Page 10 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 10

1.3  Legislatívna,  kontrolná  a  kreačná  činnosť  Národnej  rady  Slovenskej
                  republiky


            1.3.1 Legislatívna činnosť Národnej rady Slovenskej republiky

                  Národnej  rade  Slovenskej  republiky  bolo  v  roku  2017  v  VII.  volebnom  období  (12.  –
            25. schôdza) predložených celkovo 339 návrhov zákonov, z toho 96 návrhov predložila vláda
            Slovenskej republiky, 243 návrhov predložili poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, výbory
            Národnej rady Slovenskej republiky nepredložili žiaden návrh. Národná rada Slovenskej republiky
            v roku 2017 schválila 107 návrhov zákonov, z ktorých bolo 83 vládnych návrhov a 24 poslaneckých.
            V skrátenom legislatívnom konaní schválila Národná rada Slovenskej republiky 6 návrhov zákonov,
            z ktorých 2 zákony vrátil prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou
            radou Slovenskej republiky.
            Prehľad ústavných zákonov a najdôležitejších zákonov prijatých Národnou radou Slovenskej
            republiky v roku 2017:
            V roku 2017 schválila Národná rada Slovenskej republiky štyri ústavné zákony, a to:

                  –  ústavný  zákon  č.  44/2017  Z.  z.,  ktorým  sa  dopĺňa  Ústava  Slovenskej  republiky
            č. 460/1992 Zb., ktorý zjednocuje volebné obdobia orgánov územnej samosprávy, a tým vytvára pre
            voliča lepšie podmienky na výkon jeho ústavného práva voliť a na to, aby sa voľby orgánov
            samosprávy obcí a vyšších územných celkov mohli konať v rovnakom čase. Pre voliča to znamená
            voliť tieto orgány v jeden deň, na rovnakom mieste, čo v konečnom dôsledku ušetrí čas, ale najmä
            zvýši pozornosť vo vzťahu ku kandidátom a ich prirodzenému výberu. Zákon mení volebné obdobie
            orgánov vyšších územných celkov pre jedny voľby na päť rokov, čím sa vytvárajú podmienky, aby
            sa voľby do orgánov samosprávy obcí a orgánov vyšších územných celkov v roku 2022 mohli konať
            v jeden deň. Súčasne so zmenou Ústavy Slovenskej republiky sa upravujú volebné pravidlá, ktoré
            zabezpečia vykonanie uvedených volieb v roku 2022 pre obidva druhy orgánov v rovnakom čase.
            Účinnosť zákona nezasiahla do procesu prípravy volieb do vyšších územných celkov v roku 2017;
                  – ústavný zákon č. 71/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky
            č.  460/1992  Zb.  v  znení  neskorších  predpisov  zveruje  právomoc  zrušiť  amnestiu  alebo
            individuálnu  milosť  Národnej  rade  Slovenskej  republiky  ako  jedinému  ústavodarnému
            a zákonodarnému orgánu Slovenskej republiky, ktorý čerpá svoju moc priamo od ľudu ako jediného
            zdroja všetkej moci v štáte. Súčasne sa v súlade s požiadavkou trojdelenia štátnej moci a systému
            vzájomných bŕzd a protiváh ustanovuje možnosť zrušenia amnestie alebo individuálnej milosti len
            uznesením  Národnej  rady  Slovenskej  republiky  prijatým  ústavnou  väčšinou.  Ústavnému  súdu
            Slovenskej republiky ako nezávislému súdnemu orgánu ochrany ústavnosti sa zveruje právomoc
            preskúmať ústavnosť zrušenia amnestie alebo individuálnej milosti Národnou radou Slovenskej
            republiky, ako aj ústavnosť samotnej udelenej amnestie alebo individuálnej milosti. Ústavný zákon
            č. 71/2017 Z. z. zároveň uplatňuje tento postup aj vo vzťahu k čl. V a čl. VI rozhodnutia predsedu
            vlády Slovenskej republiky z 3. marca 1998 o amnestii uverejneného pod číslom 55/1998 Z. z.,
            k rozhodnutiu predsedu vlády Slovenskej republiky zo 7. júla 1998 o amnestii uverejneného pod
            číslom 214/1998 Z. z. a k rozhodnutiu prezidenta Slovenskej republiky v konaní o milosť pre
            obvineného zo dňa 12. decembra 1997 č. k. 3573/96-72-2417;

                  – ústavný zákon č. 84/2017 Z. z. o súhlase so zmenami štátnej hranice medzi Slovenskou
            republikou  a  Maďarskom  vytvoril  predpoklady  pre  ratifikáciu  zmluvy  medzi  Slovenskou
            republikou a Maďarskom o štátnej hranici, v ktorej sú zapracované zmeny štátnej hranice z dôsledku
            vodohospodárskych úprav na rieke Ipeľ;
                  – ústavný zákon č. 137/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky
            č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov ustanovuje osobitnú ochranu poľnohospodárskej
            pôdy  a  lesnej  pôdy,  ktorá  bude  môcť  byť  vo  vlastníctve  iba  určitých,  zákonom  stanovených



                                                           8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15