Page 13 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 13
amnestie alebo individuálnej milosti Národnou radou Slovenskej republiky, ako aj ústavnosť samotnej
udelenej amnestie alebo individuálnej milosti. V nadväznosti na uvedené bolo potrebné v zákone
Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. ustanoviť nový druh konania, a to konanie o súlade
uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o zrušení individuálnej milosti alebo amnestie, na ktoré
sa budú subsidiárne vzťahovať tak všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom Slovenskej
republiky, ako aj ustanovenia upravujúce konanie o súlade právnych predpisov, pričom nevyhnutné
špecifiká nového druhu konania sa navrhuje upraviť výslovne;
– zákon č. 87/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový
poriadok ustanovuje právo strany civilného sporového konania konať pred súdom v jazyku,
ktorému rozumie, právo predkladať podania a dôkazy v materinskom jazyku, pričom štát sám
zabezpečuje preklad týchto podaní a dôkazov a znáša s tým spojené výdavky;
– zákon č. 88/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny
poriadok ustanovuje právo strany konať pred správnym súdom v materinskom jazyku alebo
v jazyku, ktorému rozumie. Správny súd je povinný účastníkom konania zabezpečiť rovnaké
možnosti uplatnenia ich práv. S prihliadnutím na povahu a okolnosti veci priberie správny súd
tlmočníka. Trovy spojené s tým, že účastník konania koná v materinskom jazyku alebo v jazyku,
ktorému rozumie, znáša štát;
– zákon č. 238/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej
podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony ustanovuje úpravy, ktorými sa zjednodušuje využívanie elektronických služieb a zavádza
mechanizmus kontroly dodržiavania povinností. Medzi hlavné oblasti úpravy patrí zjednotené
doručovanie v prípadoch, keď elektronická schránka nie je aktivovaná, zavedenie povinnosti
používania centrálnej elektronickej podateľne, zjednodušenie „podpisovania“ elektronických
podaní, zjednotenie spôsobu platby poplatkov, sprístupnenie platieb kartou, posilnenie budovania
spoločných modulov a ich opakovaného využívania orgánmi verejnej moci, inštitucionalizácia
vládneho cloudu, úpravy v oblasti zaručenej konverzie a zavedenie sankcií za porušenie zákona.
Zákon rieši aj niektoré požiadavky aplikačnej praxe súvisiace so spresnením ustanovení
a zjednotením ich výkladu a ďalej ustanovuje úpravy vo veciach autentifikácie, používania
elektronických formulárov, elektronického doručovania a v nadväznosti na prechod kompetencií
z Ministerstva financií Slovenskej republiky na Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre
investície a informatizáciu aj úpravu pôsobnosti týchto orgánov. Na účely zjednotenia terminológie
a výkladu ustanovuje zákon č. 238/2017 Z. z. zmenu aj v zákone Národnej rady Slovenskej
republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov na účely
jednotného využívania elektronickej komunikácie so správnymi orgánmi. V nadväznosti na
aplikačnú prax v oblasti referenčných registrov ustanovuje aj zmeny v zákone č. 275/2006 Z. z.
o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov;
– zákon č. 152/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch
a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony rieši tri základné okruhy problematiky – výberové
konania na funkciu sudcu, hodnotenie sudcov a disciplinárnu zodpovednosť sudcov. V oblasti
výberových konaní sa ustanovuje zavedenie hromadného výberového konania pri obsadzovaní
voľných miest sudcov na okresných súdoch pri rešpektovaní doterajšej úrovne otvorenosti
výberových konaní, ich transparentnosti a verejnej kontroly. V oblasti hodnotenia sudcov sa
ustanovuje zriadenie hodnotiacich komisií, ktoré budú vykonávať hodnotenie sudcov
a zverejňovanie hodnotení sudcov. V oblasti disciplinárnej zodpovednosti sa ustanovili zmeny
majúce za cieľ zefektívnenie disciplinárneho konania, najmä jednoznačné určenie orgánu
zodpovedného za dohľad nad plynulosťou disciplinárnych konaní, pričom sa súčasne vykonáva
úprava niektorých inštitútov disciplinárnej zodpovednosti a disciplinárnych konaní, u ktorých si to
11