Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
21. 9. 2021 11:12:55 - 11:13:28 40. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 575 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom  
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda. Na základe dohody troch poslaneckých klubov OĽANO, SaS, SME RODINA žiadam o presunutie hlasovania o bode 49 tejto schôdze Národnej rady, to je návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 661, ako spravodajkyňa, a to na koniec prebiehajúcej 40. schôdze NR SR. Ďakujem.
17. 9. 2021 12:33:46 - 12:35:46 40. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 575 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
170.
Ďakujem veľmi pekne za slovo aj za všetky faktické poznámky. Možno, pani poslankyňa Marcinková, sa líšia naše pohľady trošku z toho, že vy pozeráte na to viac z pohľadu právničky a matky a ja na to pozerám viac z pohľadu lekára a matky. A ako zákonodarcovia, to sme, to sme obidve, ja legislatívne, ako neni problém s tým zákonom legislatívne, ja len hovorím, že každý jeden zákon, ktorý tu prijímame, by mal sa dať aplikovať do praxe, a keď vám ja poviem výhrady reálne, aké sú a aké môžu s tým byť problémy, tak ja si nemyslím, že ste mi ich dostatočne zodpovedali, hej? Lebo na všetky tie výrady, to, že 80 % nemocníc je pripravených a reálne to poskytuje, áno, robí to, aj ja som to spomínala, ale nie pre všetky deti a nie, nerobí to povinne, hej?
To znamená, že keby všetky deti tam chceli mať svojho zákonného zástupcu a budú sa toho na základe tohto vášho zákonu dožadovať, tak ja tvrdím, že s tým bude v praxi obrovský problém a myslím si, že si nezaslúžia lekári a zdravotnícki pracovníci, sestry, aby sa dostávali pod takýto obrovský tlak bez toho, aby sme im my ako zákonodarcovia, ktorí túto zmenu navrhnú, povedali, ako to majú urobiť a dali im na to financovanie. To sa nikde nespomína v tomto vašom zákone a to, že na to myslíte, to nie je pravda. Je tam taký bod, ktorý hovorí o tom, že jediná výnimka je, pokiaľ nenarúša tá prítomnosť rodiča poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Pokiaľ rodič stojí na operačke alebo pri výkone v kúte tej miestnosti, tak nenarúša tú zdravotnú starostlivosť. Pýtam sa, či touto cestou chceme ísť, že naozaj na operačkách budú, keď to preženiem teraz, ale ja, ja to tak čítam ten zákon, že reálne im to umožníte, tak či týmto chceme ísť, týmto smerom a teda chcela by som vidieť naozaj tých primárov tých oddelení, či toto vám povedali, lebo ja teda zatiaľ mám iné referencie aj od iných lekárov, s ktorými som sa s nimi o tom bavila.
17. 9. 2021 12:19:36 - 12:29:14 40. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 575 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
162.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte aj mne vystúpiť v rozprave a týmto by som priamo nadviazala na pani poslankyňu Hatrákovú, pretože úplne zdieľam jej názor, aj sme sa o tom bavili, a chcem povedať pár praktických pohľadov k tomuto návrhu zákona.
Ja som, ja mám špecializáciu z pediatrie a aj som dlhé roky pracovala ako pediater na oddelení, takže mám aj tú praktickú skúsenosť aj s rodičmi, aj s deťmi, takisto som matka troch detí a viem, že ktokoľvek by chcel mňa oddeliť od detí, takisto by som s tým mala obrovský problém a viem, aké ťažké je to pre rodičov, keď im dieťa ochorie a nedajbože ho zoberú do nemocnice, kde má byť bez nich, hej, povedzme prvýkrát v živote je choré, je to trauma pre dieťa, trauma pre toho rodiča.
Takže ja chcem na začiatku veľmi dôrazne povedať, že, že sa plne stotožňujem s ideou tohto návrhu zákona, hej? Takto by to malo v ideálnom svete byť: dieťa ochorie, rodič pôjde všade s ním. Reálne momentálne, ako je to na Slovensku, sa domnievam, že tento zákon nie je realizovateľný v praxi a vysvetlím prečo a aké to má úskalia.
Vždy pri každej kritike, prosím, berte to v tom ako, ako konštruktívnu kritiku v tom, že mi záleží na tom, že ak táto snemovňa prijme nejaký zákon, aby sa reálne dal vykonať v praxi, aby sme nenahnevali lekárov a zdravotníkov, ktorí sú zdecimovaní z, zo stavu nášho zdravotníctva, z tejto dlhotrvajúcej pandémie a pracujú na pokraji svojich síl a my prídeme s tým, že dávame im nejaké, nejaké príkazy alebo nejaké obmedzenia, ktoré oni musia splniť, inak im hrozí pokuta, čo v tom tiež nebolo spomenuté, v tomto zákone, že pokiaľ sa nesplní toto právo, ktoré vy navrhujete, tak hrozí tomu zdravotníckemu zariadeniu, ktoré to neumožní, pokuta do 16 000 eur.
Poviem vám taký príklad z oddelenia, kde som ja pracovala. Mali sme dve poschodia, na jednom poschodí bolo zhruba desať izieb, kde bolo kojenecké, dojčenské obdobie, na druhom poschodí bolo, teda oddelenie veľkých detí, kde bolo ďalších desať izieb. Na každej izbe sú štyri postele. Podľa vášho návrhu zákona, pokiaľ sa to schváli dňom podpísaním tohto zákona, by znamenalo, že každé jedno dieťa, keby bol plný stav, každé jedno dieťa by tam mohlo mať jedného rodinného zástupcu. Matku, otca, pokiaľ títo nemôžu, tak osobu, ktorú oni určia. To znamená štyri osoby na jednej izbe spolu so štyrmi deťmi.
Treba povedať, že vždy, keď sa dalo, tak rodičia boli hospitalizovaní. Zo zákona je povinnosť hospitalizovať rodiča s dieťaťom vtedy, ak je to dieťa dojčené alebo momentálne je to tak, že do troch rokov veku a všetkých onkologických pacientov detí. Venujem sa zámerne len deťom, pretože si myslím, že u tých tehotných, ktorých tam máte tiež, že to nemusí byť až taký problém, že pri pôrode je to realizovateľnejšie, aj keď tam by sme tiež o tom mohli diskutovať. Ale chcem sa venovať teda len tým deťom. To znamená, že keby toto prišlo do, do platnosti tento zákon, tak vy musíte umožniť rodičovi byť 24 hodín so svojím dieťaťom.
A teraz moje otázky praktické znejú. Ako si to predstavujete? Že príde ten rodič, povedzme, že všetci chcú, lebo ja ako matka by som určite tam chcela byť. Príde tam, dá mu stoličku k posteli, budú tam štyria rodičia na jednej izbe. Celé oddelenie neni uspôsobené na to, aby boli sociálne zariadenia, sprchy alebo nejaká kuchynka pre tých rodičov, čiže jasné, že dalo by sa to spraviť, ale píšete, že sú nulové náklady vlastne na financovanie, priame náklady, ja sa s tým nestotožňujem, pretože si myslím, že ak chceme toto spraviť reálne, aby to fungovalo, čo by bolo dobré, ja by som s tým súhlasila, tak tam budú obrovské finančné náklady na prestavbu tých detských oddelení, hej?
Ďalšie veľké problémy môžu nastať epidemiologické. Pokiaľ napríklad je zlá epidemiologická situácia, tak samozrejme, že môže primár toho oddelenia povedať, že áno, nie sú návštevy, môže to zakázať. Vy však v tom návrhu máte iba napísané, že pokiaľ nenarúša poskytovanie zdravotnej starostlivosti, tak právo ten zákonný zástupca musí mať, hej? Teraz budeme diskutovať o tom. Ja ako lekár poviem, no tak pre mňa nenarúša tú zdravotnú starostlivosť, ale, alebo poviem, že narúša, rodič povie, že nenarúša, kto to určí, že či narúša, či nenarúša, hej? Čiže len taký právny rámec urobiť, ale pritom zaviazať naozaj tie detské oddelenia, že musí tam ten zákonný zástupca byť, sa mi zdá také, by som povedala, nezodpovedné.
Aj keď, opakujem znova, ja chápem váš zámer a ja prvá ako matka by som bola pri tom dieťati a stála by som tam pri každom jednom výkone. Ja sa venujem zámerne len ústavnej zdravotnej starostlivosti lebo pri ambulantnej zdravotnej starostlivosti ten rodič tak či tak je v ambulancii, z ambulancie odchádza, nestáva sa podľa mňa, že by lekár poslal toho, toho rodiča von, aj keď pri niektorých napríklad odberoch alebo niekedy to nie je v prítomnosti rodiča možné, lebo sa mi stalo už aj v praxi, že rodič skolaboval, museli sme rodiča ratovať, musel ísť vonku, aj tak bol bez prítomnosti dieťaťa. Ale to sú také krajné situácie. Ale povedzme, ako už spomínala aj pani poslankyňa Hatráková, sú adolescenti, ktorí, ktorí majú psychosomatické ochorenia. Dokonca neni žiaduca prítomnosť toho rodiča.
Čiže ja tam vidím obrovské riziká v tej realizovateľnosti tohto vášho dobrého a teda, by som povedala, takého nadčasového zákonu. Tie práva detí by sa mali dodržiavať. Áno, podpísali sme aj Chartu práv dieťaťa, kde všetko toto, čo ste tvrdili, s vami súhlasím, je to tam, mali by sme to dodržiavať. Ja som skôr zástanca toho, že najprv prakticky povedať, ako to spravíme, do budúcna možno naozaj dizajnovať detské nemocnice tak, aby bol, jedno dieťa aby malo jednu izbu, aby tam bolo lôžko pre rodiča, vo vyspelých krajinách na niektorých oddeleniach to tak je, dokonca aj na Slovensku na niektorých oddeleniach to je, napríklad na detskej kardiológii, ako sme komunikovali aj s pánom bývalým ministrom Krajčím, kde takáto možnosť je, ale zase sú to špecifické oddelenia, život ohrozujúce operácie a takisto tam neni 24 hodín ten rodič vkuse, hej? Keď je dieťa na operácii, tak na operačku ten rodič nejde, hej, to nie je možné. A zase tvrdím, aj keby tam niekde v kútiku stál, nenarúša zdravotnú starostlivosť a vy mu v podstate umožňujete, aby tam bol.
Tak dávam, ten, kto počúva, zvážte, prosím, že či tá praktická realizácia je, je naozaj možná a že či by sa mal zákon prijímať tak, že najprv ho schválime a potom sa budeme zamýšľať, že ako to, ako to urobíme a budeme tých lekárov dostávať pod tlak a nakoniec aj rodičov, pretože oni sa toho budú domáhať, tí lekári to nebudú môcť urobiť a všetko sa to presunie na ministerstvo zdravotníctva.
Čiže toto mne ako na tomto celom vadí, že, že, že ideme z tej, z tej, z tej idey toho, že áno, deti musia tam mať tých rodičov a ja sa ako lekár s tým stotožňujem, že ich to lieči, rekonvalescencia aj tá, samotný ten liečebný proces je lepší, keď tam je rodič, aj sama by som to prijala, ale na to, ako to budeme realizovať, sa potom budeme pýtať, keď zákon prijmeme, hej? To ja si nemyslím, že toto je správny postup, hej?
Ja som oslovila vlastne riaditeľov detských nemocníc, čo si o tomto zákone myslia, ale pre krátkosť času zatiaľ mám odpoveď len od pána prednostu detskej kliniky a hlavného odborníka pre pediatriu pána profesora Bánovčina a zástupcu primára pána doktora Ďurdíka, ktorý sa mi v rýchlosti vlastne k tomuto návrhu vyjadrili takto, a dovolím si zacitovať z ich listu, že preštudovali si tento návrh zákona a konštatujú, že ide o veľmi dobrú myšlienku do budúcnosti, ktorá by napĺňala Chartu práv dieťaťa. Bohužiaľ, v aktuálnej situácii v ústavnej zdravotnej starostlivosti pri aktuálnom stave našich ústavných zdravotníckych zariadení je tento návrh zákona z pohľadu realizovateľnosti zámerov predkladateľov nerealizovateľný a majú také najvýznamnejšie pripomienky, z ktorých len vytiahnem niektoré. Tiež hovoria o tom, že aktuálne priestorové kapacity takmer všetkých oddelení starších detí a adolescentov nie sú schopné zabezpečiť lôžko všetkým sprevádzajúcim osobám mladším ako 18 rokov, lebo nikdy neboli tieto zdravotnícke zariadenia plánované na tento účel a ich rekonštrukcie by si vyžiadali nemalé finančné náklady.
Ďalej spomínajú, že aktuálna forma úhrady za zdravotnú starostlivosť nezohľadňuje platbu za sprevádzajúcu osobu, rodičia detských pacientov do troch rokov veku a onkologických majú zo zákona umožnenú bezplatnú hospitalizáciu a tie ďalšie, staršie deti majú určenú cenu za ten jeden deň hospitalizácie 3,50, čo, samozrejme, nezohľadňuje všetky náklady, ktoré dané oddelenie vlastne má s týmito pacientami, teda s rodičmi týchto pacientov, hej? Takisto ani DRG systém na to vôbec nereaguje. Vždy ale, aj oni potvrdili, že vždy sa vlastne ten lekár snaží toho pacienta prijať, vždy závisia od konkrétneho pacienta. A takisto spomínali, že v niektorých situáciách, obzvlášť v tom adolescentnom veku, že to napríklad ani nie je žiaduce z pohľadu diagnostiky a terapie samotného pacienta.
Čiže myslím, že v tomto sa pediatri a odborníci zhodneme a ja myslím si, že naozaj by ste mali dať relevantné odpovede na tieto otázky, kým sa tento zákon schváli, pretože riešiť takéto závažné praktické problémy v druhom čítaní sa mi nezdá úplne adekvátne. Takže dovolila som si pohľad naozaj z tej, z tej druhej strany, aj keď tu neni veľa ľudí, som rada, že, že aspoň niektorí to počuli a že takáto informácia zaznela. Budem rada, keď mi budete vedieť na tieto moje otázky a obavy reagovať.
Ďakujem pekne.
17. 9. 2021 12:10:29 - 12:11:34 40. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 575 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
154.
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 80 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňu k návrhu uvedeného zákona, tlač 661. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ďalej môže.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu, do ktorej sa hlásim ako druhá.
Ďakujem.
17. 9. 2021 11:42:15 - 11:44:06 40. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 575 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
130.
Ďakujem pekne. Ja tento návrh zákona vnímam ako právnu, právny rámec k tomu, aby takéto zdravotnícke povolania mohli sa v škole pohybovať, aby mohli vykonávať túto svoju činnosť. Tak ako aj pani poslankyňa Žitňanská, predkladateľka, uviedla, tak nie je to povinnosť, že tá škola, bude na nej, či dokáže zohnať financie a umiestniť a či vlastne potrebuje takéhoto zdravotníka. My sme mali také dlhšie diskusie, lebo pôvodný návrh bol o školskej zdravotnej sestre, kde sme mali trošku také legislatívne výhrady. Takže ja som rada, že sme sa dohodli. Naozaj je za týmto návrhom zákona kopa práce a aj kopu kompromisov a vnímam to ešte raz ako právny rámec k tomu, aby sa možno zlepšila situácia zdravotného stavu detí na školách, ktoré to potrebujú. Takže všetky tie poznámky, ktoré tu padli, vnímam, aj sme sa s nimi zaoberali, aj teda širšie, koalícia aj tí, ktorí nepredkladajú tento zákon, a môžem povedať, že teda ja som s týmto znením spokojná a budem rada, keď v druhom čítaní, ak to bude možné, sa rozšíri ten okruh zdravotníkov, ktorí budú môcť na škole pôsobiť, pretože je veľmi dôležitá aj tá naozaj zdravotná výchova a podpora zdravého životného štýlu detí a práve takýto zdravotník by to mohol realizovať.
A čo sa týka, že nedostatku zdravotníkov, tak naozaj zdravotná sestra, ktoré chce robiť v nemocnici, tak do školy, si myslím, že robiť nepôjde. Čiže je to naozaj možno pre tie, ktoré sa nevenujú svojmu povolaniu a môžu takto pomôcť deťom v školách. Takže ja tento návrh tiež podporujem aj s tými úskaliami, ktoré tu boli spomenuté od viacerých kolegov z opozície, a verím, že uvedenie do praxe ukáže, že to bol dobrý návrh a že sa bude dať dobre realizovať aspoň v časti škôl a časti detí pomôže.
Ďakujem.
22. 6. 2021 11:45:51 - 11:47:51 32. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 498 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Pán poslanec Raši, vy ste tu asi neboli, keď sa ja vlastne v pléne vystúpila, aj pani predsedníčka Janka Bittó Cigániková to spomínala. Hovoríte, že ten systém ako tak funguje. Veľmi dobre viete, že nefunguje a ako tak fungovanie veľmi relatívne. Čiže ja si myslím, že veľmi dobre viete, že to nefunguje. Od roku 2017 narástli výdavky na zabezpečenie prehliadok mŕtvych tiel až o 321 % a náklady mali presiahnuť 3 mil. eur. Zisky putujú hlavne súkromným organizátorom. Tí súkromní organizátori nemá kto súťažiť. V Prešovskom kraji vyhrala, vyhrala len jedna, ktorá sa prihlásila. Tá ponúkla cenu za jednu obhliadku 138 eur. Uznáte, že je to neúnosné. A tá súťaž, ktorá je teraz nastavená, nefunguje. Fungovalo to len na základe toho, že boli dostatočné platby pre tých organizátorov týchto obhliadok. A to sa asi zhodneme, že to nie správne. Takže systém nefunguje. Tak prosím treba dať na stôl tieto fakty.
A boli tu povedané ďalšie fakty, ku ktorým ste sa nevyjadrili. Ja som čakala, že sa vyjadríte aj k tým podozreniam, ktoré boli medializované na vašu podpredsedníčku, či má alebo nemá z toho nejaký osoh. Čiže ak máte nejakú takú vedomosť o tom, ja viem, že sa to priamo vás netýka, ale predsa je to vysokopostavený človek vo vašej strane. A teda opakujem, že nezvyknem ja politicky vystupovať, ale sú to informácie, ktoré má naozaj úprimne zaujímajú. A myslím si, že teraz tí lekári dostanú mnohokrát vyššiu sumu za tú obhliadku. Nemusia chodiť obhliadať v pracovnej dobe, až po skončení tej, teda svojich vlastných pacientov, ktorých majú. A ešte raz opakujem. Keby vznikol s tým problém tak budeme riešiť to keby boli nejakým spôsobom tí lekári nútení na tieto obhliadky chodiť proti svojej vôli. Tak určite sa zasadím ja osobne za to, aby sa toto nestávalo. Chceme tie podmienky nastaviť férovejšie a lepšie ako je to teraz.
22. 6. 2021 11:35:24 - 11:37:24 32. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 498 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
148.
Ešte na zopakovanie, každá krajina Európskej únii si kladie svoje podmienky. My chceme uľahčiť situáciu aj slovenským občanom aby mohli cestovať. Nielen Slovensko sa snaží chrániť svojich obyvateľov ale aj ostatné krajiny. Ten COVID pas bude slúžiť na to, aby ste ľahšie mohli chodiť cez tie hranice, nie je pravda, že Rakúsko kontroluje aj testy, keď je človek zaočkovaný. Možno je problém s tým, aké potvrdenie o tom očkovaní majú a to sa práve budeme snažiť tými COVID pasmi zmeniť. Nie očkovanie nepovinné, to znamená, že kto sa nechce dať očkovať a chce cestovať má aj iné možnosti. Môže sa dať otestovať a keď prekoná ochorenie a neuplynulo viac ako 180 dní tak isto ho cez tie hranice pustia. Takže aby sme nezavádzali zbytočným stále sa motáme okolo toho očkovania, ale rozumný ľudia, ktorí tomu rozumejú, chcú tomu rozumieť, tak vedia čo, aké benefity to očkovanie prináša a ešte k tomu čo sme sa bavili účinnosť očkovania v určitom čase poznáme, dokazujú to klinické štúdie, vidíme to potom v praxi, čím viac ľudí sa zaočkuje vidíme, my sme sa bavili o tom, či človek, ktorý je zaočkovaný, či môže alebo nemôže prenášať ochorenie, to je veľký rozdiel, tak prosím vás, tu nemotajme dve veci dokopy a treba počúvať naozaj s porozumením. A čo sa týka obhliadky mŕtvych máme akútnu situáciu napríklad v prešovskom kraji. Tu ten systém sa nejako musel zmeniť a pani predsedníčka, ja s tebou súhlasím, že v niektorých prípadoch súťaž je lepšia, nie som až tak nadšená v súťaži ako si ty, pretože doteraz tá súťaž bola vidíme ako to dopadlo. Hej súťaž je jedna jedna spoločnosť, ktorá dá cenu, ktorá je dvojnásobne, trojnásobne premrštená a takto to naozaj nemôže fungovať. Čiže ak bude nejaký konkrétny návrh ako to zlepšiť, ušetriť peniaze, sa tomu nebránim, ale v súčasnosti tú akútnu situáciu musíme riešiť a mne sa toto javí ako najlepšie možné riešenie toho času. Áno pridávam sa k tebe. Mám informácie z vonku, že dve tretinu lekárov ktorí to doteraz vykonávali to budú robiť aj naďalej a pokiaľ by sa stalo, že by bol niekto nútený a nechce to robiť tak aj ja dávam tuná v pléne sľub, že sa s tým budeme zaoberať a budeme túto situáciu samozrejme riešiť.
22. 6. 2021 10:48:07 - 10:50:07 32. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 498 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
89.
Ďakujem za slovo. Pán poslanec Taraba, vy iste možno chcete ísť aj na dovolenku, aj vy sa voľne sa pohybovať po Európskej únii. Tie štáty, ako sú Rakúsko, Česko, možno Chorvátsko si samy kladú podmienky, za akých okolností pustia občanov, tak aby chránili predovšetkým svojich ľudí. Logicky i Slovensko si dáva nejaké podmienky. Nie je pravda, že by to bolo len to, že osoba musí byť očkovaná. Práve tento pozmeňovák, aj tento návrh slúži na to, aby sa tie COVID pasy zjednotili a zlepšila sa vlastne tá komunikácia jednotlivých štátov navzájom. To znamená, že keď pôjdete cez hranice, tak si overia, či ste mali test, či je platný, či ste to vy alebo či ste boli očkovaní, alebo či ste neprekonali ochorenie za posledných 180 dní, a v tom prípade vás tá krajina pustí. To, že to stále nefunguje, tak jeden z tých dôvodov je, že aj my sa snažíme tú legislatívu upraviť tak, aby toto začalo fungovať.
No a či to je správne, alebo nie takéto obmedzenie pohybu, ťažko sa to bude vám vysvetľovať, ktorý ste ešte prednedávnom aj s pánom poslancom Kuffom starším tu vykrikovali, že rúška dole. Na začiatku ste to spochybňovali.
Teraz spochybňujete nejaký delta variant a otázka, že či človek, ktorý je očkovaný, je imúnny alebo nie je imúnny. Je to nová infekcia pre nás. Hej z imunologického hľadiska môžem povedať, že logicky by sa tá infekcia mala zastaviť na začiatku, keď ste očkovaný. Hej, príde prvá línia imunitnej odpovede a zabráni pomnoženiu vírusu. Čiže nemali by ste to prenášať, ale netušíme. Vidíme, že ako to asi teda funguje, zrejme nie, pretože tie čísla v tých krajinách, kde je vysoká zaočkovanosť, klesajú.
Ale čo sa stane, keď sa rozšíri delta variant, a ako bude to očkovanie fungovať, nevieme povedať. Čiže toto, toto, čo sa snažíme teraz alebo Európska únia v rámci kontroly tých hraníc a kontroly COVID pasu urobiť, tak je to minimum, čo môžme spraviť, aby sme zabránili príchodu ťažkej tretej vlny aj tu nejakých ďalších.
Čiže ja si myslím, že je to správne, a netreba ľudí zavádzať, že musia byť zaočkovaní, aby sa mohli voľne pohybovať. Majú aj iné alternatívy.
22. 6. 2021 10:31:34 - 10:34:21 32. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 498 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text neprešiel jazykovou úpravou)
75.
Ďakujem pekne za slovo. Aj na základe pozmeňujúcich návrhov, ktoré boli podané, ako spravodajkyňa vynímam bod 25 na osobitné hlasovanie zo spoločnej správy.
A keď som tu, tak by som už chcela aj pár slov povedať vlastne k tomuto pozmeňujúcemu návrhu, ktorý pred chvíľočkou odznel. Také zhrnutie, prečo v podstate dochádza k takejto zmene, prečo to ide teraz, prečo to ide pozmeňujúcim návrhom, prečo je potrebná takáto zmena.
Takže táto navrhovaná, navrhovaný pozmeňovák alebo zmena novely zákona nemení postavenie ambulantných lekárov oproti dnešnému stavu, to by som chcela zdôrazniť. Ponecháva dobrovoľnosť vykonávania prehliadok mŕtvych tiel tak, ako to bolo doteraz. Zvýši sa platba za prehliadku prehliadajúcemu lekárovi. Ušetrí sa miliónové verejné prostriedky tým, že sa zruší, zrušia organizátori, ktorých ceny zrejme vďaka férovej súťaži od roku 2018 niekoľkonásobne stúpli, pričom organizáciu prehliadok na dobrovoľnej báze prevezme samotný Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Férová súťaž, ktorá by podľa zástupcu aj Slovenskej lekárskej komory a, žiaľ, Zväzu ambulantných poskytovateľov mala viesť k profesionalizácii, je často iluzórna. Domnievame sa, že tomu tak naozaj je. Okrem vyššie uvedenej spoločnosti Morat, s. r. o., v práve prebiehajúcej súťaži napríklad v Prešovskom kraji predložila jedinú ponuku spoločnosť SKL 48, s. r. o., s jednotkovou cenou 138 eur vrátane DPH za jednu obhliadku mŕtveho, preto bola táto súťaž zrušená. Ďalší posky... teda ďalší takýto, takáto spoločnosť sa neprihlásila. S rovnakou cenou sa táto spoločnosť prihlásila do súťaže v Banskobystrickom kraji a v Žilinskom kraji, tam však dve ďalšie firmy, APC service, s. r. o., ktoré boli založená, táto bola v roku 2021 a MH Let, s. r. o., ponúkli nižšie jednotkové ceny, ale 102 a 112 euro vrátane DPH za jednu obhliadku mŕtveho. V Trenčianskom kraji sa do súťaže zapojila aj spoločnosť ManaPro, s. r. o., 120 euro ponúkla, ktorá však nemá v predmete činnosti požadovanú kvalifikáciu, a jej majiteľka sa venuje najmä organizácii športových podujatí.
Čiže domnievame sa, a preto aj predkladáme takýto návrh, že vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel prostredníctvom organizátorov nezabezpečilo profesionalizáciu tejto služby, ale umožnilo neustále navyšovanie ziskov súkromných spoločností a počas pôsobenia organizátorov vykonával Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou kontrolnú činnosť nad kvalitou poskytovania služieb u všetkých organizátorov, pričom výsledkom kontroly bolo v niektorých prípadoch zistenie porušenie právnych a zmluvných povinností, za čo bolo dotknutým organizátorom, boli uložené sankcie.
Čiže lekári, ktoré budú v súčasnosti obhliadať telá budú vo väčšine, drvivej väčšine prípadov zarábať viac a bude to na dobrovoľnej báze, takže vás, prosím, o podporu tohto pozmeňujúceho návrhu.
Ďakujem.
22. 6. 2021 9:49:58 - 9:58:42 32. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 498 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
52.
Ďakujem veľmi pekne. Prišla potreba z ministerstva zdravotníctva zmeniť nejaké veci o sprístupňovaní informácií vlastne z COVID pasu, ktorý vlastne zjednoduší pohyb ľudí, ktorí sú buď zaočkovaní, alebo budú testovaní, alebo prekonali ochorenie, tak, aby vlastne počas pandémie sa mohli voľne pohybovať, eventuálne sprístupňovať vlastne informácie o očkovaní samotnému pacientovi, Úradu verejnému zdravotníctva a ministerstvu vnútra tak, aby tieto procesy hladko plynuli. Čiže z tohto hľadiska sa dopĺňajú ešte dva body na konkrétne overovanie kódov, ktoré by som teraz prečítala v takom znení, ako teda máte už zverejnený pozmeňujúci návrh.
Takže pozmeňujúci návrh poslankyne Evy Horváthovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 498).
V čl. 4 za, sa za bod 5 vkladajú nové body 6 a 7, ktoré znejú:
6. § 12 sa dopĺňa ods. 7 a 8, ktoré znejú:
7) Národné centrum v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19
a) vydáva bezplatne podľa údajov poskytnutých alebo sprístupnených Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky osobe na základe jej žiadosti na elektronickú adresu uvedenú v žiadosti v elektronickej forme certifikát o vykonanej vakcinácii proti ochoreniu COVID-19 v slovenskom jazyku a v anglickom jazyku v rozsahu údajov najmä:
meno a priezvisko, dátum narodenia, pôvodca choroby proti, ktorému bolo očkovanie vykonané, typ podanej očkovacej látky, názov podanej očkovacej látky, označenie držiteľa rozhodnutia o registrácii podanej očkovacej látky, označenie krajiny podanej očkovacej látky, kód poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý očkovanie proti ochoreniu COVID-19 vykonal, dátum ukončenia očkovania, dávka, celkový počet dávok, celkový počet podaných očkovacích dávok, označenie šarže podanej 1. očkovacej dávky, označenie šarže podanej 2. očkovacej dávky, označenie vydavateľa certifikátu o vykonanej vakcinácii proti ochoreniu COVID-19, dátum podanej 1. očkovacej dávky, dátum podanej 2. očkovacej dávky, dátum vystavenia certifikátu o vykonanej vakcinácii proti ochoreniu COVID-19,
b) vydáva a sprístupňuje osobe digitálny COVID preukaz EÚ v rámci digitálnej infraštruktúry EÚ, pričom pre každý vydaný digitálny COVID preukaz EÚ zabezpečí jeho rámec dôvery,
c) sprístupňuje elektronický digitálny COVID preukaz EÚ poistenca v príslušnej zdravotnej poisťovni za účelom sprístupnenia digitálneho COVID preukazu EÚ poistencovi,
d) sprístupňuje elektronický digitálny COVID preukaz EÚ osoby jej ošetrujúcemu lekárovi a ošetrujúcej sestre príslušného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti za účelom sprístupnenia digitálneho COVID preukazu EÚ tejto osobe v listinnej podobe na základe jej žiadosti,
e) sprístupňuje údaje potrebné na overenie rámca dôvery digitálneho COVID preukazu EÚ Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky a Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky za účelom overovania rámci dôvery digitálneho COVID preukazu EÚ.
f) sprístupňuje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky elektronickú službu na overenie platnosti elektronického a digitálneho COVID preukazu EÚ osoby a overenie platnosti jedinečného identifikátora pri spracovaní osobných údajov podľa ods. 7 má národné centrum postavenie prevádzkovateľa podľa osobitného predpisu.
Poznámky pod čiarou k odkazom 37aab) až 37aae) znejú:
„37aab)Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie z roku 2021/953 zo 14. júna 2021 o rámci pre vydávanie, overovanie a uznávanie interoperabilných potvrdení a očkovaní proti ochoreniu COVID-19, o vykonaní testu a prekonaní tohto ochorenia (digitálny COVID preukaz EÚ) s cieľom uľahčiť voľný pohyb počas pandémie a ochorenia COVID-19 (Ú. v. EÚ L 211 z 15. 6. 2021).
37aac) Čl. 2 ods. 11 a čl. 4 ods. 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/953.
37aad) čl. 2 ods. 10 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/ 953.
37aae) čl. 4 ods. 7 nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016 časť 7, 9.
Čl. 10 ods. 6 nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/953.
§ 5 písm. o) zákona č. 18/2018 Z. z.“
7. Za § 19 sa vkladá § 20, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 20 prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia. Certifikáty o vykonanej vakcinácii vydané národným centrom do nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa považujú od účinnosti tohto zákona za certifikáty o vykonanej vakcinácii podľa § 12 ods. 7 písm. a). Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Body 6 a 7 nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa primerane premietne do čl. 6 upravujúceho účinnosť zákona.
Odôvodnenie k bodu 6.
Určuje sa oprávnenie Národného centra zdravotníckych informácii zasielať osobe... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
53.
Pani poslankyňa, musím vás prerušiť. Ak ste už dočítali celý pozmeňovací návrh, odôvodnenie ste mali povedať na začiatku. Takže ak ste ho neprečítali celý, prečítajte, prosím vás, celý pozmeňujúci návrh. A potom ako spravodajkyňa, samozrejme, môžete rozprávať. Nemáte čas limitovaný, len aby sme dodržali ten rokovací poriadok. Takže celý pozmeňujúci návrh bez odôvodnenia.

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
54.
Pán predsedajúci, ja som tak aj urobila. Práve som ho dočítala, odôvodnenie som povedala na začiatku, povedala som ho stručne... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
55.
Áno, a teraz hovoríte o nejakom odôvodnení...

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
65.
Prepáčte, považujem za veľmi dôležité prečítať to odôvodnenie tak, ako je v pozmeňujúcim návrhu. Je to v poriadku? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
66.
Ak ste dočítala už celý pozmeňujúci návrh, tak áno.

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
67.
Áno, pozmeňujúci návrh je dočítaný, tak som aj skončila a hovorím teraz o odôvodení k bodu 6... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
68.
Dobre.

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
69.
A považujem za dôležité to prečítať, pretože sa vlastne podrobnejšie vysvetľuje to, čo som odôvodnila na začiatku stručne. Takže ďakujem pekne.
Určuje sa oprávnenie Národného centra zdravotníckych informácii zasielať osobe na základe jej žiadosti na elektronickú adresu uvedenú v žiadosti v elektronickej forme certifikát o vykonanom očkovaní proti chorobe COVID-19 v slovenskom jazyku a anglickom jazyku. Národné centrum zdravotníckych informácii zasiela certifikát o vykonanom očkovaní proti chorobe COVID-19, národnému centru poskytuje údaje o vykonanom očkovaní alebo prístup k týmto údajom Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
Určuje sa kompetencia Národného centra zdravotníckych informácií vydávať digitálny COVID preukaz EÚ v súvislosti s pandémiou choroby COVID-19. Účelom vydávania tohto preukazu je uľahčiť držiteľom takéhoto preukazu uplatňovanie ich práva na voľný pohyb počas pandémie choroby COVID-19. Za súčasť takéto preukazu sa považuje potvrdenie o očkovaní, potvrdenie o vykonaní testu a potvrdenie o prekonaní choroby.
Zároveň sa navrhuje aj kompetencia poskytovať tento preukaz príslušnej zdravotnej poisťovni poistenca a ošetrujúcemu lekárovi a sestre príslušného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v súvislosti s pandémiou choroby COVID-19 za účelom ich sprístupnenia samotnému poistencovi.
Prevádzkovateľom osobných údajov v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES, všeobecné nariadenie o ochrane údajov, a zákona č. 18/2018 Z. z., poskytnutých alebo sprístupnených Národnému centru Úradom verejného zdravotníctva SR v súlade s ods. 7 je Národné centrum.
Taktiež na účely overovania digitálneho COVID preukazu EÚ sa ustanovuje, že Národné centrum zdravotníckych informácií sprístupňuje údaje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky a Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky na zabezpečenie ich činnosti v aplikačnej praxi, teda vykonávania reálnej kontroly digitálnych COVID preukazov EÚ v teréne.
Na zabezpečenie technického rámca Národné centrum zdravotníckych informácií sprístupňuje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky elektronickú službu na overenie platnosti elektronického digitálneho COVID preukazu EÚ osoby aj overenie platnosti jedinečného identifikátora.
A odôvodnenie k bodu 7:
Upravuje sa prechodné ustanovenie, ktorým sa určuje, že certifikát o vykonanej vakcinácii vydaný Národným centrom zdravotníckych informácii pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa považuje za certifikát o vykonanej vakcinácii vydaný podľa zákona.
Takže verím, že tento pozmeňujúci návrh podarí, sa mu podarí zlepšiť podmienky, ktoré budú pri voľnom pohybe osôb, ktoré buď prekonali ochorenie, boli zaočkované alebo boli testované.
Ďakujem.
22. 6. 2021 9:47:45 - 9:49:29 32. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 498 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
50.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, milý pán minister, ako spoločná spravodajkyňa výboru predkladám spoločnú správu o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 498a).
Návrh zákona prerokovali určené výbory: Ústavnoprávny výbor a výbor pre zdravotníctvo ako gestorský výbor. Výbory vyslovili súhlas s návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré sú obsiahnuté v IV. časti spoločnej správy. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 498) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom IV tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona (tlač 498) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa obsahuje 36 pozmeňujúcich návrhov, súčasne výbor navrhol, aby sa o bodoch 1 až 34 hlasovalo spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 101 zo 17. júna 2021, kde ma výbor poveril za spoločnú spravodajkyňu k predloženému návrhu zákona.
Pán predsedajúci, skončila som, môžete otvoriť rozpravu, do ktorej sa takisto hlásim.
18. 6. 2021 10:48:05 - 10:49:55 32. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 504 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
60.
Ďakujem veľmi pekne. Je absolútne nedôstojné, aby sme tu zvyšovali hlas a útočili na sestry a na ich vzdelávanie. Sme súčasťou Európskej únie, ktorá má a ktorá nám dáva určité povinnosti, čo sa týka vzdelávania sestier. Vzdelaná sestra je základom zdravotnej starostlivosti. Ako mladý lekár som začínala, tak nie raz mi sestra v službe pomohla, pretože robila dvadsať rokov na tom oddelení a mladí lekári častokrát musia veľmi úzko spolupracovať so sestrami a častokrát sú odkázaní, samozrejme, na ich pomoc. Sestra môže, alebo teda zdravotný asistent môže pracovať aj po strednej škole, neni vôbec s tým problém. Sú tam nastavené činnosti, ktoré môže robiť, a keď sa zvýšia platy vo všeobecnosti v zdravotníctve, tak možnože aj menej sestier bude mať záujem ďalej študovať a budú, budú robiť takúto základnú naozaj tú sesterskú prácu. Ale takisto aj sestry majú vo vzdelávaní atestácie, špecializácie, robia vysoko špecializované veci, a takisto keď aj v zahraničí niekde robia, tak ony musia byť vzdelané a absolútne nechápem tejto poznámke, je absolútne nedôstojná a aj ako lekár by som si toto v živote nedovolila povedať, hej?
Čiže my sa musíme naopak sestrám venovať, podporovať to vzdelávanie, tak ako aj môj predrečník povedal, a vážiť si ich prácu, lebo keď toto sestry počujú, tak aj tie posledné, ktoré ešte robia z posledných síl po covide, tak si povedia, tak môžem sa na to vykašľať a odídem preč. Čiže ja ťa, ja ťa, Štefan, dôrazne žiadam, aby si si odpustil takéto výkriky a takéto nedôstojné správanie voči kolegyni aj voči nám lekárom, aj k poslancom. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
61.
(Povedané súbežne s rečníčkou.) Pani poslankyňa, toto už je nad rámec.

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
62.
Mňa takéto správanie uráža. Hovoril o tom aj pán Šefčík.
Prosím vás, pán predsedajúci, neprerušujte ma, lebo mi beriete čas... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)


Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
63.
Áno, ale rozprávajte k pánovi Šefčíkovi a nie k pánovi poslancovi Kuffovi.

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
64.
Ale ja hovorím na to, čo pán Šefčík hovoril, ešte raz vám hovorím. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
18. 6. 2021 10:34:24 - 10:36:24 32. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 504 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
46.
Pán poslanec Kuffa, ďakujem ti za tvoje vystúpenie, pomenoval si problém, o ktorom všetci vieme a presne aj my to takto vnímame, ako si pomenoval. Je to, je to veľmi smutné, že sa musíme o takomto niečom baviť, žiaľ, v zákone takáto minimálna mzda nie je. A tento pán doktor, ktorý nám dal podnet, roky na to upozorňuje, už za vlád SMER-u, hej? Opakovane nám hovoril, že dával podnety aj na výbor, aj na ministerstvo. Práve preto, že to je taká malá vec, taká malá zmena, tak ja neviem, či z toho dôvodu sa s tým nikto nezaoberal. Tak sme si proste sadli a povedali si, že budeme sa tomu venovať. Pretože ako radoví poslanci robíme, čo môžeme. Rozprávame sa s ministrom, aj s predchádzajúcim ministrom, pracuje sa na ministerstve na zvyšovaní platov, tak ako ste to pomenovali. Ja verím, že čoskoro bude výsledok. Verím, že na jeseň už, tak, aby sa sestrám zvýšil plat, lebo tie odlivy zdravotníkov a tie podmienky, v ktorých pracujú, sú, sú strašidelné, hej?
Naozaj máš pravdu, sa s tebou stotožňujem. Mladí lekári tým, že majú možnosť cestovať, už v rámci štúdia idú na pobyty v zahraničí, do ERASMU, len do susedných Čiech a keď vidia tú úroveň, ako tam sa pracuje, a aký plat za to môžu dostať, ale hlavne tú, tú úroveň aj toho, čo sa môžu tam naučiť, ako môžu napredovať, tak samozrejme, že si vyberú to, čo pre ich rozvoj je lepšie.
A najhoršie na tom je, že keď sa chcú vrátiť, tak im kladieme také polená pod nohy, že, že si to potom aj väčšina z nich rozmyslí. Takže na tomto máš úplnú pravdu, treba veľmi zapracovať a dúfam, že tento návrh zákona podporíš, pretože je to síce malý krok, to sme spomínali aj s pánom poslancom Šefčíkom, ale tých ľudí, ktorých sa to dotýka, napríklad aj tento pán doktor, on za to roky bojuje, hej, za túto malú vec. A je strašné, že nikto doteraz sa tomu nevenoval, hej?
A čo sa týka zubných pohotovostí, tých, tých poskytovateľov je dostatok, hej? A niekedy aj viacej, ako ten región potrebuje. Len, žiaľ, potom tie peniaze od poisťovní sa rozdelia medzi viaceré tie ambulanciea tých lekárov, tých lekárov jednoducho nezaplatia.
18. 6. 2021 10:25:17 - 10:25:59 32. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 504 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
36.
Ďakujem veľmi pekne. Tak pán poslanec Šefčík, ja sa chcem hlavne tebe poďakovať za to, s akým oduševnením si sa pustil do tejto problematiky. Aj ako nezdravotník si veľmi dobre uchopil aj tie odborné veci, aj svoj osobný vklad do toho. Naozaj sme sa to, čo si spomínal v rozprave, sme sa spojili s odborníkmi, aj s VÚC, aj s komorou, Slovenskou komorou zubných lekárov, kde v podstate sme načrtli ďalšie problémy, ktorým sa chceme v budúcnosti venovať, ako aj môj predhovorca povedal, spomínal, že sú obrovské problémy so zubnou starostlivosťou na Slovensku, či už čo sa týka počtu lekárov a sociálne slabšie skupiny majú problém si zaplatiť takúto zubnú starostlivosť v regiónoch. Nejdú radšej k zubárovi, pretože nemajú peniaze na to, aby dostali ošetrenie.
Čiže to sú všetko problémy, s ktorými sa musíme potýkať. Práve takíto sociálne slabší občania potom vyhľadávajú len pohotovosti, kde tá úroveň v mnohých tých pohotovostných ambulanciách je žalostná. Hej? Tam to vybavenie je úplne jak z minulého storočia niekedy. Čiže zubní lekári privítali túto našu iniciatívu. Je to síce len malý krok úplne na začiatku, ale naozaj, ako aj pán poslanec Suja povedal, je absolútne nehorázne, aby sme sa tu bavili... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
37.
Pani poslankyňa, musíte reagovať na pána poslanca Šefčíka.

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
38.
Ja reagujem na pána poslanca Šefčíka.

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
39.
Ale hovoríte o pánovi Sujovi.

Horváthová, Eva, poslankyňa NR SR
40.
Zo širšia to spomínam a nadväzujem na to, čo hovoril môj predchodca. Ďakujem za upozornenie.
Takže toto je taká malá zmena a keď sa bavíme aj o sume 12 euro, tak to je tiež na pováženie. Inšpirovali sme sa vlastne tým, čo je v zákone teraz pri pediatroch a pri všeobecných lekároch, ktorí tak isto majú povinnosť nastúpiť do služby a samozrejme, že ten poskytovateľ, ktorý poskytuje starostlivosť, tak môže dať aj vyššiu sumu. Hej? Takže zatiaľ sme ostali na tejto sume, ale v budúcnosti, samozrejme, že tá suma bude musieť byť vyššia, hlavne keď štát vyžaduje od lekára službu a aj kvôli tomu, aby lekárov nedemotivovali a neodchádzali zo Slovenska ďalej preč.
27. 5. 2021 17:45:53 - 17:46:24 28. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní - 27.05.2021 Tlač 532 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
78.
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda. Ja sa len chcem poďakovať, že ste túto situáciu takto poriešili, a chcem ešte vyzvať aj pána Suju, aby sa ospravedlnil pánovi ministrovi, pretože si myslím, že na pôdu parlamentu takéto prejavy nepatria, obzvlášť, keď sú tu aj ženy a dámy. Mňa osobne sa to dotklo a verím, že aj iné poslankyne, ktoré tu sedia, a my, ja si neprajem, aby sa to tak, aby ste sa tu takto správali. Takže vás vyzývam týmto, aby ste sa ospravedlnili aj nám, ktorí ostatní tu sedíme a ktorí, ktorých sa to dotklo. Takže ďakujem veľmi pekne.
12. 5. 2021 17:14:35 - 17:14:44 28. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní Tlač 444 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text neprešiel jazykovou úpravou)
100.
Ďakujem pekne. Podobne ako pán poslanec Kyselica chcem uviesť, že hlasovanie č. 134 som sa zdržala a vykázalo ma ako za. Ďakujem.
5. 5. 2021 17:11:39 - 17:12:36 28. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 444 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
133.
Ďakujem pekne za slovo. Ja by som sa vám chcela, ctená snemovňa, ospravedlniť, že to ide takouto formou. Neni to celkom moja vina, ale myslím si, že je to dobrý pozmeňujúci návrh, ktorý, o ktorom som vedela od začiatku. Mal byť podaný možno na výbore, ale keďže nebol schválený koaličnou radou, neskôr sa tak udialo, ale včera sa nestihol podať v pléne, preto sme si dovolili otvoriť rozpravu. Priznávam to tu otvorene a chcem vás poprosiť o podporu, pretože si myslím, že je to dobrý návrh.
Reaguje na aplikačnú prax, kedy sa to udialo napríklad v prípade pána Lučanského, ktorý mal, jeho rodina mala možnosť, písomný súhlas z jeho strany, že môže nahliadnuť do dokumentácie, ale nemala overený podpis a pacient teda bol v kóme a tento podpis sa nestihol overiť. Čiže reaguje aj na túto kauzu, aj na niektoré iné, ktoré sa stali. A myslím si, že je to dobrý pozmeňujúci návrh, tak vás prosím týmto o podporu.
Ďakujem veľmi pekne.
5. 5. 2021 9:18:29 - 9:20:28 28. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia Tlač 444 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
10.
Ďakujem pekne za slovo. Pán poslanec Šefčík, veľmi dobre ste to na začiatku odôvodnil, lepšie by som to sama nepovedala. Ja ako a ty vlastne ako nezdravotník sa dokážeš veľmi dobre vcítiť do problematiky zubárov. Mňa ako lekára sa táto problematika veľmi dotýka. Mnoho možno ľudí aj v tejto sále ani nevedeli o tom, ako vlastne fungujú pohotovosti, a pre mňa je to absolútne nedôstojné, aby sme sa tu bavili o nejakej minimálnej mzde, to malo byť automaticky samozrejmosťou. A keď sme vlastne zisťovali v teréne, že aké sumy na hodinu títo zubári dostávajú, tak je to absolútne nedôstojné. Keď chceme pritiahnuť lekárov naspäť na Slovensku, aby sa zvyšovali stavy zdravotníckych pracovníkov vo všeobecnosti, tak prvá vec je ich ohodnotiť a druhá vec, ide aj to, že im dať späť ich dôstojnosť, hej. Takýmito hodinovými sadzbami, kedy lekár napr. ide na päť hodín do služby a dostane 50 euro alebo dostane 15 euro za celú službu v čistom, to je absolútne nedôstojné. A podotýkam, že ide vlastne o lekárov, ktorých štát im dal povinnosť, aby slúžili v tejto pohotovosti.
Podobný problém bol aj so všeobecnými lekármi pre deti a pre dospelých a my sme sa vlastne, to je aj odpoveď pre pána poslanca Suju, sme sa inšpirovali tým, čo už v zákone je pre týchto, tieto skupiny lekárov, čiže všeobecných lekárov pre deti a pre dospelých, ktorí tiež majú minimálnu mzdu. O tom, či minimálna mzda 12 euro na hodinu je adekvátna, by sme sa tiež mohli baviť, ale zatiaľ nám postačí, keď tam bude aspoň nejaká hranica. A verím, že rozpútame vlastne diskusiu na ministerstve zdravotníctva aj o ďalších podmienkach, ktoré ste aj vy spomínali, to znamená o zabezpečení tých zubných ambulancií, pretože to sú tie ambulancie, kde chodia predovšetkým aj sociálne slabšie skupiny, ktoré nemajú na to, aby si zaplatili drahú súkromnú ambulanciu zubársku so sumami neuveriteľnými, ktoré tam musia zaplatiť za ošetrenie.
Ďakujem.
4. 5. 2021 18:26:51 - 18:39:44 28. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 444 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
227.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Takže dovoľte mi trošku vás oboznámiť s mojím pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom, ktorý predkladám ja ako reakciu na mnohé pripomienky aj z ministerstva zdravotníctva, aj niektorých koaličných partnerov, aj z legislatívnej rady vlády, aj teda z legislatívneho odboru tu v Národnej rade.
Ja sa chcem vopred všetkým teda poďakovať, ktorí na tomto návrhu, aj pozmeňujúcom návrhu spolupracovali, aj tímu ľudí okolo mňa, ktorí mi s tým pomáhali. Dúfajme, že teda tie úpravy, ktoré sme spravili v pozmeňujúcom návrhu, prinesú takú lepšiu aplikáciu tohto zákonu do praxe. Čiže ja to v stručnosti tak na začiatku zhrniem a potom ho celý ten pozmeňujúci a doplňujúci návrh prečítam.
My sme vlastne v tomto návrhu zákona umožnili aj pacientovi, ktorý, o ktorom sa vedie zdravotná dokumentácia, aj dať zákaz, ktorý môže vopred si dať do zdravotnej dokumentácie a môže osoby, u ktorých si neželá po smrti alebo keď náhle upadne do kómy, napríklad aby mu nazerali do zdravotnej dokumentácie, tak aby im to mohol zakázať. V tomto pozmeňujúcom návrhu určujeme to, že takýto zákaz vlastne bude súčasťou zdravotnej dokumentácie.
To, čo sme nemali v zákone vlastne uvedené a čo teraz týmto pozmeňujúcim návrhom dopĺňame, je to, aby lekár, u ktorého takýto pacient v kóme sa ocitne, aby od človeka, ktorý chce pozrieť dokumentáciu človeka v kóme, musel, tento človek musel mať potvrdenie od všeobecného lekára, že takýto zákaz neeviduje u daného pacienta a následne aby bol pacient, ktorý sa z tejto kómy preberie, informovaný o tom, že kto nahliadol do jeho dokumentácie, aby spätne o tom vedel. Čiže to je prvá vec.
Ďalšou vecou, ktorú vlastne upravujeme, je, rušíme jeden celý článok, ktorý tam bol. My sme sa na začiatku, sme mali takú ambíciu, že komplexne upraviť to nahliadanie do dokumentácie a keďže dokumentácia môže byť písomná alebo elektronická, tak sme sa snažili túto úpravu robiť aj v elektronickej podobe. Realita ale funguje tak, že eHealth, ktorý máme len čiastočne zavedený, sa nepoužíva v nemocniciach v takom, v takom objeme, ako by sme si aj predstavovali a v takom, aby to umožnilo lekárovi nahliadať do tejto elektronickej dokumentácie. V nemocniciach napríklad to funguje tak, že si väčšinou nemocnice vedú informačný systém, v ktorom majú všetky vyšetrenia, záznamy o pacientoch, plus ešte aj písomnú dokumentáciu a až keď pacienta prepustia, tak sa vlastne podľa mojich informácií dostáva táto informácia do eHealth-u, hej.
Postupne sa to určite bude zlepšovať, aj ten systém bude viac prepojený, to je v podstate cieľom celého eHealth-u, ale po konzultácii s Národným centrom zdravotníckych informácií sme zistili, že tento proces je tak pomalý a tak ťažkopádny, že v podstate by táto naša úprava nebola realizovateľná najbližšie možno mesiace a dovolím si tvrdiť, že možno rok, dva roky. A keďže ani v praxi sa to nerealizuje, tak sme to nechali v podstate na tom zákaze v písomnej podobe. Myslíme si, že takto to bude realizovateľné v praxi a vyhovieme hlavne teda rodinným príslušníkom pacientov, ktorí sa ocitli v takomto stave, kedy už nevedia rozhodnúť o tom, že tú dokumentáciu sprístupniť môžu.
V súčasnosti takéto sprístupnenie dokumentácie alebo prístup k dokumentáciám majú viacerí ľudia, ktorí sú ustanovení v § 25 tohto zákona, ktorý vlastne my meníme, no a tam sme vlastne dali aj túto zmenu.
Takže dovoľte mi teraz prečítať pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý bol odovzdaný a teda prečítam ho v plnej, v plnom znení.
Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Evy Horváthovej k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
1. V čl. I bod 1 znie:
„1. § 18 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Osoba, o ktorej sa vedie zdravotná dokumentácia, je oprávnená zakázať poskytovanie a sprístupňovanie údajov zo svojej zdravotnej dokumentácie osobe podľa § 25 ods. 1 písm. b) a d). Zákaz musí byť vyhotovený v písomnej forme s osvedčeným podpisom osoby, ktorá zakazuje poskytovať a sprístupňovať údaje zo svojej zdravotnej dokumentácie. Osoba, ktorá zakázala poskytovať a sprístupňovať údaje zo svojej zdravotnej dokumentácie, môže tento zákaz kedykoľvek odvolať, a to v písomnej forme s jej osvedčeným podpisom. Zákaz a jeho odvolanie podľa tohto odseku sú súčasťou zdravotnej dokumentácie, ktorú ako celok vedie všeobecný lekár (§ 19 ods. 3 prvá veta). Ustanovením tohto odseku nie je dotknutý zákaz a jeho odvolanie podľa § 25 ods. 8.“.“.
Odôvodnenie: Navrhuje sa nové znenie ustanovenia § 18 ods. 4, v ktorom sú zohľadnené viaceré pripomienky uplatnené zo strany Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, Odboru legislatívy a aproximácie práva Národnej rady Slovenskej republiky a tiež Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky. V prvej vete uvedeného ustanovenia sa spresňuje označenie osôb, ktorým bude možné zakázať poskytovanie a sprístupňovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie dotknutej osoby. Ide o doplnenie formulácie podľa § 25 ods. 1 písm. b) a d), ktorou sa odkazuje na presný výpočet osôb, ktorým bude môcť byť daný zákaz. V nadväznosti na to sa zároveň vypúšťa časť vety, v ktorej boli určené osoby, ktorým nebolo možné zakázať sprístupňovanie a poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie, ako nadbytočné. V druhej a tretej vete ide o gramatickú úpravu znenia tak, aby bolo prehľadnejšie.
Ďalšou zmenou v novom znení § 18 ods. 4 je vypustenie možnosti prelomenia daného zákazu v prípadoch, ak by išlo o ohrozenie zdravia a života iných osôb, a to z dôvodu nadbytočnosti a nejednoznačnosti tejto úpravy. V novom znení § 18 ods. 4 sa tiež vypúšťa ustanovenie o tom, že zákaz poskytovania a sprístupňovania údajov z elektronickej zdravotnej knižky upravuje osobitný predpis, ktorým je zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Táto zmena bezprostredne súvisí s bodom 6 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu. Poslednou zmenou je doplnenie úpravy, že zákaz a jeho dovolanie má byť súčasťou zdravotnej dokumentácie, ktorú vedie ako celok všeobecný lekár pacienta. Toto ustanovenie bolo pôvodne obsiahnuté v bode 3 návrhu zákona. Premiestniť tieto úpravy do § 18 ods. 4 je systematickejšie.
2. V čl. I sa vypúšťajú body 2., 3., 6. a 12.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Po konzultácii s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky sa navrhuje vypustiť ustanovenia doplňujúce tzv. konziliárne vyšetrenia, a to z dôvodu, že už súčasne platné znenie zákona č. 576/2004 Z. z. obsahuje ustanovenia, ktoré upravujú danú problematiku. Podľa súčasne platného znenia § 21 ods. 3 písm. e) zákona č. 576/2004 Z. z. platí: „Zápis do zdravotnej dokumentácie podľa § 20 ods. 2 a 3 obsahuje - e) výsledky iných vyšetrení, ak sú súčasťou poskytovanej zdravotnej starostlivosti, o ktorej sa vykonáva zápis“. Z citovaného ustanovenia je zrejmé, že sem spadajú aj tzv. konziliárne vyšetrenia, a preto by bola pôvodne navrhovaná úprava v čl. I bodoch 2 a 12 nadbytočná. V tomto bode pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu sa zároveň vypúšťa bod 3 návrhu zákona z dôvodu, že jeho obsah bol presunutý do bodu 1 § 18 ods. 4. Ide o systematicky správnejšie zaradenie tejto úpravy. Taktiež sa vypúšťa bod 6 návrhu zákona, v ktorom bola obsiahnutá úprava poznámky pod čiarou k odkazu 30. Táto úprava už nie je potrebná vzhľadom na nové znenie § 18 ods. 4.
3. V čl. I bod 7 znie:
„7. V § 24 ods. 4 písm. e) sa na konci pripájajú tieto slová: „a ak nie je týmto osobám zakázané poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie podľa § 18 ods. 4; ustanovenie § 25 ods. 9 sa použije primerane.“.
Odôvodnenie: V tomto bode pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu ide o zjednodušenie úpravy tak, že obsah pôvodne navrhovaného nového ustanovenia § 24 ods. 5 sa presúva do už existujúceho ustanovenia § 24 ods. 4 písm. e), a to doplnením textu na koniec predmetného ustanovenia. Zároveň sa dopĺňa ustanovenie o tom, že § 25 ods. 9 sa v tomto prípade použije primerane, čo znamená, že aj osoba žiadajúca poskytnutie údajov zo zdravotnej dokumentácie formou výpisu je povinná preukázať, že nemá zakázané poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie dotknutej osoby. Bližšie odôvodnenie k preukazovaniu neexistencie zákazu je uvedené v bode 5 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
4. V čl. I bod 10 sa v § 25 ods. 1 písm. d) na začiatok vkladajú slová „za pripomienok uvedených v odseku 9“ a vypúšťa sa slovo „bezprostredne“.
Odôvodnenie: Precizuje sa znenie § 25 ods. 1 písm. d) a vypúšťa sa slovo „bezprostredne“ z dôvodu jeho nadbytočnosti.
5. V čl. I bod 15 znie:
„15. § 25 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9) Osoba, ktorá žiada o sprístupnenie údajov zo zdravotnej dokumentácie podľa odseku 1 písm. d), je povinná preukázať, že nemá zakázané sprístupňovanie a poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie podľa § 18 ods. 4, a to písomným potvrdením od všeobecného lekára (§ 19 ods. 3 prvá veta) osoby, ktorá nie je vzhľadom na svoj aktuálny zdravotný stav schopná splnomocniť osobu podľa odseku 1 písm. c) a nemá zákonného zástupcu, nie starším ako 7 dní; všeobecný lekár je povinný na žiadosť tejto osoby vydať jej písomné potvrdenie, ktoré vlastnoručne podpíše a k podpisu pripojí odtlačok pečiatky. V písomnom potvrdení všeobecný lekár uvedie údaje o osobe, ktorá o jeho vydanie žiada, v rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu, miesto a dátum vystavenia písomného potvrdenia a informáciu o tom, že zdravotná dokumentácia osoby, ktorá nie je vzhľadom na svoj aktuálny zdravotný stav schopná splnomocniť osobu podľa odseku 1 písm. c) a nemá zákonného zástupcu, neobsahuje zákaz podľa § 18 ods. 4 vo vzťahu k osobe, ktorá o vydanie písomného potvrdenia žiada. V prípade sprístupnenia údajov zo zdravotnej dokumentácie podľa tohto odseku je ošetrujúci zdravotnícky pracovník povinný informovať o tom osobu, z ktorej zdravotnej dokumentácie boli údaje sprístupnené, a to hneď, ako to bude možné.“.“.
Odôvodnenie: Po konzultácii s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky sa navrhuje doplniť ustanovenie § 25 ods. 9 o úpravu, v ktorej sa upresní problematika overovania, či blízka osoba, ktorá žiada o sprístupnenie údajov zo zdravotnej dokumentácie osoby, ktorá nie je vzhľadom na svoj aktuálny zdravotný stav schopná splnomocniť osobu podľa odseku 1 písmena c) a nemá zákonného zástupcu, nemá daný zákaz na sprístupňovanie a poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie. Navrhuje sa doplniť povinnosť pre osobu, ktorá žiada o sprístupnenie údajov zo zdravotnej dokumentácie svojej blízkej osoby, ktorej sa náhle zhoršil zdravotný stav, napr. kóma, aby musela preukázať, že jej nebol daný zákaz na sprístupňovanie údajov. Potvrdenie môže získať od všeobecného lekára tak, že si od neho vyžiada písomné potvrdenie, v ktorom lekár uvedie údaje o tejto osobe (žiadateľovi), informáciu o tom, že jej nebol daný zákaz podľa navrhovaného ustanovenia § 18 ods. 4 a nakoniec písomné potvrdenie vlastnoručne podpíše s pripojením odtlačku svojej pečiatky. Všeobecný lekár je povinný žiadosti o vydanie takéhoto potvrdenia vyhovieť. Taktiež sa doplnila povinnosť informovať dotknutého pacienta o tom, že údaje z jeho zdravotnej dokumentácie boli sprístupnené jeho blízkym osobám podľa tohto ustanovenia.
6. Článok III. sa vypúšťa.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
V nadväznosti na vypustenie čl. III sa upraví aj názov zákona.
Odôvodnenie: Navrhuje sa vypustiť ustanovenia týkajúce sa úpravy novely zákona č. 153/2013 Z. z., ktorý upravuje elektronickú formu vedenia zdravotnej dokumentácie, tzv. elektronickej zdravotnej knižky (EZK) z dôvodu jej rozsiahlejších technických komplikácií pri aplikácii navrhovaných zmien v praxi (najmä časová a finančná náročnosť technickej realizácie zmien). Pôvodne navrhované doplnenie ďalších osôb, ktoré by mali mať tiež prístup do elektronickej zdravotnej knižky cez národný portál zdravia prostredníctvom úradného autentifikátora (zákonní zástupcovia osôb, zdravotnícki pracovníci vykonávajúci konziliárne vyšetrenia, osoby oprávnené na výkon klinického auditu) sa ukázalo ako technicky a finančne náročné natoľko, že súčasne nastavený systém a možnosti Národného centra zdravotníckych informácií nemajú kapacity takéto rozsiahle zmeny realizovať a aplikovať. Ako sa ukázalo, problémom je tiež rozdiel medzi systémom elektronickej zdravotnej knižky, tak ako je nastavený, a jeho praktickou realizáciou v ordináciách, nemocniciach a v ostatných zdravotníckych zariadeniach, ktoré sú v súčasnosti nedostatočné. Z toho vyplýva, že pôvodne navrhovaná úprava obsiahnutá v čl. III. by spôsobila viaceré aplikačné komplikácie. Po starostlivom zvážení sa preto navrhuje vypustiť celú úpravu obsiahnutú v čl. III., t. j. doplňujúcu úpravu elektronickej zdravotnej knižky.
Ďakujem veľmi pekne, skončila som.
4. 5. 2021 18:21:55 - 18:23:52 28. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 444 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Horváthová, Eva (OĽANO) - poslankyňa NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
223.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, milé pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovolím si predniesť návrh zákona 576 o zdravotnej starostlivosti, ktorý sme predostreli v druhom čítaní. Tento pozmeňujúci, teda návrh zákona sa týka vlastne sprístupneniu, umožneniu sprístupnenia zdravotnej dokumentácie u človeka, ktorý sa náhle ocitol v stave, kedy už takýto súhlas vlastne so sprístupnením dokumentácie nevie dať. Napríklad môže ísť o človeka v kóme. My sme ho tak podrobnejšie predstavili v prvom čítaní, čiže ja len tak ho stručne uvediem. Zopakujem pre tých, ktorí tu neboli alebo nevedia, o čom ten zákon je.
Reagujeme na situáciu, ktorá sa v praxi objavila, keď 19-ročný chlapec, dospelý, ktorý žil ešte s rodičmi v spoločnej domácnosti, náhle upadol do kómy a mamina nemala možnosť vlastne nahliadnuť do tejto dokumentácie. Chcela skonzultovať stav pacienta s inými lekármi a, žiaľ, kým sa to oficiálnou cestou cez ďalších lekárov sprostredkovalo, tak pacient zomrel. Takže my chceme umožniť, keď sa predpokladá súhlas tejto osoby so sprístupnením dokumentácie, aby to bolo možné.
Reagovali sme v pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu, ktorý potom prednesiem v rozprave, na pripomienky z legislatívnej rady vlády, z ministerstva zdravotníctva, aj z legislatívy Národnej rady. Ide o, hlavne o zmeny, ktoré sa týkajú niektorých praktických aspektov tohto zákona, ktoré potom bližšie vysvetlím pri podávaní pozmeňujúceho návrhu. Týmto vás teda prosím o podporu tohto zákona, pretože si myslím, že prinesie zlepšenie, čo sa týka starostlivosti o pacientov, ktorí sa náhle ocitli v takomto nepriaznivom stave.
Ďakujem pekne.

Deň v parlamente

<- ->