Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Diana Štrofová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 27. 10. 2004 
Zadávateľ Diana Štrofová 
Otázka Protestné akcie autobusárov svedčia o kríze a veľmi vážnych problémoch v autobusovej preprave, ktoré vznikajú na základe viacerých aj objektívnych faktov, ku ktorým patrí nárast cien nafty. SR je dnes jeden z najdrahších štátov čo sa týka cien pohonných hmôt. Riešenie je aj v rukách vlády, máte ho? 
Adresát predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Dátum odpovede 28. 10. 2004 
Zodpovedal predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Odpoveď Ďakujem pekne za otázku, pani poslankyňa. Najprv možno trošku teórie v dobrom, a potom možno takými vlastnými slovami zhrnutie. Najprv sa mi žiada vám povedať to, čo možno, alebo isto aj viete, a síce, že zvyšovanie cien nafty je ovplyvňované mnohými faktormi, v poslednom období zďaleka nie, povedzme, daňovými sadzbami, ale vývojom svetových cien v komoditách, na ktoré sa pýtate, rastom cien ropy na svetových trhoch. Ako isto viete, tento faktor vláda priamo nedokáže ovplyvniť. Jediným nástrojom v rukách vlády je daňová politika, pretože súčasťou ceny pohonných hmôt je aj spotrebná daň. Pripomínam, že táto bola u nás naposledy upravovaná k 1. augustu minulého roku, ako aj daň z pridanej hodnoty, ktorá bola od 1. januára 2004 znížená. Z toho je zrejmé, že v súčasnom období zvyšovanie cien pohonných látok nepriame dane neovplyvňujú. Zároveň si dovolím podotknúť, že ani zníženie sadzieb spotrebných daní by negarantovalo zníženie ceny pohonných látok a tým vyriešenie problémov v autobusovej preprave. Predmetné problémy je potrebné analyzovať a uvažovať nad systémovým opatrením. Analytici aj obchodníci s ropou totiž predpovedajú ďalší nárast cien ropy a ropných produktov, čo však nie je výsledkom zvyšovania sadzby spotrebnej dane, ale jednoznačne podmienok na medzinárodných trhoch. Zvyšovanie cien ropy nie je len, takpovediac, slovenskou otázkou, ale problémom väčšiny dnešných hospodársky vyspelých krajín. Ešte na okraj by som rád informoval o najnovšej zmene zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja. Pre Slovenskú republiku ako členský štát Európskej únie je záväzná smernica o reštrukturalizácii rámcových predpisov spoločenstva na zdaňovanie energetických produktov a elektrickej energie, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára tohto roku. Ustanovuje minimálne sadzby spotrebnej dane. Vzhľadom na skutočnosť, že sadzby spotrebnej dane z minerálnych olejov na Slovensku úpravou k 1. augustu 2003 presahovali úroveň minimálnych sadzieb stanovených citovanou smernicou, nepožiadali sme o prechodné obdobie na zdaňovanie benzínu a nafty. Táto smernica umožňuje členským štátom zaviesť diferencované sadzby spotrebnej dane podľa účelu použitia minerálnych olejov. Túto možnosť Slovenská republika aj využila a do návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z minerálnych olejov, ktorý bol Národnou radou schválený celkom nedávno, 26. októbra, zapracovala oslobodenie zemného plynu ako pohonnej látky aj pre autobusovú dopravu. Takže zhrniem, pani poslankyňa. Viem, kam mierite, viem, že je istá medzera, alebo, ako by som povedal, priestor na zníženie našej slovenskej spotrebnej dane, aby sa dostala na minimálnu európsku. Je istý priestor. Netvrdím, že tento priestor je nedotknuteľný, ale opatrne zvažujeme, aj vzhľadom na vývoj kurzu slovenskej koruny voči euru, aj vzhľadom na vývoj a pohyby a očakávania predikcie vývoja pohonných látok, teda nafty predovšetkým na svetových trhoch, čo máme urobiť. A trošku sme opatrní aj preto, lebo vieme, že niektoré krajiny jednorazovo znížili svoje spotrebné dane na minimálnu úroveň, ktorú predpisuje Európska únia, ale výsledok v spotrebiteľských cenách sa vôbec neprejavil - konkrétna niekoľkomesačná skúsenosť, povedzme, z Maďarskej republiky. Takže tie očakávania ľudí, ktorí si myslia, že keby sme išli so spotrebnou daňou o tú korunu alebo dve koruny, alebo aký je ten priestor, dole, že by sa to znížilo alebo odrazilo na tých 37 korunách. Skúsenosti z tých krajín, ktoré to urobili, nepotvrdzujú, že sa tak stalo. 
Doplňujúca otázka Ja mám, samozrejme, ešte ďalšiu otázku súvisiacu s tým, že naozaj je to zrejme otázka pohľadu. Ja si myslím, že už Maďarsko dnes má oveľa výhodnejšie ceny pohonných hmôt, než má Slovensko. To je jeden z argumentov, kde sa ukazuje istá výhoda, istá výhodnosť. Samozrejme, súvisí to aj s ďalšími faktmi, ako je vývoj kurzov a ekonomiky, ale bez ohľadu na to tá výška ceny je tam oveľa nižšia pri palivách. Ale teší ma, že počujem od vás, že naozaj máte záujem analyzovať a do budúcna znižovať túto daň. Ja by som sa aj chcela opýtať, kedy máte naplánované ísť dole s cenou spotrebnej dane, lebo ono celkovo nielen SAD-kám to komplikuje život - a im by ste mohli pomôcť riešiť situáciu nejakou formou dotácie -, ale komplikuje to život aj ďalším, čo poskytujú tovary a služby, ktorí tieto služby predražujú. Čiže bolo by treba veľmi rýchlo konať. 
Doplňujúca odpoveď Pani poslankyňa, nemyslím si, že to je vec pohľadu, ale konkrétnych skúseností. Vy ste otvorili inú tému. Porovnávať spotrebiteľské ceny môžeme aj tak, ale to sa musíme na problém pozrieť úplne inak, cez paritu kúpnej sily a výmenné kurzy. Ale platí skúsenosť z Maďarska, ktorá hovorí, že zníženie spotrebnej dane na minimálnu sadzbu, ako stanovuje Európska únia, neviedlo k zníženiu spotrebiteľskej ceny. Toto je tá skúsenosť. A po druhé, trošku ste posunuli význam mojej odpovede. Ja som nehovoril, že plánujeme znížiť spotrebnú daň a už vôbec vám nepoviem termín. Ja som vám len hovoril, že nie sme, viete, ako nejako „zašprajcovaní“ a zvažujeme všetky alternatívy, veľmi pozorne analyzujeme vývoj v tejto oblasti. Nehovorím ani áno, nehovorím ani nie, ale v súčasnosti takýto bod nie je na programe rokovania vlády z dôvodov, ktoré som uviedol vo svojej odpovedi. Veľmi komplexná téma, myslím, že sme v tejto oblasti prešli procesom reštrukturalizácie, decentralizácie verejnej správy, nemyslím si, že dotácie sú tým efektívnym nástrojom, ktorý by definitívne riešil problém. Je to opäť širšia téma, téma harmonizácie a našich dopráv, konkurencieschopnosti aj istej vnútornej efektívnosti týchto podnikov. Všetko stojí peniaze. Dotácie sú peniaze daňových poplatníkov a s tým treba veľmi opatrne narábať. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.