Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Peter Muránsky

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 15. 5. 2002 
Zadávateľ Peter Muránsky 
Otázka Pán minister, ako sú financované na žiaka základné cirkevné a základné štátne školy a stredné cirkevné a štátne školy podľa typu školy (gymnázium, umelecké a pod.) vzhľadom na zákon o financovaní základných, stredných škôl a školských zariadení. Koľko dostali tieto cirkevné školy od 1. 1: 2002 percentuálne v porovnaní s minulým rokom za rovnaké obdobie dodnes a percentuálne koľko dostali štátne? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Ponický 
Dátum odpovede 16. 5. 2002 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Ponický 
Odpoveď Vážený pán predseda, vážené dámy a páni, financovanie štátnych a neštátnych škôl sa zabezpečuje podľa spomínaného zákona č. 506/ 2001 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení a v doplnení zákonom Národnej rady č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov. Rok 2002 je z hľadiska prideľovania finančných prostriedkov čiastočne odlišný od toho, ako to bolo v predchádzajúcom období. Z úrovne ministerstva školstva boli pripravené podklady v dvoch etapách. V prvej etape s termínom 31. januára 2002 sa rozpočtovali finančné prostriedky na žiaka na jeden štvrťrok pre cirkevné a súkromné školy v nasledujúcej štruktúre: - pre materské školy je to 6 019 korún na žiaka a na štvrťrok, - základné školy je to 4 445 korún na žiaka a štvrťrok, - gymnáziá 4 781 korún, - stredné odborné školy 6 261 korún, - stredné odborné učilištia 7 584 korún, - umelecké školy 14 305 korún. Vzhľadom na to, že výnos č. 293/2002 Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje normatívny spôsob určovania počtu pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov a jeho uplatňovanie finančné normatívy a prideľovanie finančných prostriedkov štátneho rozpočtu v školách, v školských zariadeniach a v školách pre záujmové vzdelávanie, v strediskách praktického vyučovania a v školských zariadeniach, nadobudol účinnosť až k 1. aprílu 2002. Výpočet pre štátne školy na prvý štvrťrok sa z úrovne ministerstva školstva nemohol zabezpečiť. Štátne školy a verejné školské zariadenia preto boli financované podľa rozhodnutia krajských a okresných úradov, a to do výšky pridelených finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu. V druhej etape s termínom do 31. mája 2002 sa budú rozpočtovať finančné prostriedky pre štátne a neštátne školy a pre verejné a neštátne školské zariadenia, pričom sa budú zohľadňovať aj finančné prostriedky na zvýšenie tarifných platov v súvislosti s uplatňovaním zákona o verejnej službe. Súčasne pri rozpočtovaní sa bude rozpúšťať aj rezerva zo Všeobecnej pokladničnej správy, ktorá na rok 2002 bola vytvorená vo výške 5 % z pridelených finančných prostriedkov pre školy a školské zariadenia. Pri výpočte finančných prostriedkov pre neštátne školy a neštátne školské zariadenia sa bude vychádzať z rozpočtovaných finančných prostriedkov pre tieto školy a školské zariadenia. A na základe týchto výpočtov sa potom určia finančné prostriedky pre neštátne školy a neštátne školské zariadenia. Spôsob výpočtu je nasledovný. Napríklad celková výška pridelených finančných prostriedkov pre štátne základné školy sa delí počtom žiakov v štátnych základných školách a výsledok predstavuje objem finančných prostriedkov na jedného žiaka v štátnej škole. Táto čiastka potom predstavuje príspevok na jedného žiaka v cirkevnej základnej škole. Počet žiakov cirkevnej školy násobený príspevkom na jedného žiaka predstavuje potom celkový objem pridelených finančných prostriedkov na cirkevnú základnú školu. V tomto sú premietnuté i mzdové prostriedky aj finančné prostriedky na prevádzku. Obdobným spôsobom prebieha aj výpočet v ostatných typoch škôl a školských zariadeniach. Podľa výsledkov prieskumu na jednotlivých krajských úradoch je objem pridelených finančných prostriedkov pre cirkevné školy a cirkevné školské zariadenia nepostačujúci a navyše v prvom štvrťroku bolo ešte aj krátenie o spomínaných 5 %, čo zapríčinilo, že cirkevné školy a cirkevné školské zariadenia mali pokrytý rozpočet od 70 do 85 %, a to rozdielne v jednotlivých krajoch a okresoch. Pri druhej etape rozdeľovania rozpočtu sa z úrovne ministerstva školstva vypočíta celkový objem finančných prostriedkov na celý rok 2002, pritom sa zohľadní zásada, že základná škola s príspevkom na žiaka v cirkevnej škole a v cirkevnom školskom zariadení je 100 % bežným výdavkom na žiaka v porovnateľnom druhu a type štátnej školy alebo verejného školského zariadenia, ak príslušný orgán štátnej správy, príslušná obec alebo príslušný vyšší územný celok nerozhodne o znížení tohto príspevku. Z takto určeného objemu sa odpočítajú predtým pridelené finančné prostriedky a zostatok sa pridelí na cirkevnú školu alebo cirkevné školské zariadenie. Kvôli úplnosti je potrebné dodať, že v podkladoch, ktoré boli k výpočtom rozpočtu na rok 2002 zaslané z úrovne krajských a okresných úradov, boli niektoré nepresnosti, ktoré mohli mať vplyv na stanovenie výšky príspevku na žiaka v cirkevných školách a cirkevných školských zariadeniach. Ministerstvo školstva v prvom štvrťroku 2002 osobne preverovalo podklady a všetky nepresnosti týkajúce sa počtu škôl, počtu školských zariadení, ako aj počtu žiakov. Budú tieto nedostatky odstránené v nadchádzajúcej druhej etape. 
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne za odpoveď, pán minister. Ja túto otázku kladiem v súvislosti s tým faktom, že mám informácie, že napriek tomuto prijatému zákonu, ktorý platí od 1. 1., kedy by malo dôjsť k istému zrovnoprávneniu financovania neštátnych a štátnych škôl, faktom je, že ho dostali cirkevné školy za prvý štvrťrok tohto roka menej ako za porovnateľné obdobie v minulom roku, konkrétne z môjho kraja Banskej Bystrice Cirkevná základná škola v Banskej Štiavnici o 680 tisíc, Katolícke gymnázium v Banskej Bystrici taktiež okolo pol milióna menej. Preto by som prosil, aby to bolo ešte podrobnejšie. Ja som túto otázku položil ako interpeláciu, potom písomne by som si to rád prezrel. Veľmi ma to zaujíma, pretože táto otázka je veľmi, veľmi aktuálna v súčasnosti, lebo, myslím si, platíme dane rovnako a aj zabezpečovanie práv občanov v tomto štáte by malo byť rovnaké pre všetkých rodičov a pre všetky deti rovnako. 
Doplňujúca odpoveď Ja len pripomeniem. Áno, to, o čom hovoríte, sa objavilo aj v mojom vystúpení. Tá nezrovnalosť vznikla týmto spôsobom a že bude odstránená, samozrejme, na interpeláciu budem reagovať. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.