Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Tibor Tóth

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 25. 6. 2003 
Zadávateľ Tibor Tóth 
Otázka Ktorý z variantov prepojenia Košíc a Bratislavy diaľnicou, resp. rýchlostnou komunikáciou je podľa vás najoptimálnejší? 
Adresát predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Dátum odpovede 26. 6. 2003 
Zodpovedal predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda 
Odpoveď Táto otázka je nesmierne aktuálna, pretože dnes vláda rozhodovala a hľadala odpoveď na túto otázku. Takže je to rozhodnutie staré asi len 2 hodiny a môžem vám oznámiť, že Slovensko bude mať diaľničný ťah, tak ako ho poznáte pod označením D1. To znamená Bratislava - Trnava - Piešťany - Považie - Vysoké Tatry - Branisko - Prešov - Košice. Toto je D1 a ďalej potom potenciálne v jeden deň raz aj k ukrajinskej hranici s tým, že potom je, myslím, rovnako známy, tuším, D3. Je to úsek zo Žiliny cez Kysuce na priechod Skalité - Zwardoň do Poľskej republiky. Toto je diaľničná magistrála alebo základná štruktúra diaľničnej siete Slovenskej republiky. Toto dnes vláda potvrdila. Na druhej strane sa v našich rozhodnutiach objavuje aj silný akcent na to, aby sme nezabúdali ani na rýchlostné komunikácie. Zjednodušene, trošku zjednodušene by som povedal, že jedna má označenie R1, to je z Trnavy cez Nitru do Banskej Bystrice a druhá má R2, to je zo Zvolena alebo ešte presnejšie z Trenčína cez Žiar nad Hronom do Zvolena a potom ďalej do Košíc. Dnes sme rozhodli, že v rokoch 2004, 2005 a 2006 príspevky zo štátneho rozpočtu podelíme 60 % na diaľnicu D1 a 40 % na rýchlostné komunikácie. A ešte aj v tom pomere, keďže máme záujem, aby sa proporcionálne rozvíjali regióny, dáme z tých 40 % 25 % na R1, to znamená, na kompletizovanie po Banskú Bystricu a 15 % na R2, to sú obchvaty Oždian a ešte niektoré ďalšie stavby. Samozrejme, technicky, myslím si, že inžinieri, projektanti a stavbári budú postupovať tak, aby to neboli nejaké nezmyselné parciálne úseky, ale logické ucelené stavby, ktoré budú čiastočne aj pomáhať obchvatom miest alebo prevádzke motorových vozidiel. No a napokon sme prijali ešte aj uznesenie, že do 1. novembra tohto roku je ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií povinné zabezpečiť rozbeh projektových prác na najjužnejšiu magistrálu. Neviem, či sa nevolá R3, a to je z Bratislavy cez Šamorín a Nové Zámky a potom priamo do Lučenca. Čiže do 1. novembra je ministerstvo povinné začať už projektové práce, lebo tá cesta nie je vôbec pripravená. Čiže, aby som to zhrnul, myslím si, že dnes máme celkom jasno, budeme naďalej urýchľovať dokončenie diaľnice. Dali sme si ambiciózny cieľ, do roku 2010 spojiť Branisko s Bratislavou. Aby som nehovoril príliš dlho, rozhodli sme sa, že okrem peňazí zo štátneho rozpočtu budeme tam orientovať peniaze európskych fondov, štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu, ale aj prostriedky súkromných zdrojov. Minister dopravy a iní členovia vlády už rozbehli intenzívne rokovania o zapojení aj súkromných peňazí do výstavby diaľničnej siete. Ale rovnako nebudeme brániť, ak sa nájde súkromný investor a bude investovať, povedzme, do R2, to znamená Zvolen - Košice, alebo do R3 a to je tá južná magistrála Bratislava - Nové Zámky - Lučenec. Ak sa súkromný investor presvedčí, že peniaze sú návratné, vláda tomu nebude brániť. Takže zhrniem a podčiarknem, ide v zásade o tri tepny. Tá prvá je diaľničná, tie druhé dve sú rýchlostné a týkajú sa stredu Slovenska, to znamená Bratislava - Trnava - Nitra - Banská Bystrica a potom Zvolen - Košice. A tá tretia je južná, ktorá by mala pomôcť najjužnejším mestám, ktoré sa nachádzajú na Žitnom ostrove a v okolí, skrátka medzi Bratislavou, Novými Zámkami a Lučencom. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.