Page 12 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 12

navrhuje zabezpečovať pravidelným služobným hodnotením vykonávaným priamym nadriadeným
            vedúcim štátnym zamestnancom raz ročne, čiastkovým služobným hodnotením a opakovaným
            služobným hodnotením. Štátny zamestnanec bude môcť vzniesť proti služobnému hodnoteniu
            námietky do troch pracovných dní od oboznámenia sa so služobným hodnotením. Podľa novej
            právnej úpravy sa naďalej ponecháva možnosť priznať osobný plat štátnemu zamestnancovi, ktorý
            plní osobitne významné úlohy alebo mimoriadne náročné úlohy. Osobný príplatok mohol byť podľa
            doterajšej  právnej  úpravy  priznaný  iba  na  základe  kvalitného  vykonávania  štátnej  služby.
            Zavedením  služobného  hodnotenia  sa  navrhuje  priznať  osobný  príplatok  aj  podľa  záveru
            služobného  hodnotenia.  V  súvislosti  s  adaptáciou  štátneho  zamestnanca  mentorom  počas
            adaptačného obdobia (skúšobnej doby) bude mať mentor nárok na príplatok. V záujme zachovania
            možnosti diferencovaného ohodnotenia činností vykonávaných štátnymi zamestnancami sa naďalej
            zachováva  poskytovanie  odmeny.  Zákon  ustanovuje  poskytnutie  príplatku  k  náhrade  príjmu
            štátnemu zamestnancovi pri dočasnej pracovnej neschopnosti štátneho zamestnanca v dôsledku
            choroby alebo úrazu, a to najviac počas prvých desiatich dní dočasnej pracovnej neschopnosti
            v kalendárnom roku. Zavedením zásad vzdelávania v zákone sa deklaruje ich prioritný význam pre
            celý systém vzdelávania štátnych zamestnancov – pojem „prehlbovanie kvalifikácie“ sa nahrádza
            pojmom „kontinuálne vzdelávanie“ a pojmy „priebežné vzdelávanie“ a „špecifické vzdelávanie“ sa
            nahrádzajú  novým  pojmom  „kompetenčné  vzdelávanie“,  ktorý  orientuje  od  samého  začiatku
            systém  vzdelávania  štátnych  zamestnancov  na  integrálny  profesionálny  a  aj  odborný
            a  osobnostný  rozvoj  štátneho  zamestnanca  s  dôrazom  na  efektivitu  a  rast  jeho  výkonnosti.
            Adaptačné vzdelávanie absolvujú štátni zamestnanci počas skúšobnej doby – realizuje sa pod
            vedením mentora, ktorý v procese adaptácie zohráva kľúčovú rolu. Právnou úpravou zvyšovania
            kvalifikácie  sa  ponecháva  platforma  k  plánovaniu  kariérneho  rastu  štátnych  zamestnancov.
            V záujme zachovania právnych vzťahov zo štátnozamestnaneckého pomeru vzniknutých podľa
            predošlej právnej úpravy sa v prechodných ustanoveniach uvádza, že štátny zamestnanec, ktorý na
            základe služobnej zmluvy uzatvorenej podľa predpisov platných do 31. mája 2017 vykonáva štátnu
            službu k 31. máju 2017 sa považuje za štátneho zamestnanca podľa nového zákona. Služobná prax
            priznaná a zachovaná podľa predpisov účinných do 31. mája 2017 zostáva zachovaná podľa nového
            zákona aj pri novom vzniku štátnozamestnaneckého pomeru;
                  – zákon č. 69/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach
            výkonu  volebného  práva  a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov  v  znení  neskorších
            predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony mení podmienky výkonu volebného
            práva tak, aby sa voľby do orgánov územnej samosprávy v roku 2022 mohli konať v rovnakom
            termíne, a to na základe novely Ústavy Slovenskej republiky, ktorá zakotvila v osobitnom článku
            predĺženie volebného obdobia orgánov vyšších územných celkov;
                  – zákon č. 73/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu
            volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
            a ktorým sa dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona
            č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov
            mení podmienky výkonu volebného práva tak, aby sa voľby do orgánov územnej samosprávy v roku
            2022 mohli konať v rovnakom termíne na základe novely Ústavy Slovenskej republiky, ktorá
            zakotvila v osobitnom článku predĺženie volebného obdobia orgánov vyšších územných celkov;

                  – zákon č. 72/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej
            republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred
            ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov novelizuje zákon Národnej rady
            Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z., ktorý je tzv. organickým zákonom, teda zákonom, ktorého
            existenciu  výslovne  predvída  Ústava  Slovenskej  republiky.  Po  zmene  ustanovení  Ústavy
            Slovenskej republiky bolo potrebné následne vykonať zodpovedajúce úpravy aj v tomto zákone
            a zveriť Národnej rade Slovenskej republiky právomoc zrušiť amnestiu alebo individuálnu milosť
            a  zároveň  zveriť  Ústavnému  súdu  Slovenskej  republiky  právomoc  preskúmať  ústavnosť  zrušenia



                                                           10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17