199.
Vážený pán predsedajúci, podávam informáciu o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Karola Galeka, Ivana Štefunka a Jozefa Hajka na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k politike vlády v oblasti pomoci slovenským domácnostiam s cenami energií v roku 2025, tlač 573.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky v rozhodnutí č. 598 z 30. októbra 2024 pridelil predmetný návrh na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti s tým, že ako gestorský výbor podá Národnej rade slovenskej republiky informáciu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor pre hospodárske záležitosti rokoval o návrhu 25. novembra 2024. Výbor neprijal uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Predseda výboru ma zároveň určil za spoločného spravodajcu. Súčasťou informácie je návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
|
79.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tamary Stohlovej a Martina Dubéciho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva v znení neskorších predpisov, tlač 615. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 31. januára 2025 a v gestorskom výbore do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
4.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Hargaša a Zuzany Mesterovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla sa na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
84.
Ďakujem Veronike za vystúpenie a keďže aj o peniaze, o ktoré sa aj ona zaujíma, rieši Sociálna poisťovňa, tak ja by som sa chcel rovnako spýtať aj pána ministra na to, čo tu pán Hlina hovoril. Lebo ja sám som implementoval v rôznych firmách viacero platobných brán a viem si predstaviť, že tie percentá sú aj od jednej do troch percent, ale viem si predstaviť, že pri takých obrovských objemoch, ako to má aj Sociálna poisťovňa, to môže byť dohodnuté aj na nule alebo na veľmi blízkej hranici toho.
Tak ja by som veľmi rád počul, keďže pán minister ide aj vystúpiť, že by povedal, ako to je nakoniec dohodnuté, že či to je na nule, či sa niečo dohodlo, alebo sú tam nejaké percentá. Pretože naozaj ak tam sú, tak tie peniaze môžu byť veľké, ktoré potom odchádzajú z dôchodkov.
Ďakujem pekne.
|
52.
Ďakujem pekne všetkým aj za faktické. Ja ešte dodám pred tým, ako pravdepodobne minister vystúpi, za čo ho treba aj oceniť, že sa mu tu, že tu sedí celé dva dni aj ide rozprávať asi a že sa mu tu chce čarovať s týmito všetkými číslami a argumentami, ale naozaj treba to oceniť, že tu, že tu sedí a obhajuje aj takúto veľmi zlú konsolidáciu.
A práve to chcem povedať, že v celej tejto debate o tomto chaose, jak sa to tu všetko mení a aký je to v skutočnosti bordel, veľakrát zabúdame na to, že toto nekončí, že toto neni niečo, čo tu teraz akože odhlasujeme. Jednak nás trošku čaká nejaká ďalšia debatka v októbri k rozpočtu, kde, ja si myslím, že bude znova bordel, ale by sme mali konsolidovať ešte aj budúci rok. A ja už ako keby, mne sa zdá, že táto konsolidácia tuná narazila na hranice možného. Ako som povedal, že ona je tak zle robená, že to je jak keby, že naschvál zle robené, lebo inač by ste to nerobili. Minimálne by ste sa bavili, ako povedala pani Kolíková, by ste sa bavili s kopec ľuďmi dopredu. A nám na výbore povedali, že áno, vy ste sa aj bavili, že už pol roka fungujete, že to neni rýchlo pripravená konsolidácia, ale potom po tlačovke totálny chaos a okamžite menenia, takže ja neverím argumentu, že ste sa s niekým s tým, s tým radili. A taktiež naozaj, že neverím argumentu, že ste to chceli v dobrom. Je to proste konsolidácia plná politických fejkov, klamstiev, plná chaosu a ešte raz zopakujem, problém je, že toto bude treba robiť aj budúci rok.
Toto by ma zaujímalo, pán minister, ako, ako sa cítite, čo s budúcim rokom.
Ďakujem pekne.
|
42.
Dobrý deň. Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Neviem, či to treba ešte povedať, ale keďže som tu, tak ja zopakujem taktiež, že si myslím, že celá táto konsolidácia je nastavená zle a alibisticky. Vláda vôbec nešetrí na sebe, ale na ľuďoch. Je to veľká Ficova drahota a všetci to pocítime, ale nechcem sa tu točiť znova o tej konsolidácii. Myslím si, že už tu bolo k tomu všetko povedané.
Ja chcem povedať alebo viac sa povenovať dvom takým veciam, na konci trošku tak politika ako taká a teraz špeciálne k najhoršej veci, ktorá je v tej konsolidácii, a to je tá transakčná daň. Úplne na úvod, pokiaľ bude Progresívne Slovensko vo vláde a bude mať tú možnosť, tak túto daň zrušíme. Táto daň je suverénne najhoršia zo všet... z celého konsolidačného balíka, to už je čo povedať, keď ten samotný konsolidačný balík je taký zlý. Poviem zopár dôvodov, prečo ju zrušíme. Jeden z najhlavnejších je vlastne vôbec jej ako keby názov alebo to, čo sa, na čo sa táto daň tvári. Ona sa tvári, ako na nejaká iná špeciálna, špeciálna daň, ktorá nesúvisí s ničím iným, ale v zásade aj na výbore, keď sme sa pýtali, tak celá táto daň, celý jej zmysel má iba vybrať peniaze. Nemá žiadnu regulačnú, žiadnu motivačnú časť. Je to proste len vybrať peniaze.
Táto daň je v podstate ekvivalent toho zvýšenia DPH alebo DPPO, dane z príjmu právnických osôb, čiže práve preto, aby vláda nemusela kvôli tomuto zlému konsolidačnému balíku dvíhať dépehačku ešte vyššie alebo daň z príjmu ešte vyššie, tak si vymyslela v zásade takýto trik a môžme ho hodnotiť, či to je dobrý trik, či to je zlý trik, podstata je, že táto daň bude mať veľmi veľké devastačné účinky na podnikateľské prostredie aj na občanov našej krajiny práve preto, že táto vláda nedokáže šetriť na sebe, ale namiesto toho tu vymýšľa triky. Podobnú daň nemá žiadna krajina v eurozóne. Podobnú daň má len krajina ako Maďarsko a Venezuela a vôbec neplatia výroky pána ministra z tej prvotnej tlačovky, že niečo podobné sa uvažovalo aj niekde v Nemecku a v Európe.
Znova, bolo to potvrdené aj na výbore, rozmýšľa sa o transakčnej dani, čiže z investícií, keď ste mali nejaké finančné produkty, a vôbec sa neuvažovalo, nikde v žiadnej normálnej zmysluplnej krajine neuvažujú nad tým, že by takto zaťažili proste bankové prevody.
Je to aj vlastne obrovský hospodársky nezmysel, lebo táto daň vôbec nie je spravodlivá. Táto daň úplne zasiahne náhodne nejakú firmu, ktorá má rôzny biznis model. Keď máte veľmi veľa transakcií, máte malé marže, tak táto daň vás zasiahne zásadne. Keď ste nejaká firma väčšia, menšia, ja neviem, konzultačná, ktorá vydáva zopár faktúr, tak táto daň vás zasiahne minimálne. Najhoršie na tom je, že táto daň znova prispeje aj k zdraženiu potravín, pretože tým, že zasahuje takto neproporčne rôzne druhy biznis modelov, najviac zasiahne firmy, ktoré majú veľmi veľa obratov a malé marže, čiže rôzne e-shopy, ale hlavne aj, aj potravinárov, takže je to v zásade znova jeden z veľmi veľmi zlých hospodárskych aj sociálnych nezmyslov.
Ako už bolo povedané, táto daň bude aj dusiť našu ekonomiku, bude znižovať našu konkurencieschopnosť, úplne súhlasím a už som to počul, čo aj pán Viskupič povedal, počul som to aj od rôznych iných investorov a podnikateľov. Sú to normálne všetky investičné fondy z Čiech, tu majú akože normálne zakázané ísť do našej krajiny a všetky investície v Čechách teraz proste, z Čiech do Slovenska stopujú. A to si viem predstaviť, že to je proste v každej jednej božej krajine v Európe, ktorá by rozmýšľala nad nejakým Slovenskom, že tá neistota a transakčná daň a kopec všetkých iných daní normálne nás dostáva na čiernu, čiernu škvrnu v Európe.
Ďalší dôvod, prečo je to zlé, je aj vlastne taká faloš toho celého, že tu sa vytvára dojem, že tu pomáhame malým podnikateľom, že tuto im znížime nejakú daň do 100-tisíc a zároveň na nich uvalíme takúto transakčnú daň. Čiže to čo možno niekde na tej dane sme im ušetrili, tak v skutočne im ju zvýšime. Ale to, čo sme videli aj v posledných dňoch pri tejto konsolidácii, ako sa zmenila, tak vôbec neplatí ani to, že by táto konsolidácia pomáhala malým, ktorí túto pomoc potrebujú, či už občanom, alebo aj firmám, pretože je vidno z poslednej konsolidácie, že vy ste si spolu s veľkými hráčmi ošéfovali to, že nebudú platiť až také veľké dane, že možno niektorí na tom zarobia, ako tu pán Hlina včera vystupoval. A, naopak, ako som povedal, táto daň sa dostane, dotkne proste malých podnikateľov a slovenských podnikateľov. A nehovoríme to, nehovoríme to len my, nie je to len politická debata, že tu by sme sa hádali a že aj nejakí odborníci majú proste nejakú, nejakú ako keby súboj o to alebo vôbec nevedia, že či tá daň je dobrá, a jedni odborníci sa hádajú tak, druhí tak. Všetci, všetci ekonómovia naprieč Slovenskom, naprieč Európou, každý jeden človek odborne vám potvrdí, že toto je najväčší, najväčší nezmysel a zlá daň.
Ešte raz hovorím, robíte túto daň, robíte preto, pretože tým, že na sebe nešetríte, na to, aby ste urobili takúto konsolidáciu, museli by ste zvýšiť DPPO alebo dépehačku o pár percentuálnych bodov, to by už vám, samozrejme, neprešlo, tak sa to snažíte skrývať takto. Keď bude Progresívne Slovensko vo vláde a bude mať túto možnosť, my túto daň zrušíme, pretože, ako som spomínal, je to jedno z najhorších, najhorších opatrení.
Čo je na tom ale najhoršie, teraz sa dostávam trošku k tej politickej rovine, je, že vy ste všetci s tým O. K., že Fico je s týmto O. K. A nechápem, prečo je s tým O. K., lebo je v tom obrovský chaos, chápem, prečo aj pán minister tu bol dva dni nervózny, lebo tu musí taký bordel upratovať, že každý by bol nervózny, keby sa máchal v takomto bordeli, že nevie, čo sa mu zo dňa na deň deje. Zadúšate ekonomiku, bude inflácia vyššia, proste ľudia to zaplatia, chudobní zaplatia. Ja nerozumiem, prečo ste s tým O. K. Najskôr som si myslel, že bude stačiť to, že sa postaráte o svojich ľudí a všetko bude vyriešené, ale keď som rozmýšľal, že prečo ste vy s tým O. K., tak ma napadli také dve konšpirácie – v úvodzovkách –, ktoré kedysi chodili o Ficových vládach.
A prvú som už tu minule spomínal. Tá prvá bola o tom, že za tých Ficových vlád síce sa rozdávalo kadekomu, rôznym kamošom, nejakí kolegovia z OĽANO by povedali, že sa kradlo, a... ale že aspoň mali odborníkov, že aspoň čosi, čosi sa urobilo a že vedia vládnuť.
A druhá konšpirácia bola, že to robia naschvál, že proste im vyhovujú nevzdelaní, chudobní ľudia lebo ich budú potom voliť.
A týmto konsolidačným balíkom tú prvú konšpiráciu ste totálne vyvrátili, pretože je jasné, že neviete ani vládnuť, a tú druhú ste potvrdili, lebo naozaj že nevidím žiaden iný zmysel, prečo takúto zlú vec robíte, čo všetci odborníci, každý vidí, že to je totálne zle, jedine, že by ste to robili naschvál, lebo to nie je že opozícia – koalícia, to normálne, že nič dobré nie je na tejto konsolidácii, naozaj že nič nie je dobré. Vymýšľate si tu úplne nejakú odboku a daň z finančných transakcií, ktorá ani neni to, čo je. Kopec, kopec ďalších podvodov v tomto robíte a to sa k takémuto zlému výsledku sa nedá dopracovať podľa mňa ináč, že to sa ani neschopnosťou nedá dopracovať k takémuto zlému výsledku. To by ste... to neviem, neverím, že niekto je tak neschopný, že takúto zlú vec robí, že to musí robiť normálne naschvál. To musí robiť normálne naschvál práve preto, že mu vyhovuje, aby potom sa mohol tváriť ako Mikuláš alebo ako dobrodinec a rozdávať ľuďom peniaze a ukazovať im, že keď už teda nemáte, tak ja sa o vás, o vás postarám, alebo, naopak, aby sa mohol vyhovárať na nejaký zlý Brusel, ktorý nám to tu všetko potom akože ničí, a ja vás pred tým celým ochránim.
Ja nevidím žiaden iný normálny dôvod, prečo by niečo takéto ste robili, keby ste aspoň trošku sa snažili. A toto je na tom celom tá najhoršia vec a zároveň aj najväčší dôvod, prečo v najbližších voľbách vás treba poraziť a vymeniť, pretože táto vláda už stratila akúkoľvek snahu čokoľvek naozaj robiť pre ľudí. Vy ste dnes naozaj prekážka toho, aby sa Slovensko mohlo rozvíjať, aby mohlo Slovensko napredovať, a vám táto stagnácia, chudoba a hnev ľudí vyhovuje. A preto vás potom porazíme.
Ďakujem pekne.
|
51.
Ja by som sa dotkol časti vystúpenia pána poslanca Viskupiča, ktorý hovoril práve o tom chaose, ktorý vznikal pri tvorbe konsolidačného balíka. Nám na výbore bolo povedané, že nejedná sa o žiadne zbrklé rozhodnutie, a že naopak, že sa stretávajú odborníci od začiatku roka a všetko majú veľmi dobre premyslené. Ale potom neviem, či si niektorí pamätáte tú prvú úvodnú tlačovku, ja som ju pozeral celú, bol tam pán minister, bol tam pán premiér, boli tam traja vyjednávači za všetky strany a prezentovali nejakú dohodu. Myslím, že tam bol pán Drucker za HLAS a pán Taraba za SNS a pán Kamenický asi za SMER a oni sa tam postavili aj s pánom premiérom vtedy a oznámili dohodu na konsolidačnom balíku, na ktorej teda pracovali pol roka. Aj túto faktickú by som možno rád využil potom na pána ministra, lebo on rád reaguje, tak ja by som chcel vedieť potom, ako on to vníma, že táto dohoda, ktorú tak strašne ťažko vyjednávali, sa im rozpadla a rozpadáva sa im a nastal taký chaos, ktorý vyzerá presne tak, ako on sám kritizuje tú predchádzajúcu vládu, a dokonca ja by som povedal, že to je ešte horšie.
Tak budem rád, pán minister, potom za reakciu.
|
40.
Vážené poslankyne, vážení poslanci, dnes tu mám presne taký zákon, o ktorom som hovoril aj na schôdzi pri odvolávaní podpredsedu parlamentu Michala Šimečku a veľmi sa hodí ako aj taký dobrý príklad práve ku konsolidácii, lebo je to presne taký technický, neideologický zákon, ktorý je jednoduchý na prijatie, ktorý dokáže podporiť koalícia a veľmi pomôže a aspoň trošku pomôže podnikateľom. To, čo je dôležité možno na úvod povedať rovno a týka sa to aj tej konsolidácie, je, že tento zákon sme si dali prepočítať Radou pre rozpočtovú zodpovednosť a tá vyčíslila, že najbližšie tri roky nebude mať žiaden dopad na verejné financie, respektíve nebude mať negatívny dopad na verejné financie. A tento zákon v podstate rieši jeden z veľkých neduhov slovenského podnikateľského prostredia, a to je neplatenie faktúr.
Tento zákon trošku zlepšuje práve odpisovanie neplatených faktúr. Zlepšuje to, že keď vy ako podnikateľ vystavíte faktúru niekomu, ten človek vám ju nezaplatí ale vy už ste si ju dali do účtovníctva a musíte potom z nej platiť aj daň. Samozrejme, tento problém naozaj nie je maličký, pretože aj podľa európskeho platobného reportu za rok 2024 až 55 % dlžníkov neplatí načas, čo je veľký problém častokrát pre firmy s ich cashflow-om.
A zároveň firmy, a je to veď aj logické, že hovoria, že práve takéto chýbajúce peniaze im chýbajú potom na investície a ďalší rozvoj svojej firmy. Podobný zákon už dnes máme, resp. už existuje možnosť dnes si odpísať takúto pohľadávku, ktorú nemáte zaplatenú. Ona sa volá účtovne nepremlčaná pohľadávka. Problém je ale, že dnes je ten systém znova komplikovaný a nie úplne efektívny, pretože takúto faktúru si dnes môžte dať do nákladov, resp. odpísať až po jednom roku, aj to iba 20 %, potom po dvoch rokoch 50 % a až po troch rokoch, keď ju nemáte zaplatenú, tak si viete dať 100 %. Čiže vy keď vystavíte faktúru, podnikateľ nejaký vám ju neuhradí, tak vy musíte z nej zaplatiť daň, ale túto daň, túto v zásade stratu, si môžte reálne odpísať až po troch rokoch.
My prichádzame s veľmi jednoduchou úpravou, všetko toto chceme zrýchliť a zjednodušiť, a teda po prvom roku by sa dalo odpísať si už 50 % a po druhom roku by ste už mali odpísaných 100 % tejto pohľadávky, takže by ste si aspoň takto trošku túto stratu mohli vykompenzovať.
Zároveň navrhujeme, aby sa do tejto, do tohto odpisovania dalo dodať aj prípadné úroky, ktoré máte z tejto meškajúcej platby. Dneska to môžte, samozrejme, spraviť znova až po troch rokoch.
Čiže naším jednoduchým cieľom je, aby sa podnikatelia aspoň čiastkou vedeli dostať a trošku rýchlejšie k takýmto neuhradeným faktúram. Je to veľmi jednoduché, konštruktívne a praktické opatrenie, žiadna ideológia, žiadny náklad pre verejné financie, žiadna komplikovaná implementácia. A pritom by to dokázalo naozaj pomôcť veľmi veľa podnikateľom. Je to presne taký návrh, ako by koalícia mohla podporiť, keby jej naozaj záležalo na ľuďom, záležalo na podnikateľoch, záležalo na tom, že pomaličky, jednoducho vylepšujeme niektoré veci, ktoré nie sú úplne efektívne a dajú sa fakt že veľmi jednoducho vylepšiť.
A podobne, je to veľmi podobný návrh, ako sú aj naše predchádzajúce návrhy, keď sme tu hovorili, ako sa dá lepšie podporiť investície v slovenských firmách iným zlepšeným odpisovaním, ako znížiť byrokraciu, ako zaviesť predvyplnené daňové priznanie, ako zvýšiť mzdy nízkopríjmových zamestnancov.
A preto, ak chceme, aby Slovensko malo stabilnú a prosperujúcu ekonomiku, moderné a produktívne firmy a dobre zaplatené pracovné miesta pre vzdelaných ľudí, takýmito opatreniam by sme sa mali venovať oveľa viac a verím, že sa aj budeme.
Ďakujem veľmi pekne.
|
314.
Keď som vás neocenil za to krátke, teda že ste ma pustili rýchlo k pultu, tak vás ocením aspoň za vecný konštruktívny, neagresívny prístup. Dúfam, že vám to aj veľmi dlho vydrží do budúcna.
Tak aj ja zareagujem naozaj veľmi konštruktívne. Ja sa s tými podnikateľmi stretávam, som vo veľa podnikateľských komunitách a dlhé roky podnikám a viem, ako oni vnímajú túto situáciu a viem, čo to znamená, že podnikateľom naozaj, ako sa boja tohto septembra, čo príde. A aj kvôli tej komunikácii, čo žiadnu nemáte, o tom, čo sa možno chystá. A to nie je problém, že sa podnikatelia boja, problém toho je, že naozaj toto je obrovský problém pre našu krajinu, pre ďalšie a ďalšie konsolidácie, ja som nepovedal, že konsolidácia, konsolidácia je zlá, práveže, samozrejme, treba mať vyrovnaný alebo dobrý rozpočet, konsolidovať treba s rozumom, ale nie populisticky rozhadzovať, zvyšovať renty sebe, svojim ľuďom a ako to už bolo ikskrát spomínané, populisticky dávať peniaze preč a potom zháňať na to peniaze.
Takže ja si, naopak, myslím, že podnikateľom treba pomáhať, podporovať, lebo keď budeme podporovať ekonomiku, podnikateľov, budú väčšie mzdy, budú väčšie dôchodky, lepšie dôchodky, bude väčšia daň, náš rozpočet bude väčší štátny. A toto je cesta, ktorou treba ísť a nie naopak, jednak populisticky rozhadzovať a na druhú stranu aj škrtiť rast ekonomiky.
Ďakujem.
|
310.
Vážené poslankyne, vážení poslanci, na úvod tak odľahčene, že som veľmi rád, že sme prišli na spôsob ako urýchľovať rozpravu. Stačí zalamovať rukami, takže oceňujem toto, budem si to najbližšie pamätať, keď budete rozprávať zase dokola to isté. Začal som trošku tak ľahko. Funguje to iba opačne, opozícia na koalíciu.
Začal som tak odľahčene, lebo sám som počas tejto schôdze rozmýšľal, že či sa mám smiať, alebo plakať podľa toho, čo sa tu deje. Lebo tá situácia je naozaj vážna aj na Slovensku, aj v našej krajine. Ale to, čo tu zaznievalo a to, čo sa tu odohralo, tie argumenty, aké tu padali, to bola jedna absurdita za druhou. Ja chápem, že je to taký iný druh schôdze, že nemusíme sa tu zaoberať zákonmi a rozmýšľať, ako zlepšiť život ľuďom. A môžeme sa tu konečne hádzať a biť v blate, ale neviem, či to každému sedí. Ja keď chodím a prídem domov na Kysuce alebo na Myjavu, keď chodím alebo aj po Slovensku a na východe, tým, že ja som nikdy nebol v parlamente, tak mňa sa veľakrát pýtajú tí ľudia, že aké to tam je, čo si o tom myslím a čo tam všetko robíme? A ja po dnešnej schôdzi naozaj neviem, že čo im mám hovoriť. Ale ja neviem, čo vy hovoríte po dnešnej schôdzi, keď prídete naspäť do svojich bydlísk.
Čo odpoviete, čo ste spravili pre nich? Čo hovoríte? Že to bola zábava, že vás už nebaví robiť pre ľudí? Ja si to neviem predstaviť. Mňa sa to veľakrát spýtajú a ja neviem. Mne to normálne mozog neberie, že čo sa tu deje. Špeciálne, špeciálne dneska.
Ale začnem aj vážne, lebo naozaj ako som povedal, tá situácia vôbec, čo tu je a čo sa tu aj odohráva, nie je vôbec smiešna. Začnem tým, že kedysi sa o vládach Roberta Fica a o vládach SMER-u hovorilo, že síce morálne, eticky to nie je bohviečo. Ako povedal pán Jarjabek, že však niekto to musel dostať, ale hovorilo sa, že aspoň vedia vládnuť. Že aspoň aj keď mali na ministerstvách svojich ľudí, tak tam stále bolo veľmi veľa odborníkov. Bolo tam veľmi veľa technokratov, ktorí nedovolili rozpad týchto inštitúcií. A aj navonok ste vedeli lepšie komunikovať, naozaj ste sa vedeli dohodnúť kedysi za zatvorenými dverami a navonok to vyzeralo, že sa medzi sebou nehádate.
Aj keď sa to v skutočnosti pomaly rozpadalo medzi rukami, počuli sme tu dneska rôzne štatistiky od mojich kolegov a ten výsledok tu vidíme doteraz. Nechcem sa v nich vŕtať, ale naozaj vedeli ste tvoriť taký dojem pokoja a poriadku a tomu, že pomáhate ľudom, za čo vás aj veľakrát volili a odmenili vo voľbách. Ale ja si myslím, že už nič z toho neplatí a špeciálne aj po dnešku nič z toho neplatí. Totálne ste sa vykašlali na vládnutie. Nemáte vôbec žiadne riešenia už pre budúcnosť našej krajiny. Dnes váš program a to, čo sa snažíte, je už iba šikanovať. Šikanovať každého, kto s vami nesúhlasí a snažíte sa starať iba sami o seba. Tentokrát špeciálne ste sa zamerali a rozhodli ste sa šikanovať Michala Šimečku a jeho rodinu. Pretože vám vadí, že robí svoju opozičnú politiku dobre, pre absolútne nič iné. Vy dúfate, že sa zľakne, dúfate, že v jeho rodine, jeho príbuzní, jeho okolie, možnože on sám si povie, že mu to za to nestojí, že radšej bude ticho. A nechá vás pohodlne robiť so Slovenskom, čo chcete.
Lebo tie dôvody, ktoré ste naozaj že vymysleli, sú také slabé a smiešne, že dokonca vaši bývalí kolegovia, a nie hocijakí, ale jeden z hlavných vašich bývalých kolegov, ich vyvracajú a zosmiešňujú. Spomeniem len bývalého ministra za SMER pána Maďariča.
Zrazu sú problém granty, ktoré pred 2020 neboli absolútne žiaden problém, ktoré sa rozdávali úplne, úplne rovnako, ktoré, dokonca ktorými ste sa chválili na svojom vlastnom webe. Veď nebuďte smiešni. Podľa mňa to je dobre, ukazuje to, čo sa tu na chvíľočku odohralo, čo tu na chvíľku ukázal pán Dubéci, nevedel som úplne si tak povedať, že či s tým priamo súhlasím, čo rozpráva, ale vaša reakcia dala za pravdu, trošku vám ukázal toho, ak to nazvem tak, keď už je taká pokročilejšia hodina, aj ja sa uvoľním trošku, takého politického bahna, ktoré vy tak často radi používate. A myslím si, že veľa z toho sa vás dotklo, začali ste sa tu naozaj hmýriť, začali ste chodiť, začali si pýtať ospravedlnenia. A pritom to bola naozaj fakt iba ukážka a hovoril, ikskrát zdôrazňoval, že nič nehovorí, že ste nejak nakradli, že to bolo neopodstatnené, iba ako keby ukázal to, že dotácie dostávali aj mnohí z vás, mnohí z vašich rodín, iba taká ukážka toho, aby možno demonštroval to pokrytectvo a tú slabú vlnu týchto útokov, týchto argumentov na odvolanie nášho predsedu. A naozaj keď som videl tú reakciu osobnú, však aj za mnou niektorí prišli, aj priamo za Dubécim a pýtali si ospravedlnenie, tak to bolo len potvrdenie toho, na čom to stojí a že vy vôbec nechápete, čo teraz robíte a rozprávate.
A ja to zopakujem aj tu, hovoril som to aj v televízii, že keď táto koalícia odvolá Michala Šimečku, bude to pre neho veľké vyznamenanie naozaj a toto odvolanie si môže dať ako diplom na stenu pretože je to iba šikana a je to pomsta za dobre odvedenú opozičnú prácu.
A zároveň okrem tohto šikanovania, celá táto vaša snaha má, samozrejme, aj druhú tému a tá tu už bola tiež viackrát pomenovaná, a to je odpútavanie pozornosti. Viacero kolegov hovorilo, od čoho tú pozornosť odpútavate, ja sa tu v tom nebudem cykliť ako pán Gašpar, iba spomeniem veľmi rýchlo základné veci, ako je Trestný zákon, ktorý tu narobil, už teraz vidíte, veľké problémy, aj hrozba zastavenia eurofondov, konsolidácia blížiaca sa.
Ale najhoršie, sa snažíte odpútavať pozornosť od toho, že táto krajina sa naozaj rozpadá a že vaším pokračovaním takej vlády tu máme hrdzavé trubky v nemocniciach a otrávenú vodu.
Ale skúsim sa vyjadriť k oblasti, ktorej sa ja venujem celý život, a to je podnikanie. Lebo vy odpútavate pozornosť aj od takej zásadnej veci pre našu krajinu, a to je tým, že dusíte ekonomiku, dusíte ekonomiku a dusíte podnikateľov. Namiesto lepšieho prostredia pre podnikateľov, pre investície, pre to, aby ste podporili rast našej krajiny, aby ste tak podporili lepšie, väčšie mzdy, aby potom ľudia vďaka tomu mali väčšie dôchodky, tak robíte presný opak.
Ja to znova veľmi rýchlo zrekapitulujem, ja sa veľmi nerád hrabem v minulosti, ale tri veci na prvú.
Zvýšenie zdravotného odvodu. Zaviedli ste viac ako 900 rôznych poplatkov, zaviedli ste paušálnu daň pre právnické osoby. A to teda ešte nehovorím o veciach, ktoré sa, ktorú tu prídu, ktoré znova nie sú vôbec transparentne dopredu komunikované, budeme sa tu baviť asi o DPH-čke, o nejakej zvyšovaní, znižovaní, nikto nevie, uvidíme, s čím prídete, už budete prichádzať s nejakými zdaneniami hotovostných platieb, zvýšenie sociálnych odvodov, útok na živnostníkov a podobne. Čo ma ale mrzí viac aj tak osobne, že okej, keď máte nejakú svoju politiku a razíte si v nej veci, ktoré nám sa zdajú, že a myslím že aj štatistiky, ktoré tu boli dané, jasne ukazujú, že škodia tejto krajine, tak na druhej strane tvrdohlavo odmietate akúkoľvek spoluprácu, alebo aj, nenazýval by som to spoluprácou, ale aj malé lacné rýchle zákony z opozície. Si pamätám pána Fica, aj viacerých z vás ešte z minulosti, vždy ste rozprávali o tom, že veľmi radi podporíte zákony aj z opozície, keď sú dobré, pretože robíte pre ľudí. No my sme takých zákonov dali množstvo, poviem znova iba za moju podnikateľskú oblasť, dali sme viacero zákonov, ktoré pomôžu ľahšie si odpisovať podnikateľom, ktoré im znížia byrokraciu, ktoré budú mať predvyplnené daňové priznania, kopec, kopec, kopec ďalších vecí, zníženie mzdy nízkopríjmových zamestnancov. Toto všetko sme ponúkali, stačilo jednoducho za to zahlasovať, žiadna ideológia, žiaden konflikt, nič, úplne jednoducho ste mohli ľuďom urobiť lepšie. S takouto bilanciou, ktorú som vymenoval je potom úplne jasné, že jedine čo vám ostáva, je šikanovanie. Ako som povedal, zopakujem to ešte raz. Reálne a naozaj ste sa vykašlali na vládnutie a už sa snažíte len šikanovať a vytvárať dymové clony. Dobrá správa ale pre Slovensko je, že toto vám už nebude stačiť. Voliči a aj vaši voliči vás s týmito dymovými clonami prekuknú a vaše šikanovanie nikoho neodradí.
A to, ako povedal náš predseda, ukážu aj ďalšie voľby.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk v sále.)
|
300.
Pán Gašpar, ja som zalomil rukami, keď som videl, že idete, lebo okrem toho, že ste ma teda predbehli, ale vedel som, že bude nasledovať presne to, čo ste aj na úvod svojho príhovoru povedali, že tá debata už sa opakuje a že sa zacykluje a vy sám ste k tomu 15-timi minútami prispel. Nepovedali ste znova nič iné, iba ste znova opakovali veci a zacyklovali ste sa.
Tak preto bolo to moje zalomenie rukami, lebo som vedel, že ide ďalšie kolečko zacyklenia a nič nového sa nedozvieme. (Potlesk v sále.)
|
26.
Ďakujem pekne za slovo. Ja úplne chápem, prečo sa kolega Dubéci vo svojom príspevku tak rozčúlil, pretože je úplne evidentné a jasné, že touto novelizáciou naozaj potvrdzujú, že eurofondy boli ohrozené a nemusíme sa o tom akože ďalej točiť a, ale mňa tiež rozčuľuje na tom a oveľa, oveľa viac ma rozčuľuje na tom, že touto novelizáciou vlastne potvrdzujú to, že sa boja Bruselu a na slovenských občanov kašlú. Pretože v tejto, v tomto prvom promafiánskom balíku vlastne opravujú iba to, čo môže vadiť Európskej komisii, ale to, čo ohrozuje slovenských občanov a slovenských daňových poplatníkov, to tam nechajú. Týmto úplne jednoducho a krásne a jasne ukazujú, že na slovenských občanov kašlú a toto je podľa mňa najväčší problém celej tejto novely aj tohto, tejto úpravy, úpravy, ktorá sa tu chová alebo diala, takže úplne chápem toto rozčúlenie.
Ďakujem pekne.
|
12.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci a vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 335). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 6. septembra 2024 a v gestorskom výbore do 9. septembra 2024.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
123.
Ďakujem kolegovi Dubécimu za krásny, emotívny príhovor, ale nebol si úplne spravodlivý. Predsa len sa jedna vec tejto vláde podarila. Máme tu ministerstvo športu a hneď vyhrávame futbalové zápasy, takže uvidíme, ako to dopadne zajtra a potom, takže teším sa na zlatú medailu.
Ale spomínam to však trošku s vtipom, lebo okrem toho, čo si spomínal, že chýbajú tu proste kvalitní ľudia, vždy sa tá štátna správa obmieňa, tak ďalší veľký problém sú práve aj priority. Myslím si, že ty si ich viacero vymenoval a mali by sme sa venovať nim, infraštruktúre, aj doprave, školstvu, zdraviu a nie niektorým iným veciam, kde si iba niektorí ľudia chcú svoje ambície napĺňať.
Takže díky moc ešte raz.
|
41.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci, vážené poslankyne a vážení poslanci, podstatou návrhu, ktorý dnes predkladáme, je veľmi jednoduchá a praktická zmena v pravidlách odpisovania technického zhodnotenia hmotného majetku.
Možno najskôr taká úsmevná definícia. Pod pojmom technické zhodnotenie hmotného majetku sa rozumejú výdavky na dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy, rekonštrukcie a modernizácie prevyšujúce 1 700 eur. Teraz tak jednoduchšie povedané, predstavte si, že ako podnikateľ dnes spravíte vo svojej výrobnej hale alebo v penzióne či reštaurácii nejakú investíciu, ktorá zvýši hodnotu vašej nehnuteľnosti a zároveň vám napríklad umožní zvýšiť produktivitu vo výrobe alebo v logistike, alebo zvýšiť komfort vašich zamestnancov a zákazníkov, alebo si znížiť náklady na energie a produkovať menej CO2. Nebude ho produkovať až tak málo, aby sa pán Huliak bál, že sa udusí, ale myslím, že našej prírode to vie pomôcť.
Úplne konkrétne si to môžete predstaviť napríklad ako takú prístavbu, neviem, nakladajúcej rampy pri výrobnej hale, zateplenie budovy alebo montáž tepelného čerpadla, komplexnú renováciu a množstvo podobných investícií. Problémom dnes je, že podľa platných pravidiel sa každá takáto investícia pripočíta k hodnote nehnuteľnosti a odpisuje sa spolu s ňou, čo môže trvať až 40 rokov. To znamená, že firmy si ju do nákladov prenesú len veľmi pomaly a po maličkých čiastkach. Často sa dokonca môže stať, že samotná životnosť takéhoto technického zariadenia môže byť oveľa kratšia než doba, za ktorú sa podarí odpísať. Je to teda faktor, ktorý zbytočne demotivuje od investícií, aké by sme mali v skutočnosti podporovať. My preto navrhujeme veľmi jednoduchú úpravu zákona, na základe ktorej daňovník bude môcť takto vykonané technické zhodnotenie odpisovať samostatne podľa príslušnej odpisovej skupiny. To znamená, že vo väčšine relevantných prípadov šesť rokov namiesto 40 rokov. A zároveň zostane zachovaná aj možnosť odpisovať aj tak, ako je to dnes. Daňovník si to bude môcť vybrať.
Verím, že sa všetci zhodneme, že investície do produktívnejších a modernejších podnikov by sme mali nastavením legislatívy podporovať. Po prvé preto, že majú pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a ekonomický rast. Nielen preto, že zvyšujú produktivitu firiem, kde sú realizované, ale zároveň dávajú prácu ďalším firmám, ktoré tieto investície dodávajú a realizujú. A po druhé, v mnohých prípadoch to bude mať pozitívny vplyv aj na životné prostredie. Budovy zodpovedajúce, budovy zodpovedajú za 36 % emisií CO2 v Európskej únii a investície do ich energetickej efektívnosti tieto emisie, samozrejme, znižujú.
Vážené kolegyne a kolegovia aj z koalície, verím, že toto je presne taký druh návrhu, ktorý by ste nemali problém podporiť. Nejde o žiadnu kontroverznú politickú či ideologickú otázku, nejde o megaprojekt za miliardy ani o podporu jedného konkrétneho segmentu či projektu. Je to proste taká malá a praktická zmena, ktorá pomôže veľkému množstvu podnikateľov na Slovensku.
Vopred všetkým ďakujem za podporu.
|
10.
Ďakujem veľmi pekne za krásne vystúpenie. A ako si aj sám hovoril, je naozaj taká veľká škoda, že táto vláda sa rozhodla ísť ako cestou spálenej zeme aj totálneho konfliktu práve aj pri takých témach, ako je znižovanie byrokracie a podpore podnikateľského prostredia, pretože naozaj tam podľa mňa nejde o žiadnu ideológiu, ale tak ako kedysi sami, myslím, že aj Robert Fico to rozprával a viacerí politici terajšej vládnej koalície, že keď sú dobré zákony, tak ich podporia. Naozaj že toto je taká technická vec, ktorú by bez problémov mohli podporiť, špeciálne v zákone, ktorý sa aj volá, že je o zlepšovaní podnikateľského prostredia a znižovaní administratívnej záťaže, pritom sám obsahuje naozaj iba také malé vylepšenia a my sami aj v minulej, aj na minulej schôdzi, aj teraz týmto pozmeňovákom sme sa snažili prinášať rôzne opatrenia, ktoré boli aj prepočítané rozpočtovou radou a naozaj by, naozaj by veľmi-veľmi pomohli podnikateľskému prostrediu. Ale, žiaľ, škoda, že politika je proste taká, že tu sa na argumenty nepočúva a raz je niekto na jednej strane, potom je na druhej, a tým pádom si radšej ťuká do mobilu, aby to nepočul a nemusel, nemusel, nemusel proste vyjsť v ústrety niekomu inému, pretože sa bojí, že by to bolo potom zneužívané na politickú, politický súboj, pritom je to iba proste dobré opatrenie, malé technické, ktoré pomôže ľuďom, a podľa mňa presne na toto sme tu.
Ďakujem.
|
52.
Ďakujem za slovo.
Ja by som zareagoval na dve veci, ktoré si povedala, prvé k tomu, že to vedia odpisovať aj menšie firmy. Ja sám mám s tým skúsenosť, keď som aj konzultoval rôznych iných podnikateľov. Možno k tým príkladom, ktoré si uviedla, by som ešte aj uviedol aj normálne tak softvérové technologické firmy, ktoré napríklad aj vyvíjajú iba aplikácie a robia nejaký druh startupu, častokrát ony sami, aj takýto vývoj stojí častokrát desať... státisíce a ony sami aj po tých piatich rokoch nie sú natoľko ziskové... alebo do tých piatich rokoch natoľko ziskové, aby si túto stratu vedeli potom takto vynahradiť, takže to je aj pri bežných takýchto softvérových firmách okrem všetkých tých, ktorých si vymenovávala.
A potom si povedala ďalšiu podľa mňa veľmi dôležitú vec, že keby bol takýto zákon, tak aj v rámci V4 sme jedným z najkonkurencieschopnejších v tomto konkrétnom zákone pre podnikateľské prostredie. A to je podľa mňa tiež veľmi dôležité, že o niečo takéto by sme sa mali snažiť, aby či už aj naši vlastní slovenskí podnikatelia, ale aj nejakí zahraniční investori sa pozerali aj na našu krajinu ako na, ako na najlepšiu z možných, alebo minimálne z tohto regiónu a aj vďaka tomu tu ostávali, zakladali tu viac, viac svojich firiem a nešli niekde do zahraničia. A, naopak, aby k nám prichádzali ľudia. A takýto zákon by tomu znova svojou troškou pomohol, takže ja taktiež tento zákon veľmi chválim.
A znova, je to ďalší zákon, ktorý sa dá bez nejakých nákladov schváliť a vie veľmi pomôcť našim občanom, takže ďakujem za tento zákon.
|
30.
Myslím, že pán Hlina začal veľmi peknú tradíciu s tými vencami na pomníky. Je to taký dobrý úvod, keď rozmýšľate, že či sa máte prihlásiť do rozpravy, a asi by to tiež vydalo na faktickú, ale keďže tá možnosť takto nebola, tak som to vyriešil takto.
Napriek tomu chcem povedať dôležitú vec, neprišiel som tu len tak, aby sa vôbec k pánovi kolegovi Hargašovi niekto vyjadroval, ale práve preto, že myslím si, že toto opatrenie je veľmi potrebné, veľmi jednoduché a vôbec nie je politické. Myslím si, že mohla by byť trošku taká politická kultúra napriek tomu, ako veľmi sme na iných stranách, barikádach v niektorých veciach, tak v takýchto konkrétnych, povedal by som, až technokratických zákonoch, ktoré sú naozaj, že čisto plus, nikto nemusí potom nič robiť, len automaticky to vie pomáhať našim občanom, by mali aj politici z vládnej koalície zvážiť podporenie tohto zákona, pretože naozaj to je iba, tam nie sú žiadne zápory, myslím si, že takéto opatrenia uvítajú nielen podnikatelia, ale aj všetci občania na Slovensku, a preto nás aj volili, aby sme prijímali zákony, ktoré, ktoré im pomáhajú, a špeciálne keď sú to takéto zákony pomerne jednoduché, ľahko prijateľné, tak by bolo dobré, keby sa na to aj vo vládnej koalícii alebo koaliční poslanci na svojich kluboch možno zamysleli a skúsili si povedať, že má zmysel tento zákon podporovať nielen kvôli tomu, že to ušetrí zopár stromov, ale že to naozaj konkrétne pomôže občanom Slovenskej republiky mať menej papierovačiek, menej behať a všetko robiť automatizovanejšie, rýchlejšie a vďaka tomu vedia mať aj pohodlný život takouto jednoduchou, krátkou úpravou.
Čiže ďakujem za prednesenie takéhoto návrhu. Podľa mňa takéto návrhy sa majú a sú reálne, keď takéto návrhy idú z opozície, pretože to je taká vec, ktorú naozaj, keď si to koalície pozrie, tak si povie, že viem to prijať, je to pekne spracované, je to rýchle, neni o tom žiaden politický súboj. Aj toto je nejaká časť, ktorá by mala opozícia robiť, okrem toho, že chráni občanov pred rozkladom demokracie, tak sa snaží na druhú stranu aj tejto vláde ukazovať a pomáhať jej, že ako by sa to malo robiť.
Takže ešte raz ďakujem pekne kolegovi Hargašovi za takýto super zákon.
|
16.
Ďakujem pekne za faktické a pánovi Hlinovi za položenie pomníku... či kvetov na pomník.
My tu máme ešte v rámci Progresívneho Slovenska teraz ďalšie tri ekonomické zákony, ďalšie tri pomníky, na ktoré bude treba dávať kvety (povedané so smiechom), tak som veľmi rád, že tu je a... a bude, môže prebiehať aj takáto debata.
Taktiež som veľmi rád aj za pána Viskupiča a som rád, že vlastne a nielen v Progresívnom Slovensku je taká ekonomická úderka, ale aj v širšej opozícii, a teda vlastne v SaS-ke, ja som si stále pána Hlinu nejak vnímam v KDH (povedané so smiechom), tak preto som povedal, že v rámci KDH, ale tak máme tu aj pána Hajka, takže som veľmi rád, že aj, aj taktok ľudia, ktorí vnímajú veľmi dôležitosť podnikateľského prostredia pre našu krajinu a to, aby sa tu naozaj produkovali, produkovalo s pridanou hodnotou, lebo vlastne v skutočnosti to je, to je jediná cesta, ako našu krajinu niekam posunúť dopredu, aby sme sa tu mali fakt dobre a aby sme mali aj tie väčšie mzdy a väčšie dôchodky, to je jedna jediná cesta, a keď chceme produkovať niečo s pridanou hodnotou, tak to môžme začať robiť len vďaka investíciám. Tie investície sa dajú robiť rôznymi spôsobmi, môžu prichádzať zo štátu, môžu prichádzať z Európskej únie, ale najlepšie investície sú priamo tie, ktoré robia podnikatelia sami, tam presne dole, pretože oni vidia, čo konkrétne im pomáha, a preto aj podľa mňa filozoficky je úplne najlepšie nechávať alebo snažiť sa podporovať podnikateľov v tom, aby im ostávalo čo najviac peňazí na reinvestovanie, ktorá tá firma vyprodukuje, aby mohla reinvestovať, aby mohla potom oveľa efektívnejšie podnikať, mať väčšiu pridanú hodnotu, a v konečnom dôsledku aby mali ľudia väčšie mzdy a aj potom väčšie dôchodky.
Takže ešte raz taktok na záver, ja veľmi pekne ďakujem, že sme takéto dôležité zákony naozaj nenechali len tak prebehnúť a že sa nikto ani nad tým nepozastavil.
Vďaka.
|
6.
Dobré ráno.
Vážené poslankyne, vážení poslanci, tak ako sme hovorili už aj pri schvaľovaní štátneho rozpočtu a konsolidačného balíka, tak táto vláda ani nešetrí, ani neinvestuje, iba prejedá našu budúcnosť. Rozhadzujú verejné zdroje na neefektívne, neadresné a populistické balíky. A zároveň stále viac zaťažujú a brzdia produktívnu a ekonomickú aktivitu.
My v Progresívnom Slovensku sme presvedčení, že sa to dá robiť aj lepšie a že sa dá namiesto plošného rozhadzovania pomáhať zodpovedne a adresne. A tým citlivo a rozumne konsolidovať deficit verejných financií. A zároveň s tým sa dá z ušetrených peňazí investovať do lepšieho prostredia pre podnikanie a naštartovanie ekonomickej aktivity, pretože všetci vieme, že vyššia produktivita, lepšie pracovné miesta a mzdy a vyššie HDP znamenajú v konečnom dôsledku aj vyššie príjmy pre štát. Naším zámerom teda nie je zabave... zavedenie priamej pomoci vo forme dotácií, ktoré by mohlo získať len niekoľko vybraných subjektov, ale skôr nastaviť pravidlá pre nepriamu podporu pre všetky ekonomické subjekty bez rozdielu, preto opatrenia, ktoré navrhujeme, sú investíciami do budúcnosti, a nielen prejedaním.
Cieľom nášho návrhu zákona je po historických pokusoch HDP v reakcii na pandémiu, ktorú nasledovala vojna u nášho východného suseda, energetická kríza a aktuálne aj vyššie úrokové miery, kedy podniky nedosiahnu na drahšie úvery slúžiace na modernizáciu či ekologickú výrobu stimulovať k investovaniu a neodkladaniu spotreby do budúcnosti. Podľa analýzy OECD rast produktivity práce na Slovensku významne spomalil od globálnej finančnej krízy. Dynamické dobiehanie západnej životnej úrovne sa takmer zastavilo, a Slovensko sa ocitlo v pasci stredného príjmu. Slovensko v uplynulých rokoch rástlo najmä vďaka prílivu zahraničných investícií, ktoré však boli sústredené do priemyselných montážnych dielní a integrácii do svetového obchodu. Na udržanie rastu produktivity, je podľa OECD pre Slovensko nevyhnutné inovovať a adoptovať nové technológie. Avšak adaptácia digitálnych technológií v podnikoch v každom smere zostáva za priemerom štátu... štátov OECD. Slovensko zároveň zaostáva aj v konku... v rebríčku konkurencieschopnosti nielen v rámci Európskej únie, ale aj v rámci V4.
V návrhu, ktorý dnes prekladám... predkladám spolu s ďalšími kolegami, navrhujeme zvýhodniť podmienky odpisovania majetku vo firmách. Chceme, aby sa podnikateľom viac oplatilo investovať a Slovensko, fir... slovenské firmy mohli rýchlejšie rásť a aby mohli byť produktívnejšie, zelenšie a inovatívnejšie. Čo teda presne navrhujeme? Sú to také štyri oblasti.
Po prvé chceme navrhnúť a v našom zákone zvyšuje sa hranica odpisovania hmotného majetku zo súčasných 1 700 na 2 400 euro, pretože sem spadajú aj nutnosti, bez ktorých by sa... nech... ťažko začne podnikať, a napriek rekordnej inflácii sa tento limit už dlhé roky nezmenil. Toto pomôže všetkým firmám ale vo zvýšenej miere práve začínajúcim podnikateľom pri ich prvých investíciách a prvých nákladoch.
Napríklad v Českej republike počas pandémie pristúpili k zvýšeniu tohto limitu zo 40- na 80-tisíc českých korún z dôvodov práve potreby stimulovania aktivity a zvýšenia spotreby.
Po druhé, čo je veľmi dôležité, chceme podporiť inovácie, výskum a vývoj. Podľa analýzy Národnej banky Slovenska, nielen vládne výdavky, ktoré sú žalostne nízke, ale aj výdavky slovenských firiem zaostávajú v inováciách a výdavkoch na výskum a vývoj za priemerom Európskej únie. A toto zaostávanie firiem sa týka aj väčších firiem, nielen slovenských malých firiem, preto my navrhujeme zvýšenie limitu superodpočtu na 200 % pri nákladoch do jedného milióna eur. Keď niekto presiahne tento jeden milión eur, tak stále bude platiť 100 % odpočet.
To, čo tam ale aj navrhujeme a čo je častokrát problém pri tomto superodpočte, je, aby si do nákladov podnikatelia vedeli dať aj externých pracovníkov, pretože momentálne medzi špeciálne medzi malými a strednými firmami v rámci voči tomuto super odpočtu je veľká nedôvera, resp. sa aj veľakrát boja, že či tam môžu ísť určité náklady alebo nie. Takže my aj týmto chceme ukázať, aby sa do tohto, do týchto nákladov dali dávať aj iné veci ako len interní zamestnanci firmy.
Po tretie chceme skrátiť aj dobu odpisovania administratívnych budov zo 40 na 30 rokov. A navyše aj všetky budovy, ktoré budú v energetickej triede A, teda tie najúspornejšie, sa budú tým pádom dať aj rýchlejšie odpisovať.
A po úplne... po štvrté všetky tepelné čerpadlá, fotovoltické a solárne panely sme presunuli aj do nultej odpisovej skupiny, aby sa dali odpísať už za dva roky, pretože investície do spoľahlivých a zelených zdrojov energií musíme urýchliť, a podľa súčasnej právnej úpravy sa tento majetok odpisuje až 6 rokov, čo nie je pre podniky vôbec motivačné. A zameranie sa na udržateľnú alternatívnu formu energie prispieva k znižovaniu emisií skleníkových plynov, ale aj k diverzifikácii dodávok energie. Pozitívne vplyvy na... tohto zákona na podnikateľské prostredie boli potvrdené aj ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky. Tento zákon sme poslali aj na rozpočtovú radu Slovenskej republiky, kde nám vyčíslili aj náklady aj na ostatné ďalšie zákony, ale je jednoznačné, že tento zákon a takéto, takáto podpora podnikateľského prostredia bude mať do budúcna veľmi efektívny vplyv na slovenskú ekonomiku a konečne prestavme na, prestaneme naozaj, že prejedať našu budúcnosť, ale začneme investovať a o pár rokov tu budeme mať vďaka tomu oveľa viac príjmov do štátneho rozpočtu.
Takže budem rád, keď tento zákon podporíte a pomôžete všetkým podnikateľom na Slovensku a tým pádom aj zamestnancom a tým pádom aj všetkým nám.
Ďakujem veľmi pekne.
|