Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Zita Pleštinská

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 4. 11. 2020 
Zadávateľ Zita Pleštinská 
Otázka Autovlaky dnes premávajú na trati Bratislava - Košice - Humenné - Praha. Ako ministerstvo hodnotí využívanie autovlakov? Neplánuje sa rozšírenie a propagácia tohto spôsobu prepravy, ktorý tiež môže slúžiť ako pohodlná a ekologická alternatíva na dlhšie trate? 
Adresát minister dopravy SR Andrej Doležal 
Dátum odpovede 5. 11. 2020 
Zodpovedal minister dopravy SR Andrej Doležal 
Odpoveď Ďakujem pekne. Vážená pani poslankyňa, ďakujem pekne za otázku. Ministerstvo na jednej strane vníma doplnkovú službu veľmi pozitívne. Sám osobne ju vnímam veľmi pozitívne, dopytoval som sa nielen na trasu Bratislava - Košice - Humenné - Praha, ale ako častého dovolenkára v Chorvátsku ma zaujímalo, či by bolo možné vypravovať autovlaky napríklad aspoň počas dovolenkovej sezóny smerom do Chorvátska, do Záhrebu, do Zadaru a do Splitu. Prisľúbili mi stanovisko zo Železničnej spoločnosti Slovensko, budem vás o tom, samozrejme, informovať. No a teraz, čiže zastávame rovnaký názor ako vy, že ide o pohodlnú, najmä ekologickú, alternatívu voči cestám na dlhšie trasy. Na druhej strane treba uviesť, že prípadné rozšírenie uvedenej služby je na rozhodnutí dopravcu, ktorý si na základe ekonomických dát musí zvážiť jej prípadné rozšírenie alebo opodstatnenosť. Vieme, že táto služba nie je využívaná rovnomerne, je to vyslovene sezónna záležitosť alebo častokrát sezónna, čiže jej využívanie v priebehu roka kolíše. No a aj vzhľadom na súčasnú pandémiu COVID-19 došlo, len tak pripomínam, že došlo k obmedzeniu tejto služby a vlaky s autovozňom EN 442, 443 Košice - Praha Hlavná stanica a späť nepremávajú a vo vlakoch R 614, 615 Bratislava - Košice nie je radený autovozeň, čiže v súčasnosti sme obmedzili túto, túto formu dopravy. Ale súhlasím, skončím tým, čím som začal. Je to určite pohodlnejšie a ekologická forma dopravy ako klasická autodoprava. Ďakujem, skončil som.  
Doplňujúca otázka Vážený pán minister, veľmi pekne ďakujem za vašu odpoveď. A možno tak by som sa opýtala, že čo plánuje ministerstvo dopravy v oblasti železnične dopravy, ktorá je najekologickejšou dopravou verejnosti možno aj v rámci Európskej únii (únie, pozn. red.). Takže sú nejaké také priority, ktoré by nás potešili?  
Doplňujúca odpoveď Na toto by celá táto hodina otázok nestačila, aby som rozobral a komplexne pomenoval problémy v železničnej infraštruktúre a Železničnej spoločnosti. Tá situácia je vážna najmä na infraštruktúre, lebo Železničná spoločnosť najmä vďaka eurofondom dokázala čerpať a kupovať desiatky a desiatky nových súprav. Čaká nás to aj v tomto, aj v budúcom roku, ak hovorím o desiatkach, tak hovorím o desiatkach vozňov, ktoré budú zaradené do osobnej dopravy. Problém je skôr na infraštruktúre, to znamená, dlhodobo podfinancovaná údržba infraštruktúry si vyberá svoju daň na tzv. prechodných alebo trvalých obmedzeniach traťovej rýchlosti, kde vlaky, áno, aj tie nové, ktoré sú teoreticky schopné dosahovať rýchlosť 160 alebo 200 kilometrov za hodinu, idú tridsiatkou alebo pätnástkou. Takže prioritou ministerstva dopravy je pripraviť tzv. master plan alebo strategický plán obnovy infraštruk... železničnej infraštruktúry a nastúpiť naň a začať investovať. Veľmi kľúčovým bude aj hlasovanie o zákone o štátnom rozpočte a veľmi kľúčové bude, ako dopadne uchádzanie sa o tieto investície z tzv. plánu obnovy, na ktorý sa ja osobne veľmi spolieham, že by nám mohol pomôcť dobehnúť ten veľký investičný dlh. Takže ešte v skratke, ak mám ten čas. Pokračuje modernizácia piateho koridoru, na ktorý používame zdroje Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a nástroja Connecting Europe Facility, to znamená CEF. Snažíme sa maximálne tieto fondy čerpať, čiže to je modernizácia piateho koridoru, to je ten hlavný. Ale nezabúdame ani na regionálne trate, ale v súčasnom rozpočte nie sú možnosti na, na komplexnú obnovu tejto infraštruktúry. A ďakujem za túto otázku. Budem rád, keď, keď túto tému budeme spolu živiť, to znamená, ak máme záväzky 2050 k uhlíkovej neutralite, tak jedine železničná infraštruktúra nás k nej môže zodpovedne priviesť. Ďakujem.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.