Page 20 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 20

prostredia a ľudského zdravia, a to nutnosť určiť prevádzkovateľovi novú povinnosť reálneho
            uzatvorenia a rekultivácie skládky v presne určenej lehote, a taktiež povinnosť podať žiadosť
            o  kolaudáciu  po  uzatvorení  skládky,  pričom  v  prípade  nesplnenia  uvedených  povinností  hrozia
            novoustanovené sankcie;

                  – zákon č. 239/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 205/2004 Z. z. o zhromažďovaní,
            uchovávaní a šírení informácií o životnom prostredí a o zmene a doplnení niektorých zákonov
            v  znení  neskorších  predpisov  upravuje  a  zosúlaďuje  súčasné  požiadavky  s  požiadavkami
            vyplývajúcimi z praxe pri zhromažďovaní a spravovaní národného registra uvoľňovania znečisťujúcich
            látok  a  prenosov  mimo  lokality  prevádzkarne.  Keďže  od  prijatia  zákona  č.  205/2004  Z.  z.  došlo
            k zmenám v procese nahlasovania údajov zo strany prevádzkovateľov, ako aj zo strany organizácií, ktoré
            spolupracujú na národnom registri znečisťovania, zákon č. 239/2017 Z. z. zjednocuje toto nahlasovanie
            údajov do národného registra;

                  – zákon č. 292/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch
            a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov  v  znení  neskorších  predpisov  a  ktorým  sa  menia
            a dopĺňajú niektoré zákony ustanovuje početné požiadavky vyplývajúce z aplikačnej praxe medzi
            ktoré patrí riešenie vyhradeného prúdu odpadu obaly/neobaly vo väzbe na spresnenie definície výrobcu
            tak,  aby  nevznikali  nedorozumenia  v  aplikácii  týchto  ustanovení,  zlepšenie  kontroly  organizácií
            zodpovednosti výrobcov (OZV) a výrobcov zo strany štátu, zlepšenie autorizačného procesu OZV,
            spružnenie  mechanizmu  odnímania  autorizácií  ministerstvom  v  prípade  neplnenia  podmienok
            autorizácie a požiadaviek na funkčný systém OZV, riešenie problematiky koordinačných centier pre
            jednotlivé prúdy odpadov - jasné definovanie podmienok ich vzniku a zániku, lepšia kontrola ich
            fungovania, odstránenie administratívnej a ekonomickej záťaže zavedením zmien, týkajúcich sa
            ohlasovacích povinností povinných subjektov a zavedením spodného limitu pre obaly a neobaly.
            Zákon ustanovuje možnosť obce vybrať si zavedenie množstvového zberu drobného stavebného
            odpadu (DSO) alebo ponechať paušálny poplatok za DSO tak, ako to bolo podľa predchádzajúceho
            zákona o odpadoch;
                  – zákon č. 293/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší
            v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony transponuje
            smernice  Európskeho  parlamentu  a  Rady  (EÚ)  2015/2193  o  obmedzení  emisií  určitých
            znečisťujúcich látok do ovzdušia zo stredne veľkých spaľovacích zariadení. Táto smernica rieši
            požiadavky na spaľovacie zariadenia s menovitým tepelným príkonom 1 MW až 50 MW. Pre
            jestvujúce zariadenia začnú platiť nové požiadavky od roku 2025, ak ide o zariadenia s menovitým
            tepelným príkonom 5 MW a viac sú ustanovené aj prechodné opatrenia a od roku 2030, ak pôjde
            o zariadenia s príkonom 1 až 5 MW. V našej právnej úprave tieto zariadenia tieto budú zavedené ako
            väčšie stredné spaľovacie zariadenia. Súčasne táto novela tiež rieši transpozičné nedostatky, ktoré
            boli identifikované EÚ v danej oblasti;

                  – zákon č. 332/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní
            s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
            a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene
            a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov novelizuje zákon č. 414/2012 Z. z.
            najmä  z  dôvodu  zavedenia  nahlasovania  vybraných  údajov  prostredníctvom  elektronického
            systému, úpravy predaja ročne pridelených emisných kvót AEA a určenia nových spôsobov použitia
            výnosov z predaja emisných kvót AEA. Elektronický systém bude slúžiť na predkladanie správ
            o  emisiách  skleníkových  plynov,  správ  o  úrovni  činnosti  prevádzky,  správ  o  overení
            a monitorovacích plánov. Pridelené emisné kvóty AEA slúžia na pokrytie vlastných emisií zo
            sektorov mimo schémy obchodovania s emisnými kvótami, avšak je možné ich aj presúvať medzi
            rokmi alebo medzi členskými štátmi.
                  Z dielne Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky boli prijaté
            Národnou radou Slovenskej republiky




                                                           18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25