Page 81 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 81

Vzhľadom na vysokú dôležitosť návrhu pre Slovenskú republiku Výbor NR SR pre
               európske záležitosti svojim uznesením č. 40 z 9. decembra 2020 požiadal Výbor NR SR pre
               sociálne záležitosti o stanovisko k tomuto návrhu. Cieľom návrhu smernice je zabezpečiť, aby
               zamestnanci v Európskej únii zarábali primerané mzdy, ktoré by im zaručili dôstojné živobytie
               bez ohľadu na to, kde pracujú. Ako sa uvádza v návrhu, hoci sa minimálne mzdy v posledných
                                                                                     rokoch  zvyšujú,  vo
                                                                                     väčšine    členských
                                                                                     štátov  sú  napriek
                                                                                     tomu  príliš  nízke
                                                                                     v  porovnaní  s  inými
                                                                                     mzdami  alebo  príliš
                                                                                     nízke  na  to,  aby
                                                                                     zaručovali  dôstojné
                                                                                     živobytie.  V  roku
                                                                                     2018  v  deviatich
                                                                                     členských     štátoch
                                                                                     zákonná  minimálna
                                                                                     mzda  neposkytovala
                                                                                     dostatočný príjem na
                                                                                     to,  aby  sa  slobodná
                                                                                     osoba  s  minimálnou
               mzdou dostala nad hranicu rizika chudoby. Podiel ľudí na celkovej pracovnej sile Európskej
               únie,  ktorí  síce  pracujú,  ale  stále  čelia  chudobe,  sa  stále  zvyšuje.  Takmer  každý  desiaty
               zamestnanec aj napriek tomu, že pracuje, žije v chudobe. V súčasnosti sa v krajinách Európskej
               únie  uplatňujú  dva  spôsoby  zabezpečenia  minimálnych  mzdových  nárokov  zamestnancov:
               v 21 krajinách je minimálna mzda ustanovená zákonnom, v 6 krajinách je minimálna mzda
               zakotvená v kolektívnych zmluvách.


                      Smernica  sa  zameriava  na  dosiahnutie  dvoch  cieľov:  vo  všetkých  krajinách  je  to
               podpora kolektívneho vyjednávania o minimálnej mzde, v krajinách, kde je minimálna mzda
               stanovená zákonom je to zavedenie kritérií na stanovenie zákonných minimálnych miezd na
               primeranej  úrovni.  Komisia nenavrhuje žiadnu konkrétnu  úroveň celoeurópskej  minimálnej
               mzdy a ani neurčuje vzorec na výpočet minimálnej mzdy v jednotlivých členských štátoch.
               Členským  štátom  ustanovuje  len  rámec  pri  stanovovaní  primeraných  minimálnych  miezd,
               pričom aj pri jeho zohľadnení im zostane veľký manévrovací priestor pre uplatnenie národných
               špecifík.


                      Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti sa  zaoberal  aj  balíkom  opatrení  Komisie  na
               podporu zamestnanosti mladých ľudí, ktorý pozostával z týchto návrhov:


                     Oznámenie  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade,  Európskemu  parlamentu,
                      Hospodárskemu  a  sociálnemu  výboru  a  Výboru  regiónov:  Podpora  zamestnanosti
                      mladých ľudí: most k pracovným miestam pre ďalšiu generáciu, KOM (2020) 276;





                                                           79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86