Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Radovan Kazda

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 20. 10. 2021 
Zadávateľ Radovan Kazda 
Otázka Spustenie informačného systému odpadového hospodárstva mešká už niekoľko rokov oproti pôvodne zazmluvnených termínov dodania služby. Jeho zavedením by sa nielen výrazne znížila administratívna záťaž pre desaťtisíce podnikateľov, ale aj zásadne spresnili informácie o materiálovom toku odpadov a znížili riziká nelegálneho nakladania s odpadmi. Kedy bude tento systém definitívne spustený?  
Adresát podpredseda vlády SR a minister životného prostredia SR Ján Budaj 
Dátum odpovede 21. 10. 2021 
Zodpovedal podpredseda vlády SR a minister životného prostredia SR Ján Budaj 
Odpoveď Ďakujem. Informačný systém, teda v skratke ISOH, v istom zmysle už bol spustený, pretože sa postupne dodávajú jednotlivé časti. Už v súčasnosti sú dostupné a funkčné napríklad registre výrobcov vyhradených výrobkov, zoznamy organizácií zodpovednosti výrobcov pre jednotlivé vyhradené výrobky, zoznam koordinačných centier, zoznam autorizovaných subjektov a ďalej. Ja som si vedomý, že tieto systémy alebo zoznamy, registre, ktoré fungujú, nie sú žiadne víťazstvo. To nie je ten ISOH, ktorý my potrebujeme, a už vôbec nie ten, za ktorý bývalé vlády vyplatili veľké sumy. Takže z uvedeného vyplýva len to, že ministerstvo, ako aj výrobcovia a organizácie zodpovednosti výrobcov síce môžu využívať dostupné funkcionality, ale zďaleka s tým nemôžme byť spokojní. Navyše v praxi aj pri týchto funkcionalitách sa stretávame s tým, že nám hlásia chyby, ale odborníci súdia, že to je bežná súčasť zabehávania systému. Hlavná časť ISOH-u, tzv. elektronická evidencia odpadov, by mala byť v prípade priaznivého vývoja situácia spustená 1. 1. 2023. V tomto, od tohoto okamihu očakávame zníženie administratívnej záťaže a to jednak na strane podnikateľských subjektov, tak aj na strane úradov, okresných úradov a ďalších úradov, ktoré eviduje pohyb jednotlivých prúdov odpadu. Zároveň je potrebné spomenúť, že elektronizácia bude mať pozitívny dopad nielen na administratívu, ale nakoniec aj na objem potrebných pracovníkov, na objem používaného papiera, kde zmiznú rôzne typy ohlásení o odpadoch. Očakávame prechod na výlučne elektronickú komunikáciu na celom úseku odpadového hospodárstva a to najmä aj z pohľadu evidencie odpadov. To umožní teda jednotný štandardizovaný a prehľadný vzhľad do situácie odpadov v rámci celej Slovenskej republiky. Získané informácie znížia možnosť tvorby čiernych skládok, zároveň umožnia dynamicky prispôsobiť legislatívu, aby pružne reagovala na vývoj v odpadovom hospodárstve za účelom napĺňania záväzku Slovenskej republiky v rámci dokumentu Waste Package 2030. Avšak odpovedať na otázku, kedy bude ISOH definitívne a v plnej prevádzke, je pre túto chvíľu, ako som aj v predošlej otázke povedal, bolo by nezodpovedné na konci, napokon ide najmä o tie ďalšie, oveľa zložitejšie funkcionality a ide aj o prihlasovanie sa jednotlivých stakeholderov, čo bude zložitý proces vyžadujúci si záujem a ochotu na obidvoch stranách. Ďakujem, toľko k vašej otázke. 
Doplňujúca otázka Ďakujem za odpoveď. Naozaj ide o systém, ktorý, meškanie nie je z dôvodu, z viny teda ministerstva životného prostredia, to sa nesie ešte teda z predchádzajúcej vlá... z predchádzajúceho vedenia. Trápi to naozaj desaťtisíce podnikateľov, ktorí v podstate majú teraz tú administratívnu záťaž a tento systém im môže umožniť, teda zjednoduší, zjednoduší, urýchli toto nahlasovanie a, samozrejme, zároveň to aj spresní materiálový tok. Dostaneme jednoznačné informácie, čo sa s tými odpadmi deje. Takže ja chcem vyjadriť presvedčenie, že ten 1. januára 2023 sa podarí stihnúť. Aa budem chcieť, požiadam aj pána predsedu hospodárskeho výboru Kremského, že by sme možno v rámci výboru urobili nejaké pracovné stretnutie s príslušníkmi, s príslušnými odborníkmi na ministerstve, že by sme sa poinformovali možno aj o tých takých detailnejších procesoch, ktoré, ako sa nastavujú vlastne. 
Doplňujúca odpoveď Ste vítaný, pán poslanec. My netrpezlivo naozaj čakáme na výsledky spomínaného auditu. Ide o križovatku, buď teda sa pokúsime to dielo dokončiť s tými, ktorých vybrala predošlá garnitúra, a pokúsime sa napraviť to, čo nám očividne sa zdá, že nebolo dobre urobené. Alebo, a to by bola pre mňa nevítaná okolnosť, budeme nútení vyhlásiť novú súťaž. To by bol veľmi spochybnený ten termín 23, aj keď možno by nám, možno by nám súťaž priniesla pružnejšie a rýchlejšie spôsoby vytvorenia ISOH-u. Ťažko povedať. Isté je, že už v tejto chvíli stále pokračuje na pôde ministerstva diskusia s odborníkmi o odpadovom hospodárstve, napríklad o frekvencii toho hlásenia, kde na to, aby sme znížili aj pre budúcnosť, lebo administratívna záťaž nemusí byť iba papierová, iste vnímate, že treba diskutovať o tom, či to hlásenie má byť, akej má byť frekvencie. Na to, aby sme dobre rozpoznali vývoj jednotlivých prúdov odpadu, by podľa mojej mienky stačilo aj štvrťročné hlásenie, najmä pri malých prevádzkach alebo nejakých službách, pretože tie zaťažovať povedzme každodenným alebo mesačným hlásením týchto odpadov by za týchto okolností nebolo nevyhnutné. Ale zatiaľ je to vo veci skúmania teda auditu. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.