Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Branislav Bačík

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 16. 5. 2007 
Zadávateľ Branislav Bačík 
Otázka Vážený pán minister, ako hodnotíte súčasný stav výstavby diaľníc na Slovensku? 
Adresát minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Dátum odpovede 17. 5. 2007 
Zodpovedal minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Odpoveď Vážený pán podpredseda, vážený pán poslanec, ak hodnotím doterajší stav výstavby diaľnic na Slovensku do roku 2006, musím konštatovať neplnenie harmonogramu postupu výstavby definovaného v predchádzajúcich programoch schválených vládou Slovenskej republiky. Veľakrát to nebolo len z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov, ale aj v dôsledku nenaplnenia plánovaných ročných výdavkov, omeškania rozhodnutí vydávaných v režime stavebného zákona, chybách pri verejnom obstarávaní a často aj nízkou profesionalitou investorských organizácií. Výsledkom je skutočnosť, že od roku 1993, kedy bolo v prevádzke 198 km diaľnic a rýchlostných ciest, až do konca roku 2006, teda za 14 rokov sa vybudovalo len 277 km diaľnic a rýchlostných ciest. Náš navrhovaný program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010, ktorý v súčasnosti predkladáme na rokovanie vlády, predpokladá vybudovanie 127 km diaľnic a rýchlostných ciest za 4 roky, čím bude v roku 2010 v prevádzke spolu 431 km diaľnic a 173 km rýchlostných ciest. Nie je to tempo porovnateľné napríklad s Chorvátskom, ale na náš program je potrebný objem finančných zdrojov, ktorý nebol v histórii Slovenskej republiky plánovaný na realizáciu na stavebnom trhu v takej výške. Preto v rokoch 2007 až 2008 chceme nastaviť stavebný trh tak, aby sme tento cieľ splnili. Významnou mierou k tomu určite prispeje, ak bude schválená aj novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Ministerstvo si vytýčilo cieľ znížiť aj finančnú náročnosť predkladaného programu diaľnic a rýchlostných ciest na štátny rozpočet, ako aj znížiť finančnú náročnosť na iné formy financovania o cca 20 % pri znížení rozostavanosti stavieb, zredukovaní dĺžky privádzačov, zavádzaní efektívnejších trás, vykonávaní vnútornej expertízy od štádia projektovej prípravy, zavádzaním nových konštrukčných a technických riešení tunelov a mostov a prípadne zvýšením použitia výnimiek z technických noriem. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.