Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
15. 6. 2023 10:51:00 - 10:53:00 94. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
42.
Problém je, netreba si zakrývať pred tým oči a netreba sa tváriť, že nás sa to netýka. Je to čistý alibizmus, veď sú to len tí, ktorí prechádzajú cez Slovensko a idú ďalej. Tak keď sa všetci budeme tváriť v rámci Európskej únie, tak potom si povedzme, že o čo nám vôbec ide. Je tu základ Frontex, ktorý je deravý ako ementál. Sú tu skupiny prevádzačov, ktorí jednoducho na tom profitujú, a je to medzinárodný, nelegálny obchod prevádzačstva a zarábajú na tom miliardy. To, že sme bezzubí v rámci Európskej únie, neznamená, že aj na Slovensku sa musíme tváriť bezzubo a tváriť sa, že tento problém sa nás netýka, veď oni prídu, prejdú a idú ďalej.
Tak ako aj v iných štátoch, veď každý si chráni svoj dom, každý chce, aby doma mal poriadok, aby vedel, kto mu príde domov, tak tak by sme sa mali správať aj my. Jednoducho z pohľadu samospráv a z pohľadu občanov, ktorých sa to najviac týka, pretože tie skupiny sa tam pohybujú, pohybujú a jednoducho nie sú to ani Rumuni, ani Srbi, sú to jednoducho migranti, ktorí sem prišli z Afriky a vieme, že čo je ich zámer. Sú to ekonomickí migranti jednoducho, my mali by sme k tomu pristúpiť tak, že v prvom rade máme chrániť našich občanov a občanov, ktorí žijú na južnom Slovensku, pretože jednoducho sa boja. Ja z tej samosprávy, ja sa pýtam kolegov, primátorov, oni nevedia, čo majú robiť. Hádam nechcete, aby mestské polície suplovali štát v tom, že majú kontrolovať týchto migrantov a majú strážiť občanov, aby nedošlo k nejakej trestnej činnosti alebo ohrozeniu ich života a majetku? To je prvoradá úloha štátnej polície. Ak to nestíha alebo ak to nevie zvládať, na to má iné zložky, ktoré vie do toho zapojiť a v prvom rade si poďme kontrolovať a chrániť naše územie a chrániť našich občanov, ako bolo povedané ixkrát. Robia to v iných krajinách, je to úspešné. Tí, ktorí prídu, no tak ich vracajme jednoducho, ale netvárme sa, zakryjeme oči, hlavu do piesku ako pštrosy, veď oni cez nás prejdú a nech utekajú a tvárme sa, že tu nie sú.
Poďme s tým niečo robiť, pán minister, máte to v rukách, spravte, čo sa dá!
14. 6. 2023 19:00:18 - 19:01:04 94. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 1748 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
156.
Ďakujem, pán predsedajúci. Pán Kuriak, ja neviem, či žijeme paralelným vesmírom alebo vy v inom svete aj s tou skupinou svojou a my v inom, ale teraz kladiete, alebo dva dni počúvame, čo všetko tá vláda nedala do programového vyhlásenia, čo všetko ešte spraviť a čo všetko jednoducho majú za celé tri mesiace leta vykonať. Veď ja žasnem absolútne, že kde vy na to beriete, vy tri a pol roka ste vládli a ste to nespravili. Tak ako vy očakávate, že títo ľudia, čo sú tam postavení na ministerské posty, vy im tu kážete dva dni, čo všetko tam mali doplniť, veď to je absolútny nonsens a dúfam, že čím skôr takéto fantazmagórie skončia aj tuná v parlamente. Ďakujem pekne.
14. 6. 2023 18:41:13 - 18:43:13 94. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 1748 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
146.
Ďakujem pekne aj kolegom. Pán poslanec Šefčík, ono čítanie s porozumením niekedy trvá. Treba počkať, možno k tomu raz príde. Vaše jednoducho bolo znenie, že táto vláda, ktorú ste zostavovali, sa zapíše do histórie Slovenska. Máte pravdu, budete v dejinách, budete v učebniciach, ale ako najhoršia vláda vôbec celej histórie Slovenska, pretože to, čo ste povyvádzali, to asi neviem či niekto v najbližších päťdesiat, sto rokov dokáže. Som tretie volebné obdobie ako primátor, čiže deväť rokov, viem, o čom hovorím z praxe, a nie ako vy z teórie, z knižky a z tých rozprávaní na tých svojich seansách. Pán Kuriak, ja som nekritizoval vládu pána Ódora, hej, to ste zle povedal. Ja som opačne vyzval vládu pána premiéra Ódora, že má... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Pán poslanec, už dosť.

Ferenčák, Ján, poslanec NR SR
... má partnerov v samospráve, pretože my túto, túto republiku držíme nad vodou celé obdobie a sme pripravení jednoducho pomôcť potiahnuť do momentu, kedy jednoducho sa naštartuje opäť celý proces možno prípravy alebo plánovania v tomto štáte a možno taká normálnosť, ktorá by mala prísť. A to bola výzva a som mu poprial, že, poviem jednoducho, aby spravili konkrétne veci, nie teóriu, na tomto my skončíme, v teóriách a v takýchto rečiach a diskusie, to je o ničom. Jednoducho treba niečo spraviť, aj málo, aj málo je veľký krok. Niekedy malý krok je veľký krok. A možno taká výzva, čo som aj zabudol, chcem možno požiadať, lebo sme v problémoch, hovoríme o odpustení covidových pôžičiek, hovoríme o zdrojoch, ktoré mali ísť na energetické rozdelenie ešte pre samosprávy. Sú to dobré veci, ktoré nám pomôžu prežiť a my toto potrebujeme. A my vieme v tomto pomôcť a to je... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
14. 6. 2023 18:24:43 - 18:34:51 94. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní Tlač 1748 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
138.
Pán premiér, pani ministerky, páni ministri, vážené kolegyne, kolegovia, prichádzam zo samosprávy a my v samospráve máme jednoduché kritérium. Sú ľudia, ktorí niečo spravia, a potom sú ľudia, ktorí len hovoria. Po tých prvých aj niečo zostane, po tých druhých nezostane nič, pretože strana sa otočí, napíše sa niečo iné a pokračuje to ďalej. Ja dúfam a pevne verím, že ste vláda, síce úradnícka a dočasná, ale máte ambíciu niečo aj pre Slovensko spraviť a niečo aj po sebe zanechať. Pretože s tak, s takýmto dúfaním vo vás verili nielen samosprávy, ktoré očakávali, že táto zmena sa udeje podstatne skôr a dostali sme tých sedem rán, ale očakávali to hlavne ľudia a občania Slovenskej republiky, že konečne, konečne po tých tri a pol roka nastane zmier v spoločnosti a to, čo je potrebné, nielen pokoj, ale aj konkrétne kroky, ktoré im pomôžu. Stratili sme jeden základ, a to je, že vláda, ale aj politici by mali rozhodovať zodpovedne, pretože riadia zdroje a veci, ktoré nie sú ich, sú to verejné zdroje, prestalo sa plánovať, plánovanie je zo dňa na deň, čo predurčuje chaos, ktorý tu je v súčasnosti, a na čo sa najviac zabúda sú občania a ľudia, pre koho sa dané kroky majú robiť. A toto by mala byť priorita aj vašej vlády, a vidieť vždy za tým ľudí a občanov a mať ich na mysli, aby sa im pomohli, pomohlo.
Čo sa týka úradníckej vlády, máte obrovskú príležitosť, pretože mali by ste byť apolitickí, mali by ste pomenovať veci také, aké sú v realite, a máte to aj v programovom vyhlásení, ale nemali by ste brať ohľad na žiadne politiky alebo možno nominantov, ktorí vám zostali na týchto ministerstvách, aby sa zakrývali ich pochybenia a chyby, ktoré spravili. Pretože ak to nespravíte, tak jednoducho ani náprava nemôže dôjsť. A tá náprava, jediná možná, je po nových voľbách, kedy občania dajú mandát a rozdajú opäť svoje hlasy tým, ktorí budú ich zastupovať a privedú tieto, túto, túto spoločnosť aj k rozvoju. Ale na to potrebujete odvahu, nezaťaženosť a hlavne ambíciu niečo zanechať a niečo spraviť. Preto keď som sa pozrel aj na programové vyhlásenie vlády, a poviem, nie je to, že vy ste jednoducho chceli, vy ste sa tu ocitli jednoducho, pretože pred vami Hegerovo-Matovičova vláda zlyhala. Zlyhala vo všetkých parametroch. Jednoducho máme tu chaos, nesystémovosť, hasia sa požiare, či už pôjdeme od eurofondov, plánu obnovy, ale aj vo vzťahu k spoločnosti, k seniorom, k rôznym krízam, k samosprávam a tak ďalej. Jednoducho dostali ste to teraz do vienka a musíte sa s tým vysporiadať.
Preto ja som sa trošku zamyslel, že programové vyhlásenie vlády má 28 strán. Predtým vláda, ktorá tu bola, mala viac ako 100. Ja by som sa spýtal, koľko z tých strán je naplnených. Či to nebol len zdrap papiera, ktorý jednoducho teraz sa roztrhá a zbytočne a ideme ďalej. Tých 28 strán obsahuje krátko-, stredno- a dlhodobé ciele. Na obdobie troch mesiacov, pán premiér, aké stredno- a dlhodobé plánovanie? Jednoducho priorita, ktorá mala byť a ktorá je možno aj pre vás, a možno by som vás chcel aj tak vyzvať, aby ste sa možno takto k tomu postavili, v prvom rade treba pomenovať spoločnosť, aká je. Čiže komplexný audit spoločnosti vo všetkých jej oblastiach a stavu Slovenska. Bez toho jednoducho ten ďalší krok nemôže nastať, lebo vždy sa zakrývajú tie prešľapy, pochybenia tých predchodcov a vy ich máte veľa pod sebou. Na všetkých ministerstvách. Doteraz nikto o tom nehovorí. Hovorí sa o nejakom pokračovaní. Len, preboha, nepokračujte v tom, čo je nastavené. Nastavte to poriadne a raz a pomenujte, čo je chyba, aby sa tá náprava mohla uskutočniť.
Druhá, čo mi chýba v tom programovom vyhlásení, je riešenia problémov. Veď tu horí všetko. Vy máte jedinú úlohu za tri mesiace, je tu leto, buďme pragmatici, nespravíte stredno-, dlhodobé ciele. Máte uhasiť to, čo horí. Jednoducho tá spoločnosť je rozvrátená. Idem večer cez Slovensko, veď obce sú v tme. Jednoducho zhasínajú svetlá. Iďte do potravín, iďte po ulici, veď ľudia sa neusmievajú, jednoducho ľudia sú v apatii. Potrebujú kľud, potrebujú nejakú budúcnosť a potrebujú vedieť, že niekto robí veci, aj keď jednoducho nemusia byť účastní, ale vedia, že sú to dobré veci, ktoré do budúcna túto spoločnosť ochránia alebo posunú vopred. Toto dnes chýba a toto je hlavná ambícia, ktorú aj my očakávame, aj ja očakávam ako občan od vás, pretože jednoducho tak to ďalej už, už to neexistuje, alebo môže existovať až kým nepríde k úplnému kolapsu. A vy to viete, lebo ste na tých ministerstvách a vidíte, čo tam je. Ja to viem, pretože som v samospráve, som primátor a vidím, čo sa deje. Jednoducho takto to ďalej nemôže fungovať, musíme začať plánovať a strategicky plánovať. Vy nie ste politicky zodpovedné osoby. Vy máte obrovskú príležitosť pomenovať stav veci, napísať zoznam, čo je potrebné v republike urobiť a nechať tak. A nech politici za vami, ktorí prídu sa zodpovedať, či ten zoznam budú plniť, alebo nebudú. Pretože sa nepohneme ani o krok ďalej na Slovensku. A to sú tie priority, čo som chcel pomenovať ako tretie, pretože bez toho jednoducho nenastane tá zmena. A darmo budeme hovoriť priority, kde chodíme po svete a nič sa nemení. Jednoducho nezmení sa.
A základné, čo treba spraviť možno, je to neefektivita fungovania štátu. Jednoducho my nie sme absolútne efektívni. Efektivita je jediná možná v samospráve v súčasnosti a máte jedného partnera, o ktorého ste sa neopreli v programovom vyhlásení vlády, sú to mestá, obce a regióny. Namiesto toho, aby ste ich pomenovali ako svojich partnerov, ktorí pomôžu prekonať alebo prísť k tým voľbám, aby sa to nastavilo, ja keď som si pozrel programové vyhlásenie vlády, sú spomenuté jedenkrát mesto a jedenkrát obec. Len dvakrát. Len dvakrát. Je to veľmi málo na to, že ste sa mohli oprieť o túto skupinu ľudí, ktorí zachránili túto republiku aj počas covidovej krízy, inflačnej, migračnej, potravinovej a teraz aj inflačnej a energetickej krízy. Jednoducho my sme tuto tento štát podržali. Máte možnosť sa o nich oprieť, my vám pomôžeme to jednoducho potiahnuť do tých volieb, aby sa mohlo nastaviť ďalšie zaradenie Slovenska ako ďalej. Len tú ambíciu musíte mať. Vy ju musíte získať, ako jednotliví ministri spraviť tieto tri kroky. Nikto od vás nič viac nechce.
Tých 28 strán je popísaných strán, ktoré môžu skončiť v septembri jedným roztrhaním a sa každý spýta, čo sa z toho splnilo. Zostanete vláda teoretikov a nie praktikov, ktorí aspoň niečo spravili nato, aby sa veci zmenili k lepšiemu. Len, prosím vás, ešte raz a opakujem to, na strane 2: „Budeme budovať na pozitívnych trendoch, ktoré boli naštartované...", len nie predchádzajúcej vlády. Bolo, to, čo sa stalo za tri a pol roka, samospráva za 30 rokov nezažila, je to genocída samosprávy. My jednoducho sme bez zdrojov, bez nejakého nastavenia, nemáme výzvy na budovanie, tu hovoríte o infraštruktúre, všetko sú to veci, ktoré, jednoducho s tým sa dá súhlasiť. Len vy to jednoducho nie ste schopní v tom časovom horizonte spraviť. Ide leto, tri mesiace, to sa nedá, to nie je nie ani krátkodobé plánovanie. To je uhasenie problémov a nastavenie nového systému. Neplňte toto programové, pretože sa to nedá splniť, to nie je, to nie je prax, to je, to je teória čistá.
Môžem hovoriť, jednoducho jediné, čo ste spomenuli, pre krátkosť času, to, čo je tu základ, a to je pokračovanie reformy verejnej správy. Veď to, čo nám bolo predstavené ako reforma verejnej správy, nikto nekomunikoval. Ministerstvo vnútra si to dalo spraviť za európske peniaze, aby vykázali činnosť, bez komunikácie so stavovskými organizáciami, bez všetkého. Ak na tomto sa to má postaviť, tak chcem vás vyzvať, aby ste toto vôbec nepokračovali. Treba zaviesť dialóg so samosprávou a jednoducho aj s tripartitou a všetkých zobrať a si povedať, ako chceme mať samosprávu. Súhlasím s vami, že bez reformy a nastavenia kompetencií v samospráve, bez nastavenia financovania ani samospráva samotná nevyžije do budúcna, lebo tých zdrojov je málo, ale verejná správa je aj štátna správa. O tom som tu nevidel jednu zmienku, že či dôjde k redukcii ministerstiev, ako dôjde k redukcii štátnych zamestnancov, ako celá spoločnosť v rámci toho fungovania zabezpečenia služieb má byť nastavená. A to je základ, ktorý treba pomenovať.
Tie ďalšie veci, súhlasím s vami, je to nastavenie na ekológiu, áno, cirkulárna ekonomika je budúcnosť a musíme v nej ísť, a druhá vec je fondy. To sú jediné zdroje, ktoré momentálne máme, aby sme mohli naše mestá a obce budovať.
Ďakujem pekne a držím vám palce, aby sa za tie tri mesiace niečo spravilo pre Slovensko.
Ďakujem.
9. 5. 2023 15:01:26 - 15:03:27 90. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1482 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
30.
To, čo funguje na území Bratislavy, je veľmi nezvyčajné z pohľadu organizácie materských škôlok, s tým som sa nestretol na celom Slovensku. To znamená, zvyčajne je to jeden zriaďovateľ, čo je mesto alebo obec, a ten ako zriaďovateľ má zriadené materské škôlky na celom svojom území. To znamená, spadajú pod jedného zriaďovateľa. U vás v Bratislave je z toho veľký hybrid, a preto možno aj pán poslanec Vetrák takto vystúpil s týmto návrhom, pretože máte to delené ešte na obvody a mestské časti a financovanie úplne nejako ináč, čo sa dnes aj riešilo v tomto návrhu zákona v rámci školského zákona. Jednoducho má to byť tak, že kde má trvalý pobyt, na ktorom území obce, tak tá obec má, je zriaďovateľom materských škôlok a tam jednoducho to dieťa, kde je trvalý pobyt, by malo byť umiestnené. Ak z týchto na tom území zriaďovateľa nesplní alebo obec túto povinnosť, tak vtedy má nárok na tento rodičovský príspevok, nie ináč. To znamená, ja poviem konkrétne, my ako mesto Kežmarok sme zriaďovateľom štyroch materských škôlok a žiadne iné v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta nie sú. Už sú len súkromné, takže tak to bolo mienené. Vy to máte hybridne tu v Bratislave, ale tak by to malo byť legálne aj normálne.
A čo sa týka druhej možno požiadavky, tá celkom sa zdala taká logická, korektná, že ak dostane príspevok, tak jednoducho mal by ho použiť na vzdelávanie a o tom dostať aj to potvrdenie, ktoré by si zdokladoval. To sa mi zdalo celkom také, by som povedal, vhodné a logické, lebo ináč by tento príspevok nemal byť ani použitý.
9. 5. 2023 14:41:16 - 14:43:16 90. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1482 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
22.
Zákon, ktorý rieši základný problém, a to je, keď ako štát si povieme, do čoho investovať, tak určite je to vzdelanie a vzdelanie detí, pretože je to niečo, čo tým deťom nikto už nezoberie. To znamená, ak získajú vedomosti, ktoré si môžu preniesť do života. To platí aj pre budúcnosť národa a štátu. Ak budeme mať vzdelané deti, tak vieme, že aj my, keď budeme v seniorskom veku, tak budú tu ľudia, ktorí budú ten štát riadiť zodpovedne a tak, aby sme aj my mohli možno spokojne dožiť ten seniorský vek. Nie je štát dobrý postavený na rôznych plagiátoroch a rôznych pokútnych vysokých školách, ktoré vidíme dnes aj v súčasnosti, ako to vyzerá v našom štáte.
Toto je zákon, ktorý hovorí, že sa treba vrátiť opäť k deťom, ale nie v škole, ale v predškolskej výchove, a v predškolskej výchove tak, že keď štát nevie garantovať miesto, tak jednoducho rodič dostane príspevok na to, aby mohol tomu dieťaťu zabezpečiť alebo zaplatiť miesto aj v súkromnej škôlke. To, že je nedostatok miest v štátnych materských školách, opäť, koho je to chyba? No tých, ktorí jednoducho nevedeli za ani posledné roky vyčleniť dostatok finančných prostriedkov, aby sa tie škôlky mohli postaviť, pretože za posledné tri roky, ak mi ukážete jednu škôlku, ktorá sa postavila, tak pôjdem osobne ju navštíviť.
Príde veľký problém. Dnes je to 20-tisíc detí. Teraz sa schválil zákon, kde bude povinná školská dochádzka od troch rokov. Budúci rok to bude štyridsať, ďalší rok 50-tisíc detí, ktoré nebudú mať miesto. Toto kto dokáže vyriešiť a hodiť to na samosprávu, že stavajte škôlky, tak to bude asi génius a jednoducho to sa nebude dať. Tento zákon rieši ten základ, aby rodičia mali zdroje, aby tým deťom mohli zabezpečiť vzdelanie v súkromných škôlkach.
30. 3. 2023 10:55:08 - 10:56:55 88. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
68.
Ďakujem pekne, nebudem na všetko reagovať, pretože tých odborníkov na všetko... som si už za tie roky zvykol. Treba im len dať otázku, ako kolonizovať vesmír, a do... na druhý deň tu máme odpovede a celé ľudstvo je zachránené.
Ďakujem veľmi pekne faktickým poznámkam pána poslanca Blcháča, pani poslankyni Laššákovej, ktorá to veľmi pekne zhrnula. Mestá, to nie je len riadenie vecí pre občanov, ale to je aj kultúra a šport, ktorá teraz veľmi trpí, a máte to tu na stole a zachraňujete tiež s týmito rôznymi zákonmi.
Konštruktívny prístup pani poslankyne Miernej - má pravdu, súhlasím s ním. Ak štát dáva úlohy samospráve, najprv dovolil vytvoriť neverejný, neverejné zariadenia v rámci školského systému, a potom nám prikáže, dofinancujte to v plnej miere, nech si to zoberie späť. Pán minister, ste tu, ste takisto aj zástanca, myslím, aj z cirkevnej školy, nech štát ich financuje v plnom rozsahu, veľmi radi sa ich zbavíme, jednoducho a si plaťte.
Ostatní, čo sa týka, možno príspevku, pán Kremský, zavádzate, vy žijete v tom svojom vesmíre tých veľkých čísel, vidíte to len cez tých 5 %, 7 %, realita života je úplne iná, 15 % inflácia minulý rok, teraz tento rok takisto. Prečo vás dobiehajú tie veci? Jednoducho nie je to dobre nastavené, buď tomu nerozumiete, alebo nechcete rozumieť. Neviem, ako ináč vám to vysvetliť.
A, pán Kuriak, prepáčte, vy ste absolútne mimo, ale totálne mimo. Vy, ja poviem to tak, možno, keď niekto sa osprchuje, a na druhý deň je inštalatér, alebo niekto pozerá televízor, reprez... kde hrajú futbalisti, a sa tvári ako tréner reprezentácie Slovenska. Ak tomu nerozumiem, radšej nič nepoviem, aspoň si to nepokazím u druhých.
Ďakujem pekne.
30. 3. 2023 10:30:03 - 10:40:04 88. schôdza NR SR - 11.deň - A. dopoludnia Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
48.
Takže, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte tiež, aby som sa vyjadril k tejto téme nielen ako primátor mesta, ktorý už deviaty rok riadi mesto, ale aj ako poslanec Národnej rady, ktorý niekoľkokrát tu vystupoval na tejto pôde a upozorňoval, že samospráva je súčasť riadenia vecí verejných, samospráva, už z jej podstaty vychádza, že riadi veci samostatne a má riadiť veci samostatne, že sa má podieľať, tak ako je na úrovni štátu či vláda, alebo parlament, na riadení vecí pre občanov a má mať nielen dostatok právomocí, ale aj dostatok financií, aby dokázala tieto úlohy plniť.
Musím konštatovať, žiaľ, že tí, ktorí najviac vystupujú a najviac možno hovoria o samospráve, absolútne nemajú poňatie, o čom hovoria, nevedia vôbec, ako samospráva funguje, ako je postavená, čo všetko musí plniť a aká je jej úloha, a pripravujú, ako už tu bolo povedané, rôzne atómovky a posledné roky, ktoré tá vláda, alebo resp. posledné tri roky môžme hodnotiť, že to fakt boli niekedy až sedem biblických, posledných rán pre samosprávu. A dnes, dnes hovoríme o zákone, ktoré, ktoré čiastočne má vôbec zmierniť, ale nezmierňuje, len si kupuje čas, aby niektoré samosprávy už nepadli a jednoducho aspoň prežili do leta a možno prežili do toho septembra, čo však neznamená, že po septembri vec je vyriešená, si myslím, že nová vláda, ktorá nastúpi, bude mať obrovské problémy a bude mať obrovské úlohy, ako zasanovať túto samosprávu.
Ako bolo, som spomínal, posledných, posledné tri roky pre samosprávu boli veľmi náročných, len vymenujem jednoducho, bola tu pandemická kríza, kde sme zachytili, rôzne SMP-ka sa tu robili, za všetko sme boli zodpovední, museli sme riadiť, samospráva, utečenecká kríza takisto - pomôžte, spravte, od príchodu utečencov, stravy, až, až po ich ubytovanie a tak ďalej, znova samospráva, energetická kríza - áno, dôsledok sankcií, dôsledok všetkého, áno, je to pravda. Na základe toho sa zvýšila inflácia, čo tiež nikto nepredpokladal, zvýšili sa ceny tovarov, služieb, dnes máme okrem toho už aj potravinovú krízu, čo môžme definovať. Všetko to dopadá takisto na samosprávu, pretože tie rozpočty sa nenafúkli a takisto nerástli takým rýchlym tempom ako, ako sa tu hovorilo.
A výsledok čoho? No jednoducho samospráva obstála tieto úlohy a dnes má viac ako 80-percentnú dôveru a ľudia si uvedomujú, že nebyť lokálnych zástupcov a lídrov, tak jednoducho tento štát už by bol dávno v rozklade, v rozpade, pretože takto riadiť veci z jedného miesta a prevziať si tu úlohu nejakého spasiteľa, jednoducho to neexistuje, a takýto človek, môžem povedať, neexistuje ani v Slovenskej republike. A kto sa do tejto úlohy pasoval, tak dnes trpíme a jednoducho budeme hasiť mnoho problémov, ktoré ešte sú pred nami, a môžem povedať, že ani po septembri sa to nevyrieši, bude to možno niekoľko rokov, ak nie desaťročí naprávania škôd.
Pre vás, čo neviete, čo je... alebo aké sú úlohy vôbec miest a obcí, pretože ľahko sa riadi z parlamentu a nemáte ani poňatie, o čom hovoríte. V prvom rade mestá a obce sú prvé na rane pred občanmi, pretože sa im priamo zodpovedajú a ten primátor alebo ten starosta ich stretáva na tej ulici a jednoducho každý deň s nimi komunikuje. Sú zodpovedné za rozvoj miest a obcí, to znamená, stoja na to, že tá obec nielen prežíva, ale obec aj rozvíja, a čo je dôležité, samosprávy sú nositeľom demokracie, pretože čím viac rozložíte tú moc na viacerých lídrov, lokálnych lídrov, tým viac jednoducho štátna politika vás neovplyvní v nasmerovaní v nesprávnom.
To znamená, tam síce môže nastať vnútorný boj možno alebo vnútorné predchádzanie sa, ktorý z tých lídrov je lepší, ale jednoducho zostáva to na tej nižšej úrovni a tým dokážete jednoducho pozdvihnúť celú spoločnosť. Slabá samospráva znamená ohrozenie, ak nie koniec demokracie a návrat totality.
Treba si ešte uvedomiť - podľa OECD -, ak by došlo k decentralizácii moci, Slovensko, Slovensku je prognostikované 10 % v navýšení DHP len v decentralizácii, aby sa to nerozhodovalo z jedného miesta, vlády a len parlamentu, ale časť kompetencií aby sa presunula na miesta, obce a regióny. A v najmenej rozvinutých regiónoch alebo v regiónoch, ktoré najviac trpia, sa prognózuje až 30-percentný nárast HDP. My už inú možnosť nebudeme mať, pretože sme druhí najhorší v rámci Európskej únie a jednoducho životná úroveň Slovákov končí a padá a môžme byť možno realitou, čeliť realite, za pár rokov budeme poslední, už aj tí Bulhari nás predbehnú, pretože budú vedieť, ako riadiť veci lepšie verejné, a nie uzurpovať si moc do jednej stoličky a jednoducho hovoriť, že my všetci všetko vieme a vy nič neviete, pretože my sme naj... najmúdrejší. A to platí, samozrejme, aj pre niektorých tuná v rámci parlamentu.
Aby som povedal, miestne, mestá a obce sú zodpovedné za všetko, čo sa deje na ich území, a to je od rozvoja miestnej infraštruktúry, priestorov a tak ďalej, rozvoj komunít, spravovanie vecí verejných, ale aj financií a zastupovanie miestnych obyvateľov. Všetky tieto faktory ukazujú, že miestne samosprávy majú kľúčovú úlohu v riadení a v rozvoji miest a obcí v štáte sú nevyhnutné pre vytváranie prosperujúcej udržateľnosti miestnych komunít a zlepšovanie kvality života miestny obyvateľov. A to je celá priorita, čo sa stráca v štátnej politike - občan. Nejako tu nikto nemyslí na občana, každý myslí na seba a na svoje politické ambície, jak jeden pred... druhému ukázať, že je múdrejší, lepší a prinesie lepšiu atómovku ako ten druhý, a jednoducho tu prichádza k tomu, že každý mesiac tu máme nové atómovky a nových ľudí, ktorí prichádzajú s lepšími riešeniami. Nikto neberie koncepčne, čo sa udeje v tom potom na tom najnižšom stupni toho riadenia a čo bude za päť rokov, desať rokov, hlavné, že sa to poprijíma a bude to v poriadku.
Konkrétne realita Slovenska, samosprávy dnes prevádzkuje 2 700 materských škôl, 1 800 základných škôl, pobytových zariadení, sociálnych služieb je 700, kultúrnych domov 2,5-tisíc, samospráv. Mnohé samosprávy prevádzkujú čistiarne odpadových vôd, verejné budovy, hovorím, viac ako o 10-tisíc budovách, ako o ktorých sa za... starajú mestá a obce. Takisto všade tam sa poskytujú nielen verejné služby, ale takisto, preto vplýva ceny elektriny a tepla, pretože sú to tieto budovy, o ktorých sa musí starať. Jednoducho všetko je vo výdavkoch a ekonomicky oprávnených výdavkoch, ktoré sa počítajú aj do poplatkov, preto niektoré samosprávy boli nútené zvyšovať dane pre občanov, pretože sa to udialo.
Ako vláda pomáhala? No, žiaľ, Európska charta takisto konštatuje, že jednoducho dochádza k porušovaniu a Rada Európy urobila monitoring na Slovensku a zistila, že charta, Európska charta územnej samosprávy je na Slovensku porušovaná, pretože štát káže samosprávam robiť niečo, na čo im nedá financie.
Možno len za minulý rok, ak spomeniem, čo sa udialo, odpustenie, návraty finančných výpomocí sa ani neudialo, pretože štát dal pôžičky samosprávam na Slovensku. Takisto nám prikázal vyplatiť odmeny zamestnancom vo verejnej službe 500 eur. Takisto na to nedal peniaze, ale súkromným zariadeniam a súkromným zriaďovateľom dal, ako keby štát mal väčšiu emancipáciu k súkromným poskytovateľom, ako k verejnému sektoru, a to je mestám a obciam.
Vláda prikázala takisto vyplatiť 350, mimoriadne odmeny a odvody do 30. 6. takisto z vlastných zdrojov samospráv. Poskytovať príspevok na poskytovanie verejným poskytovateľom sociálnej služby, povinnosť, musíte tým verejným zariadeniam to dofinancovávať. Nikto nepozerá, že mestá a obce sú tiež zriaďovatelia sociálnych zariadení, ako keby štát to nezaujímalo, veď jednoducho, tu sa, niekto hovorí, že (povedané so smiechom) niekto sa stará len o súkromníkov, ale, žiaľ, tie rozhodnutia sú presne určované, aby sa podporoval súkromný sektor, a nie verejné samosprávy alebo mestá a obce.
Samosprávy musia poskytovať súkromným zriaďovateľom základných škôl alebo materských škôl, školských zariadení v rovnakej výške ako verejným zriaďovateľom. No keď štát to chcel, prečo si to nezobral na vlastnú ťarchu a ich nedofinancoval, prečo to prikázal samosprávam, mestám a obciam? Jednoducho tu hovoríme, že všetky tieto opatrenia zhruba zobrali samosprávam v minulom roku 1 mld., 1 mld., aby ste počuli. To nie je jednoducho, čo teraz sa hovoríme, o nejakých 244 mil. dane z príjmov právnických osôb, miliardu.
Ak aj došlo k nejakým teraz možno ústupkom a ja vám poviem, čo sa stalo (povedané so smiechom), jednoducho vláda sama priznala v terajšom zákone, ktorý predkladá, zaplatiť, aby nimi zriadené organizácie, a to je mestám a obciam a regiónom v období povinnosť zaplatiť zvýšené sumy faktúr za energie, pričom pomoc zo štátneho rozpočtu zo schémy ministerstva hospodárstva bude nabiehať postupne. Veď to je absolútne priznanie zlyhania. Veď vy ste si sami, vy ste si priznali zlyhanie, že ste jednoducho samospráve zobrali, nikto na to nepočítal, že sa taká vec stane, a teraz ste priznali, aby tie mestá a obce doslova nepadli a vám to tu nehodili na stôl, tak ste priznali, že aspoň toto vyplaťme skôr, aj keď im nedáme ani korunu, pretože jednoducho idú voľby, do septembra je treba si kúpiť čas, to je celé.
V septembri to padne celé, pretože stále tu zostalo 530 mil., ktoré jednoducho nie sú dofinancované, a tá samospráva to do budúcna už neutiahne. Ak sa nezmenia ceny energie, ak sa nezmenia jednoducho prístup alebo dofinancovanie štátu, ak sa neodpustí pôžička, ktorá bola daná mestám a obciam, mestá a obce sú zadlžené, mestá a obce nebudú mať z čoho platiť faktúry, jednoducho ste si len kúpili čas do septembra, podporíme to, pretože rýchla pomoc vždy dvakrát dáva, pretože niektoré obce jednoducho, ak by toto nebolo schválené, skolabujú a niektoré obce jednoducho by už neprežili. Možno aj tak sa dá robiť reforma verejnej správy, nechať padnúť, a oni nech sa spoja, však nás to nezaujíma, my si budeme vládnuť ďalej.
Ďakujem pekne.
21. 3. 2023 14:18:18 - 14:22:37 88. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 1393 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
14.
Veľmi v krátkosti. Na Slovensku je to také typické, že prijmú sa zákony, ktorými poslanci zaviažu tých druhých, aby splnili ich požiadavky, ale jednoducho neposkytnú k tomu nielen zdroje, ale ani prostriedky, ale ani možnosti, ako to naplniť. To sa stalo aj v tomto prípade, kde bolo jednoducho povedané, všetci, a to hlavne mestá a obce, musíte zabezpečiť dostatok miest v škôlkach, aby deti, ktoré dovŕšia určitý vek života, mali toto miesto garantované. Lenže nikto sa nezamyslel nad tým, v akom stave sú dnes škôlky alebo v akom stave sú budovy, kde táto príprava na vyučovanie má prebiehať.
Treba povedať, že pred 30 rokmi, áno, bolo to tak, že každé dieťa malo zabezpečené miesto v škôlke a to bolo tým, že jednoducho fungovalo plánovanie. A to plánovanie fungovalo jednoducho, pretože každý vie a na Slovensku vieme, koľko detí sa narodí. Ak sa na to takto zamyslíme, tak my vieme a štát vie presne, v ktorej obci, v ktorom meste alebo koľko v štáte jednoducho sa narodí detí a v určitom veku, ak dovŕši tri roky alebo päť rokov, koľko potrebuje asi miest v škôlke. To je proste tak. Tam netreba špekulovať, jednoducho my to presne vieme.
Na druhej strane štát takisto vie, že koľko tých miest v obciach a mestách má vytvorených. To znamená, každé jedno mesto a každá jedna, každé jedno mesto a obec, presne eviduje a ministerstvo školstva má presný prehľad, koľko chýba, respektíve koľko je vytvorených týchto miest v škôlkach. A čo sa stane? Napriek tomu, že si je vedomé aj ministerstvo školstva, a to je minister, ktorý je za to zodpovedný a sedí na vláde a jednoducho on presne tieto čísla vie garantovať a vie ich predostrieť, napriek tomu sa stane, že sa prijme zákon, ktorý jednoducho nám hovorí, že na Slovensku chýba niekoľko desiatok miest v škôlkach a jednoducho nikto nepovedal, ako to mestá a obce majú splniť. Fakt je ten, že to splniť majú. Nikto nepovedal ako.
A tu sa dostávame presne k tým problémom, ktoré sa dotýkajú nielen školstva, ale toho plánovania v štáte, lebo všetko je robené ad hoc a všetko to majú splniť mestá a obce, tie priania a želania. A treba si povedať, priatelia, že jednoducho už to takto ďalej nemôže ísť, pretože my to garantovať nevieme, my očakávali sme práve, že keď niekto prijme takýto zákon, že musí to miesto byť garantované, a viem presne, že mi chýba tých 10-tisíc miest v škôlke a mám vytypované presne mestá a obce, kde to potrebujem vybudovať, tak jednoducho na to vytvorím možnosť, ako tieto zdroje buď čerpať a poskytnúť ich týmto mestám a obciam, aby mohli tieto škôlky alebo tieto miesta pre tie deti pripraviť. U nás sa to nestalo, prijme sa zákon, povie, vy to spravte a možno vám dáme možnosť to čerpať.
Áno, sú teraz možnosti rozšírenia miest v škôlke, lenže kto sa zamyslí nad plánovaním, tak dobre vie, že u nás kým sa začne stavať, trvá to zhruba dva roky, kým ste úspešní v nejakom európskom projekte alebo projekte, ktorý predloží vláda, to je ďalší rok, kým prebehnú tie formálne všetky záležitosti, a to sme začali len tú formálnu časť a potom jednoducho príde verejné obstarávanie, kým začnete kopať a kým postavíte takú škôlku, u nás to trvá minimálne tri až päť rokov. Takže od prijatia zákona až po splnenie, možno aby sme vytvorili ďalších 10-tisíc miest v škôlkach, rátajte od bodu teraz päť rokov, ale zákon má platiť okamžite. Ako to dokážete naplniť?!
Preto HLAS – sociálna demokracia prichádza s návrhom, že jednoducho ak nevie obec a mesto naplniť túto požiadavku, ktorá bude uložená v zákone, tak jednoducho sa poskytne finančný prostriedok na to, aby rodič mohol zaplatiť iné, a to je súkromné zariadenie, aby mohol zaplatiť, aby to dieťa nejakú tú povinnú školskú dochádzku, ktorá je mu určená, mohla, mohol absolvovať a navštíviť. A jednoducho je to jediná možnosť, ako možno z toho marazmu vyjsť, alebo potom treba prestať takéto zákony tuná do parlamentu nosiť a ich schvaľovať. Pretože opäť niekto sa neporadil, niekto možno sa neopýtal svojho ministra a opäť niekto začal tvoriť možno svoju vlastnú predstavu, ako má fungovať tento štát. A je to veľmi zlé a poďme čím skôr od toho preč.
Ďakujem pekne.
24. 1. 2023 15:16:21 - 15:18:21 78. schôdza NR SR - 16.deň - B. popoludní Tlač 1163 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
91.
Vox populi, vox Dei – hlas ľudu, hlas Boží, už v 8. stor. p. n. l. starogrécky autor Hésiodos to vyhlásil. Žiaľ, súčasná vládna koalícia povýšila tento výrok na vox politikus, vox Dei – hlas politika, hlas Boží. Ľudí ste potrebovali len pred voľbami, kde ste im nasľúbili, nasľubovali hory-doly v svojich predvolebných programoch, z ktorých sa stali trhacie kalendáre. Dnes negujete všetko, čo ste v týchto predvolebných programoch mali. A potom, ako zvykom, obrátili ste sa im kompletne chrbtom, a nielen ľuďom, ale aj celej krajine. Ale nie rečami, ale skutkami, pretože rečami ste stále plnili svoje volebné programy, ktoré sa ďalekosiahle odtrhali od reality.
A vrchol všetkého je, že ste si, za každú cenu teraz snažíte sa meniť aj zákony tak, aby ste sa udržali pri moci, aby ste si udržali pre seba a pre svojich prívržencov svoje teplé miestečká, dobre platené, pretože si dobre uvedomujete, že ten čas sa kráti a keď prídu voľby, tak tieto miesta jednoducho mať nebudete.
Bojíte sa volieb, bojíte sa ľudí, bojíte sa rozhodnutia ľudí. O tom je referendum, pretože referendum je rozhodnutie ľudí, a to je veľký strach terajšej súčasnej koalície. A bojíte sa volieb v regiónoch, pretože ľudia tým, že poznajú týchto politikov, vedia presne, komu dať svoj hlas, a nevolia len strany. A toto si chcete ešte zabetónovať v ústave, pretože sa bojíte, čo keď sa táto moc presunie medzi ľudí do regiónov, ktoré by mali voliť svojich zástupcov, a to je pre vás také niečo, ako čert sa bojí kríža.
Ale možno také zamyslenie, čo je zlé alebo čo chýba a prečo táto vládna koalícia chce ostať do septembra vládnuť, pretože mne stále uniká základná myšlienka, čo ide dobré spraviť pre túto krajinu, čo ide dobré spraviť pre ľudí. Prečo všetci máme teda súhlasiť, áno, zostaňte, urobte to ešte? Pretože dodnes to nikto nepovedal. Okrem nejakej svojej zotrvač... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
15. 11. 2022 14:31:07 - 14:33:35 77. schôdza NR SR - 1.deň - A. dopoludnia Tlač 1293 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
86.
Zodpovednosť a sebareflexia by mala byť príznačná pre každého politika. Žiaľ, stretávame sa v súčasnej dobe s tým, že najvrcholnejší predstavitelia štátu sa správajú úplne opačne a tieto dve slová ako keby vymizli ich slovníka a z mysle, pretože mať zodpovednosť za niečo, za čo som zodpovedný, a sebereflexiu, ak zlyhám, mal by som odísť.
Tu sa stretávame s veľa zlyhaniami u pána ministra Mikulca a momentálne je to migračná kríza. Treba si jednoznačne povedať, je to jeho zlyhanie, pretože nekoná a nekonanie tiež je veľkým zlyhaním, pretože on má za to zodpovednosť. A keďže tú zodpovednosť nedokáže preniesť, tak by mal vyvodiť sebareflexiu a možno sám odísť a nečakať na to, kým ho parlament odvolá, tak ako pred chvíľou pani exministerka Deniska Saková jasne povedala, a ona to jasne potvrdila, že tu došlo k výraznému zlyhaniu v nekonaní a nečinnosti ministra vnútra s tým, že ohrozuje, ohrozuje bezpečnosť a zdravie občanov Slovenskej republiky, čo by mala byť jeho prvotná zodpovednosť. A túto úlohu nezvládol. A na základe toho, možno by mal sám odísť, predstúpiť pred parlament a povedať, žiaľ, toto nedokážem zvládnuť. V tomto prípade je to úloha parlamentu, aby túto sebareflexiu pánovi ministrovi vrátila.
A to už nehovorím o ďalších zlyhaniach, ktoré boli predchádzajúce tejto migračnej kríze. Treba si povedať tu aj napriek tomu, aj keď bude minister odvolaný, musíme konať veľmi rýchlo a chrániť naše hranice, pretože ak naše hranice zostanú takto dlho otvorené, tak môžme len konštatovať, že Slovenská republika nieže bude zdrojom a tokom migračných kríz, ale bude to veľkým ohrozením všetkých občanov Slovenskej republiky.
V tomto prípade musí parlament konať.
9. 11. 2022 10:25:03 - 10:25:03 75. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1121 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
50.
Tu je základná otázka a to je úplné nepochopenie, čo vôbec samospráva vykonáva, aké má úlohy a aký je jej cieľ v spoločnosti. Ak hovoríme, že dôjde k 20-percentnému výpadu, ktorý bude len čiastočne kompenzovaný, znamená, že tie samosprávy budú mať menej peňazí, aby vykonávali svoje úlohy.
A možno len tak na objasnenie, čo je samospráva. Na Slovensku máme skoro 3-tisíc miest a obcí. Každá jedna samospráva vykonáva viac ako 4-tisíc kompetencií a hlavne je to miesto, kde žijú rodiny, a rodiny sú úzko späté s mestom a obcou. To neznamená, že rodina je vyčlenená na nejaké samostatné žitie, bytie úplne v priestore. Je to súčasť miest a obcí, každá jedna rodina.
Povinnosťou samosprávy, a tu to nebolo povedané, je mať vyrovnané hospodárenie. To znamená, my nemôžme hospodáriť deficitne, my musíme mať nula. A keď máme sa starať o školy, škôlky, voľnočasové aktivity, kultúru, šport, čistotu, bezpečnosť, nakladanie s odpadmi, proste to, čo tu bolo aj menované, a zároveň máme zvýšené náklady na energie, na vyplácanie a takisto treba povedať, že máme ďalšiu povinnosť do konca roka vyplatiť 500 eur každému jednému zamestnancovi a dodnes to nebolo kompenzované, to sú presne tie náklady, ktoré sa nám zvyšujú opatreniami a rozhodnutiami aj vlády. Jednoducho máme menej peňazí. A ako máme dosiahnuť vyrovnané hospodárenie v tých samosprávach? No jednoducho máte len dve možnosti. Buď zvýšite dane a poplatky. A kto to pocíti? Občan. Alebo prestanete tieto služby vykonávať. A kto to pocíti? No znova občania.
Čiže kto celé tieto opatrenia dostane na svoje plecia? No občania, pretože samosprávy musia mať vyrovnané hospodárenie, a tu vôbec nehovorím o investíciách do zveľadenia, aby tie mestá a obce boli kultúrne, aby nám vyzerali kultúrne. Je to zlé.
9. 11. 2022 10:10:03 - 10:10:03 75. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1121 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
38.
Takto predkladaný zákon cez poslanecký návrh v takom rozsahu svedčí o tom, že ani samotní predkladatelia to nemali premyslené, a teraz len látajú diery, pretože samosprávy čelia takisto ako aj štát zvýšeným nákladom na plyn, elektrinu, odpady, takisto cez prijaté rôzne zákony a pozmeňujúce návrhy, ktoré tu boli predložené.
Mám taký pocit, že ani samotní predkladatelia možno netušia, aký rozsah tých činností sa vykonávajú, aký rozsah samosprávy musia sanovať z tých príjmov, ktoré majú. Aby nepreniesli tieto náklady na občanov, ktorí tiež čelia v súčasnej dobe kríze, pretože aj oni musia platiť zvýšené účty a na nich doľahnú celé tie sociálne opatrenia, a čo sa deje vo svete, tak jednoducho nebudú mať samosprávy nič iné na výber, pretože sú v ohrození svojho fungovania. A ak nebudú fungovať samosprávy, tak to by som možno poprosil predkladateľov, aby si uvedomili, že to je celý ten život, kde prežívame, ten svoj život od zamestnávania až deti, ktoré idú do školy, až po zdravotnícke opatrenia a tak ďalej, toto, o šport, o kultúru, budú to prvé opatrenia, kde samosprávy budú musieť jednoducho zasiahnuť. A pán predkladateľ Kuriak jednoducho možno ani netuší, čo teraz predložil, aký to bude mať dopad.
A ešte druhá vec, vy len kompenzujete sčasti výpadok z navýšenia zo 100 na 140. Len ste zabudli, že tých 100, to je 13 %, je navrhnutých na zníženie. To znamená, 544 mil. nikto nekompenzuje. Tak ak máte taký geniálny nápad, tak kompenzujte aj tých 544 mil. alebo celé to zmietnite zo stola. Likvidujete samosprávu.
9. 11. 2022 9:55:03 - 9:55:03 75. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 1121 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text neprešiel jazykovou úpravou)
32.
Vážený pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som sa vyjadril tiež k predkladanému zákonu a k niektorým pozmeňujúcim návrhom, ktoré boli pridané počas rokovania o tomto zákone, a dovoľte, aby som vám prečítal vyhlásenie Únie miest Slovenska, ale aj vyhlásenie SK8, K8 a samosprávy ako takej.
Už sme si zvykli, že samospráva sa stáva takým nechceným partnerom, skôr s pohľadom na zdroje financií, ktoré by sa dali využiť do samosprávy na riešenie opatrení, prípadne samospráva disponuje zdrojmi, ktorými sa vedia možno, ľudovo povedané, doriešiť alebo dolátať výpadky, ktoré chýbajú pri plnení vládnych cieľov, vládnych vízií a možno nejakých osobných, osobných chcení. Tu treba povedať, že samospráva ako taká, to sú obce, mestá, sú to kraje a obce, mestá sú základná jednotka, kde žijú občania, ako vyzerajú naše obce a mestá, tak vyzerá aj celé Slovensko. A bez financií je nemožné, aby predstavitelia, ktorí boli aj novozvolení, dokázali tieto obce a mestá zveľaďovať.
Vyhlásenie Únie miest Slovenska, ktoré je z dnešného rána, takisto vám bude zaslané do vašich mailových schránok. Je to aj výzva samospráv poslancom Národnej rady Slovenskej republiky.
„Vláda Slovenskej republiky sa naďalej správa, ako by sa energetická kríza či vysoká inflácia samospráv vôbec netýkala. Miesto kompenzácií za zvýšené náklady dokonca vláda peniaze z budúcich príjmov samospráv rozdáva, naposledy pri schvaľovaní zmien v daňovom bonuse opäť bez štandardného legislatívneho procesu cez pozmeňujúce návrhy poslancov Národnej rady Slovenskej republiky bez pripomienkovania a bez rokovania so zástupcami samospráv. V tomto konkrétnom prípade ide o poslanecký návrh Milana Kuriaka.
Únia miest Slovenska, predstavitelia krajských miest K8 sa preto obraciame na poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a vyzývame ich, aby tieto zmeny v zákone nepodporili a aby pred nepremysleným a likvidačným opatrením pre samosprávy uprednostnili odbornú diskusiu a štandardný legislatívny proces. Ani rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky tak nemusí samosprávy ochrániť pred likvidačným výpadkom podielovej dane. Ide pritom o financie určené na prevádzku škôl, zdravotníckych zariadení, domovov sociálnych služieb, verejnú dopravu, na rozvoj obcí, miest a krajov.
Ak Národná rada Slovenskej republiky opätovne zvýšený daňový bonus schváli, samosprávy budú v roku 2023 po zohľadnení rastúcich cien chudobnejšie a nútené k obmedzovaniu základných verejných služieb, čo sa zákonite premietne aj do nižšej kvality života našich občanov.
V lete 2022 prijala Národná rada Slovenskej republiky v skrátenom legislatívnom procese tzv. rodinný balíček, ktorého súčasťou bolo aj zvýšenie daňového bonusu na vyživované dieťa na viac ako dvojnásobok, 100 eur od roku 2023. Podľa júnovej makroekonomickej a daňovej prognózy Ministerstva financií Slovenskej republiky bude mať zvýšenie daňového bonusu na 100 eur negatívny vplyv vo výške 544 mil. eur na rozpočty samospráv. Ide o približne trinásťpercentný pokles príjmov z podielovej dane oproti očakávanému výnosu na rok 2023 bez navýšenia daňového bonusu.
Prezidentka Slovenskej republiky v prípade rodinného balíčka na Ústavnom súde Slovenskej republiky namietala okrem iného aj neoprávnené využitie skráteného legislatívneho procesu a zásadný vplyv na samosprávy bez riadneho pripomienkovania a kompenzácie. Ústavný súd Slovenskej republiky podanie prijal a bude o ňom pojednávať v najbližších dňoch. Koaliční poslanci si však na aktuálnej schôdzi Národnej rady pripravili zálohu pre prípad, že Ústavný súd rozhodne v prospech prezidentky a zákon zruší.
Vláda predložila do parlamentu návrh zákona o zmene a doplnení zákona o dani z príjmov. Ten obsahuje mnoho technických zmien v dani z príjmov pre fyzické a právnické osoby, výšku daňového bonusu však neupravuje. Na prerokovaní návrhu zákona vo Výbore Národnej rady pre hospodárske záležitosti bol však tento návrh zákona pozmenený a pribudol úplne nový paragraf o daňovom bonuse, ktorý je totožný s paragrafom o daňovom bonuse zo zákona, ktorý je aktuálne na Ústavnom súde. Taktiež pribudlo prechodné ustanovenie, ktoré na roky 2023 a 2024 ešte dvíha daňový bonus zo 100 eur na 140 eur, čo by znamenalo ďalších 218 mil. eur v zníženom výnose dani z príjmov fyzických osôb pre samosprávy. Na rokovaní výboru bol síce navrhnutý aj pozmeňujúci návrh, ktorý by kompenzoval samosprávam dodatočné navýšenie daňového bonusu zo 100 na 140 eur presmerovaním časti dane z príjmu právnických osôb, nekompenzuje to však pôvodné zvýšenie daňového bonusu na 100 eur.
Únia miest Slovenska zastupuje aktuálne 61 členských miest, ktoré obhajujú záujmy vyše 2 mil. obyvateľov Slovenska. Aj preto veríme, že hlas našich miest má aj pri riešení tejto témy svoju váhu a svoj prínos.“
Ja vás chcem, kolegovia, vyzvať, aby tento pozmeňujúci návrh, ktorý bol predložený, nebol schválený, pretože spôsobí likvidáciu samospráv v budúcom roku.
Ďakujem pekne.
28. 9. 2022 17:55:03 - 17:55:03 73. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1201 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
100.
Igor Matovič predviedol doteraz čoho je schopný, lepšie povedané, aký je neschopný. Neexistuje oblasť života spoločnosti, ktorá je spokojná s pôsobením jeho osobne, ale aj jeho celej družiny, ktorá pôsobí tuná v Národnej rade, ale aj vo vláde. Slovensko, ako bolo už ixkrát už povedané, sa rúti do záhuby, zatiaľ bez akéhokoľvek zrnka nádeje na zlepšenie. Je to pôsobenie hlavne Igora Matoviča a jeho skupiny.
Jediným riešením sú predčasné voľby, ale prvým krokom je odvolanie toho, kto to celé zavinil, a to je Igor Matovič, preto sa čudujem teraz niektorým kolegom, ktorí váhajú, ak je takáto príležitosť, jednoducho ukončiť ten marazmus a trápenie a Slovensku ponúknuť iné riešenia, že teraz váhajú, resp. hľadajú si iné cestičky, ako potiahnuť možno tie dva roky ešte v tom parlamente. Ale ľudia to všetko vidia a presne týchto ľudí, budú vedieť, kto sú to, a im to zrátajú.
Poďme, kolegovia, už to konečne ukončiť, tento marazmus a poďme ponúknuť ľuďom riešenie, pretože na to čakajú, a nič iné ani v našej kompetencii by nemalo byť.
Ďakujem pekne.
13. 9. 2022 15:40:03 - 15:55:23 71. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 1191 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text neprešiel jazykovou úpravou)
68.
Nie hľadanie riešení, nie pomoc ľuďom, ale boj o udržanie si svojich miest je typické nielen pre ministra Mikulca, ale aj pre jednotlivých ministrov tejto vlády a dnešné vystúpenia len svedčia o tom, že to nebola obhajoba faktu, ale obhajoba emócií, výkrikov a snaha zakryť svoje vlastné zlyhanie. Množstvo zlyhaní, ktoré tu pomenovala pani exministerka Saková je také veľké, že už sa nedá tolerovať nikým, nie ľuďmi, nie týmito sa zamýšľajú, ako by mali byť riadené ministerstvá. Asi najlepším riešením, ktoré by možno pán minister dnes mal vykonať, rovno predstúpiť a povedať, že odchádza sám a nečakať, kým bude odvolaný, pretože tak aspoň by si zachoval svoju tvár a možno by mal predstúpiť pred médiá a vysvetliť všetky tieto obvinenia alebo veci, ktoré boli poukázané v jeho zlyhaniach. Tak by si zachoval tú svoju česť a svoju tvár. Tým, že tu nielenže nie je, ale predstupuje len chabými argumentami, svedčí o tom, že asi nevie odpovedať na základné otázky.
A čo sa týka možno Kežmarku, ako úžasne to tam funguje. Taký podstav policajtov, aký je momentálne v Policajnom zbore v Kežmarku, asi neexistuje nikde inde v žiadnom okrese na Slovensku, pretože namiesto toho, aby jednoducho tie hliadky boli, či už na obvodnom oddelení, alebo na okresnom oddelení zabezpečené neustále a v dostatočnom množstve, tak musím potvrdiť, že mestská polícia supluje, supluje túto činnosť v meste Kežmarok, pretože okres Kežmarok je veľmi zaťažený. Zaťažený aj tým, že 53 % je rómska populácia a každý jeden výjazd, ktorý ide do osady bez policajnej hliadky, tam nejde. Nejde tam ani sanitka, ani záchrana, ani hasičský zbor. Všetci policajti sú presne tam alokovaní, mesto je... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
5. 5. 2022 15:55:06 - 16:10:25 65. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 994 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
102.
Ďakujem kolegom za ohodnotenie predkladaného návrhu a som veľmi rád, že pochopili celú podstatu, prečo ten zákon je predkladaný nielen z dôvodu podpory malých poľnohospodárov, ale aj z dôvodu posilnenia bezpečnosti štátu, produkcie potravín, ale aj aby boli tieto potraviny najvhodnejšie pre malé deti alebo pre školy a školské zariadenia.
Beriem pripomienku – domovy dôchodcov, je to dobrá pripomienka, tento zákon prioritne bol určený pre školy, školské zariadenia, ale ja poviem, ak by bola taká ochota, vidíte, koľko tu máme vládnych poslancov a aký majú záujem o to, aby táto problematika sa riešila, pretože je to asi na druhej koľaji ich záujmu, tak by určite v druhom čítaní mohlo byť doplnené aj domovy dôchodcov, zariadenia pre seniorov a rôzne jednotlivé zariadenia, kde sú seniori. Ale ten záujem nasvedčuje tomu, že toto neni priorita vládnej koalície, aby riešila nejakú bezpečnosť potravín, zdravý životný štýl, zdravé potraviny pre deti, aby riešila, ako pomôcť prvovýrobcom a farmám, pretože ak by bol záujem, tak určite o tom by bola aj troška väčšia diskusia, a to skôr by som len konštatoval so smutným skonštatovaním tejto veci. Takže ďakujem pekne.
5. 5. 2022 15:40:06 - 15:55:26 65. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 993 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
94.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ako počúvame, ako sa pomáha poľnohospodárom, ako je potrebné pomôcť prvovýrobcom, počúvame veľa, aké je dôležité, aby naše deti mali zdravé potraviny, ktoré sú potrebné pre ich zdravý vývoj a vývin a v skutočnosti prichádzame na realitu dňa, a to je, že prvovýrobcovia majú problém vôbec s prežitím, aby svoje výrobky dokázali umiestniť na trh. Prichádzame na realitu, že niektorí ani nevedia predať svoje výrobky, tak ich pod cenu dávajú ďalším obchodníkom, ktorí ich následne predávajú s vysokými maržami, prípadne ich dodávajú do rôznych zariadení.
A potom zoberieme si na druhú stranu, určití dodávatelia nám dodávajú do našich škôl a škôlok potraviny, ktoré dovážajú, pretože ide hlavne o obchod, ktoré kupujú zoširoka-zďaleka, z iných štátov, dovážajú ich na Slovensko, niekedy môžme hovoriť, že sú aj druhej, tretej kvality, ale základ, že jednoducho prejdú rôznymi obstarávaniami, pretože keď sú veľkí, dokážu obsadiť tento trh a potom naše deti jednoducho konzumujú tieto potraviny.
A teraz si povedzme, čo je zámerom štátu, čo by malo byť našou víziou. No našou víziou jednoznačne by malo byť, aby to, čo sa produkuje u nás v štáte, to jednoducho by sa malo tu aj skonzumovať a prioritne podľa našich noriem, podľa našich legislatív, aj produkcia by mala prebiehať a následne by sme to mali dodávať tam, kde je to najviac potrebné, a to je do školských zariadení. Pretože naše deti jednoducho takú-akú potravu prijímajú, tak tak sa bude aj posúvať ich ďalej vývin a vývoj.
Samotný zákon, ktorý je predkladaný, navrhuje sa v ňom zaviesť novú výnimku z pôsobnosti zákona o verejnom obstarávaní a to v prípade zákazky, ktorej predmetom sú potraviny dodávané prvovýrobcom. To sú tí, ktorí produkujú priamo prví daného tovaru a odberateľom je škola, školské zariadenie, zariadenie školského stravovania, prípadne ich zriaďovateľ, ktorý zadáva zákazku v prospech školy alebo zariadenia školského stravovania. Je presne to, čo som na začiatku povedal, prvovýrobca, prepojiť prvovýrobcov so školami a so školskými zariadeniami.
Táto výnimka platí iba do predpokladanej hodnoty zákazky 50-tisíc eur v priebehu kalendárneho roka. To znamená, je tam limitácia, aby jednoducho sa určitá hodnota neprekročila alebo počas platnosti zmluvy. Návrh zákona teda de facto dvíha hornú hranicu finančného limitu zákaziek malého rozsahu pri tovare, ktorým sú potraviny dodávané prvovýrobcami. Tu hovoríme o zelenine, mliečnych výrobkoch a základných potravinách.
Súčasná legislatíva, aby ste vedeli, je platná do 10-tisíc eur. Žiaden malý prvovýrobca nie je schopný sa prihlásiť do súťaže, tu hovoríme na 10-tisíc zákazkách o EVO, čiže elektronickom verejnom obstarávaní, ktoré je úplnou novinkou a možno pre vašu predstavivosť, jednoducho sú to malí výrobcovia, ktorí majú niekoľko hektárov možno polí, oni produkujú určitý druh zeleniny, jednoducho nie sú schopní sa prihlásiť do týchto zákazok. Nedokážu dodať celý ten sortiment. Táto výnimka by umožňovala do hodnoty 50-tisíc priamo, aby školské zariadenie oslovilo, aby odoberalo túto produkciu od tohto prvovýrobcu. Hovoríme o posilnení prvovýroby, o posilnení lokálnych potravín a to je presne účel, že tieto lokálne potraviny, sa hovorí, že najzdravšie potraviny sú tam, kde žijete a v okolí 50 kilometrov. To znamená, tieto potraviny by mali byť produkované čo najviac v blízkosti vášho bydliska, a to je najdôležitejšie pre ten vývin a vývoj týchto malých detí.
Samotný návrh zákona reflektuje dlhodobé požiadavky aplikačnej praxe. Keďže je verejný záujem na to, aby sa do škôl a školských zariadení dostávali zdravé lokálne potraviny, aby legislatíva nenútila školy obstarávať potraviny za najnižšiu cenu bez ohľadu na ich kvalitu. Ja si myslím, že už sme ako národ, aj keď sme v Európskej únii, dostatočne vyspelý a vyzrelý na to po tých 18 rokoch, aby sme sa odpútali od tých najnižších cien jednoznačne, aby ku nám neboli dovážané potraviny druhej a tretej triedy, aby sme prioritne a prioritne hlavne v tých školách a materských školách, v školách, zariadení školských trvali na kvalite potravín, nie na kvantite. A nenútili sme školy obstarávať potraviny za najnižšiu cenu.
Zákon síce umožňuje i v súčasnom znení nastaviť kritériá hodnotenia zákazky smerom ku kvalite, avšak pre školy a školské stravovacie zariadenia, ich zriaďovateľov je príliš zložité, a preto v praxi je to nevyužívané, pretože ich personálne kapacity jednoducho na to nestačia. Takže na strane, aj na strane malých lokálnych prvovýrobcov potravín je veľmi zložité konkurovať veľkým reťazcom v boji o zákazníka. A to či už z hľadiska, tak i z dôvodu administratívnej náročnosti zapojenia sa do procesu verejného obstarávania vypracovaním a odoslaním ponuky.
Sami dobre vieme, ako v súčasnosti prebieha aj maloobchodný predaj. Obrovské veľké reťazce nám ovládli kompletný predaj maloobchodu. To znamená, lokálni producenti nie sú schopní umiestňovať v jednotlivých potravinách. Zoberieme si Kaufland, Tesco a tak ďalej, my nie sme sebestační ani v predaji, musia predávať pod cenu, obchodníci majú niekoľko stá osobnú maržu, jednoducho títo prvovýrobcovia sú na hranici prežitia. Tento návrh zákona by im umožnil tieto svoje produkty prvovýroby dodávať do škôl, a tým pádom by sa posilňoval aj tento segment lokálnych potravín.
Predpokladaným návrhom zákona sa rieši nielen otázka kvality nakupovaných tovarov a jedál ponúkaných deťom ako najzraniteľnejších osôb vo vývoji, ale predstavuje opatrenia na podporu a rozvoj lokálnych fariem, pestovateľov a iných prvovýrobcov potravín. Cieľom návrhu zákona je tak zjednodušiť proces obstarávania potravín do školských jedální s úmyslom dosiahnutia toho, aby stravovacie zariadenia ponúkali kvalitné biopotraviny od menších prvovýrobcov potravín a zároveň, aby boli podporení naši prvovýrobcovia, ktorí produkujú tieto potraviny.
V súčasnej dobe žijeme veľmi hekticky, že každý hovorí o bezpečnosti štátu. Ak nebudeme podporovať prvovýrobcov, nikdy nebudeme môcť hovoriť o bezpečnosti štátu v zabezpečovaní základných potravín. Ako ináč dokážeme podporiť týchto prvovýrobcov, aby dokázali umiestňovať hlavne svoje produkty v najbližšom okolí, aby im nevzrastali náklady a na druhej strane, aby neboli, by som povedal, cenovo vydieraní veľkými odberateľmi, ktorí sa zapájajú masovo do týchto verejných obstarávaní. Oni ich vyhrávajú a potom pod cenu skupujú tieto produkty produkované týmito prvovýrobcami.
Chcem vás požiadať o podporu tohto návrhu zákona, pretože riešime dva základné problémy – zdravie a zdravý vývoj detí v školách a školských zariadeniach a podpora malých prvovýrobcov poľnohospodárskych produktov, hlavne lokálnych farmách a lokálnych zariadeniach.
Ďakujem pekne.
5. 5. 2022 15:40:06 - 15:55:25 65. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Tlač 993 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR -   (text neprešiel jazykovou úpravou)
90.
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som vám predniesol návrh zákona. Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: čl. 1 zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona následne, ako je popísané.
V § 1 sa za odsek 15 vkladá nový odsek 16, ktorý znie:
„(16) Tento zákon sa nevzťahuje na zákazku, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako 1 kalendárny rok, pričom predmetom zákazky je dodanie tovaru, ktorým sú potraviny, dodávateľom je prvovýrobca daného tovaru a odberateľom škola zaradená do siete škôl a školských zariadení podľa osobitného predpisu. Zariadenia školského stravovania podľa osobitného predpisu alebo ich zriaďovateľ pokiaľ zadáva zákazku v ich prospech.“
Doterajšie odseky 16 a 17 sa označujú ako odseky 17 a 18.
Poznámky pod čiarou k odkazom 25h, 25i znejú:
„25h) § 27 ods. 2 zákona č. 245/2018 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a
25i) § 139 zákona 245/2018 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“
Čl. II. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2022.
Pán predsedajúci, skončil som. Požiadal by som o vystúpenie v rozprave.
Ďakujem.
5. 5. 2022 9:52:17 - 9:53:10 65. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 963 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Ferenčák, Ján (-) - poslanec NR SR Vystúpenie   (text neprešiel jazykovou úpravou)
36.
Kolegovia, kolegyne, chcem vám poďakovať za konštruktívnu diskusiu v niektorých prípadoch. Chcem vás požiadať o podporu schválenia tohto zákona, pretože tento zákon nerieši individuálne potreby. Rieši problémy všetkých občanov na Slovensku, a to prostredníctvom miest a obcí, v ktorých žijú. Tento zákon je rozvojový. To znamená, pomôže sa rozvíjať mestám a obciam a na druhej strane výrazne uľahčí aj štátnym inštitúciám vyriešiť problémy, s ktorými sa nevedia vysporiadať. To znamená, veľmi výrazne uľahčí aj Slovenskému pozemkovému fondu, aby nemal takú agendu, akú má. Je to na prospech nás všetkých občanov a aj ako primátor mesta a za všetkých primátorov a starostov chcem vás požiadať, aby ste ten zákon podporili a bol schválený. Ďakujem pekne.

Deň v parlamente

<- ->