Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Zita Pleštinská

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 8. 7. 2020 
Zadávateľ Zita Pleštinská 
Otázka Ako by ste vnímali návrh pre posilnenie polície aj z radov členov občianskych hliadok, ktorí už vykonávajú svoju činnosť v obciach? Čo plánujete v tejto oblasti? 
Adresát minister vnútra SR Roman Mikulec 
Dátum odpovede 9. 7. 2020 
Zodpovedal dočasne poverený podpredseda vlády SR Štefan Holý 
Odpoveď Vážená pani poslankyňa, pod pojem občianske hliadky je možno zaradiť viacero subjektov práva. Najčastejším prípadom je zriaďovanie takýchto hliadok obcami a mestami v súlade s ich základnou funkciou uvedenou v § 4 ods. 3 písm. m) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, ktorou je zabezpečenie verejného poriadku. Ide o originálnu kompetenciu obcí a miest. V týchto prípadoch hliadok nejde o samostatne právnické osoby, tieto hliadky sú financované z rozpočtu obcí a miest podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov alebo na základe verejných politík Slovenskej republiky v oblasti integrácie Rómov, alebo v oblasti zamestnanosti sú v príslušnej schéme financované z verejných zdrojov, alebo v regulácii § 2 písm. i) a § 2a písm. g) zákona č. 526/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, či vo forme dotácie na zriaďovanie rómskych občianskych hliadok, alebo podľa § 16 zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vo forme príspevku, či už v rámci národného projektu, alebo dopytovo orientovanej výzvy. Tieto miestne občianske poriadkové služby nie sú v postavení orgánu presudzovania práva, nie sú ozbrojené a nemôžu občanom ukladať povinnosti, pokiaľ ich napríklad obec nevyužije v rámci usporiadateľskej služby. Úlohou inštitútu občianskych poriadkových služieb je predovšetkým prevzatie spoluzodpovednosti za stav a úroveň ochrany verejného poriadku, dodržiavanie pravidiel občianskeho spolužitia, ochrany obecného, mestského aj súkromného majetku, čo predpokladá súhlas poskytovateľa príspevku. Poskytuje aj asistenčné služby a podporu Policajnému zboru, hasičskému a záchrannému zboru, obecným a mestským políciám, poskytovateľom zdravotníckej starostlivosti ako aj pomocným profesiám. Členovia týchto služieb teda realizujú aj svoje občianske povinnosti obyvateľov obcí a miest vyplývajúce z § 3 ods. 3 písm. a) až c) zákona o obecnom zriadení. Tieto ustanovenia zakladajú povinnosť ochraňovať majetok obce, podieľať sa na službách zlepšujúcich ekonomické a sociálne podmienky života obyvateľov, podieľať sa na ochrane životného prostredia, napomáhať udržiavať poriadok v obci. Svoje postavenie teda realizujú v regulácii § 3 ods. 2 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého fyzické osoby, právnické osoby, orgány miestnej samosprávy dbajú o to, aby nedochádzalo k ohrozovaniu a porušovaniu práv z občianskoprávnych vzťahov. Osobitne je činnosť týchto služieb zameraná na ochranu práv dieťaťa, či už v podpore pravidelnej školskej dochádzke, bezpečnosti pri cestách do a zo školy, ale aj prevencii pred výskytom sociálno-patologických javov. Plnia teda aj úlohy v oblasti primárnej a sociálnej prevencie v súlade s § 4 ods. 2 zákona č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Súčasne, pretože sú súčasťou obce, plnia primárnu úlohu obce na úseku ochrany verejného poriadku vo forme občianskeho prvku. Právny rámec vzťahov Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a obce aj v prípade inštitútu občianskych hliadok nefinancovaných z verejných zdrojov v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky je daný ustanovením § 5 ods. 7 zákona č. 369/1990 Zb., pretože zakladá povinnosť spolupráce obce a orgánov štátu pri plnení úloh obce. Ochrana verejného poriadku je originálnou kompetenciou obce. Právny rámec spolupráce spolu z Policajného zboru a obce pri ochrane základných práv a slobôd, najmä pri ochrane života, zdravia a osobnej slobody a bezpečnosti osôb a pri ochrane majetku a pri ochrane verejného poriadku vyjadruje § 2 ods. 1 písm. a) a i), § 3 a § 74 ods. 1 a § 75 ods. 1 zákona č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov upravujúceho zásady spolupôsobnosti, spolupráce a subsidiárneho postavenia Policajného zboru pri ochrane verejného poriadku, primárne zodpovednou za stav verejného poriadku je obec či mesto.  
Doplňujúca otázka Ďakujem. Nie je tu pán minister, ja som sa chcela ešte opýtať, lebo vieme, že títo špecialisti boli financovaní z európskych projektov, potom načas neboli. A moja doplňujúca otázka bola, čo by ste povedali na návrh zaradiť aj týchto členov občianskych hliadok do radov polície po ukončení národných projektov, aby boli súčasťou polície v obciach, ako napr. asistent policajta alebo pomocník policajta. 
Doplňujúca odpoveď Ja tu mám spracovanú celú odpoveď, tak buď ju môžem prečítať, alebo teda vám ju môžem preposlať, je to na vás. (Reakcia z pléna.) Nuž dobre, ja vám ju prepošlem. Potom aj možnože tá odpoveď sa tam nachádza. Ďakujem pekne. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.