebo na veľmi blízkej hranici toho.
Tak ja by som veľmi rád počul, keďže pán minister ide aj vystúpiť, že by povedal, ako to je nakoniec dohodnuté, že či to je na nule, či sa niečo dohodlo, alebo sú tam nejaké percentá. Pretože naozaj ak tam sú, tak tie peniaze môžu byť veľké, ktoré potom odchádzajú z dôchodkov.
Ďakujem pekne.
|
52.
Ďakujem pekne všetkým aj za faktické. Ja ešte dodám pred tým, ako pravdepodobne minister vystúpi, za čo ho treba aj oceniť, že sa mu tu, že tu sedí celé dva dni aj ide rozprávať asi a že sa mu tu chce čarovať s týmito všetkými číslami a argumentami, ale naozaj treba to oceniť, že tu, že tu sedí a obhajuje aj takúto veľmi zlú konsolidáciu.
A práve to chcem povedať, že v celej tejto debate o tomto chaose, jak sa to tu všetko mení a aký je to v skutočnosti bordel, veľakrát zabúdame na to, že toto nekončí, že toto neni niečo, čo tu teraz akože odhlasujeme. Jednak nás trošku čaká nejaká ďalšia debatka v októbri k rozpočtu, kde, ja si myslím, že bude znova bordel, ale by sme mali konsolidovať ešte aj budúci rok. A ja už ako keby, mne sa zdá, že táto konsolidácia tuná narazila na hranice možného. Ako som povedal, že ona je tak zle robená, že to je jak keby, že naschvál zle robené, lebo inač by ste to nerobili. Minimálne by ste sa bavili, ako povedala pani Kolíková, by ste sa bavili s kopec ľuďmi dopredu. A nám na výbore povedali, že áno, vy ste sa aj bavili, že už pol roka fungujete, že to neni rýchlo pripravená konsolidácia, ale potom po tlačovke totálny chaos a okamžite menenia, takže ja neverím argumentu, že ste sa s niekým s tým, s tým radili. A taktiež naozaj, že neverím argumentu, že ste to chceli v dobrom. Je to proste konsolidácia plná politických fejkov, klamstiev, plná chaosu a ešte raz zopakujem, problém je, že toto bude treba robiť aj budúci rok.
Toto by ma zaujímalo, pán minister, ako, ako sa cítite, čo s budúcim rokom.
Ďakujem pekne.
|
42.
Dobrý deň. Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Neviem, či to treba ešte povedať, ale keďže som tu, tak ja zopakujem taktiež, že si myslím, že celá táto konsolidácia je nastavená zle a alibisticky. Vláda vôbec nešetrí na sebe, ale na ľuďoch. Je to veľká Ficova drahota a všetci to pocítime, ale nechcem sa tu točiť znova o tej konsolidácii. Myslím si, že už tu bolo k tomu všetko povedané.
Ja chcem povedať alebo viac sa povenovať dvom takým veciam, na konci trošku tak politika ako taká a teraz špeciálne k najhoršej veci, ktorá je v tej konsolidácii, a to je tá transakčná daň. Úplne na úvod, pokiaľ bude Progresívne Slovensko vo vláde a bude mať tú možnosť, tak túto daň zrušíme. Táto daň je suverénne najhoršia zo všet... z celého konsolidačného balíka, to už je čo povedať, keď ten samotný konsolidačný balík je taký zlý. Poviem zopár dôvodov, prečo ju zrušíme. Jeden z najhlavnejších je vlastne vôbec jej ako keby názov alebo to, čo sa, na čo sa táto daň tvári. Ona sa tvári, ako na nejaká iná špeciálna, špeciálna daň, ktorá nesúvisí s ničím iným, ale v zásade aj na výbore, keď sme sa pýtali, tak celá táto daň, celý jej zmysel má iba vybrať peniaze. Nemá žiadnu regulačnú, žiadnu motivačnú časť. Je to proste len vybrať peniaze.
Táto daň je v podstate ekvivalent toho zvýšenia DPH alebo DPPO, dane z príjmu právnických osôb, čiže práve preto, aby vláda nemusela kvôli tomuto zlému konsolidačnému balíku dvíhať dépehačku ešte vyššie alebo daň z príjmu ešte vyššie, tak si vymyslela v zásade takýto trik a môžme ho hodnotiť, či to je dobrý trik, či to je zlý trik, podstata je, že táto daň bude mať veľmi veľké devastačné účinky na podnikateľské prostredie aj na občanov našej krajiny práve preto, že táto vláda nedokáže šetriť na sebe, ale namiesto toho tu vymýšľa triky. Podobnú daň nemá žiadna krajina v eurozóne. Podobnú daň má len krajina ako Maďarsko a Venezuela a vôbec neplatia výroky pána ministra z tej prvotnej tlačovky, že niečo podobné sa uvažovalo aj niekde v Nemecku a v Európe.
Znova, bolo to potvrdené aj na výbore, rozmýšľa sa o transakčnej dani, čiže z investícií, keď ste mali nejaké finančné produkty, a vôbec sa neuvažovalo, nikde v žiadnej normálnej zmysluplnej krajine neuvažujú nad tým, že by takto zaťažili proste bankové prevody.
Je to aj vlastne obrovský hospodársky nezmysel, lebo táto daň vôbec nie je spravodlivá. Táto daň úplne zasiahne náhodne nejakú firmu, ktorá má rôzny biznis model. Keď máte veľmi veľa transakcií, máte malé marže, tak táto daň vás zasiahne zásadne. Keď ste nejaká firma väčšia, menšia, ja neviem, konzultačná, ktorá vydáva zopár faktúr, tak táto daň vás zasiahne minimálne. Najhoršie na tom je, že táto daň znova prispeje aj k zdraženiu potravín, pretože tým, že zasahuje takto neproporčne rôzne druhy biznis modelov, najviac zasiahne firmy, ktoré majú veľmi veľa obratov a malé marže, čiže rôzne e-shopy, ale hlavne aj, aj potravinárov, takže je to v zásade znova jeden z veľmi veľmi zlých hospodárskych aj sociálnych nezmyslov.
Ako už bolo povedané, táto daň bude aj dusiť našu ekonomiku, bude znižovať našu konkurencieschopnosť, úplne súhlasím a už som to počul, čo aj pán Viskupič povedal, počul som to aj od rôznych iných investorov a podnikateľov. Sú to normálne všetky investičné fondy z Čiech, tu majú akože normálne zakázané ísť do našej krajiny a všetky investície v Čechách teraz proste, z Čiech do Slovenska stopujú. A to si viem predstaviť, že to je proste v každej jednej božej krajine v Európe, ktorá by rozmýšľala nad nejakým Slovenskom, že tá neistota a transakčná daň a kopec všetkých iných daní normálne nás dostáva na čiernu, čiernu škvrnu v Európe.
Ďalší dôvod, prečo je to zlé, je aj vlastne taká faloš toho celého, že tu sa vytvára dojem, že tu pomáhame malým podnikateľom, že tuto im znížime nejakú daň do 100-tisíc a zároveň na nich uvalíme takúto transakčnú daň. Čiže to čo možno niekde na tej dane sme im ušetrili, tak v skutočne im ju zvýšime. Ale to, čo sme videli aj v posledných dňoch pri tejto konsolidácii, ako sa zmenila, tak vôbec neplatí ani to, že by táto konsolidácia pomáhala malým, ktorí túto pomoc potrebujú, či už občanom, alebo aj firmám, pretože je vidno z poslednej konsolidácie, že vy ste si spolu s veľkými hráčmi ošéfovali to, že nebudú platiť až také veľké dane, že možno niektorí na tom zarobia, ako tu pán Hlina včera vystupoval. A, naopak, ako som povedal, táto daň sa dostane, dotkne proste malých podnikateľov a slovenských podnikateľov. A nehovoríme to, nehovoríme to len my, nie je to len politická debata, že tu by sme sa hádali a že aj nejakí odborníci majú proste nejakú, nejakú ako keby súboj o to alebo vôbec nevedia, že či tá daň je dobrá, a jedni odborníci sa hádajú tak, druhí tak. Všetci, všetci ekonómovia naprieč Slovenskom, naprieč Európou, každý jeden človek odborne vám potvrdí, že toto je najväčší, najväčší nezmysel a zlá daň.
Ešte raz hovorím, robíte túto daň, robíte preto, pretože tým, že na sebe nešetríte, na to, aby ste urobili takúto konsolidáciu, museli by ste zvýšiť DPPO alebo dépehačku o pár percentuálnych bodov, to by už vám, samozrejme, neprešlo, tak sa to snažíte skrývať takto. Keď bude Progresívne Slovensko vo vláde a bude mať túto možnosť, my túto daň zrušíme, pretože, ako som spomínal, je to jedno z najhorších, najhorších opatrení.
Čo je na tom ale najhoršie, teraz sa dostávam trošku k tej politickej rovine, je, že vy ste všetci s tým O. K., že Fico je s týmto O. K. A nechápem, prečo je s tým O. K., lebo je v tom obrovský chaos, chápem, prečo aj pán minister tu bol dva dni nervózny, lebo tu musí taký bordel upratovať, že každý by bol nervózny, keby sa máchal v takomto bordeli, že nevie, čo sa mu zo dňa na deň deje. Zadúšate ekonomiku, bude inflácia vyššia, proste ľudia to zaplatia, chudobní zaplatia. Ja nerozumiem, prečo ste s tým O. K. Najskôr som si myslel, že bude stačiť to, že sa postaráte o svojich ľudí a všetko bude vyriešené, ale keď som rozmýšľal, že prečo ste vy s tým O. K., tak ma napadli také dve konšpirácie – v úvodzovkách –, ktoré kedysi chodili o Ficových vládach.
A prvú som už tu minule spomínal. Tá prvá bola o tom, že za tých Ficových vlád síce sa rozdávalo kadekomu, rôznym kamošom, nejakí kolegovia z OĽANO by povedali, že sa kradlo, a... ale že aspoň mali odborníkov, že aspoň čosi, čosi sa urobilo a že vedia vládnuť.
A druhá konšpirácia bola, že to robia naschvál, že proste im vyhovujú nevzdelaní, chudobní ľudia lebo ich budú potom voliť.
A týmto konsolidačným balíkom tú prvú konšpiráciu ste totálne vyvrátili, pretože je jasné, že neviete ani vládnuť, a tú druhú ste potvrdili, lebo naozaj že nevidím žiaden iný zmysel, prečo takúto zlú vec robíte, čo všetci odborníci, každý vidí, že to je totálne zle, jedine, že by ste to robili naschvál, lebo to nie je že opozícia – koalícia, to normálne, že nič dobré nie je na tejto konsolidácii, naozaj že nič nie je dobré. Vymýšľate si tu úplne nejakú odboku a daň z finančných transakcií, ktorá ani neni to, čo je. Kopec, kopec ďalších podvodov v tomto robíte a to sa k takémuto zlému výsledku sa nedá dopracovať podľa mňa ináč, že to sa ani neschopnosťou nedá dopracovať k takémuto zlému výsledku. To by ste... to neviem, neverím, že niekto je tak neschopný, že takúto zlú vec robí, že to musí robiť normálne naschvál. To musí robiť normálne naschvál práve preto, že mu vyhovuje, aby potom sa mohol tváriť ako Mikuláš alebo ako dobrodinec a rozdávať ľuďom peniaze a ukazovať im, že keď už teda nemáte, tak ja sa o vás, o vás postarám, alebo, naopak, aby sa mohol vyhovárať na nejaký zlý Brusel, ktorý nám to tu všetko potom akože ničí, a ja vás pred tým celým ochránim.
Ja nevidím žiaden iný normálny dôvod, prečo by niečo takéto ste robili, keby ste aspoň trošku sa snažili. A toto je na tom celom tá najhoršia vec a zároveň aj najväčší dôvod, prečo v najbližších voľbách vás treba poraziť a vymeniť, pretože táto vláda už stratila akúkoľvek snahu čokoľvek naozaj robiť pre ľudí. Vy ste dnes naozaj prekážka toho, aby sa Slovensko mohlo rozvíjať, aby mohlo Slovensko napredovať, a vám táto stagnácia, chudoba a hnev ľudí vyhovuje. A preto vás potom porazíme.
Ďakujem pekne.
|
51.
Ja by som sa dotkol časti vystúpenia pána poslanca Viskupiča, ktorý hovoril práve o tom chaose, ktorý vznikal pri tvorbe konsolidačného balíka. Nám na výbore bolo povedané, že nejedná sa o žiadne zbrklé rozhodnutie, a že naopak, že sa stretávajú odborníci od začiatku roka a všetko majú veľmi dobre premyslené. Ale potom neviem, či si niektorí pamätáte tú prvú úvodnú tlačovku, ja som ju pozeral celú, bol tam pán minister, bol tam pán premiér, boli tam traja vyjednávači za všetky strany a prezentovali nejakú dohodu. Myslím, že tam bol pán Drucker za HLAS a pán Taraba za SNS a pán Kamenický asi za SMER a oni sa tam postavili aj s pánom premiérom vtedy a oznámili dohodu na konsolidačnom balíku, na ktorej teda pracovali pol roka. Aj túto faktickú by som možno rád využil potom na pána ministra, lebo on rád reaguje, tak ja by som chcel vedieť potom, ako on to vníma, že táto dohoda, ktorú tak strašne ťažko vyjednávali, sa im rozpadla a rozpadáva sa im a nastal taký chaos, ktorý vyzerá presne tak, ako on sám kritizuje tú predchádzajúcu vládu, a dokonca ja by som povedal, že to je ešte horšie.
Tak budem rád, pán minister, potom za reakciu.
|
40.
Vážené poslankyne, vážení poslanci, dnes tu mám presne taký zákon, o ktorom som hovoril aj na schôdzi pri odvolávaní podpredsedu parlamentu Michala Šimečku a veľmi sa hodí ako aj taký dobrý príklad práve ku konsolidácii, lebo je to presne taký technický, neideologický zákon, ktorý je jednoduchý na prijatie, ktorý dokáže podporiť koalícia a veľmi pomôže a aspoň trošku pomôže podnikateľom. To, čo je dôležité možno na úvod povedať rovno a týka sa to aj tej konsolidácie, je, že tento zákon sme si dali prepočítať Radou pre rozpočtovú zodpovednosť a tá vyčíslila, že najbližšie tri roky nebude mať žiaden dopad na verejné financie, respektíve nebude mať negatívny dopad na verejné financie. A tento zákon v podstate rieši jeden z veľkých neduhov slovenského podnikateľského prostredia, a to je neplatenie faktúr.
Tento zákon trošku zlepšuje práve odpisovanie neplatených faktúr. Zlepšuje to, že keď vy ako podnikateľ vystavíte faktúru niekomu, ten človek vám ju nezaplatí ale vy už ste si ju dali do účtovníctva a musíte potom z nej platiť aj daň. Samozrejme, tento problém naozaj nie je maličký, pretože aj podľa európskeho platobného reportu za rok 2024 až 55 % dlžníkov neplatí načas, čo je veľký problém častokrát pre firmy s ich cashflow-om.
A zároveň firmy, a je to veď aj logické, že hovoria, že práve takéto chýbajúce peniaze im chýbajú potom na investície a ďalší rozvoj svojej firmy. Podobný zákon už dnes máme, resp. už existuje možnosť dnes si odpísať takúto pohľadávku, ktorú nemáte zaplatenú. Ona sa volá účtovne nepremlčaná pohľadávka. Problém je ale, že dnes je ten systém znova komplikovaný a nie úplne efektívny, pretože takúto faktúru si dnes môžte dať do nákladov, resp. odpísať až po jednom roku, aj to iba 20 %, potom po dvoch rokoch 50 % a až po troch rokoch, keď ju nemáte zaplatenú, tak si viete dať 100 %. Čiže vy keď vystavíte faktúru, podnikateľ nejaký vám ju neuhradí, tak vy musíte z nej zaplatiť daň, ale túto daň, túto v zásade stratu, si môžte reálne odpísať až po troch rokoch.
My prichádzame s veľmi jednoduchou úpravou, všetko toto chceme zrýchliť a zjednodušiť, a teda po prvom roku by sa dalo odpísať si už 50 % a po druhom roku by ste už mali odpísaných 100 % tejto pohľadávky, takže by ste si aspoň takto trošku túto stratu mohli vykompenzovať.
Zároveň navrhujeme, aby sa do tejto, do tohto odpisovania dalo dodať aj prípadné úroky, ktoré máte z tejto meškajúcej platby. Dneska to môžte, samozrejme, spraviť znova až po troch rokoch.
Čiže naším jednoduchým cieľom je, aby sa podnikatelia aspoň čiastkou vedeli dostať a trošku rýchlejšie k takýmto neuhradeným faktúram. Je to veľmi jednoduché, konštruktívne a praktické opatrenie, žiadna ideológia, žiadny náklad pre verejné financie, žiadna komplikovaná implementácia. A pritom by to dokázalo naozaj pomôcť veľmi veľa podnikateľom. Je to presne taký návrh, ako by koalícia mohla podporiť, keby jej naozaj záležalo na ľuďom, záležalo na podnikateľoch, záležalo na tom, že pomaličky, jednoducho vylepšujeme niektoré veci, ktoré nie sú úplne efektívne a dajú sa fakt že veľmi jednoducho vylepšiť.
A podobne, je to veľmi podobný návrh, ako sú aj naše predchádzajúce návrhy, keď sme tu hovorili, ako sa dá lepšie podporiť investície v slovenských firmách iným zlepšeným odpisovaním, ako znížiť byrokraciu, ako zaviesť predvyplnené daňové priznanie, ako zvýšiť mzdy nízkopríjmových zamestnancov.
A preto, ak chceme, aby Slovensko malo stabilnú a prosperujúcu ekonomiku, moderné a produktívne firmy a dobre zaplatené pracovné miesta pre vzdelaných ľudí, takýmito opatreniam by sme sa mali venovať oveľa viac a verím, že sa aj budeme.
Ďakujem veľmi pekne.
|
314.
Keď som vás neocenil za to krátke, teda že ste ma pustili rýchlo k pultu, tak vás ocením aspoň za vecný konštruktívny, neagresívny prístup. Dúfam, že vám to aj veľmi dlho vydrží do budúcna.
Tak aj ja zareagujem naozaj veľmi konštruktívne. Ja sa s tými podnikateľmi stretávam, som vo veľa podnikateľských komunitách a dlhé roky podnikám a viem, ako oni vnímajú túto situáciu a viem, čo to znamená, že podnikateľom naozaj, ako sa boja tohto septembra, čo príde. A aj kvôli tej komunikácii, čo žiadnu nemáte, o tom, čo sa možno chystá. A to nie je problém, že sa podnikatelia boja, problém toho je, že naozaj toto je obrovský problém pre našu krajinu, pre ďalšie a ďalšie konsolidácie, ja som nepovedal, že konsolidácia, konsolidácia je zlá, práveže, samozrejme, treba mať vyrovnaný alebo dobrý rozpočet, konsolidovať treba s rozumom, ale nie populisticky rozhadzovať, zvyšovať renty sebe, svojim ľuďom a ako to už bolo ikskrát spomínané, populisticky dávať peniaze preč a potom zháňať na to peniaze.
Takže ja si, naopak, myslím, že podnikateľom treba pomáhať, podporovať, lebo keď budeme podporovať ekonomiku, podnikateľov, budú väčšie mzdy, budú väčšie dôchodky, lepšie dôchodky, bude väčšia daň, náš rozpočet bude väčší štátny. A toto je cesta, ktorou treba ísť a nie naopak, jednak populisticky rozhadzovať a na druhú stranu aj škrtiť rast ekonomiky.
Ďakujem.
|
310.
Vážené poslankyne, vážení poslanci, na úvod tak odľahčene, že som veľmi rád, že sme prišli na spôsob ako urýchľovať rozpravu. Stačí zalamovať rukami, takže oceňujem toto, budem si to najbližšie pamätať, keď budete rozprávať zase dokola to isté. Začal som trošku tak ľahko. Funguje to iba opačne, opozícia na koalíciu.
Začal som tak odľahčene, lebo sám som počas tejto schôdze rozmýšľal, že či sa mám smiať, alebo plakať podľa toho, čo sa tu deje. Lebo tá situácia je naozaj vážna aj na Slovensku, aj v našej krajine. Ale to, čo tu zaznievalo a to, čo sa tu odohralo, tie argumenty, aké tu padali, to bola jedna absurdita za druhou. Ja chápem, že je to taký iný druh schôdze, že nemusíme sa tu zaoberať zákonmi a rozmýšľať, ako zlepšiť život ľuďom. A môžeme sa tu konečne hádzať a biť v blate, ale neviem, či to každému sedí. Ja keď chodím a prídem domov na Kysuce alebo na Myjavu, keď chodím alebo aj po Slovensku a na východe, tým, že ja som nikdy nebol v parlamente, tak mňa sa veľakrát pýtajú tí ľudia, že aké to tam je, čo si o tom myslím a čo tam všetko robíme? A ja po dnešnej schôdzi naozaj neviem, že čo im mám hovoriť. Ale ja neviem, čo vy hovoríte po dnešnej schôdzi, keď prídete naspäť do svojich bydlísk.
Čo odpoviete, čo ste spravili pre nich? Čo hovoríte? Že to bola zábava, že vás už nebaví robiť pre ľudí? Ja si to neviem predstaviť. Mňa sa to veľakrát spýtajú a ja neviem. Mne to normálne mozog neberie, že čo sa tu deje. Špeciálne, špeciálne dneska.
Ale začnem aj vážne, lebo naozaj ako som povedal, tá situácia vôbec, čo tu je a čo sa tu aj odohráva, nie je vôbec smiešna. Začnem tým, že kedysi sa o vládach Roberta Fica a o vládach SMER-u hovorilo, že síce morálne, eticky to nie je bohviečo. Ako povedal pán Jarjabek, že však niekto to musel dostať, ale hovorilo sa, že aspoň vedia vládnuť. Že aspoň aj keď mali na ministerstvách svojich ľudí, tak tam stále bolo veľmi veľa odborníkov. Bolo tam veľmi veľa technokratov, ktorí nedovolili rozpad týchto inštitúcií. A aj navonok ste vedeli lepšie komunikovať, naozaj ste sa vedeli dohodnúť kedysi za zatvorenými dverami a navonok to vyzeralo, že sa medzi sebou nehádate.
Aj keď sa to v skutočnosti pomaly rozpadalo medzi rukami, počuli sme tu dneska rôzne štatistiky od mojich kolegov a ten výsledok tu vidíme doteraz. Nechcem sa v nich vŕtať, ale naozaj vedeli ste tvoriť taký dojem pokoja a poriadku a tomu, že pomáhate ľudom, za čo vás aj veľakrát volili a odmenili vo voľbách. Ale ja si myslím, že už nič z toho neplatí a špeciálne aj po dnešku nič z toho neplatí. Totálne ste sa vykašlali na vládnutie. Nemáte vôbec žiadne riešenia už pre budúcnosť našej krajiny. Dnes váš program a to, čo sa snažíte, je už iba šikanovať. Šikanovať každého, kto s vami nesúhlasí a snažíte sa starať iba sami o seba. Tentokrát špeciálne ste sa zamerali a rozhodli ste sa šikanovať Michala Šimečku a jeho rodinu. Pretože vám vadí, že robí svoju opozičnú politiku dobre, pre absolútne nič iné. Vy dúfate, že sa zľakne, dúfate, že v jeho rodine, jeho príbuzní, jeho okolie, možnože on sám si povie, že mu to za to nestojí, že radšej bude ticho. A nechá vás pohodlne robiť so Slovenskom, čo chcete.
Lebo tie dôvody, ktoré ste naozaj že vymysleli, sú také slabé a smiešne, že dokonca vaši bývalí kolegovia, a nie hocijakí, ale jeden z hlavných vašich bývalých kolegov, ich vyvracajú a zosmiešňujú. Spomeniem len bývalého ministra za SMER pána Maďariča.
Zrazu sú problém granty, ktoré pred 2020 neboli absolútne žiaden problém, ktoré sa rozdávali úplne, úplne rovnako, ktoré, dokonca ktorými ste sa chválili na svojom vlastnom webe. Veď nebuďte smiešni. Podľa mňa to je dobre, ukazuje to, čo sa tu na chvíľočku odohralo, čo tu na chvíľku ukázal pán Dubéci, nevedel som úplne si tak povedať, že či s tým priamo súhlasím, čo rozpráva, ale vaša reakcia dala za pravdu, trošku vám ukázal toho, ak to nazvem tak, keď už je taká pokročilejšia hodina, aj ja sa uvoľním trošku, takého politického bahna, ktoré vy tak často radi používate. A myslím si, že veľa z toho sa vás dotklo, začali ste sa tu naozaj hmýriť, začali ste chodiť, začali si pýtať ospravedlnenia. A pritom to bola naozaj fakt iba ukážka a hovoril, ikskrát zdôrazňoval, že nič nehovorí, že ste nejak nakradli, že to bolo neopodstatnené, iba ako keby ukázal to, že dotácie dostávali aj mnohí z vás, mnohí z vašich rodín, iba taká ukážka toho, aby možno demonštroval to pokrytectvo a tú slabú vlnu týchto útokov, týchto argumentov na odvolanie nášho predsedu. A naozaj keď som videl tú reakciu osobnú, však aj za mnou niektorí prišli, aj priamo za Dubécim a pýtali si ospravedlnenie, tak to bolo len potvrdenie toho, na čom to stojí a že vy vôbec nechápete, čo teraz robíte a rozprávate.
A ja to zopakujem aj tu, hovoril som to aj v televízii, že keď táto koalícia odvolá Michala Šimečku, bude to pre neho veľké vyznamenanie naozaj a toto odvolanie si môže dať ako diplom na stenu pretože je to iba šikana a je to pomsta za dobre odvedenú opozičnú prácu.
A zároveň okrem tohto šikanovania, celá táto vaša snaha má, samozrejme, aj druhú tému a tá tu už bola tiež viackrát pomenovaná, a to je odpútavanie pozornosti. Viacero kolegov hovorilo, od čoho tú pozornosť odpútavate, ja sa tu v tom nebudem cykliť ako pán Gašpar, iba spomeniem veľmi rýchlo základné veci, ako je Trestný zákon, ktorý tu narobil, už teraz vidíte, veľké problémy, aj hrozba zastavenia eurofondov, konsolidácia blížiaca sa.
Ale najhoršie, sa snažíte odpútavať pozornosť od toho, že táto krajina sa naozaj rozpadá a že vaším pokračovaním takej vlády tu máme hrdzavé trubky v nemocniciach a otrávenú vodu.
Ale skúsim sa vyjadriť k oblasti, ktorej sa ja venujem celý život, a to je podnikanie. Lebo vy odpútavate pozornosť aj od takej zásadnej veci pre našu krajinu, a to je tým, že dusíte ekonomiku, dusíte ekonomiku a dusíte podnikateľov. Namiesto lepšieho prostredia pre podnikateľov, pre investície, pre to, aby ste podporili rast našej krajiny, aby ste tak podporili lepšie, väčšie mzdy, aby potom ľudia vďaka tomu mali väčšie dôchodky, tak robíte presný opak.
Ja to znova veľmi rýchlo zrekapitulujem, ja sa veľmi nerád hrabem v minulosti, ale tri veci na prvú.
Zvýšenie zdravotného odvodu. Zaviedli ste viac ako 900 rôznych poplatkov, zaviedli ste paušálnu daň pre právnické osoby. A to teda ešte nehovorím o veciach, ktoré sa, ktorú tu prídu, ktoré znova nie sú vôbec transparentne dopredu komunikované, budeme sa tu baviť asi o DPH-čke, o nejakej zvyšovaní, znižovaní, nikto nevie, uvidíme, s čím prídete, už budete prichádzať s nejakými zdaneniami hotovostných platieb, zvýšenie sociálnych odvodov, útok na živnostníkov a podobne. Čo ma ale mrzí viac aj tak osobne, že okej, keď máte nejakú svoju politiku a razíte si v nej veci, ktoré nám sa zdajú, že a myslím že aj štatistiky, ktoré tu boli dané, jasne ukazujú, že škodia tejto krajine, tak na druhej strane tvrdohlavo odmietate akúkoľvek spoluprácu, alebo aj, nenazýval by som to spoluprácou, ale aj malé lacné rýchle zákony z opozície. Si pamätám pána Fica, aj viacerých z vás ešte z minulosti, vždy ste rozprávali o tom, že veľmi radi podporíte zákony aj z opozície, keď sú dobré, pretože robíte pre ľudí. No my sme takých zákonov dali množstvo, poviem znova iba za moju podnikateľskú oblasť, dali sme viacero zákonov, ktoré pomôžu ľahšie si odpisovať podnikateľom, ktoré im znížia byrokraciu, ktoré budú mať predvyplnené daňové priznania, kopec, kopec, kopec ďalších vecí, zníženie mzdy nízkopríjmových zamestnancov. Toto všetko sme ponúkali, stačilo jednoducho za to zahlasovať, žiadna ideológia, žiaden konflikt, nič, úplne jednoducho ste mohli ľuďom urobiť lepšie. S takouto bilanciou, ktorú som vymenoval je potom úplne jasné, že jedine čo vám ostáva, je šikanovanie. Ako som povedal, zopakujem to ešte raz. Reálne a naozaj ste sa vykašlali na vládnutie a už sa snažíte len šikanovať a vytvárať dymové clony. Dobrá správa ale pre Slovensko je, že toto vám už nebude stačiť. Voliči a aj vaši voliči vás s týmito dymovými clonami prekuknú a vaše šikanovanie nikoho neodradí.
A to, ako povedal náš predseda, ukážu aj ďalšie voľby.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk v sále.)
|
300.
Pán Gašpar, ja som zalomil rukami, keď som videl, že idete, lebo okrem toho, že ste ma teda predbehli, ale vedel som, že bude nasledovať presne to, čo ste aj na úvod svojho príhovoru povedali, že tá debata už sa opakuje a že sa zacykluje a vy sám ste k tomu 15-timi minútami prispel. Nepovedali ste znova nič iné, iba ste znova opakovali veci a zacyklovali ste sa.
Tak preto bolo to moje zalomenie rukami, lebo som vedel, že ide ďalšie kolečko zacyklenia a nič nového sa nedozvieme. (Potlesk v sále.)
|
26.
Ďakujem pekne za slovo. Ja úplne chápem, prečo sa kolega Dubéci vo svojom príspevku tak rozčúlil, pretože je úplne evidentné a jasné, že touto novelizáciou naozaj potvrdzujú, že eurofondy boli ohrozené a nemusíme sa o tom akože ďalej točiť a, ale mňa tiež rozčuľuje na tom a oveľa, oveľa viac ma rozčuľuje na tom, že touto novelizáciou vlastne potvrdzujú to, že sa boja Bruselu a na slovenských občanov kašlú. Pretože v tejto, v tomto prvom promafiánskom balíku vlastne opravujú iba to, čo môže vadiť Európskej komisii, ale to, čo ohrozuje slovenských občanov a slovenských daňových poplatníkov, to tam nechajú. Týmto úplne jednoducho a krásne a jasne ukazujú, že na slovenských občanov kašlú a toto je podľa mňa najväčší problém celej tejto novely aj tohto, tejto úpravy, úpravy, ktorá sa tu chová alebo diala, takže úplne chápem toto rozčúlenie.
Ďakujem pekne.
|
12.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci a vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 335). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 6. septembra 2024 a v gestorskom výbore do 9. septembra 2024.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
123.
Ďakujem kolegovi Dubécimu za krásny, emotívny príhovor, ale nebol si úplne spravodlivý. Predsa len sa jedna vec tejto vláde podarila. Máme tu ministerstvo športu a hneď vyhrávame futbalové zápasy, takže uvidíme, ako to dopadne zajtra a potom, takže teším sa na zlatú medailu.
Ale spomínam to však trošku s vtipom, lebo okrem toho, čo si spomínal, že chýbajú tu proste kvalitní ľudia, vždy sa tá štátna správa obmieňa, tak ďalší veľký problém sú práve aj priority. Myslím si, že ty si ich viacero vymenoval a mali by sme sa venovať nim, infraštruktúre, aj doprave, školstvu, zdraviu a nie niektorým iným veciam, kde si iba niektorí ľudia chcú svoje ambície napĺňať.
Takže díky moc ešte raz.
|