Page 18 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 18
ústredný orgán štátnej správy, z ktorého podnetu bola zmena štátnej hranice vykonaná, pričom tento
je povinný zabezpečiť na vykonanie pozemkových úprav finančné prostriedky zo svojej
rozpočtovej kapitoly. Vyrovnanie sa poskytne iba v pozemkoch, ktoré poskytuje Slovenský
pozemkový fond alebo správca, pričom vlastníkom sa poskytnú nové pozemky v rovnakej výmere
a druhu, ako mali pozemky, ktoré prešli na územie iného štátu. V prípade pozemkov pod osídlením
novela zákona dáva vlastníkom pozemkov možnosť rozhodnúť sa pre vyrovnanie novými
pozemkami, v pozemkami pod osídlením alebo v peniazoch, pričom pôvodný pozemok prejde do
vlastníctva obce, ktorá nesmie tento pozemok scudziť ani zaťažiť s výnimkou prevodu do
vlastníctva obyvateľa obydlia;
– zákon č. 277/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2000 Z. z. o hnojivách
v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a
o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších
predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov upravuje aplikačné postupy používania
hnojív tak, aby nedošlo k bodovému znečisteniu pôdy a aby sa predišlo možnej kontaminácii
povrchových a podzemných vôd a následnému vstupu nežiaducich látok do potravinového reťazca;
– zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji
vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych
štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov aktualizuje právnu úpravu vzťahujúcu sa k podmienkam a kritériám na
uplatňovanie podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka, kladie dôraz na ochranu
finančných záujmov v rámci Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu a Európskeho
poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a upravuje Pôdohospodársky poradenský systém.
Novela zákona zároveň dopĺňa kompetenciu ústredného orgánu štátnej správy, čím uplatňuje aj
nové kompetenčné zaradenie tejto pôsobnosti v organizačnej štruktúre Ministerstva
pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a rovnako dopĺňa aj kompetencie
Pôdohospodárskej platobnej agentúry;
– zákon č. 291/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme
poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov
a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dopĺňa definíciu pozemku, ktorý je
v katastri nehnuteľností klasifikovaný ako zastavané plochy a nádvoria hoci slúži na
poľnohospodárske účely a určuje výšku nájomného za tento pozemok tak, že výška nájomného
v prípade, že sa zmluvné strany nedohodnú inak, bude najmenej dvojnásobok obvyklej výšky
nájomného za poľnohospodársku pôdu v danom katastrálnom území. Ďalej dopĺňa definíciu pojmu
obvyklej výšky nájomného, keďže znalosť tohto ukazovateľa má vplyv na ďalšie procesy a inštitúty
ovplyvňujúce nájomné vzťahy. Novela zákona posilňuje stabilitu podnikateľského prostredia
a zároveň reaguje na podnety malých a stredných podnikateľov v poľnohospodárstve zabezpečujúc
im ľahšie podmienky prístupu k prenájmu poľnohospodárskej pôdy vypustením doterajšej
automatickej obnovy nájomného vzťahu, nakoľko táto spôsobovala v praxi problémy aj v súvislosti
s poskytovaním priamych platieb na plochu. Novela zákona zároveň precizuje doterajšiu úpravu
týkajúcu sa vzniku podnájomných vzťahov, modifikuje ustanovenia o prednostnom práve na nájom,
povinnosť nájomcu viesť evidenciu pozemkov, ktoré vlastní a má prenajaté, ako aj povinnosť viesť
a uchovávať evidenciu o dohodnutom a zaplatenom nájomnom, pričom informácie z takto
evidovaných údajov budú slúžiť ako podklad rozhodovania okresných úradov aj v súvislosti
s prideľovaním dotácií.
Z dielne Ministerstva kultúry Slovenskej republiky bol prijatý Národnou radou Slovenskej
republiky zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín
a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý vytvára verejnoprávnu inštitúciu zabezpečujúcu
efektívnu podporu kultúrnych a vedeckých aktivít, ktorej administratíva i rozhodovacie procesy
budú nezávislé od ústredných orgánov štátnej správy, keďže inštitúciu budú riadiť a o prideľovaní
prostriedkov rozhodovať samotní zástupcovia zo všetkých národnostných menšín žijúcich na
16