Page 11 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 11

subjektov. Zakotvením rámca ochrany pôdy pred špekulatívnym výkupom sa sleduje cieľ využívať
               poľnohospodársku pôdu na účely poľnohospodárstva, zanedbanie čoho by mohlo mať v budúcnosti
               rozsiahle negatívne následky na potravinovú bezpečnosť štátu, ktorú je možné v širšom kontexte
               chápať aj ako súčasť zvrchovanosti štátu. Ústavný zákon č. 137/2017 Z. z. rozširuje povinnosť štátu
               zachovávať pôdu, vrátane jej produkčného stavu, pre ďalšie generácie, keďže je definovaná nielen
               ako neobnoviteľný prírodný zdroj (v rámci práva na priaznivé životné prostredie predstavuje jej
               ochrana  inkorporáciu  tzv.  tretej  generácie  ľudských  práv),  ale  je  aj  dôležitou  komoditou
               strategického  významu  a  limitujúcim  činiteľom  trvalo  udržateľného  rozvoja  regiónov  a  celej
               spoločnosti, ochrana ktorých tkvie nepochybne vo verejnom záujme.

                     Medzi najdôležitejšie zákony, ktoré schválila Národná rada Slovenskej republiky v roku 2017
               patria:

                     – zákon č. 334/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani
               z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony, ktorý
               novelizuje aj zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch
               niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, a ktorým sa
               dopĺňajú niektoré zákony, ktorým sa v záujme konsolidácie verejných financií symbolicky zvyšuje
               plat poslanca, prezidenta, člena vlády, predsedu a podpredsedu Najvyššieho kontrolného úradu
               o jedno euro oproti ich úrovni v roku 2017, pričom výška ich paušálnych náhrad zostáva nezmenená.
               Uvedené sa súčasne vzťahuje aj na verejného ochrancu práv, riaditeľa Národného bezpečnostného
               úradu, komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, štátneho zamestnanca vo
               verejnej funkcii v služobnom úrade, ktorým je ministerstvo, vedúceho ostatného ústredného orgánu
               štátnej správy a člena Rady pre štátnu službu, ktorých platové pomery sú naviazané na platové pomery
               poslanca.  Rovnako  sa  navrhuje,  aby  sa  odmena  pre  asistentov  poslanca  a  výdavky  na  prevádzku
               poslaneckej kancelárie podľa § 4a ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z.
               zvýšili celkovo o jedno euro. Na platové náležitosti generálneho prokurátora Slovenskej republiky,
               predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky, sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatných
               sudcov, na platy ktorých sú naviazané platy prokurátorov, sa navrhovaná úprava nevzťahuje;

                     – zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vrátený
               prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie, ktorý bol dňa 1.2.2017 Národnou
               radou  Slovenskej  republiky  opätovne  prerokovaný  a  schválený)  upravuje  vzťahy  štátnych
               zamestnancov k štátu pri vykonávaní štátnej služby v súlade s požiadavkami Stratégie riadenia
               ľudských zdrojov v štátnej službe na roky 2015 - 2020 schválenej uznesením vlády Slovenskej
               republiky č. 548 zo 7. októbra 2015. Právna úprava štátnozamestnaneckých vzťahov zabezpečuje
               štátnym zamestnancom podmienky na riadne vykonávanie štátnej služby a vytvára priestor na
               odborné plnenie úloh orgánov štátnej správy. Štátna služba je budovaná na princípoch, ktorými sa
               riadia  štátni  zamestnanci  pri  výkone  štátnej  služby  a  služobné  úrady  pri  rozhodovaní
               v  štátnozamestnaneckých  vzťahoch,  a  ktoré  umožňujú  prepojenie  na  všeobecnejšie  hodnoty
               vyplývajúce  z  ústavy  a  administratívneho  práva  štátu,  čím  zabezpečujú  konzistentnosť  medzi
               právnou filozofiou štátu a konaním jeho predstaviteľov. Keďže princípy slúžia ako hodnotový rámec
               pre interpretáciu zákona, jeho tvorcovia považovali za vhodné včleniť ich priamo do úvodných
               článkov zákona. Tieto články obsahujú ustanovenia vysvetľujúce význam jednotlivých princípov
               a ich premietnutie do konkrétnych inštitútov a ustanovení v zákone. Zákon o štátnej službe je
               budovaný  na  princípoch  politickej  neutrality,  zákonnosti,  transparentného  zamestnávania,
               efektívneho  riadenia,  nestrannosti,  profesionality,  transparentného  a  rovnakého  odmeňovania,
               stability  a  rovnakého  zaobchádzania.  Princípy  štátnej  služby  vymedzujú  prijímanie  štátnych
               zamestnancov, stabilitu ich štátnozamestnaneckého pomeru, kariérny rast, hodnotenie výkonnosti
               a  odmeňovanie  v  štátnej  službe.  Zákon  počíta  so  zriadením  Rady  pre  štátnu  službu  ako
               koordinačného  a  monitorovacieho  orgánu  nezávislého  od  politickej  moci,  so  systemizáciou
               štátnozamestnaneckých miest a zavádza Centrálny informačný systém štátnej služby pozostávajúci
               z  viacerých  registrov.  Posudzovanie  vykonávania  štátnej  služby  štátnymi  zamestnancami  sa




                                                           9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16