Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
18. 3. 2021 10:01:52 - 10:03:21 25. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 450 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
17.
Ďakujem pekne. Chcem povedať, aj keď veľa už bolo k tomuto zákonu povedané, na záver len toľko, že akonáhle sme prešli prvým čítaním, tak sme urobili stretnutie, na ktorom sa zúčastnili všetky zúčastnené strany. Boli tam zástupcovia RTVS vrátane pána Rezníka, boli tam zástupcovia Sociálnej poisťovne, zástupcovia ministerstva kultúry a, samozrejme, ja ako predkladateľ.
Hľadali sme riešenie, ktoré neublíži nikomu. Popritom, ako sme ho hľadali, sa nám podarilo tento zákon ešte rozšíriť a podarilo sa nám ho rozšíriť tak, že dneska už ani dôchodci, ani osoby, ktoré sú zdravotne ťažko postihnuté, nemusia nikam utekať. Nemusia lietať po úradoch. To bolo asi pointou.
Ja si dovolím pochváliť aj pána riaditeľa Rezníka za veľmi konštruktívnu debatu, ktorá v rámci tohto rokovania bola, a jak som bol zvyknutý zo svojho podnikania, tak hovorím aj teraz, že dohoda je dobrá vtedy, keď všetky strany sú spokojné. V tomto prípade sú všetky strany spokojné a ja by som povedal, že sme vytvorili proklientske prostredie vyslovene, aby to celé fungovalo.
Chcem, keďže sa nejedná o žiadne politikárčenie, ale o snahu občanom uľahčiť tieto návštevy štátnych úradov, chcem poprosiť aj opozíciu v tomto prípade o podporu. Z mojej strany všetko.
Ďakujem veľmi pekne.
18. 3. 2021 9:36:23 - 9:39:03 25. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 450 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
5.
Ďakujem pekne za slovo. Vážené dámy, vážení páni, vážení kolegovia, touto navrhovanou úpravou sa snažíme akoby zrušiť povinnosť platiteľa úhrady podľa § 3 písm. a) zákona č. 340, to je v našom prípade odberateľ elektriny v domácnosti alebo v rámci podnikania, preukazovať skutočnosti zakladajúce nárok na oslobodenie od povinnosti platiť úhradu. Chcem povedať, že zabraňujeme šikanovaniu občanov, zabraňujeme šikanovaniu podnikateľov.
Ak máte firmu, ktorá má neustále kolísajúci počet zamestnancov, tak vám kolísajú aj poplatky, ktoré musíte platiť voči RTVS. Akonáhle klesnete, povedzme pod troch zamestnancov, nemusíte platiť. Vydáte sa do RTVS, nahlásite, že tento stav je aktuálny a nemáte žiadnu povinnosť. A miesto toho, aby to televízia akceptovala, tak vás pošle na nemocenskú poisťovňu alebo teda, resp. Sociálnu poisťovňu, ktorá potvrdzuje, ktorá potvrdzuje, že to, čo hovoríte, je pravda. Je to absolútne absurdná situácia. Ako keby ste na pošte, prišli zobrať doporučenú zásielku, predložíte občianku a pani vás pošle potvrdiť na políciu, že občiansky preukaz je pravý. Toto sa deje momentálne dennodenne. Je to možno dvadsať podnikateľov, ktorí keď prídu do budovy rozhlasu a nahlásia to, tak vzápätí bežia zase na poisťovňu potvrdzovať, že neklamú.
Ja si myslím, že 99 % podnikateľov neklame, a preto vychádzajme z toho, že budú hovoriť pravdu. A pani, ktorá preberá tieto žiadosti, si môže sama overovať ako štátna úradníčka so svojou kolegyňou štátnou úradníčkou, že tieto údaje sú pravdivé. To, samozrejme, nebráni, táto novela tomu nebráni. Naopak, dáva povinnosť, aby si to overovali štátne úrady medzi sebou samé.
Toľko asi na nejaké základné objasnenie, o aký zákon vlastne ide. Opakujem, že zabraňujeme zbytočnému šikanovaniu občanov a podnikateľov. Viac by som o tom a o pozmeňujúcich návrhoch povedal neskôr v rozprave, kde na mňa môžete reagovať. A takisto k pozmeňujúcemu návrhu povie môj kolega Marián Viskupič.
Ďakujem.
29. 1. 2021 9:22:06 - 9:24:50 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 386 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
19.
Ďakujem pekne za slovo. Na začiatok mi dovoľte povedať tak trošku pridanú, pridanú absurditu, aby som ozrejmil tento zákon. Predstavte si, že idete na poštu, chcete si vybrať doporučenú zásielku, pani si po vás vypýta občiansky preukaz, vy jej ho dáte a ona vás pošle na políciu, aby vám potvrdili, že občiansky preukaz, ktorý máte, je pravý. Tento môj zákon fungoval alebo funguje v danom, v zákonnej norme veľmi rovnako.
Podľa súčasného stavu podnikateľ, ktorý má kolísajúci stav zamestnancov a stane sa, že má zrazu pod troch zamestnancov, tak už nemusí platiť koncesionárske poplatky. Keď ich nemusí platiť, príde na úrad, RTVS, kde sa odovzdáva odhláška, oznámi, mám menej ako troch zamestnancov, všetko podpíše a od tohoto momentu teda platiť nemusí. Ale nie je to tak. Pani, ktorá tam sedí, tohoto podnikateľa pošle na správu sociálneho zabezpečenia, aby táto správa sociálneho zabezpečenia potvrdila, že on hovorí pravdu. Toto sa stane denne možno 17-, 20-krát a títo podnikatelia, dvadsiati denne, bežia tam, aby pani, ktorá sedí na správe sociálneho poistenia, potvrdila, že všetci dvadsiati majú pravdu.
Administratívna záťaž, ktorá vzniká pre podnikateľov, je v tomto prípade veľmi veľká. Keďže celkovo strana SaS propaguje a chce, aby sme menej šikanovali občanov, aby si úrady robili samy svoju robotu, tak zákon ich odbremeňuje a chce, aby si RTVS-ka sama zistila, ak niekto porušil zákon a aby principiálne nepredpokladala, že my všetci, ktorí tam ideme, sme podvodníci, ale prípadne, ak taký podvodník sa nájde, aby ho našla a aby teda správa sociálneho zabezpečenia ju na toto upozornila.
Návrh zákona nemá žiadny negatívny vplyv na štátny rozpočet ani na rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Myslím si, že je to malá, zase drobná zmena, ktorá pomôže, aby sa nám tu žilo ľahšie a nešikanovali ani podnikateľov, ani nás občanov.
Ďakujem pekne.
29. 1. 2021 9:18:53 - 9:20:02 23. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia Tlač 386 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
15.
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Dámy a páni poslanci, kto o mne vie, že som dlhoročný podnikateľ býval pred tým, než som začal poslancovať, vie, že pravidelne dávam zákony, ktorých cieľom je, aby sme prestali šikanovať podnikateľov. A vždy ma trápilo, keď som ako podnikateľ musel chodiť po úradoch a vopred som bol považovaný za nepriateľa alebo niekoho, komu sa neoplatí dôverovať len preto, že mám možnosť v niečom klamať.
Tento návrh zákona teda znova ako keby vracia späť dôveru v podnikateľov. Je to návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska. A ak dovolíte, podrobnosti k nemu by som povedal v rozprave, aby bolo možné na mňa reagovať faktickými pripomienkami.
28. 1. 2021 18:17:40 - 18:19:40 23. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 383 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
233.
Áno, ďakujem pekne, pán podpredseda, za slovo. Ďakujem pán poslancovi Viskupičovi za veľmi zaujímavé vysvetlenie tejto veci. Ja by som chcel, aby ten zákon pamätal aj na možnosť, kedy človek chce predať samotnú ŠPZ-ku, teda nechce predať auto aj s ŠPZ-kou alebo auto bez ŠPZ-ky, ale chce predať samotnú ŠPZ-ku. A nehovorím teraz len o ľuďoch, ktorí na tom chcú zarobiť a na..., navyrábajú si ŠPZ-ky, aby ich mohli predať, ale môže sa stať, že niekto má ŠPZ-ku, ktorej začiatok začína na moje meno a priezvisko alebo mi symbolizuje niečo, alebo zhodou okolností sa zhoduje s názvom mojej firmy, a myslím si, že takýto, takéto doplnenie toho zákona by bolo asi, keď už ho robíme, tak veľkým prínosom.
Druhá vec, čo ma zaujala, je výroba novej, náhradnej ŠPZ-ky, keďže tieto ŠPZ-ky budú hrdzavieť takisto ako autá, by mala stáť pár eur. Nemal by to byť celý proces. Ak tú ŠPZ-ku mám a je hrdzavá, tak by som chcel mať čistú, novú na novom aute, aj keď tú istú, ktorá... (Reakcie z pléna.) Teraz nehrdzavejú, ale, ale, ale keď cúvame a netrafíme, tak ich, tak ich ohýbame. Dobre.
A keď sme pri tom, ja teda strašne vítam, že k tomuto konečne prichádza, lebo mnoho rokov si to prajeme. Ale ja si dovolím takú kacírsku otázku ešte naviac. A načo máme papierové technické preukazy, keď policajt, ktorý ide za nami, automaticky podľa ŠPZ-ky vidí, či to auto je prihlásené, či má STK, či splňuje všetky predpoklady. Zrušme v budúcnosti aj toto, a keď ste dvaja na to auto s manželkou, tak ťažko si ten jeden technický preukaz rozdelíte, keď ho náhodou zabudnete, dostanete pokutu. Technický preukaz je dnes už prežitok - v papierovej forme, si myslím.
22. 10. 2020 16:08:44 - 16:12:33 16. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 213 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
93.
Ďakujem pekne za slovo. Pár slov by som rád povedal na podporu, na podporu tohoto návrhu, na doplnenie a zmenu z praxe. Keďže som generálny manažér strany Sloboda a Solidarita, poviem vám, ako v skutočnosti vyzerá vstup a povinnosť registrovať sa v Štátnej pokladnici.
Dámy a páni, Štátna pokladnica je softvér, ktorý je sto rokov za opicami. My sme dovtedy mali Slovenskú sporiteľňu a ostatné banky, kde som fungoval, tak ako sa v 21. storočí fungovať patrí. Akonáhle sme sa dopočuli, že je treba zaregistrovať sa v Štátnej pokladnici, tak začali problémy. Začali neskutočné papierovačky, potvrdenia a podobné veci. Keď som si chcel vybaviť platobnú kartu, ktorú potrebujeme na to, aby sme vedeli zaplatiť pohonné hmoty na ceste za našimi voličmi, tak som sa dozvedel, že Štátna pokladnica nevydáva platobné karty. Keď som sa spýtal, ako to mám teda spraviť, tak ma nakoniec poslali do komerčnej banky, konkrétne do VÚB, kde, ktorá má s nimi spísanú zmluvu, kde to celé znova začalo odznova. Zase sme vypĺňali kopu papierov, musel som si otvoriť dokonca aj svoj súkromný účet vo VÚB, aby to vedeli k tomu priradiť, až sme nakoniec teda slávnostne dostali dve karty.
Chcem potvrdiť, že mať účet v komerčnej banke neznamená mať korupčné správanie. My sme kontrolovaní audítormi veľmi pozorne každý rok, pretože každý audítor sa bojí, aby niečo neurobil zle a nemal z toho potom veľkú hanbu. Z tohoto štátneho účtu sa nedá previesť väčšina finančných prostriedkov do komerčnej banky, to znamená, musím zostávať tam, musím, mám k tomu veľkú krabicu, ktorá mi neustále hučí po pravej strane, takže možno z toho budem mať aj zdravotné problémy. Keď ju odpojím, tak trvá strašne dlho, kým sa znova pripojím, musím všelikde telefonovať a nedajú sa vložiť hromadné príkazy. Ak máte zamestnancov a potrebujete ich vyplatiť, pani účtovníčky 21. storočia vám pošlú mailom súbor, tento súbor sa tam nedá vložiť. Nebudem už zachádzať do ďalších podrobností, teda naklepávame všetko zakaždým odznova a jednoducho chcem povedať, že Štátna pokladnica nie je žiadnou zárukou nekorupčného konania. Buď korupčníci sme, alebo korupčníci nie sme, je úplne jedno, v ktorej banke sme. My, samozrejme, korupčníci nie sme.
Keď počúvam, že nemajú záujem ani samosprávy, vôbec sa tomu nedivím. Myslím si, že majú podobné skúsenosti ako ja a čo sa týka toho, že výročnú správu majú politické strany predkladať do skončenia krízovej situácie, tam je veľmi rozdielny pohľad strán, ktoré berú štátny príspevok a ktoré neberú, pretože ak by som jednoducho nepredložil túto správu v pôvodnom termíne, ktorý bol, tak zase by sme nedostali zo štátu štátny príspevok, lebo ten je naviazaný práve na túto správu. Takže strany, ktoré jednoducho túto správu nedodali, ju nedodali preto, lebo aj tak žiadne peniaze nečakajú, a naozaj keby sme to nechali tak, tak sa môže stať, že budeme čakať tri roky, štyri roky, päť rokov a ktovie až dokedy.
Preto chcem podporiť tento návrh a ako človek z praxe si myslím, že si všetci veľmi vydýchneme, keď sa vrátime k pôvodnému systému.
Ďakujem pekne.
18. 9. 2020 10:58:13 - 11:05:10 12. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 153 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
24.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Teraz už v rámci rozpravy by som rád oboznámil s detailami predpokladaného návrhu. Budem sa snažiť byť stručný a pridať pár osobných komentárov k návrhu. (Reakcie z pléna.)
Môžem, áno? Dobre.

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
25.
Máme prerokovaný bod, ale spravodajca povedal, že hlasovať o ňom budeme v utorok, to znamená, že určil termín hlasovania.
Pán poslanec, nech sa páči, pokračujte.

Foltin, Roman, poslanec NR SR
26.
Svoje vystúpenie by som rád dal do troch tematických celkov.
V prvom rade, kto môže byť objednávateľom a kto dodávateľom vysielania politickej reklamy. Objednávateľom politickej reklamy sú subjekty vedúce politickú kampaň, teda buď sú to klasicky politické strany, alebo samotní kandidáti, či už ako nezávislí kandidáti, alebo ako kandidáti, ktorí si uhrádzajú kampaň sami, a to podľa § 6 ods. 16 zákona o volebnej kampani.
Pokiaľ ide o dĺžku vysielacieho času, tu je pre politické strany a pre kandidátov na županov, starostov a primátorov navrhnutých 20 hodín vysielacieho času pre televízne vysielanie a 20 hodín pre vysielanie rozhlasové. Pozor, upozorňujem, že sa bavíme o kandidátoch na županov, primátorov a starostov, ktorých nie je až také veľké množstvo. Naopak, pre kandidátov na poslancov, či už župných, alebo komunálnych, toto časové obmedzenie navrhnuté nie je, keďže týchto kandidátov je veľmi veľa a nie je reálne odhadnúť dnes potrebnú dĺžku tohoto času.
K najčastejšie kladenej otázke, za akých podmienok je vlastne možný nákup a vysielanie politickej reklamy, by som chcel uviesť nasledovné: Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou budú podľa predloženého návrhu povinní zabezpečiť pre všetky kandidujúce subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času, rovnaké cenové a platobné podmienky. Zároveň sa na inom mieste návrhu zákona stanovuje, že pri rozvrhovaní vysielacieho času medzi jednotlivých objednávateľov treba postupovať tak, aby žiaden z kandidujúcich subjektov nebol žiadnym spôsobom znevýhodnený.
Tu by som chcel zdôrazniť, že slovné spojenie „nebyť znevýhodnený“ treba čítať v kontexte s inými ustanoveniami zákona, a teda s povinnosťou aj zaplatiť za politickú reklamu. Nemožno to vnímať tak, ako si to mnohí, čo sa na mňa obracajú, myslia alebo nesprávne chápu, že ten, kto nezaplatí, má nárok na rovnaký počet minút vysielacieho času ako ten, kto zaplatí, alebo že ten, kto chce zaplatiť, nemôže mať vysielací čas len preto, lebo niekto iný naňho finančné prostriedky nemá. Treba to teda čítať výlučne tak, že ak je viac záujemcov na obmedzený objem vysielacieho času, musí vysielateľ tento vysielací čas rozdeliť rovnomerne.
Čo sa týka zákona, samozrejme, nijakým spôsobom neuprednostňuje nikoho, či je to koaličný alebo opozičný poslanec. Každý máme na to rovnaký návrh.
Počas obdobia medzi prvým a druhým čítaním tento návrh pripomienkovali viaceré subjekty a identifikovali sme dve drobné nejasnosti, ku ktorým mám pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Chcel by som vysvetliť k bodu 1. Išlo o to, že nie každý vysielateľ musí začať vysielať volebnú kampaň nevyhnutne už v 21. deň pred voľbami, ale môže začať aj neskôr. Z tohoto dôvodu sme preformulovali túto formuláciu, pretože umožňovala rôzny výklad zákona. Vzhľadom na to, že deň volieb je pevne stanovený, navrhované slovné spojenie „42 dní pred dňom volieb“ umožňuje len jeden jediný výklad a zamedzuje rozporom.
V bode 2, vzhľadom na to, že niektorí kandidáti na poslancov budú zároveň určite kandidovať aj na predsedov samosprávnych krajov, primátorov miest, starostov mestských častí a starostov obcí, navrhuje sa, aby takíto kandidáti mali nárok len na dĺžku vysielacieho času, ktorá im bola pridelená ako kandidátom na predsedu samosprávneho kraja, primátora mesta, starostu obce alebo ako kandidátom na funkciu starostu mestskej časti.
Z uvedeného dôvodu by som teda chcel predložiť pozmeňujúci návrh, ktorý teraz prečítam, a poprosím zastaviť časomieru.

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
27.
Nech sa páči, časomiera vám nejde, keďže ste predkladateľ, ale po prečítaní návrhu už nemôžete odôvodňovať. Nech sa páči.

Foltin, Roman, poslanec NR SR
28.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Romana Foltina k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, tlač č. 158.
1. V čl. I bod 1 § 11a ods. 2 sa slová „21 dní pred začiatkom vysielania politickej reklamy“ nahrádzajú slovami „42 dní pred dňom konania volieb“.
2. V čl. I bod 1 § 11a ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Ustanovenia prvej vety a druhej vety sa nevzťahujú na kandidáta na funkciu poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, na kandidáta na funkciu poslanca mestského zastupiteľstva, na kandidáta na funkciu poslanca obecného zastupiteľstva alebo na kandidáta na funkciu poslanca miestneho zastupiteľstva, ktorý je zároveň kandidátom na funkciu predsedu samosprávneho kraja, primátora mesta, starostu obce alebo starostu mestskej časti. Takýto kandidát má nárok len na dĺžku vysielacieho času, ktorá mu bola pridelená ako kandidátovi na funkciu predsedu samosprávneho kraja, primátora mesta, starostu obce alebo starostu mestskej časti.“
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
18. 9. 2020 10:50:40 - 10:54:16 12. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 153 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
20.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, blíži sa termín župných a komunálnych volieb spojených. Tento nákon, á, tento návrh zákona upravuje pravidlá a umožňuje vysielanie politickej reklamy malým regionálnym televíziám a rozhlasovým staniciam. Ak doteraz ste chceli ako kandidáti v komunálnych voľbách prezentovať svoj program, tak ste ho nemohli. Nemohli ste ho dokonca, ani keď ste si zaplatili politickú reklamu, pretože dnešná situácia v zmysle zákona zakazuje regionálnym televíziám a rozhlasu vysielať politickú reklamu počas týchto volieb.
Kým pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, pri voľbách do Európskeho parlamentu alebo pri voľbách prezidenta Slovenskej republiky toto zákon umožňuje. Vysielanie politickej reklamy pri župných a komunálnych voľbách, ktoré sa prvý raz v roku 2022 zlúčia, zákon nepripúšťa.
Regionálne a lokálne médiá majú verejnosť informovať o dianí v regióne, v meste alebo v obci, a tu vzniká paradox. Práve ony informovať nemôžu, pretože kandidát sa vyjadriť nemôže. Áno, tieto televízie môžu vysielať diskusné relácie. Lenže v diskusnej relácii určuje tému moderátor. Moderátor sa pýta na veci, ktoré zaujímajú jeho, a ak má nejakú preferenciu uprednostniť niektorého kandidáta alebo z nejakých iných dôvodov je preňho dôležitejší, nedostanete sa k slovu a nemáte príležitosť povedať toto a toto by som v obci zmenil, toto a toto by som urobil inak ako súčasný starosta alebo primátor. Je v podstate kandidát odkázaný buď na bilbordové plochy, alebo predvolebné podujatia. Iné možnosti sú mu odoprené.
Tento návrh teda odstraňuje zákonnú asymetriu, zrovnoprávňuje vysielanie politickej reklamy pri jednotlivých typoch volieb. Platí tu, samozrejme, ale zásadná podmienka, vysielateľ s licenciou je povinný zabezpečiť pre všetky kandidujúce subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času, a teda rovnaké cenové a platobné podmienky. Žiaden z kandidujúcich subjektov nesmie byť zvýhodnený. Samozrejme, za predpokladu povinnosti, že za politickú reklamu zaplatí.
Tento návrh predkladám ako spoločný koaličný návrh spolu s poslancami z ostatných koaličných strán. A chcem povedať, že ide o návrh, ktorý nikomu nič neberie. Naopak, občan získava informácie o kandidátovi, kandidát má možnosť prezentovať sa a regionálna televízia získava od kandidátov cenné financie, ktoré nevyhnutne potrebuje pre svoj rozvoj.
Týmto návrhom mením a dopĺňam zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov.
Viac o tomto by som rád porozprával neskôr v rozprave.
14. 7. 2020 18:37:43 - 18:38:45 9. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 158 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
216.
Áno, ďakujem. Ďakujem pekne za túto pripomienku. Viete, nie všetci, nie všetci sa budú hrnúť do vysielania, nie všetci na to budú mať prostriedky a nie všetci sa rozhodnú investovať svoje investície práve do tohoto. Kandidátov je veľa, ale takisto sa dá povedať, že keby všetci kandidáti teraz si objednali bilbordy po celom Slovensku, tak by jednoducho na niektorých z nich nevyšiel možno ani jeden. Jednoducho o tomto rozhoduje trh. Niekto sa rozhodne, že urobí stretnutie s občanmi, niekto sa rozhodne, že dá 5-tisíc euro na to, aby šiel do televíznej kampane alebo si objedná šesť bilbordov. Nemyslím si, že by toto zahltilo jednotlivé vysielania. A navyše aj samotný vysielateľ má právo výškou ceny za vysielací čas rozhodovať o tom a správne nastaviť, koľko ľudí sa prihlási do reklamy a koľko nie.
Ďakujem.
14. 7. 2020 18:30:47 - 18:36:22 9. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 158 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
212.
Vážené kolegyne, kolegovia, teraz už v rámci rozpravy by som vás rád oboznámil s detailami tohoto predkladaného návrhu zákona. Dovolil by som si pridať aj zopár osobných komentárov. Svoje vystúpenie by som rád urobil stručné, aby som vás dlho neobťažoval, a rozčlenil som ho do troch tematických celkov.
V prvom rade, kto je vlastne objednávateľom takejto politickej reklamy a kto dodávateľom tohoto vysielania. Za druhé, aký dlhý môže byť vysielací čas, a za tretie, za akých podmienok možno vysielať politickú reklamy.
Takže objednávateľom politickej reklamy v tomto prípade sú subjekty vedúce politickú kampaň. V tomto prípade politické strany, samotní kandidáti, a to či už nezávislí kandidáti, alebo kandidáti, ktorí si budú uhrádzať vlastnú kampaň sami podľa § 6 ods. 16 zákona o volebnej kampani.
Pokiaľ ide o dĺžku vysielacieho času, tu je pre politické strany a pre kandidátov na županov, starostov a primátorov navrhnutých 20 hodín vysielacieho času pre televízne vysielanie a 20 hodín pre rozhlasové vysielanie. Často mi je tu kladená otázka, prečo práve 20 a či to nie je málo. Domnievam sa, že je to čas, za ktorý sa dá dostatočne informovať verejnosť o cieľoch politikov vedúcich politickú kampaň. Ak by som však navrhol akúkoľvek inú hranicu, vždy by tá otázka znela, prečo práve toľko.
Ak si urobíme jednoduchú komparáciu rozsahov povoleného vysielacieho času pre politickú reklamu pri iných typoch volieb, teda voľbách do Národnej rady, volieb do Európskeho parlamentu, alebo volieb prezidenta, nájdeme tam číslo desať. Desať hodín. Pre tieto typy volieb je to povolená dĺžka vysielacieho času, teda o polovicu kratšia ako mnou alebo nami navrhovaná 20 hodín. Tu sa však bavíme len o kandidátoch na županov, primátorov a starostov, ktorých nie je až tak veľa. Naopak, pre kandidátov na poslancov, či už župných, alebo komunálnych, časové obmedzenie navrhnuté nie je, keďže týchto kandidátov je veľmi veľa a je veľmi ťažké odhadnúť potrebnú dĺžku tohoto času. Ľudia si nesadajú k televízoru nadlho pri politickej reklame a chcú počuť zásadné veci a za pomerne krátky čas.
K poslednej, najčastejšie kladenej otázke, za akých podmienok je vlastne možný nákup a vysielanie politickej reklamy, by som chcel uviesť nasledovné: Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou budú podľa predloženého návrhu povinní zabezpečiť pre všetky kandidujúce subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. Zároveň na inom mieste návrhu zákona sa stanovuje, že pri rozvrhovaní vysielacieho času medzi jednotlivých objednávateľov treba postupovať tak, aby žiaden z kandidujúcich subjektov nebol znevýhodnený.
Tu by som ale rád zdôraznil, že slovné spojenie nebyť znevýhodnený treba čítať v kontexte s inými ustanoveniami zákona, a teda s povinnosťou zaplatiť za politickú reklamu. Nemožno to vnímať tak, ako to mnohí, čo sa na mňa obracajú, nesprávne chápu, že ten, kto nezaplatí, musí mať nárok na rovnaký počet minút vysielacieho času ako ten, kto zaplatí. Alebo že ten, kto chce zaplatiť, nemôže mať vysielací čas len preto, lebo niekto iný naňho nemá. Treba to čítať výlučne tak, že ak je viac záujemcov na obmedzený objem vysielacieho času, musí vysielateľ tento vysielací čas rozdeliť spravodlivo a rovnomerne.
Vážené dámy, vážení páni, ako generálny manažér politickej strany SaS som počas volieb často videl, ako ťažko sa dokážu kandidáti zviditeľniť, koľko to stojí peňazí, koľko je treba objednať bilbordov, aby si ich ľudia všimli. A mohol by som ešte dlho rozprávať o tom, akým zložitým obdobím momentálne prechádza nielen RTVS, ale aj iní, či už väčší, alebo menší vysielatelia. Táto zmena pomôže tak kandidátom, ktorí si dokážu cielene v malom teritóriu, povedzme televízii Nitrička alebo nejakého iného mesta, urobiť veľmi účinnú reklamu, cielenú presne tam, kde kandidujú, ale takisto dokáže veľmi pomôcť aj malým regionálnym vysielateľom, či už televízii, alebo rozhlasu, pretože pracuje tam často pár ľudí, ktorí robia všetko pre to, aby prežili. Koronavírus ich zrazil na kolená a napriek tomu, že majú množstvo sledovateľov tejto televízie, jednoducho niekto zákonom kedysi zakázal, aby mohli dostať ten svoj, ten svoj kúsok, ktorým môžu prispieť k tomu, aby kandidát bol viacej vnímaný verejnosťou a následne vyhral vo voľbách.
Toľko za mňa. Chcem byť vecný a stručný, ako som v úvode povedal, preto namiesto dlhého a všeobecného prejavu budem radšej reagovať na vaše vystúpenia, ak sa niekto niečo chce spýtať a budem sa snažiť zodpovedať vaše otázky. Preto zatiaľ toľko z mojej strany a ďakujem pekne za pozornosť.
14. 7. 2020 18:25:17 - 18:28:29 9. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 158 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Foltin, Roman (SaS) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text neprešiel jazykovou úpravou)
208.
Ďakujem pekne za slovo. Pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ctené plénum, v jednoduchosti by som tento návrh zákona nazval ako umožnenie vysielania politickej reklamy aj počas župných a parlamentných, počas župných a komunálnych volieb, pardon.
Napriek tomu, že súčasná legislatíva pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, do Európskeho parlamentu alebo pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky vysielanie tejto politickej reklamy umožňuje, pri župných a komunálnych voľbách, ktoré sa uskutočnia v roku 2022 ako prvýkrát ako voľby zlúčené, zákon túto možnosť z nejakých neznámych dôvodov nepripúšťa. Hoci na Slovensku máme množstvo regionálnych a lokálnych médií, ktoré sú primárne určené na to, aby verejnosť informovali o dianí v danom regióne, meste či obci, vzniká nám tu paradox, že práve tieto médiá nemôžu vysielať politickú reklamu. Tieto televízie môžu síce vysielať diskusné relácie, tému ale vždy určuje moderátor, dáva otázky, ktoré môžu byť nejakým spôsobom manipulované a kandidáti sa nemôžu vyjadrovať k témam, ku ktorým sa vyjadriť chcú a považujú ich za dôležité.
Voliči, najmä v menších obciach a mestách, majú len veľmi obmedzenú možnosť dozvedieť sa niečo viac o kandidátoch na primátorov, starostov, resp. na poslancov a sú odkázaní takmer výlučne na tlačené propagačné materiály, na bilbordové plochy, ktoré obkolesujú obec, a na predvolebné podujatia, ktoré nie vždy sú lacné. To isté platí o županoch a o župných poslancoch.
Tento predkladaný návrh je návrhom, ktorý reaguje na ohlasy z masmediálnej praxe tým, že odstraňuje spôsobenú zákonnú asymetriu tak, že ju vypĺňa a zrovnoprávňuje vysielanie politickej reklamy pri jednotlivých typoch volieb a ide teda o návrh, ktorý nikomu nič neberie, iba odstraňuje nedostatky doterajšej právnej úpravy.
Hovorím o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov, ktorý predkladám ako spoločný koaličný návrh spolu s poslancami z ostatných koaličných strán.
Takže toto je zhruba tá najzákladnejšia zmena, ktorá je v tomto nami predkladanom návrhu upravená.
Návrh sa tiež vysporiadava s viacerými detailami, ktoré ale presahujú rámec úvodného slova, a preto podrobnosti by som rád predstavil v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Zatiaľ teda z mojej strany toľko a ďakujem pekne za slovo.

Deň v parlamente

<- ->