Page 10 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 10
1.3 Legislatívna, kontrolná a kreačná činnosť Národnej rady Slovenskej
republiky
1.3.1 Legislatívna činnosť Národnej rady Slovenskej republiky
Národnej rade Slovenskej republiky bolo v roku 2017 v VII. volebnom období (12. –
25. schôdza) predložených celkovo 339 návrhov zákonov, z toho 96 návrhov predložila vláda
Slovenskej republiky, 243 návrhov predložili poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, výbory
Národnej rady Slovenskej republiky nepredložili žiaden návrh. Národná rada Slovenskej republiky
v roku 2017 schválila 107 návrhov zákonov, z ktorých bolo 83 vládnych návrhov a 24 poslaneckých.
V skrátenom legislatívnom konaní schválila Národná rada Slovenskej republiky 6 návrhov zákonov,
z ktorých 2 zákony vrátil prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou
radou Slovenskej republiky.
Prehľad ústavných zákonov a najdôležitejších zákonov prijatých Národnou radou Slovenskej
republiky v roku 2017:
V roku 2017 schválila Národná rada Slovenskej republiky štyri ústavné zákony, a to:
– ústavný zákon č. 44/2017 Z. z., ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky
č. 460/1992 Zb., ktorý zjednocuje volebné obdobia orgánov územnej samosprávy, a tým vytvára pre
voliča lepšie podmienky na výkon jeho ústavného práva voliť a na to, aby sa voľby orgánov
samosprávy obcí a vyšších územných celkov mohli konať v rovnakom čase. Pre voliča to znamená
voliť tieto orgány v jeden deň, na rovnakom mieste, čo v konečnom dôsledku ušetrí čas, ale najmä
zvýši pozornosť vo vzťahu ku kandidátom a ich prirodzenému výberu. Zákon mení volebné obdobie
orgánov vyšších územných celkov pre jedny voľby na päť rokov, čím sa vytvárajú podmienky, aby
sa voľby do orgánov samosprávy obcí a orgánov vyšších územných celkov v roku 2022 mohli konať
v jeden deň. Súčasne so zmenou Ústavy Slovenskej republiky sa upravujú volebné pravidlá, ktoré
zabezpečia vykonanie uvedených volieb v roku 2022 pre obidva druhy orgánov v rovnakom čase.
Účinnosť zákona nezasiahla do procesu prípravy volieb do vyšších územných celkov v roku 2017;
– ústavný zákon č. 71/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky
č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov zveruje právomoc zrušiť amnestiu alebo
individuálnu milosť Národnej rade Slovenskej republiky ako jedinému ústavodarnému
a zákonodarnému orgánu Slovenskej republiky, ktorý čerpá svoju moc priamo od ľudu ako jediného
zdroja všetkej moci v štáte. Súčasne sa v súlade s požiadavkou trojdelenia štátnej moci a systému
vzájomných bŕzd a protiváh ustanovuje možnosť zrušenia amnestie alebo individuálnej milosti len
uznesením Národnej rady Slovenskej republiky prijatým ústavnou väčšinou. Ústavnému súdu
Slovenskej republiky ako nezávislému súdnemu orgánu ochrany ústavnosti sa zveruje právomoc
preskúmať ústavnosť zrušenia amnestie alebo individuálnej milosti Národnou radou Slovenskej
republiky, ako aj ústavnosť samotnej udelenej amnestie alebo individuálnej milosti. Ústavný zákon
č. 71/2017 Z. z. zároveň uplatňuje tento postup aj vo vzťahu k čl. V a čl. VI rozhodnutia predsedu
vlády Slovenskej republiky z 3. marca 1998 o amnestii uverejneného pod číslom 55/1998 Z. z.,
k rozhodnutiu predsedu vlády Slovenskej republiky zo 7. júla 1998 o amnestii uverejneného pod
číslom 214/1998 Z. z. a k rozhodnutiu prezidenta Slovenskej republiky v konaní o milosť pre
obvineného zo dňa 12. decembra 1997 č. k. 3573/96-72-2417;
– ústavný zákon č. 84/2017 Z. z. o súhlase so zmenami štátnej hranice medzi Slovenskou
republikou a Maďarskom vytvoril predpoklady pre ratifikáciu zmluvy medzi Slovenskou
republikou a Maďarskom o štátnej hranici, v ktorej sú zapracované zmeny štátnej hranice z dôsledku
vodohospodárskych úprav na rieke Ipeľ;
– ústavný zákon č. 137/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky
č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov ustanovuje osobitnú ochranu poľnohospodárskej
pôdy a lesnej pôdy, ktorá bude môcť byť vo vlastníctve iba určitých, zákonom stanovených
8