Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Dušan Bublavý

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 8. 8. 2012 
Zadávateľ Dušan Bublavý 
Otázka Pán minister, prečo treba zmeniť dôchodkový systém? 
Adresát minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ján Richter 
Dátum odpovede 9. 8. 2012 
Zodpovedal minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ján Richter 
Odpoveď Vážený pán predseda Národnej rady, pán premiér, členovia vlády, vážené panie poslankyne, páni poslanci, včera pri mojom vystúpení som raz povedal, že nechcem a nebudem opakovať to čo niektorí predomnou opakovali desaťkrát. Stojím si za slovom, ale aj napriek tomu z úcty k pánovi poslancovi mám záujem povedať alebo minimálne mať ambíciu odpovedať možno stručnejšie, ale použiť aj veľmi konkrétne čísla, ktoré boli použité včera, ktoré v nemalej miere predomnou povedal aj pán premiér. Pretože si myslím, že takáto rozsiahla novela si to zaslúži. Takže, pán poslanec ďakujem za otázku. Dôchodkový systém ako taký je nastavený nie na dlhodobo finančne udržateľný na čom sa určite všetci zhodneme a som veľmi rád, že na tomto sa zhodla aj celá snemovňa v priebehu toho doterajšieho rokovania ohľadom tohto zákona. Ak by sme jednoducho nekonali, v najbližšej budúcnosti by sme nedokázali poskytnúť primerané dôchodky ani by nedokázali zabezpečiť udržateľnosť verejných financií. To sú hlavné dôvody, prečo bolo nevyhnutné pristúpiť k ucelenej novele, ktorá súvisí so sociálnym poistením. Nedá mi nepripomenúť, že pri zavádzaní reformy dôchodkového systému v roku 2003 - 2004 sa vychádzalo z určitých predpokladov, ktoré však reálne neboli naplnené. Úspešnosť výberu poistného nedosahovala projektovanú úroveň a vymáhanie dlžného poistného nespĺňalo pôvodné očakávania. Bol značne podhodnotený počet predčasných starobných dôchodkov a nedosiahla sa predpokladaná úspora na individuálnych dôchodkov. V nemalej miere je potrebné spomenúť aj nález Ústavného súdu, ktorým musela použijem tu výraz, prvá Ficova vláda veľmi rýchle a promptne riešiť. A predovšetkým bol, značne podcenený odhad počtu sporiteľov. Pôvodné predpoklady o 40 percentách účasti poistencov v druhom pilieri boli vysoko prekročené, do druhého piliera vstúpilo až 65 percent z celkového počtu poistencov v tom čase. Na tom by nebolo samotným spôsobom nič zlého, hlavný problém však spočíva v tom, že do druhého piliera vstúpili aj tí, pre ktorých nebol výhodný jednak z hľadiska príjmov, ale hlavne z hľadiska veku poistencov ako takých. Nemožno obísť ani výšku sadzby do druhého piliera na úrovni 9 percent, ktorá bola nastavená nezodpovedne a nezohľadňovala možnosti slovenskej eknonomiky ani v tom období a treba povedať, že tento problém zotrváva až do dnešných dní. Zdroje na vykrytie deficitu prvého piliera z dôvodu zavedenia druhého piliera boli vyčerpané boli vyčlenené len do začiatku roka 2010 a v podstate v súčasnom období sa už zabezpečuje pokrytie výpadku a deficitu pôžičkami. Prečo bola nevyhnutná záchrana dôchodkového systému som hovoril včera v troch bodoch. Po prvé preto, že tá úprava je nevyhnutá na stav ekonomiky a stavu verejných financií, len podotýkam nepristupujeme k takýmto krokom len my ale naopak v mnohých prípadoch napodobňujeme našich susedov, kde sú pravicoví predstavitelia najmä v Poľsku, treba povedať, že aj v Maďarsku. Známe sú aj prípravné kroky u našich českých susedov, ktorí sú ďaleko opatrnejší ako boli predchodcovia, ktorí reformu 2004 u nás chystali. Po druhé, nastavenie dôchodkového systému tak, aby bol nielen finančne udržateľný a stabilný ale aby bol aj celospoločensky efektívny. To súvisí s tým, čo som predtým povedal. Tretia úloha, ktorá je veľmi dôležitá je otázka, ktorú som spomenul a to sú výnosy, ktoré z ďaleka nezodpovedajú tým pôvodným predpokladom, zhodnotenie za 7 rokov je dokopy po odčítaní inflácie 11,68 percenta. No a po štvrté, požičiavame si na vykrytie deficitu vo výške 3,5 - 4 percentá výnosy dosahujú jedno percento, to znamená, že jednoznačné nenaplnili tie predstavy a je potrebné robiť po 7 rokoch korekcie, aby ľudia, ktorí výjdu do dôchodku z druhého piliera neboli v značnej miere poškodení. I keď aj tak budú mať s reálnym predpokladom až 18 percent nižší výnos ako tí, ktorí ostali v prvom pilieri a ktorých sa dotýkala valorizácia v jednotlivých rokoch. Snahou vlády je naopak mať dlhodobo udržateľný dôchodkový systém, to je stabilný poskytuje primerané dôchodky a zároveň má vyvážené, vyvážene nastavenú mieru solidarity a zásluhovosti. Každá zodpovedná vláda by nevyhnutne musela pristúpiť k záchranným opatreniam v celom dôchodkovom systéme. Ako je už iste pre našu politickú scénu príznačné, k stabilizačným opatreniam v dôchodkovom systéme musí pristúpiť práve vláda sociálno-demokratická a to je napriek tomu, že slovami stabilizácia a zodpovednosť sa zvykne oháňať práve slovenská pravica. Nami navrhované stabilizačné opatrenia nie sú len našou úzko straníckou iniciatívou ale sú prienikom názorov veľkej časti subjektov združených najmä v Rade solidarity a rozvoja, ktorú sme zvolali práve preto, aby sme nerobili opatrenia len na 4 roky ale preto, aby sme prijali opatrenia, ktoré budú mať širšiu podporu nielen v politických ale aj odborných kruhoch. Som presvedčený, že prijatie novely zákona o sociálnom poistení bude dobrá správa pre Slovensko. združených, najmä v Rade solidarity a rozvoja, ktorú sme zvolali práve preto, aby sme nerobili opatrenia na štyri roky, ale preto, aby sme prijali opatrenia, ktoré budú mať širšiu podporu nielen politických, ale aj v odborných kruhoch. Som presvedčený, že prijatie novely zákona o sociálnom poistení, bude dobrá správa pre Slovensko. Skončil som pani podpredsedníčka.  
Doplňujúca otázka Ja by som len chcel poďakovať pánovi ministrovi za to, že naozaj druhý týždeň má toľko trpezlivosti a snaží sa, aby zákon o sociálnom poistení bol čo najlepší. Držím palce, ďakujem za pozornosť.  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.