Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ján Senko

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 17. 6. 2009 
Zadávateľ Ján Senko 
Otázka Vážený pán minister, prebehli rokovania s maďarským ministrom dopravy ohľadom napojenia rýchlostnej R3 na cestnú sieť v Maďarsku? Ak áno, aký je výsledok týchto rokovaní? (Čas realizácie, miesto napojenia, záväzky našej a maďarskej strany.) 
Adresát minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Dátum odpovede 18. 6. 2009 
Zodpovedal minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Odpoveď Vážený pán podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené panie poslankyne, páni poslanci, aj vážený pán poslanec, ktorý sa pýtal, maďarská strana na spoločných rokovaniach na úrovni ministerstiev deklarovala možnosť zmeny trasy rýchlostnej cesty do osi Ostrihom - Budapešť s pripojením na diaľnicu M1 v západnej časti Budapešti z dôvodov dopravných aj environmentálnych. Obe strany, aj slovenská, aj maďarská, dnes už majú vypracované štúdie trasovania rýchlostnej cesty R3 na slovenskom území a rýchlostnej cesty M30 na maďarskom území. Tieto štúdie si na ostatnom rokovaní dňa 13. 5. 2009 vzájomne vymenili. Závery štúdie slovenskej strany preukázali, že bez vybudovania predmetnej rýchlostnej cesty R3 budú súčasné cesty I/76, to znamená Štúrovo - Levice - Hronský Beňadik a I/66, t. j. Šahy - Zvolen vyhovovať dopravným nárokom do roku 2030, cca 8 500 vozidiel za 24 hodín. Pre pokračovanie prípravy štúdia odporúča nemeniť trasu TEN-T (Trans European Network) v úseku R3 Zvolen - Šahy, ktorá nadväzuje aj na plánované vybudované diaľnice na maďarskej strane. To znamená, že je fixovaná v tejto časti R3 trasa Zvolen - Šahy. Príprava našej rýchlostnej cesty R3 je zabezpečovaná v zmysle zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách, to znamená cestný zákon, v znení neskorších predpisov v trase štátna hranica Maďarská republika - Slovenská republika, Šahy, Zvolen, Žiar nad Hronom, Turčianske Teplice, Martin, Kraľovany, Dolný Kubín, Trstená a štátna hranica Slovenská republika - Poľská republika. Pán podpredseda, skončil som. 
Doplňujúca otázka Pán minister, ďakujem za odpoveď. Uvedená otázka je jednou z troch, ktoré som vám položil a ktoré, dá sa povedať, aj vzájomne súvisia. Prostredníctvom nich som sa snažil aj zistiť, v akej perspektíve je možnosť riešenia obchvatu mesta Krupina, ako aj celkové rozšírenie cesty R3 od Zvolena cez Šahy až do Maďarska, čo by určite pomohlo rozvoju tohto územia, ktoré je z hľadiska riešenia zamestnanosti a celkového rozvoja v dosť zložitej situácii. Výstavba predmetnej cesty, ako aj riešenie obchvatu mesta Krupina by určite pomohli pri riešení týchto problémov. 
Doplňujúca odpoveď Ako som už povedal, teoreticky je táto cesta, to znamená, Zvolen - Šahy kapacitne dnes postačujúca a je postačujúca na najbližších cca 20 rokov, pretože, ako som už povedal, podľa nášho štatistického výkazníctva a súčasného merania odhadu nárastov intenzít dopravy vychádza v roku 2030 cca 8 500 vozidiel za 24 hodín. Samozrejme, tá situácia sa môže meniť, pretože stupeň motorizácie, ktorý je hlavným ukazovateľom v tomto odhade, stále narastá, my sme nemuseli uhádnuť ten správny nárast. Ale jednoducho, na Slovensku sú podstatne zložitejšie úseky. Najkomplikovanejší je popod Strečno, kde je 40 tisíc vozidiel za 24 hodín a tam je tiež potrebné vybudovať už dnes cestu a, samozrejme, aj tu treba, len podľa našich výpočtov tá cesta je zatiaľ kapacitne vyhovujúca. Iná situácia je, čo sa týka obchvatu Krupiny, pretože mesto je zahusťované dopravou a jednoducho, čo sa týka obchvatu, tak tam by sme chceli prednostne riešiť obchvat Krupiny na tejto trase, pretože by to odľahčilo mestskú komunikáciu ako-takú a tranzit by bol nasmerovaný mimo. Tam z hľadiska toho času je to zatiaľ naplávané tak, že v roku 2013 by sme chceli začať tento obchvat a on je pomerne krátky, čiže za nejaký rok a pol, dva ho ukončiť, čo sa týka časového horizontu. A ak sa situácia v tých intenzitách nezmení, tak opakujem, v horizonte nejakých 10 rokov by sme chceli začať R3 ako-takú. Dôležitá je ale fixácia s Maďarskou republikou, aby sme mohli pokračovať v príprave, ktorá tiež trvá 4 - 5 rokov, aby tá príprava potom nebola zmarená. Čiže, v najbližšej dobe dôjde k podpisu memoranda, resp. dohody s Maďarskou republikou, kde bude zafixovaný bod napojenia na hraniciach, aby sme mohli zmysluplne robiť prípravu. Takže zhruba v týchto časových horizontoch by sme mali mať vyriešený obchvat Krupina a potom celú R3 Zvolen - Šahy. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.