Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ján Hudacký

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 13. 5. 2015 
Zadávateľ Ján Hudacký 
Otázka Pán minister, pred rokom ste tvrdili, že 12-tisíc železničných vagónov a väčšinový 66 % podiel vo firme Cargo Wagon sprivatizovala renomovaná švajčiarska firma AAE, ktorá je najväčší európsky hráč na trhu manažmentu koľajových vozidiel. Na základe najnovších informácií z Protimonopolného úradu, švajčiarska firma AAE je iba polovičným majiteľom spoločnosti AAE Wagon. Viete o tom, že druhú polovicu podielu, a tak aj 33 % vo firme Cargo Wagon, vlastní neznámy investičný fond z Malty? 
Adresát minister dopravy a výstavby SR Ján Počiatek 
Dátum odpovede 14. 5. 2015 
Zodpovedal minister dopravy a výstavby SR Ján Počiatek 
Odpoveď Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec. V prvom rade by som vás chcel trošku poopraviť. Súčasná vláda neprivatizovala. Štát má stále 100-percentnú kontrolu nad železničnou spoločnosťou Cargo a tým pádom aj plný vplyv nad všetkým, čo sa v tejto spoločnosti deje. Druhá minioprava je v tom, že švajčiarska spoločnosť AAE nie je najväčší európsky hráč na trhu manažmentu koľajových vozňov, aj keď patrí medzi najväčších, ale najväčším je nemecká spoločnosť VTG, ktorá v minulom roku práve so švajčiarskou spoločnosťou AAE sfúzovala a dnes je európskou jednotkou v tomto segmente trhu. Zároveň je aj partnerom slovenského Carga. V záujme ozdravenia železničnej spoločnosti Cargo sa v júli 2013 rozhodla vláda, že budeme hľadať strategického partnera pre činnosti, ktoré nie sú hlavným poslaním tejto spoločnosti. Týmto spôsobom sme sa rozhodli hľadať strategického partnera pre manažment vozňového parku železničnej spoločnosti Cargo. Do súťaže o strategického partnera sa prihlásilo 11 investorov, z nich piati predložili do 2. decembra 2013 indikatívne ponuky. Z týchto piatich boli štyri od top päť európskych železničných leasingových spoločností na nákladné vozne. Súťaž následne pokračovala otvorením data roomu pre hĺbkový audit v januári 2014. Do 30. mája 2014 mali spoločnosti čas na predkladanie záväzných ponúk, ktoré predložili dve firmy. Víťažnú ponuku predložila švajčiarska spoločnosť Ahaus-Alstätter Eisenbahn Cargo, známe AAE. Táto spoločnosť mala v čase predkladanej ponuky jeden z najväčších súkromných vozňových parkov v Európe. Na jeseň roku 2014 prebehli zmeny v akcionárskej štruktúre samotného AAE, ktorá sa sfúzovala s nemeckou spoločnosťou VTG, o ktorej som už hovoril, že je najväčším operátorom a dnes jednoznačne najväčším európskym operátorom na manažment vozňov. Disponuje viac ako 80-tisíc vozidlami a jej trhová kapitalizácia sa blíži k pol miliarde eur. Spojenie spoločností AAE a VTG znamená, že do boja o partnerstvo so slovenským ZSSK Cargo sa zapojilo v konečnom dôsledku všetkých päť najväčších európskych firiem v tomto segmente trhu. Takže odpoveď na vašu otázku je jednoznačne áno, trvám na tom, že Cargo získalo v maximálne transparentnej súťaži partnera z absolútnej európskej špičky v odbore. Ak narážate na to, že podľa medializovaných informácií si renomovaná nemecká firma VTG našla na túto transakciu partnera, k tomu môžem povedať iba toľko, že ide o rozhodnutie renomovanej nemeckej spoločnosti a podľa vyjadrenia jej predstaviteľov je takýto postup v krajinách Európy úplne bežný a štandardný. Čiže keď máte konkrétne otázky, prečo práve tohto partnera a ako si ho vybrali, smerujte tieto otázky na spoločnosť VTG, najväčšieho európskeho operátora kótovaného na burze pod reguláciou všetkých relevantných inštitúcií európskych. Ďakujem za slovo, skončil som.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister, Aj povedzme za tie drobné opravy, ktoré síce nehrajú rolu v súvislosti s meritom tejto otázky, vzhľadom na to, že ja momentálne mám tu v ruke, a predpokladám, že aj vy máte k tomu dosah, výpis z registra maltskej finančnej správy, kde tento investičný fond, o ktorom som hovoril, bol založený 7. mája 2014 a teda iba pár týždňov pred uzavretím tendra na privatizáciu o 12-tisíc železničných vagónov štátneho Carga. Chcem sa, chcem sa vás teda opýtať ako doplňujúcu otázku, či máte informácie o tom, že tento investičný fond bol špekulatívne zriadený iba pre túto privatizáciu a stoja za ním určité osoby zo Slovenska. A ak máte takéto info, viete aj identifikovať takéto osoby?  
Doplňujúca odpoveď Nemám takéto informácie, žiadne z nich. Na všetky otázky môžem odpovedať len, že nemám žiadne takéto informácie, o ktorých hovoríte. A opäť upozorňujem, že výber ich finančného partnera si zmanažovala samotná firma VTG, ktorá je štandardná obrovská firma, kótovaná na burze, ktorá podlieha úplne prísnym pravidlám regulácie a nakladania a podnikania v rámci Nemecka aj švajčiarskych práv, a kľudne môžete tieto otázky smerovať na nich, kde určite vám podajú, keď tak, oni relevantnú informáciu, prečo práve tohto partnera si vybrali. V každom prípade pre nás, podľa celej tendrovej dokumentácie je situácia jasná. Je to unikátne a autonómne rozhodnutie tohto najväčšieho európskeho operátora na trhu. Ďakujem za slovo, skončil som.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.