Page 77 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 77
Európskym snahám v tejto oblasti v súčasnom legislatívnom procese dominuje najmä
návrh Komisie, KOM (2020) 80 – tzv. klimatický právny predpis, ktorý zakladá rámec pre
záväzky štátov Európskej únie smerom k zníženiu emisií CO2 do roku 2050 o dostatočne
ambiciózny percentuálny rozdiel v týchto emisiách, ktorý má zabezpečiť ochranu životného
prostredia v čo najvyššej možnej miere.
Tento návrh bol v rámci legislatívneho procesu na úrovni Slovenskej republiky
označený za návrh s vyššou dôležitosťou a Výbor NR SR pre európske záležitosti ho
individuálne prerokoval na svojom 13. zasadnutí dňa 9. septembra 2020. Výbor uvítal
zakotvenie cieľa klimatickej neutrality do roku 2050 do právneho poriadku Európskej únie, ako
aj snahu prispieť k realizovaniu cieľov udržateľného rozvoja. Označil tento návrh za jeden
z hlavných pilierov Európskej zelenej dohody a jeden z hlavných politických výstupov
Komisie, hoci by sa dal podľa výboru realizovať aj cez revíziu nariadenia o riadení energetickej
únie (2018/1999). Výbor sa zhodol na tom, že hlavná je záväznosť cieľa dosiahnuť klimatickú
neutralitu do roku 2050, pričom spôsob a časový plán dosiahnutia tohto cieľa by mal byť
v kompetencii jednotlivých členských štátov vzhľadom na špecifické a rozdielne ekonomické,
technické a environmentálne podmienky.
Výbor NR SR pre európske záležitosti požiadal Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie o stanovisko k predmetnému návrhu klimatického právneho predpisu.
Toto stanovisko vecný výbor prijal uznesením dňa 14. júla 2020 a postúpil ho na ďalšie
rokovania Výboru NR SR pre európske záležitosti.
Výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie odporučil Výboru NR SR pre
európske záležitosti schváliť stanovisko ministerstva životného prostredia k návrhu Komisie
a trvať na námietkach, ktoré Slovenská republika vo vzťahu k návrhu z hľadiska svojich
záujmov na európskych fórach prezentuje. Návrh klimatického právneho predpisu je aj naďalej
v legislatívnom procese Európskej únie a Výbor NR SR pre európske záležitosti tento proces
priebežne sleduje. Členovia výboru, ako aj prizvaní europoslanci, sa pravidelne vyjadrujú
k tejto téme, najmä s ohľadom na fakt, že dosiahnutie emisných cieľov smerom ku klimatickej
neutralite Európskej únie musí ísť ruka v ruke so záväzkami ostatných štátov sveta
spolupodieľať sa na týchto snahách.
Výbor NR SR pre európske záležitosti rokoval o stanovisku Slovenskej republiky na
zasadnutie Rady dňa 23. októbra 2020, ktoré predložil minister životného prostredia SR Ján
Budaj na 20. schôdzi výboru (21. októbra 2020). Ministri na októbrovej Rade rokovali
o spomínanom nariadení o európskom právnom predpise v oblasti klímy a o biodiverzite.
Revidovaný kompromisný text klimatického predpisu od nemeckého predsedníctva Rady
vyšiel 9. októbra 2020 a uvádza, že v roku 2050 musia byť emisie skleníkových plynov
a záchyty (prírodné aj technologické) v rovnováhe (klimatická neutralita). Nastavuje záväzný
cieľ Európskej únie na zníženie emisií skleníkových plynov do roku 2030 o minimálne 55 %
v porovnaní s rokom 1990. Stanovuje tiež spôsob akým sa bude nastavovať cieľ na rok 2040,
pričom sa jedná o tzv. medzi-ciele, ktoré nahrádzajú pôvodnú emisnú trajektóriu. Tá bude mať
po novom len indikatívny charakter a bude slúžiť na analyzovanie pokroku. Slovenská
75