Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ľubomír Vážny

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 26. 2. 2003 
Zadávateľ Ľubomír Vážny 
Otázka Tunel Branisko začína byť nočnou morou vlády aj Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Má Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ucelenú a záväznú predstavu o tom, kedy bude tento tunel, ktorý bude stáť ŠR 8,5 mld. Sk, odovzdaný do užívania verejnosti a koľko bude stáť jeho prevádzka. 
Adresát minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Dátum odpovede 27. 2. 2003 
Zodpovedal minister dopravy SR Pavol Prokopovič 
Odpoveď Vážený pán poslanec, stavba tunela Branisko v dĺžke 4 822 m sa realizuje v rámci rozvojového programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest podľa nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest a jeho pripravovanej aktualizácie. V aktualizácii je určený termín spojazdnenia tunela v polovičnom profile v tomto roku a tento termín je záväzný. Aký je aktuálny stav na stavbe? V súčasnosti sa dokončuje preberanie stavebnej časti s jeho plánovaným ukončením v marci tohto roku. Vykonávajú sa montážne práce technologických zariadení a ich priebežné odskúšavanie. Myslím si, že nemusím zdôrazňovať, že ide o veľmi zložité zariadenia a skúšky. Bezpečnostné opatrenia v tuneloch sú veľmi prísne a ich splnenie si vyžaduje mimoriadne úsilie a náročnosť z každej stránky. Tiež zdôrazňujem, že ide o prvý diaľničný tunel na Slovensku a v rámci jeho prípravy a výstavby sme museli aj za pochodu liečiť niektoré „detské choroby“. Komplexné skúšky ako nevyhnutná podmienka na uvedenie tunela do skúšobnej prevádzky sú v pláne uskutočniť najneskôr do konca júna tohto roku. V prípade, že počas skúšobnej prevádzky sa preukáže bezporuchová funkčnosť všetkých zariadení, bude možné odovzdať do prevádzky na používanie verejnosti od 1. 7. tohto roku. Postup prác je priebežne vyhodnocovaný a koordinovaný tak, aby rezort dopravy plánovaný termín uvedenia tunela Branisko do prevádzky splnil. K otázke prevádzkových nákladov tunela uvádzam, že tieto sa predpokladajú vo výške približne 60 miliónov korún ročne. A dovoľte mi ešte reagovať na otázku, ako sa začínala tou nočnou morou. Viete, existujú subjektívne a objektívne príčiny - tak som pochopil aspoň z vašej otázky, že tá nočná mora súvisí s tým, že táto stavba sa predlžuje a verejnosť očakávala, že bude odovzdaná skôr. Viete, subjektívna mora spočíva v tom, že v roku 1997, keď sa vyberal hlavný dodávateľ, bol za hlavného dodávateľa, cez ktorého dodnes ide fakturácia, lebo zmluva je nevypovedateľná, bola vybratá vtedajšou vládou firma, ktorá v živote žiadny tunel ani nič cestné nerobila. To je jedna nočná mora. Druhá nočná mora, že rozhodnutím tejto firmy sa začala, alebo vďaka tejto firme sa začala potom nezdravá, nekalá podnikateľská súťaž medzi ďalšími dodávateľmi a vyústilo to do toho, že niektoré firmy zobrali na seba v tom čase zákazky, na ktoré nemali vôbec opodstatnenie. Týka sa to prevzatia dodávky na technológie, ich montáže a podobne. To sú subjektívne príčiny, ktoré sme sa snažili hneď koncom roka odstrániť. Ja som na prvom kontrolnom dni v decembri minulého roku prijal konkrétne opatrenia na to, aby 30. 6. bol definitívny termín. Urobil sa nový harmonogram a každá firma, ktorá je momentálne na Branisku ako dodávateľ, podpísala dodatok k svojej zmluve, ktorá hovorí o penalizácii pri nesplnení termínov podľa harmonogramu. Chcem len na jednom fakte upozorniť, že ten harmonogram je skutočne „šibeničný“. Dali sme tam o niečo viac, o niekoľko dní viac ako 6 mesiacov. A napríklad len dodacia lehota na technológiu do tunela z Nemecka je 6 mesiacov. Skutočne, myslím si, že termíny sú teraz veľmi tvrdé, veľmi silné a firmy sú dostatočne opäť „motivované“, aby tieto termíny splnili. A teraz k tej objektívnej more, ktorá sprevádza výstavbu tunela Branisko. Práve po udalostiach vo Švajčiarsku a v Rakúsku v predchádzajúcich rokoch v oblasti bezpečnosti muselo sa za pochodu dôjsť k prepracovaniu projektovej dokumentácie a následne aj prác. Napríklad poviem len to, že v pôvodnom projekte v tuneli Branisko v dĺžke necelých 5 km boli tri únikové východy do šachty. Dnes je ich tam 17, každých 300 metrov, a to sa robilo za pochodu zmenou dokumentácie, zmenou prác. Napríklad hydranty na vodu boli od seba vzdialené niekoľko sto metrov, dnes je každých 90 metrov. Takže, to sú objektívne príčiny, ktoré predĺžili trošku aj výstavbu tunela Branisko. Ale ešte raz hovorím, podnikli sme patričné tvrdé kroky, urobili sa dodatky k zmluvám a ja osobne som presvedčený, že pokiaľ nedôjde k nejakej vis maior udalosti, termín 30. 6. na odovzdanie tunela Branisko bude splnený.  
Doplňujúca otázka Pán minister, myslím si, že neobstojí tvrdenie a konštatovanie, že tender uskutočnili tí predchádzajúci. Samozrejme, je to tak, ale za posledných päť rokov Slovenskú správu ciest, ktorá je štátnym investorom tejto stavby, mala v rukách a ovládala súčasná vládna koalícia alebo strana súčasnej vládnej koalície. Chcem len tým poukázať na to, že výstavba tunela, je to, samozrejme, prvý tunel, je to náročná stavba, ale urobili sme z neho strašiaka pre budúce obdobia. Jednoducho, nemôže byť tunel takto dlho realizovaný. Pozrime sa na všetky zmluvné vzťahy, ktoré tam sú a snažme sa odstrániť chyby tak, aby sme verejnosti vedeli aj povedať ozaj záväzný dátum, kedy to už bude užívať. Toto som vás poprosil, aby tu zaznelo. Samozrejme, že je to ťažko povedať, lebo nevieme, ako sa skončí preberacie konanie a nevieme, aké budú dodržané bezpečnostné predpisy, ale radšej tam urobme nejaký čas rezervu a povedzme, že tunel bude otvorený vtedy, aby to ľudia vnímali a bude stáť toľko a toľko peňazí, zatiaľ je odhad na 8,5 miliardy. Bojím sa, že z tunela bude ozaj strašiak pre budúce obdobia na výstavbu iných tunelov na Slovensku, čo je veľmi nebezpečné v dopravných infraštruktúrach Slovenskej republiky. Čiže, je potrebné sa poučiť z toho, čo sa tam udialo, je potrebné sa poučiť aj za vlády súčasnej koalície, najmä tie zmluvné vzťahy a najmä vzťahy cez švajčiarske firmy a, samozrejme, je potrebné tunel zrealizovať a odovzdať do užívania v čo najkratšom čase.  
Doplňujúca odpoveď Súhlasím s vami, pán poslanec, s tou časťou otázky, v ktorej hovoríte o potrebe kontroly jednotlivých zmlúv. Presne to som urobil, pán poslanec, presne to som urobil a to bol aj dôsledok, teda penalizačné sumy boli dôsledkom kontroly týchto zmlúv. Ja som dal jednoducho dodávateľom na výber, alebo prijmete nový harmonogram, alebo ide miesto vás niekto iný práve na základe prehodnotenia tých zmlúv. Ja žiadne rezervy nedávam. Termín je pre každého z dodávateľov záväzný. A čo sa týka gestorovania Slovenskej správy ciest, ako hovoríte, ešte raz upozorňujem, všetky rozhodujúce zmluvy boli podpísané v roku 1997 a nie je možné ich vypovedať. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.