Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Tomáš Valášek

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 30. 6. 2021 
Zadávateľ Tomáš Valášek 
Otázka Z čoho presne vychádzate pri predkladaní zákonov o reforme školstva? Existuje rezortná analýza, ktorá identifikuje, čo sú najväčšie problémy slovenského školstva a radí ako sa priblížiť k tým lepším európskym a svetovým krajinám? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Branislav Gröhling 
Dátum odpovede 1. 7. 2021 
Zodpovedal minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský 
Odpoveď Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán poslanec, dovolím si prečítať odpoveď, ktorú som dostal z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. V oblasti školstva existuje viacero analýz, o ktoré sa opierame, medzi inými sú to medzinárodné analýzy OECD, PISA či národnej analýzy, napríklad analýzy IVP. Prirodzene sa opierame aj o programové vyhlásenie vlády a úlohy vytýčené v ňom, ale hlavne vychádzame z potrieb praxe a reálnych potrieb škôl, učiteľov, žiakov a rodičov. Preto sme pristúpili k otvoreniu trhu s učebnicami, čo je krok, ktorý dlhodobo požadovali školy, učitelia aj odborníci. Okrem zákonov, na ktorých aktuálne pracujeme, samozrejme, robíme aj projekty, výzvy a investície, ktoré reagujú na potreby škôl. Takými aktivitami sú napríklad letné školy, ktoré pomôžu žiakom v lete upevniť vedomosti hravou formou, alebo projekt doučovania Spolu múdrejší. Tiež sme realizovali projekt Predškoláci, cez ktoré sme podporili vybavenie nových tried pre päťročné deti v materských školách sumou 10-tisíc eur na triedu. Aktuálna situácia nám ukázala potrebu digitalizácie v školstve, preto sme na tento účel vyčlenili z eurofondov a projektu REACT-EU dokopy 40 mil. eur. Na tento účel sú vyčlenené aj financie v pláne obnovy. V zákone taktiež vytvárame, vytvárame pozíciu školského digitálneho koordinátora, ktorého úlohou bude pripravovať žiakov a učiteľov na prácu s digitálnymi technológiami a podporovať digitálnu gramotnosť na školách. Vo vzťahu k plánovaným zmenám a reformným procesom ministerstva školstva, ktoré sú zamerané na skvalitnenie a zlepšenie základného vzdelávania, vyjadrili pozitívny postoj aj dekani a dekanky pedagogických fakúlt slovenských vysokých škôl, ktorí pripravované reformy podporujú a pripravované zmeny považujú za nevyhnutné, kľúčové a systémovo dôkladne premyslené. Vážený pán poslanec, ďakujem za vašu pozornosť. 
Doplňujúca otázka Vďaka. Opäť skôr len reakcia ako otázka a ďakujem za tú odpoveď. A ten účel tej otázky je, myslím, zrejmý, ministerstvo školstva zvolilo cestu čiastkových reforiem, čo je legitímny postup, tá veľká jedna reforma má svoje nevýhody, politická opozícia a tak ďalej a tak ďalej. Nevýhoda toho čiastkového postupu je tá, že hoci tie jednotlivé kroky aj môžu dávať zmysel bez nejakej absencie alebo pri absencii nejakej vízie, že čo je to, kam sa chceme dostať tými reformami, je tu to riziko opäť, že tie čiastkové kroky si môžu navzájom odporovať, prípadne nás nemusia posunúť tam, kam chceme. Preto som sa pýtal, či je tu nejaká jasná vízia, že čo sú tie hlavné problémy. Evidujem, že nie sú, to poviem otvorene, ma trochu napĺňa obavami, to neznamená, že tie čiastkové kroky, ktoré ste vymenovali, sú samé osebe zlé, mnohé z nich majú našu podporu, ale tá absencia celkovej predstavy, že ako sa dostať, nehovorím, že na úroveň Veľkej Británie či Spojených štátov s univerzitami, ale ako sa dostať, čo ja viem, na úroveň lepších susedov, tak absencia tejto výzvy je niečo, čo nás trápi. Ale vďaka za tú odpoveď, pán minister. 
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.