Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Peter Liba

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 2. 2. 2022 
Zadávateľ Peter Liba 
Otázka Aktuálny zmluvný termín dokončenia úseku D1 s tunelom Višňové je koniec roka 2023. Aký je aktuálny harmonogram prác? Bude sa termín dokončenia posúvať? 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 3. 2. 2022 
Zodpovedal podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Richard Sulík 
Odpoveď Ďakujem pekne. Dobrý deň prajem, ctené pani poslankyne a páni poslanci a vážený pán poslanec Liba. Národná diaľničná spoločnosť v súčasnosti analyzuje ekonomické a vecné dopady zistení stavu opravných prác v tuneli Višňové na termín dokončenia stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala. Nový harmonogram prác zatiaľ nie je známy. V uplynulom mesiaci boli uskutočnené prvé merania s cieľom zistiť aktuálny stav primárneho aj sekundárneho ostenia v tuneli, v týchto dňoch sa vytvára pracovná skupina z nezávislých expertov, ktorej úlohou bude posúdenie výsledkov doteraz vykonaných meraní a navrhnutie ďalších krokov, napríklad vykonanie doplňujúcich meraní na komplexné posúdenie dopadu zväčšeného rozsahu opravných prác na uskutočnenie stavby. Nový harmonogram prác bude známy po vypracovaní analýzy pracovnou skupinou v najbližších mesiacoch. Toľkoto oficiálna odpoveď a ak dovolíte, by som dodal rád pár slov, preto lebo trochu o tom niečo vie moja osobná asistentka a terajšia riaditeľka kancelárie ministra, je bývalá projektantka alebo vzdelaním projektantka a robila ix rokov dozadu práve na projektovaní tohto tunelu a pozná to tam. A ešte pred vznikom tejto vlády sme boli konfrontovaní s takou asi, s takýmto štósom meracích protokolov, ktoré dokazovali, že tá vtedajšia spoločnosť vybraná minulou vládou to tam vedome flákala. A ide o to ostenie. Ostenie je, keď sa vyvŕta teda ten tunel a je to tam samá skala, tak sa nastrieka betón, aby to držalo. To je tzv. prvé ostenie a to, keď zaschne, tak sa spraví druhé. Keď sa spraví druhé, už sa nedá dostať k prvému, lebo to je vrstva na vrstve, ale to prvé tiež nesmie byť úplne odfláknuté. Ono je také čiastočne že pomocné, ale nesmie byť úplne odfláknuté. A veľakrát bolo. Tam bolo robených stovky meraní vtedy ešte a ukázalo sa, že to ostenie je nevyhovujúce. Ono sa to neprejaví ihneď, ale v takom tuneli sú tam aj nejaké priesaky vody aj nejaké tlaky a podobne, čiže musí to spĺňať nejaké parametre. Tento tunel bol, po slovensky povedané, veľký prúser a je ním dodnes. Preto vám aj Andrej Doležal, ktorého tu dnes zastupujem, nevedel dať žiadnu konkrétnejšiu odpoveď, čo sa týka času, lebo to je, ako keď otvoríte Pandorinu skrinku alebo škatuľu s nejakými prekvapeniami a nikdy neviete, čo z toho vypadne. Je to, samozrejme, že kľúčový diaľničný bod a ja osobne si tiež veľmi želám, aby už bol čím skôr dokončený. Preto lebo ten obchvat Žiliny a tá Dubná skala a potom jak ide ten Šturec a jak sú tam večné zápchy, tak to keby sa podarilo spojazdniť, tak potom až na jeden kúsok, to je Martin – Kraľovany, neviem, ako sa, teda za Martinom, jak sú Sučany a potom po Kraľovany, neviem, ako sa presne ten úsek volá, tak to by vlastne už bol posledný, ktorý by chýbal do dokončenia D1. Odhadujem teda to, čo je naplánované, nie je to môj odhad, ale to, čo sa plánuje, rok 2026. Čiže skromných 16 rokov po tom, čo nám Robert Fico sľúbil, že to bude dokončené. Toľkoto k tej prvej otázke. Teda k otázke číslo dva. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.