Page 76 - ´výročna správa final.cdr
P. 76
ako aj z dôvodu jeho rozporu s primárnym právom EÚ: ,,Primárne právo EÚ teda
predpokladá, že spomínané krízové situácie budú riešené prijímaním dočasných opatrení a nie
zavádzaním permanentného krízového mechanizmu ako navrhuje Komisia.“ V odôvodnenom
stanovisku sa ďalej konštatovalo: ,,Prax už ukázala, že použitie nápravného alokačného
mechanizmu upraveného v kapitole VII predloženého návrhu v podobe povinnej distribúcie osôb
nepredstavuje účinné riešenie migračného tlaku a nie je v súlade s hodnotami, pravidlami
a princípmi medzinárodného práva a práva EÚ. Vôbec nezohľadňuje fakt, že niektoré členské štáty
nie sú cieľovou krajinou migrantov. Ich alokácia do členského štátu proti ich vôli predovšetkým
nezabráni sekundárnym pohybom bez obmedzenia voľného pohybu osôb a môže vyvolávať aj
bezpečnostné riziká. Navrhovaný mechanizmus je nevykonateľný.“ Jedným zo zásadných
argumentov bolo porušenie zásady proporcionality: ,,Členský štát má mať možnosť, podľa článku
37 návrhu nariadenia, dočasne sa nezúčastňovať na prerozdeľovaní, avšak v takom prípade by
musel za každého žiadateľa, za ktorého by bol inak na základe mechanizmu na zaistenie
spravodlivého rozdeľovania zodpovedný, zaplatiť príspevok solidarity vo výške 250 000 EUR
členskému štátu, ktorému bude táto osoba nakoniec pridelená. Ustanovenia tohto článku
nekorešpondujú so zásadou proporcionality.“
Spolu so Slovenskou republikou prijal k uvedenému návrhu nariadenia odôvodnené
stanovisko Senát parlamentu Českej republiky, Poslanecká snemovňa parlamentu Českej
republiky, maďarský parlament, taliansky Senát, obe komory poľského parlamentu, Poslanecká
snemovňa Rumunska.
V dňoch 19. a 20. septembra 2016 sa v Bratislave uskutočnila tretia ministerská konferencia
pražského procesu. Hlavným zámerom počas konferencie bolo vyhodnotiť úspešnosť splnenia
hlavných cieľov Akčného plánu Pražského procesu na roky 2012-2016, politicky diskutovať
o ďalšom smerovaní platformy Pražského procesu s dôrazom na aktuálnu migračnú situáciu
a nakoniec prijať politickú deklaráciu o budúcnosti Pražského procesu. Táto konferencia mala
položiť politické základy ďalšieho vývoja migračnej politiky smerom na východ od EÚ.
15. schôdza Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti sa na
rokovaní dňa 12. októbra 2016 venovala agende Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné
záležitosti, ktorá sa uskutočnila 13. a 14. októbra 2016 (časť vnútorné záležitosti). Ministri vnútra
venovali osobitnú pozornosť vykonávaniu vyhlásenia EÚ – Turecko, situácii v Taliansku a Grécku,
ako aj aktuálnemu stavu premiestňovania a presídľovania a žiadostiam agentúr o expertov. Ministri
schválili prístup SK PRES k preskúmaniu balíka reforiem spoločného európskeho azylového
systému počas jeho funkčného obdobia. Pokiaľ ide o nariadenie o systéme Eurodac, ministri
potvrdili, že podporujú širší a jednoduchší prístup orgánov presadzovania práva k databáze. Čo sa
týka Agentúry Európskej únie pre azyl, niektoré delegácie sa dohodli, že jej mechanizmus
monitorovania by mohol byť podobný posudzovaniu zraniteľnosti v zmysle nariadenia o európskej
pohraničnej a pobrežnej stráži.
Informáciu o rokovaní Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti - časť
spravodlivosť, predložila podpredsedníčka vlády a ministerka spravodlivosti Slovenskej
republiky Lucia Žitňanská Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti.
Ministri spravodlivosti rokovali o dvoch úzko prepojených legislatívnych návrhoch: návrhu
o zriadení Európskej prokuratúry a o smernici o boji proti podvodom poškodzujúcim finančné
záujmy Únie. Rada dosiahla predbežnú dohodu o poslednom súbore článkov nariadenia, ktoré
neboli uzavreté počas predchádzajúcich predsedníctiev. Posledné otvorené články sa týkali
pravidiel o súdnom preskúmaní, spolupráce s tretími krajinami a s nezúčastnenými členskými
štátmi a vzťahov s Eurojustom.
Predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico informoval Výbor pre európske záležitosti
dňa 18. októbra 2016 (17. schôdza Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske
záležitosti) o stanoviskách Slovenskej republiky k rokovaniu Európskej rady (20. a 21. október
2016). Jednou z hlavných tém bola téma migrácie. Vedúci predstavitelia EÚ uviedli, že je potrebné
ešte viac obmedziť nelegálnu migráciu po trase cez centrálne Stredozemie a zvýšiť mieru návratu.
76