Page 82 - ´výročna správa final.cdr
P. 82

kvalitatívnymi a kvantitatívnymi ukazovateľmi, ktoré ju viedli k záveru, že cieľ Únie sa dá lepšie
             dosiahnuť  na  úrovni  Únie.  Komisia  taktiež  porušila  svoju  povinnosť  podľa  čl.  2  Protokolu
             o uplatňovaní zásad subsidiarity a proporcionality, podľa ktorého je povinná, predtým ako navrhne
             legislatívny akt, uskutočniť rozsiahle konzultácie, v rámci ktorých zohľadní regionálny a miestny
             rozmer zamýšľaných opatrení.

                   Odôvodnenie použitia zvoleného právneho základu (čl. 53 ods.1 a čl. 62 Zmluvy o fungovaní
             EÚ)  považuje  VEZ  za  vágne  a  nezodpovedajúce  úplne  obsahu  návrhu.  Predloženie  návrhu
             smernice vidí ako predčasné, keďže ešte  neuplynula lehota na transpozíciu smernice 2014/67/EU
             o  vykonávaní  smernice  o  vysielaní  pracovníkov  z  roku  1996  a  nemohlo  sa  uskutočniť  ani
             hodnotenie jej pôsobenia. Tiež by pri príprave návrhu uvítal vyváženejší prístup, ktorý by vzal do
             úvahy rozdielny stupeň vývoja jednotlivých členských štátov a zohľadnil aj špecifiká nových
             členských štátov.
                   Výbor uznáva, že je potrebné zachovať spravodlivé konkurenčné podmienky pre všetkých
             poskytovateľov služieb, ale nepovažuje za správne ich obmedziť len na jednostranné vyrovnanie
             úrovne miezd, keď iné rozdiely zostanú nedotknuté. Vychádza z názoru, že profitovanie podnikov
             zo mzdových rozdielov medzi členskými štátmi a vysielanie pracovníkov ako spôsob využívania
             týchto rozdielov nebolo nikdy označované za diskriminujúce, naopak, bolo vždy považované za
             konanie typické pre trhovú ekonomiku. V tejto súvislosti by výbor uvítal celoeurópsku diskusiu
             o definovaní pojmov sociálny dumping a diskriminácia v odmeňovaní, aby sa predišlo právnej
             neistote pri ich používaní.

                   Odôvodnené stanovisko poslalo Komisii 14 komôr národných parlamentov z 11 členských
             krajín EÚ, čo je dostatočný počet na udelenie tzv. žltej karty.  Komisie napriek tomu zastáva názor,
             že návrh na revíziu smernice nepredstavuje porušenie zásady subsidiarity a pokračuje v rokovaní
             bez zmeny návrhu.
                   Tak ako každý rok sa VEZ venoval hodnoteniu Európskeho semestra a odporúčaniam Rady
             pre Slovensko na základe hodnotenia Národného programu reforiem a programu stability. VEZ
             o nich rokoval  na svojej 11. a 15. schôdzi 28. júna a 12. októbra 2016.

                   V oblasti zamestnanosti sa v odporúčaní Rady konštatuje, že „napriek zlepšeniam na trhu
             práce, ktoré sú výsledkom značného hospodárskeho oživenia a nedávnych politických opatrení,
             zostáva dlhodobá nezamestnanosť problémom aj naďalej. Miera dlhodobej nezamestnanosti je
             stále jedna z najvyšších v EÚ (7,6 % v porovnaní so 4,3 % v EÚ ako celku v treťom štvrťroku 2015).
             Týka sa predovšetkým marginalizovaných Rómov, osôb s nízkou kvalifikáciou a mladých ľudí.
             Účasť  Rómov  na  slovenskom  trhu  práce  je  naďalej  veľmi  nízka  a  zvyšovanie  miery  ich
             zamestnanosti  napreduje  len  pomaly.  Nízky  stupeň  vzdelania  a  úroveň  zručností  spolu
             s  diskrimináciou  sú  faktormi,  ktoré  ovplyvňujú  ich  nízku  účasť  na  trhu  práce.  Nízka  miera
             zamestnanosti žien v plodnom veku odzrkadľuje dlhú materskú dovolenku (až tri roky), nedostatok
             zariadení  starostlivosti  o  deti  (najmä  v  prípade  detí  do  troch  rokov),  vysoké  náklady  na
             starostlivosť o dieťa a obmedzené využívanie pružného pracovného času. Okrem toho pretrvávajú
             aj regionálne rozdiely – miera nezamestnanosti na východnom Slovensku je stále dvakrát taká
             vysoká ako v Bratislave“.
                   Rada Slovensku odporúča zlepšiť aktivačné opatrenia pre dlhodobo nezamestnané osoby
             a iné znevýhodnené skupiny, vrátane individualizovaných služieb a cielenej odbornej prípravy
             a uľahčiť zamestnávanie žien rozšírením poskytovania cenovo dostupnej a kvalitnej starostlivosti
             o deti.
                   V  rámci  procedúry  zelenej  karty  VEZ  na  svojej  schôdzi  18.2.  2016  zaujal  stanovisko
             k  návrhu  francúzskeho  parlamentu  (Národného  zhromaždenia)  týkajúcej  sa  spoločenskej
             zodpovednosti podnikov.
                   V návrhu francúzsky parlament vyzýva Európsku komisiu na prijatie jednotnej a záväznej
             legislatívy upravujúcej  spoločenskú zodpovednosť podnikov (SZP). Navrhovaná legislatíva by sa
             mala týkať všetkých podnikov so sídlom v členských štátoch EÚ bez ohľadu na to, v ktorom
             odvetví pôsobia. Mala by zahŕňať aj materské spoločnosti a holdingy. Mala by obsahovať presný

             82
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87