Page 15 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 15
Slovenskej republiky, prezidentom Slovenskej republiky a vládou Slovenskej republiky predstavuje
záruku nielen odborného, ale predovšetkým transparentného a demokratického spôsobu riadenia,
ktoré je spojené s úpravou právomocí orgánov Ústavu pamäti národa i špecifikáciou vnútorného
kontrolného mechanizmu;
– zákon č. 264/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný
zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
zamedzuje svojimi ustanoveniami nepoctivým fúziám obchodných spoločností, posilňuje
zodpovednosť štatutárnych orgánov obchodných spoločností, ako aj spoločníkov obchodných
spoločností v prípadoch, v ktorých uskutočňujú úkony poškodzujúce spoločnosť, precizuje pravidlá
pre tvorbu a rozdelenie tzv. iných vlastných zdrojov. Zákon č. 264/2017 Z. z. reaguje na aplikačné
problémy spojené s reťazovými zlúčeniami/splynutiami realizovanými s cieľom vyhnúť sa
riadnemu plneniu povinností, či už pri likvidácii spoločností alebo ich úpadku, ako aj na rôzne
prístupy vytvorené praxou pri tvorbe kapitálových fondov, ktorých možnosť tvorby zo zákona
implicitne vyplýva, ale nie je jasne regulovaná;
– zákon č. 38/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov
verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje na základe
interpretačnej praxe subjekty, na ktoré sa neviaže povinnosť registrácie, precizuje definíciu zmluvy
ustanovenej v § 2 ods. 1 písm. d) zákona a upravuje negatívne vymedzenie partnera verejného
sektora uvedeného v § 2 ods. 2, 3 a 4 zákona;
– zákon č. 54/2017 Z. z. o európskom príkaze na zablokovanie účtov a o doplnení zákona
Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra
trestov v znení neskorších predpisov zabezpečuje riadnu aplikáciu nariadenia Európskeho
parlamentu a Rady (EÚ) č. 655/2014 z 15. mája 2014 o zavedení konania týkajúceho sa európskeho
príkazu na zablokovanie účtov s cieľom uľahčiť cezhraničné vymáhanie pohľadávok v občianskych
a obchodných veciach (Ú. v. EÚ L 189, 27.6.2014, s. 59 – 92), keďže využitie vnútroštátnych
ochranných opatrení nie je úplne vhodné v prípadoch s cezhraničným prvkom, najmä ak sa veriteľ
snaží ochrániť svoj záujem vo viacerých členských štátoch (napr. zablokovať viacero účtov
nachádzajúcich sa v rôznych členských štátoch). Procesné pravidlá neupravené nariadením sa
spravujú právom členského štátu, v ktorom prebieha konanie, resp. v ktorom dochádza k výkonu
príkazu.
Z dielne Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky boli Národnou radou Slovenskej
republiky prijaté
– zákon č. 144/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej
hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
ktorý nadväzuje na programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky, v ktorom sa na roky 2016 až
2020 zaviazala vláda pokračovať v programe zatepľovania stavieb. Zákon upravuje výšku
príspevku na zateplenie rodinného domu tak, aby bolo možné financovať väčší rozsah
vykonávaných prác; zároveň znižuje počet požadovaných príloh k žiadosti o poskytnutie príspevku
na zateplenie rodinného domu;
– zákon č. 164/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii
v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov inštitucionálne a procesne upravuje
fungovanie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví zmenou spôsobu obsadenia orgánov úradu,
upravuje povinnosti Regulačnej rady v procese schvaľovania regulačnej politiky a právomocí štátu
v rámci cenových konaní, ktoré majú súvislosť s regulovanými subjektmi sieťových odvetví,
zvyšuje transparentnosť určením pravidiel a postupov uplatňovaných pri cenovej regulácii, ako aj
zverejňovaním informácií o cenách a o podmienkach ich uplatňovania a zároveň reflektuje
dodatočné požiadavky na zabezpečenie súladu národnej legislatívy s príslušnými právnymi
predpismi tretieho energetického balíčka uplatnené zo strany Európskej komisie;
13