Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ľudmila Mušková

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 8. 9. 2004 
Zadávateľ Ľudmila Mušková 
Otázka Koľko ZŠ a SŠ s vyučovacím jazykom slovenským a koľko ZŠ a SŠ s vyučovacím jazykom maďarským zaniklo a koľko vzniklo na južnom území Slovenska? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martin Fronc 
Dátum odpovede 9. 9. 2004 
Zodpovedal minister vnútra SR Vladimír Palko 
Odpoveď Pani poslankyňa, dovoľte, aby som teda zastúpil pána ministra Fronca. Pojem južné územie Slovenska nie je možné jednoznačne ohraničiť, vymedziť z dôvodu, že južné územie Slovenskej republiky zasahuje do 5 krajov. K 15. 9. 2003 bolo evidovaných na ministerstve školstva v 5 krajoch Slovenska - Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Banskobystrickom a Košickom 1 067 takýchto škôl s vyučovacím jazykom slovenským, 35 škôl s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským a 248 škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Stredných škôl bolo evidovaných 643 s vyučovacím jazykom slovenským, 48 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským a 8 s vyučovacím jazykom maďarským. V roku 2004 ku dňu 31. augusta 2004 ministerstvo školstva vyradilo zo siete škôl a školských zariadení 33 základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským a žiadne školy s vyučovacím jazykom maďarským. K uvedenému dátumu ministerstvo školstva zaradilo do siete škôl a školských zariadení 8 základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským a 1 základnú školu s vyučovacím jazykom maďarským. K uvedenému dátumu bolo vyradených 9 stredných škôl s vyučovacím jazykom slovenským a žiadna s vyučovacím jazykom maďarským a zaradených 8 škôl s vyučovacím jazykom slovenským a 1 škola s vyučovacím jazykom maďarským. 
Doplňujúca otázka Pán minister, ja viem, že toto nie je problematika, ktorou sa vy zaoberáte, chýba mi tu pán minister Fronc. Len toľko by som skonštatovala, že skutočne tie hlasy, ktoré zaznievajú v médiách, že sa rušia viac školy slovenské, sa ukazujú ako pravda. Ale ja by som sa chcela, pán minister, keďže vás tu mám, skôr obrátiť a upozorniť na reformy, ktoré sa robia v tomto volebnom období, či sa to už týka školstva, sociálnej oblasti, zdravotníctva, ale aj u vás, pán minister, myslím si, že sú šité horúcou ihlou, bez potrebných analýz a iba od zeleného stola. Majú nesmierne tvrdý vplyv na občanov a v mnohých prípadoch budú nezvratné, ako napríklad v školstve, ak sa zrušia materské školy, a to najmä slovenské, aký vplyv to bude mať na zaškolenie detí v predškolskom veku, ale aj na zamestnanosť. Ak sa zrušia základné školy, a nielen na južnom území v tých menších obciach, aké to bude mať dôsledky na vzdelanosť detí, ktoré unavené vzdialeným cestovaním sa budú musieť učiť v preplnených triedach. Ale rušia sa, bohužiaľ, aj také základné školy, ktoré sú v lukratívnych budovách a presúvajú sa tieto školy alebo zlučujú sa so školami a dávajú sa z týchto dobrých škôl do schátraných škôl. Skutočne, myslím si, že v budúcnosti sa môže stať, že nebude dostatok budov nielen na materské školy, ale ani na základné školy. To je vlastne viac-menej len konštatovanie a viem, že asi mi na to nebudete odpovedať, preto túto otázku ešte položím aj pánovi ministrovi Froncovi. Aké opatrenia sa robia, aby nedochádzalo k tomu, že práve k zlučovaniu škôl dochádza tak, že sa opúšťajú dobré budovy a žiaci i učitelia odchádzajú do zlých starých budov. 
Doplňujúca odpoveď Pani poslankyňa, asi sa zhodneme v tom, že dialóg medzi mnou a vami nemôže nahradiť dialóg medzi ministrom školstva a vami, takže z tohto by sme sa mohli odraziť k záveru mojej odpovede. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.