Page 83 - ´výročna správa final.cdr
P. 83

zoznam  povinností  podnikov,  ich  dodávateľov  a  subdodávateľov  týkajúcich  sa  povinnej
               starostlivosti o zamestnancov tak, aby sa predchádzalo ľudským, sociálnym a enviromentálnym
               rizikám.  Taktiež  by  mala  obsahovať  efektívne  sankcie,  ktoré  budú  uplatnené  v  prípade
               nedodržovania stanovených povinností.
                     VEZ sa rozhodol podporiť návrh francúzskeho parlamentu, keďže v súčasnosti neexistuje
               právne záväzný nástroj jednotný pre celú EÚ, ktorý by upravoval spoločenskú zodpovednosť
               všetkých podnikov bez ohľadu na odvetvie, v ktorom pôsobia. Vnútroštátne opatrenia prijaté
               členskými štátmi sa od seba odlišujú v obsahu aj rozsahu. Iniciatíva francúzskeho parlamentu je
               výrazom potreby regulovať SZP jednotne pre všetky podniky a pre celú EÚ.

               3.3.9 Vzdelávanie, mládež, kultúra a šport
                     V  rámci  procedúry  zelenej  karty  VEZ  na  svojej  schôdzi  18.2.  2016  zaujal  stanovisko
               k návrhu lotyšského   parlamentu o zmene smernice o audiovizuálnych mediálnych službách.
               Cieľom návrhu bolo rozšíriť geografický dosah smernice aj na prevádzkovateľov audiovizuálnych
               mediálnych služieb so sídlom mimo EÚ v prípade, že majú dosah na prijímateľov v rámci EÚ. Ide
               o poskytovateľov, ktorí šíria svoje služby prostredníctvom satelitov a internetu, pričom nie je
               možné určiť, kde je ich sídlo a preto nie je možné zakročiť proti nim, ak ich vysielanie obsahuje
               nenávistné vyjadrenia, propagandu a nabádanie k intolerancii.
                     VEZ sa rozhodol nepodporiť návrh lotyšského parlamentu z niekoľkých dôvodov. V roku
               2016 prebiehala verejná konzultácia s cieľom preskúmania a prehodnotenia pôvodnej smernice
               z roku 2010, tak aby do júna 2016 Komisia mohla predložiť návrh revidovaného textu. Komisia
               deklarovala ochotu zohľadniť pri revízii smernice aj špecifické požiadavky pobaltských krajín.
               Keďže predloženie revidovaného textu spadalo do obdobia predsedníctva Slovenska v Rade EÚ,
               bolo žiadúce aby SR ostala na pozícii neutrálneho aktéra. Návrh taktiež narážal   na technické
               problémy a na problémy týkajúce sa jurisdikcie, pretože nešpecifikoval, akým spôsobom by bolo
               možné lokalizovať sídlo prevádzkovateľa mediálnych služieb mimo EÚ. Aj v prípade, že by sa to
               podarilo, nebolo by možné aplikovať právo EÚ na prevádzkovateľov mimo jurisdikcie EÚ.
                     Návrh revidovanej smernice bol uverejnený  25. mája 2016 pod názvom  návrh smernice
               Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení smernica 2010/13/EÚ o koordinácii  niektorých
               ustanovení  upravených  zákonom,  iným  právnym  predpisom  alebo  správnym  opatrením
               v členských štátoch týkajúcich sa poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb (AVMS)
               s ohľadom na meniace sa podmienky na trhu KOM (2016)287. Vzhľadom na dôležitosť návrhu
               VEZ požiadal o stanovisko Výbor NR SR pre kultúru a médiá, ktorý o ňom rokoval 5. októbra
               2016.
                     Návrh  je  súčasťou implementácie Stratégie jednotného digitálneho trhu a jeho cieľom je
               prispôsobiť  súčasné  pravidlá  v  oblasti  audiovizuálnych  mediálnych  služieb  technologickým
               a trhovým zmenám. Medzi najdôležitejšie zmeny, ktoré návrh obsahuje patria:  rozšírenie rozsahu
               pôsobnosti smernice o audiovizuálne platformy (napr. Youtube),  vyrovnanie podmienok regulácie
               pre televízne vysielanie a mediálne služby na požiadanie v  oblasti ochrany maloletých,  zavedenie
               povinnej 20 % kvóty pre európske diela v katalógoch a povinnosti propagovať európske diela pre
               mediálne  služby  na  požiadanie,    zavedenie  možnosti  pre  členské  štáty  vyžadovať  finančné
               príspevky  od  prevádzkovateľov  služieb  na  požiadanie  usídlených  v  iných  členských  štátoch,
               čiastočná  liberalizácia  pravidiel  pre  reklamu  pre  televízne  služby,  zavedenie  povinnosti  pre
               členské štáty zabezpečiť nezávislosť národných regulačných orgánov a zlepšiť ich vzájomnú
               spoluprácu.
                     VEZ taktiež požiadal Výbor NR SR pre kultúru a médiá o stanovisko k  návrhu rozhodnutia
               Európskeho parlamentu a Rady o Európskom roku kultúrneho dedičstva, KOM(2016)543. Výbor
               NR SR pre kultúru a médiá o ňom rokoval 15. novembra 2016.

                     Európska  komisia  vyhlásila  rok  2018  za  Európsky  rok  kultúrneho  dedičstva.  Kultúrne
               dedičstvo tvorí jednu zo štyroch priorít európskej spolupráce v oblasti kultúry na obdobie rokov
               2015  –  2018,  ako  sa  uvádza  v  aktuálnom  pracovnom  pláne  pre  kultúru.  Kultúrne  dedičstvo


                                                                                                          83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88