64.
Ďakujem pekne za slovo, ale aj za otázku, pán poslanec, pretože určite by som sa k tomuto vyjadril. Nemám na tom žiadny osobný záujem, ja mám funkčné obdobie, ktoré mi končí v máji v roku 2029 až, takže tento záujem určite nemám a keby bolo na mne, tak by som bol za návrh, aby sa absolútne zrušil počet obmedzení funkčných období rektorov a, rektorov a dekanov. A paradoxne, ten počet funkčných období mi určila novela zákona, za ktorú som nehlasoval, v roku 2022.
Ďakujem.
|
58.
Ďakujem pekne za vaše vystúpenie, pán poslanec, ale dovolím si len tak možno ozrejmiť ešte tú jednu vec, ktorá sa týka kapitalizácie výsledkov získaných výskumom a vývojom do praxe. Tie verejné vysoké školy, ktoré majú založené centrá transferu technológií a boli aj súčasťou národného projektu centra vedecko-technických informácií a je ich asi desať, má už dnes implementované smernice a pravidlá rozdelenia úžitku získaného či už patentom, úžitkovým vzorom, alebo technológiou, ktorá vstupuje do komercionalizácie. Takže sú školy, ktoré dnes pravidlá majú a pokrývajú aj autorov týchto patentov úžitkových vzorov alebo nositeľov nových technológií. Tie, ktoré sa komercionalizujú. Čiže tie pravidlá fungujú, nehovorím, že na všetkých vysokých školách, ale máme na Slovensku vysoké školy, kde tieto pravidlá fungujú.
Ďakujem.
|
52.
Ďakujem pekne za slovo. Dovoľte mi reagovať.
Čo sa týka toho dlhodobého zámeru, tak dovolil by som upriamiť vašu pozornosť, pani poslankyňa, na odsek 4 spoločnej správy, kde sme vlastne vyhoveli aj požiadavke rady vysokých škôl a ďalších a vrátili sme do schvaľovania celý ten proces schvaľovania dlhodobého zámeru naspäť do pôsobnosti akademického senátu, tak je tá debata už bezpredmetná z môjho pohľadu.
Čo sa týka toho čísla 60 a 80 pri, ako možnosť čerpať úver, pozor, čítajte to presne, to je len z prostriedkov, ktoré sú mimo dotácie zo štátneho rozpočtu, čiže len z tých prostriedkov, ktoré si verejná vysoká škola zarobí v danom, a teda resp. v predchádzajúcom kalendárnom roku s vlastnou činnosťou. Takže tam sa len mierne zvyšuje ten limit a vnímajte to aj v súvislosti s ďalším ustanovením tej spoločnej správy, kde sa rozširuje možnosť, alebo sa rozšíri možnosť pre verejné vysoké školy získať úver na rekonštrukciu internátov aj zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Takže to je v tejto, v tejto súvislosti.
Čo sa týka, správna rada aj akademický senát, keď volí členov správnej rady, nevolí ich zvnútra školy. Verejná vysoká škola musí vypísať konanie na voľbu členov správnej rady a títo prichádzajú z externého prostredia. Takže my žiadny externý prvok aj v prípade správnej rady nijakým spôsobom neoslabujeme.
Ďakujem.
|
44.
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci.
Vážená pani poslankyňa, oceňujem vaše vystúpenie, aj keď z veľkej časti s ním nesúhlasím, a my sme tieto stanoviská, samozrejme, preberali či už v rámci prvého čítania na tejto schôdzi, alebo teda v pléne Národnej rady, alebo teda na samotnom výbore. Ja som aj pripravil takú pomôcku pre členov výboru, kde som určil, ktorý orgán čo podľa súčasného znenia zákona o vysokých školách schvaľuje, berie na vedomie alebo sa len vyjadruje a ako dochádza k zámene tých jednotlivých dokumentov medzi týmito orgánmi v rámci najmä verejnej vysokej školy a že je to teda dosť zložité, obtiažne a prečo sa to teda nejakým spôsobom upratuje a zjednodušuje. A určite by som nenazval odstraňovanie tých chýb alebo nedostatkov ako nejakú pohodlnosť, pretože tá aplikačná prax práve tlačí aj na zákonodarcu, aby tie veci, ktoré nefungujú, opravil, upresnil, spresnil alebo teda aby sa urobil nejaký, nejaký poriadok, aby sa ten systém riadenia a manažmentu spružnil.
Musím vás trošku poopraviť v tom, že akademický senát nie je jediným orgánom na škole, v ktorom sú zastúpení študenti. Študenti nie sú zastúpení len vo vedeckej rade verejnej vysokej školy, v ďalších ostatných orgánoch aj vrátane správnej rady majú svojho zástupcu. A keď sa pozriete na to zo širšieho kontextu aj s ohľadom na zákon 269/2018 o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania, tak zástupcovia študentov sú vo všetkých tých radách, ktoré majú na starosti či už vnútorné systémy, akreditácie, študijné programy, všetko to, čo súvisí s implementáciou vnútorného systému zabezpečenia, zabezpečenia kvality vrátane disciplinárnych komisií, etických komisií a všetko, všetko, všetko ďalej, tak... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
63.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte, aby som teda uviedol spoločnú správu výboru. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 23. októbra 2024 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
K vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v znení č. 216 z 21. novembra 2024, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v znení č. 83 z 25. novembra 2024 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch uznesením č. 58 z 21. novembra 2024 zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV spoločnej správy.
Gestorský výbor na základe, gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 až 30 a 32 spoločne s odporúčaním ich schváliť, návrh pod bodom 31 odporúča neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach uvedených v časti III správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe, bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch 26. novembra pod číslom 65. Týmto uznesením ma výbor poveril ako spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončil som.
|
34.
Ďakujem pekne.
Vážená pani poslankyňa, pani kolegyňa zo školského výboru, s tým, s tým úvodom, ktorý ste mali, by som aj celkom súhlasil, keď ste hovorili o tom, že jednotliví členovia akademickej obce ako keby nemali dostatok informácií alebo možno sa nezaujímali v dostatočnej miere o to, čo robia akademické orgány alebo kolektívny orgán, v tomto prípade správna rada. Ale každé jedno zasadnutie či už akademického senátu alebo správnej rady je verejné a vždy je z neho zverejnený aj záznam a zápisnica. Takže členovia akademickej obce, ktorí majú skutočný záujem, majú možnosť sa ho zúčastniť alebo sa s výsledkami oboznámiť.
Čo sa týka tých výberových komisií, povedali ste, že vlastne nebude tam nikto zvonka. To nie je pravda. Vytvorenie výberovej komisie sa upravuje tak, aby najmenej jeden z členov vymenovaný rektorom nebol zamestnancom príslušnej vysokej školy, čím sa zachováva externý prvok výberového konania. Zároveň vysokej škole nič nebráni tomu, aby do výberovej komisie nominovala aj vedúceho príslušného pracoviska alebo menovala viac členov z externého, z externého prostredia.
Čo sa týka tých jednotlivých dlhodobých zámerov alebo rozpočtov, dohoda bola taká, že vždy to priradíme k jednému orgánu, či už rozpočet, dlhodobý zámer alebo aj iné, iné časti vnútorných predpisov, ale umožníme vysokej škole, aby si vo svojom vnútornom predpise, štatúte upravila aj možnosť, aby aj ďalšie orgány rozhodovali o týchto fundamentoch. A to je veľmi dôležité, lebo tým sa posilňuje práve tá autonómna zložka vysokej školy. Sama vysoká škola si upraví vo vnútornom predpise, ak nejaký orgán... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
26.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ja chcem oceniť tiež vystúpenie pani kolegyne, pani poslankyne, naozaj bolo vecné, ale dovolím si také dve krátke reakcie.
Prvá, táto predložená novela ona vlastne, ako keby jej hlavným cieľom je odstrániť nedostatky, ktoré sa ukazujú v zákone o vysokých školách a vychádzajú z aplikačnej praxe. Bol na to vytvorený aj projektový tím, ktorý vlastne rozoberal aplikačnú prax a uplatnenie zákona v tom vysokoškolskom prostredí. A v tejto pracovnej skupine sme boli aj traja členovia výboru tak, aby sme mohli a videli v priamom prenose, ako sa jednotliví kľúčoví aktéri, ktorí boli zapojení do procesu prípravy tejto novely, ako k nej pristupujú, a na konci dňa sa dohodlo, že sa do tejto novely vloží to, na čom je všeobecná zhoda v tej pracovnej skupine. Za opozíciu tam bol pán podpredseda výboru Horecký v tejto pracovnej skupine. S tým, že sa bude budúci rok pripravovať úplne nový zákon o vysokých školách. Čiže cieľom tejto novely je len reagovať na nejaké nedostatky aplikačnej praxe.
Čo sa týka tej poznámky ohľadom dotácie na rozvoj vysokej školy, že ju možno prideliť aj bez výberového konania, je to pravda, ale zároveň musíte čítať aj tú vetu nasledujúcu, na tento postup sa vyžaduje vyjadrenie orgánov reprezentácie vysokých škôl. To znamená Slovenská rektorská konferencia, rada vysokých škôl a Študentská rada vysokých škôl sa musia najskôr k tomuto postupu vyjadriť, a cieľom je znova odstrániť niečo z aplikačnej praxe. Mali sme tu niečo také ako povodne a podobné náležitosti a cieľom je, aby ministerstvo dokázalo doručiť pomerne rýchle... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
|
109.
Ďakujem pekne za slovo.
Pán kolega, ja čiastočne rozumiem vašej obave, čo sa týka zmeny financovania materských škôl a presunu originálnych kompetencií pod prenesený výkon štátnej správy. Diskutovali sme o tom aj na školskom výbore pomerne dlho a chcem povedať, že práve memorandum, ktoré podpísal pán minister s miestnou samosprávou, so Združením miest a obcí Slovenska, znamená, že ministerstvo a ZMOS nie sú v nejakom vojnovom stave alebo nie sú v rozpore. Práve naopak, našli zhodu pri prechode a presune týchto kompetencií. Naviac v rozpočtovej kapitole ministerstva školstva pre budúci rok je alokovaných 54 miliónov eur, ktoré majú slúžiť na zabezpečenie zmeny financovania materských škôl aj z hľadiska teda mzdových a prevádzkových výkonov. Určite a s tým s vami súhlasím, by bolo lepšie, ak by sme dokázali jedným krokom preniesť aj tie školské kluby detí, aj jedálne alebo aj ďalšie zložky, ktoré ste menoval. Žiaľ, súvisí to s výnosom dane z príjmov fyzických osôb a prerozdelením tejto dane a ja pevne verím, že vlastne v priebehu roka alebo dvoch, keď sa zavedie a implementuje tento systém zmeny, pribudnú do toho preneseného výkonu štátnej správy aj tieto zložky, ktoré ste vy spomínal vo svojom príhovore. Ďakujem.
|
|
20.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, takto nejak ja si predstavujem diskusiu k novelám jednotlivých zákonov. Napriek istým rozdielnym postojom si vieme veľmi slušne, odborne a kompetentne povedať to, čo povedať k jednotlivým témam naozaj chceme. Pri každej rozsiahlejšej novele školských zákonov sa príslušný minister musí vybaviť obrovskou dávkou trpezlivosti. A to preto, že musí intenzívne rokovať so všetkými zainteresovanými stranami. Máme tu profesné a stavovské organizácie v školstve, ktoré sa vždy vyjadrujú k zmenám, ktoré sa v jednotlivých zákonoch alebo legislatíve dejú. Máme tu zamestnávateľov, máme tu širšiu odbornú alebo laickú verejnosť a nakoniec máme tu aj iné skupiny, ktoré pociťujú sa k predmetnej novele zákona vyjadriť, či už ide o odborové združenie, či už ide možno o niektoré cirkvi, náboženské zoskupenia a podobne. Ja sa vo svojom vystúpení nezameriam na tie témy, ktoré a už to tu bolo dnes povedané, možno ich považovať za okrajové, ale skúsim sa zamerať na tie témy, ktoré ja považujem za kľúčové v tejto právnej úprave. A tou kľúčovou zmenou je zmena vo financovaní predprimárneho vzdelávania. To je naozaj kľúčová zmena, ktoré určite nebolo jednoduché so samosprávou vyrokovať, pretože ona znamená zmenu financovania predprimárneho vzdelávania aj s dopadom na finančné rozpočty samospráv tým, že sa mení percento podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb. Toto nie je jednoduchá vec. 20-2
Iste aj kolegovia z opozície povedali, že je to pozitívna zmena, ale nie je úplne dotiahnutá do konca, nakoľko ešte nie sú tam zahrnuté školské kluby detí alebo jedálne a tak ďalej. Ale ja si myslím, že je to dobre nastúpená cesta, po ktorej sa dá ísť a v budúcnosti pokračovať aj v rámci zmien vo financovaní ďalších, ďalších školských zariadení.
Druhou takou zásadnou zmenou je optimalizácia siete stredných škôl aj s ohľadom na podmienky absolventov na trhu práce. Osobitne s uplatnením na trhu práce a s tým, čo najmä v odbornom vzdelávaní od absolventov považujú zamestnávatelia. Bude sa to musieť čoraz viacej previazať s regionálnou stratégiou výchovy a vzdelávania a k tejto optimalizácii je nevyhnutné pristúpiť. Posilňuje sa úloha štátnej školskej inšpekcie v oblasti riešenia sociálno-patologických javov, v oblasti šikany a ďalších problémov, ktoré dnes trápia naše školy a školské zariadenia. Zjednodušuje sa proces prijímania žiakov na stredné školy. Tá administratíva alebo ten nárast tej byrokracie sa výrazne odbúrava. No a, samozrejme, a to tu dnes ešte nepadlo, posilňuje sa zaradenie detí a žiakov, odídencov z Ukrajiny do vzdelávacieho procesu. To je mimoriadne dôležitá téma. V predvolebných diskusiách toto bola téma, možno niekde by som ju dal do úrovne prvej päťky tém v oblasti školstva a toto dnes sa aj vďaka tejto novele podarí alebo podarí výraznejším spôsobom vylepšiť. Tých tém, samozrejme, tých tém, samozrejme, je viac, ktoré obsahuje tento balík legislatívnych zmien, pretože sa dotýka financovania materských škôl, základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. To znamená, že sa novelizuje nielen zákon 597 o ich financovaní, ale aj všetky nadväzujúce, nadväzujúce zákony, aj vrátane teda zákona o výchove a vzdelávaní, ktorý my pracovne teda nazývame školský zákon.
Chcem sa poďakovať pánovi ministrovi a jeho tímu za to, že sa mu podarilo vyrokovať aj ďalšie prostriedky, finančné prostriedky pre školstvo pre rok 2025, osobitne práve na zmiernenie toho dopadu tých zmien financovania materských škôl. Tých, ten balík 54 miliónov eur, ktoré pôjde, je určite dobrým kompenzačným nástrojom pre ten prvý rok zavedenia tejto zmeny. Lebo možnože až s odstupom jedného, asi pravdepodobne až dvoch rokov budeme vidieť, či sme úplne optimálne nastavili to percento zmeny dane vo výnose z príjmov fyzických osôb. To táto debata, predpokladám, so samosprávou bude ešte v nasledujúcich mesiacoch pokračovať.
Čo sa týka tých stredných škôl, stanovenia žiakov, maximálneho počtu žiakov na jednotlivé študijné odbory alebo učebné odbory, chcem sa poďakovať, že na konci dňa vznikla dohoda aj so združením samosprávnych krajov. Tú ja považujem za kľúčovú v tejto norme, pretože asi bez tejto dohody by sme ťažko mohli hovoriť o tej optimalizácii siete škôl a školských zariadení a rozumiem, že prečo sa do nej ministerstvo školstva púšťa ako centrálny alebo ústredný orgán štátnej správy, ale aj s ohľadom na to, že tá kompetencia zriaďovateľská patrí tejto územnej samospráve, regionálnej samospráve. Som rád, že na konci dňa ešte v rámci aj školského výboru došlo, došlo k tejto dohode. Musím povedať za stranu SMER - Slovenská sociálna demokracia, že sme pripravení podporiť predmetný, predmetnú novelu zákona, tak ako je uvedené vrátane teda časti spoločnej správy, prípadne aj ďalšie pozmeňovacie návrhy, ktoré tu dnes v pléne odznejú.
Ešte by som sa dotkol niektorých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré sú aj z dielne opozičných, opozičných kolegov. Samozrejme, dostať niečo do vládneho zákona nie je úplne jednoduché. Pán exminister Horecký, kolega poslanec hovoril o tom, že predkladal nejakú túto rozsiahlejšiu novelu v roku 2023 a že, samozrejme, musel rokovať so všetkými poslaneckými klubmi, aby teda na konci dňa ten zákon jemu prešiel. A vždy aj my z vtedajšej opozície sme prichádzali so zmenami, doplnkami do jeho návrhu, návrhu zákona a tiež veľmi ťažko sa tam dostávali niektoré náležitosti, ktoré sme my v danej chvíli považovali za podstatné pre tú novelu alebo dôležité pre tú novelu. Aj uznal, že sú opodstatnené, ale vlastne takáto je dohoda, takto je nastavený, takto bol nastavený jeho vládny návrh, návrh zákona.
Preto si myslím, že úplne netreba hodiť do koša aj tieto opozičné, opozičné návrhy a môžeme o nich aj v budúcnosti diskutovať, pokiaľ budú podané konštruktívne a pokiaľ budú oni vylepšovať ten právny stav, ktorý dnes poznáme, alebo ktorý táto zmena do budúcnosti prinesie. Ďakujem pekne za pozornosť.
|
20.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, takto nejak ja si predstavujem diskusiu k novelám jednotlivých zákonov. Napriek istým rozdielnym postojom si vieme veľmi slušne, odborne a kompetentne povedať to, čo povedať k jednotlivým témam naozaj chceme. Pri každej rozsiahlejšej novele školských zákonov sa príslušný minister musí vybaviť obrovskou dávkou trpezlivosti. A to preto, že musí intenzívne rokovať so všetkými zainteresovanými stranami. Máme tu profesné a stavovské organizácie v školstve, ktoré sa vždy vyjadrujú k zmenám, ktoré sa v jednotlivých zákonoch alebo legislatíve dejú. Máme tu zamestnávateľov, máme tu širšiu odbornú alebo laickú verejnosť a nakoniec máme tu aj iné skupiny, ktoré pociťujú sa k predmetnej novele zákona vyjadriť, či už ide o odborové združenie, či už ide možno o niektoré cirkvi, náboženské zoskupenia a podobne. Ja sa vo svojom vystúpení nezameriam na tie témy, ktoré a už to tu bolo dnes povedané, možno ich považovať za okrajové, ale skúsim sa zamerať na tie témy, ktoré ja považujem za kľúčové v tejto právnej úprave. A tou kľúčovou zmenou je zmena vo financovaní predprimárneho vzdelávania. To je naozaj kľúčová zmena, ktoré určite nebolo jednoduché so samosprávou vyrokovať, pretože ona znamená zmenu financovania predprimárneho vzdelávania aj s dopadom na finančné rozpočty samospráv tým, že sa mení percento podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb. Toto nie je jednoduchá vec. 20-2
Iste aj kolegovia z opozície povedali, že je to pozitívna zmena, ale nie je úplne dotiahnutá do konca, nakoľko ešte nie sú tam zahrnuté školské kluby detí alebo jedálne a tak ďalej. Ale ja si myslím, že je to dobre nastúpená cesta, po ktorej sa dá ísť a v budúcnosti pokračovať aj v rámci zmien vo financovaní ďalších, ďalších školských zariadení.
Druhou takou zásadnou zmenou je optimalizácia siete stredných škôl aj s ohľadom na podmienky absolventov na trhu práce. Osobitne s uplatnením na trhu práce a s tým, čo najmä v odbornom vzdelávaní od absolventov považujú zamestnávatelia. Bude sa to musieť čoraz viacej previazať s regionálnou stratégiou výchovy a vzdelávania a k tejto optimalizácii je nevyhnutné pristúpiť. Posilňuje sa úloha štátnej školskej inšpekcie v oblasti riešenia sociálno-patologických javov, v oblasti šikany a ďalších problémov, ktoré dnes trápia naše školy a školské zariadenia. Zjednodušuje sa proces prijímania žiakov na stredné školy. Tá administratíva alebo ten nárast tej byrokracie sa výrazne odbúrava. No a, samozrejme, a to tu dnes ešte nepadlo, posilňuje sa zaradenie detí a žiakov, odídencov z Ukrajiny do vzdelávacieho procesu. To je mimoriadne dôležitá téma. V predvolebných diskusiách toto bola téma, možno niekde by som ju dal do úrovne prvej päťky tém v oblasti školstva a toto dnes sa aj vďaka tejto novele podarí alebo podarí výraznejším spôsobom vylepšiť. Tých tém, samozrejme, tých tém, samozrejme, je viac, ktoré obsahuje tento balík legislatívnych zmien, pretože sa dotýka financovania materských škôl, základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. To znamená, že sa novelizuje nielen zákon 597 o ich financovaní, ale aj všetky nadväzujúce, nadväzujúce zákony, aj vrátane teda zákona o výchove a vzdelávaní, ktorý my pracovne teda nazývame školský zákon.
Chcem sa poďakovať pánovi ministrovi a jeho tímu za to, že sa mu podarilo vyrokovať aj ďalšie prostriedky, finančné prostriedky pre školstvo pre rok 2025, osobitne práve na zmiernenie toho dopadu tých zmien financovania materských škôl. Tých, ten balík 54 miliónov eur, ktoré pôjde, je určite dobrým kompenzačným nástrojom pre ten prvý rok zavedenia tejto zmeny. Lebo možnože až s odstupom jedného, asi pravdepodobne až dvoch rokov budeme vidieť, či sme úplne optimálne nastavili to percento zmeny dane vo výnose z príjmov fyzických osôb. To táto debata, predpokladám, so samosprávou bude ešte v nasledujúcich mesiacoch pokračovať.
Čo sa týka tých stredných škôl, stanovenia žiakov, maximálneho počtu žiakov na jednotlivé študijné odbory alebo učebné odbory, chcem sa poďakovať, že na konci dňa vznikla dohoda aj so združením samosprávnych krajov. Tú ja považujem za kľúčovú v tejto norme, pretože asi bez tejto dohody by sme ťažko mohli hovoriť o tej optimalizácii siete škôl a školských zariadení a rozumiem, že prečo sa do nej ministerstvo školstva púšťa ako centrálny alebo ústredný orgán štátnej správy, ale aj s ohľadom na to, že tá kompetencia zriaďovateľská patrí tejto územnej samospráve, regionálnej samospráve. Som rád, že na konci dňa ešte v rámci aj školského výboru došlo, došlo k tejto dohode. Musím povedať za stranu SMER - Slovenská sociálna demokracia, že sme pripravení podporiť predmetný, predmetnú novelu zákona, tak ako je uvedené vrátane teda časti spoločnej správy, prípadne aj ďalšie pozmeňovacie návrhy, ktoré tu dnes v pléne odznejú.
Ešte by som sa dotkol niektorých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré sú aj z dielne opozičných, opozičných kolegov. Samozrejme, dostať niečo do vládneho zákona nie je úplne jednoduché. Pán exminister Horecký, kolega poslanec hovoril o tom, že predkladal nejakú túto rozsiahlejšiu novelu v roku 2023 a že, samozrejme, musel rokovať so všetkými poslaneckými klubmi, aby teda na konci dňa ten zákon jemu prešiel. A vždy aj my z vtedajšej opozície sme prichádzali so zmenami, doplnkami do jeho návrhu, návrhu zákona a tiež veľmi ťažko sa tam dostávali niektoré náležitosti, ktoré sme my v danej chvíli považovali za podstatné pre tú novelu alebo dôležité pre tú novelu. Aj uznal, že sú opodstatnené, ale vlastne takáto je dohoda, takto je nastavený, takto bol nastavený jeho vládny návrh, návrh zákona.
Preto si myslím, že úplne netreba hodiť do koša aj tieto opozičné, opozičné návrhy a môžeme o nich aj v budúcnosti diskutovať, pokiaľ budú podané konštruktívne a pokiaľ budú oni vylepšovať ten právny stav, ktorý dnes poznáme, alebo ktorý táto zmena do budúcnosti prinesie. Ďakujem pekne za pozornosť.
|
20.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, takto nejak ja si predstavujem diskusiu k novelám jednotlivých zákonov. Napriek istým rozdielnym postojom si vieme veľmi slušne, odborne a kompetentne povedať to, čo povedať k jednotlivým témam naozaj chceme. Pri každej rozsiahlejšej novele školských zákonov sa príslušný minister musí vybaviť obrovskou dávkou trpezlivosti. A to preto, že musí intenzívne rokovať so všetkými zainteresovanými stranami. Máme tu profesné a stavovské organizácie v školstve, ktoré sa vždy vyjadrujú k zmenám, ktoré sa v jednotlivých zákonoch alebo legislatíve dejú. Máme tu zamestnávateľov, máme tu širšiu odbornú alebo laickú verejnosť a nakoniec máme tu aj iné skupiny, ktoré pociťujú sa k predmetnej novele zákona vyjadriť, či už ide o odborové združenie, či už ide možno o niektoré cirkvi, náboženské zoskupenia a podobne. Ja sa vo svojom vystúpení nezameriam na tie témy, ktoré a už to tu bolo dnes povedané, možno ich považovať za okrajové, ale skúsim sa zamerať na tie témy, ktoré ja považujem za kľúčové v tejto právnej úprave. A tou kľúčovou zmenou je zmena vo financovaní predprimárneho vzdelávania. To je naozaj kľúčová zmena, ktoré určite nebolo jednoduché so samosprávou vyrokovať, pretože ona znamená zmenu financovania predprimárneho vzdelávania aj s dopadom na finančné rozpočty samospráv tým, že sa mení percento podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb. Toto nie je jednoduchá vec. 20-2
Iste aj kolegovia z opozície povedali, že je to pozitívna zmena, ale nie je úplne dotiahnutá do konca, nakoľko ešte nie sú tam zahrnuté školské kluby detí alebo jedálne a tak ďalej. Ale ja si myslím, že je to dobre nastúpená cesta, po ktorej sa dá ísť a v budúcnosti pokračovať aj v rámci zmien vo financovaní ďalších, ďalších školských zariadení.
Druhou takou zásadnou zmenou je optimalizácia siete stredných škôl aj s ohľadom na podmienky absolventov na trhu práce. Osobitne s uplatnením na trhu práce a s tým, čo najmä v odbornom vzdelávaní od absolventov považujú zamestnávatelia. Bude sa to musieť čoraz viacej previazať s regionálnou stratégiou výchovy a vzdelávania a k tejto optimalizácii je nevyhnutné pristúpiť. Posilňuje sa úloha štátnej školskej inšpekcie v oblasti riešenia sociálno-patologických javov, v oblasti šikany a ďalších problémov, ktoré dnes trápia naše školy a školské zariadenia. Zjednodušuje sa proces prijímania žiakov na stredné školy. Tá administratíva alebo ten nárast tej byrokracie sa výrazne odbúrava. No a, samozrejme, a to tu dnes ešte nepadlo, posilňuje sa zaradenie detí a žiakov, odídencov z Ukrajiny do vzdelávacieho procesu. To je mimoriadne dôležitá téma. V predvolebných diskusiách toto bola téma, možno niekde by som ju dal do úrovne prvej päťky tém v oblasti školstva a toto dnes sa aj vďaka tejto novele podarí alebo podarí výraznejším spôsobom vylepšiť. Tých tém, samozrejme, tých tém, samozrejme, je viac, ktoré obsahuje tento balík legislatívnych zmien, pretože sa dotýka financovania materských škôl, základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. To znamená, že sa novelizuje nielen zákon 597 o ich financovaní, ale aj všetky nadväzujúce, nadväzujúce zákony, aj vrátane teda zákona o výchove a vzdelávaní, ktorý my pracovne teda nazývame školský zákon.
Chcem sa poďakovať pánovi ministrovi a jeho tímu za to, že sa mu podarilo vyrokovať aj ďalšie prostriedky, finančné prostriedky pre školstvo pre rok 2025, osobitne práve na zmiernenie toho dopadu tých zmien financovania materských škôl. Tých, ten balík 54 miliónov eur, ktoré pôjde, je určite dobrým kompenzačným nástrojom pre ten prvý rok zavedenia tejto zmeny. Lebo možnože až s odstupom jedného, asi pravdepodobne až dvoch rokov budeme vidieť, či sme úplne optimálne nastavili to percento zmeny dane vo výnose z príjmov fyzických osôb. To táto debata, predpokladám, so samosprávou bude ešte v nasledujúcich mesiacoch pokračovať.
Čo sa týka tých stredných škôl, stanovenia žiakov, maximálneho počtu žiakov na jednotlivé študijné odbory alebo učebné odbory, chcem sa poďakovať, že na konci dňa vznikla dohoda aj so združením samosprávnych krajov. Tú ja považujem za kľúčovú v tejto norme, pretože asi bez tejto dohody by sme ťažko mohli hovoriť o tej optimalizácii siete škôl a školských zariadení a rozumiem, že prečo sa do nej ministerstvo školstva púšťa ako centrálny alebo ústredný orgán štátnej správy, ale aj s ohľadom na to, že tá kompetencia zriaďovateľská patrí tejto územnej samospráve, regionálnej samospráve. Som rád, že na konci dňa ešte v rámci aj školského výboru došlo, došlo k tejto dohode. Musím povedať za stranu SMER - Slovenská sociálna demokracia, že sme pripravení podporiť predmetný, predmetnú novelu zákona, tak ako je uvedené vrátane teda časti spoločnej správy, prípadne aj ďalšie pozmeňovacie návrhy, ktoré tu dnes v pléne odznejú.
Ešte by som sa dotkol niektorých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré sú aj z dielne opozičných, opozičných kolegov. Samozrejme, dostať niečo do vládneho zákona nie je úplne jednoduché. Pán exminister Horecký, kolega poslanec hovoril o tom, že predkladal nejakú túto rozsiahlejšiu novelu v roku 2023 a že, samozrejme, musel rokovať so všetkými poslaneckými klubmi, aby teda na konci dňa ten zákon jemu prešiel. A vždy aj my z vtedajšej opozície sme prichádzali so zmenami, doplnkami do jeho návrhu, návrhu zákona a tiež veľmi ťažko sa tam dostávali niektoré náležitosti, ktoré sme my v danej chvíli považovali za podstatné pre tú novelu alebo dôležité pre tú novelu. Aj uznal, že sú opodstatnené, ale vlastne takáto je dohoda, takto je nastavený, takto bol nastavený jeho vládny návrh, návrh zákona.
Preto si myslím, že úplne netreba hodiť do koša aj tieto opozičné, opozičné návrhy a môžeme o nich aj v budúcnosti diskutovať, pokiaľ budú podané konštruktívne a pokiaľ budú oni vylepšovať ten právny stav, ktorý dnes poznáme, alebo ktorý táto zmena do budúcnosti prinesie. Ďakujem pekne za pozornosť.
|
20.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, takto nejak ja si predstavujem diskusiu k novelám jednotlivých zákonov. Napriek istým rozdielnym postojom si vieme veľmi slušne, odborne a kompetentne povedať to, čo povedať k jednotlivým témam naozaj chceme. Pri každej rozsiahlejšej novele školských zákonov sa príslušný minister musí vybaviť obrovskou dávkou trpezlivosti. A to preto, že musí intenzívne rokovať so všetkými zainteresovanými stranami. Máme tu profesné a stavovské organizácie v školstve, ktoré sa vždy vyjadrujú k zmenám, ktoré sa v jednotlivých zákonoch alebo legislatíve dejú. Máme tu zamestnávateľov, máme tu širšiu odbornú alebo laickú verejnosť a nakoniec máme tu aj iné skupiny, ktoré pociťujú sa k predmetnej novele zákona vyjadriť, či už ide o odborové združenie, či už ide možno o niektoré cirkvi, náboženské zoskupenia a podobne. Ja sa vo svojom vystúpení nezameriam na tie témy, ktoré a už to tu bolo dnes povedané, možno ich považovať za okrajové, ale skúsim sa zamerať na tie témy, ktoré ja považujem za kľúčové v tejto právnej úprave. A tou kľúčovou zmenou je zmena vo financovaní predprimárneho vzdelávania. To je naozaj kľúčová zmena, ktoré určite nebolo jednoduché so samosprávou vyrokovať, pretože ona znamená zmenu financovania predprimárneho vzdelávania aj s dopadom na finančné rozpočty samospráv tým, že sa mení percento podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb. Toto nie je jednoduchá vec. 20-2
Iste aj kolegovia z opozície povedali, že je to pozitívna zmena, ale nie je úplne dotiahnutá do konca, nakoľko ešte nie sú tam zahrnuté školské kluby detí alebo jedálne a tak ďalej. Ale ja si myslím, že je to dobre nastúpená cesta, po ktorej sa dá ísť a v budúcnosti pokračovať aj v rámci zmien vo financovaní ďalších, ďalších školských zariadení.
Druhou takou zásadnou zmenou je optimalizácia siete stredných škôl aj s ohľadom na podmienky absolventov na trhu práce. Osobitne s uplatnením na trhu práce a s tým, čo najmä v odbornom vzdelávaní od absolventov považujú zamestnávatelia. Bude sa to musieť čoraz viacej previazať s regionálnou stratégiou výchovy a vzdelávania a k tejto optimalizácii je nevyhnutné pristúpiť. Posilňuje sa úloha štátnej školskej inšpekcie v oblasti riešenia sociálno-patologických javov, v oblasti šikany a ďalších problémov, ktoré dnes trápia naše školy a školské zariadenia. Zjednodušuje sa proces prijímania žiakov na stredné školy. Tá administratíva alebo ten nárast tej byrokracie sa výrazne odbúrava. No a, samozrejme, a to tu dnes ešte nepadlo, posilňuje sa zaradenie detí a žiakov, odídencov z Ukrajiny do vzdelávacieho procesu. To je mimoriadne dôležitá téma. V predvolebných diskusiách toto bola téma, možno niekde by som ju dal do úrovne prvej päťky tém v oblasti školstva a toto dnes sa aj vďaka tejto novele podarí alebo podarí výraznejším spôsobom vylepšiť. Tých tém, samozrejme, tých tém, samozrejme, je viac, ktoré obsahuje tento balík legislatívnych zmien, pretože sa dotýka financovania materských škôl, základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. To znamená, že sa novelizuje nielen zákon 597 o ich financovaní, ale aj všetky nadväzujúce, nadväzujúce zákony, aj vrátane teda zákona o výchove a vzdelávaní, ktorý my pracovne teda nazývame školský zákon.
Chcem sa poďakovať pánovi ministrovi a jeho tímu za to, že sa mu podarilo vyrokovať aj ďalšie prostriedky, finančné prostriedky pre školstvo pre rok 2025, osobitne práve na zmiernenie toho dopadu tých zmien financovania materských škôl. Tých, ten balík 54 miliónov eur, ktoré pôjde, je určite dobrým kompenzačným nástrojom pre ten prvý rok zavedenia tejto zmeny. Lebo možnože až s odstupom jedného, asi pravdepodobne až dvoch rokov budeme vidieť, či sme úplne optimálne nastavili to percento zmeny dane vo výnose z príjmov fyzických osôb. To táto debata, predpokladám, so samosprávou bude ešte v nasledujúcich mesiacoch pokračovať.
Čo sa týka tých stredných škôl, stanovenia žiakov, maximálneho počtu žiakov na jednotlivé študijné odbory alebo učebné odbory, chcem sa poďakovať, že na konci dňa vznikla dohoda aj so združením samosprávnych krajov. Tú ja považujem za kľúčovú v tejto norme, pretože asi bez tejto dohody by sme ťažko mohli hovoriť o tej optimalizácii siete škôl a školských zariadení a rozumiem, že prečo sa do nej ministerstvo školstva púšťa ako centrálny alebo ústredný orgán štátnej správy, ale aj s ohľadom na to, že tá kompetencia zriaďovateľská patrí tejto územnej samospráve, regionálnej samospráve. Som rád, že na konci dňa ešte v rámci aj školského výboru došlo, došlo k tejto dohode. Musím povedať za stranu SMER - Slovenská sociálna demokracia, že sme pripravení podporiť predmetný, predmetnú novelu zákona, tak ako je uvedené vrátane teda časti spoločnej správy, prípadne aj ďalšie pozmeňovacie návrhy, ktoré tu dnes v pléne odznejú.
Ešte by som sa dotkol niektorých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré sú aj z dielne opozičných, opozičných kolegov. Samozrejme, dostať niečo do vládneho zákona nie je úplne jednoduché. Pán exminister Horecký, kolega poslanec hovoril o tom, že predkladal nejakú túto rozsiahlejšiu novelu v roku 2023 a že, samozrejme, musel rokovať so všetkými poslaneckými klubmi, aby teda na konci dňa ten zákon jemu prešiel. A vždy aj my z vtedajšej opozície sme prichádzali so zmenami, doplnkami do jeho návrhu, návrhu zákona a tiež veľmi ťažko sa tam dostávali niektoré náležitosti, ktoré sme my v danej chvíli považovali za podstatné pre tú novelu alebo dôležité pre tú novelu. Aj uznal, že sú opodstatnené, ale vlastne takáto je dohoda, takto je nastavený, takto bol nastavený jeho vládny návrh, návrh zákona.
Preto si myslím, že úplne netreba hodiť do koša aj tieto opozičné, opozičné návrhy a môžeme o nich aj v budúcnosti diskutovať, pokiaľ budú podané konštruktívne a pokiaľ budú oni vylepšovať ten právny stav, ktorý dnes poznáme, alebo ktorý táto zmena do budúcnosti prinesie. Ďakujem pekne za pozornosť.
|
84.
Ďakujem pekne za slovo.
Ja len doplním poznámku, že o predmetných zákonoch, či už sa jedná o vládne zákony, alebo poslanecké, nikdy nerokuje, alebo spravidla nerokuje len jeden výbor, ale viacero výborov a vždy je to výbor ústavnoprávny. V tomto prípade cestovného ruchu iste to bude výbor hospodársky aj výbor pre financie a rozpočet a náš, v úvodzovkách, školský výbor si splní úlohu toho gestorského, ktorý zhrnie všetky tie pripomienky, ktoré z tých ostatných výborov pôjdu. Takže vôbec nevidím nič zlé na tom, že je to zaradené pod výbor, kde je aj šport, a že to jednorezortné ministerstvo, ktoré sa volá ministerstvo športu a cestovného ruchu, bude mať aj ako výbor jeden gestorský namiesto dvoch.
Ďakujem pekne.
|
78.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som uviedol predmetnú náležitosť.
Na základe zákona dňom 1. 2. 2024 bolo kreované Ministerstvo športu a cestovného ruchu Slovenskej republiky. Národná rada Slovenskej republiky na predchádzajúcej, svojej 21. schôdzi rozhodla, že Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávania, vedu, mládež a šport bude plniť úlohu gestorského výboru k návrhom zákonov, ktoré predložila vláda Slovenskej republiky na prerokovanie v legislatívnom procese Národnej rady Slovenskej republiky a upravujú oblasť cestovného ruchu. Na základe toho Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prijal uznesenie č. 46 z 15. októbra 2024, v ktorom odporučil Národnej rade Slovenskej republiky, aby rozhodla, že výbor je príslušný rokovať o všetkých otázkach patriacich do oblasti cestovného ruchu. Preto výbor predkladá Národnej rade Slovenskej republiky návrh, aby rozhodla, že názov výboru znie Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch, a tým aj vymedzila úsek jeho činnosti v oblasti cestovného ruchu podľa § 45 ods. 2 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Tento návrh výboru je obsiahnutý v tlači 560.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončil som.
|
121.
Ďakujem pekne. Pani poslankyňa, naozaj ďakujem za vecné a konštruktívne vystúpenie, ale, prosím, nestrašme zbytočne sami seba ani verejnosť tým, že tu máme nejaké príliš ohrozené čerpanie zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Nie je to pravda. Pozrite si aj posledné výstupy, ktoré sú relevantné z prostredia Európskej komisie.
A čo sa týka tých samotných akreditácií, tak nie všetky inštitúcie, ktoré sú zapojené alebo môžu realizovať jednotlivé typy vzdelávaní podľa tohto zákona, musia získavať akreditáciu, bude sa uznávať či už stredné odborné školy alebo aj vysoké školy. Ony už majú svoje systémy, svoje mechanizmy zavedené, ony nepôjdu s takýmto systémom. Samozrejme tie ostatné organizácie, ktoré nepôsobia v tom procese formálneho vzdelávania, budú musieť a budú musieť byť zaradené do toho certifikačného procesu.
Ďakujem.
|
117.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážený pán minister, v súlade so zákonom o rokovacom poriadku som bol predsedníčkou výboru určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 402. Predkladám informáciu k predloženému vládnemu návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, odporúčam, aby sa po všeobecnej rozprave, aby sa Národná rada Slovenskej republiky po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
|
107.
Ďakujem pekne za slovo.
Pán poslanec, to, čo vy nazývate polkrok, ja volám fázovanie. My predsa keď zavádzame prvýkrát takúto naozaj významnú systémovú zmenu od prechodu od originálnych kompetencií k normatívnemu financovaniu smerom k materským školám, aj keď môžete argumentovať, že v prípade základných a stredných škôl, samozrejme, to normatívne financovanie je zavedené už dlhodobo, my musíme skúmať a analyzovať aj dopady takéhoto, takéhoto mechanizmu, preto je dobré, že možno v tejto prvej etape vstupuje to financovanie tých miest za prevádzky a v ďalšom kroku po vyhodnotení po nejakom roku alebo dvoch, možnože skôr, možnože neskôr, ja to teraz nechcem nejakým spôsobom predikovať, sa budeme baviť aj o ďalších školských zariadeniach, ktoré môžu prejsť do tohto, do tohto systému. My tu dnes nemáme zavedený žiadny daňový, daňový mix, tu žiadny daňový mix od 1. januára 2025 platiť zrejme nebude, a preto je dôležité zaviesť to, čo v tejto etape zaviesť vieme, a to je práve to normatívne financovanie, financovanie materských škôl, obzvlášť keď máme vyrokovanú dohodu s príslušnými, s príslušnými samosprávami.
Ďakujem.
|
85.
Ďakujem pekne za slovo.
Pani poslankyňa, v prípade školských klubov detí a centier voľného času a ich zaradenia do systému normatívneho financovania plne s vami súhlasím a myslím si, že do budúcna aj k tomu dôjde, k týmto úpravám. Ale v prípade desegregácie, poviem to tak jemne, ste používali príliš silné slová. Ja nič také v samotnom návrhu tohto zákona nenachádzam a určite to nie je cieľom tohto návrhu a myslím si, že aj to strašenie, že Európska komisia bude mať, alebo už má nejaké výhrady k tomuto legislatívnemu zneniu, je minimálne predčasné, pretože sme ešte len pri samotnom návrhu v prvom čítaní. A, práve naopak, si myslím, že tento návrh adekvátnym spôsobom reaguje na tie výhrady, ktoré aj Európska komisia v minulosti k tejto problematike vzniesla.
|
79.
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážený pán minister, aj ja som podobne ako pani poslankyňa veľmi pozorne sledoval celý legislatívny proces tvorby tejto právnej úpravy a musím povedať, že aj ja chcem oceniť a teda veľmi pozitívne vnímam, že na konci dňa došlo k dohode najmä so samosprávami ohľadom zavedenia normatívneho financovania v prípade materských škôl, pretože ide naozaj o systémovú zmenu. Naviac si cením, že ministerstvo školstva vyčlenilo pre budúci rok sumu cirka 54 mil. eur na podporu tohto opatrenia. Je to nad rámec toho, čo bolo vyrokované so samosprávami, pretože si uvedomujem, že akýkoľvek zásah do zmeny v prípade financovania samospráv z podielových daní, dane z príjmu fyzických osôb bol mimoriadne náročný. Rovnako profesné a stavovské organizácie tieto legislatívne zmeny privítali.
Čo sa týka výroku pána predsedu vlády na adresu zákazu používania mobilných telefónov, zjednodušene to poviem tak ako vy, tento výrok je stopercentne správny, absolútne pravdivý, pretože vo všeobecnej verejnosti nie sú tak jednoznačné názory na úpravu tejto problematiky ako u tých, ktorí sa výchove a vzdelávaniu venujeme v praxi. My to máme jednoznačne vysporiadané. Dívame sa nielen na samotný proces výchovy a vzdelávania, ale aj na to, čo je zavedené v okolitých krajinách.
Ďakujem.
-----------------------------------------
|