Page 76 - ´výročna správa final.cdr
P. 76

ako  aj  z  dôvodu  jeho  rozporu  s  primárnym  právom  EÚ:  ,,Primárne  právo  EÚ  teda
             predpokladá, že spomínané krízové situácie budú riešené prijímaním dočasných opatrení a nie
             zavádzaním  permanentného  krízového  mechanizmu  ako  navrhuje  Komisia.“ V  odôvodnenom
             stanovisku  sa  ďalej  konštatovalo:  ,,Prax  už  ukázala,  že  použitie  nápravného  alokačného
             mechanizmu upraveného v kapitole VII predloženého návrhu v podobe povinnej distribúcie osôb
             nepredstavuje  účinné  riešenie  migračného  tlaku  a  nie  je  v  súlade  s  hodnotami,  pravidlami
             a princípmi medzinárodného práva a práva EÚ. Vôbec nezohľadňuje fakt, že niektoré členské štáty
             nie sú cieľovou krajinou migrantov. Ich alokácia do členského štátu proti ich vôli predovšetkým
             nezabráni sekundárnym pohybom bez obmedzenia voľného pohybu osôb a môže vyvolávať aj
             bezpečnostné  riziká.  Navrhovaný  mechanizmus  je  nevykonateľný.“  Jedným  zo  zásadných
             argumentov bolo porušenie zásady proporcionality: ,,Členský štát má mať možnosť, podľa článku
             37 návrhu nariadenia, dočasne sa nezúčastňovať na prerozdeľovaní, avšak v takom prípade by
             musel  za  každého  žiadateľa,  za  ktorého  by  bol  inak  na  základe  mechanizmu  na  zaistenie
             spravodlivého rozdeľovania zodpovedný, zaplatiť príspevok solidarity vo výške 250 000 EUR
             členskému  štátu,  ktorému  bude  táto  osoba  nakoniec  pridelená.  Ustanovenia  tohto  článku
             nekorešpondujú so zásadou proporcionality.“
                   Spolu  so  Slovenskou  republikou  prijal  k  uvedenému  návrhu  nariadenia  odôvodnené
             stanovisko  Senát  parlamentu  Českej  republiky,  Poslanecká  snemovňa  parlamentu  Českej
             republiky, maďarský parlament, taliansky Senát, obe komory poľského parlamentu, Poslanecká
             snemovňa Rumunska.
                   V dňoch 19. a 20. septembra 2016 sa v Bratislave uskutočnila tretia ministerská konferencia
             pražského procesu. Hlavným zámerom počas konferencie bolo vyhodnotiť úspešnosť splnenia
             hlavných  cieľov Akčného  plánu  Pražského  procesu  na  roky  2012-2016,  politicky  diskutovať
             o  ďalšom  smerovaní  platformy  Pražského  procesu  s  dôrazom  na  aktuálnu  migračnú  situáciu
             a nakoniec prijať politickú deklaráciu o budúcnosti Pražského procesu. Táto konferencia mala
             položiť politické základy ďalšieho vývoja migračnej politiky smerom na východ od EÚ.
                   15. schôdza Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti sa na
             rokovaní dňa 12. októbra 2016 venovala agende Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné
             záležitosti, ktorá sa uskutočnila 13. a 14. októbra 2016 (časť vnútorné záležitosti). Ministri vnútra
             venovali osobitnú pozornosť vykonávaniu vyhlásenia EÚ – Turecko, situácii v Taliansku a Grécku,
             ako aj aktuálnemu stavu premiestňovania a presídľovania a žiadostiam agentúr o expertov. Ministri
             schválili prístup SK PRES k preskúmaniu balíka reforiem spoločného európskeho azylového
             systému počas jeho funkčného obdobia. Pokiaľ ide o nariadenie o systéme Eurodac, ministri
             potvrdili, že podporujú širší a jednoduchší prístup orgánov presadzovania práva k databáze. Čo sa
             týka  Agentúry  Európskej  únie  pre  azyl,  niektoré  delegácie  sa  dohodli,  že  jej  mechanizmus
             monitorovania by mohol byť podobný posudzovaniu zraniteľnosti v zmysle nariadenia o európskej
             pohraničnej a pobrežnej stráži.

                   Informáciu o rokovaní Rady Európskej únie pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti - časť
             spravodlivosť,  predložila  podpredsedníčka  vlády  a  ministerka  spravodlivosti  Slovenskej
             republiky Lucia Žitňanská Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske záležitosti.
             Ministri  spravodlivosti  rokovali  o  dvoch  úzko  prepojených  legislatívnych  návrhoch:  návrhu
             o zriadení Európskej prokuratúry a o smernici o boji proti podvodom poškodzujúcim finančné
             záujmy Únie. Rada dosiahla predbežnú dohodu o poslednom súbore článkov nariadenia, ktoré
             neboli  uzavreté  počas  predchádzajúcich  predsedníctiev.  Posledné  otvorené  články  sa  týkali
             pravidiel o súdnom preskúmaní, spolupráce s tretími krajinami a s nezúčastnenými členskými
             štátmi a vzťahov s Eurojustom.

                   Predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico informoval Výbor pre európske záležitosti
             dňa 18. októbra 2016 (17. schôdza Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre európske
             záležitosti) o stanoviskách Slovenskej republiky k rokovaniu Európskej rady (20. a 21. október
             2016). Jednou z hlavných tém bola téma migrácie. Vedúci predstavitelia EÚ uviedli, že je potrebné
             ešte viac obmedziť nelegálnu migráciu po trase cez centrálne Stredozemie a zvýšiť mieru návratu.



             76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81