Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Juraj Blanár

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 26. 11. 2014 
Zadávateľ Juraj Blanár 
Otázka Vážený pán minister, ako hodnotíte priebeh výstavby diaľničných úsekov D1 a D3 pri Žiline a tiež D3 pri Kysuciach? 
Adresát minister dopravy SR Ján Počiatek 
Dátum odpovede 27. 11. 2014 
Zodpovedal minister dopravy SR Ján Počiatek 
Odpoveď Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, v súčasnosti sa v okolí Žiliny a na Kysuciach realizujú štyri diaľničné úseky, a to D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a D3 Svrčinovec – Skalité. Výstavba na týchto diaľničných úsekoch prebieha zatiaľ v súlade s harmonogramom práce. Tieto diaľničné úseky sú financované z kohézneho fondu Európskej únie a sú Európskou komisiou odsúhlasené ako fázované projekty, teda technicky ucelená časť projektu je financovaná v rámci Operačného programu Doprava 2007 až 2013 a časť v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020. V tejto súvislosti mi dovoľte vás informovať o pozitívnej správe, a to, že náš operačný program bol koncom októbra 2014 schválený Európskou komisiou ako jeden z prvých vôbec v rámci celej EÚ. Čo sa týka samotného priebehu výstavby, ktorá prebieha mimochodom v zložitom geomorfologickom prostredí, ale to isto viete, na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v súčasnosti zhotoviteľ pripravuje projektovú dokumentáciu a zriadenie staveniska, pretože ide projekt podľa Žltého FIDIC-u. Súčasťou tohto úseku bude aj tunel Višňové s dĺžkou 7 460 metrov, ktorý bude po dokončení najdlhším tunelom na Slovensku. Rád konštatujem, že práce na úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka prebiehajú plynulo na všetkých objektoch stavby, mostoch, oporných múroch, ako aj tuneloch. Na začiatku tohto mesiaca odštartoval razenie dvojrúrového tunela Žilina, ktorý je súčasťou tohto úseku. Jeho celková dĺžka bude 687 metrov a prerazený má byť na konci roku 2015. Súčasne prebieha razenie aj druhého dvojrúrového tunela, na tomto úseku s názvom Ovčiarisko s dĺžkou 2 367 metrov, ktorý poznáme. D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno je úsek, ktorý dotvára obchvat Žiliny v severojužnom smere a zabezpečí komfortnejšie spojenie s Českou i Poľskou republikou. Momentálne prebiehajú prípravné a projektové práce a v najbližších týždňoch začne razenie tunela Považský Chlmec s celkovou dĺžkou 2 218 metrov, ako aj estakády ponad Hričovskú priehradu s dĺžkou viac ako dva kilometre. Úsek D3 Svrčinovec – Skalité je diaľničný úsek v mimoriadne náročných geomorfologických a poveternostných podmienkach. Na začiatku novembra začali s razením druhého tunela s názvom Svrčinovec, ktorý bude dlhý vyše 400 metrov. Súčasne prebieha výstavba tunela Poľana s dĺžkou 898 metrov aj práce na mostných objektoch, ktoré sú na tomto úseku diaľnice extrémne náročné, niektoré s výškou pilierov až 77 metrov. V roku 2015 chce Národná diaľničná spoločnosť začať s prácami na takmer 6-kilometrovom diaľničnom úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý má napomôcť riešeniu súčasnej nepriaznivej dopravnej situácii v meste Čadca. A keďže tento región dobre poznáš, vieš, že toto je kľúčový úsek. Tento úsek je súčasťou základnej siete TNT a prispeje k skráteniu časovej dostupnosti medzi priemyselným regiónom Žiliny a regiónmi priemyselného Ostravska, poľského Sliezska. Následne v roku 2016 je naplánovaný začiatok výstavby úseku diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, ktorý má odľahčiť súčasne dopravne významne zaťaženú cestu 1. triedy 1/11 v okolí Kysuckého Nového Mesta. Veľmi dobre si uvedomujeme mimoriadny význam diaľnice D3 pre žilinský región, je dôležitou spojnicou, ktorá spojí Slovensko so severným susedom Poľskom, štátom s najvyšším HDP zo všetkých okolitých krajín. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska – Hornosliezskou priemyselnou oblasťou a s centrom v poľských Katoviciach. Ďakujem, skončil som.  
Doplňujúca otázka Pán minister, chcem naozaj poďakovať za túto informáciu, ktorá potvrdzuje významnú aktivitu výstavby práve toho najdôležitejšieho úseku diaľnice D1, ktorá je na križovatke sever – juh, východ – západ, a mimochodom je to aj európska trasa a súčasť aj multimodálnych koridorov. No a otázku, ktorú som mal pripravenú, už bola aj zodpovedaná. Som veľmi rád, že úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý je naozaj veľmi očakávaný na úseku diaľnice D3, je v takom vysokom štádiu prípravy a že je to podporené aj schválením financií z európskych fondov, ktoré sa podarilo ministerstvu vyrokovať ako jednému z, prvému v rámci nového programovacieho obdobia. Tak držím palce ministerstvu a ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.