55.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Milí kolegovia, ja si myslím, že hlavný problém tkvie v tom, že minister zdravotníctva Kamil Šaško ukázal, že sa jednoducho nenechá vydierať. Splnil alebo je aktuálne v plnení s konkrétnym plánom a dôležitým dôsledným systémom spätnej kontroly v rámci monitorovacieho výboru až 90 % požiadaviek memoranda Lekárskeho odborového združenia. Napriek tomu Lekárske odborové združenie neustále pridáva ďalšie podmienky, ktoré znemožňujú dosiahnutie dohody a mám za to, že táto taktika nie je o ochrane práv lekárov, ani o zlepšení zdravotníckeho systému, ale je o vytváraní chaosu, ktorý škodí najmä pacientom. Stále o tom hovoríme, že to je tá najzraniteľnejšia skupina, ktorá nemá inú možnosť, iba sa spoliehať na zdravotnú starostlivosť. Šesťdesiattri eur predsa nemôže byť dôvodom na to, aby sa hrozilo výpoveďami a aby sa stali rukojemníkmi tí najzraniteľnejší naši pacienti. Pritom vlastne sa ani nebavíme o znižovaní platov, hovoríme len o tom, že počas prechodného obdobia neporastú platy o plánovaných 9,7 %, ale „len" o 6,4 %. Ako niekto, kto má v rodine lekárov, veľmi dobre rozumiem, čo táto práca obnáša. Viem, že lekári čelia veľkému tlaku a ich práca si naozaj zaslúži rešpekt a práve preto ma nesmierne mrzí, že vedenie Lekárskeho odborového združenia takýmto spôsobom zneužíva svoju pozíciu a mnohí lekári, ktorí začali sťahovať svoje výpovede, si zaslúžia rešpekt a predstavujú názornú ukážku toho, že im... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
57.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, prosím, ako navrhnutej spravodajkyni výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností v druhom čítaní vo výboroch. Výbor pre kultúru a médiá ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 573 z 23. októbra 2024 rozhodla o tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre kultúru a médiá.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach a v stanoviskách poslancov odporúča Národnej rade uvedený návrh zákona schváliť. O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o bodoch 1 a 2 s odporúčaním schváliť.
Spoločná správa výborov o prerokovaní návrhu zákona, tlač 511a, bola schválená uznesením výboru pre kultúru a médiá č. 44 z 25., 26., pardon, novembra 2024. Gestorský výbor ma určil za spoločnú spravodajkyňu výborov a poveril ma, aby som na schôdzi Národnej rady informovala o výsledku rokovania výborov.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
|
70.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Aleny Novákovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 415 a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 531 z 25. septembra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú dva pozmeňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 a 2 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 76 z 22. októbra 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady, zároveň určil výbor náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
|
62.
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Je to návrh zákona, ktorého hlavným účelom je doplnil platný a účinný právny rámec na zostavovanie dôchodkovej prognózy podľa zákona 461/2003 o sociálnom poistení. To znamená, nie je to žiadna novinka. Je to len doplnenie a z môjho pohľadu výrazné uľahčenie jednak pre ľudí, ktorí sa zaujímajú o svoj dôchodok, a jednak pre zamestnávateľov. Stručne vysvetlím, o čo ide.
Cieľom tejto novely je umožniť poistencovi, aby sa dozvedel o budúcej výške svojho dôchodku v jednom komplexnom dokumente. V súčasnosti občania nemajú relevantné informácie o svojom budúcom dôchodkovom zabezpečení, ak ich sami aktívne nevyhľadávajú. Cieľom preto je, aby sa poistenec dozvedel o predpokladanej aj budúcej výške svojho dôchodku v jednom komplexnom materiáli. A ďalšou ambíciou je dosiahnuť fakt, aby čo najskôr sa informácie o prognóze doplnkového starobného dôchodku z doplnkového dôchodcovského poistenia včlenili aj do dôchodkovej prognózy v celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte.
To je jeden aspekt, ktorý som chcela pripomenúť, a ten druhý má veľmi výrazný antibyrokratický účel, ktorý ocenia určite najmä zamestnávatelia. Dvoma vetami vysvetlím, o čo ide.
V roku 2023 v pozmeňujúcom návrhu pána poslanca Kremského boli zamestnávatelia novelou zákona povinní písomne alebo elektronicky, SMS správou, akokoľvek inak informovať svojich zamestnancov o tom, či je zamestnávateľ vedený v zozname dlžníkov Sociálnej poisťovne. V tomto uvedenom návrhu zákona, ktorý predkladám, sa táto povinnosť ruší. Zamestnanec si totiž môže túto informáciu o tom, či je jeho zamestnávateľ dlžníkom alebo nie, veľmi jednoducho vyhľadať, a navrhuje sa zároveň, aby Sociálna poisťovňa, ktorá má všetky informácie, ktoré jej zamestnávatelia posielajú, aby ich dávala poistencom v jednom komplexnom materiáli a aby sa tak vlastne dozvedeli záujemcovia o výške budúceho dôchodku všetky relevantné informácie. To je veľmi zhruba všetko.
Ďakujem.
|
81.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán Hargaš, ja vám naozaj úprimne ďakujem za váš záujem o moju osobu. Vy druhý deň vlastne reagujete na konsolidačné opatrenia súčasnej vlády a ten vzácny čas, ktorý všetci v rozprave máme, využívate na osobné prejavy voči konkrétnym poslancom. Bohužiaľ, nie na nejaké konkrétne opatrenia, ktoré by naozaj pomohli. Vy ste pracovali na ministerstve investícií a regionálneho rozvoja, ak si dobre pamätám, a pri všetkej úcte, s odpustením, nejaký progres spod vašich rúk som nezaregistrovala.
Ďakujem.
|
Ďalej, aby za gestorský výbor určila hlasovaním Výbor Národnej rady pre sociálne veci a aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) Vyhlasujem toto hlasovanie za zmätočné, budeme opakovať toto hlasovanie, pretože dvaja poslanci sa sťažovali, že im nefunguje hlasovacie zariadenie. Skúste sa, pán poslanec, odhlásiť a prihlásiť.
Spúšťam hlasovanie ešte raz. Budeme hlasovať o pridelení návrhu výborom.
(Hlasovanie.) 137 prítomných, 103 za, 34 sa zdržalo.
Konštatujem, že sme tento návrh schválili.
Pristúpime k hlasovaniu o návrhu na voľbu kandidátky na sudkyňu Ústavného súdu, tlač 461.
Prosím povereného člena ústavnoprávneho výboru poslanca Tibora Gašpara, aby hlasovanie uviedol.
[Hlasovanie o návrhu na voľbu kandidátky na sudkyňu Ústavného súdu Slovenskej republiky (nová voľba), tlač 461.]
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán predsedajúci, dajte, prosím, hlasovať o návrhu na voľbu Lívie Trellovej za kandidátku na sudkyňu Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 143 prítomných, 1 za, 99 proti, 33 sa zdržalo, 10 nehlasovali.
Konštatujem, že Národná rada nezvolila kandidátku Líviu Trellovú za sudkyňu Ústavného súdu.
Vzhľadom na to, že kandidátka nebola zvolená, bude vykonaná nová voľba.
Prosím spravodajcu, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre sociálne veci, poslanca Jozefa Cecha, aby uviedol hlasovanie o bode 23 programu, je to prvé čítanie o návrhu poslankyne Novákovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 5/2004 o službách zamestnanosti, tlač 416.
Nech sa páči, pán spravodajca, uvádzajte hlasovanie.
(Hlasovanie o návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Aleny Novákovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 416.)
Cech, Jozef, poslanec NR SRĎakujem veľmi pekne za slovo, prosím, pán predsedajúci, dajte hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní. Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 141 prítomných, 106 za, 0 proti, 35 sa zdržalo.
Návrh sme schválili, tento návrh prerokujeme v druhom čítaní.
Pristúpime k hlasovaniu o pridelení návrhu výborom a určení gestorského výboru, ako aj lehoty na jeho prerokovanie.
Nech sa páči, pán spravodajca.
Cech, Jozef, poslanec NR SR
Pán predsedajúci, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Ďalej, aby za gestorský výbor určila hlasovaním Výbor Národnej rady pre sociálne veci a aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 142 prítomných, 107 za, 33 sa zdržalo, 2 nehlasovali.
Konštatujem, že sme tento návrh schválili.
Teraz pristúpime k hlasovaniu v prvom čítaní o návrhu poslanca Svobodu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 219/1996 o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov, máme to uvedené ako tlač 437, bod 25 schváleného programu.
Dávam slovo spravodajcovi, ktorého určil navrhnutý gestorský výbor pre zdravotníctvo, poslancovi Radomírovi Šalitrošovi, aby hlasovanie uvádzal.
(Hlasovanie o návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Zdenka Svobodu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb v znení neskorších predpisov, tlač 437.)
Šalitroš, Radomír, poslanec NR SR
Ďakujem, pán predsedajúci, prosím, aby ste dali hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní.
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 141 prítomných, 79 za, 62 sa zdržalo.
Konštatujem, že sme návrh schválili a tento návrh zákona prerokujeme v druhom čítaní.
Pristúpime k hlasovaniu o pridelení výborom a určení gestorského výboru, ako aj lehoty na jeho prerokovanie. Nech sa páči, pán spravodajca.
Šalitroš, Radomír, poslanec NR SR
Pán predsedajúci, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj a výboru pre zdravotníctvo. Ďalej, aby za gestorský výbor určila hlasovaním Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo a aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali v prvom čítaní do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 141 prítomných, 78 za, 61 sa zdržalo, 2 nehlasovali.
Konštatujem, že sme tento návrh schválili.
Teraz prosím povereného člena výboru pre sociálne veci poslanca Jozefa Cecha, aby uviedol hlasovanie o bode 31 schváleného programu, ktorým je prvé čítanie o návrhu poslancov Garaja, Danka a Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení Zákonník práce, tlač 452.
Nech sa páči, pán poslanec.
(Hlasovanie o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Garaja, Andreja Danka a Dagmar Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 452.)
Cech, Jozef, poslanec NR SRĎakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci, dajte hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní. Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 140 prítomných, 77 za, 37 proti, 26 sa zdržalo.
Návrh sme schválili.
Teraz pristúpime k hlasovaniu o pridelení návrhu výborom a určení gestorského výboru, ako aj lehoty na jeho prerokovanie. Nech sa páči, pán spravodajca.
Cech, Jozef, poslanec NR SR
Pán predsedajúci, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Ďalej, aby za gestorský výbor určila hlasovaním Výbor Národnej rady pre sociálne veci a aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 143 prítomných, 79 za, 28, proti, 34 sa zdržalo, 2 nehlasovali.
Konštatujem, že sme tento návrh schválili.
Pristúpime k hlasovaniu o bode 33 programu, je to prvé čítanie o návrhu poslancov Michelka, Huliaka, Danka, Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Zákonník práce, tlač 455.
Dávam slovo spravodajkyni, ktorú určil navrhnutý gestorský výbor pre sociálne veci, poslankyni Dagmar Kramplovej, aby hlasovanie uviedla. Nech sa páči, pani poslankyňa.
(Hlasovanie o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana Michelka, Rudolfa Huliaka, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2011 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 455.)
Kramplová, Dagmar, poslankyňa NR SRĎakujem, pán predsedajúci, prosím, pán predsedajúci, dajte hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní. Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 142 prítomných, 79 za, 47 proti, 16 sa zdržalo.
Konštatujem, že sme tento návrh schválili a tento návrh zákona prerokujeme v druhom čítaní.
Teraz pristúpime k hlasovaniu o pridelení návrhu výborom a určení gestorského výboru, ako aj lehoty na jeho prerokovanie. Nech sa páči, pani spravodajkyňa.
Kramplová, Dagmar, poslankyňa NR SR
Pán predsedajúci, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Ďalej, aby za gestorský výbor určila hlasovaním Výbor Národnej rady pre sociálne veci a aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 142 prítomných, 77 za, 38 proti, 26 sa zdržalo, 1 nehlasoval.
Konštatujem, že sme daný návrh schválili.
Teraz dávam hlasovať o námietke pani poslankyne Plavákovej. Pani poslankyňa podala námietku kvôli jej vykázaniu z rokovacej sály.
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
(Hlasovanie.) 142 prítomných, 89 za, 10 proti, 42 sa zdržalo, 1 nehlasoval.
Konštatujem, že sme námietke pani poslankyne Plavákovej vyhoveli. (Potlesk.)
Keďže sme vyčerpali všetky body hlasovania a je 11.59 h, prerušujem rokovanie do štrnástej hodiny. Ďakujem pekne.
Pán poslanec Huliak s procedurálnym návrhom.
|
4.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, prosím, ako určenej spravodajkyni výboru predniesť informáciu výboru pre kultúru a médiá o prerokovaní návrhu na voľbu členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky.
Keďže materiál máte, vážení kolegovia, k dispozícii, uvediem ho stručne. Podľa § 11 ods. 1 písm. a) zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov skončilo sa dňa 26. februára 2024 funkčné obdobie jednému členovi Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky v oblasti informačných technológií. Keďže na 12. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky nebol zvolený kandidát za oblasť informačných technológií, je potrebné vykonať novú voľbu.
Podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky poverený výkonom právomoci predsedu Národnej rady sa listom z 12. júna 2024 obrátil na predsedov všetkých poslaneckých klubov, profesijné občianske združenia pôsobiace v oblasti médií, kultúry, audiovízie, vedy, vzdelávania, informačných technológií, rozvoja a ochrany duchovných hodnôt, ľudských práv, reprezentujúce alebo zastupujúce profesijné združenia, národnostné menšiny alebo etnické skupiny, iné menšiny alebo registrované cirkvi a náboženské spoločnosti, aby v určenej lehote predložili výboru pre kultúru a médiá návrhy kandidátov na členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky.
Výbor dostal návrhy kandidátov, ktoré nájdete v tlači 384. Gestorský výbor posúdil predložené návrhy kandidátov na členov Správnej rady TASR a konštatoval, že všetci kandidáti spĺňajú všetky náležitosti a predložené návrhy sú v súlade s kritériami uvedenými v § 9 zákona.
Výbor pre kultúru a médiá posúdil predložené návrhy kandidátov na voľbu členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky na svojej 16. schôdzi. V prijatom uznesení č. 36 z 9. septembra 2024 vyslovil súhlas s návrhom na voľbu členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky.
Návrh na uznesenie Národnej rady aj zoznam kandidátov je v prílohe materiálu.
Vážený pán predsedajúci, skončila som, ďakujem, otvorte, prosím, rozpravu.
|
176.
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 415.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministerstva financií a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 426 z 22. augusta tohto roka.
Navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Otvorte, pán predsedajúci, prosím, všeobecnú rozpravu.
|
146.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Hlavným účelom návrhu zákona je doplniť platný a účinný právny rámec pre zostavovanie dôchodkovej prognózy podľa zákona 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ďalej len zákon č. 461/2003, a ďalšie dôchodkové schémy.
Predmetný zákon už obsahuje ustanovenia upravujúce vyhotovovanie dôchodkovej prognózy na účel informovania poistenca o jeho predpokladaných dôchodkových nárokoch z dôchodkového poistenia a starobného dôchodkového sporenia z I. a II. piliera. Občania však v súčasnosti nemajú relevantné informácie o ich celkovom budúcom zabezpečení na dôchodok, ak sa o ne sami nezaujímajú a aktívne ich nevyhľadávajú.
No a cieľom tohto návrhu zákona je, aby sa poistenec dozvedel o predpokladanej budúcej úrovni svojho dôchodkového zabezpečenia v jednom komplexnom dokumente a podporilo sa tým jeho finančné plánovanie v súvislosti s plánovaným odchodom do dôchodku. No a ambíciou návrhu zákona je čo najskôr dosiahnuť aj včlenenie o prognóze doplnkového starobného dôchodku z doplnkového dôchodkového sporenia a prognóze dôchodku alebo programového výberu z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu do samotnej dôchodkovej prognózy.
No a cieľom návrhu zákona je zlepšiť aj podnikateľské prostredie a to tým, že sa zníži administratívna záťaž všetkých zamestnávateľov a zároveň splní tým vláda svoj sľub, ktorý má z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončila som.
|
105.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Budem veľmi stručná, dovolím si požiadať o vyňatie bodu 2 spoločnej správy na samostatné hlasovanie.
Ďakujem.
|
82.
Ďakujem veľmi pekne, vážený pán predsedajúci.
Dovoľte mi, prosím, ako navrhnutej spravodajkyni výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 152a, v druhom čítaní. Výbor pre kultúru a média ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 131 z 15. februára 2024 rozhodla o tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre kultúru a média. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelení, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach a v stanoviskách poslancov odporúča Národnej rade uvedený návrh zákona schváliť. O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o bodoch 1 až 3 s odporúčaním schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením č. 27 z 11. júna 2024. Gestorský výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a poveril ma, aby som na schôdzi Národnej rady informovala o výsledku rokovania výborov.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
|
101.
Veľmi pekne ďakujem za naozaj faktické poznámky, dá sa s nimi pracovať ďalej. Ja som nakoniec aj v úvode tej rozpravy povedala, že aj v tomto návrhu zákona by sa dalo niekoľko vecí vylepšiť a prax určite ukáže ďalšie potreby. A tým som mala na mysli možno aj vrátiť sa k percentám odštepu HDP, aby sme dokázali tej RTVS-ke, teda po novom STVR-ke pomôcť, takže určite niečo také ja budem iniciovať.
Pán poslanec Grendel, v žiadnom prípade cynizmus, ja som len chcela navrhnúť v tomto pozmeňovacom návrhu, aby generálny riaditeľ, ktorý sa, dúfam, už konečne pustí napríklad aj do rekonštrukcie tej výškovej budovy v Mlynskej doline, aby mal dostatok času a ja verím, že teda aj s kolegami budeme ho do toho tlačiť, pretože za päť rokov sa ťažko dá aj vysúťažiť, aj vyprojektovať, aj proste tá rekonštrukcia zvládnuť. Takže mala som na mysli len takéto, takéto praktické rekonštrukčné práce.
Pani poslankyňa Kleinert, áno, ďakujem, financie treba zabezpečiť a ja som aj mala taký pocit, že pán generálny riaditeľ Machaj, keďže sa javil ako skúsený manažér, že bude schopný tie financie zabezpečiť, rôznou zhodou okolností a najmä predchádzajúcou vládou sa mu to nepodarilo.
A takisto ďakujem aj pani Jaurovej, presne sme na jednej vlnovej dĺžke, pokiaľ nezabezpečíme poriadne financovanie STVR-ky, tak budeme mať naďalej problém.
Ďakujem pekne.
|
93.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ak dovolíte, kolegyne, kolegovia, v úvode by som sa vyjadrila k pozmeňujúcemu a doplňujúcemu návrhu pána poslanca Jarjabka, aby sme veci uviedli na správnu mieru, žiadam o vyňatie bodu 9 spoločnej správy na samostatné hlasovanie vzhľadom na bod 14 jeho pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu, ďakujem.
A teraz k meritu veci, k zákonu, o ktorom sa dnes hovorilo veľa a predpokladám, že ešte sa aj veľa hovoriť bude.
Aj v tomto návrhu zákona by sa určite dalo ešte veľa vecí vylepšiť a prax určite ukáže ďalšie potreby, v tejto súvislosti, ak dovolíte, predložím aj pozmeňujúci návrh, ktorý uvediem v závere rozpravy. Nedá mi ale nepripomenúť podľa mňa jeden z najvážnejších dôvodov, prečo vlastne došlo k okliešteniu vysielania RTVS, prečo verejnoprávna inštitúcia nedokázala rozbehnúť napríklad potrebné rekonštrukcie, nedokázala skvalitniť program, nedokázala vychádzať v ústrety divákom napríklad aj tým, že by zaplatila práva na lukratívne športové prenosy.
Má problém dostatočne sa postarať o jeden z klenotov slovenskej národnej kultúry a tým je archív, ktorý uchováva desaťtisíce diel, fonotéky aj filmotéky zvukových, obrazových nahrávok a dokumentov od začiatkov svojho pôsobenia Československého rozhlasu a vtedy ešte Československej televízie. Mimochodom, na budúci rok, vážení kolegovia, to bude rovných sto rokov, čo vtedy Československý rozhlas na Slovensku začal vysielať a o tridsať rokov neskôr začala vysielať aj vtedy Československá televízia.
Na otázku, prečo sme dnes v RTVS dospeli do situácie, ktorá si vyžaduje zmenu, je z môjho pohľadu pomerne jasná odpoveď, nedostatok zdrojov a neschopnosť ich zabezpečiť. Nechcem sa veľmi vŕtať v nedávnej minulosti, ale dovolím si predsa len zopár faktov, najmä preto, že nie všetci kolegovia tu sedeli a možno nie všetci mali čas sledovať podrobne, čo sa vlastne vtedy dialo. Z ročného rozpočtu RTVS okolo 100 miliónov eur im poslanci strany SaS v minulom volebnom období jediným nezmyselným rozhodnutím zobrali 77 miliónov. Zákonom, ktorý sa síce oficiálne volal zákon o zdanení osobitnej stavby, ale do ktorého autori naoko nenápadne vložili článok 4 a tým vlastne upravili zákon o RTVS a zákon o úhradách za služby verejnosti, teda zrušili jednoducho koncesionárske poplatky. Vtedy som ako jedna z mála vystúpila v tomto pléne a upozornila som na možné nenapraviteľné finančné škody, morálne škody, ktoré sa likvidáciou koncesionárskych poplatkov napáchajú. Bohužiaľ, túto zmenu poslanci za stranu SaS presadili s tým, že prijatie tohto zákona sa stalo podmienkou na schválenie rozpočtu, bolo to v decembri v roku 2022, všetci si to pamätáme, čo sme tu sedeli. Bolo to bez akejkoľvek diskusie, bez akéhokoľvek odborného stanoviska, bolo to neseriózne aj voči všetkým pracovníkom RTVS, ktorí teraz stoja na ulici. Vtedy som očakávala, vtedy som očakávala rozsiahle demonštrácie za záchranu verejnoprávnej RTVS, ale nedialo sa absolútne nič. Zákon väčšina vtedy koaličných poslancov schválila a rozpočet RTVS skrátili takmer o polovicu.
Ešte ak dovolíte, veľmi stručne a konkrétne poviem zopár faktov, ktoré RTVS stáli dohromady 50 miliónov eur, možno si to mnohí vtedy neuvedomovali.
Ďalší výpadok 25 miliónov eur, ktorý RTVS prináležal na základe zmluvy so štátom, je už teraz minulosťou. Touto zmluvou štát financoval výrobu a vysielanie rôznych vzdelávacích programov, programy pre deti, programy o zdraví, programy bezpečnosti o cestách, programy pre cirkvi, programy napr. aj pre národnostné menšiny, o ktorých dnes už tu reč bola.
Nebudem sa venovať zákonu o mediálnych službách, ktorý nadobudol účinnosť 1. augusta 2022 a okrem iného uložil RTVS povinnosť zabezpečiť titulkami alebo posunkovou rečou pre ľudí so sluchovým postihnutím, alebo hlasovým komentovaním pre nevidiacich, veľkú časť vysielania. Čo, samozrejme, RTVS musela splniť, ale stálo ju to a do roku 2026 ju to bude stáť ďalších 25 miliónov eur. Potom sa nečudujem, že podľa Finstatu, podľa portálu Finstat mala RTVS za rok 2023 prvýkrát v histórii stratu viac ako tri milióny eur, nedokázala utiahnuť obrovský kolos s programom, so zamestnancami, pretože sme im zobrali, minulá vláda Eduarda Hegera im zobrala desiatky, desiatky miliónov eur. Toto považujem za prvý zlý krok, ktorý viedol k tomu, že dnes tu vlastne stojíme.
To bola, vážení kolegovia, nebudem veľmi o tom ďalej hovoriť, pretože veľa z toho už bolo povedané, len naozaj zopakujem pre kolegov, ktorí tu vtedy neboli a nemali dôvod sa veľmi tomu venovať, aby vedeli, aká realita predchádzala dnešnému kroku. Považovala som to za nielen dôležité, ale aj za slušné, preto si myslím, že nový zákon o STVR by mohol situáciu vyriešiť sčasti, mohol by pomôcť a v tomto duchu teda predkladám aj moje dva pozmeňujúce návrhy.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Ľubice Laššákovej k vládnemu návrhu zákona o Slovenskej televízii a rozhlase a o zmene niektorých zákonov, tlač 278.
Odôvodnenie k bodu č. 1: STVR už v tejto chvíli prevádzkuje štyri televízne programové služby, ktoré majú logické a navzájom sa dopĺňajúce programové koncepty, pokrývajúce všetky sociálne a spoločenské vrstvy a skupiny obyvateľstva a nie je žiadny dôvod vytvárať legislatívne predpoklady na ich prípadné možné znižovanie o 50%.
Odôvodnenie k bodu č. 2: Prax ukázala, že funkčné obdobie generálneho riaditeľa je potrebné predĺžiť o rok z dôvodu zavŕšenia strednodobých projektov generálneho riaditeľa do reálnej aplikačnej činnosti v oblasti celkového rozvoja STVR. Tento model dĺžky funkčného obdobia generálneho riaditeľa je štandardne aplikovaný v mnohých členských krajinách, napríklad v Rakúsku, v Českej republike, v Maďarsku a v iných.
Teraz samotné znenie pozmeňujúceho návrhu:
1. V čl. I sa v § 5 ods. 1 písm. a) slová „vysielanie najmenej dvoch televíznych programových služieb" nahrádzajú slovami „vysielanie najmenej troch televíznych programových služieb".
2. V čl. I sa v § 18 ods. 4 slová „a trvá päť rokov” sa nahrádzajú slovami „a trvá šesť rokov”.
Skončila som, ďakujem.
|
52.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Áno, mali sme tu trošku netypické predloženie pozmeňujúceho návrhu, ale napriek tomu by som zareagovala v dvoch častiach. Som veľmi rada, pán poslanec Jarjabek, že si spomenul regionálne vysielanie a symfonický orchester, pretože regionálne vysielanie je naozaj tepnou každého vysielania. Sama som bola súčasťou rádia Regina niekoľko rokov. Som rada, že jeho vážnosť teda bude opäť potvrdená aj v zákone, pretože tie regionálne štúdiá boli, povedala by som, takou technickou Popoluškou RTVS aj napriek tomu, že tam pracovali a pracujú veľmi šikovní redaktori.
No a pokiaľ ide o ten symfonický orchester, naozaj ma teší, že je aj jeho existencia a relevantnosť ukotvená v zákone, pretože dlhé roky bol uznávanou autoritou, až kým ho bývalá generálna riaditeľka Zemková nezdecimovala tak, že takmer neprežil. Takže som veľmi rada, že aj tieto dva fenomény sa objavili v návrhu zákona.
K samotnému návrhu zákona sa vyjadrím obšírnejšie v samostatnej rozprave aj s pozmeňujúcimi návrhmi. Ďakujem.
|
36.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Andreja Danka, Rudolfa Huliaka, Dagmar Kramplovej a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov, tlač 248a. Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 247 z 30. apríla 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona, tlač 248, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva jeden pozmeňujúci návrh. Gestorský výbor odporúča hlasovať o jedinom pozmeňujúcom návrhu v IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schváleného pozmeňujúceho návrhu schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 49 z 10. júna 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
|
7.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Dovoľte mi, prosím, ako určenej spravodajkyni výboru predniesť informáciu výboru pre kultúru a médiá o prerokovaní návrhu na voľbu členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky, tlač 187. Nakoľko materiál máme všetci k dispozícii, uvediem ho stručne.
Podľa § 11 ods. 1 písm. a) zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa skončilo dňa 26. februára 2024 funkčné obdobie štyrom členom Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa listom z 20. decembra 2023 obrátil na predsedov všetkých poslaneckých klubov, profesijné a občianske združenia pôsobiace v oblasti médií, kultúry, audiovízie, vedy, vzdelávania, informačných technológií, rozvoja a ochrany duchovných hodnôt, ľudských práv, reprezentujúce alebo zastupujúce profesijné združenia, národnostné menšiny alebo etnické skupiny, iné menšiny alebo registrované cirkvi a náboženské spoločnosti, aby v určenej lehote predložili výboru pre kultúru a médiá návrhy kandidátov na členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky.
Výbor dostal návrhy kandidátov, ktoré nájdete v tlači 187.
Gestorský výbor posúdil predložené návrhy kandidátov na členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky a konštatoval, že všetci kandidáti spĺňajú všetky náležitosti a predložené návrhy sú v súlade s kritériami uvedenými v § 9 zákona.
Výbor pre kultúru a médiá posúdil predložené návrhy kandidátov na voľbu členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky na svojej 7. schôdzi.
V prijatom uznesení číslo 10 z 15. februára 2024 vyslovil súhlas s návrhom na voľbu členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky. Návrh na uznesenie Národnej rady, ako aj zoznam kandidátov máte v prílohe materiálu.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
|
177.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s paragrafom 73 zákona o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 248. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré na mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z paragrafu 73 Zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla v tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 233 zo 4. apríla 2024 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 7. júna 2024 a v gestorskom výbore do 10. júna 2024.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
|
124.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Roman, absolútny súhlas so všetkým, čo si povedal, súhlasím aj s obsahom, aj s formou.
Niekoľkokrát tu dnes aj z hlavy opozičných poslancov odznelo, že áno, že naozaj najviac premnožené sú tie medvede na Poľane a v Kremnických vrchoch, a mesto, v ktorom žijem, Banská Bystrica, má tú smolu, že je v údolí práve týchto vrchov a týchto pohorí. My už dávno sa nemusíme chodiť pozerať na medvede do zoologických záhrad, pretože my napríklad sa už bojíme chodiť povedzme na huby, na nejaké cyklotúry, na turistiku do takých lokalít, ako kedysi boli známe Hrochoť, Poniky, Dúbravica, Mičiná a tak ďalej, pretože tam tých medveďov je naozaj ako maku.
Ale, bohužiaľ, napríklad minulý týždeň som zaregistrovala v našich regionálnych médiách, ako pán primátor Banskej Bystrice vyzýval obyvateľov, aby nechodili na prechádzky najmä v podvečerných hodinách, aby nevychádzali z domov v centrálnej mestskej časti, v mestskej časti Uhlisko, čo je naozaj neďaleko centra, pretože sú tam medvede, takže súhlasím so všetkým, čo tu bolo odznené, čo tu odznelo, absolútne súhlasím s tým, aby sme tento návrh zákona schválili v skrátenom legislatívnom konaní, a myslím si, že čím skôr tak urobíme, tým skôr zamedzíme možno veľkým tragédiám, ktoré sa už črtali, ale našťastie neboli dokonané.
Takže ešte raz, Roman, ďakujem veľmi pekne.
|
60.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Naozaj o kultúre sa v tomto pléne asi ešte nikdy nehovorilo tak dlho ako teraz a je to veľmi dobré. Aj počas tejto diskusie som si uvedomila, že viacej sme mali o tomto návrhu hovoriť, viacej sme mali hovoriť s ľuďmi, ktorých sa to bytostne dotýka. A môj predrečník pán Malatinec správne povedal, že v každom regióne máme výborných umelcov a trocha viac sme sa teda mohli pobaviť a dúfam, že sa pobavíme o tom, v akých podmienkach títo umelci pracujú, ako vyzerá naša celonárodná kultúra, čo všetko by sme mohli urobiť pre to, aby sa zlepšila.
Aj na jednej, aj na druhej strane sú nespokojní žiadatelia, niekoľkokrát sme to tu dopoludnia počuli a zhodneme sa aj v tom, že tých peňazí je málo. My ale nevieme, nechceme a ani nebudeme hodnotiť kvalitu žiadostí, nemala a nechce to byť naša ambícia. Našou úlohou je možno citlivejšie narábať s každou skupinou tých spomínaných žiadateľov a mám pocit, že mohli by sme si nechať trochu času a priestoru na nápravu.
Ďakujem.
|
|