Budeme hlasovať o návrhu ako o celku s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
|
Ďakujem. Tým sme odhlasovali všetky pozmeňujúce návrhhy, ktoré vzišli z rozpravy. Pán predseda, mám odporúčanie výboru, keďže sme v skrátenom legislatívnom konaní, aby sme pristúpili do tretieho čítania.
|
... ktorý je právne nevykonateľný. (Ruch v sále.)
|
Ideme k druhému pozmeňujúcemu návrhu, ktorý predložil pán poslanec Janiš. Poprosím, dajte hlasovať o tomto pozmeňujúcom návrhu.
|
Teraz pristúpime k pozmeňovacím návrhom, ktoré boli podané v rozprave. Pozmeňujúci návrh pána poslanca Lipšica nemôžem dať hlasovať vzhľadom k tomu, že teda pán minister vyjadril tomu negatívne stanovisko, lebo je to nad rámec predloženého zákona. Chcem sa opýtať, či pán poslanec uplatňuje ..... námietka?
|
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, najprv budeme hlasovať o bodoch spoločnej správy. Máme tam jeden bod s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
|
Ďakujem pekne, pán predseda, podpredsedajúci, pán minister, vážení, kolegyne, kolegovia, veľmi krátko a faktom je, že ja som v prvom vystúpení deklaroval proste túto pomoc ako čiastkovú pomoc, alebo prvú okamžitú pomoc. Ale čo ma strašne prekvapilo bolo vystúpenie pána Pada, ktorého tiež považujem za veľmi silného partnera pána Janiša v demagógii a ten záver bol pre mňa fascinujúci. O tom, akým spôsobom, tzv. údajným spôsobom prepis hovoru predsedu strany SMER a akým spôsobom sa to znevážilo alebo zdevastovalo. No, dámy a páni, ja chcem len jedno pripomenúť, jediný spôsob, alebo jediný spôsob ako to zadeklarovať správne a povedať prvavdu je to, že na základe toho, čo sa udialo vo financovaní strany SDKÚ, kde ani raz ani v jednom vstupe, ani v jednom vystúpení strany SDKÚ nebolo znevážené, alebo nebolo faktami vyvrátené to, akým spôsobom z rôznych švajčiarskych bánk bolo financovanie zabezpečené, strany SDKÚ. A veď najväčším príkladom bolo to, že predseda SDKÚ odišiel z volebného lídra strany SDKÚ. To je najväčším ukážkou toho, že strana SDKÚ prenáša a ústami pána Pada prenáša tento problém na stranu SMER-sociálna demokracia. Je pre mňa dehonestujúcim, akým spôsobom sa zneužíva téma povodní na takéto dezintepretácie a jediným, jediným účelom je to odvrátiť pozornosť od toho, čo je najväčším problémom a najväčšou ťarchou a najväčšou nočnou morou SDKÚ je to, ich financovanie, kde ani raz nebolo vyvrátené. A ja pánovi Padovi poviem, čo je najväčšou morou celého parlamentu Slovenskej republiky. Je možno veľkou mojou, by som povedal bolo mojou cťou byť v predchádzajúcom parlamente tejto Národnej rady Slovenskej republiky. A na vlastné oči som videl ako v priamom prenose sa kupovali poslanci. Nemenovaný pán predseda nemenovanej strany priamo v prezentácii prezenčnom materiáli, priamo v televízii preukázal, ako oficiálne sa kupovali poslanci Národnej rady. Väčšou, väčšou dehonestáciou parlamentu ako to kupovanie poslancov v priamom prenose, myslím, že väčšou dehonestáciou nie je. Ja obdivujem niektorých, niektoré politické strany, že boli ochotné vydržať až do pomaly do konca a niektoré politické strany jednoducho odišli, odišli z tejto koalície, aj keď napriek tomu, že odišli veľmi neskoro. Toto je najväčšou dehonestáciou. Ďakujem veľmi pekne.
|
Nikdy nikto ani nepredpokladal, že by takéto sa nám mohlo stať. A po druhé, za vlády, za tejto vlády bolo na protipovodňovú ochranu bolo investovaných dvakrát toľko peňazí čo za druhej Dzurindovej vlády. Tak len, aby sme si to nejak pripomenuli a je tiež naozaj pravdou, že pri zostavovaní rozpočtov sme boli viackrát kritizovaný aj za navyšovanie rozpočtu v tejto konkrétnej kapitole. Ďakujem, skončil. som.
|
Ďakujem vážený pán podpredseda. Vážené kolegyne, kolegovia chcem len pripomenúť, to čo tu bolo v rozprave na moju, teda moju rozpravu vo faktických poznámkach deklarované. Po prvé dnes deklarujeme o tom, že ideme dávať balík 25 miliónov euro. Na 25 miliónov euro na žiadnej bankovke nie je napísané že tá bankovka je z politickej strany a táto bankovka je z rezerva na povodne, čiže jednoducho a jasne povedané z tých 25 miliónov budú poskytnuté priamo platby v prospech občanov, ale budú aj na sanáciu problémov, ktoré vznikajú z titulu povodní, či to je oprava ciest, a tak ďalej. čiže to, čo niekto sa tu snaží podsúvať, že sa to poskytne pre nejakých županov smeráckych a ja neviem čo za nezmyselné diskusie sa tu vedú, jednoducho to je nerelevantné, proste jednoducho je to len politika |
Aby v prospech občanov, ale budú aj na sanáciu problémov, ktoré vznikajú z titulu povodní, či to je oprava ciest a tak ďalej. Čiže to, čo niekto tu sa snaží podsúvať, že sa to poskytne pre nejakých županov smeráckych a neviem čo za nezmyselné diskusie sa tu vedú. Jednoducho je, je, je nerelevantné, proste jednoducho je to len politika niekoho, kto si chce na tomto nejakým spôsobom získať body.
Jednoducho na týchto peniazoch nie je napísané, 25 miliónov, čiže 4 milióny presne ktoré prejdú z politických strán pôjde priamo na opravu cesty, alebo pôjde priamo pre občanov. Čiže jednoducho, vy budete mať presný zoznam, občania dostanú viac ako tie 4 milióny euro, jednoducho pôjde časť na opravu ciest, alebo škôd, ktoré napáchala povodeň a časť pôjde priamo pre občanov. A tieto peniaze už idú priamo pre týchto občanov, prečo dnes robíme paniku z ničoho čo nie je pravda. A ešte raz to Grécko, Grécko bude znovu opakujem, bude schvaľovať budúci parlament a dnes neodišlo do Grécka ani cent a mýlime do dojmy s pojmami. Niečo je pôžička a niečo je problém povodne.
Dnes podsúvajme niečo, čo jednoducho nie je pravda. Ďakujem.
|
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, ja strašne ako úpenlivo počúvam túto diskusiu, ale mám z toho hrôzu, mám z toho des. A poviem z niekoľkých dôvodov prečo. Najväčším prejavom toho, ako niekomu záleží na týchto povodniach je účasť našej drahej opozícii na tomto zasadnutí. To je verný obraz toho, ako vám záleží, stačí že v žiari reflektorov už ste boli ukázaný a to je vlastne ten obraz, ak by vám záležalo, nebolo by vás tu päť aj pol ale boli by tu poslanci opozície, ktorí fakt budú diskutovať o tomto probléme. To, že niekto dá pozmeňujúci návrh a urobí si zo štátneho rozpočtu bufetový spôsob a že jednoducho mi tu v nejakých zákonoch o horskej službe budeme upravovať štátny rozpočet no to už je pod úroveň podľa môjho názoru a nielen poslanca ale aj tejto Národnej rady, aby sa vôbec zaoberala takýmto niečím. Ak niekomu nezáleží na tom, aby štátny rozpočet mal nejakú, nejakú logiku, alebo opodstatnenosť a aby teda boli bili všetky racionálne dôvody, a všetky, zákony, ktoré teda hovoria o tom, akým spôsob sa štátny rozpočet novelizuje, alebo akým spôsobom sa prijíma štátny rozpočet tak potom sa dožívame aj toho, že v zákone o o politických stranách bude meniť štátny rozpočet. Je to podľa môjho názoru dehonestácia, nehnevajte sa, dehonestácia tejto schôdze, aj dehonestácia voči týmto ľuďom, nikto z týchto, nikto a minister financií, myslím že jasne deklaroval a myslím si že aj vláda deklarovala jasne. Tu je záchranný balíček v prvom štádiu. Ide o 25 miliónov eur, ktoré sa majú naakumulovať aby z týchto peňazí sa okamžitá pomoc zabezpečila pre ľudí postihnutých týmito povodňami. A tieto peniaze už sa realizujú v tomto procese, nehovoriac o tom, že prvá vec, ktorá sa realizovala bol fond solidarity asi niečo podobné čo navrhol pán poslanec Janiš. Fond solidarity, kde sa pomáha ľuďom, ktorí boli najviac postihnutí týmito povodňami a poskytujú sa im peniaze na to aby zabezpečili svoj reálny chod. Páni a dámy veď tým dvanástym , dvanástym júnom nič nezačína, nič nekončí, predsa vláda bude kontinuálne pokračovať s tým, pokiaľ nebude ustanovená nová vláda, nový parlament, čiže prečo sa dnes budeme niečo riešiť, čo bude sa riešiť na najbližšom období. Nikto tu nemá problém s tým, aby jednoducho návrhy, ktoré boli vzniesli aj opoziční poslanci boli implementované práve v tom prerozdeľovacom procese, ale prečo dnes, keď dnes riešime okamžitú pomoc, ktorá je nutná na obdobie možno tých dvoch a najbližších dvoch, troch týždňov a možno, že v tom období už bude kooptovaná nová vláda, čiže neberme teda dnes kompetencie, nerobme bufet zo štátneho rozpočtu, každý kto si zmyslí dá do hoc akého zákona ešte čakám, že v poslaneckom zákone budeme meniť štátny rozpočet, to už si myslím že by bolo celkom, celkom nie, nie alebo dehonestujúce tohto parlamentu, tejto vlády a Slovenskej republiky. Pokiaľ sa týka diskusie o pomoci Grécku, tu sa fakt musím povedať zneužíva tento proces pomoci Grécku a vy veľmi dobre viete a ja si všímam, kto sa zapája do tejto diskusie, do tejto diskusie sa zapájajú väčšinou ľudia, ktorí jednoducho v oblasti financií nepracujú a bojím sa, že aj v rámci opozície sa do tohto procesu zapoja ľudia, ktorí len to t využívajú ako na propagandu riešenia veci ale nie efektívnych a faktických vecí, ktoré by sa mali riešiť. Grécko nie je problémom povodní, Grécko je pôžička, ak si to niekto neuvedomil alebo nevšimol Grécko je pomoc, ale pomoc s pôžičkou. Nie tým, že by sa dalo niekomu darovalo niečo, to je prvá zásadná vec. Druhá zásadná vec je viete veľmi dobre, že až nasledovný parlament bude tento proces schvaľovať. A tento proces prejde normálne, normálne štatútom štátneho rozpočtu a novely štátneho rozpočtu, nie tak ako v zákone o politických stranách niekto navrhuje tento rozpočet meniť. Veľmi dobre viete aj to, že jednoducho ten proces, ktorý tu nastal, povodeň si nevybrala, nevybrala dátum, týždeň pred 12. júnom, týždeň pred voľbami, povodeň bohužiaľ prišla a mi ju potrebujeme riešiť, to že ako sa zodpovedne postavíte dnes pred riešenie vecí, že ste ochotný zo svojich rozpočtov politických strán venovať 4 milióny eur pre týchto postihnutých je len otázkou interpretácie ako sito chcete znevážiť túto pomoc pre týchto občanov, ak to chcete znevažovať kľudne pozmeňujúcimi návrhmi alebo rôznymi inými invektívami ale neznevažujte tých ľudí, ktorí fakt sú postihnutý touto povodňou, lebo tá povodeň je symbolom toho, akým spôsobom sa títo ľudia a títo politici zachovajú voči tým občanom, ktorí ich volili, ktorí im dali hlas a ktorí aj prakticky sú tieto peniaze, sú peniaze občanov a daňových poplatníkov Slovenskej republiky, ktoré dostávajú zo štátneho rozpočtu tieto politické strany. Takto neznevažujme, neznevažujme nejakými rozdeľovaním rezerv, lebo všetky rezervy včítane vlády aj premiéra sú na internetovej stránke a tak isto budete mať šancu si pozrieť komu pôjdu tieto peniaze, komu jasne budú tieto peniaze poskytnuté z tejto pomoci z týchto 25 miliónov eur. Na tých 25 miliónov eur nie je napísané či to bude na opravu cesty, či z týchto 4 miliónov eur pôjde na opravu cesty, alebo konkrétne človeku. Čiže nerobme z toho politiku berme to ako reálny fakt pomoc občanov a myslím si, že určitý občania aj vás aj všetkých nás Národnej rady za to jednoducho môžem len pochváliť. Ďakujem pekne.
|
Ďakujem, vážený pán podpredseda Národnej rady, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som uviedol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky č. 333/2004 Z. z. a o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov, zákon č. 85/2005 Z. z. Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2085 z 10. júna 2010 pridelila vládny návrh zákona výborom: výboru pre financie, rozpočet a menu, ústavnoprávnemu výboru. Zároveň určila termín prejednania, ktorý bol ihneď. Tieto výbory prejednali tento vládny návrh zákona, ktorý bol v skrátenom legislatívnom konaní. K predmetnému návrhu zákona zaujali nasledovné stanoviská výbory. Výbor pre financie, rozopčet a menu odporučil schváliť tento návrh s pozmeňujúcimi návrhmi a výbor pre, ústavnoprávny výbor odporúčal schváliť. V spoločnej správe je jeden pozmeňujúci návrh a gestorský výbor odporúča Národnej rade schváliť návrh zákona o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a o politických stranách a politických hnutiach schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi. Zároveň určil poslanca Jozefa Buriana za spoločného spravodajcu výborov a súčasne ho poveril predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky a po druhé, navrhnúť postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch. Ďakujem, pán predseda, skončil som. Poprosím, otvorte rozpravu.
|
Ďakujem pán predseda. Poprosím výbor pre financie, rozpočet a menu, aby sa sústredil v zasadačke výboru. Budeme prejednávať tento návrh zákona ihneď teraz po skončení.
|
Ďakujem vážený pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku vystúpil k vládnemu návrhu zákona o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a o politických stranách, o politických nutiach v znení neskorších predpisov.
Predmetný vládny návrh bol doručený poslancom Národnej rady s tým, že vláda požiadala prerokovať tento návrh v skrátenom legislatívnom konaní.
Výbor so skráteným legislatívnym konaním súhlasil uznesením č. 678 zo dňa 10. júna 2010.
Predseda Národnej rady posúdil návrh podľa § 70 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a zaradil na dnešnú 53. schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky (Gong.)
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67, 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky a že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku.
Pán predsedajúci prosím, otvorte rozpravu.
|
Ďakujem vážený pán predseda.
A prosím vás, dajte hlasovať o tom, že Národná rada Slovenskej republiky súhlasí s návrhom na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a o politických stranách a hnutiach.
... tu, v svojom životnom ohrození a zmenil sa im obraz o živote a všetci ako sme tam boli prítomní, tak sme sa vo chvíli zamýšľali ako tímto ľuďom môžeme pomôcť. Pozerali na nás ako na politikov, od ktorých očakávali okamžité riešenie. Priatelia, v tej chvíli som zacítil, že padla nejaká opona medzi vzťahmi opozície a koalície, že v jednej chvíli to už neboli tí politici, ktorí nedokáu sa spolu medzi sebou sa ani rozprávať, ale dokázali sme hľadať a dokázali sme vyjadriťž istú solidaritu s ľuďmi, ktorí ani tak nečakali od nás peniaze, ale čakali pochopenie a porozumenie. Som v takej zvláštnej situácii preto, lebo dnes ráno som počul výšku vyčíslenej škody, ktorú odhadujú odborníci z rezortu ministerstva životného prostredia približne na 230 mil eur. My dnes ideme rozhodovať o pomoci, ktorá by mala poskytnúť pomoc tým, ktorí boli najviac postihnutí vo výške 4,5 mil. eur.
Dámy a páni, nedá mi, aby som nevyjadril istý svoj osobný pocit z tohto postupu, ktorý sa vláda Slovenskej republiky, za pomoci len koaličných poslancov, dnes rozhodla urobiť. Čakal som, zvlášť vo chvvíli, kedy mnohí ľudia sa ocitli vo svojej ľudskej tragécii, že dokážeme v takých chvíľach naozaj nerozdeľovať politiku na opozičnú a koaličnú, ale že nám všetkým rovnako záleží, aby sme ľuďom dokázali pomôcť. Žiaľ, priatelia, ani toto ste nedokázali a mrzí ma to preto, lebo mám obavu, že aj táto schôdza je len posledným a zúfalým pokusom o vytĺkanie posledných sympatií občanov Slovenskej republiky krátko pred konaním parlamentných volieb. Kresťanskodemokratické hnutie od začiatku keď sa objavili prvé informácie, sa solidarizovalo so všetkými, ktorí sa ocitli v núdzi, v kríze a niektorí boli odkázaní na pomoc iných. Nerobili sme to z nejakého straníckeho populizmu, ale robili sme to z porozumenia, z pochopenia k ľuďom a poskytli sme časť finančných prostriedkov z našich straníckych peňazí a dokonca sme išli až tak ďaleko, že sme dali verejný prísľub viacerí, že sa vzdáme aspoň jedného nášho poslaneckého platu, či už tí, ktorí sme tu v tomto funkčnom období alebo poslanci, ktorí budú zvolení za Kresťanskodemokratické hnutie po budúcich parlamentných voľbách a individuálne venujeme tým, ktorí najviac našu pomoc potrebujú tento malý symbolický príspevok.
Dámy a páni, častokrát som si želal, aby v takýchto kritických situáciách v akých sa dnes časť občanov Slovenska ocitla, sme nerobili z toho tvrdú a agresívnu politiku. Možno mnohí čakáte, že ideme do konfliktu a začneme vytýkať ako táto vláda nehospodárne narábala s verejnými prostriedkami. Možno by som ale, pán minister financií, bol očakával, keby takýto istý postup bola vláda zvolila aj vtedy, keď ste vy prijali za Slovenskú republiku záväzok poskytnúť Grécku pomoc. Možno by som bol dnes očakával, keby ste v rámci návrhov na skrátené legislatívne konanie boli predložili aj návrh zákona o štátnom rozpočte, ktorý by bol sprísnil nakladanie s prostriedkami, ktorými disponuje premiér vlády Slovenskej republiky. Lebo ak je pravdou to, čo bolo zverejnené, na čo boli na všetko poskytnuté, tak dnes naozaj sa priam núka zmena aj tohto zákona.
Dámy a páni, Kresťanskodemokratické hnutie podporí všetky návrhy, ktoré sú predložené dnes vládou Slovenskej republiky a tým chceme vyjadriť svoju solidaritu, svoj vzťah s tými, ktorí od nás pomoc očakávajú. Ďakujem pekne.
|
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vám predniesol uznesenie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu, to znamená
a) výbor súhlasil so skráteným legislatívnym konaním o vládnom návrhu zákona o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, zákon č. 333/2004 Z. z. a zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov určil mňa za spoločného spravodajcu a odporúčal Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z o rokovacom poriadku prerokovať tento vládny návrh na skrátené legislatívne konanie. Pán predseda, skončil som, poprosím, otvorte rozpravu.
|