Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: György Juhász

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 3. 2. 2010 
Zadávateľ György Juhász 
Otázka Pán minister, čím zdôvodňujete spoplatnenie cesty I/79 zo Slovenského Nového Mesta do Čiernej, ak sa jedná o jedinú prístupovú cestu I. triedy do ťažko skúšaného regiónu Medzibodrožia a nie je súbežná so žiadnou diaľnicou? Prispeje tento krok k ďalšiemu prílevu investícií do tohto regiónu? 
Adresát minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Dátum odpovede 4. 2. 2010 
Zodpovedal minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Odpoveď Vážený pán poslanec, v zmysle Smernice 2006/38ES členský štát môže rozhodnúť, že zavedie mýto na transeurópskej cestnej sieti, tzv. TEN-T, Trans-European Networks koridory alebo jej časti s možnosťou uplatňovať mýto aj na cestných komunikáciách, ktoré nepatria do siete TEN-T. Ide nielen o paralelné cesty, do ktorých sa môže odkloniť doprava z TEN-T, ale aj o cestné ťahy, ktoré priamo konkurujú určitým častiam siete TEN-T. Ďalším hľadiskom sú priemerné denné intenzity. Okrem TEN-T existujú v Slovenskej republike ďalšie ťahy s vysokou hodnotou ročných priemerných denných intenzít, a preto je nevyhnutné uvažovať aj o týchto ťahoch. Ďalším dôvodom sú nehodové lokality. Komunikácie s vysokou nehodovosťou sú taktiež súčasťou rozsahu spoplatnenia. Rozsah spoplatnenia eliminuje riziko obchádzania spoplatnenej cestnej siete, eliminuje aj takzvané kilometre jazdy naviac, ktoré zvyšujú dopady na životné prostredie. Významným faktorom je taktiež udržanie dopravy na spoplatnenej infraštruktúre. Väčší rozsah spoplatnenia povedie k udržaniu vozidiel na spoplatnenej ceste a nie je zámerom umožniť využívanie nespoplatnenej cesty. Dopravcovia prevádzkujúci vozidlá na nespoplatnenej cestnej sieti zaťažujú životné prostredie rovnako, ako používatelia spoplatnenej infraštruktúry. Spravodlivejší systém poplatkov za používanie cestnej infraštruktúry, založený na princípe užívateľ platí, a schopnosť uplatniť zásadu znečisťovateľ platí, napríklad odlíšením mýta, ktoré by zohľadnilo zaťaženie životného prostredia vozidlom, sú rozhodujúce pre podporu trvalo udržateľnej dopravy v Európskom spoločenstve. Cesta I/79 nie je spoplatnená celá a z uvedeného dôvodu už bola na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky doručená žiadosť starostov obcí známeho regiónu, obce Čerhov, Velatín, Zemplínsky Branč, Vojčice, Hriadky, Dvorianky, Parchovany a tiež primátora mesta Trebišov, aby došlo k spoplatneniu aj tohto úseku alebo tej časti, ktorá nie je spoplatnená na danej ceste I/79, nakoľko kamiónová doprava cez obce je prehustená, nie sú dodržané dopravné predpisy o maximálne povolenej rýchlosti a využívajú túto trasu namiesto spoplatneného úseku cesty I/68 s pripojením na D1 na Prešov, alebo naopak. Ďakujem za pozornosť. Skončil som. 
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne za odpoveď. Pán minister, tá cesta momentálne nespĺňa kritériá nadradenej cestnej komunikácie 1. triedy a celkovo by bolo treba v súvislosti s cestami 1. triedy zvýšiť aj výdavky na opravy a bežnú údržbu ciest 1. triedy, ktoré sú. Tieto výdavky sú stále na úrovni roku 2008, kedy sa ešte elektronické mýto nevyberalo. Moja doplňujúca otázka je, kedy plánujete zvýšiť tieto výdavky na údržbu a opravu ciest 1. triedy. 
Doplňujúca odpoveď Keď budeme mať príjmy z mýta. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.