Page 81 - ´výročna správa final.cdr
P. 81

Do druhej oblasti sociálnych práv na pracovisku patrí aj zabezpečenie ochrany zdravia a
               bezpečnosti pri práci. Komisia v máji 2016 uverejnila návrh smernice  o ochrane pracovníkov pred
               rizikami z vystavenia účinkom karcinogénov alebo mutagénov pri práci KOM (2016)248.  Návrh
               je súčasťou balíčka návrhov z oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (spolu ich bude 24),
               ktorými  chce  Komisia  novelizovať  už  existujúce  právne  predpisy  v  súlade  s  najnovšími
               poznatkami vedy. Návrh zavádza tri významné zmeny:
                     1.  zaradenie  respirabilného  prachu  kryštalického  oxidu  kremičitého  (kremeňa)  medzi
                        karcinogénne látky (spôsobuje silikózu pľúc napr. u baníkov),
                     2.  zaradenie limitných hodnôt pre desať ďalších karcinogénov,

                     3.  prehodnotenie  súčasných  limitných  hodnôt  pre  prach  z  tvrdého  dreva  a  monomér
                        vinylchloridu.

                     VEZ o návrhu rokoval na svojej 15. schôdzi 12. októbra 2016.
                     V  rámci  tretej  oblasti  bol  uverejnený  najdôležitejší  a  zároveň  najkontroverznejší  návrh
               v oblasti zamestnanosti v roku 2016:  návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa
               mení  smernica  Európskeho  parlamentu  a  Rady  96/71/ES  zo  16.  decembra  1996  o  vysielaní
               pracovníkov v rámci poskytovania služieb (KOM(2016)128.
                     Návrh reaguje na zmenené ekonomické a sociálne podmienky na pracovnom trhu EÚ po
               pristúpení  nových  členských  štátov.  Podľa  doteraz  platných  pravidiel  musia  vysielajúce
               spoločnosti  (poskytovatelia  služieb)  dodržiavať  súbor  základných  pracovných  podmienok
               hostiteľskej krajiny (tzv. povinné, tvrdé jadro smernice 96/71/ES) vrátane minimálnych mzdových
               taríf. Toto ustanovenie spôsobuje výraznú mzdovú diferenciáciu medzi vyslanými a miestnymi
               pracovníkmi v hostiteľských krajinách, ktorá sa odhaduje na 10 % až 50 % v závislosti od krajiny
               a odvetvia.
                     Podľa názoru Komisie odlišné pravidlá vyplácania narúšajú rovnaké podmienky medzi
               spoločnosťami  tým,  že  vysielajúcim  spoločnostiam  v  porovnaní  s  miestnymi  spoločnosťami
               v hostiteľských členských štátoch poskytujú výhodu lacnej pracovnej sily. Preto Komisia navrhla
               zmenu v odmeňovaní vyslaných pracovníkov. V návrhu sú minimálne mzdové tarify nahradené
               slovom odmeňovanie. Týmto sa zavádza princíp, podľa ktorého sa má na rovnakom pracovnom
               mieste  uplatňovať  rovnaký  spôsob  odmeňovania  za  rovnakú  prácu,  a  teda  na  vyslaných
               pracovníkov sa budú vzťahovať tie isté pravidlá týkajúce sa odmeny za vykonanú prácu ako na
               domácich  pracovníkov,  ak  sú  stanovené  v  právnych  alebo  správnych  predpisoch  alebo  vo
               všeobecne  uplatniteľných  kolektívnych  zmluvách.  Na  jednej  strane  síce  zvýšia  mzdy  pre
               vyslaných pracovníkov, na strane druhej sa zníži počet vyslaných pracovníkov, a teda cezhraničná
               zamestnanosť. Pracovníci SR sú zvyčajne vysielaní do krajín s vyššími priemernými zárobkami
               ako sú na Slovensku.
                     Návrh smernice rozdelil členské štáty EÚ do dvoch skupín. Prvú skupinu tvoria štáty, ktoré
               patria  medzi  najviac  prijímajúce  štáty,  ako  Rakúsko,  Belgicko,  Francúzsko,  Nemecko,
               Luxembursko, Holandsko a Švédsko, ktoré  spoločným listom z júna 2015 požiadali komisárku
               M. Thyssen o modernizáciu smernice, zavedenie zásady rovnakej odmeny za rovnakú prácu na
               tom istom pracovisku, a tým zamedzeniu sociálnemu dumpingu.
                     Druhú skupinu tvoria štáty, ktorí sú najväčšími poskytovateľmi služieb a teda vysielajúcimi
               štátmi ako Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Poľsko, Slovensko
               a Rumunsko. Tieto štáty spoločným listom z augusta 2015 argumentovali, že revízia smernice
               z roku 1996 je predčasná a mala by sa posunúť na obdobie po transpozícii smernice o presadzovaní
               (smernica 2014/67/EÚ) a po starostlivom zhodnotení jej vplyvov.
                     Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti  o  návrhu  rokoval  a  prijal  k  nemu  odôvodnené
               stanovisko na svojej 6. schôdzi 10. mája 2016.
                     Vo svojom odôvodnenom stanovisku VEZ konštatoval, že Komisia porušila čl. 5 Protokolu
               o uplatňovaní zásad subsidiarity a proporcionality, pretože neodôvodnila súlad návrhu so zásadou
               subsidiarity a nepreukázala nevyhnutnosť navrhovaných zmien. Nepredložila dôvody podložené

                                                                                                          81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86