Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Juraj Blanár

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 9. 5. 2018 
Zadávateľ Juraj Blanár 
Otázka V akom štádiu sa nachádza pozastavený úsek výstavby diaľnice D1 Hubová - Ivachnová? 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 10. 5. 2018 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Vážený pán poslanec, v mene ministra dopravy a výstavby, ktorého dnes zastupujem, ďakujem za položenú otázku a dovoľte mi prečítať odpoveď pána ministra Árpáda Érseka: Výstavba na pozastavených častiach úseku D1 Hubová – Ivachnová mohla odštartovať 9. apríla, kedy malo nadobudnúť právoplatnosť záverečné stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie. Pripravená bola technika aj ľudia. Jediným dôvodom, prečo sa dnes nestavia, sú rozklady podané obyvateľmi Ružomberka. Keďže voči rozhodnutiu ministerstva životného prostredia boli podané dva rozklady, čaká sa na rozhodnutie rozkladovej komisie ministerstva životného prostredia. NDS naďalej zastáva názor, že vybraný variant trasy diaľnice je najlepší z hľadiska technického, finančného aj environmentálneho. NDS po oboznámení sa s rozkladmi voči rozhodnutiu MŽP musí konštatovať, že vyhovela všetkým oprávneným požiadavkám a pripomienkam verejnosti a tie boli zapracované do záverečného stanoviska posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie. V súvislosti so zmenou navrhovaného technického riešenia sa totiž brali do úvahy všetky parametre vrátane bezpečnosti ľudí, ekológie, environmentálneho hľadiska a navrhované technické riešenie je v súlade s aktuálne platnou legislatívou a predstavuje výrazne pozitívny vplyv pre obyvateľov predovšetkým mestskej časti Hrboltová. Stavenisková doprava bude absolútne vylúčená z mestskej časti Hrboltová, západný portál tunela Čebraď bude odsunutý do maximálne možnej vzdialenosti od zastavanej mestskej časti Hrboltová, osadí sa dočasná protihluková stena pri mestskej časti Hrboltová, poľné cesty sa zachovajú pre rekreačné účely a zároveň bude zrealizovaných niekoľko ďalších opatrení v prospech obyvateľov Ružomberka. Pôvodný variant diaľnice, ktorý sa mal budovať a disponoval všetkými platnými povoleniami, bol voči občanom Ružomberka negatívnejší, keďže trasa viedla bližšie k mestskej časti Hrboltová. Do záverečného stanoviska bolo zapracovaných spolu 159 požiadaviek verejnosti a autorizovaných špecialistov na proces EIA, ktoré NDS a zhotoviteľ budú počas výstavby akceptovať a realizovať. Po ukončení procesu EIA, čo okrem iného znamená predovšetkým rozhodnutie o trase, sa začne s razením tunela Čebraď z východného portálu. Zo získaného materiálu pri ražbe tunela sa bude budovať teleso diaľnice. Prebiehať budú aj dokončovacie práce na mostných objektoch. NDS ešte v novembri 2017 podpísala so zhotoviteľom dodatok k dostavbe tohto úseku. Na základe dodatku zhotoviteľ môže odštartovať práce na pozastavených častiach diaľnice okamžite po ukončení procesu EIA. K okamžitému odštartovaniu prác zhotoviteľa motivujú mobilizačné míľniky, ktoré dodatok obsahuje. Nedodržanie míľnikov sa sankcionuje vysokými pokutami, prípadne dáva objednávateľovi aj možnosť odstúpiť od zmluvy. Na základe uzatvoreného dodatku k zmluve so združením Čebraď OHL ŽS a Váhostav SK, je predpokladaný termín ukončenia výstavby 6. mesiac roku 2022. Tento termín sa pravdepodobne posunie vzhľadom na posunutie právoplatnosti záverečného stanoviska EIA. Nové technické riešenie obchádza aktívne zosuvné územie pomocou predĺženého tunela Čebraď. Samotný tunel sa predĺži o cirka 1 600 m, pričom celková dĺžka úseku D1 Hubová – Ivachnová sa skráti približne o 300 metrov. Pozmenená trasa z dlhodobého hľadiska prinesie úspory nákladov na prevádzku samotnej diaľnice a pre motoristov nižšie náklady na palivo pre menšie prevýšenie a kratšiu trasu. Keďže tunel bude dlhší, bude to znamenať nižšiu environmentálnu záťaž pre životné prostredie v okolí diaľnice. Na stavbe D1 Hubová – Ivachnová prebiehajú stavebné práce kontinuálne od roku 2013, doteraz sa preinvestovalo spolu 75,3 mil. eur bez DPH, z toho v roku 2017 boli vykonané stavebné práce za 19,7 mil. eur bez DPH. Znamená to, že na úseku D1 Hubová – Ivachnová sa stavalo aj počas procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a to na častiach, kde nedošlo k zmene trasy. Vážený pán poslanec, ďakujem za vašu pozornosť. Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončila som.  
Doplňujúca otázka Ani tak nie, ale chcem poďakovať pani ministerke, ale aj ministerstvu dopravy na čele s pánom ministrom, že som dostal vyčerpávajúcu odpoveď na túto otázku, pretože sa obracajú mnohí občania z tohto regiónu na mňa s otázkou, že ako to bude ďalej, a naviac je tam množstvo dezinformácií a informácií, ktoré skôr nie sú pravdivé, a preto som veľmi rád, že ste priniesli túto informáciu, ktorú si budú môcť občania nájsť aj na webovej stránke Národnej rady Slovenskej republiky. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.