Page 13 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 13

amnestie alebo individuálnej milosti Národnou radou Slovenskej republiky, ako aj ústavnosť samotnej
               udelenej  amnestie  alebo  individuálnej  milosti. V  nadväznosti  na  uvedené  bolo  potrebné  v  zákone
               Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. ustanoviť nový druh konania, a to konanie o súlade
               uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o zrušení individuálnej milosti alebo amnestie, na ktoré
               sa budú subsidiárne vzťahovať tak všeobecné ustanovenia o konaní pred Ústavným súdom Slovenskej
               republiky, ako aj ustanovenia upravujúce konanie o súlade právnych predpisov, pričom nevyhnutné
               špecifiká nového druhu konania sa navrhuje upraviť výslovne;

                     – zákon č. 87/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový
               poriadok  ustanovuje  právo  strany  civilného  sporového  konania  konať  pred  súdom  v  jazyku,
               ktorému rozumie, právo predkladať podania a dôkazy v materinskom jazyku, pričom štát sám
               zabezpečuje preklad týchto podaní a dôkazov a znáša s tým spojené výdavky;
                     – zákon č. 88/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny
               poriadok  ustanovuje  právo  strany  konať  pred  správnym  súdom  v  materinskom  jazyku  alebo
               v  jazyku,  ktorému  rozumie.  Správny  súd  je  povinný  účastníkom  konania  zabezpečiť  rovnaké
               možnosti uplatnenia ich práv. S prihliadnutím na povahu a okolnosti veci priberie správny súd
               tlmočníka. Trovy spojené s tým, že účastník konania koná v materinskom jazyku alebo v jazyku,
               ktorému rozumie, znáša štát;
                     – zákon č. 238/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej
               podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
               (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
               zákony ustanovuje úpravy, ktorými sa zjednodušuje využívanie elektronických služieb a zavádza
               mechanizmus  kontroly  dodržiavania  povinností.  Medzi  hlavné  oblasti  úpravy  patrí  zjednotené
               doručovanie  v  prípadoch,  keď  elektronická  schránka  nie  je  aktivovaná,  zavedenie  povinnosti
               používania  centrálnej  elektronickej  podateľne,  zjednodušenie  „podpisovania“  elektronických
               podaní, zjednotenie spôsobu platby poplatkov, sprístupnenie platieb kartou, posilnenie budovania
               spoločných modulov a ich opakovaného využívania orgánmi verejnej moci, inštitucionalizácia
               vládneho cloudu, úpravy v oblasti zaručenej konverzie a zavedenie sankcií za porušenie zákona.
               Zákon  rieši  aj  niektoré  požiadavky  aplikačnej  praxe  súvisiace  so  spresnením  ustanovení
               a  zjednotením  ich  výkladu  a  ďalej  ustanovuje  úpravy  vo  veciach  autentifikácie,  používania
               elektronických formulárov, elektronického doručovania a v nadväznosti na prechod kompetencií
               z Ministerstva financií Slovenskej republiky na Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre
               investície a informatizáciu aj úpravu pôsobnosti týchto orgánov. Na účely zjednotenia terminológie
               a  výkladu  ustanovuje  zákon  č.  238/2017  Z.  z.  zmenu  aj  v  zákone  Národnej  rady  Slovenskej
               republiky  č.  145/1995  Z.  z.  o  správnych  poplatkoch  v  znení  neskorších  predpisov  na  účely
               jednotného  využívania  elektronickej  komunikácie  so  správnymi  orgánmi.  V  nadväznosti  na
               aplikačnú prax v oblasti referenčných registrov ustanovuje aj zmeny v zákone č. 275/2006 Z. z.
               o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
               neskorších predpisov;
                     – zákon č. 152/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch
               a  prísediacich  a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov  v  znení  neskorších  predpisov
               a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony rieši tri základné okruhy problematiky – výberové
               konania na funkciu sudcu, hodnotenie sudcov a disciplinárnu zodpovednosť sudcov. V oblasti
               výberových konaní sa ustanovuje zavedenie hromadného výberového konania pri obsadzovaní
               voľných  miest  sudcov  na  okresných  súdoch  pri  rešpektovaní  doterajšej  úrovne  otvorenosti
               výberových  konaní,  ich  transparentnosti  a  verejnej  kontroly.  V  oblasti  hodnotenia  sudcov  sa
               ustanovuje  zriadenie  hodnotiacich  komisií,  ktoré  budú  vykonávať  hodnotenie  sudcov
               a zverejňovanie hodnotení sudcov. V oblasti disciplinárnej zodpovednosti sa ustanovili zmeny
               majúce  za  cieľ  zefektívnenie  disciplinárneho  konania,  najmä  jednoznačné  určenie  orgánu
               zodpovedného za dohľad nad plynulosťou disciplinárnych konaní, pričom sa súčasne vykonáva
               úprava niektorých inštitútov disciplinárnej zodpovednosti a disciplinárnych konaní, u ktorých si to



                                                           11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18