Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ľudmila Mušková

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 27. 10. 2004 
Zadávateľ Ľudmila Mušková 
Otázka Pri rozhodovaní o rušení škôl beriete do úvahy aj reálnu situáciu v teréne? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martin Fronc 
Dátum odpovede 28. 10. 2004 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martin Fronc 
Odpoveď Vážená pani poslankyňa, v zmysle zákona 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov môže obec zrušiť školu alebo školské zariadenie až po jej vyradení zo siete škôl a školských zariadení. O vyradení školy alebo školského zariadenia zo siete rozhoduje ministerstvo školstva podľa ustanovenia § 17 citovaného zákona a v zmysle zákona o správnom konaní. Na to, aby mohlo ministerstvo objektívne rozhodnúť, má informácie zo strany orgánu školskej samosprávy, štátnej školskej inšpekcie, aj príslušného krajského školského úradu. Zdôrazňujem však, že ministerstvo nerozhoduje o zrušovaní škôl. Túto kompetenciu v rámci decentralizácie majú obce, resp. obecné zastupiteľstvá príslušných obcí. 
Doplňujúca otázka Pán minister, my sme upozorňovali pri prijímaní reforiem, že vlastne sú to experimenty, ktoré ukážu v praxi, že nie sú dokonalé a že nie sú vôbec dobré. Poviem len taký malý príklad, ako vlastne zabezpečíte nedianie sa vecí, ktoré nastávajú, ak sa zlučuje škola, keď škola odchádza z perfektnej lukratívnej budovy do školy, ktorá je v budove starej, schátranej, zdevastovanej. Vieme, o aké záujmy ide. Chcem sa vás vopred spýtať, ako tomu môžete vy zabrániť a ako tomu zabraňujete, aby sa to nedialo, pretože je to do budúcnosti obrovský defekt a budeme to potom všetci pociťovať a naša mladá generácia najviac. A druhé, pán minister, ja sa spýtam, spýtam sa, ukazuje sa, že sme mali pravdu, že tieto reformy sú zlé aj nielen kvôli tomu, že sa teda toto deje na týchto školách, ale čo sa deje na juhu, že sa vlastne rušia školy slovenské a vytvárajú sa školy maďarské. Ja len poviem príklad školy v Komárne, kde pán podpredseda Bugár tvrdil, že v Komárne, keďže je tam 60 % maďarského obyvateľstva a tri školy sú tam slovenské a tri maďarské, treba zrušiť jednu školu slovenskú. Vy ste to urobili. Lenže, pán minister, to vôbec nie je pravda. Už aj keď nie také dobré porovnávanie percentuálne obyvateľstva nastáva, tak teda keď si porovnávame, pán podpredseda Bugár, bohužiaľ, nehovoril pravdu. Totižto v Komárne sú štyri školy. Tri štátne a jedna cirkevná. Ale ako štátna, tak aj cirkevná škola je platená presne rovnako od štátu. Teda v Komárne sú štyri školy. Keby sme teda to prirovnanie pána podpredsedu Bugára zobrali na vedomie a chceli sa riadiť podľa neho, to percentuálne zastúpenie obyvateľstva, nie sú tam štyri maďarské školy a dve slovenské. Vy ste to, pán minister, podpísali a myslím si, že budeme s tým mať problémy na juhu, pretože skutočne slovenské obyvateľstvo nemá školy, nemá kde... 
Doplňujúca odpoveď K obidvom otázkam. Pani poslankyňa, jednoducho Národná rada prijala zákon, a ten zákon prijala dokonca ešte v minulom období, o decentralizácii a posúva kompetencie v rámci prerozdelenia kompetencií na obce. Áno, stávajú sa také prípady, že obec na základe rozhodnutia obecného zastupiteľstva rozhodne takým spôsobom, ako ste spomínali, že zruší školu tam, kde je dobrá budova a nechá tie deti chodiť do zlej budovy. Ale to je o fungovaní demokracie a o fungovaní obcí. Ak sme posunuli kompetencie na obce, tak tam je aj zodpovednosť na poslancoch miestneho, obecného alebo mestského zastupiteľstva a nakoniec na voličoch tej obce. Hovoríme o tom, že chceme prerozdeliť kompetencie, že nechceme mať centralizovaný štát. Ja pripúšťam, že také prípady sa stávajú. Nechcel by som, aby sme ich paušalizovali, ale je to dôsledok učenia sa fungovania aj na miestnej samospráve demokracii a pravidlám. A k tej druhej otázke, pani poslankyňa, môžeme si prejsť analýzu, akým spôsobom sa dejú a akým spôsobom sa zrušili školy a školské zariadenia a kde. A v konkrétnom prípade Komárna treba povedať, že mesto Komárno má v kompetencii, samozrejme, len školy, ktoré patria mestu. Boli 4 slovenské, 3 maďarské, jednu - bol návrh na zrušenie dvoch - zrušil len jednu takúto školu a počet detí, lebo som sa na to pozeral, počet detí dohromady na tých slovenských školách je v tejto chvíli dokonca stále ešte o pár desať nižší ako počet detí v takých maďarských školách. Čiže v tomto smere, čo sa týka návštevnosti, čo sa týka počtu detí, škôl, v týchto školách je toto vyrovnané. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.